Koelpasta wel of niet gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.830 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-05 20:40
Ik ben in verwarring...

Het "koelpasta topic" heeft mij ervan overtuigd om koelpasta te bestellen voor mijn nieuwe pc.

Daar staat op zich al voldoende informatie over het hoe en wat.

Als ik het goed begrepen heb: in een lijntje een beetje koelpasta op de cpu en dan gewoon de cpu koeler er voorzichtig tegenaan drukken en om en om vast schroeven/drukken

Maar ik dacht voor de zekerheid, ik kijk nog even een paar youtube filmpjes of ik het echt goed begrepen heb. Echter, tot mijn verbazing zie ik niemand koelpasta gebruiken. Ik heb een stuk of 10 filmpjes bekeken en die gasten plaatsen allemaal de fan rechtstreeks op de cpu (zonder pasta dus).

Heb ik nou per toeval slechte voorbeelden bekeken, of is koelpasta tegenwoordig niet meer nodig ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:22
Bloedvat schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:31:
Heb ik nou per toeval slechte voorbeelden bekeken
Ja

Ik zou het gewoon eens uittesten. Stresstest zonder pasta en daarna eentje met. Dan je CPU temperaturen volgen. Dan zie je zelf het verschil. Daar leer je meer van dan filmpjes kijken :)

[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 24-09-2018 16:34 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roflzor
  • Laatst online: 12-05 08:57
Ja het is nodig om koelpasta te gebruiken, koelpasta zorgt voor een goede geleiding van de hitte van de CPU naar de CPU koeler. Vermoedelijk zit in de betreffende filmpjes er al koelpasta op de CPU-koelers. Tegenwoordig zit volgens mij op (haast) alle koelers al een laagje die je niet altijd goed kunt zien van veraf, dus ik begrijp de verwarring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Soms zit er al pasta op de koeler en is het niet nodig. Zit er geen pasta op de koeler dan altijd gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:33:
Stresstest zonder pasta en daarna eentje met. Dan je CPU temperaturen volgen. Dan zie je zelf het verschil.
Bij test 1: 100+.
Bij test 2: 0. Alleen nu gaat de computer ook niet meer aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 11:52
Stoelpoot schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:36:
[...]

Bij test 2: 0. Alleen nu gaat de computer ook niet meer aan :+
Doettie wel hoor... maar de pc word wel rete traag... :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:59
Zoals hierboven, vaak zit het er al op. En overigens geen lijn gebruiken maar gewoon een druppel in het midden is meer als voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Welke koeler ga je gebruiken?

- Een meegeleverd model? Daar zit meestal al op. Dan heb je geen koelpasta nodig. Je kan wel die koelpasta verwijderen en vervolgens nieuwe gebruiken.
- Of een los gekochte processorkoeler? Daar zit meestal al koelpasta in de verpakking. Al kan je natuurlijk betere/andere koelpasta gebruiken.

Koelpasta breng je het beste aan met inderdaad een druppel in het midden (tenzij je gigantische speciale serverchips of Threadrippers gaat installeren). Door de druk van de koeler verspreid het goedje zich vanzelf naar de juiste plekken toe.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Richh schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:45:
Welke koeler ga je gebruiken?

- Een meegeleverd model? Daar zit meestal al op. Dan heb je geen koelpasta nodig. Je kan wel die koelpasta verwijderen en vervolgens nieuwe gebruiken.
- Of een los gekochte processorkoeler? Daar zit meestal al koelpasta in de verpakking. Al kan je natuurlijk betere/andere koelpasta gebruiken.

Koelpasta breng je het beste aan met inderdaad een druppel in het midden (tenzij je gigantische speciale serverchips of Threadrippers gaat installeren). Door de druk van de koeler verspreid het goedje zich vanzelf naar de juiste plekken toe.
Ik heb deze koeler besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 31,47

En ik heb apart MX4 koelpasta meebesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Hoewel er op de meegeleverde koeler vaak al pasta zit/of in een zakje meegeleverd, dien je minimaal eens in de anderhalf jaar de koelpasta te vervangen. Een tube MX4 is dan geen overbodige luxe:)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
Bloedvat schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:56:
[...]

Ik heb deze koeler besteld:
#~Product~Prijs~Subtotaal~
1~be quiet! Pure Rock~€ 31,47~€ 31,47~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 31,47~

En ik heb apart MX4 koelpasta meebesteld
Dat laatste was niet per se nodig, maar hiermee moet het wel lukken. Gewoon een druppel/rijstkorreltje op de cpu en vastschroeven. Zie ook: handleiding van de koeler ;)

Welke cpu is het slachtoffer?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bloedvat
Richh schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:01:
[...]

Dat laatste was niet per se nodig, maar hiermee moet het wel lukken. Gewoon een druppel/rijstkorreltje op de cpu en vastschroeven. Zie ook: handleiding van de koeler ;)

Welke cpu is het slachtoffer?
Het is een i7-8700k geworden (dus ik wil het niet verkloten :P )

Maar ik heb er vertrouwen in en vind het vooral leuk om alles eens helemaal zelf te doen (with a little help from Tweakers ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
Bloedvat schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:08:
[...]

Het is een i7-8700k geworden (dus ik wil het niet verkloten :P )

Maar ik heb er vertrouwen in en vind het vooral leuk om alles eens helemaal zelf te doen (with a little help from Tweakers ;) )
Dat moet helemaal goedkomen :) CPU installeren, druppeltje MX-4 erop en de koeler erop ;)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

millman schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:01:
..., dien je minimaal eens in de anderhalf jaar de koelpasta te vervangen.
Hoe kom je aan die wijsheid? Ik heb computers die al sinds de bouw dezelfde pasta gebruiken en nergens last van mbt oververhitting. Het is een leuk verkooppraatje en bij slecht spul wel eens nodig, maar als je fatsoenlijk materiaal koopt niet vereist om elke 18 maanden je computer te ontmantelen om wat pasta te vervangen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-05 15:18
Hero of Time schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:23:
[...]

Hoe kom je aan die wijsheid? Ik heb computers die al sinds de bouw dezelfde pasta gebruiken en nergens last van mbt oververhitting. Het is een leuk verkooppraatje en bij slecht spul wel eens nodig, maar als je fatsoenlijk materiaal koopt niet vereist om elke 18 maanden je computer te ontmantelen om wat pasta te vervangen.
Na 3 jaar werd mijn laptop CPU zeer heet dus ik dacht ook dat het de koelpasta was die "oud" was geworden.
Open gemaakt en netjes vervangen met nieuwe koelpasta maar nog zeer hoge temps (bleek aan een programma te liggen dat veel CPU vreette). Na windows opnieuw geïnstalleerd te hebben dezelfde temps als vroeger.

Conclusie: precies dezelfde temps als met de oude koelpasta 8)7

Ontopic: het antwoord is gewoon ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@BSOD baby, met laptops is het eerder stof en andere rotzooi in de in/outtake van de ventilator en tussen de heatsink waardoor je beroerde airflow hebt, dan dat de pasta ruk is geworden. En vage applicaties moet je sowieso eerst naar kijken voordat je de boel open trekt. ;) Taakbeheer is twee klikken verwijdert, de laptop open duurt tig schroefjes. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hero of Time schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:23:
[...]

Ik maak er zelf gewoonte van om mijn pc elk half jaar geheel schoon te maken, en eens in de zoveel tijd de pasta te vervangen. Dat is toch geen raar advies? Moeten was een groot woord geef ik toe, maar liever te vaak dan te weinig. Er zijn honderden verschillende pasta's, echt niet allemaal even geweldig. dus vervangen eens in de zoveel tijd kan geen kwaad. Daarnaast, wat is een tubetje van een paar euro nou voor een verse mount? Beter dan al die stofbakken die je vaak aangeboden krijgt, maargoed.

Ik haal mijn wijheid uit liefde voor tweaken tot de max, waar soms een graad of 2 uitmaakt, al zou het voor 'state of mind' zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Hangt er ook vanaf hoevaak je PC aanstaat. Als dat 24/7 is hoef je de pasta veel minder snel te vervangen ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@millman, sommige mounts van koelers moet je vanaf blijven zolang het goed zit. Die zijn nogal fragiel (Intel en hun pushpin systeem bijvoorbeeld :X) en om die dan elke zoveel tijd los te halen zorgt er alleen maar voor dat je eerder een nieuwe koeler moet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:38

WCA

Hoewel er op de meegeleverde koeler vaak al pasta zit/of in een zakje meegeleverd, dien je minimaal eens in de anderhalf jaar de koelpasta te vervangen. Een tube MX4 is dan geen overbodige luxe:)
Bij een goede kwaliteit koelpasta is dat absoluut niet nodig. Bij Liquid metal en goedkope zooi misschien wel, maar om te stellen dat iedereen altijd elke 1,5 jaar zijn koelpasta moet vervangen is simpelweg onwaar.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Reageren jullie altijd met mosterd na de maaltijd? Reageer dan gewoon op m'n laatste post.. lekker zinvol..
Modbreak:Laat het modereren aan de moderatoren over. Heb je iets over andermans postgedrag aan te merken, gebruik een topicreport.

Overigens, het feit dat mensen laten weten het niet eens te zijn met een eerder geplaatste discutabele mening is geen reden om in te grijpen.

[ Voor 56% gewijzigd door dion_b op 25-09-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:38

WCA

millman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:10:
Reageren jullie altijd met mosterd na de maaltijd? Reageer dan gewoon op m'n laatste post.. lekker zinvol..
Je vraag t je af of je advies raar is? Ja dat is het. Het is compleet onnodig om je koelpasta zo vaak te vervangen. Je laatste reactie geef je aan dat je het zelf graag doet, maar in je eerste reactie geef je aan dat je dit 'dient te doen'. Dat is gewoon onzin.

Als in jouw auto je olie 15.000km mee moet kunnen, dan ga je die toch ook niet na 1000km al vervangen?

Je moet aanvoelen wat voor persoon deze vraag stelt, in plaats van je eigen gewoontes als zijnde "nodig" te stellen

[ Voor 9% gewijzigd door WCA op 25-09-2018 09:16 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dude, ik had Al gezegd dat moeten groot woord is.. begrijpend lezen is ook een vak..
Modbreak:Niet op de man spelen.

Post on-topic, behulpzaam en vriendelijk of post niet :o

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 25-09-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:59
GreNade schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:14:
[...]

Je vraag t je af of je advies raar is? Ja dat is het. Het is compleet onnodig om je koelpasta zo vaak te vervangen. Je laatste reactie geef je aan dat je het zelf graag doet, maar in je eerste reactie geef je aan dat je dit 'dient te doen'. Dat is gewoon onzin.

Als in jouw auto je olie 15.000km mee moet kunnen, dan ga je die toch ook niet na 1000km al vervangen?

Je moet aanvoelen wat voor persoon deze vraag stelt, in plaats van je eigen gewoontes als zijnde "nodig" te stellen
Wel als de motorolie er een jaar in zit, en liefst het oliefilter ook, bij een ontbrandingsmotor cq.

[ Voor 3% gewijzigd door OPELOPA op 29-09-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
GreNade schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:48:
[...]

Bij een goede kwaliteit koelpasta is dat absoluut niet nodig. Bij Liquid metal en goedkope zooi misschien wel, maar om te stellen dat iedereen altijd elke 1,5 jaar zijn koelpasta moet vervangen is simpelweg onwaar.
Ik heb werkelijk nog nooit pasta vervangen. Mijn oudste PC is 17 jaar en draait nog steeds (oude AMD Athlon).

Ontopic: er mag vooral geen lucht tussen de koeler en de CPU zitten, vandaar een goed thermisch geleidend pasta er tussen en de koeler goed en vlak op de CPU monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Meestal kan je de stock-koelpasta gebruiken zonder enig relevant negatief effect op de performance. Meestal! Het gebruiken van andere koelpasta is vooral voor enthusiasts die 1-2 graden lager willen maar of dat jij daar iets van merkt (anders dan wanneer je het zou meten) is twijfelachtig. Als je zelf koelpasta uitkiest, let erop dat je je hardware kan slopen als je koelpasta gebruikt die stroom geleidt (omdat er ionen in zitten) als je die koelpasta niet goed aanbrengt. Dat lijkt mij alles wat je hoeft te weten over dit onderwerp.
Scrtz schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:42:
Zoals hierboven, vaak zit het er al op. En overigens geen lijn gebruiken maar gewoon een druppel in het midden is meer als voldoende.
Een grote erwt in het midden is de gemakkelijkste manier om het te doen maar minder geschikt voor bijvoorbeeld TR CPU's. ;)
Voor simpele CPU's die de gewone gebruiker gebruikt is dat inderdaad wel de beste methode. Je hoeft niet snel bang te zijn dat het teveel is aangezien die stock koelpasta geen stroom geleidt, als er een beetje in de socket loopt dan is dat geen probleem en je moet er wel erg veel op doen om dat voor elkaar te krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 25-09-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:58:
[...]

Meestal kan je de stock-koelpasta gebruiken zonder enig relevant negatief effect op de performance. Meestal! Het gebruiken van andere koelpasta is vooral voor enthusiasts die 1-2 graden lager willen maar of dat jij daar iets van merkt (anders dan wanneer je het zou meten) is twijfelachtig. Als je zelf koelpasta uitkiest, let erop dat je je hardware kan slopen als je koelpasta gebruikt die stroom geleidt (omdat er ionen in zitten) als je die koelpasta niet goed aanbrengt. Dat lijkt mij alles wat je hoeft te weten over dit onderwerp.

[...]

Een grote erwt in het midden is de gemakkelijkste manier om het te doen maar minder geschikt voor bijvoorbeeld TR CPU's. ;)
Voor simpele CPU's die de gewone gebruiker gebruikt is dat inderdaad wel de beste methode. Je hoeft niet snel bang te zijn dat het teveel is aangezien die stock koelpasta geen stroom geleidt, als er een beetje in de socket loopt dan is dat geen probleem en je moet er wel erg veel op doen om dat voor elkaar te krijgen.
Mag ik aannemen dat MX4 koelpasta geen stroom geleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Bloedvat schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:47:
[...]

Mag ik aannemen dat MX4 koelpasta geen stroom geleid?
Dat weet ik niet, het zou moeten worden vermeld op de productpagina van het bedrijf. Tweakers meldt het helaas niet op de product-pagina. Dat zou er wel op moeten staan! Tegenwoordig wordt stroom-geleidende koelpasta weinig meer gebruikt maar je kan het wel nog kopen, je moet er dus mee opletten. Ik raad bijna alle gebruikers af om het te gebruiken omdat het risico onnodig is. Overigens zal het wel goed gaan als je een druppel ter grootte van een erwt in het midden doet bij een standaard desktop CPU-IHS maar waarom zou je het risico lopen?

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 25-09-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:10

Nemesizz

Untouchable

Staat op de MX4 productpagina van Arctic zelf:
Safe Application

It does not contain any metallic particles so electical conductivity would not be an issue. Unlike silver and copper compound, it ensures that contact with any electrical pins would not result in damage of any sort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 23:01
@Bloedvat Misschien is een thermal pad wat.
Ziet er belovend uit en zit je niet te kloten met poelpasta.

YouTube: The LAST Thermal Paste you'll ever need??

pricewatch: Innovation Cooling IC Graphite Thermal Pad 30x30MM

[ Voor 45% gewijzigd door Erazher op 25-09-2018 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik had laatst processor overgenomen van mede Tweaker, alleen had geen koelpasta meer. Die Tweaker had nog wel wat over, en erbij gestopt. Dat bleek in zakjes te zitten (ik heb nu overigens genoeg koelpasta voor de komende 30 jaar), en dat was tov een tube wat gekloot, dus het zit er absoluut niet netjes volgens de 'erwt' methode op. En de temperaturen zijn prima.

Zolang je niet echt extreem gierig doet bij koelpasta of echt idioot veel erop doet maakt het allemaal geen drol. Misschien als je echt heel zwaar gaat overklokken dat je je er druk over kan maken dat je iets teveel koelapasta hebt, maar voor de normale gebruiker is het allemaal niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:27
Probleem van een thermal pad is dat je weer dikte toevoegt. De koelpasta wil je alleen omdat het beter contact geeft dan lucht, maar hoe minder er tussen je processor (warmte bron) en de koeler zit, hoe beter de koeling werkt. Het metaal van de koeler zal immers altijd het beste geleiden.

@Sissors als de koelpasta in een zakje zit kun je een puntje ervan af knippen en als soort van roomzak uit knijpen.

Zelf spreidde ik de koelpasta wat uit met een oud bankpasje oid, maar de erwt methode werkt naar mijn idee net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:12

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik weet niet welke CPU's jij gebruikt die dit nodig (zouden) hebben maar hier: al sinds december 2015 een Intel Core i7-6700HQ die dagelijks stevig wordt gebruikt (work and game) en sinds aankoop nog niet één keer nieuwe koelpasta op gedaan.

Bij elke game draait arx software die temperaturen per core en workloads per thread monitort, bij stevig gebruik haalt ie soms de 78°C... en da's bij zware games na meer dan een uur, dit soort CPU kan 90° hebben. Bij normaal tot bovengemiddeld gebruik blijft ie tussen de 44° en 60°. (ps: laptop dus temps. liggen hier nog wat hoger dan bij de gemiddelde pc)

Nu niet gezegd dat ik het met verse koelpasta niet nog een paar graadjes omlaag krijg... maar na bijna 3 jaar is het blijkbaar toch nog niet nodig....

Nu is daarmee natuurlijk nog niks gezegd over jouw situatie, als je computer in relatief hoge omgevingstemperaturen draait zal zoiets sneller nodig zijn natuurlijk.

Dit gezegd zijnde: bij het installeren van een nieuwe CPU of nieuw koelblok of beide zou ik zeker en vast een kwakje koelpasta gebruiken :Y

[ Voor 10% gewijzigd door PinusRigida op 25-09-2018 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTXXTG
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-08-2022
anno 2022

Koelpasta is een mythe van oude hard-gamers die toen dachten dat dit flinterdun laagje "koelpasta" hun CPU 10-tallen graden koeler ging maken.
Een INTEL ingenieur vertelde mij dat dit oorspronkelijk werd gebruikt om oneffenheden die zouden kunnen voorkomen tussen de CPU en de CPU koeler oppervlakte mee te nivelleren.
Die pasta is toen totaal NIET uitgevonden om enorme oplopende temperaturen van de CPU mee te drukken.
In tegendeel, net door geen pasta te gebruiken bevorder je een snellere doorstroom en afkoeling van de CPU , niet door daar een soort van isolatielaag tussen te moffelen die net die overdracht inefficiënt maakt. Metaal op koper geeft een grotere geleiding dan metaal, pasta en koper... is toch logisch?

[ Voor 37% gewijzigd door GTXXTG op 21-08-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Oude koeien laten we in de sloot. @GTXXTG waarom je ineens op dit oude topic reageert is me dus niet duidelijk. Zeker niet als je een controversiële uitspraak doet zonder enige onderbouwing met behulp van benchmarks en cijfers.

Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.