• MK247
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-04-2020
Dag allen,

Met name bij het spelen van games maakt de fan van mijn videokaart een enorm lawaai.
Het geluid is een even intense ervaring bij wat minder grafisch uitdagende games. Mijn eerste gedachte was namelijk dat hij simpelweg te hard moest werken om alles wat soepel te laten lopen, maar vooralsnog lijkt dit dus niet het geval.

De instellingen van de AMD OverDrive pagina zien er uit zoals onderstaande afbeelding. Wat mij in elk geval opvalt, is dat ik de temperatuur in 'rust' al behoorlijk hoog vind.
Edit 2: Ik heb op mijn 2e scherm het Catalyst Control Center open gehouden en heb daarna Cities: Skylines gestart. Wanneer ik handmatig mijn fan heb ingesteld (40%) valt het geluid reuze mee, alleen stijgt de temperatuur vrij snel naar de 100 graden.

Wanneer ik daarna het bepalen van de snelheid van de fan weer overlaat aan de videokaart, schiet de snelheid omhoog naar 100% en is het hinderlijke geluid weer terug.
Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik er voor zorgen dat het geluid op z'n minst wat afneemt?

Alvast bedankt voor het meedenken en de moeite!

https://imgur.com/x9FU4rS

(edit: even kijken of ik de afbeelding aan de praat kan krijgen)

[Voor 26% gewijzigd door MK247 op 20-09-2018 22:56]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wanneer heb je het koelblok van de videokaart voor het laatst schoongemaakt en de koelpasta vervangen?

• MK247
Ik heb 2 weken geleden de gehele inhoud verplaatst naar een nieuwe (grotere) kast, toen heb ik ook met perslucht de videokaart onder andere schoongemaakt.

Waar kan ik de koelpasta vervangen? Dat heb ik namelijk nog nooit gedaan (ik wist niet eens dat het kon).

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Maakt de fan lawaai omdat hij werkt.
Of maakt de fan lawaai omdat de lager stuk is?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:28

nelizmastr

Goed wies kapot

MK247 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:21:
Waar kan ik de koelpasta vervangen? Dat heb ik namelijk nog nooit gedaan (ik wist niet eens dat het kon).
Die zit tussen de GPU chip en het koelblok. Moet je de kaart voor demonteren. Maar goed, na pakweg 8 jaar is het wel een keer tijd natuurlijk :+

I reject your reality and substitute my own

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-03 20:30
Overduidelijk tijd voor nieuwe koelpasta op z'n minst. Pasta koop je gewoon online (of bij lokale PC winkel, probeer wel iets degelijks te kopen en niet voor een 10tje 100g in een giga verpakking). Demonteren en met 70-90% alcohol/ethanol schoonmaken en nieuwe pasta d'r op.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:56

BiLo

PSN: toiletcleaner

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
1: Als hij een zeurend schurend staal op staal geluid geeft: lagers zijn op, nieuwe aftermarket koeler.
2: Als hij het geluid geeft alsof er een jumbojet opstijgt (ergo: volle fans aan de hele tijd): nieuwe koelpasta. (en evt. nog steeds nieuwe koeler) erop
3: Nieuwe videokaart kopen, en je oude 6950 van zijn welverdiende pensioen laten genieten. :+

[Voor 9% gewijzigd door zion op 21-09-2018 08:53]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• MK247
Bedankt voor de reacties allen!

De fan begint pas echt lawaai begint te maken wanneer ie aan het werk is, en een 'schurend' geluid hoor ik niet. Ik zal daarom als eerste eens kijken of de koelpasta wat zoden aan de dijk gaat zetten.
Met de tutorial van @DylanE ga ik daar wel uitkomen lijkt me, dank daarvoor!

Heeft dat niet het gewenste effect, dan is een pensioen voor het 8 jaar oude beestje waarschijnlijk de enige overgebleven optie.

Ik ga verder komen zo, ontzettend bedankt allemaal!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@MK247 Zorg er wel voor dat je niet elektrisch geleidende thermal paste gebruikt. Anders kan het zomaar einde verhaal voor je videokaart worden als er ergens kortsluiting ontstaat. ;)
Verder neem dit ook even door:
https://www.tomshardware....te-comparison,5108-4.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-07-2022
@MK247

Trouwens die 82 graden vind ik zelf ook echt hoog.. of ligt dat aan mij? (de mijne komt niet boven de 55 graden op volle belasting)

Koelpasta zou ik zeker vervangen na 8 jaar. (ik zelf doe dit bijna elk jaar) gewoon omdat het niks kost zo een tube en het is het werk niet..

• MK247
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:17:
@MK247 Zorg er wel voor dat je niet elektrisch geleidende thermal paste gebruikt. Anders kan het zomaar einde verhaal voor je videokaart worden als er ergens kortsluiting ontstaat. ;)
Verder neem dit ook even door:
https://www.tomshardware....te-comparison,5108-4.html
Koelpasta aanbrengen heb ik gelukkig wat ervaring mee, de beschikbare types wat minder (meestal gewoon de bijgeleverde gebruikt). Is dat specifiek voor een videokaart dat er geen elektrisch geleidende pasta gebruikt dient te worden of zou de tube ook voor m'n CPU kunnen werken? (2 vliegen in 1 klap zeg maar)

• MK247
iwanscholten schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:28:
@MK247

Trouwens die 82 graden vind ik zelf ook echt hoog.. of ligt dat aan mij? (de mijne komt niet boven de 55 graden op volle belasting)

Koelpasta zou ik zeker vervangen na 8 jaar. (ik zelf doe dit bijna elk jaar) gewoon omdat het niks kost zo een tube en het is het werk niet..
Ja dat vind ik dus ook, wat ik heb gevonden aan informatie sprak men over het algemeen over (give or take) 85 graden bij volle belasting. Vandaar waarschijnlijk ook dat de fan zo aan het loeien is.
Koelpasta is gelukkig niet een grote investering, dus werkt dat niet dan is het beestje gewoon aan vervanging toe.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MK247 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:30:
[...]

Koelpasta aanbrengen heb ik gelukkig wat ervaring mee, de beschikbare types wat minder (meestal gewoon de bijgeleverde gebruikt). Is dat specifiek voor een videokaart dat er geen elektrisch geleidende pasta gebruikt dient te worden of zou de tube ook voor m'n CPU kunnen werken? (2 vliegen in 1 klap zeg maar)
Videokaarten hebben geen headspreader. Je moet dus wat voorzichtiger zijn met de GPU zelf schoonmaken en je kan geen elektrisch geleidende thermal paste gebruiken omdat je direct contact maakt met de elektrische componenten. Je kan niet geleidende thermal paste uiteraard ook gebruiken voor CPU's dus dat is het probleem niet. Ik zou dus even opzoeken wat je nu hebt, en of het geleidend is. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

MK247 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:21:
Ik heb 2 weken geleden de gehele inhoud verplaatst naar een nieuwe (grotere) kast, toen heb ik ook met perslucht de videokaart onder andere schoongemaakt.

En sindsdien dit probleem ?
Zorg dat er wat airflow over je gpu heen gaat, anders zit ie de hele tijd zijn eigen hete lucht te recyclen.
En met perslucht is het vrij makkelijk om fan(lagers) kapot te blazen !

[Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 21-09-2018 10:40]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• MK247
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:37:
[...]

Videokaarten hebben geen headspreader. Je moet dus wat voorzichtiger zijn met de GPU zelf schoonmaken en je kan geen elektrisch geleidende thermal paste gebruiken omdat je direct contact maakt met de elektrische componenten. Je kan niet geleidende thermal paste uiteraard ook gebruiken voor CPU's dus dat is het probleem niet. Ik zou dus even opzoeken wat je nu hebt, en of het geleidend is. :)
Ik ga dadelijk even een nieuwe tube halen. Dan zit het helemaal goed :)
heuveltje schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:38:
[...]

En sindsdien dit probleem ?
Zorg dat er wat airflow over je gpu heen gaat, anders zit ie de hele tijd zijn eigen hete lucht te recyclen.
En met perslucht is het vrij makkelijk om fan(lagers) kapot te blazen !
Nee het probleem speelde daarvoor ook al. Ik zorg er bewust altijd voor dat m'n fan(s) niet kunnen bewegen. In het verleden heb ik zo namelijk al eens een laptop fan om zeep geholpen. Beste leerschool wat dat betreft ;)

• MK247
Gouden tip, de koelpasta!
In rust nu 25 graden gezakt (omstreeks de 60 graden nu) en wanneer ik Cities: Skyline opstart blijft de fan op 40%, en stijgt de temperatuur wel iets, maar nog steeds keurig onder de 85 graden.

Bedankt allemaal!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee