Toon posts:

Auto te koop: mogelijke scam?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.624 views

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-05 15:47
Hallo,

Ik heb mijn auto te koop staan. Nu heb ik een reactie van iemand die in het buitenland zit en mijn auto wil laten ophalen door een agent. Hij gaat akkoord met de vraagprijs.

Allemaal rode vlaggen, wat mij betreft.

Echter wil hij niet betalen via Western Union oid, hij vraagt gewoon mijn bankgegevens. Hij wil vantevoren overmaken.
Ondanks dat het niet goed voelt, zie ik even niet hoe ik hier gescammed kan worden. Kan hij iets met mijn rekeningnummer? Of mijn rekeningnummer i.c.m. mijn kenteken? Of mis ik iets?
Hoe kan dit mis gaan?

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

lasharor

7 december 2004

Waarom zou je zo'n risico nemen als je zelf al twijfelt? Wacht gewoon even op een andere, Nederlandse, bieder.

Geld krijgen is een ding maar liefst wil je achteraf geen gezeur hebben. Dat is ook een factor waar je rekening mee moet houden.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:54
3-hoekscam.

Hij laat een derde partij geld naar jou overmaken voor iets wat hij nooit aan die derde partij gaat leveren. 3e partij komt geld bij jou terughalen.

Je kan je hier tegen wapenen, maar waarom zou je? Gewoon negeren.

[Voor 17% gewijzigd door MrAngry op 24-09-2018 12:31]

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Koper kan zelf een advertentie hebben geplaatst om een auto te verkopen.

Onschuldige koper koopt auto van de oplichter en maakt geld naar jou over. Jij geeft je auto weg en na een week komt de onschuldige koper bij jou aan voor de auto.

Er zijn nog wel wat manieren te bedenken om je op te lichten. Maar puur met je bankrekeningnummer kunnen ze niets.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Dit zou inderdaad een driehoeksscam kunnen zijn waarbij jij verkoper bent. Jij wordt dus niet gescammed, maar je wordt wel de ontvanger van het geld van de opgelichte. De scammer krijgt gratis de auto.

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:37
if it walks like a duck and it quacks like a duck then it must be a duck

• BPTBPTBPT
....Maar het risico op een driehoeksscam is er altijd. Dat wordt niet hoger omdat er in dit geval een koper in het buitenland zit en een agent stuurt.
Of heb ik dat mis?

[Voor 10% gewijzigd door BPTBPTBPT op 24-09-2018 12:38]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Vaak wordt een auto gewoon cash afgerekend, nu koper in het buitenland zit, is dat niet mogelijk (want koper zegt agent niet voldoende te vertrouwen).

Om wat voor buitenland gaat het?

[Voor 10% gewijzigd door emnich op 24-09-2018 12:39]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je het niet vertrouwt gewoon niet doen en niet mer op die kerel reageren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:55. Reden: Leeg ivm privacy]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:54
BPTBPTBPT schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:37:
....Maar het risico op een driehoeksscam is er altijd. Dat wordt niet hoger omdat er in dit geval een koper in het buitenland zit en een agent stuurt.
Of heb ik dat mis?
Als iemand je cash geeft, of een tikkie betaald waar je naast staat is dat risico zo goed als nul. De kans is nu groter omdat dit soort constructies het naamverschil verklaart van de derde partij en de afnemer van de auto. Dus daar kan je dan niet over zeuren, dat zit al expliciet in de constructie.

edit: Het lijkt erop dat je de scam niet helemaal begrijpt. Degene die de auto komt halen ("de agent" ??) is de scammer, er is geen partij in het buitenland. Vraag hem maar om het cash af te rekenen bij het ophalen, al biedt je hem 10% korting, hoor je nooit meer wat van.

[Voor 18% gewijzigd door MrAngry op 24-09-2018 12:45]

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
In dit topic gaat het gewoon goed: auto verkopen aan buitenlander

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:04

DarkSide

theres no place like ::1

BPTBPTBPT schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:37:
Of heb ik dat mis?
Klopt het risico blijft.
Echter. Waarom zou je "iemand" sturen om de auto op te halen.
Weet niet waarvoor je hem verkoopt. Maar als iets een paar honderd euro kost. Wil ik dat graag met eigen ogen zien. En niet vertrouwen op iemand anders.

Vaak zie je gewoon dat uit het buitenland dat dit een scam is.
Zou het zelf niet doen.
niet doorgelezen.
Tuurlijk zijn er ook eerlijke mensen.
Maar de kans is erg groot.
Tenzij je je auto verkoopt voor 100,- zal ik er toch echt wel 10x over na denken.

[Voor 23% gewijzigd door DarkSide op 24-09-2018 12:47]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 11:02

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zoals eerder vermeld, driehoek scam waarbij jij uiteindelijk de sjaak bent.

- Scammer (persoon B ) heeft een soortgelijke advertentie als jou online en verkoopt de auto.
- De koper (persoon C) van deze auto maakt het geld over naar jouw bankrekening
- Jij ziet het geld, de omschrijving en denkt "he, de auto is verkocht".
- De "Agent" (persoon B ) komt je auto halen, die door iemand anders is betaald, maw.. jij geeft je auto gratis weg
- Persoon C neemt contact op met Persoon B, maar die is met de Noorderzon vertrokken.
- Persoon C zal zich realiseren dat hij/zij is opgelicht en aangifte doen.
- De Politie komt heel snel bij je aan de deur omdat jij makkelijk te traceren bent op basis van je bankrekeningnummer.

In een notendop;
- Jij bent je auto kwijt
- Jij bent de oplichter en krijgt een mooie aantekening (ook al ben je slachtoffer)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:45
Dat topic gaat over een Pool. Het is niet heel ongebruikelijk dat Polen auto's kopen in Nederland.

TS geeft overigens niet aan wat voor buitenland het is. Als het iets als Polen of Turkije is gaan er bij mij minder alarmbellen af dan een ander land uit Afrika.

• BPTBPTBPT
In dit geval Engeland. Maar dat is moeilijk te checken.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

BPTBPTBPT schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:50:
run BPTBPTBPT run!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Tenzij het een heel specifiek zeldzaam model is, lijkt me het zwaar onlogisch dat iemand uit de UK jouw auto wil. Iets met Stuur aan de verkeerde kant enzo :P

[Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 24-09-2018 12:54]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• BPTBPTBPT
Haha, nee 13 in een dozijn auto..

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 11:02

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

BPTBPTBPT schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:50:
Scam, toen ik mijn auto verkocht (2012) kreeg ik exact dezelfde mails, ook vanuti de UK. Ze wilden mijn auto ontzettend graag hebben om de te importeren naar de UK, althans, dat was de reden. Maar als je logisch nadenkt, ik had een oud barrel uit 1993, met het stuur links. Waarom zou je die in godsnaam naar de UK importeren?

Omdat ik toen benieuwd was naar hoe deze scam werkte (en hoever ik hem zou krijgen) heb ik hem aan het lijntje gehouden. Maar naar verloop van tijd zie je gewoon dat ze niet inhoudelijk reageren, schrijven met spelfouten en een script afwerken. Heb ook niet meer gereageerd en het stopt vanzelf :)

De grap was dat ik een Rover 620 had (een Engelse auto) dus schreef hoe blij ik was dat de auto weer terug naar zijn thuisland kon en dat ik zo blij was dat een Engelander :P mijn auto wilde hebben, maar hier kwam geen reactie uit.

Principe was toen nog mooier. Ze maakten geld naar me over +2000 extra voor de vrachtwagen chauffeur die mijn auto kwam halen. Ik zou het geld van de auto mogen houden, maar het geld voor de vrachtwagen die mijn auto kwam halen moest ik dan handje contantje overhandigen in een envelop. 7(8)7

;w Heb nog terug lopen mailen, maar na verloop van tijd had ik geen zin meer :w

[Voor 27% gewijzigd door Calitomnication op 24-09-2018 12:58]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• BPTBPTBPT
Is die driehoeksscam niet te omzeilen door de verkoper een kopie van zijn ID te vragen? Als die matcht met de gegevens van de betaler/betaling, zou het in orde moeten zijn....

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:06
BPTBPTBPT schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:55:
Is die driehoeksscam niet te omzeilen door de verkoper een kopie van zijn ID te vragen? Als die matcht met de gegevens van de betaler/betaling, zou het in orde moeten zijn....
Daar zal hij niet aan mee willen werken, want die kloppen niet. Is niet leuk om te horen, want je wilt van je autootje af. Maar deze man(/vrouw) gaat er met je centen vandoor, dus gewoon vergeten en een andere koper zoeken.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:07

Aganim

I have a cunning plan..

En wie zegt dat dat ID niet ontfutselt is van het potentiële slachtoffer die het geld gaat overmaken? Ik zou dit vergeten en een normale deal afwachten. :)

[Voor 35% gewijzigd door Aganim op 24-09-2018 12:58]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jij bent toch de verkoper ?

En de " transporteur" die je auto komt ophalen is per definitie iemand anders dan degene die hem koopt:)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:59
Als ik jouw was zou ik er gewoon niet aan beginnen en een andere koper afwachten.

Xlive: CyclOwneDD | PSN: CyclOwneD-NL | Origin: CyclOwneD-NL |

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Er zijn nog 1.001 andere scam manieren te bedenken maar er is vrijwel geen enkele zinnige reden te bedenken om een standaard Europese auto via marktplaats te kopen helemaal naar Engeland te verhuizen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@BPTBPTBPT Boter bij de Vis, oftewel cash bij ophalen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BPTBPTBPT
Haha duidelijk, bedankt!
@heuveltje idd, dat had "koper" moeten zijn.

Overigens doen sommigen de aanname dat het de bedoeling is de auto naar Engeland te transporteren, maar dat is niet gezegd.

[Voor 46% gewijzigd door BPTBPTBPT op 24-09-2018 13:08]

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:37
Als je hier mee door wilt gaan inderdaad cash laten betalen bij ophalen van de auto. Als je handje contantje het geld hebt kan er weinig meer gebeuren. Uiteraard de briefjes wel goed controleren op echtheid :)

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:35

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik heb 1x een auto verkocht naar het buitenland (Portugees). Die heb ik 2000 euro laten aanbetalen. Dat deed hij, de rest heeft hij cash voldaan bij ophalen. Ging allemaal erg soepel, maar was wel ff een shock voor beide dat we niet werden opgelicht door de ander. (het was ook een redelijk bijzondere auto)

De constructie bij jou klinkt mij te vaag. Ik zou er van weg blijven.
Verder zit je nog met het risico "rijden onder jouw naam" dus zorg dat de papierwinkel ook direct geregeld is.

D3 Profile D3 XP Ladder

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-05 16:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Dat ID kunnen ze vaak ook nog wel genereren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:23
Ter info, lees dit topic ook even door.

auto verkopen aan buitenlander

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BPTBPTBPT schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:27:
Hallo,

Ik heb mijn auto te koop staan. Nu heb ik een reactie van iemand die in het buitenland zit en mijn auto wil laten ophalen door een agent. Hij gaat akkoord met de vraagprijs.

Allemaal rode vlaggen, wat mij betreft.

Echter wil hij niet betalen via Western Union oid, hij vraagt gewoon mijn bankgegevens. Hij wil vantevoren overmaken.
Ondanks dat het niet goed voelt, zie ik even niet hoe ik hier gescammed kan worden. Kan hij iets met mijn rekeningnummer? Of mijn rekeningnummer i.c.m. mijn kenteken? Of mis ik iets?
Hoe kan dit mis gaan?
Het makkelijkste is gewoon om stukken van zijn bericht in google te gooien, als je dan 100 hits krijgt op dezelfde spelfouten hoef je niet verder te zoeken :)

Verreweg de meeste onzin berichten die ik kreeg toen mijn auto te koop stond kwamen ook uit de UK met de standaard escrow/agent onzin.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Señor Sjon schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:28:
[...]

Dat ID kunnen ze vaak ook nog wel genereren.
Of ze vragen het andere slachtoffer van de driehoeks-scam (degene die dus nietsvermoedend het geld overmaakt) om zijn/haar ID en sturen dat door naar jou. Of ze komen met een of ander smoesje waarom het geld van een ander afkomstig is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-05 19:48
Maar hoe is dit dan te voorkomen.
Heb al een paar keer een auto uit Duitsland gehaald.. Heb zelfs altijd een bemiddelaar dit laten doen.
Deze is dan ook opgehaald door een transporteur, totaal geen contact gehad met verkoper.

Ben ik blij dat mijn verkoper niet bang is geweest voor de driehoekscam.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dit klinkt echt flink als een scam inderdaad. ID kunnen ze net zo goed aan hun kopende partij vragen dus dat is geen check. Ik zou voorstellen het idd cash on sight the laten betalen, kijken wat daar voor reactie op komt. Maar verder zou ik ff lekker dit laten zitten.

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:10
robvdheijden schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:58:
Maar hoe is dit dan te voorkomen.
Heb al een paar keer een auto uit Duitsland gehaald.. Heb zelfs altijd een bemiddelaar dit laten doen.
Deze is dan ook opgehaald door een transporteur, totaal geen contact gehad met verkoper.

Ben ik blij dat mijn verkoper niet bang is geweest voor de driehoekscam.
als de transporteur/ophaler zich kan legitimeren als iemand die auto's ophaalt voor beroep en je een copy mag maken van zijn legitimatie dan denk ik dat het risico enorm daalt.

Je hebt dan namelijk de gegevens van de 'oplichter'/bemiddelaar/de persoon die daadwerkelijk jouw auto heeft.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
BPTBPTBPT schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:27:
Hoe kan dit mis gaan?
Ik geloof dat de oplichting in dit geval werkt doordat jij nooit geld krijgt en ze wel de auto meenemen. Over dit soort oplichting heb ik wel eens gelezen, maar ik ben even kwijt hoe ze het geld weer meteen terug krijgen. Het eindigde in elk geval met iemand die zijn auto al had overgedragen en geen geld had ontvangen ervoor.

En heb je dan zo'n bijzondere auto? No offense, maar wie wil bijvoorbeeld naar het buitenland voor een Ford Fiesta? Hooguit bijzondere auto's heb je serieuze buitenlandse kopers, maar je moet dan echt iets speciaals verkopen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:45
Helemaal te voorkomen is het nooit.
robvdheijden schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:58:
Heb al een paar keer een auto uit Duitsland gehaald.
Dat zijn vrij gebruikelijke bewegingen. Van Duitsland naar Nederland, van België naar Nederland, van Engeland naar Nederland (RHD import van speciale (JDM) modellen), van Nederland naar Polen, van Nederland naar Roemenië enz.
Een beweging van Nederland naar Engeland voor een doorgaand model auto is niet een gebruikelijke beweging.

• Nemmers4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-03 14:42
Ik kreeg dit... Scam neem ik aan toch? >:)

Van: *knip*
V
Onderwerp: Re: Vraag via AutoTrack: is de Volkswagen Golf nog beschikbaar?

Bonjour
Thank you for answer.
I am a Belgian living in Russia.
I prefer to import a car from the EU because I know that in Belgium as everywhere in the EU, we have strict rules to follow and checks to be done before the car is allowed on the road.
I first wanted to import it from Germany as second hands cars are cheaper there everyone knows that but with the sanctions from Germany against Russia, the importation of German cars become very expensive and complicated.
That is why I am trying from another country than Germany.
Please check dashcam Russia on youtube, you will laugh a lot but especially will understand why I prefer import my car.
I would like to have more information about the car.
How would you honestly describe the car?
Has the car had all its maintenance in the official garage?
Why did you decide to sell the car?
Bien à vous
Benjamin

[Voor 2% gewijzigd door deepbass909 op 27-10-2021 09:44. Reden: Openlijk plaatsen van namen en email-adressen is niet de bedoeling, ook niet van personen waarvan je verdenkt dat het scammers zijn.]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:53
Nemmers4 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:18:
Ik kreeg dit... Scam neem ik aan toch? >:)

Van: *knip*
V
Onderwerp: Re: Vraag via AutoTrack: is de Volkswagen Golf nog beschikbaar?

Bonjour
Thank you for answer.
I am a Belgian living in Russia.
I prefer to import a car from the EU because I know that in Belgium as everywhere in the EU, we have strict rules to follow and checks to be done before the car is allowed on the road.
I first wanted to import it from Germany as second hands cars are cheaper there everyone knows that but with the sanctions from Germany against Russia, the importation of German cars become very expensive and complicated.
That is why I am trying from another country than Germany.
Please check dashcam Russia on youtube, you will laugh a lot but especially will understand why I prefer import my car.
I would like to have more information about the car.
How would you honestly describe the car?
Has the car had all its maintenance in the official garage?
Why did you decide to sell the car?
Bien à vous
Benjamin
Als het een belg in Rusland is, waarom niet de mail in het Vlaams of Frans? Maar een Belg uit Rusland kan gewoon naar zijn thuisland vliegen en daar een wagen kopen. Ik zou de koper uitnodigen voor een deal in persoon.

[Voor 1% gewijzigd door deepbass909 op 27-10-2021 09:45]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Dit is een onnodige kick van een topic van 3 jaar oud inmiddels. Ik sluit hem.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee