Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

SD-kaart volgens Linux leeg, volgens windows niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Bevat de kernel log fouten na het mounten van de SD kaart? Klopt de grootte in /proc/partitions met de werkelijke grootte?

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Sorry, ik had even gemist dat je de post had aangevuld.

Ik neem aan dat je ontbrekende files nou net in de directory /DCIM/100_BTCF/ staan? Als ik dit zo lees, zou ik zeggen dat er een filesystem error is, die door de exfat implementatie op Linux anders wordt afgehandeld dan die op Windows.
Een oplossing zou kunnen zijn er een nieuw filesystem op te zetten, op Linux
umount /dev/sdb1
mkfs.exfat /dev/sdb1
of format op Windows. Dit vernietigd natuurlijk wel alle data die erop staat.

• inhico
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 06:19
@Mijzelf : geen probleem uiteraard. Dank voor het meedenken!

Jouw reactie heeft me op het goede spoor gezet.
Voor de annalen:
Ik wilde proberen de boel te herstellen zonder de bestanden te verwijderen. Ik heb ze voor de zekerheid eerst de bestanden gekopieerd. Overigens gaf nu ook Windows een melding dat er een probleem was; dat heb ik even genegeerd.
Na het kopiëren terug naar Linux en na umount geprobeerd met fsck. Dat lukte niet; op een of andere manier zijn de repair-opties -a en -y niet beschikbaar. Ook met gparted kon ik niet checken.
Terug naar Windows: er bleek een bestand bij te staan met een grootte van 0. VLC kon het ook niet openen. Een poging tot verwijderen gaf een foutmelding. Vervolgens via verkenner "error-check" gedaan en gerepareerd. Vervolgens kon ik dat bestand wel verwijderen.
Daarmee is het opgelost, zonder bestanden kwijt te raken (op dat ene bestand na). Kaart laat zich weer prima uitlezen zowel in Linux als in Windows. Op zich prettig, maar wel zwaar irritant dat ik daarvoor Windows nodig had.

Nogmaals dank!

...

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True