Toon posts:

Overdimensioneren balansventilatie nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De EPB ventilatieberekening voor onze nieuwe woning wijst uit dat er een ventilatiebehoefte van 366m³/u is. (aan- en afvoer in balans). Standaard ging onze woning opgeleverd worden met een ventilatiesysteem C (mechanische afvoer, aanvoer via roosters boven de ramen) maar wij hebben gekozen om een ventilatiesysteem D te laten plaatsen.

De meerwerkbon vermeldt het plaatsen van een Zehnder Comfoair Q450. Echter hebben wij nu het ventilatieplan ontvangen en daar wordt en Zehnder Comfoair Q350 gebruikt. De installateur geeft aan dat een Q350 voldoende zou moeten zijn en dat er uiteraard niet betaald moet worden voor een Q450 als een Q350 volstaat.

De Q350 kan maximaal 400m³/u leveren maar het is voor mij moeilijk in te schatten of dit in realistische omstandigheden voldoende is. Ik kan me voorstellen dat het apparaat het moeilijker krijgt mocht ik in de toekomst fijnere filters installeren tegen pollen of tegen fijn stof. Je leest op fora ook wel eens verhalen dat het beter zou zijn om een toestel te overdimensioneren om een beter rendement of minder geluidsoverlast te behalen. Volgens de installateur is dit allemaal niet nodig en zou de Q350 voldoen.

Nu is het duurdere toestel toch al meegerekend in de budgetten dus voelt het minder erg aan om het toestel toch te overdimensioneren. Langs de andere kant is bouwen al duur genoeg en kan elke euro ook wel elders gespendeerd worden. Zijn er hier misschien verlichte geesten die ervaring hebben met het bewust overdimensioneren van een ventilatietoestel of maakt het inderdaad allemaal niet zoveel uit?

Alle reacties

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

kijk niet alleen op korte termijn vergelijk model A,B,C eens.
- filters
- onderhoud
- stroomverbruik

tja stiller is natuurlijk relatief want waar staat het kreng binnen 24/7 gehoorsafstand in openruimtes of is alles netjes afgesloten ?

Maar wat is het prijs verschil ? en kwa "grote" vraag anders een andere monteur vrijblijvend welke verschillen hij 1,2,3 kan opnoemen tussen het plaatsen van model A en B ? het gaat wellicht niet om een paar euro dus doe goed je licht op

Tja vanalles

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waar je ook op moet letten zijn de buisdiameters, veel klachten over suizend geluid komen omdat er beknibbeld wordt op de buizen waardoor je hogere luchtsnelheden hebt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Admiral Freebee
  • Niet online
vso schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:19:
kijk niet alleen op korte termijn vergelijk model A,B,C eens.
- filters
- onderhoud
- stroomverbruik

tja stiller is natuurlijk relatief want waar staat het kreng binnen 24/7 gehoorsafstand in openruimtes of is alles netjes afgesloten ?

Maar wat is het prijs verschil ? en kwa "grote" vraag anders een andere monteur vrijblijvend welke verschillen hij 1,2,3 kan opnoemen tussen het plaatsen van model A en B ? het gaat wellicht niet om een paar euro dus doe goed je licht op
De filters tussen de twee systemen zijn gelijk en het verwachte onderhoud dus ook. Stroomverbruik valt voor beide toestellen goed mee en is dus geen bepalende factor.

Het toestel komt te staan in een afgesloten technische ruimte op de zolder maar er is van de nachthal wel een open trap naar de zolder.

Het prijsverschil is in de grootte van 400 euro. Ik zal eens advies inwinnen bij een andere installateur.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een wat grotere hoeft niet op 100% van zijn kunnen te draaien. Kan in geluid schelen.

En zeer slordig dat je om A vraagt, en B krijgt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Admiral Freebee schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:26:
[...]

De filters tussen de twee systemen zijn gelijk en het verwachte onderhoud dus ook. Stroomverbruik valt voor beide toestellen goed mee en is dus geen bepalende factor.

Het toestel komt te staan in een afgesloten technische ruimte op de zolder maar er is van de nachthal wel een open trap naar de zolder.

Het prijsverschil is in de grootte van 400 euro. Ik zal eens advies inwinnen bij een andere installateur.
hmm als dit een wtw systeem is .. ???

Voor "filteren" zou ik zeker overdimensioneren ik ben bv blij dat ik 2x mechanische ventilatie in huis heb, door slim aan te sturen enzv ben ik vrij snel van nare luchtje(s) af.

Maar voor wtw en andere besparings technieken .. tja haal je de extra investering eruit ? dat zou ik in mijn eigen situatie al lastig vinden. Immers alles wat je terug wint moet wel efficient weer ingezet kunnen worden anders heb je er geen moer aan.
lees anders deze eens Zonneboiler buffervat overdimensioneren

hmm buizen en "suizen" tja ik zou wat isolatie materiaal eromheen mikken...

Tja vanalles

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het prijsverschil tussen de Q350 en Q450 is ongeveer 400 euro hé. Niet tussen een C systeem met roosters en een D systeem. Beide toestellen hebben een warmtewisselaar.

Ik heb niet voor een ventilatie type D gekozen om geld te besparen maar voor het comfort van geen tocht te hebben en de lucht te kunnen filteren tegen pollen, fijn stof en kachelgeur.

De Q350 heeft ook nog 'overschot' en zou niet aan 100% moeten draaien maar hoeveel overschot is genoeg?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee