Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• dennishartman
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 27-09-2018
Ik heb vorige week een Xiaomi Redmi 5a gekocht vanuit China (Aliexpress).
Als ik de telefoon opstart dat staat er tijdens het opstarten 'unlocked'.
Dit is toch niet gebruikelijk. Ik ben bang dat de Chinesen malware of zoiets in mijn telefoon hebben gestopt.
Af fabriek is de telefoon m.i. altijd blocked. Hoe kan ik de malware verwijderen en mijn telefoon locken.

Note: Ik ben een leek als het gaat om custom rom ed.

Alle reacties

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
@dennishartman Ik denk dat je 'Unlocked' bedoelt (tenzij Xiaomi andere termen gebruikt dan ik gewend ben). Dat betekent dat je bootloader niet meer gelocked is en het mogelijk is om een alternatieve 'recovery' te booten en daarmee een custom ROM te installeren.

Het lijkt er dus op dat je telefoon is gebruikt voordat jij hem gekocht hebt.

Ik zou kijken of je hem kunt retourneren, als je dat wilt. Maar het is sowieso niet onverstandig om met dit soort apparaten een veiligere ROM te draaien, zonder de bloatware (in mijn ogen malware) van Xiaomi. Xiaomi's business model is het verkopen van hun webdiensten en hun privacy policy is wel heel erg breed (in hun voordeel). Vergeet niet dat je een telefoon bijna 24/7 bij je draagt en dus enorm veel over jou vertelt, alleen al door bij je te zijn.