auto verkopen aan buitenlander

Pagina: 1
Acties:
  • 40.629 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-04 13:23
IK heb mondeling overeenkomst met een buitenlander die mijn auto wil kopen, hij wil de auto laten op halen door een bedrijf wat de auto naar polen transporteert.

weet iemand zo of ik met zijn kopie legitimatie en de kenteken papieren een vrijwaring kan krijgen via het RDW?

deze man is namelijk zelf in polen, ik heb hem gebeld en het klinkt verder allemaal prima hij heeft mij ook Kopie van zijn ID gegeven e.d. en maakt het geld over via een ABNAmro rekening sowies geef ik de auto pas weg als ik het geld heb maar heb natuurlijk ook een vrijwaring nodig :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:54
Je maakt een grapje toch? Hoeveel signalen wil je precies hebben?

[ Voor 44% gewijzigd door Aschtra op 13-02-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Second that.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Blijft leuk dat dit nog steeds werkt.
Ik zie 5 alarmbellen in ongeveer 1 zin...

Afkappen en weglopen. Beste optie.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoezo rode vlaggen? Als het geld binnen is, via een bank-overschrijving, heeft @Reloader toch geen risico meer?

Of je de auto mag overschrijven op naam van iemand die een kopie ID aanlevert en/of niet aanwezig is, dat vraag ik me wel af.

Maar zodra dat wel kan (liefst bij een RDW-kantoor): platen eraf schroeven, inleveren bij balie, sleutels overhandigen aan transporteur, biertje pakken in je eentje (lopend). Zorg dat je weet hoe je je platen loskrijgt; niet alle platen zitten geklemd en de RDW heeft over het algemeen geen schroevendraaiers / tangen achter de balie liggen.

Heb mijn auto ook verkocht aan een buitenlander; die was wel zelf aanwezig bij de verkoop. Cash geld eerst gestort bij bankkantoor met telmachine, naar RDW gereden (gelukkig in mijn eigen stad), auto overgeschreven en dat was het.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reloader
ik snap jullie reacties natuurlijk:

Maar dit is geen afrikaansverhaal: geld is overgemaakt en op het moment dat ik het geld heb maken we pas een afspraak. dus er wordt niet gehandeld zonder dat er geld is.

het gaat eigenlijk alleen om het overschrijven, maar ik bel morgen wel even met het RDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
Samen met degene die hem ophaalt naar een postkantoor of RDW punt om het kenteken over te schrijven.

De scams zijn dat ze betalen met ongedekte checks, gestolen pasjes of creditcards. Tegen de tijd dat het geld weer van je rekening verdwijnt is je auto in Polen.
Vaak in combinatie met "Oops ik heb teveel over gemaakt. Wil je het verschil in cash aan de transporteur betalen?"

Wat dat laatste betreft kun je het beste je bank bellen en vragen hoelang het duurt voordat een betaling geverifieerd is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-04 15:49

mace

Sapere Aude

Met buitenlandverkoop moet je naar het RDW, dat kan niet bij het postkantoor vzviw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
MAX3400 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:22:
Hoezo rode vlaggen? Als het geld binnen is, via een bank-overschrijving, heeft @Reloader toch geen risico meer?

Of je de auto mag overschrijven op naam van iemand die een kopie ID aanlevert en/of niet aanwezig is, dat vraag ik me wel af.

Maar zodra dat wel kan (liefst bij een RDW-kantoor): platen eraf schroeven, inleveren bij balie, sleutels overhandigen aan transporteur, biertje pakken in je eentje (lopend). Zorg dat je weet hoe je je platen loskrijgt; niet alle platen zitten geklemd en de RDW heeft over het algemeen geen schroevendraaiers / tangen achter de balie liggen.

Heb mijn auto ook verkocht aan een buitenlander; die was wel zelf aanwezig bij de verkoop. Cash geld eerst gestort bij bankkantoor met telmachine, naar RDW gereden (gelukkig in mijn eigen stad), auto overgeschreven en dat was het.
Dit dus
RocketKoen schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:22:
Samen met degene die hem ophaalt naar een postkantoor of RDW punt om het kenteken over te schrijven.

De scams zijn dat ze betalen met ongedekte checks, gestolen pasjes of creditcards. Tegen de tijd dat het geld weer van je rekening verdwijnt is je auto in Polen.
Vaak in combinatie met "Oops ik heb teveel over gemaakt. Wil je het verschil in cash aan de transporteur betalen?"

Wat dat laatste betreft kun je het beste je bank bellen en vragen hoelang het duurt voordat een betaling geverifieerd is.
Goeie TIp ik bel even de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Reloader schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:23:
[...]

Goeie TIp ik bel even de bank
IBAN internationaal met spoed mag absoluut niet meer dan 24 uur duren, zeker niet tussen EU-landen. Als dat wel gebeurt, dan geen excuses/smoesjes accepteren maar de koop annuleren, imho.

SEPA betalingen uit USA duren soms nog geen 8 uur en sommige andere betalingen binnen EU heb ik binnen 2 uur voltooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
MAX3400 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:26:
[...]

IBAN internationaal met spoed mag absoluut niet meer dan 24 uur duren, zeker niet tussen EU-landen. Als dat wel gebeurt, dan geen excuses/smoesjes accepteren maar de koop annuleren, imho.

SEPA betalingen uit USA duren soms nog geen 8 uur en sommige andere betalingen binnen EU heb ik binnen 2 uur voltooid.
Bank gebeld, als het bedrag op mijn rekeningzichtbaar is kan het niet meer terug zonder wederzijdse toestemming.

De broer van de beste man heeft betaald via ABN amro, hij is militair en is in eindhoven op dit moment. Ik bel morgen het RDW en vraag hoe t gaat met vrijwaren. of dat mogelijk is met zijn ID (kopie) en de kentekenpapieren anders komt zijn broer en gaan we samen naar het postkantoor. Ik heb telefonisch contact gehad met de broer (Spreekt engels en dat klonk allemaal prima)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 738905

bedankt voor de terugkoppeling van wat de bank aangaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Reloader Goed bezig; en inderdaad zodra het geld er is, kan het niet zomaar meer terug. Niet zolang je niet midden in de nacht door een kudde Polen van je bed wordt gelicht ;) Op zich wel fijne info dat de broer in NL verblijft/werkt en een redelijk beroep heeft (militair).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
helemaal vertrouwen doe ik het nog steeds niet.
Is jou auto zo goedkoop dat die het waard is om 800km te vervoeren?

Het kan ook zijn dat het overgemaakte geld afkomstig is van een andere tweedehandse (oplichting) transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
we hebben een reele prijs afgesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
MAX3400 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:32:
@Reloader Goed bezig; en inderdaad zodra het geld er is, kan het niet zomaar meer terug. Niet zolang je niet midden in de nacht door een kudde Polen van je bed wordt gelicht ;) Op zich wel fijne info dat de broer in NL verblijft/werkt en een redelijk beroep heeft (militair).
bel morgen met het RDW, als er iemand bij moet zijn spreek ik gewoon daar af met die man dan weten ze ook niet waar ik woon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb hier een jaar geleden ook een verhaal gelezen (over een motor volgens mij) en een koper uit Zwitserland. Dat is ook allemaal goed verlopen, als mijn geheugen mij niet in de steek laat.

Edit: gevonden

[ Voor 20% gewijzigd door Arie- op 13-02-2018 20:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

saveljos schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:34:
Zelfs ex-lease hybrides gaan by the boatload richting "oostblok" vanwege wetgeving op taxivervoer. Lekker interessant dat dat hok al 160K gelopen heeft; ze betalen bij Athlon / Directlease bijna de vraagprijs ervoor (plus transport etc).

Mijn prive-auto zijn ze particulier komen halen vanuit Karlsruhe; die jongens hebben in een enkele dag dus bijna 1300km moeten rijden om een auto te kopen (en 3x moeten tanken want echt zuinig liep mijn wagen niet).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-04 15:49

mace

Sapere Aude

Het is gezond om enige achterdocht te hebben maar sommige mensen hier neigen naar xenofobie imho.

Dat Nederlandse auto's door Polen worden gekocht en naar hun land worden verscheept om vervolgens de auto door te verkopen is een bekend fenomeen. Zelfs met 800km transport kunnen ze daar nog winst op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 14:51
Je bent nog wel even bezig als je hem zelf uitvoert.
https://www.rdw.nl/partic...rlands-kenteken-uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Voertuig voor uitvoer aanmelden

Zo meldt u uw voertuig aan voor uitvoer :

U (mag ook iemand anders doen) gaat naar een RDW-keuringsstation of RDW-balie (op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. U kunt ook naar een RDW erkend bedrijf voor export. Zo’n bedrijf herkent u aan de RDW-muurschild plus erkenningssticker. Informeert u bij het bedrijf naar de openingstijden.
Neem het volgende mee:
- Het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) en het Overschrijvingsbewijs of
de kentekencard met de tenaamstellingscode;
Het Overschrijvingsbewijs of tenaamstellingscode mogen ontbreken als
de geregistreerde eigenaar/houder zelf komt;
- Geldig legitimatiebewijs;
- Kentekenplaten (niet nodig als er nooit kentekenplaten zijn gemaakt / afgegeven
voor dit voertuig (dit kan alleen bij een RDW keuringsstation of RDW balie)
- Kopie uittreksel KvK (in geval van rechtspersoon) niet ouder dan 1 jaar;
- Machtiging van de tekenbevoegde (in geval van rechtspersoon en als u
zelf niet de tekenbevoegde bent).
U betaalt de kosten.

Ik lees:

Ik ga naar het RDW met kentekenplaten en kentekenbewijs, geef het RDW 10 euro en krijg een vrijwaring + export papieren ?

spreek af met de ophaler houdt de papieren bij, de kentekenplaten zijn er dan al af

dit alles doe ik pas als het geld op mijn rekening staat

[ Voor 4% gewijzigd door Reloader op 13-02-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Reloader schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:51:
[...]

Ik ga naar het RDW met kentekenplaten en kentekenbewijs, geef het RDW 10 euro en krijg een vrijwaring + export papieren ?
Yup, exact mijn ervaring omdat de auto binnen de EU bleef. Ik was langer bezig met de platen demonteren en formulier invullen dan de beambte alles had verwerkt.

De koper is, vanaf het moment van vrijwaren, 100% verantwoordelijk voor het stuk ijzer. Mag er dus geen meter mee rijden zonder eigen platen (import-platen in dit geval), moet verzekering hebben, etc. etc.

Zorg je wel dat jouw verzekering tijdig wordt gestopt? Uiteindelijk is je vrijwaringsbewijs het bewijs maar bel ze wel tijdig/direct na vrijwaren.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 13-02-2018 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
Dat hij militair zou zijn vind ik juist iets typisch voor oplichting. Onnodig veel overbodige informatie om vertrouwen te wekken.
Geld dat via derden overgemaakt word is verdacht.
Een auto kopen op 800 km afstand zonder hem te kunnen bekijken is verdacht.

Kan goed zijn dat het allemaal wel oké is. Maar even goed alles controleren lijkt me wel zo handig.

Edit:
Oja, direct een kopie van een id kaart sturen is ook best verdacht. Die dingen houd je het liefst zo lang mogelijk privé.

[ Voor 16% gewijzigd door saveljos op 13-02-2018 21:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 738905

saveljos schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:53:
Je bedoelt: ik vind dat verdacht ipv is verdacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-04 14:53
Ik kijk vanuit mijn kantoor uit op een industrieterrein waar het af en aan rijd met polen, dagelijks meerdere vrachtwagens vol schadebakken vertrekken hier richting polen en Bulgarije.
Ik kijk er dus niet van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
we zullen zien, ik verwacht morgen ofzo het bedrag op mijn rekening, ik houd jullie op de hoogtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MAX3400 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:49:
[...]

Zelfs ex-lease hybrides gaan by the boatload richting "oostblok" vanwege wetgeving op taxivervoer. Lekker interessant dat dat hok al 160K gelopen heeft; ze betalen bij Athlon / Directlease bijna de vraagprijs ervoor (plus transport etc).

Mijn prive-auto zijn ze particulier komen halen vanuit Karlsruhe; die jongens hebben in een enkele dag dus bijna 1300km moeten rijden om een auto te kopen (en 3x moeten tanken want echt zuinig liep mijn wagen niet).
Dit, ook grotere auto's met meer kilometers of schadeauto's zijn er veel interessanter (en schaarser) dan in Nederland waar niemand die dingen wil hebben ivm hogere wegenbelasting.

Schadeauto's worden daar (vaak matig) gerepareerd voor een stuk minder geld. Mijn eigen auto waar een boom op is gevallen beland er waarschijnlijk ook wel heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
RDW Gebeld: ik kan alleen naar het RDW voor bovenstaand export verhaal,

Conclusie:

- wanneer het geld binnen is even langs het RDW & dan kan de auto opgehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Told ya... d:)b

Hoop dat alles verder vlekkeloos verloopt met de koper, de overschrijving etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
MAX3400 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:02:
[...]

Told ya... d:)b

Hoop dat alles verder vlekkeloos verloopt met de koper, de overschrijving etc.
overschrijving is n.v.t. als ik bij het RDW wegloop heb ik een tijdelijk export kenteken en een vrijwaring in mijn handen. de vrijwaring houdt ik het exportkenteken is voor de koper.

zo vertelde het RDW me net :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:07
mace schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:49:
Het is gezond om enige achterdocht te hebben maar sommige mensen hier neigen naar xenofobie imho.

Dat Nederlandse auto's door Polen worden gekocht en naar hun land worden verscheept om vervolgens de auto door te verkopen is een bekend fenomeen. Zelfs met 800km transport kunnen ze daar nog winst op maken.
Kans is zelfs groot dat ze meerdere deals sluiten en met een oplegger komen en zo 4+ auto's in 1x meenemen naar Polen... ik rij iedere dag via de A1 naar apeldoorn wat ook een favoriete route is voor vele Polen die auto's hier in Nederland halen en ik kom dergelijke opleggers regelmatig tegen, vaak ook met schadebakken. Zit blijkbaar genoeg geld in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:15
MicGlou schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:04:
[...]

Kans is zelfs groot dat ze meerdere deals sluiten en met een oplegger komen en zo 4+ auto's in 1x meenemen naar Polen... ik rij iedere dag via de A1 naar apeldoorn wat ook een favoriete route is voor vele Polen die auto's hier in Nederland halen en ik kom dergelijke opleggers regelmatig tegen, vaak ook met schadebakken. Zit blijkbaar genoeg geld in.
YouTube: BMW 2 Body repair. Ремонт &#108...

Zo iets dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reloader
Update: Geld binnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Aschtra schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:12:
Je maakt een grapje toch? Hoeveel signalen wil je precies hebben?
RZor schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:17:
Blijft leuk dat dit nog steeds werkt.
Ik zie 5 alarmbellen in ongeveer 1 zin...

Afkappen en weglopen. Beste optie.
Geld binnen en vrijwaring zijn twee belangrijke voorwaarden die al die "alarmbellen" teniet doen.
In het oostblok is er een gigantisch hoge vraag naar tweedehands auto's waardoor ze best duur zijn. Importeren gebeurt heel vaak in Roemenie/Polen etc. Meestal uit Duitsland omdat dat lekker dicht bij is. Maar ik zie niet in waarom Nederland ook geen optie is.

Mijn zwager (Roemeen) koopt al zijn auto's zo'n beetje in Duitsland, omdat tweedehands in Roemenië duur is.
MAX3400 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:26:
[...]

Ik neem aan dat hij de voorwaarde "geld staat op mijn rekening" meeneemt in de onderhandeling. Eerder gaat de auto niet weg.

Het kan ook zijn dat het overgemaakte geld afkomstig is van een andere tweedehandse (oplichting) transactie.
Ja dit gebeurt echt heel vaak. Nederland is niet zo'n rare optie, aangezien hier ook veel Polen werken. Als ze dan weer net een kennis hebben die toch terug naar Polen rijdt, kan hij de auto direct meenemen.
MicGlou schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:04:
[...]

Het is ook vooral schaarste in de landen zelf. Mensen hebben vaak het geld niet voor een nieuwe auto, dus iedereen wil tweedehands. Vraag-aanbod.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
dfrenner schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:04:
Het is ook vooral schaarste in de landen zelf. Mensen hebben vaak het geld niet voor een nieuwe auto, dus iedereen wil tweedehands. Vraag-aanbod.
Maar waarom komt men dan naar Nederland? Duitsland ligt om de hoek en voor ons is het in gevallen juist voordeliger om daar een auto te halen, ik ken wel een handjevol met mensen die auto's in Duitsland hebben gehaald om dat het voordeliger was dan hier aanschaffen... toegegeven dit gaat vaak om meer luxere wagens.

En het zijn toch vooral Polen die je ziet rijden en zoveel schaarste is er tegenwoordig niet meer in dat land... Polen is goed bezig zal ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
MAX3400 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:32:
Op zich wel fijne info dat de broer in NL verblijft/werkt en een redelijk beroep heeft (militair).
Ik vind het juist zeer twijfelachtig dat een Poolse militair in Nederland is en hier een bankrekening heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Puur uit interesse, om wat voor auto gaat het dan precies?

En verder valt het risico denk ik nog wel mee. Als het geld via een overboeking op je bankrekening staat en jij dat ook zelf ziet staan kan dat er niet zomaar weer vanaf worden gehaald (itt cheques/creditcard/paypal/fake bank apps etc. waar oplichters vaak mee werken).

Verder vind ik het niet heel verdacht dat iemand uit Polen je auto koopt. Je kunt wel denken waarom iemand 2000km gaat rijden om je auto te halen, maar vaak komen ze ook met een autotransporter en halen ze in een keer 6 auto's op. Dan maakt het niet zo veel uit als je even langs Nederland rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
MicGlou schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:37:
[...]

Maar waarom komt men dan naar Nederland? Duitsland ligt om de hoek en voor ons is het in gevallen juist voordeliger om daar een auto te halen, ik ken wel een handjevol met mensen die auto's in Duitsland hebben gehaald om dat het voordeliger was dan hier aanschaffen... toegegeven dit gaat vaak om meer luxere wagens.

En het zijn toch vooral Polen die je ziet rijden en zoveel schaarste is er tegenwoordig niet meer in dat land... Polen is goed bezig zal ik maar zeggen.
Tja, zonder verdere informatie over de auto en prijs valt daar weinig zinnigs over te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:02

Destruction

(ex-)Automonteur

Inderdaad, gewoon naar de RDW gaan met de papieren en kentekenplaten van de auto en hem daar laten afmelden voor export. Je krijgt dan een vrijwaringsbewijs en een stapel papieren mee. Die vrijwaring is voor jou, die stapel papieren is voor de nieuwe (buitenlandse) eigenaar. Die heeft die papieren nodig om de auto in zijn land te kunnen registreren. De nieuwe eigenaar hoeft er niet bij te zijn, dit kun je zelf doen. Men checkt niet of je auto daadwerkelijk aan een buitenlands persoon verkocht is en naar welk land de auto gaat, alleen binnen of buiten EU is relevant.

Verder.. Er is inderdaad niks bijzonders aan dat Polen naar Nederland komen om auto's te kopen. Heb zelf een aantal jaar terug een Golf 3 1.9TDI uit 1994 met 400k km op de teller verkocht aan een Pool, het apparaat uitgevoerd en hij heeft hem op uitvoer platen meegenomen. De auto was technisch eigenlijk gewoon op (de turbo was niet goed meer en de versnellingsbak kraakte/rammelde), mijn verbazing was vrij groot toen ik een tijdje later mijn oude auto zag staan bij een winkelcentrum vlakbij mijn huis, op poolse kentekenplaten :D

* Destruction herkende de auto aan een (roest) gat achter de passagierdeur, de velgen en een restant van een sticker die er ooit op zat. Ik had eigenlijk verwacht dat die auto in Polen gesloopt zou gaan worden oid :P * Destruction had daarvoor 3 maanden probleemloos (10k km) gereden met het ding, wetende dat het niet veel meer was had ik er ook weinig voor betaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 14-02-2018 11:34 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:29
[...]

Je kan een gedeelte van de betaalde BPM terugvorderen. Weet alleen niet of een Pool dit ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:13
Had die Poolse man eigenlijk gevraagd of je zelf de export moest regelen? Of moet je het overschrijven regelen met die Eindhovenaar en kan je hem dus gewoon op de normale manier overschrijven?

Scheelt weer wat gedoe namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:46:
[...]

Ik vind het juist zeer twijfelachtig dat een Poolse militair in Nederland is en hier een bankrekening heeft!
Hoezo? Er komen zo veel Poolse immigranten naar NL. Bovendien, als dit een handeltje is wat ze in Polen drijven is een Nederlandse bankrekening wel handig. En tot nu toe lijken ze het allemaal bijzonder solide aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Je hebt inmiddels je antwoord. Moeilijk is het niet. Heb jaren geleden m'n auto verkocht aan een Portugees, die vloog naar NL en reed terug.

Ging prima. (Hij had verder alles geregeld met verzekering, platen en noem maar op)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
[...]

Maar waarom komt men dan naar Nederland?
Hier rijden we auto's zelden op. Uitstekend voor export dus. Bovendien, Polen zijn momenteel de grootste groep niet-Nederlanders, een netwerkeffect dus (zie ook de NLse bankrekening). Als je al (familie in) NL hebt/bent, dan waarom ook niet daar een wagen kopen?

Overigens is auto's op afstand kopen heel gewoon buiten de grenzen; niet elk land is zo klein dat het altijd binnen 100km kan ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Dat het om polen gaat is niet de reden waarom het verdacht is.
De volledige anonimiteit van de koper is het probleem.

Dat het geld overgemaakt zou worden had ik wel verwacht. Alleen het kan ook afkomstig zijn van een andere koper die denkt een auto te hebben gekocht. Die nooit geleverd gaat worden.
De oplichter laat het bedrag overmaken naar de topicstarter. Die stuurt vervolgens via een vervoersbedrijf de auto weg naar polen.
Oplichter heeft nu een gratis auto (min transportkosten). En is nog steeds volledig anoniem.

Ik zeg niet dat dat hier ook het geval is. Maar het is een theoretische scenario die prima mogelijk is. Het is aan topicstarter om even goed te kijken hoe het precies in elkaar zit. Want ik weet niet om wat voor auto het gaat. Hoe de gesprekken zijn verlopen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Brent schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:03:
[...]

Hier rijden we auto's zelden op. Uitstekend voor export dus. Bovendien, Polen zijn momenteel de grootste groep niet-Nederlanders, een netwerkeffect dus (zie ook de NLse bankrekening). Als je al (familie in) NL hebt/bent, dan waarom ook niet daar een wagen kopen?

Overigens is auto's op afstand kopen heel gewoon buiten de grenzen; niet elk land is zo klein dat het altijd binnen 100km kan ;)
Je quote wel erg selectief... want mijn punt was dat je ook in Duitsland prima 2e hands auto's voor weinig op de kop kan tikken... daarom dus: waarom naar Nederland als wij Nederlanders zelfs goedkoper auto's uit Duitsland kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
saveljos schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:13:
Dat het om polen gaat is niet de reden waarom het verdacht is.
De volledige anonimiteit van de koper is het probleem.

Dat het geld overgemaakt zou worden had ik wel verwacht. Alleen het kan ook afkomstig zijn van een andere koper die denkt een auto te hebben gekocht. Die nooit geleverd gaat worden.
De oplichter laat het bedrag overmaken naar de topicstarter. Die stuurt vervolgens via een vervoersbedrijf de auto weg naar polen.
Oplichter heeft nu een gratis auto (min transportkosten). En is nog steeds volledig anoniem.

Ik zeg niet dat dat hier ook het geval is. Maar het is een theoretische scenario die prima mogelijk is. Het is aan topicstarter om even goed te kijken hoe het precies in elkaar zit. Want ik weet niet om wat voor auto het gaat. Hoe de gesprekken zijn verlopen etc.
Screenshots ontvangen van een telefoon dat de betaling klaar stond, naam van rekening van de afzender komt overeen met whatsapp naam. dus in dat opzicht zie ik voor mij als verkoper weinig bezwaren. ik ga zo even naar het RDW en vanmiddag willen ze hem ophalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-04 22:47
saveljos schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:13:
Dat het geld overgemaakt zou worden had ik wel verwacht. Alleen het kan ook afkomstig zijn van een andere koper die denkt een auto te hebben gekocht.
Dat had ik ook al bedacht: die andere koper heeft het geld aan jou overgemaakt en krijgt straks geen auto, gaat dus woedend op zoek naar de eigenaar van de bankrekening, denkende dat jij de echte verkoper bent.

Die naam op de tegenrekening is dus wel Pools?

[ Voor 14% gewijzigd door Allard op 14-02-2018 12:34 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Reloader Niet om een boeman te zijn, maar whatsapp kun je natuurlijk de naam in aanpassen. Dus het kan zijn dat hij al een koper klaar had staan, dan jou contacteert of ongeveer tegelijk en dan met die naam etc de gegevens doorspeelt naar jou. Waardoor je denkt dat het klopt. Maar is het ook een Poolse naam? zo niet, ga eens op zoek naar die naam middels googlefu en kijk wat er uit komt. Voor hetzelfde geldt is er natuurlijk niets aan de hand, maar een dosis gezond verstand en zoekwerk kan je heel wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
MicGlou schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:26:
[...]

Je quote wel erg selectief... want mijn punt was dat je ook in Duitsland prima 2e hands auto's voor weinig op de kop kan tikken... daarom dus: waarom naar Nederland als wij Nederlanders zelfs goedkoper auto's uit Duitsland kunnen halen?
Tsja, je kunt in Nederland ook prima goedkoop tweede hands auto's kopen, dus waarom daarvoor naar Duitsland? Ik zie je punt niet helemaal. Ben je van de Nederlandse auto-export bewust? Die gaan de wereld over.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

MicGlou schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:26:
[...]

Goed punt. Het specifieke type kan een reden zijn (prius bijvoorbeeld), of het terugvorderen van de BPM. Dat kan interessant zijn ten opzichte van een auto vanuit duitsland, al weet ik niet zeker of dat nog mogelijk is als TS zelf de export al geregeld heeft.

Dus eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar het type, gewoon om een beetje een beeld te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 14-02-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:54

Ik heb mijn auto ook verkocht aan een Pool toen ik wegging uit Nederland. Er zijn bepaalde autos gewild (second life, onderdelen, etc)

De auto verkocht voor een whooping 1000 euro, en geen problemen whatsoever gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Brent schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:03:
[...]

Nou hier kunnen we een auto veel lastiger oprijden, door zaken die bij de APK afkeur zijn.
In andere landen hebben ze helemaal geen APK, of veel minder streng.

Dus als hier een auto economisch afgeschreven is doordat de reparaties voor APK te hoog zijn, kunnen ze in een ander land prima verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
gaat om een 3 serie van 2000 alles is nu geregeld hoeft alleen nog opgehaald te worden :)

alles is een poolse naam, rekeninghouder , whatsapp contact etc etc

[ Voor 29% gewijzigd door Reloader op 14-02-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 991847

Ach, zo spannend is het niet. Aantal jaar terug wilde ik mijn opel astra uit 1998 verkopen.... Na 10 man afgehouden te hebben aan de telefoon die enkel 'export - export' konden uitkramen en er daadwerkelijk 0 Nederlanders reageerden ben ik toch maar overstag gegaan. Ghanees uitgenodigd, gaf een goed bod... Akkoord. Hij liet een export-bedrijf komen om de auto op te halen. Vrijwaring+ geld in de hand, auto weg.... Easy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496530

Als ik een mooie auto in de USA of Canada zie staan koop ik hem ook zonder te bekijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:28

Tomatoman

Fulltime prutser

Dat hij militair zou zijn vind ik juist iets typisch voor oplichting. Onnodig veel overbodige informatie om vertrouwen te wekken.

Kan goed zijn dat het allemaal wel oké is. Maar even goed alles controleren lijkt me wel zo handig.

Edit:
Oja, direct een kopie van een id kaart sturen is ook best verdacht. Die dingen houd je het liefst zo lang mogelijk privé.
Wat een hoop wantrouwen zeg. Natuurlijk moet je zowel als koper als als verkoper met een buitenlandse wederpartij wat extra voorzichtigheid betrachten, maar in dit specifieke geval gaan er bij mij niet direct alarmbellen af.

• Mijn vorige auto heb ik ongezien in Duitsland gekocht. Het geld heb ik overgeboekt. Ten behoeve van de overschrijving heb ik allerlei persoonsgegevens, inclusief kopie van mijn paspoort, naar de verkopende partij gestuurd. Pas op het moment dat ik de auto kwam ophalen zag ik de auto voor het eerst en zag de verkoper mij voor het eerst.
• Voor de koop van mijn vrouws auto heb ik gewoon de trein naar Duitsland genomen en heb ik daar met een cash betaling (een bedrag met vier nullen) een auto van een particulier gekocht. Met de auto en verzekering nog op zijn naam ben ik ermee naar Nederland gereden.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Mijn auto is naar Bulgarije gegaan.

stap 1: (contante) betaling ontvangen van koper.
stap 2: papieren en kenteken platen meegegeven aan koper en auto achter gehouden (Ik had zelf geen zin om naar de RDW te gaan).
stap 3: Wachten tot de koper terug komt van de RDW.
stap 4: Vrijwaring ontvangen van koper en checken op de RDW site
stap 5: Witte export kentekens er op en hartelijk dank koper daar staat de auto neem hem maar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 19:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Reloader schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:30:
[...]

Screenshots ontvangen van een telefoon dat de betaling klaar stond, naam van rekening van de afzender komt overeen met whatsapp naam. dus in dat opzicht zie ik voor mij als verkoper weinig bezwaren. ik ga zo even naar het RDW en vanmiddag willen ze hem ophalen
Ik neem aan dat dit was voordat je de betaling ontving op je rekening? Want als dit je enige bewijs is dan kan ik je vertellen dat het geen bewijs is. Een betaalbewijs is zo makkelijk om te fingeren.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03 14:38

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zoals bij alle transacties van meer dan een paar euro gewoon zorgen dat de papierhandel in orde is en niks meegeven zonder dat er betaald is.

Maar is verder niks verdachts aan. Is in Oost Europa/Afrika heel normaal om in het Westen een goede auto te gaan halen. En sinds de grote automarkten dicht zijn en alles op internet staat ook direct bij de particulier. En ze bieden meestal zonder al teveel gedoe nog een goede prijs ook. APK en roest doen ze bv ook niet moeilijk over.

[ Voor 28% gewijzigd door -36- op 14-02-2018 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik vind het wel grappig hoeveel mensen een goede voorbereiding simpelweg zien als tekenen van oplichting...

Een 3e persoon die het gaat overmaken van een NL-rekening, tja wat vind jij meer louche overkomen een Western Union transactie vanuit Polen of een betaling vanuit een NL-rekening waarbij de 2 polen onderling het via Western Union (oid) kunnen regelen... Ik weet het wel.
Het direct opsturen van een kopie id-kaart, tja je zal het zeer waarschijnlijk toch ergens in het traject moeten versturen dus dan kun je het beter snel doen ipv ermee wachten en de gevoelens van scam in de kaart spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2024
Och.. uiteindelijk is het een kwestie van 2 gevulde handjes.. in een hand het vrijwaringsbewijs, in de andere het geld.
Hoe de kopende partij dat organiseert is SEP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:52

sanzut

It's always christmas time

Als het geld al is ontvangen boeit deze tip wellicht niet meer, maar om man-in-the-middle fraude uit te sluiten zou je natuurlijk gewoon kunnen vragen of de kooer het gekd over maakt onder vermelding van het kenteken + model en kleur.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reloader
Eindstand:

Geld gisteren ochtend binnen, Zelf gisterenmiddag Export geregeld bij RDW inclusief vrijwaring, gisterenavond de auto opgehaald.

All done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:58
[...]

Mijn broer is een Nederlands Militair in België en heeft een Belgische rekening. Anders krijg je daar bijna niks voor elkaar. Varieert van telefoonabonnementen tot het huren van een appartement of het aanvragen van een verzekering.

Afhankelijk van de termijn dat je daar dus zit, vind ik het niet per se heel vreemd.
Gomez12 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:10:
Ik vind het wel grappig hoeveel mensen een goede voorbereiding simpelweg zien als tekenen van oplichting...

Een 3e persoon die het gaat overmaken van een NL-rekening, tja wat vind jij meer louche overkomen een Western Union transactie vanuit Polen of een betaling vanuit een NL-rekening waarbij de 2 polen onderling het via Western Union (oid) kunnen regelen... Ik weet het wel.
Het direct opsturen van een kopie id-kaart, tja je zal het zeer waarschijnlijk toch ergens in het traject moeten versturen dus dan kun je het beter snel doen ipv ermee wachten en de gevoelens van scam in de kaart spelen.
Western Union? Polen hoort gewoon bij de EU, die hebben gewoon IBAN

[ Voor 41% gewijzigd door TheIbex op 15-02-2018 09:28 ]

Interpolis, glashelder!

• TheIbex
.

[ Voor 99% gewijzigd door TheIbex op 15-02-2018 09:27 ]

Interpolis, glashelder!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik neem aan dat het nu gewoon goed gaat, maar ik heb ook een nigeriaanse scammer meegemaakt die alleen bankgegevens + naam enzo wou hebben, "zodat hij geld kon overmaken".

Ik vermoed dat met alleen die gegevens al met automatische incasso's gefraudeerd kan worden.

Of wellicht een fake betaling die teruggedraaid kan worden?

Wat de scammer wilde weten destijds:
Here's the info I need for the payment.....
Account Holder's Name
Account Number
Bank Name
Beneficial Email
Total cost
Items Name

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 15-02-2018 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:50

Oekol

waka waka hey hey

TheIbex schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:25:
[...]

Mijn broer is een Nederlands Militair in België en heeft een Belgische rekening. Anders krijg je daar bijna niks voor elkaar. Varieert van telefoonabonnementen tot het huren van een appartement of het aanvragen van een verzekering.

Afhankelijk van de termijn dat je daar dus zit, vind ik het niet per se heel vreemd.
Bijzonder. Heb ook in Antwerpen gewoond en alles wat je noemt kon ik met mijn NLse bank? Dus hoe langer je er zit hoe meer moeilijk ze gaan doen zeg je? Zat er idd niet zo lang, half jaar.

Verder TS gefeliciteerd met je verkoop. Toch beetje spannend als iedereen zegt dat je opgelicht wordt. :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niks raars om je auto aan een Pool te verkopen. Indien je betaald krijgt is het toch goed, en tegenwoordig gaat het nog makkelijker. Ik heb in 1990 +- mijn Opel Kadett GTE verkocht aan een Rus.(nu wel spijt van :D)
Ik moest toen naar het RDW om alles te regelen, en zelfs daar wist men niet exact wat te doen. Na lang wachten en een aantal formulieren invullen was het rond. Ik had mijn vrijwaring en geld en alles was rond.
Je moet alleen oppassen met vage betaalsystemen en via iBan moet je wel zelf kijken of het bij je bijgeschreven staat ipv Fake betaal App etc. @Reloader Mooi dat het je gelukt is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
Leoon. schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:39:
[...]

Bijzonder. Heb ook in Antwerpen gewoond en alles wat je noemt kon ik met mijn NLse bank? Dus hoe langer je er zit hoe meer moeilijk ze gaan doen zeg je? Zat er idd niet zo lang, half jaar.

Verder TS gefeliciteerd met je verkoop. Toch beetje spannend als iedereen zegt dat je opgelicht wordt. :+
Ervaringen verschillen kennelijk. Een vriendin van mij studeerde in Antwerpen en heeft voor zover ik weet ook geen Belgische rekening gehad.

Het zou me ook niets verbazen als het om iets kleins ging, mijn broer kennende loopt ie tegen iets aan en kiest voornamelijk de makkelijkste weg. Hij zit er trouwens ook al wat jaartjes, voordat IBAN verplicht/gemeengoed was. Dus wellicht dat daar nog verschil in zit.

Interpolis, glashelder!

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2024
defusion schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:38:
Ik neem aan dat het nu gewoon goed gaat, maar ik heb ook een nigeriaanse scammer meegemaakt die alleen bankgegevens + naam enzo wou hebben, "zodat hij geld kon overmaken".

Ik vermoed dat met alleen die gegevens al met automatische incasso's gefraudeerd kan worden.

Of wellicht een fake betaling die teruggedraaid kan worden?

Wat de scammer wilde weten destijds:

[...]
Die vraag naar email is vreemd.. dat was toch ook het contact medium :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nitrohoss schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 23:52:
[...]

Die vraag naar email is vreemd.. dat was toch ook het contact medium :?
Via marktplaats, dus e-mail niet direct bekend.
Maar kan ook afleiding zijn lijkt me, van de daadwerkelijk belangrijke info.

prijs en product was ook bekend...

Hoe dan ook, zodra gevraagd wordt of ik het naar Nigeria wil opsturen is het wel duidelijk :P

Mijn vermoeden is dat ze een mogelijkheid hebben banktransacties terug te draaien of anders de persoonsgegevens + rekeningnummer gebruiken voor allerlei abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-04 10:04
Hi,

Zit met soortgelijk issue en wilde het even langs jullie gooien.
Heb auto te koop. oudere Laguna V6, zijn paar defecten aan,. APK verlopen, auto niet in rijdende staat.

Online advertentie geplaatst. Iemand die zegt dat hij in London woont wilt hem hebben. zegt volgende:

"I am okay with the price, but i will like to know if it is possible for me to buy because i am not in Netherlands, if you agreed i will pay you before the pick up.
The rack will be renewed that is not a problem if i buy.
Can i buy?
I have also discussed with a transport company and an agent have been assigned to me.The transport agent will be given power of attorney to act on my behalf.
Can i make a bank transfer to your account?
When do you want me to pay for the vehicle and when can the transport agent come for the pick up?"

Dit klinkt ontzettend als een scam maar als ik 1) zorg dat ik het geld heb zonder dat terugvordering mogelijk ( bv Western Union confirmed booking) en 2) dat ik vrijwaringsbewijs en kenteken in handen heb.

Wat kan er dan nog misgaan?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Shao Kahn Bespaar je gewoon de moeite, kost je tijd en het gaat je niets opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Shao Kahn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:21:
Hi,

Heb auto te koop. oudere Laguna V6, zijn paar defecten aan,. APK verlopen, auto niet in rijdende staat.

Online advertentie geplaatst. Iemand die zegt dat hij in London woont wilt hem hebben. zegt volgende:

"I am okay with the price, but i will like to know if it is possible for me to buy because i am not in Netherlands, if you agreed i will pay you before the pick up.
Can i buy?
I have also discussed with a transport company and an agent have been assigned to me.The transport agent will be given power of attorney to act on my behalf.
When do you want me to pay for the vehicle and when can the transport agent come for the pick up?"

Dit klinkt ontzettend als een scam maar als ik 1) zorg dat ik het geld heb zonder dat terugvordering mogelijk ( bv Western Union confirmed booking) en 2) dat ik vrijwaringsbewijs en kenteken in handen heb.

Die moeite voor een oude Laguna, geloof je het zelf. Lekker naar de sloop brengen of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:02

Destruction

(ex-)Automonteur

Hi,

Can i buy?

Als je bereid bent de auto te verliezen en er geen cent voor te krijgen (of in elk geval dat risico te lopen), kun je het onder het mom van expiriment eens proberen, maar ik denk niet dat je hier geld van gaat zien.

Wat je ook zou kunnen doen is via social media Mastermilo een schop geven dat je nog een oude Laguna v6 hebt staan, kan-ie vast wel iets leuks mee :P

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 07-06-2018 18:45 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik heb ook een keer een auto verkocht aan een buitenlander (portugees), auto was iets unieker dan een apk-loze Renault (no offence).

Maar heb meerdere malen telefonisch contact met hem gehad om te zorgen dat hij daadwerkelijk iemand was die de auto wilde kopen. Dit is ook allemaal goed afgelopen.
Hij heeft een aanbetaling gedaan en de rest cash betaald bij ophalen.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-04 10:04
Destruction schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 18:43:
[...]

Als je bereid bent de auto te verliezen en er geen cent voor te krijgen (of in elk geval dat risico te lopen), kun je het onder het mom van expiriment eens proberen, maar ik denk niet dat je hier geld van gaat zien.

Wat je ook zou kunnen doen is via social media Mastermilo een schop geven dat je nog een oude Laguna v6 hebt staan, kan-ie vast wel iets leuks mee :P
Ik ga eens kijken. Vooraf betalen via WE is een vereiste, dat is zodra confirmed ook niet meer terug te draaien.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hi,

Can i buy?

Denk dat hier heel veel kan misgaan.. het taalgebruik is vreemd en vol spellings/grammaticafouten. Hij gaat een ander het laten ophalen, wil een bank transfer doen (die hij wss kan annuleren), wil gelijk datums horen/haast maken... Dit klinkt als een scam.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Dit _is_ een scam. Geen moeite en/of tijd in steken

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:57

Mx. Alba

hen/die/zij

[...]

De reden waarom men ook graag tweedehands auto's in Nederland haalt is ... de BPM!

Als je een auto uit Nederland uitvoert, kan je namelijk een deel van de BPM terugvragen. Daardoor worden Nederlandse tweedehands auto's voor buitenlandse opkopers dus een stukje goedkoper.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reloader
Reloader schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:25:
Eindstand:

Geld gisteren ochtend binnen, Zelf gisterenmiddag Export geregeld bij RDW inclusief vrijwaring, gisterenavond de auto opgehaald.

All done
grappige toevoeging, enkele dagen na dit bericht ontving ik via whatsapp een bericht de broer dat de koper heel blij was met de conditie van de wagen (was ook een goeie wagen) . iets later ontving ik "i like car thanks, you know more BMW for sale? en een paar plaatjes van naakte vrouwen en een uitnodiging dat als ik ooit in de buurt was ik altijd welkom ben om bier te komen drinken :9

verder niks meer van gehoord dus prima afgehandeld zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1076791

In de meeste gevallen kost het je voornamelijk tijd en moeite en gaat het geen sale opleveren.
Uitzonderingen daargelaten. En.. Cash is King.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04 10:35
Dag,

aanvulling op deze thread die ik raadpleegde voor ik mijn auto aan een Pool verkocht.

In mijn geval kwam de koper (ook een Pool) zelf met cash. Auto geïnspecteerd en goed bevonden: verkocht.

Eerst naar de bank om geld af te storten.

Dan naar het RDW keuringsstation. We kregen het advies naar een zeer nabijgelegen exportbedrijf te gaan, baliemedewerker gaf een overzichtje met bedrijven in de buurt.

Daar kocht de koper voor 110 euro een pakket: verzekering, witte platen met tijdelijk kenteken en gelicenseerde uitgave van papieren Deel II.

Ik had aan mijn plastic kentekenbewijs (dat ook naar de koper is gegaan) en afmeldcode voldoende om te mogen afmelden. Daarmee kreeg ik een vrijwaringsbewijs en was het voor mij gedaan. De koper zette de platen op de auto en is ermee weggereden.

Groet, Scooby Doo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
3 keer mijn auto aan Oostblokkers verkocht, nooit problemen gehad, altijd eerst het geld ontvangen en dan samen overschrijven bij rdw. Een beetje voorzichtigheid is gezond, maar als ik zie hoe sommige mensen doordraven als ze lezen dat het om Oostblokkers gaat...

[ Voor 18% gewijzigd door assassin85 op 29-08-2018 18:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reloader
update: paar weken geleden, ontvang ik:
BMW Defect, heb je er nog een?
en 8 foto's van mijn oude auto die om een boom gevouwen zat :/

deed ergens nog een beetje zeer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2023

Zillion01

Obey your screen!

Hoi, ik heb mijn auto in nog redelijke staat op Autoscout24 staan en krijg deze reactie
Bitte entschuldigen Sie mich für die Verspätung. Danke, dass Sie auf meine Anfrage eingegangen sind. Ich habe an der Beschreibung, der Ausrüstung und anderen Details teilgenommen. Für den auf der Anzeige angezeigten Preis gibt es kein Problem. Da ich aus beruflichen Gründen derzeit im Ausland wohne, kann ich nicht zu Ihnen nach Hause kommen. Bezüglich der Zahlung kann ich vor der Ausfuhr entweder per Banküberweisung oder mit einem beglaubigten Scheck vorab zahlen, nachdem Sie das gesamte Geld auf Ihrem Bankkonto erhalten haben. Ein Spediteur fordert Sie auf, alle administrativen Formalitäten zu erledigen für die Wiederherstellung an Ihrer Heimatadresse, um einen sicheren Export zu machen. Bitte folgen Sie meiner Mail für das Interesse, das ich gebe, bitte sorgen Sie sich auch nicht um den Export, da die vollen Kosten von Der Export wird ausschließlich auf meine Kosten gehen.
Vindt het wel vaag.
Ik heb die gast maar gemaild dat als ik het geld binnen heb, best met de spediteur naar het RDW keuringstation wil gaan. Maar dus eerst geld binnen en dan vrijwaring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zillion01 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:06:
Hoi, ik heb mijn auto in nog redelijke staat op Autoscout24 staan en krijg deze reactie

[...]

Vindt het wel vaag.
Ik heb die gast maar gemaild dat als ik het geld binnen heb, best met de spediteur naar het RDW keuringstation wil gaan. Maar dus eerst geld binnen en dan vrijwaring..
Dat zegt ie toch?
Bezüglich der Zahlung kann ich vor der Ausfuhr entweder per Banküberweisung
Oftewel, geld laten overschrijven (desnoods naar een tijdelijk IBAN van jezelf), geld wegsluizen naar je spaarrekening, bevestiging mailen en wachten op de vervoerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:31:
[...]

De reden waarom men ook graag tweedehands auto's in Nederland haalt is ... de BPM!

Als je een auto uit Nederland uitvoert, kan je namelijk een deel van de BPM terugvragen. Daardoor worden Nederlandse tweedehands auto's voor buitenlandse opkopers dus een stukje goedkoper.
Ja, ik heb ook wel eens ergens gelezen dat de auto's zelf in Nederland zo'n beetje het goedkoopst zijn. Alleen dan niet voor Nederlanders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 10:58
Zillion01 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:06:

[...]

Vindt het wel vaag.
Klinkt wel een beetje als de standaard van een scammer... Wees voorzichtig zou ik zeggen (en ook de oorsprong van het geld goed checken, zelfs al is het per overschrijving... Driehoeksoplichting kan ook nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Fake. Het is ook gewoon een generiek mailtje, geen specifieke details ofzo.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2023

Zillion01

Obey your screen!

MAX3400 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:11:
Oftewel, geld laten overschrijven (desnoods naar een tijdelijk IBAN van jezelf), geld wegsluizen naar je spaarrekening, bevestiging mailen en wachten op de vervoerder?
Ik heb maar even de Rabobank gebeld, als het geld op je rekening staat, dan kunnen ze het niet meer terugboeken. Het beste is dan een overboeking of contante storting en geen incasso. Verder werd gewaarschuwd om niet in te gaan op het verzoek om 1 cent over te maken middels een 'Tikkie' of iets dergelijks. Vermoedelijk wegens een potentieel onveilige link.

De koper reageerde eerst in het Frans en daarna in het Duits. Naja ik wacht wel af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 10:57
[...]

3 maand oud maar ff op inhaken. Mijn zusje had een Chinese bankrekening toen ze daar stage liep, evenals toen ze een jaar in Engeland gewoond heeft voor stage. En nu ze in Ierland werkt en woont heeft ze daar ook een bankrekening en sofi-nummer, onder andere omdat ze ook in Ierland belasting betaald.

Zo gek is dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:01
Als zoon van een militair is het best grappig te zien hoeveel mensen hier meteen bang zijn. Wij kochten ook auto's destijds in het buitenland (zelfs in de VS) en ik ben benieuwd of wij ook zo bekeken werden. Die NL rekeningen zijn logisch want anders duren veel betalingen een stuk langer en/of word je constant geweigerd. Nog los van eventuele fiscale voordelen of NATO-eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
(verkeerd)

[ Voor 173% gewijzigd door Farabi op 02-05-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Zillion01 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:24:
[...]
Ik heb maar even de Rabobank gebeld, als het geld op je rekening staat, dan kunnen ze het niet meer terugboeken. Het beste is dan een overboeking of contante storting en geen incasso.
Het probleem is dat de bank de waarheid verteld gezien vanuit een eerlijke consument. Een bank kan geen bedrag terugboeken op verzoek van een consument... Echter wel als een andere bank daartoe vraagt.

Ik weet even niet of er momenteel nog misbruik mogelijkheden zijn in het buitenland, maar vroeger was een mogelijkheid om een ongedekte cheque in te leveren bij een bank, waarna die (vanwege trage controle) eerst de betaling doorzette en als de cheque dan ongedekt bleek dan werd het geld weer teruggeboekt...
Voor banken onderling gelden er andere regels dan voor consumenten en banken...
FastFred schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:27:
[...]
3 maand oud maar ff op inhaken. Mijn zusje had een Chinese bankrekening toen ze daar stage liep, evenals toen ze een jaar in Engeland gewoond heeft voor stage. En nu ze in Ierland werkt en woont heeft ze daar ook een bankrekening en sofi-nummer, onder andere omdat ze ook in Ierland belasting betaald.

Zo gek is dat echt niet.
Sterker nog, ik had familie in Ierland, toen er daar een erfenis kwam heb ik daar toentertijd ook maar even een bankrekening geopend, zodat het geld even daar kon wachten totdat de wisselkoers ietwat beter was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Zillion01 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:24:
[...]

De koper reageerde eerst in het Frans en daarna in het Duits. Naja ik wacht wel af..
Ehm... en dit vind je niet verdacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

SmurfLink schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:48:
[...]

Ehm... en dit vind je niet verdacht?
Want? Puur demografisch gezien; er woont niemand binnen 30km aan weerszijden van de Frans-Duitse grens en is mogelijk meertalig goed mondig? Of het is onmogelijk dat iemand van huis uit meertalig is opgegroeid? Of op school toevallig meer talen heeft leren spreken? Zou de camping in Spanje het ook niet verdacht vinden dat jij een andere taal probeert te praten / gebaren om je eten te bestellen omdat de obers geen Nederlands praten?

Andersom, ik heb ruzie op eBay met een internationale verkoper die "eist" dat ik Duits praat. Heb in mijn allergoeiste neder-Duits een bericht gestuurd. Mag ik dat niet? Moet ik ook maar Nederlands blijven praten op eBay met een Duitse verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:53:
[...]

Want? Puur demografisch gezien; er woont niemand binnen 30km aan weerszijden van de Frans-Duitse grens en is mogelijk meertalig goed mondig? Of het is onmogelijk dat iemand van huis uit meertalig is opgegroeid? Of op school toevallig meer talen heeft leren spreken? Zou de camping in Spanje het ook niet verdacht vinden dat jij een andere taal probeert te praten / gebaren om je eten te bestellen omdat de obers geen Nederlands praten?

Andersom, ik heb ruzie op eBay met een internationale verkoper die "eist" dat ik Duits praat. Heb in mijn allergoeiste neder-Duits een bericht gestuurd. Mag ik dat niet? Moet ik ook maar Nederlands blijven praten op eBay met een Duitse verkoper?
Ehm, aannames? Waar val je precies over? Het is totaal niet vreemd dat hij 2 talen kent, ik ken er zelf ook meerdere... maar wel vreemd dat hij in 2 verschillende talen met dezelfde persoon communiceert... Als jij met iemand communiceert doe je dat toch ook niet random de volgende keer in het Engels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Het kicken van een oud topic om je eigen vraag te stellen is niet de bedoeling (wordt beschouwd als topic-kapen). Heb je zelf een vraag, maak dan een nieuw topic aan.
Dit topic gaat daarom op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.