Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tussenmuur van 7CM draagmuur?

Pagina: 1
Acties:

• bulletproof93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-07 14:43
Beste allen,

Ik wil een muur slopen van 2.1 breed. Nooit aandacht dat dit een draagmuur kon zijn maar ik wil het toch zeker weten.

Er loopt een muur boven verder, maar dit kan gewoon de indeling van de appartementen zijn? Er zit wel een balk tussen(direct aan de muur), overigens dezelfde balken die de rest van het appartement dragen.

Maar nu komt het: de muur is 7cm breed. Dit kan toch geen draagmuur zijn? Zijn er mensen bekend met draagmuren die andere muren boven dragen en toch zo dun zijn?

Ik weet dat ik de bouwtekeningen moet bekijken maar die laten op zich wachten en komen uit 1920. Ik vroeg me af of dit überhaupt een draagmuur kan zijn als deze maar 7 cm breed is?

• bulletproof93
Tens schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:43:
Het verhaal is me niet helemaal duidelijk; maak eens een schetsje of foto's.
Muur dwars op de balken? ga er maar vanuit dat het een draagmuur is. Evenwijdig aan de balken; meestal niet, maar in jouw geval met een muur er recht boven, durf niet te zeggen van niet.
Divak schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:42:
Zijn het gipsblokken, bakstenen, beton? Er zijn ook bakstenen van 7-10 cm die draagmuur kunnen zijn. En over wat voor muur praten we op de 1e verdieping? Materiaal/schets zou erg handig zijn. En vooral hoe de balken liggen.

Aan de balken en liggers is dan goed te zien of deze op de tussenmuur rusten of over de gehele breedte/lengte van de woning liggen. Ook kun je aan het plafond op de eerste verdieping zien of daar iets op de muur rust, dan weet je ook dat de muur op 1 hoog de krachten moet doorgeven naar beneden vanaf het dak.
Hier een aantal fotos: https://imgur.com/a/aPd6J2X

Ik heb een simpele schets gemaakt.

Stift: Draagmuren en oud schoorsteen
Potlood: Steunbalken
Pen: Betreffende muur

Zoals je ziet sluit de muur precies aan op een steunbalk, dus niet dwars maar precies onder een balk. Video: YouTube: Aansluiting draagmuur (Klink als Darth vader maar dat komt door het stofmasker:) )

Materiaal weet ik niet maar ik heb fotos van een gat gemaakt waar de cv leidingen zaten.

Er gaat een muur boven verder.

• bulletproof93
https://imgur.com/a/G5cbj3D

Toevallig net de bouwtekeningen gekregen. 1.4 gb aan documenten.

De link moet ongeveer mijn appartement zijn, in ieder geval exact dezelfde indeling. Het gaat om de muur in het midden naast de schoorsteen zoals aangegeven in de schets.

• bulletproof93
_Piwi_ schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:03:
7cm dikte kan prima een draagmuur zijn. Ik kan me geen goed beeld vormen bij de foto's, video en bouwtekening die je hebt geplaatst. In eerste instantie lijkt het mee te doen aan de dragende constructie. Hoe ver liggen die balken in de muren?
Het lijkt mij sowieso verstandig om iemand van de VVE mee te nemen in je besluitvorming.
Ik heb de voorzitter van de VVE gebeld en volgens hem zou het geen draagmuur zijn. De tekening geeft aan van niet.

• bulletproof93
Iemand enig verstand van bouwtekeningen? https://imgur.com/a/2XN3LUQ

Heb een pijltje erbij gezet.

• bulletproof93
MadMarky schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:28:
Werd er 100 jaar geleden eigenlijk al wel een hard onderscheid gemaakt tussen wel/geen draagmuur?
Kan me goed voorstellen dat deze muur ter ondersteuning is voor de balken in het plafond (en de muur op de verdieping) en daarmee technisch gezien weldegelijk onderdeel is van de dragende constructie van het huis, maar niet de dikte heeft om een volledige verdieping te dragen.
Dat vraag ik mij ook af. Ik zal een aannemer vragen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True