Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• dennishartman
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 27-09-2018
Ik heb vorige week een Xiaomi Redmi 5a gekocht vanuit China (Aliexpress).
Als ik de telefoon opstart dat staat er tijdens het opstarten 'unlocked'.
Dit is toch niet gebruikelijk. Ik ben bang dat de Chinesen malware of zoiets in mijn telefoon hebben gestopt.
Af fabriek is de telefoon m.i. altijd blocked. Hoe kan ik de malware verwijderen en mijn telefoon locken.

Note: Ik ben een leek als het gaat om custom rom ed.

Alle reacties

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
@dennishartman Ik denk dat je 'Unlocked' bedoelt (tenzij Xiaomi andere termen gebruikt dan ik gewend ben). Dat betekent dat je bootloader niet meer gelocked is en het mogelijk is om een alternatieve 'recovery' te booten en daarmee een custom ROM te installeren.

Het lijkt er dus op dat je telefoon is gebruikt voordat jij hem gekocht hebt.

Ik zou kijken of je hem kunt retourneren, als je dat wilt. Maar het is sowieso niet onverstandig om met dit soort apparaten een veiligere ROM te draaien, zonder de bloatware (in mijn ogen malware) van Xiaomi. Xiaomi's business model is het verkopen van hun webdiensten en hun privacy policy is wel heel erg breed (in hun voordeel). Vergeet niet dat je een telefoon bijna 24/7 bij je draagt en dus enorm veel over jou vertelt, alleen al door bij je te zijn.

Ook voor het 'wissen' van de malware zal een nieuwe ROM geinstalleerd moeten worden. Maar ik betwijfel of je daarmee echte viezigheid wel wist/overschrijft. Als er een rootkit geïnstalleerd is, zal dit een flash overleven, denk ik.

Dus... misschien is het juist voordelig dat ie al unlocked is, dat scheelt weer knutselen om dat voor mekaar te krijgen :)

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• dennishartman
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 27-09-2018
Bedankt voor je antwoord Evanecent.
Ik bedoel inderdaad unlocked.
Ik ga proberen of ik het toestel kan retourneren. Maar als dit niet kan. Hoe kan ik dat de nieuwe ROM installeren?

• u34186
  • Niet online
*knip* Google linkjes helpen niet ;)

[Voor 91% gewijzigd door rens-br op 26-09-2018 16:20]

• u34186
  • Niet online
Nou ja, wat ik dus schreef is dat je met Google even kunt zoeken naar je type telefoon + custom ROM. Je komt dan een site tegen met daarop de beste roms voor de Xiaomi Redmi 5A.
Voor hulp bij het installeren kun je, meestal, het beste terecht op xda-developers.com. Ik had al even voor je gezocht, maar hier op GoT is, volgens mij, geen dedicated topic voor roms op de Xiaomi Redmi 5A.

[Voor 7% gewijzigd door u34186 op 27-09-2018 00:17]

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 00:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@dennishartman welkom op Tweakers.

Je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen, zie ook: Het algemeen beleid #quickstart. Zou je dus willen toevoegen wat je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?

Kijk daarvoor ook in bijv.: [Centrale topic] Xiaomi Bootloader unlocken, XDA en gebruik Google.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True