Toon posts:

Soms trage SSD

Pagina: 1
Acties:

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03 17:30
Ik heb een merkwaardig probleem waar ik zo 123 even niet de oplossing voor weet. Probleem is een groot woord maar ik vind het wel lastig.

Als ik de verkenner open en naar de Downloads map ga, treedt er eigenlijk altijd vertraging op, ook als er maar weinig in staat. Ik krijg in de statusbalk van de verkenner de melding 'Even wachten' en dan de balk die naar rechts op schuift totdat dan de inhoud verschijnt. Erg irritant. Bij andere mappen heb ik dit niet.

Er zit een Samsung Evo 850 500GB SSD in de PC. Daar is verder niks mee aan de hand. Ik heb geen bad sectors of zoiets als dat al kan bij een SSD.

Ik draai verder Windows 10 Prof bijgewerkt tot 1803.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:36
Heb je al gemeten hoe druk de SSD is op dat moment? En met de tool van Samsung de SSD gecheckt? Is het echt alleen die map?

• be3a18
Volgens de tool van Samsung is de SSD in goede conditie. Ik heb het 'probleem' altijd. Ook als ik de PC net gestart heb. Er draait verder op de PC weinig op de achtergrond. Eigenlijk alleen standaard Windows spul zoals Defender, meer niet,

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ik heb zelf exact het zelfde issue met een m.2 ssd. Helaas er nog niet achter gekomen wat het issue is.

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-03 21:21
Heb je ook al gekeken met een tool zoals crystaldiskmark hoe snel de SSD is?

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-03 15:36
Misschien kan het volgende artikel helpen:
https://www.laptopmag.com...-windows-downloads-folder
When you're browsing through your hard drive in File Explorer (aka Windows Explorer), most folders open quickly. However, the Downloads folder, which is one of the most frequent and important places on your computer, often takes 10 seconds or longer to fully load. While you watch in frustration, a status bar in Explorer slowly fills itself for no apparent reason, even if you have a fast computer with a speedy SSD.

[Voor 66% gewijzigd door ArnoutV op 21-09-2018 09:43]

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48
Nieuwe firmware uitgebracht en nog niet geinstalleerd? Verder onder properties van de disk vind je bij extra -> optimalisatie, dat ziet eruit als het defrag programma maar is in feite trim. Check even hoe lang dat voor het laatst is gebeurd, dat staat erbij.

En installeer Samsung Magician en check of alles optimized is, moederbord AHCI, rapid mode etc.

[Voor 31% gewijzigd door NimRod1337 op 21-09-2018 09:49]

• be3a18
Ik ga hier sowieso even naar kijken (als ik weer thuis) ben. De andere tips neem ik ook mee, maar wat hier beschreven wordt is precies wat er bij mij gebeurt.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:52
Was dit altijd of is het op een bepaald moment traag geworden?
Hoeveel % van je ssd is gebruikt? En zoals hierboven vermeld:
- trim status
- firmware up to date
- bios in de juiste mode voor sata poort? (hangt samen met was dit altijd of recent)
- Moederbord de laatste firmware/bios?

[Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 21-09-2018 09:51]

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• be3a18
Ik ga het allemaal checken dit weekend. Kom er later op terug.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-07-2022
be3a18 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:31:
Ik heb een merkwaardig probleem waar ik zo 123 even niet de oplossing voor weet. Probleem is een groot woord maar ik vind het wel lastig.

Als ik de verkenner open en naar de Downloads map ga, treedt er eigenlijk altijd vertraging op, ook als er maar weinig in staat. Ik krijg in de statusbalk van de verkenner de melding 'Even wachten' en dan de balk die naar rechts op schuift totdat dan de inhoud verschijnt. Erg irritant. Bij andere mappen heb ik dit niet.

Er zit een Samsung Evo 850 500GB SSD in de PC. Daar is verder niks mee aan de hand. Ik heb geen bad sectors of zoiets als dat al kan bij een SSD.

Ik draai verder Windows 10 Prof bijgewerkt tot 1803.
Ik zie dat je Windows 10 hebt.

Een veelvoorkomend probleem is dat je geheugen van de Windows verkenner vol zit.

Wat je kan proberen is het volgende:

- Open de File Explorer (Windows Verkenner) --> ga naar File (Bestand) --> kies voor Clear.

Nu zou het weer beter moeten gaan met het laden van mappen/bestanden in de verkenner.

[Voor 3% gewijzigd door Knee-Buckler op 21-09-2018 10:10]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:52
@iwanscholten geheugen van windows verkenner vol zit... Heb je daar mss wat meer info over...?

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Knee-Buckler
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:12:
@iwanscholten geheugen van windows verkenner vol zit... Heb je daar mss wat meer info over...?
Wat vaak voorkomt bij Windows 10 (ik heb dit zelf op werk ook en verschillende collega's ook) is dat wanneer je de Verkenner opent vanuit je taakbalk of wat dan ook. Deze niet goed laadt en lijkt vast te lopen.

Als je dan bijvoorbeeld de Verkenner opent via de zoek functie werkt het wel. Waar dit precies aan ligt weet ik zo niet (heb dit nog niet onderzocht omdat ik nu nog druk ben met vervangen van het gehele serverpark)

Ik los dit altijd op voor collega's door naar file te aan en dan de reset button van de Verkenner te gebruiken. Hierna werkt alles weer naar behoren.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even mobiel dus korte reaktie: zet TIJDELIJK je virusscanner en je Windows Search Service eens uit. Beiden leggen een extra belasting op elkaar en "dus" de snelheid van benaderen van bepaalde directories.

@iwanscholten nog nooit gehoord van "geheugen van Verkenner" zit vol; enige info / linkjes van Microsoft hierover?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Knee-Buckler
MAX3400 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:14:
Even mobiel dus korte reaktie: zet TIJDELIJK je virusscanner en je Windows Search Service eens uit. Beiden leggen een extra belasting op elkaar en "dus" de snelheid van benaderen van bepaalde directories.

@iwanscholten nog nooit gehoord van "geheugen van Verkenner" zit vol; enige info / linkjes van Microsoft hierover?
Nee, geen linkjes of wat dan ook. Alleen eigen ervaring bij mijn huidige werkgever als System Administrator.

Kan het niet onderbouwen behalve dat hier een tiental medewerkers er ook last van hebben... en ik dit oplos door de verkenner te Clearen.

[Voor 3% gewijzigd door Knee-Buckler op 21-09-2018 10:16]

• dylan111111
  • Nu online
Wat ik heb gevonden en vanavond thuis ga proberen:

1. Open File Explorer. You can get there by hitting Windows Key + E or clicking on the explorer icon in your taskbar.

2. Right click on the Downloads shortcut in the right window pane and select Properties.

3. Navigate to the Customize tab.

4. Select "General items" from the "Optimize this folder for:" list.

5. Click Ok.

Bron: https://answers.microsoft...cd-416a-bd2b-0030d6ee7125

Edit: Dit uitgevoerd bij mij zelf waarna de map downloads weer direct naar behoren werkt :)

[Voor 6% gewijzigd door dylan111111 op 21-09-2018 15:22]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@iwanscholten zet je corporate Explorer eens niet op "Quick Access" als standaard maar op "This PC". En zorg dat je fileservers geen offline caching availability aanbieden. Problem solved.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Knee-Buckler
MAX3400 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:20:
@iwanscholten zet je corporate Explorer eens niet op "Quick Access" als standaard maar op "This PC". En zorg dat je fileservers geen offline caching availability aanbieden. Problem solved.
Dit staat allemaal al op deze manier. :)

maar dit is niet mijn topic, en ik ben hier verder nog niet mee bezig geweest. Laten we de TS helpen met zijn probleem ;)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

On-topic dan maar weer:

Gebruik crystaldiskinfo om de smart-waardes van je schijf te bekijken; let met name op de parameter "POR-recovery-count". Da's het aantal malen dat je samsung SSD vond dat de power te vroeg uitging. Daar moet-ie dan van recoveren en dat is slecht voor de levensduur van je disk

En je hebt ook al eens chkdsk gedraaid?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dylan111111
  • Nu online
@be3a18 Zojuist heb ik de stappen in mijn eerdere post gevolgd en is het issue direct opgelost :)

• be3a18
Inderdaad, ik heb ook de stappen uitgevoerd die dylan111111 heeft gedaan en nu is het goed.

Bij mij stond de waarde op Video's, heel merkwaardig. Past Windows dat automatisch aan als je eens wat video's hebt gedownload?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee