Toon posts:

Tussenmuur van 7CM draagmuur?

Pagina: 1
Acties:

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-03 19:46
Beste allen,

Ik wil een muur slopen van 2.1 breed. Nooit aandacht dat dit een draagmuur kon zijn maar ik wil het toch zeker weten.

Er loopt een muur boven verder, maar dit kan gewoon de indeling van de appartementen zijn? Er zit wel een balk tussen(direct aan de muur), overigens dezelfde balken die de rest van het appartement dragen.

Maar nu komt het: de muur is 7cm breed. Dit kan toch geen draagmuur zijn? Zijn er mensen bekend met draagmuren die andere muren boven dragen en toch zo dun zijn?

Ik weet dat ik de bouwtekeningen moet bekijken maar die laten op zich wachten en komen uit 1920. Ik vroeg me af of dit überhaupt een draagmuur kan zijn als deze maar 7 cm breed is?

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:17
Zijn het gipsblokken, bakstenen, beton? Er zijn ook bakstenen van 7-10 cm die draagmuur kunnen zijn. En over wat voor muur praten we op de 1e verdieping? Materiaal/schets zou erg handig zijn. En vooral hoe de balken liggen.

Aan de balken en liggers is dan goed te zien of deze op de tussenmuur rusten of over de gehele breedte/lengte van de woning liggen. Ook kun je aan het plafond op de eerste verdieping zien of daar iets op de muur rust, dan weet je ook dat de muur op 1 hoog de krachten moet doorgeven naar beneden vanaf het dak.

[Voor 31% gewijzigd door Divak op 24-09-2018 11:44]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:26

Tens

fits the description

Het verhaal is me niet helemaal duidelijk; maak eens een schetsje of foto's.
Muur dwars op de balken? ga er maar vanuit dat het een draagmuur is. Evenwijdig aan de balken; meestal niet, maar in jouw geval met een muur er recht boven, durf niet te zeggen van niet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

wat voor vloer, hoe oud is het huis? tekeningen van het huis al opgevraagd @ gemeente ?

euhmmmm

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33

Reptile209

- gers -

cactusman schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:47:
wat voor vloer, hoe oud is het huis? tekeningen van het huis al opgevraagd @ gemeente ?
bulletproof93 schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:27:
[...]
Ik weet dat ik de bouwtekeningen moet bekijken maar die laten op zich wachten en komen uit 1920.
[...]
O-)

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• bulletproof93
Tens schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:43:
Het verhaal is me niet helemaal duidelijk; maak eens een schetsje of foto's.
Muur dwars op de balken? ga er maar vanuit dat het een draagmuur is. Evenwijdig aan de balken; meestal niet, maar in jouw geval met een muur er recht boven, durf niet te zeggen van niet.
Divak schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:42:
Zijn het gipsblokken, bakstenen, beton? Er zijn ook bakstenen van 7-10 cm die draagmuur kunnen zijn. En over wat voor muur praten we op de 1e verdieping? Materiaal/schets zou erg handig zijn. En vooral hoe de balken liggen.

Aan de balken en liggers is dan goed te zien of deze op de tussenmuur rusten of over de gehele breedte/lengte van de woning liggen. Ook kun je aan het plafond op de eerste verdieping zien of daar iets op de muur rust, dan weet je ook dat de muur op 1 hoog de krachten moet doorgeven naar beneden vanaf het dak.
Hier een aantal fotos: https://imgur.com/a/aPd6J2X

Ik heb een simpele schets gemaakt.

Stift: Draagmuren en oud schoorsteen
Potlood: Steunbalken
Pen: Betreffende muur

Zoals je ziet sluit de muur precies aan op een steunbalk, dus niet dwars maar precies onder een balk. Video: YouTube: Aansluiting draagmuur (Klink als Darth vader maar dat komt door het stofmasker:) )

Materiaal weet ik niet maar ik heb fotos van een gat gemaakt waar de cv leidingen zaten.

Er gaat een muur boven verder.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:33
Deze muur draagt niet de vloer, maar waarschijnlijk wel de muur die er ook de volgende etage bovenop staat.

Slopen zonder maatregelen zal waarschijnlijk problemen geven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:01
Is er sprake van een VVE? Dan is er een reële kans dat de muren niet van jou maar de VVE zijn.
En dat je eerst toestemming nodig hebt.

• bulletproof93
https://imgur.com/a/G5cbj3D

Toevallig net de bouwtekeningen gekregen. 1.4 gb aan documenten.

De link moet ongeveer mijn appartement zijn, in ieder geval exact dezelfde indeling. Het gaat om de muur in het midden naast de schoorsteen zoals aangegeven in de schets.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
7cm dikte kan prima een draagmuur zijn. Ik kan me geen goed beeld vormen bij de foto's, video en bouwtekening die je hebt geplaatst. In eerste instantie lijkt het mee te doen aan de dragende constructie. Hoe ver liggen die balken in de muren?
Het lijkt mij sowieso verstandig om iemand van de VVE mee te nemen in je besluitvorming.

• bulletproof93
_Piwi_ schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:03:
7cm dikte kan prima een draagmuur zijn. Ik kan me geen goed beeld vormen bij de foto's, video en bouwtekening die je hebt geplaatst. In eerste instantie lijkt het mee te doen aan de dragende constructie. Hoe ver liggen die balken in de muren?
Het lijkt mij sowieso verstandig om iemand van de VVE mee te nemen in je besluitvorming.
Ik heb de voorzitter van de VVE gebeld en volgens hem zou het geen draagmuur zijn. De tekening geeft aan van niet.

• bulletproof93
Iemand enig verstand van bouwtekeningen? https://imgur.com/a/2XN3LUQ

Heb een pijltje erbij gezet.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:17
bulletproof93 schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:19:

Heb je ook overige tekeningen van het plafond/1e verdieping? Als ik het zo zie zal dit geen draagmuur zijn, de balken zullen op de buitenste muren liggen. De muur die je wilt slopen ligt evenwijdig aan de balken dus zullen niets dragen.

Zoals gezegd kan het nog wel uitmaken voor de bovenliggende muur, dus kijk eens naar de overige plattegronden van de andere etages. Er zullen ook tekeningen van het plafond moeten zijn (al dan niet in combinatie met de 1e verdiepingsvloer).

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Werd er 100 jaar geleden eigenlijk al wel een hard onderscheid gemaakt tussen wel/geen draagmuur?
Kan me goed voorstellen dat deze muur ter ondersteuning is voor de balken in het plafond (en de muur op de verdieping) en daarmee technisch gezien weldegelijk onderdeel is van de dragende constructie van het huis, maar niet de dikte heeft om een volledige verdieping te dragen.

🖥️ | 🚗

• bulletproof93
MadMarky schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:28:
Werd er 100 jaar geleden eigenlijk al wel een hard onderscheid gemaakt tussen wel/geen draagmuur?
Kan me goed voorstellen dat deze muur ter ondersteuning is voor de balken in het plafond (en de muur op de verdieping) en daarmee technisch gezien weldegelijk onderdeel is van de dragende constructie van het huis, maar niet de dikte heeft om een volledige verdieping te dragen.
Dat vraag ik mij ook af. Ik zal een aannemer vragen.

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
als ik zo zou moeten gokken zou ik zeggen dat de volledig ingekleurde wanden dragende wanden zjin en de wanden met het streepjespatroon niet dragende wanden zijn. Die manier van arceren is zelfs tegenwoordig nog een veelgebruikte methode om dat soort wanden aan te geven. (staat dit niet toevallig in een renvooi?)
De balken / vloer zal liggen op de kortste overspanning dus van woningscheidende wand tot woningscheidende wand met een tussenoplegging op de dragende binnenwanden. de slopen wand staat daar parallel aan en zal dus niets dragen

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Dat klopt. Overspanning gaat hier van links naar rechts, naar de volledig ingekleurde (ws. bakstenen) muren. Houten balklagen overspanden vroeger nooit veel meer dan vier meter en zo zijn hele wijken gebouwd met een 1,5 stramien woning.

Het renvooi zou helpen, maar ik durf er voor 90% vanuit te gaan dat deze niks doet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:33
Señor Sjon schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:08:
Dat klopt. Overspanning gaat hier van links naar rechts, naar de volledig ingekleurde (ws. bakstenen) muren. Houten balklagen overspanden vroeger nooit veel meer dan vier meter en zo zijn hele wijken gebouwd met een 1,5 stramien woning.

Het renvooi zou helpen, maar ik durf er voor 90% vanuit te gaan dat deze niks doet.
Maar in diezelfde wijken draagt de muur tussen de voor- en achterkamer heel vaak ook de muur die op de bovenliggende etage de voor- en achterkamer van elkaar scheidt. De houten vloer is immers niet sterk genoeg om op die etage de muur te dragen.

Gipswanden en cellenbeton bestonden in anno 1920 immers nog niet

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:37
bulletproof93 schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:19:

Niet dragende lichte scheidingswand.
http://wiki.bk.tudelft.nl...ekentechnieken#Arceringen

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Ivow85 schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:19:
[...]

Maar in diezelfde wijken draagt de muur tussen de voor- en achterkamer heel vaak ook de muur die op de bovenliggende etage de voor- en achterkamer van elkaar scheidt. De houten vloer is immers niet sterk genoeg om op die etage de muur te dragen.

Gipswanden en cellenbeton bestonden in anno 1920 immers nog niet
Stokkenwanden met hardboard, planken of riet kwamen wel veelvuldig voor. :)

@Cheesy Klopt, volgens de letter der kunst wel. Alleen jammer dat architecten c.s. ook wel wat eigenwijs zijn. :P

[Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 24-09-2018 14:26]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-03 18:09
Señor Sjon schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:25:
[...]

Stokkenwanden met hardboard, planken of riet kwamen wel veelvuldig voor. :)

@Cheesy Klopt, volgens de letter der kunst wel. Alleen jammer dat architecten c.s. ook wel wat eigenwijs zijn. :P
jazeker, en dan nog isoleren met hennep oid :+ wat een stofbende om te slopen

• Convirion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-03 18:58
Dat muurtje wat je graag wil slopen lijkt op blokken van vulkanisch puimsteen. Ookwel genoemd BIMS blokken. Aangezien je een houten verdiepingsvloer hebt: In principe is het geen dragende muur in de zin van dat er een dak op ligt, maar als je deze muur weg wilt halen (bv omdat je graag de ruimte bij de andere ruimte wil betrekken), zul je de muur moeten stutten, dragen o.i.d. zodat de muur van je bovenburen blijft staan (zoals Ivow85 al aangaf).

Dan heb je twee opties: Of je gaat aan je bovenburen vragen of ze de muur ook weg willen hebben, of je zult er een stalen ligger in moeten fabriceren. Doe dit niet zelf, maar laat een aannemer een constructeur inschakelen om dit te berekenen.

Of, optie 3; je laat de muur staan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee