Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Uitbouw maken na oplevering nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

• JJ036
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 19-08-2020
Onze woning wordt gebouwd. Nu zouden we graag na oplevering een uitbouw van 2.5 m willen plaatsen. Zijn er mensen hier met ervaring en die ons zouden kunnen adviseren?

De woning wordt met vloerverwarming opgeleverd. De uitbouw zal aan de kant van de tuin plaatst vinden. We doen de aanbouw na de bouw omdat we eerst onze huidige woning zouden moeten verkopen om dan een uitbouw te kunnen permitteren. Mijn vraag aan jullie is waarmee moeten wij rekening houden. Harde vloer? Kruipruimte wel of niet?

Daarnaast willen we de garage isoleren en een doorgang maken van de garage naar de uitbouw. Iemand ervaring met isoleren van garage? :?

Grt,

JJ

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Regel eerst eens bouwtekeningen van je huis, ga daarmee naar een goede aannemer of architect en laat ze een voorstel maken voor de uitbouw en isolatie? Sorry maar ik kan vanaf hier niet zien of je nieuwe huis 18-laags glaswol bevat of dat je komende isolatie bestaat uit een busje pur.

Met ewn goede tekening, kan je ook voorbereid een prijs tegemoet zien maar blijkbaar weet je die al want het wordt betaald uit de overwaarde van je huidige huis? Of is je nieuwe huis aanzienlijk goedkoper dan je oude? Reken, even grof, op 10k per strekkende meter uitbouw maar dat kan dus ook veel meer/minder zijn afhankelijk van ondergrond, materiaal en afwerking.

Hou je wel even in de gaten dat een aanbouw / uitbouw soms pas handiger is nadat a) de garantie / aansprakelijkheid van de oplevering verlopen is en b) als het huis gesettled is?

[Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 27-09-2018 17:31]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:17

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Welkom op GoT. Dat en meer wordt al uitgebreid besproken in: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic :) Ik heb wel de titel even wat concreter gemaakt zodat het een eigen topic rechtvaardigd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan je geen overbruggingshypotheek regelen voor deze verbouwing?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Nu online
VVeld schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:59:
Ben ook even benieuwd of het alleen een kwestie is van een vergunning aanvragen bij de gemeente of heeft bijv ook de architect (projectbouw) hier iets over te zeggen. In mijn geval heb ik dus een huis op kleine kavel van 95 m2. Met een tuin van 3 mt diep en 6 meter breed. Zou ik daar ook mogen uitbouwen...? Excuus voor de hijack van je topic 😄
Vaak is het x% van de grond dat bebouwd mag zijn. Met zo'n kleine tuin acht ik weinig kans.

@JJ036 Snap niet dat je achteraf een uitbouw van 2,5 meter bij nieuwbouw gaat doen. Hoop niet dat je denkt dat het goedkoper is. Veel nadelen, gezeik en hoge kosten.

Hoop overigens ook dat je een vrijstaand huis hebt. Want op de grond van de buren mag je zonder hun toestemming niet bouwen (+ weer naar notaris). En zo'n hoekje in de woonkamer ziet er ook niet uit ;-)

Zelfs goedkoper om een tijdelijke lening af te sluiten en die af te lossen als je het huis verkocht hebt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• JelleHerpen
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23-02 13:34
EiT schreef op donderdag 27 september 2018 @ 23:22:
[...]

Vaak is het x% van de grond dat bebouwd mag zijn. Met zo'n kleine tuin acht ik weinig kans.

@JJ036 Snap niet dat je achteraf een uitbouw van 2,5 meter bij nieuwbouw gaat doen. Hoop niet dat je denkt dat het goedkoper is. Veel nadelen, gezeik en hoge kosten.

Hoop overigens ook dat je een vrijstaand huis hebt. Want op de grond van de buren mag je zonder hun toestemming niet bouwen (+ weer naar notaris). En zo'n hoekje in de woonkamer ziet er ook niet uit ;-)

Zelfs goedkoper om een tijdelijke lening af te sluiten en die af te lossen als je het huis verkocht hebt.
Het is inderdaad tegenwoordig dat je een x% van jouw grond mag bebouwen. Ook hangt het er vanaf welke bestemming er op het deel grond zit waarop je wilt bouwen. Het kan zo zijn dat bijvoorbeeld overkappingen niet meetellen maar dat kun je vrij eenvoudig opzoeken op ruimtelijkeplannen.nl.

Een garage isoleren kan op veel manieren, vanuit de buitenkant en de binnenkant kan mogelijk zijn.
Zonder verdere informatie is het vrij lastig om dat zo te zeggen.

Is het niet mogelijk in samenspraak met de aannemer om de aanbouw te laten bouwen? Ik weet niet hoever de woning al gebouwd is? Het zou voor mij wel zo wenselijk zijn om de vloerverwarming door te leggen naar de uitbouw. Staat jouw huis op palen? Wat voor'n begane grondvloer heb je?

Als jij het echt op een later tijdstip wil realiseren zou ik in ieder geval alle bouwtekeningen vragen aan de aannemer. Dan kun je zelf later op een simpele manier door het betreffende deel van de tekening te kopiëren met pen/potlood tekenen wat jij graag zou willen. Vervolgens een bouwkundig tekenbureau dit laten uitwerken, architect is voor een simpele uitbouw echt niet nodig. Deze kunnen jouw ook helpen met de constructieve berekening of ze sturen je door naar een constructeur die zij zelf kennen.

Als je een woning koopt heeft de architect die deze ontworpen heeft er verder niets over te zeggen. Alleen de gemeente zou nog weleens lastig kunnen doen als de uitbouw in het zicht komt, denk hierbij aan de voorgevel en zijgevel als deze aan de straatkant zit. Als dit het geval is hangen er ook weer regels aan vast of je zomaar aan de zijgevel mag aanbouwen.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
JelleHerpen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:00:
Als je een woning koopt heeft de architect die deze ontworpen heeft er verder niets over te zeggen.
Dat is niet perse waar, dat hangt er van af wat er contractueel is afgesproken. In sommige gevallen blijft een architect veel zeggenschap houden over wat er met het object gedaan mag worden, tot aan de kleur van de kozijnen aan toe.

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:09
JJ036 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:25:
We doen de aanbouw na de bouw omdat we eerst onze huidige woning zouden moeten verkopen om dan een uitbouw te kunnen permitteren.
Beetje laat nu maar volgens mij had je dat vooraf wel anders kunnen regelen als je zo zeker weet dat je dit na verkoop wel kan permitteren.

• JJ036
Tsurany schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:30:
Kan je geen overbruggingshypotheek regelen voor deze verbouwing?
Nee, dat kunnen wij op dit moment niet.
[...]

Nee, we hebben geen vrijstaande woning. Wel 2 onder 1 kap. Voor de uitbouw hebben wij geen vergunning nodig. Op dit moment ziet het er naar uit dat we het niet kunnen veroorloven. Dat kan alleen als we ons huis nu verkopen. Alleen is de vraag waar gaan we dan wonen. 8)7
JelleHerpen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:00:
[...]

Het is inderdaad tegenwoordig dat je een x% van jouw grond mag bebouwen. Ook hangt het er vanaf welke bestemming er op het deel grond zit waarop je wilt bouwen. Het kan zo zijn dat bijvoorbeeld overkappingen niet meetellen maar dat kun je vrij eenvoudig opzoeken op ruimtelijkeplannen.nl.

Een garage isoleren kan op veel manieren, vanuit de buitenkant en de binnenkant kan mogelijk zijn.
Zonder verdere informatie is het vrij lastig om dat zo te zeggen.

Is het niet mogelijk in samenspraak met de aannemer om de aanbouw te laten bouwen? Ik weet niet hoever de woning al gebouwd is? Het zou voor mij wel zo wenselijk zijn om de vloerverwarming door te leggen naar de uitbouw. Staat jouw huis op palen? Wat voor'n begane grondvloer heb je?

Als jij het echt op een later tijdstip wil realiseren zou ik in ieder geval alle bouwtekeningen vragen aan de aannemer. Dan kun je zelf later op een simpele manier door het betreffende deel van de tekening te kopiëren met pen/potlood tekenen wat jij graag zou willen. Vervolgens een bouwkundig tekenbureau dit laten uitwerken, architect is voor een simpele uitbouw echt niet nodig. Deze kunnen jouw ook helpen met de constructieve berekening of ze sturen je door naar een constructeur die zij zelf kennen.

Als je een woning koopt heeft de architect die deze ontworpen heeft er verder niets over te zeggen. Alleen de gemeente zou nog weleens lastig kunnen doen als de uitbouw in het zicht komt, denk hierbij aan de voorgevel en zijgevel als deze aan de straatkant zit. Als dit het geval is hangen er ook weer regels aan vast of je zomaar aan de zijgevel mag aanbouwen.
Start van de bouw is nog niet begonnen. wat zou je nog meer aan info over de garage willen ontvangen? Ik ben dankbaar voor de hulp. De uitbouw is aan de achterkant woning en deze is meegenomen als meerwerk.
leecher schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:24:
[...]

Beetje laat nu maar volgens mij had je dat vooraf wel anders kunnen regelen als je zo zeker weet dat je dit na verkoop wel kan permitteren.
Onze adviseur heeft aangegeven eerst de hypotheek te regelen en daarna de rest. Maar hoe hadden we het anders kunnen regelen? :/

[Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 04-10-2018 09:06]

• JJ036
Twee

[Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 04-10-2018 09:06]

• JJ036
Drie

[Voor 99% gewijzigd door Señor Sjon op 04-10-2018 09:06]

• JJ036
Vier

[Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 04-10-2018 09:06]

• leecher
JJ036 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:34:
[...]

Onze adviseur heeft aangegeven eerst de hypotheek te regelen en daarna de rest. Maar hoe hadden we het anders kunnen regelen? :/
Ik noem maar wat; taxatie -> hogere hypotheek zodat je de aanbouw gewoon meteen als meerwerk mee kan nemen.
Anders een 1-2tje met de aannemer? Geen idee of dat bij jou realistisch is maar hier zou dat vorig jaar waarschijnlijk nog wel zijn gelukt. Kleine aannemer en die heeft ons op de blauwe ogen geloofd; uitbouw buiten hypotheek gefinancierd en ze hebben zonder dat er nog iets op papier stond (was echt last minute) de fundering neergelegd.

[Voor 31% gewijzigd door leecher op 29-09-2018 01:09]

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 03-06 23:22
[...]

Bij nieuwbouw kan je ook behoorlijk wat meerwerk meefinancieren. De koopprijs was bij ons 235.000 en we hebben 30.000 meerwerk meegefinancierd. Oa een uitbouw,keuken en badkamer. Je moet wel akkoord op de meerwerkschatting van je hypotheekverstrekker hebben. Maar heeft je adviseur je hier danniet op gewezen?

En hoe is jullie hypotheekakte opgesteld, want soms schrijven ze hem hoger in, zodat je zonder tussenkomst van de notaris je hypotheek kan verhogen.

Ik zou dus even contact opnemen met je adviseur danwel je hypotheekverstrekker om de mogelijkheden op dit moment te bekijken. Een uitbouw kan je normaal gesproken (al dan niet deels) financieren in je hypotheek.

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:10
Houd ook rekening met wachttijd.. de bouw is enorm druk op t moment. Vriend van mij is hier nu ook mee bezig en die kreeg soms dec. 2019 te horen.

Ik zou gewoon beginnen bij het begin. Dat is dus een tekening laten maken. Ga dat eerst maar regelen en ga dan op stap om te zoeken..

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Slechte adviseur?

Je praat niet in getallen maar zegt wel dat je de uitbouw met het geld van je oude woning laat doen. Dan was een taxatie van die woning en een goede adviseur met flexibele hypotheekverstrekker genoeg geweest om alles in 1x te laten bouwen.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
-Staat de woning op heipalen? Dan zal de uitbouw ook onderheid moeten zijn
-Waarschijnlijk is de garage enkelsteens, moeilijk goed te isoleren
-Hoe ga je de uitbouw verwarmen zonder vloerverwarming?
-Al gezegd, als je ná de nieuwbouw de uitbouw doet krijg je áltijd vergunningsplicht (tenzij de uitbouw aan de acherkant van het huis zit en x meter uit de erfgrens wordt gebouwd)

[Voor 14% gewijzigd door pagani op 29-09-2018 13:50]

Alienware M15 R2 OLED Review

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:22

Yucon

*broem*

[...]
Hebben de buren wel al direct een uitbouw laten bouwen?

• geldersscheepje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14:47
Ik zou zeggen laat gelijk de vloer en heipalen meenemen bij de bouw. Noem het een onderhield terras met voetenverwarming.... Daarna kan redelijk eenvoudig een opbouw gerealiseerd worden.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Hsb-3
@geldersscheepje en hoe wil je het dan doen met je buitenmuur? Je vloerverwarming komt in je dekvloer, en de (binnenkant van de) buitenmuur staat op de betonvloer..en koudebruggen, waardoor je condensproblemen krijgt.

Beter in z'n geheel laten doen. Dan is het ook netter qua bouwkundige aansluitingen, en minder kans op scheuren door ongelijkmatige zetting.

Dan kan je nog beter de dekvloer van de bg laten vervallen.

Oh en @pagani, een uitbouw aan de achterkant is in 99 van de 100 gevallen vergunningvrij tegenwoordig. Je moet het erg gek maken wil je aan een vergunningplicht komen. Ik kan eigenlijk maar 2 situaties bedenken. 1. als het een uitbouw over 2 bouwlagen is, of 2 als je woning direct aan openbaar gebied grenst (zonder zijtuin) en het niet welstandvrij is.

• JJ036
MAX3400 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:55:
[...]

Slechte adviseur?

Je praat niet in getallen maar zegt wel dat je de uitbouw met het geld van je oude woning laat doen. Dan was een taxatie van die woning en een goede adviseur met flexibele hypotheekverstrekker genoeg geweest om alles in 1x te laten bouwen.
Onze huidige woning is zo reëel mogelijk getaxeerd. We weten dat de woningmarkt aan het stijgen is, maar omdat we niet direct willen verkopen, hebben we voor deze optie gekozen. Vandaar dat we na de bouw de woning willen uitbouwen. :/
pagani schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:43:
-Staat de woning op heipalen? Dan zal de uitbouw ook onderheid moeten zijn
-Waarschijnlijk is de garage enkelsteens, moeilijk goed te isoleren
-Hoe ga je de uitbouw verwarmen zonder vloerverwarming?
-Al gezegd, als je ná de nieuwbouw de uitbouw doet krijg je áltijd vergunningsplicht (tenzij de uitbouw aan de acherkant van het huis zit en x meter uit de erfgrens wordt gebouwd)
De woning staat inderdaad op palen. Ik heb begrepen dat we eventueel heipalen en fundering zouden kunnen laten storten tijdens de bouw. En afbouwen na de bouw.
De garage heeft geïsoleerde vloer. we hebben begrepen van de bouwer dat deze wel geïsoleerd kan worden.
De uitbouw kunnen we met vloerverwarming aansluiten. deze kan met een leiding onder de fundering door of via de garage en dan met extra groep op de set.

@Yucon De woning naast die van ons is nog niet verkocht. het betreft een 2 onder 1 kap (niet geschakeld)

@pagani Onze achtertuin is 15m diep en 10 meter breed. We kunnen zo wie zo uitbouwen 2.4m richting de tuin. Deze is meegenomen in de bouwvergunning.

[Voor 48% gewijzigd door Señor Sjon op 04-10-2018 09:07]

• JJ036
Twee

[Voor 110% gewijzigd door Señor Sjon op 04-10-2018 09:07]

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:03
Bouwkundig en kostentechnisch gezien is het erg zonde om na oplevering te gaan uitbouwen.

Komt het echt allemaal niet uit financieel gezien dan zou ik ieder geval vast zorgen dat je spoedig een plan hebt liggen zodat tijdens de bouw in ieder geval de fundering en palen meekunnen.

Bedenk ook of je tuin bereikbaar is na de bouw, of dat alles door het huis/ over het huis moet.

En natuurlijk of de achtergevel eventueel dragend is (vaak niet zo) en dus deels zou moeten blijven staan of helemaal weg kan.
Dit is vooral van invloed op de binnenruimte. Ben al zat uitbouwen tegengekomen waarbij er 2,5 meter was uitgebouwd maar de bestaande achtergevel deels was blijven staan waardoor er een "kamertje" ontstond van 2,1 meter diep waar je vrij weinig aan had.

Mocht je trouwens voor een metselwerk gevel kiezen vraag dan bij de huidige aannemer of je met zijn bestelling mee mag. Zodat je dezelfde steen hebt en er geen kleurverschil ontstaat.

Leica + Sony

• JJ036
RobertJRB schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:22:
Bouwkundig en kostentechnisch gezien is het erg zonde om na oplevering te gaan uitbouwen.

Komt het echt allemaal niet uit financieel gezien dan zou ik ieder geval vast zorgen dat je spoedig een plan hebt liggen zodat tijdens de bouw in ieder geval de fundering en palen meekunnen.

Bedenk ook of je tuin bereikbaar is na de bouw, of dat alles door het huis/ over het huis moet.

En natuurlijk of de achtergevel eventueel dragend is (vaak niet zo) en dus deels zou moeten blijven staan of helemaal weg kan.
Dit is vooral van invloed op de binnenruimte. Ben al zat uitbouwen tegengekomen waarbij er 2,5 meter was uitgebouwd maar de bestaande achtergevel deels was blijven staan waardoor er een "kamertje" ontstond van 2,1 meter diep waar je vrij weinig aan had.

Mocht je trouwens voor een metselwerk gevel kiezen vraag dan bij de huidige aannemer of je met zijn bestelling mee mag. Zodat je dezelfde steen hebt en er geen kleurverschil ontstaat.
Thnks voor jullie reacties. We hebben alle opties meegenomen en besproken met de bouwer. Heipalen willen ze wel voor ons plaatsen maar de rest niet. Dus niet een cementdekvloer alvast storten, geen stenen meenemen in de bestelling enz. Dus we hebben nu besloten dat we wellicht over een paar jaren zullen gaan uitbouwen. Wellicht wordt het dan zo'n Serre met glazen bekisting. Tot die tijd zullen we het doen met de ruimte die we hebben. Welke ook niet verkeerd is denk ik....een woonkamer van 3,5 x 5,7 meter binnenmuren.

Grt,

JJ :)

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05-06 01:40
@JJ036 weet niet of het hier al genoemd is maar heel vaak mag je naderhand ook niet meer op de erfscheiding bouwen, maar moet je er X (centi)meter uit de scheiding blijven.
Dan krijg je zo'n enorme lelijke knik in je woonkamerwand en met pech een lelijke loze ruimte als je buren wel al zo'n aanbouw hebben.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
JJ036 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:48:
[...]

Thnks voor jullie reacties. We hebben alle opties meegenomen en besproken met de bouwer. Heipalen willen ze wel voor ons plaatsen maar de rest niet. Dus niet een cementdekvloer alvast storten, geen stenen meenemen in de bestelling enz. Dus we hebben nu besloten dat we wellicht over een paar jaren zullen gaan uitbouwen. Wellicht wordt het dan zo'n Serre met glazen bekisting. Tot die tijd zullen we het doen met de ruimte die we hebben. Welke ook niet verkeerd is denk ik....een woonkamer van 3,5 x 5,7 meter binnenmuren.

Grt,

JJ :)
Zou je de heipalen niet uit voorzorg laten slaan?

• Hsb-3
@Annuk, dit is qua regelgeving geen probleem. Je moet wel even met je buren om tafel. Als zij al een aanbouw hebben, moet je vragen of je het buitenmetselwerk mag weghalen en op de erfgrens jouw constructieve muur mag zetten. Bij een uitbouw vanuit de bouw staat het buitenmetselwerk namelijk op grond van de buren zodat de binnenmuur doorloopt.
En vervolgens alles netjes dichtmaken.

Als de buren geen uitbouw hebben, ook met ze om tafel om te vragen of jouw buitenmuur op de grens mag komen met de afspraak dat als ze ooit een aanbouw willen dat ze dan het buitenmetselwerk weg mogen halen.

Willen ze niet meewerken hoeven ze niet, maar als je het slim aanpakt dan kan je ze overtuigen van de voordelen.

Wettelijke is er elk geval geen (bouw) regel die zegt dat je niet op de erflijn mag uitbouwen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Klopt, vergeet niet dat het boeideel van het dak op jouw grond moet blijven. De muur zelf zal dus ietsje op jouw grond staan (centimeter of 5). Als je buren geen uitbouw hebben, verlies je zomaar een centimeter of 20 en je moet sowieso een stalen balk in gaan werken voor het metselwerk op de verdieping op te vangen.

Ik zou eerder een basic keuken/vloerafwerking nemen dan bezuinigen op de uitbouw. Dat is later zoveel moeilijker te realiseren.

[Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 11-10-2018 15:13]

• JJ036
@Hsb-3 @Annuk @Señor Sjon het klopt wat jullie zeggen. Dit heeft de aannemer ook aan ons verteld. Gelukkig nemen de buren (nog) geen uitbouw. Dit is onze info van afgelopen week, weet niet of ze nog gaan veranderen van gedachten.

De heipalen laten we wel alvast inslaan. Dit is voordeliger.

Wat ik me afvraag, geldt bovenstaande wat jullie zeggen ook voor een serre uitbouw?

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Waaarom niet via de aannemer die je huis bouwt, is echt veel makkelijker, mooier en met je hypotheek met te financieren.
Als ze nog moeten starten met de bouw heb je kans dat ze nog een uitzondering kunnen maken, ook al is de officiele termijn verlopen. Wij kochten enkele maanden na de inschrijving en officieel was de termijn voor bouwtechnische aanpassingen gesloten, toch heeft mijn vrouw het voor elkaar gekregen (door alle kantoorlui over te slaan en te bellen met de uitvoerder op de bouwplaats) dat ze nog een uitbouw gingen plaatsen. Dit was enkele dagen voordat de vergunningen werden aangevraad.

Als je redelijk krap op je centen zit moet je imo niet aan nieuwbouw beginnen, in de huidige markt (als dat het argument was).

[Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2018 10:00]

• leecher
Sport_Life schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:54:

Als je redelijk krap op je centen zit moet je imo niet aan nieuwbouw beginnen, in de huidige markt (als dat het argument was).
Valt wel mee hoor, ligt ook veel aan de keuzes die je maakt. Als je nu een bestaand huis koopt betaal je ook gewoon 'teveel' en als je dan een inrichting helemaal naar eigen smaak wil dan maak je ook hoge kosten om dat te gaan verbouwen. Ergens siert het de TS dat hij niet koste wat het kost nu een uitbouw wil laten zetten. Ja het is nu makkelijker en mooier, maar je leeft ook meer op de pof. Je kan nu eenmaal niet alles hebben.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

leecher schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 10:09:
[...]

Valt wel mee hoor, ligt ook veel aan de keuzes die je maakt. Als je nu een bestaand huis koopt betaal je ook gewoon 'teveel' en als je dan een inrichting helemaal naar eigen smaak wil dan maak je ook hoge kosten om dat te gaan verbouwen. Ergens siert het de TS dat hij niet koste wat het kost nu een uitbouw wil laten zetten. Ja het is later makkelijker en mooier, maar je leeft ook meer op de pof. Je kan nu eenmaal niet alles hebben.
Heb je weleens een nieuwbouwwoning van binnen gezien met een woonkamer van 3,5x5,7? Daar past een bank in en dan ben je er wel zo'n beetje. Meet voor de grap je eigen woonkamer eens na, je gaat echt schrikken hoe klein 3,5m is voor een eengezinswoning!
De oplossing om achteraf een uitbouw te realiseren klinkt leuk, maar in de praktijk valt het tegen (zie ook bouwtechnische aspecten van @Señor Sjon ). En vraag me af of het uiteindelijk zoveel goedkoper is, ik vermoed van niet. Dus uiteindelijk ben je bijna net zoveel geld kwijt, maar kost het je enorm veel gedoe en is de afwerking ook beduidend minder (draagbalk aan plafond, buitenmuren binnen de erfgrens).

Vandaar mijn advies: check of het nog via de aannemer mogelijk is en ga vervolgens met een nieuwe taxatie op je oude woning 15/20k extra overbruggingshypotheek lospeuteren. Of ga andere afwerking financieren met de verkoop van je woning.

[Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2018 10:31]

• leecher
Sport_Life schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 10:16:
[...]

Heb je weleens een nieuwbouwwoning van binnen gezien met een woonkamer van 3,5x5,7? Daar past een bank in en dan ben je er wel zo'n beetje.
Ja, ook geboren en getogen in een dergelijke 'nieuwbouw woning' (bouwjaar iets ouder dan ik, zeg 30 jaar). Als het even kan zeker nu aanbouwen, maar als het niet gaat dan gaat het niet. Van die 3,5x5,7 ga je echt niet dood.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

nee je gaat er niet dood aan nee.... van een varkenshok ga je ook niet dood :?.

Maargoed als ik het goed begrijp is TS zijn besluit er al om het wel te doen, alleen de manier waarop is nog onduidelijk/onbekend.

Echter, zowel financieel als bouwkundig/kosmetisch is de beste manier om het door de aannemer/bouwer te laten doen :). Als dat nog mogelijk is..

[Voor 70% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2018 22:04]

• PainkillA
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22-06 20:39
JJ036 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:19:
[...]

Nee, dat kunnen wij op dit moment niet.

[...]

Nee, we hebben geen vrijstaande woning. Wel 2 onder 1 kap. Voor de uitbouw hebben wij geen vergunning nodig. Op dit moment ziet het er naar uit dat we het niet kunnen veroorloven. Dat kan alleen als we ons huis nu verkopen. Alleen is de vraag waar gaan we dan wonen. 8)7

[...]

Start van de bouw is nog niet begonnen. wat zou je nog meer aan info over de garage willen ontvangen? Ik ben dankbaar voor de hulp. De uitbouw is aan de achterkant woning en deze is meegenomen als meerwerk.

[...]

Zo te lezen zitten jullie al op het randje van wat je mag lenen en kan betalen. Ik weet niet of je inclusief uitbouw al boven de wettelijke limiet wil gaan zitten.

• JJ036
@PainkillA We willen niet boven onze max limiet gaan zitten. Maar inmiddels gaan we de heipalen alvast erin laten slaan en op een latere tijdstip kunnen we altijd nog uitbouwen.

• JJ036
We zijn nu een aantal weken verder. Ik heb nog een aantal vragen en hoop dat jullie ons kunnen helpen. We hebben ervoor gekozen om de heipalen alvast in de grond te plaatsen. De bouw betreft een 2 onder 1 kap. De buren hebben uit eindelijk voor een uitbouw gekozen.

Mijn vraag is:

Kunnen we de muur van de buren gebruiken als binnenmuur? We hebben aan de ander kant een garage welke net zo lang uitsteek als de uitbouw. Zouden wij deze muur kunnen isoleren en hiervan een binnenmuur maken? En onze kunststof kozijnen schuifpui zouden wij willen hergebruiken. Volgens mij komt het erop neer dat we dan een fundering zouden moeten maken en het dak en de rest bewoonbaar maken. (natuurlijk niet zo makkelijk zoals ik het hierboven omschreven heb. Maar zou dit kunnen?

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
De muur van de buren staat op hun grond. Lijkt me dat je die niet als binnenmuur kan gebruiken. Bovendien wordt tegenwoordig vaak ontkoppeld gebouwd om geluidsoverlast te voorkomen. Dat zal ook hier het geval moeten zijn denk ik.

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:46

Exigence

dnkroz

Deleon78 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:05:
De muur van de buren staat op hun grond.
Niet altijd. Wanneer bij de buren de binnenmuur doorgetrokken wordt naar de uitbouw staat de buitenmuur op de ander zijn grond (spouw). Dus wanneer @JJ036 een uitbouw gaat doen kan de buren hun buitenmuur door @JJ036 als binnenmuur gebruikt worden. Dat is bij de rest van de woning (twee-onder-één-kap) toch ook zo? De één z'n "buitenmuur" is de ander z'n binnenmuur.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Exigence schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:16:
[...]

Niet altijd. Wanneer bij de buren de binnenmuur doorgetrokken wordt naar de uitbouw staat de buitenmuur op de ander zijn grond (spouw). Dus wanneer @JJ036 een uitbouw gaat doen kan de buren hun buitenmuur door JJ036 als binnenmuur gebruikt worden. Dat is bij de rest van de woning (twee-onder-één-kap) toch ook zo? De één z'n "buitenmuur" is de ander z'n binnenmuur.
Dan heb ik niks gezegd, bedankt voor de correctie.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Exigence schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:16:
[...]

Niet altijd. Wanneer bij de buren de binnenmuur doorgetrokken wordt naar de uitbouw staat de buitenmuur op de ander zijn grond (spouw). Dus wanneer @JJ036 een uitbouw gaat doen kan de buren hun buitenmuur door @JJ036 als binnenmuur gebruikt worden. Dat is bij de rest van de woning (twee-onder-één-kap) toch ook zo? De één z'n "buitenmuur" is de ander z'n binnenmuur.
Wij hebben altijd een bepaling dat of het dienend erf toestemming verleend voor de uitbouw van de buren, dan wel dat de muur kadastraal gelijk op eigen grond staat.

Je mag niet zonder meer de muur van de buren gebruiken. Ook is een metselwerk muur formeel geen constructieve draagmuur. Om het gelijk te trekken zou je officieel de stenen muur af moeten breken, isolatie weg, dan met bv kalkzandsteen nieuwe muur maken in het verlengde van je binnenmuur en zo verder. Dit gaat sowieso een uitdaging worden, want de gevel van je verdieping blijft niet zomaar hangen, daarvoor is dan een geveldrager of stalen ligger noodzakelijk en die heeft ook weer een oplegging nodig. Om het strak en netjes te doen ben je een veelvoud kwijt van wat de aannemer vraagt.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Señor Sjon schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:29:
[...]

Wij hebben altijd een bepaling dat of het dienend erf toestemming verleend voor de uitbouw van de buren, dan wel dat de muur kadastraal gelijk op eigen grond staat.

Je mag niet zonder meer de muur van de buren gebruiken. Ook is een metselwerk muur formeel geen constructieve draagmuur. Om het gelijk te trekken zou je officieel de stenen muur af moeten breken, isolatie weg, dan met bv kalkzandsteen nieuwe muur maken in het verlengde van je binnenmuur en zo verder. Dit gaat sowieso een uitdaging worden, want de gevel van je verdieping blijft niet zomaar hangen, daarvoor is dan een geveldrager of stalen ligger noodzakelijk en die heeft ook weer een oplegging nodig. Om het strak en netjes te doen ben je een veelvoud kwijt van wat de aannemer vraagt.
Ik geloof je direct, ik ben geen bouwkundige maar ga af op wat ik om mij heen zie. Inderdaad moet de bestaande metselwerk muur afgebroken worden, en een aansluiting van een aanbouw op de gevel is volgens mij ook altijd erg lastig in een bestaande situatie.

Technisch is het wat ingewikkelder, maar voor de beeldvorming is het volgens mij schematisch niet meer dan dit:
Situatie voor

Situatie na

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Papier is gewillig. ;)

• Exigence

Exigence

dnkroz

Helaas is het inderdaad alleen op papier erg makkelijk ;) Deze plaatjes waren meer voor de beeldvorming en om antwoord te geven op de vragen die @JJ036 zichzelf stelde:
JJ036 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:01:
Kunnen we de muur van de buren gebruiken als binnenmuur? We hebben aan de ander kant een garage welke net zo lang uitsteek als de uitbouw. Zouden wij deze muur kunnen isoleren en hiervan een binnenmuur maken? En onze kunststof kozijnen schuifpui zouden wij willen hergebruiken. Volgens mij komt het erop neer dat we dan een fundering zouden moeten maken en het dak en de rest bewoonbaar maken. (natuurlijk niet zo makkelijk zoals ik het hierboven omschreven heb. Maar zou dit kunnen?

• happy killer
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:33
JJ036 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:01:
We zijn nu een aantal weken verder. Ik heb nog een aantal vragen en hoop dat jullie ons kunnen helpen. We hebben ervoor gekozen om de heipalen alvast in de grond te plaatsen. De bouw betreft een 2 onder 1 kap. De buren hebben uit eindelijk voor een uitbouw gekozen.

Mijn vraag is:

Kijk even goed wat in je leveringsakte staat. In onze leveringsakte staat bijvoorbeeld dat wij een evt. latere uitbouw mogen aanbouwen zonder verspringing in de binnen muur. Zie onderstaand stukje uit onze leveringsakte.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 09:17
Je geeft aan dat uitbouw mogelijk zou moeten zijn na verkoop van huidige woning en dat de bouw van nieuwe woning nog niet was gestart.

Is het mogelijk om tijdens de bouw elders onderdak te zoeken? ouders caravan oid...

Op die manier komt je geld vrij en kan je meteen de aanbouw doen.

Overleg ook even met de aannemer, nu de buren wel een uitbouw doen en jij wellicht komend jaar, is het voor hem niet handiger om de optie voor jou zo lang mogelijk open te houden? Wanneer is de uiterste datum dat jij kan/mag beslissen?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True