Toon posts:

Upgrade videokaart en voeding in oude pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

Op dit moment bezit ik een zeer oude Dell Inspiron 580 uit 2010. Werkt verder prima, dus heb (nog) niet de behoefte om hem te vervangen. Onlangs heeft de videokaart het begeven en ga ik dus nu tijdelijk verder op de interne graphics. Omdat een kennis zijn pc aan het upgraden is, kan ik voor zeer weinig geld videokaart (Asus Geforce GTX 650 1GB) + voeding (Recom PE-600 Plus 600W) overnemen. Ik realiseer me dat beiden ook al flink gedateerd zijn, maar vergeleken met mijn eigen systeem is dit al een hele stap voorwaarts. Doeleinden van de pc zijn vooral internetbrowsen, regelmatig youtube/ films in 1080p en een spelletje (op de laagste instellingen gezien mijn zeer gedateerde systeem. Wellicht is de betere videokaart hier helpend).

Normaal zou ik dit nieteens overwegen omdat mijn systeem al zo oud is. Maar nu ik het voor een habbekrats kan overnemen, wil ik toch is kijken wat er mogelijk is (en of het zinvol is om bovenstaande hardware in te voegen). Mijn eigen systeem kent de volgende specificaties:
-CPU: intel core i3 530 @ 2.93 ghz. Clarkdale 32 nm
-Ram: 4 gb dual-channel DDR3 @ 665 mhz
- Moederboard: Dell 033FF6
- huidige voeding: Bestec, max 300W

Ik heb al geprobeerd wat info te vinden of de nieuwe(re) onderdelen passen op bijv. moederboard en of bijv. processor dit voeldoende trekt. Vooralsnog heb ik hier niet erg veel over kunnen vinden. Graag vraag ik daarom aan jullie of bovenstaande onderdelen in mijn oude systeem gaan passen. Fysiek, qua afmetingen zou dit in principe moeten lukken volgensmij, maar past bijv moederboard/cpu ook bij deze voeding en videokaart?

Beste antwoord (via Verwijderd op 28-09-2018 10:30)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:32
En je kunt eventueel altijd nog ff de i3 goedkoop upgraden naar een i5 : V&A aangeboden: Intel Core i5 750 processor

OF zelfs nog goedkoper :) : https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Is een betrouwbare tweaker die ook op marktplaats verkoopt : John de Groot

De gtx 650 moet op low/medium settings fortnite prima kunnen draaien.

[ Voor 39% gewijzigd door Baloes op 27-09-2018 11:34 ]

Alle reacties

• Baloes
Waarschijnlijk zal het wel werken. Er is (via google) genoeg te vinden over succesvolle upgrades van je PC. Je kunt er best nog een aardig gamepctje van maken hoor :)

Je mobo support nl processoren zoals oa. de i5 750 of een i7 860 waar je nog een aardig potje mee kunt gamen.

Eigenlijk is het gewoon een kwestie van proberen lijkt me :)

Welke games ben je van plan te gaan spelen?

Verwijderd

Topicstarter
@Baloes Thanks voor je reply! Goed om te weten dat ik op processorgebied nog wat stappen kan maken. Vooralsnog wil ik eerst even kijken wat bovenstaande combi (voeding + de kaart die ik noemde) doet met de prestaties van m'n pc. Ik realiseer me dat de i3 nu toch echt de bottleneck zal gaan vormen wat betreft prestaties.

Vraag van mijn kant blijft even, even de upgrade van de processor buiten beschouwing gelaten: gaat het systeem dit trekken? Ik heb idd wel wat links gevonden met mensen die met hetzelfde idee als ik rondliepen, maar die hadden vaak een i5 processor. M.a.w.; kan ik huidige onderdelen i.c.m. met het huidige mobo ook prima gebruiken als ik vooralsnog even de i3 aanhoudt?

Games als Fortnite, maar ook Warthunder (vliegsimulatie). Had hiervoor een AMD readon hd 5450, geen beste kaart en daarmee kon ik toch warthunder op lage instellingen redelijk spelen. Fortnite was eigenlijk al niet meer te doen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:04
Je zult misschien wel wat framedrops krijgen met je i3, maar verder lijkt het speelbaar (source youtube).

Voeding en videokaart moeten passen en werken zolang je niet het 580S (slim) model hebt.

De Recom voeding is inderdaad ook geen beste (gewoon slecht), maar biedt (zolang ie nog werkt :| ) voldoende vermogen voor de 650.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
En je kunt eventueel altijd nog ff de i3 goedkoop upgraden naar een i5 : V&A aangeboden: Intel Core i5 750 processor

OF zelfs nog goedkoper :) : https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Is een betrouwbare tweaker die ook op marktplaats verkoopt : John de Groot

De gtx 650 moet op low/medium settings fortnite prima kunnen draaien.

[ Voor 39% gewijzigd door Baloes op 27-09-2018 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
@mitsumark Top! Ik ga binnenkort even proberen beiden in de kast te zetten. Heb inderdaad de 580, niet het kleine model;).

Dank voor de info verder heren! Ik ga eerst inderdaad even kijken hoe mijn systeem presteert met de nieuwe(re) voeding en videokaart alvorens er eventueel een nieuwe processor inkomt (hetzij i5 hetzij i7). Kost inderdaad niet veel meer zeg! Dank voor de links! Mocht ik overgaan op een betere processor, is het raadzaam om ook even wat extra werkgeheugen aan te schaffen bij dit mobo of is dat verder zinloos?

• Baloes
Extra werkgeheugen aanschaffen betekent je huidige geheugen vervangen. Of zitten er 4 slots in? 4GB is wel krap. Zeker wanneer je van plan bent nog een tijdje met deze pc te doen.

Informatief filmpie : YouTube: 4 GB vs 8GB of Ram in Fortnite - is 4GB Enough?

[ Voor 35% gewijzigd door Baloes op 27-09-2018 13:11 ]

• jgreven
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-01-2021
8gb ddr3 2e hands zou niet erg duur moeten zijn maar het helpt ontzettend in games!

Verwijderd

Topicstarter
Zie idd sowieso aan de prestaties van de pc dat het ramgeheugen vrij snel volloopt (e.g. opera bijv. trekt al vrij snel veel werkgeheugen naar zich toe (1,5 gb, 6 vensters open). Realiseer me inderdaad dat extra werkgeheugen vervangen betekent. Zou volgensmij moeten kunnen met deze (http://eu.crucial.com/eur/en/inspiron-580/CT7327909); 2x2 gb; dus als je er dan 2 van koopt zit je op die 8gb. Dat is geloof ik ook de max van deze pc.

Dank voor het filmpje, ik ga hem even bekijken!

EDIT @Baloes Er zitten inderdaad 4 slots in, maar allemaal van 1 gb. Dus uitbreiden betekent in die zin vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2018 13:27 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Kijk voor de veiligheid ook even goed of je voeding inderdaad past op je bord. Ik heb Dell wel eens zien stoeien hiermee. Kans is dat het gewoon past hoor, alleen is het even een tip.

Meh ...

• Baloes
Je kunt er schijnbaar ook 2x4GB inzetten met een max van 16GB : https://www.dell.com/comm...n-580/td-p/3633893/page/3

• mitsumark
Je kunt 2 latjes van 1GB vervangen door 2 latjes van 4GB, zit je op 10GB.
Mocht dat niet lekker werken om welke reden dan ook dan haal je die andere 2 van 1GB er ook uit, 8GB is zat.

@Twarp Zit gewoon met een ATX voeding met een 20(+4) stekker, dus geen rare Dell specs.

PS: voordeel van dit soort oude zooi is dat alles voor niks of hooguit tientjes te krijgen is, ga er niet teveel geld aan besteden.
Voor 300-400 euro heb je al een compleet systeem dat nieuw, sneller en kwalitatief beter is.

Verwijderd

Topicstarter
Helder, dank! Wil er inderdaad niet meer dan 50-70 euro insteken in totaal (videokaart + voeding kosten me weinig), dus wat overblijft evt voor betere processor en iets meer werkgeheugen. Besef me goed dat dit een zeer gedateerd systeem is en dat ik over een poosje echt toe ben aan iets nieuws. Maar uitstel is, zolang dit nog prima functioneert, wat mij betreft prima.

Wel valt me op dat ik op een ander onderdeel van het Dellforum vind dat de Inspirion 580 max 8 gb werkgeheugen accepteert (bron: https://www.dell.com/comm...Inspiron-580/td-p/4510935), met als maximum 4 x2gb (en dus niet 2 x 4gb)..

• Baloes
Het is de waarde die Dell heeft opgegeven. Maar op verschillende fora lees je anders...

Heeft je vriend misschien ddr3 ram wat je even kunt lenen om uit te proberen?
Of heb je ergens een pc in de buurt met ddr3 ram?

• mitsumark
Ik vindt dat ze ram nog duur aanbieden, maar wellicht zoiets?
V&A aangeboden: Nieuw: 8GB 4 x 2GB Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9

Anders desnoods 2x2GB bijprikken, heb je in totaal 6GB.

Testen met 4GB latjes zou wel een aanrader zijn, als dat werkt des te beter (echter niet (veel) goedkoper).

Verwijderd

Topicstarter
Top! Ga ik even uitzoeken. Ik ga wellicht een beetje offtopic hier, maar zowel videokaart als voeding zitten inmiddels in het systeem. En het werkt. Tenminste, de voeding. De fan van de videokaart zie ik spinnen, maar als ik bij beeldschermpadapters kijk onder apparaatbeheer, zie ik dat de interne graphics nog braaf het werk doen. In Bios is bij mij geen setting (zover ik kan zien) om de interne graphics uit te schakelen. Zie ook nergens de naam van de grafische kaart staan.. Wat nu?

EDIT: ter verduidelijking - ik heb zowel vga als hdmi in de grafische kaart gestopt; geen signaal. Exact hetzelfde geval als bij mijn oude grafische kaart. Met als enige verschil: als ik nu de vga kabel direct in het mobo stop, dan krijg ik wél beeld (maar zie ik nergens dat er ook een andere grafische kaart beschikbaar is, nl de gtx 650 die ik er net heb ingestopt). Als ik probeer drivers voor de videokaart te installeren krijg ik de error dat er geen beschikbare hardware is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2018 22:24 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:23
Is het een GTX 650 die is voorzien van een 6 pins PCI-e voedingsaansluiting? En zo ja, heb je die ook aangesloten op de voeding?

Verwijderd

Topicstarter
@Uszka Jazeker, dat is inderdaad anders dan bij mijn eerdere videokaart; deze heeft inderdaad een PCI-e voedingsaansluiting, waar hij op dit moment op aangesloten is. Daar zou het dus niet aan moeten liggen.. Ik kan nog even een ander kabeltje proberen evt (zitten 2 identieke op nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vraag m.b.t. het plaatsen is beantwoord, vervolg gaat verder via een ander deel van het forum (Videokaart niet herkent door pc) omdat dat mijns inziens meer recht doet aan de richting die het topic opgaat.

Verwijderd

Topicstarter
@Baloes @mitsumark Zit toch nog even te dubben over het RAM. Ben inderdaad van plan om 2x 4gb aan te schaffen en dat te combineren met 2x 1 gb die (dus 10 in totaal). Als dat niet werkt idd gewoon 2x4. enige waar ik nu nog over struikel is dat redelijk veel ram wat ik nu vind 1600 mhz telt, terwijl het systeem het beste lijkt te werken met 1333 mhz (zie bijv: https://www.dell.com/comm...-1600MHz-ram/td-p/6076495). Dus dat zou betekenen dat het gesuggereerde ram van corsair niet zou passen (vanwege de 1600 MHz)?

EDIT: opgelost inmiddels, heb 1333 hmz latjes gevonden - voor nu is dat oke.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2018 15:08 ]

• mitsumark
Is inderdaad een beetje een vraagteken.
Normaal gesproken support de intel H57 chipset wel 1600MHZ ram, als je er nog sneller ram in zet wordt dat in 99% van de gevallen gewoon teruggeklokt en werkt het alsnog prima.
Dell kan het echter onwerkbaar gemaakt hebben, wil je zekere voor het onzekere neem dan wat langzamer ram, merk je in principe nooit tot zelden iets van.

Zelfde als voor de hoeveelheid, de intel chipset is goed voor maximaal 4x4GB, echter Dell zegt max 8GB (of dat dan latjes van max 2GB zijn staat er niet bij).

Ik zou haast zeggen, neem je PC mee naar de verkoper en test het voordat je het meeneemt, mits de verkoper daarmee instemt.

Verwijderd

Topicstarter
@mitsumark Haha ik ben nu met iemand in conclaaf over 2 x 4gb Patriot WM (wél die 1333 mhz). better safe then sorry, pc meenemen op sleeptouw is me net even wat te ver in dit geval. Dit zou dus als het goed is goed moeten gaan met mijn systeem zou je zeggen.. --> Deze: https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2018 15:21 ]

• Baloes
Hmmmm.... Patriot is niet een merk waar ik veel van gehoord heb. Zou afgaande op een aantal forumposts en YouTube filmpjes eerder denken aan Kingston, crucial of corsair. Misschien kun je bedingen dat je het weet mag inleveren als het niet werkt?

Oh ja...staat je niet blind op een i5 760 over de 750. Prestatieverschil is minimaal met een zware videokaart en 0 met een GTX 650 :)

[ Voor 21% gewijzigd door Baloes op 29-09-2018 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar inderdaad, maar ik kan zo snel ook geen hele negatieve berichten over het merk vinden.Van de merken die jij noemt zie ik niet erg veel 2 x 4gb op 1333 MHz voor ongeveer de prijs van 30 eu

Thanks nog voor de comment wat betreft i5 750/760:)

EDIT: ik zie bijv. wel deze https://www.bol.com/nl/p/...1333mhz/9200000010695863/ dan zou je dus uitkomen op 40 eu, maar wel van kingston. Weet niet of mijn Dell mobo nog voorkeur heeft voor een specifiek merk verder :9

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2018 15:36 ]

• mitsumark
Dat geheugen is SODIMM, alleen voor laptops en mini PC's, gaat niet passen.

Normaal gesproken maakt het merk niet zoveel uit.
Geheugen gaat ook 'nooit' kapot, vandaar ook dat bijna iedereen nu levenslange garantie erop geeft.
Patriot kun je prima kopen wat mij betreft.

[ Voor 57% gewijzigd door mitsumark op 29-09-2018 15:42 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de input. Ik ga met het werkgeheugen deze keer de gok wagen met Patriot, anders word het toch al snel weer wat duurder zag ik. (40+ euro), dan nog verzendkosten e.d. Many thanks voor de reacties!
Pagina: 1