Toon posts:

Vroeger waren spellen beter!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 21:24 schreef MrRudi het volgende:

[..]
Neuh neuh...maar er alvast bijgezet omdat het stoer staat B-)
Gelukkig maar, anders was ik komende week niet aan slapen toegekomen vrees ik :)
Which reminds me... toch maar een keer bestellen :?

Verwijderd

Op zondag 22 juli 2001 16:51 schreef GummiEnte het volgende:
4 redenen waarom jullie denken spellen van vroeger leuker te vinden:

1: het was allemaal nieuw toendertijd
2: je onthoud alleen de hele goede spellen
3: je speelt al een tijd en je kan interesse verliezen

iedereen die nu begint met het spelen van spellen jammert over 5/6 jaar net zo hard over hoe erg spellen wel niet sucken tegenwoordig...
Hier sluit ik me volledig bij aan. Tegenwoordig als je de zoveelste FPS speelt ben je er al gauw flauw van. Het is allemaal hetzelfde maar toch net een tikkeltje anders. Zelfde geldt voor FPS.

Maar als je het voor de eerste keer doet dan vind je het prachtig! (alhoewel geldt natuurlijk niet voor iedereen)

Het valt mij ook op dat de sequels (GEEN addons) altijd meer van hetzelfde zijn.
diablo --> diablo 2
red alert --> red alert 2

In de NES tijd kwam dat niet zo vaak voor (natuurlijk zijn er uitzonderingen)
voorbeeld:
Mario --> mario 2 (mario 2 was weer veel anders dan mario 1)
mario 2 --> mario 3 (ok, deze lijkt dan weer veel op mario 1 maar toch weer heel veel nieuwe dingen toegevoegd)

Link 1 --> link 2 (totaal andere aanpak)

Tja, de huidige games op dit moment is meer van hetzelfde..

Verwijderd

Ik vind dat de spellen vroeger helemaal niet beter waren dan nu, maar zeker niet slechter!
Vroeger (10jr. geleden) speelde ik graag de adventures van Sierra, zoals King's Quest, Larry, Police Quest enz. (ik vind ze nu zelfs nog leuk :) )
Tegenwoordig speel ik graag de RPG's van Interplay (eigenlijk BIS/Bioware) zoals Baldur's Gate 1 en 2, Icewind Dale enz. Voor mijn gevoel beleef ik daar nu even veel plezier aan als aan de games van Sierra vroeger. Ik had toen alleen meer tijd om te gamen...

• Gamb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08-2025
Ik denk dat het inderdaad komt omdat in die tijd al die spellen nieuw en orgineel waren. Nu zijn het bijna allemaal dezelfde spellen. Alleen andere graphX, ander verhaal maar het basisdoel blijft hetzelfde, en misschien gaat dit snel vervelen bij gamers

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Ik denk toch ook dat het iets te maken heeft met de mogelijkheden. Tegenwoordig zie je dat de mogelijkheden bij spellen zo uitgebreid moeten zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hierdoor wordt het speelplezier (lees dom knoppenrammen, uiterst relaxerend) minder, je moet bij alles doordenken.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Helemaal mee eens, als ik weer aan de zoveelste shootŽem up begin, denk ik weer van cool, en na 3 levels ŽŽ daar gaan we weer :( ). Kijk maar naar max payne, de eerste levels waren ultra cool met de bullet time enzo, maar eenmaal aan dat gewend, blijft het toch weer een of andere saaie shootŽem up die gewoon een ander nieuw ding heeft.

Red fraction: gewoon een ordinaire fps, alleen er zit 1 nieuw element in en dat is dat hij alle schade op werkelijkheid berekent.
Naar mijn mening geven de rpgŽs nog het meeste te bieden in variatie en originaliteit, kijk maar naar Baldurs gate: ToB, planescape icewind dale en de opkomende neverwinter nigths :9 .

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:08

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Eindeloos op de MSX rules.

Kent iemand Eindeloos? Of ben ik nu de enige die daar veel plezier aan heeft beleefd?

En Runemaster 2 en 3 uiteraard! Soort kruising tussen RPG en ganzebord...ERRUG verslavend. Als die op PC uitkomen, dan ben ik weer VEEL nachtrust kwijt! :Z

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:08

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Uh...verkeerde knopje. Sawry }:O

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 21:10 schreef DarKHunteR het volgende:
Ik vind dat vroeger de spellen veel beter waren, ze zagen er allemaal niet zo mooi uit als nu. Maar ik speelde vroeger met 1 spel soms wel een half jaar ofzo..nu nog maximaal maar 1 week ofzo. Denk maar aan larry 6 en wolf3d enzo...
hmmwhoaa. ze zijn tegnewoordig beter gemaakt qua grafix, maar ik vond de originaliteit vroeger veel beter....
En de humor!
Ik ben ook nog helemaal dol op oude Lucasarts-spellen en adventures als "monkey Island" en "simon the sorcerer"

Verwijderd

mmm... De welles/nietes discussie ga ik hier maar niet op in. Ik speel zelf al een redelijke tijd spellen op de PC (ik heb ook de MSX en ZX Spectrum meegemaakt, had ze alleen niet zelf). Wat ik ervan denk is het volgende:

* Vroeger kwamen er beduidend minder spellen uit. Volgens de Computer Gaming World (Amerikaans blad, pionier las het om spellenbladen gaat) werden de laatste jaren (in de VS) tussen de 3.500 en 4.000 spellen uitgebracht.

* Vroeger was er veel minder publiciteit, opgeklopte verwachtingen en dergelijke. De industrie was kleiner en er was minder media aandacht.

* Het aantal leveranciers (ontwikkelhuizen) was vroeger ook kleiner. Ze konden echter wel zelf hun spellen uitgeven/uitbrengen.

* Doordat er toendertijd minder multiplayer aspecten mogelijk waren (hot-seat niet over LAN of modem), moest single player ook van hoog niveau zijn.

* Vroeger werd net zo goed bagger uitgebracht. Echter je herinnering is selectief, zeker als je verder terug gaat in de tijd.

* Tegenwoordig is het aantal uitgevers kleiner, maar het aantal spellen is groter, net zoals het aantal makers. Dit maakt de kans op succes kleiner.

* Spellen ontwikkelen kost tegenwoordig meer geld en men loopt meer risico. Door een spel te vroeg op de markt te gooien (werd vroeger ook al gedaan, denk aan Master of Magic, pas vanaf v1.31 was het "af"), heb je toch al inkomsten, ook al is het slecht voor de lange termijn.
--> Dit is mijns inziens wel een serieus probleem, maar aan de andere kant, we beginnen het "normaal" te vinden.

* Vanwege risico's en dergelijke is het aantal frisse concepten natuurlijk minder en zijn er meer kloon spellen. Desondanks hoor je mij niet klagen, met BG1, BG2, IWD, HoW, Fallout 1, 2 en Tactics om maar eens wat recente hoogtepunten te noemen.

* Bedenk alleen wel dat bepaalde niche genres nog steeds een markt hebben, zoals simulaties en wargames. Onafhankelijke bedrijven kunnen in die genres nog steeds produkten leveren.

Het valt me trouwens zwaar tegen dat niemand X-Com of Panzer General heeft genoemd, die ik nog regelmatig op mijn retro-gaming machine speel.
Pagina: 1 2 Laatste