Toon posts:

Opstartproblemen door koelproblemen i7-4790K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• limitednl
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-03 22:09
Hoi allemaal,

Sinds een tijdje heb ik problemen bij PC. Hierbij ging het in eerste instantie om BSOD's met een generieke error (wat neer kwam op temperatuur problemen) en later ook om problemen bij het opstarten.

Nu heb ik na wat dingen te hebben geprobeerd eerst eens de koelpasta vervangen. Dit leek in eerste instantie te helpen en de problemen deden zich niet meer voor. Echter kwamen ze na een tijdje terug.
Vervolgens heb ik ook andere koelers geprobeerd te gebruiken met het zelfde resultaat. Ook de bios draait op de laatste versie.

Het vreemde (voor mij althans) is dat direct bij het starten de CPU een temperatuur van 88C bereikt en daar heel stabiel op blijft hangen. Dit geeft oa de bios en openhardwaremonitor weer. Hierdoor heb ik het vermoeden dat het misschien aan de temperatuur-sensor kan liggen.

Na zoeken op internet kom ik alleen maar topics tegen die gaan over de slechte kwaliteit van de stock koeler. Ik heb een andere koeling er op zitten dus lijkt dit niet voor mij van toepassing.

Nu heb ik als tussenoplossing de temperatuur controle bij opstarten in de bios uit gezet. Graag zou ik van jullie willen weten of dit kwaad kan. Ook sta ik open voor suggesties met wat ik nog kan proberen. Zou dit kunnen betekenen dat ik een nieuwe PC moet gaan bouwen? Is natuurlijk altijd leuk maar kost ook geld :P

Alvast bedankt!

Relevante onderdelen:
#Product
1Intel Core i7-4790K Boxed
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO
1Corsair Hydro H75

Alle reacties

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Weet je zeker dat de koeler goed kontakt maakt met de CPU? Als dat niet het probleem is dan zou ik serieus gaan overwegen om de CPU te delidden ;)

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-03 23:49
Hoe oud is de CPU? En heb je de mogelijkheid om het met een andere koeler te testen? Wellicht, werkt je pomp van je waterkoeler niet helemaal 100% meer

[Voor 78% gewijzigd door McFastFood op 24-09-2018 17:52]

• limitednl
Ik denk nu 4 jaar oud ofzo. Dus als hij op is snap ik dat en vind ik het ook echt geen probleem om hem te vervangen

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-03 23:49
limitednl schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:52:
[...]

Ik denk nu 4 jaar oud ofzo. Dus als hij op is snap ik dat en vind ik het ook echt geen probleem om hem te vervangen
Zie mn gewijzigde reactie. :)

• limitednl
Zie mn gewijzigde reactie. :)
Heb er 3 koelers op gehad nu. De stock, die ik heb gelinkt en een andere die ik van iemand kon lenen. Ik dacht nl dat het ook aan de pomp lag aangezien ik veel meer dan in het begin bubbels hoorde. Maar met een andere koeling heb ik nu de zelfde porblemen. Net als bij de andere zelfs onder idle

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-03 20:00
Nou, één ding is duidelijk, aan de koelers zelf ligt het niet. Een CPU hoort echt niet direct 88 graden te worden terwijl hij nog niets doet. Het enige wat zoiets zou kunnen verklaren is als er überhaupt geen koeler op zit, of deze geen contact maakt (bijv doordat er nog iets tussen zit).

Als dat niet het geval is, is ofwel je CPU ofwel je moederbord defect.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:35:
Het enige wat zoiets zou kunnen verklaren is als er überhaupt geen koeler op zit, of deze geen contact maakt (bijv doordat er nog iets tussen zit).
Of een veel te hoog voltage :)

• limitednl
mcDavid schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:35:
Nou, één ding is duidelijk, aan de koelers zelf ligt het niet. Een CPU hoort echt niet direct 88 graden te worden terwijl hij nog niets doet. Het enige wat zoiets zou kunnen verklaren is als er überhaupt geen koeler op zit, of deze geen contact maakt (bijv doordat er nog iets tussen zit).

Als dat niet het geval is, is ofwel je CPU ofwel je moederbord defect.
Helaas was dit ook al mijn conclusie. toch bedankt voor het meedenken
Of een veel te hoog voltage :)
Wat hoort een normaal voltage te zijn? Ik heb ook geen OC er op zitten dus ik zou niet weten hoe die dan moet zijn verhoogd.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat het stock voltage voor jouw CPU is weet ik zo niet, even op Google zoeken daarvoor dan. Gok dat het ergens in de 1.3 range of 1.2 moet zitten waarbij 1.4 en laat staan hoger veel te veel is.

Weet wel dat zeker met een oude UEFI/BIOS het voltage veel te hoog is. Een update hiervan brengt het voltage gelijk een stuk lager. Je kan sowieso even kijken op welk voltage de CPU loopt. Matige koeler + hoog voltage zijn extreme temps en dat zou hier best eens het geval kunnen zijn :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee