Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opstartproblemen door koelproblemen i7-4790K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• limitednl
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 31-07 14:46
Hoi allemaal,

Sinds een tijdje heb ik problemen bij PC. Hierbij ging het in eerste instantie om BSOD's met een generieke error (wat neer kwam op temperatuur problemen) en later ook om problemen bij het opstarten.

Nu heb ik na wat dingen te hebben geprobeerd eerst eens de koelpasta vervangen. Dit leek in eerste instantie te helpen en de problemen deden zich niet meer voor. Echter kwamen ze na een tijdje terug.
Vervolgens heb ik ook andere koelers geprobeerd te gebruiken met het zelfde resultaat. Ook de bios draait op de laatste versie.

Het vreemde (voor mij althans) is dat direct bij het starten de CPU een temperatuur van 88C bereikt en daar heel stabiel op blijft hangen. Dit geeft oa de bios en openhardwaremonitor weer. Hierdoor heb ik het vermoeden dat het misschien aan de temperatuur-sensor kan liggen.

Na zoeken op internet kom ik alleen maar topics tegen die gaan over de slechte kwaliteit van de stock koeler. Ik heb een andere koeling er op zitten dus lijkt dit niet voor mij van toepassing.

Nu heb ik als tussenoplossing de temperatuur controle bij opstarten in de bios uit gezet. Graag zou ik van jullie willen weten of dit kwaad kan. Ook sta ik open voor suggesties met wat ik nog kan proberen. Zou dit kunnen betekenen dat ik een nieuwe PC moet gaan bouwen? Is natuurlijk altijd leuk maar kost ook geld :P

Alvast bedankt!

Relevante onderdelen:
#Product
1Intel Core i7-4790K Boxed
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO
1Corsair Hydro H75

Alle reacties

• limitednl
Ik denk nu 4 jaar oud ofzo. Dus als hij op is snap ik dat en vind ik het ook echt geen probleem om hem te vervangen

• limitednl
Zie mn gewijzigde reactie. :)
Heb er 3 koelers op gehad nu. De stock, die ik heb gelinkt en een andere die ik van iemand kon lenen. Ik dacht nl dat het ook aan de pomp lag aangezien ik veel meer dan in het begin bubbels hoorde. Maar met een andere koeling heb ik nu de zelfde porblemen. Net als bij de andere zelfs onder idle

• limitednl
mcDavid schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:35:
Nou, één ding is duidelijk, aan de koelers zelf ligt het niet. Een CPU hoort echt niet direct 88 graden te worden terwijl hij nog niets doet. Het enige wat zoiets zou kunnen verklaren is als er überhaupt geen koeler op zit, of deze geen contact maakt (bijv doordat er nog iets tussen zit).

Als dat niet het geval is, is ofwel je CPU ofwel je moederbord defect.
Helaas was dit ook al mijn conclusie. toch bedankt voor het meedenken
Of een veel te hoog voltage :)
Wat hoort een normaal voltage te zijn? Ik heb ook geen OC er op zitten dus ik zou niet weten hoe die dan moet zijn verhoogd.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True