Toon posts:

SD-kaart volgens Linux leeg, volgens windows niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:11
Mijn vraag:
Situatie: ik heb een wildlife-camera die foto's en films opslaat op een sd-kaart. Via een USB-verbinding kan ik de gemaakte films bekijken en kopiëren. Althans tot voor kort. Als ik probeer de (MP4-)films te bekijken in mijn Linux-laptop dan zijn er geen films te zien. Wel de mappenstructuur. Als ik de laptop vervolgens boot met Windows10 dan kan ik zonder problemen alle films bekijken en beheren. Kortom: ze staan wel degelijk op de SD-kaart. Afspelen van de filmpjes (na via een omweg kopiëren) is geen probleem.
Het is mij een raadsel wat er aan de hand is. Het is voor zover ik kan zien "spontaan" ontstaan, oftewel het ging eerst altijd zonder problemen. Er is in de tussentijd niet geklungeld oid met de computer, wel de regelmatige updates. Dus ook een clou wat het heeft getriggerd.
Hoe krijg ik het weer werkend?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop (Thinkpad T460S) met Linux Mint Cinnamon 18.3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Computer herstarten....
SD-kaart verwijderen uit apparaat en (via USB- adapter) in pc pluggen: geen verschil.
USB-sticks werken wel zonder problemen.

Alvast dank voor het meedenken

...

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Over welk file-system hebben we het? En welke codecs gaat het over? Een container (MP4) zegt niet zoveel; ik durf je bijna op een bordje te geven als je filmpje.mp4 hernoemt naar filmpje.avi, dat een goede player zoals VLC ook afspeelt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• inhico
Heeft m.i. niets met file systeem (FAT) te maken en ook niet met codecs. Afspelen van de filmpjes is geen probleem. Het vinden ervan wel.

Het probleem is dat er volgens de bestandsbeheerder (Nemo) en Pix (import/sorteerprogramma) geen bestanden staan in de betreffende map.
Zelfde sd kaart openen in Windows-verkenner laat zien dat de bestanden er wel staan. Die kan ik kopiëren en daarna gewoon afspelen.

Standaard werk ik met Linux en ik wil niet steeds Windows moeten booten om de filmpjes van het kaartje te kunnen halen.

...

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bevat de kernel log fouten na het mounten van de SD kaart? Klopt de grootte in /proc/partitions met de werkelijke grootte?

• inhico
Ok, ga ik bekijken. Daarvoor moet ik nog wel even de camera ophalen...

Update:
Als ik het goed heb wordt de sd-kaart gemount als sdb1. In \proc\partitions staan onderaan de onderstaande regels. Het is een 128 GB kaart: dus lijkt me redelijk te kloppen

8 16 124868608 sdb
8 17 124852224 sdb1

Hieronder een stuk uit de syslog. Laatste regels geven foutmelding mbt het lezen van de kaart, maar ik haal er niet uit wat de fout is en hoe die te verhelpen:

Sep 22 10:04:32 ThinkPad kernel: [ 22.908833] scsi 2:0:0:0: Direct-Access iCatchte iCatchtek SPCA63 1.00 PQ: 0 ANSI: 4
Sep 22 10:04:32 ThinkPad kernel: [ 22.909172] sd 2:0:0:0: Attached scsi generic sg1 type 0
Sep 22 10:04:32 ThinkPad kernel: [ 22.909311] sd 2:0:0:0: [sdb] 249737216 512-byte logical blocks: (128 GB/119 GiB)
Sep 22 10:04:32 ThinkPad kernel: [ 22.909426] sd 2:0:0:0: [sdb] Write Protect is off
Sep 22 10:04:32 ThinkPad kernel: [ 22.909428] sd 2:0:0:0: [sdb] Mode Sense: 2b 00 00 08
Sep 22 10:04:32 ThinkPad kernel: [ 22.909545] sd 2:0:0:0: [sdb] Write cache: disabled, read cache: enabled, doesn't support DPO or FUA
Sep 22 10:04:32 ThinkPad kernel: [ 22.913701] sdb: sdb1
Sep 22 10:04:32 ThinkPad kernel: [ 22.914534] sd 2:0:0:0: [sdb] Attached SCSI removable disk
Sep 22 10:04:32 ThinkPad udisksd[1650]: Mounted /dev/sdb1 at /media/peter/6000-0074 on behalf of uid 1000
Sep 22 10:04:33 ThinkPad ModemManager[820]: <info> Creating modem with plugin 'Generic' and '1' ports
Sep 22 10:04:33 ThinkPad ModemManager[820]: <warn> Could not grab port (tty/ttyS4): 'Cannot add port 'tty/ttyS4', unhandled serial type'
Sep 22 10:04:33 ThinkPad ModemManager[820]: <warn> Couldn't create modem for device at '/sys/devices/pci0000:00/0000:00:16.3': Failed to find primary AT port
Sep 22 10:04:37 ThinkPad mount.exfat: empty file marked as contiguous (0x3)
Sep 22 10:04:37 ThinkPad mount.exfat: failed to open directory '/DCIM/100_BTCF'
Sep 22 10:04:38 ThinkPad mount.exfat: empty file marked as contiguous (0x3)
Sep 22 10:04:38 ThinkPad mount.exfat: empty file marked as contiguous (0x3)
Sep 22 10:04:38 ThinkPad mount.exfat: failed to open directory '/DCIM/100_BTCF'

[Voor 93% gewijzigd door inhico op 22-09-2018 10:33. Reden: update]

...

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sorry, ik had even gemist dat je de post had aangevuld.

Ik neem aan dat je ontbrekende files nou net in de directory /DCIM/100_BTCF/ staan? Als ik dit zo lees, zou ik zeggen dat er een filesystem error is, die door de exfat implementatie op Linux anders wordt afgehandeld dan die op Windows.
Een oplossing zou kunnen zijn er een nieuw filesystem op te zetten, op Linux
umount /dev/sdb1
mkfs.exfat /dev/sdb1
of format op Windows. Dit vernietigd natuurlijk wel alle data die erop staat.

• inhico
@Mijzelf : geen probleem uiteraard. Dank voor het meedenken!

Jouw reactie heeft me op het goede spoor gezet.
Voor de annalen:
Ik wilde proberen de boel te herstellen zonder de bestanden te verwijderen. Ik heb ze voor de zekerheid eerst de bestanden gekopieerd. Overigens gaf nu ook Windows een melding dat er een probleem was; dat heb ik even genegeerd.
Na het kopiëren terug naar Linux en na umount geprobeerd met fsck. Dat lukte niet; op een of andere manier zijn de repair-opties -a en -y niet beschikbaar. Ook met gparted kon ik niet checken.
Terug naar Windows: er bleek een bestand bij te staan met een grootte van 0. VLC kon het ook niet openen. Een poging tot verwijderen gaf een foutmelding. Vervolgens via verkenner "error-check" gedaan en gerepareerd. Vervolgens kon ik dat bestand wel verwijderen.
Daarmee is het opgelost, zonder bestanden kwijt te raken (op dat ene bestand na). Kaart laat zich weer prima uitlezen zowel in Linux als in Windows. Op zich prettig, maar wel zwaar irritant dat ik daarvoor Windows nodig had.

Nogmaals dank!

...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee