• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 20:45
Mijn excuses voor de titel, maar ik moest toch echt even mijn frustratie kwijt!

Het volgende is aan de hand, mijn lieve zus heeft een spierziekte en is nu na 2 jaar ziektewet voor 100% afgekeurd. Kans op herstel is 0. Ze krijgt nu de IVA en haar uitkering is nu een stuk lager dan de ziektewet uitkering, reden, de groene tabel. Hier door word er meer loonbelasting in gehouden en gaat ze er 270 euro netto in de maand op achter uit!

Ze krijgt al minder (75% van haar oude loon) dat snap ik helemaal ze werkt tenslotte ook niet, maar dat ze daarna ook nog eens 52% EXTRA (784 euro in plaats van 513) loonbelasting mag gaan aftikken kan bij mij echt niet door de beugel! Recht op toeslagen heeft ze niet, want je raad het al het bruto jaar loon word gerekend en niet wat je in de maand netto overhoud, ook weer zo'n fijne regel.

zij woont al een aantal jaar in een huurhuis met nu :( de maximumhuur van 710 euro, (lang leve de verhuurdersheffing en de jaarlijkse inflatie correctie) met alle vaste lasten er af houd ze nu 250 euro in maand over, hier moet ze dan nog van eten en haar zelf van kleden e.d. iets extra's zit er niet in. Nu is het plan om maar te gaan verhuizen naar een "goedkopere" woning, maar je raad het al de minimumwacht tijd voor een enigszins redelijke woning is gemiddeld 8 jaar!

Welkom in Nederland!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:39
Maak er een mooie brief van en stuur het naar de minister.

Wat kunnen wij hiermee :o?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Wat wil je hier verder mee?

Ben je al bij een belastingconsulent langs geweest? Misschien gaat er wat mis

• mrjixies
Ik wilde gewoon mijn frustratie even kwijt, en misschien heeft iemand nog tips? Alles ben ik nagelopen helaas klopt het, komt doordat als je afgekeurd bent geen loonheffingskorting krijgt (groene tabel) en dus extra belasting mag betalen omdat je ziek bent...

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 11:00

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Als het niet mis gaat is het gewoon de wet.
Neem het dan de wetgever kwalijk en niet de belastingdienst.

[Voor 25% gewijzigd door MrMonkE op 20-09-2018 11:41. Reden: stijl]

★ Elongated, edible fruit ★

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:52
Ik zou toch eens contact zoeken met een adviseur hierin. Er zullen vast legale wegen zijn om er beter uit te komen.

• MrMonkE
  • Laatst online: 03-06 11:00

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Mijn tip?
Zoek contact met organisaties voor mensen in de positie van je zus.
Of op forums van die organisaties. Waarschijnlijk kunnen zij goede tips geven omdat zij het klappen van de zweep kennen.

★ Elongated, edible fruit ★

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:34:

Het volgende is aan de hand, mijn lieve zus heeft een spierziekte en is nu na 2 jaar ziektewet voor 100% afgekeurd. Kans op herstel is 0. Ze krijgt nu de IVA en haar uitkering is nu een stuk lager dan de ziektewet uitkering, reden, de groene tabel. Hier door word er meer loonbelasting in gehouden en gaat ze er 270 euro netto in de maand op achter uit!
Wat bij haar belastingaangifte gewoon weer recht wordt getrokken.
Ze krijgt al minder (75% van haar oude loon) dat snap ik helemaal ze werkt tenslotte ook niet, maar dat ze daarna ook nog eens 52% extra loonbelasting mag gaan aftikken kan bij mij echt niet door de beugel! Recht op toeslagen heeft ze niet, want je raad het al het bruto jaar loon word gerekend en niet wat je in de maand netto overhoud, ook weer zo'n fijne regel.
Precies. Ze verdient kennelijk dus (bruto) al te veel voor toeslagen. Dit heeft dus geen zak met jouw rant te maken..

Prima als je wil klagen, maar probeer dan van te voren een héél klein beetje te begrijpen hoe iets werkt..

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59
Als het goed is heb je recht op loonheffingskorting -> https://www.uwv.nl/partic...ing-bij-een-iva-uitkering

Als je voor de rest 52% belasting moet betalen zou ik denken dat er iets fout is gegaan, of haar jaar inkomen is gewoon erg hoog.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:20
D/t-fouten aanwijzen?

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

https://www.uwv.nl/partic...ing-bij-een-iva-uitkering

@REDSD GMTA :)

[Voor 6% gewijzigd door Slavy op 20-09-2018 11:48]

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• mrjixies
Conono schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:46:
[...]

Wat bij haar belastingaangifte gewoon weer recht wordt getrokken.

[...]
Wat word dan recht getrokken als ik vragen mag?
Conono schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:46:

Precies. Ze verdient kennelijk dus (bruto) al te veel voor toeslagen. Dit heeft dus geen zak met jouw rant te maken..

Prima als je wil klagen, maar probeer dan van te voren een héél klein beetje te begrijpen hoe iets werkt..
Hoe het werkt? Nee begrijp ik het niet helemaal, vind jij de situatie dan redelijk?

• mrjixies
REDSD schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:47:
Als het goed is heb je recht op loonheffingskorting -> https://www.uwv.nl/partic...ing-bij-een-iva-uitkering

Als je voor de rest 52% belasting moet betalen zou ik denken dat er iets fout is gegaan, of haar jaar inkomen is gewoon erg hoog.
Bedankt voor de link, maar volgens mij is dat al verekend ik zal er in ieder geval nog eens naar kijken.

De 52% is extra belasting niet de schijf. Bij de witte tabel is de loonheffing 513 euro, en bij de groene 784. Dus ze betaald 52.8% extra belasting.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30

t_captain

Moderator General Chat
Hoe kun je nu met een IVA uitkering in de 4e schijf (52%) verdienen? Werknemersverzekeringen hebben allemaal een maximumdagloon, en daar 75% van, dat is ruim onder het belastbaar inkomen waar 52% begint.

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54

Technomania

salvis titulis et honoribus

Zelf heb ik ook een IVA-uitkering (100% afgekeurd) en ik betaal ~28% belasting.

Maar als er 52% belasting geheven wordt is haar uitkering nog steeds erg hoog.

(klein voordeeltje, morgen krijgt ze 177 euro extra als tegemoetkoming)

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

• __1337__
  • Laatst online: 02-06 21:20
Als jij gericht advies hierin wilt, zul je echt een belastingconsulent moeten raadplegen die er verstand van heeft. Je rant gaat nu echt nergens over en je haalt van alles door elkaar. Als je wilt weten hoe eea zit benader dan een belastingconsulent of je zus geld mis loopt. Evt. kan ik ook met je meedenken en helpen met uitzoeken, maar dat doe ik uiteraard ook niet voor niets.

[Voor 5% gewijzigd door __1337__ op 20-09-2018 11:55]

• mrjixies
Het gaat om 52% extra ik zal het even aanpassen in de openingspost.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:00

Ze krijgt al minder (75% van haar oude loon) dat snap ik helemaal ze werkt tenslotte ook niet, maar dat ze daarna ook nog eens 52% extra loonbelasting mag gaan aftikken kan bij mij echt niet door de beugel! Recht op toeslagen heeft ze niet, want je raad het al het bruto jaar loon word gerekend en niet wat je in de maand netto overhoud, ook weer zo'n fijne regel.

zij woont al een aantal jaar in een huurhuis met nu :( de maximumhuur van 710 euro, (lang leve de verhuurdersheffing en de jaarlijkse inflatie correctie) met alle vaste lasten er af houd ze nu 250 euro in maand over, hier moet ze dan nog van eten en haar zelf van kleden e.d. iets extra's zit er niet in. Nu is het plan om maar te gaan verhuizen naar een "goedkopere" woning, maar je raad het al de minimumwacht tijd voor een enigszins redelijke woning is gemiddeld 8 jaar!

Welkom in Nederland!
Kijk eens op meerkosten.nl Deze hebben een overzicht van de eventuele aftrekposten die je zus zou kunnen hebben als arbeidsongeschikte/chronisch zieke. Weliswaar een overzicht voor het belastingjaar 2017, maar dat is een mooi startpunt om de mogelijheden te onderzoeken die er zijn in 2018 e.v.

O ja je wordt niet genaaid door de belastingdienst, die voeren slechts de regels uit...

• REDSD
mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:51:
[...]

Wat word dan recht getrokken als ik vragen mag?

[...]

Hoe het werkt? Nee begrijp ik het niet helemaal, vind jij de situatie dan redelijk?
Zonder alle informatie is het onmogelijk om een oordeel te vellen, we weten niet waar ze woont, waar ze allemaal geld aan uitgeeft, hoeveel inkomen ze heeft.

Wat we kunnen doen is kijken naar de informatie die je geeft en daar op reageren.
Als ik aannames moet maken op basis van wat je zegt, dan zou ik zeggen er klopt iets niet, of bij het UWV, de belastingdienst of bij het door jouw geschetste plaatje.

Loonheffingskorting heeft iedereen recht op bij 1 werkgever, sterker nog, als je geen baan,uitkering of dergelijke hebt, dan heb je alsnog recht op loonheffingskorting.

52% wordt alleen gerekend over het inkomen dat boven de € 68.507 komt, dus waarom zij 52% belasting over al haar inkomen moet betalen is mij een raadsel, tenzij haar inkomen volledig uit gifte van buitenstaanders komt.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 09:06

Flappiewappie

Hier nog meer

Daarnaast, als ik ze terugrekenen met wat ze heeft moet inkorten naar wat ze nu te besteden heeft, stond haar huur ook niet in relatie met haar eerdere inkomen; ze had met werk 600/700 euro te besteden? dat is sowieso erg weinig...

Hier staat wat

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-05 14:09
mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:53:
[...]

Bedankt voor de link, maar volgens mij is dat al verekend ik zal er in ieder geval nog eens naar kijken.

De 52% is extra belasting niet de schijf. Bij de witte tabel is de loonheffing 513 euro, en bij de groene 784. Dus ze betaald 52.8% extra belasting.
Loonheffing is een voorschot wat door werkgevers en andere instanties wordt ingehouden, de tabellen hebben verder geen waarde. Waar het hier om gaat is de inkomstenbelasting, die geeft hoe veel belasting je eigenlijk moet betalen. Als je aangifte doet wordt het verschil tussen loonheffing (die je hebt betaald) en inkomstenbelasting (die je moest betalen) rechtgetrokken.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:47
Een lichtpuntje dan, met 710 euro per maand woon je nog steeds heel erg goedkoop in Nederland. Ik snap dat ze minder aan woonlasten uit wil geven, maar in Nederland is dat gewoon niet te doen.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
zijn er andere inwonende op het adres met een salaris ? (ik weet niet of dat relevant is in dit geval)

[Voor 10% gewijzigd door Farabi op 20-09-2018 12:14]

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-06 11:47

Grannd

da Granndest

Volgens mij krijg je idd het (eventuele) verschil gewoon bij je belastingaangifte weer terug.
Misschien kan je zelfs een voorlopige teruggaaf aanvragen vanaf januari als haar situatie voorlopig niet veranderd.
Daarnaast vermoed ik dat ze ook wat zou moeten kunnen besparen in haar vaste lasten als ze dus bruto meer dan 23k binnenkrijgt en na vaste lasten en de huur zo weinig overhoudt.

[Voor 30% gewijzigd door Grannd op 20-09-2018 12:14]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 14:01

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Even simpel gezegd:
Als je minder inkomsten hebt (of dat nou loon of een uitkering is) betaal je minder belasting. Waarom TS zegt dat bij 25% minder inkomsten ineens 52% meer belasting betaald moet worden snap ik niet (graag onderbouwing) maar als dat in eerste instantie zo is zal dat zeker bij de belastingaangifte rechtgetrokken worden. Ondertussen kun je dan voorlopige teruggaaf aanvragen.

En dat ze niet in aanmerking komt voor allerlei toeslagen hangt puur af van het inkomen en is (dus) voor iedereen gelijk. Is dus niks oneerlijks aan.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:55:
Het gaat om 52% extra ik zal het even aanpassen in de openingspost.
Het verschil tussen de witte tabel en de groene tabel is dat als je werkt, je arbeidskorting krijgt, en als niet werkende je die niet krijgt.. Dus die WIA IVA is 75% SV-loon, en dan mis je inderdaad de arbeidskorting, en dat kan best wel veel zijn..

En als je in de WIA IVA zit, mag je ook best nog wel wat werk doen, maar moet je wel doorgeven aan het UWV, en daar krijg je dan wel je arbeidskorting op.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• mrjixies
Vorig Loon 3300 euro BRUTO
75% IVA 2475 BRUTO uitkering

Witte Tabel 1958 netto
Groene Tabel 1687 netto (verschil 271 netto oftewel 52% extra)

Om even een weergave van de kosten te geven:

Huur 710 plus 15 parkeervergunning. 725 euro
Ziektekostenverzekering 180 euro
Wegenbelasting Verzekering auto 70 euro
Brandstof Onderhoud 80 euro
Overige Verzekeringen 50 euro
Gemeente Belasting e.d. 80 euro
Gas Water Licht 170 (Stadsverwarming)
Tv Internet Telefoon 80

Totaal 1435 euro
Loon 1687 euro
= 252 euro in de maand over

Loonheffingskorting is al verrekend.

[Voor 3% gewijzigd door mrjixies op 20-09-2018 12:21]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Auto er uit doen, 150 euro meer in de maand.. ;)

• mrjixies
Icephase schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:18:
Even simpel gezegd:
Als je minder inkomsten hebt (of dat nou loon of een uitkering is) betaal je minder belasting. Waarom TS zegt dat bij 25% minder inkomsten ineens 52% meer belasting betaald moet worden snap ik niet (graag onderbouwing) maar als dat in eerste instantie zo is zal dat zeker bij de belastingaangifte rechtgetrokken worden. Ondertussen kun je dan voorlopige teruggaaf aanvragen.

En dat ze niet in aanmerking komt voor allerlei toeslagen hangt puur af van het inkomen en is (dus) voor iedereen gelijk. Is dus niks oneerlijks aan.
Zie mijn vorige post met de berekening. Ik snap alleen dat belastingverhaal niet helemaal. Hoe wordt dat dan rechtgetrokken? Als iemand mij daar uitleg zou over kunnen geven?

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het is geen vetpot maar er valt her en der nog wel wat af te dingen op de kosten. Uiteindelijk krijgt ze gratis geld van de gemeenschap en ik snap dat je in die situatie meer zou willen hebben maar dat betekend ook dat andere mensen meer moeten gaan betalen.

Uiteindelijk moet er ergens bepaald worden wat sociaal genoeg is en waar voldoende draagvlak voor te halen is.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:23:
[...]

Zie mijn vorige post met de berekening. Ik snap alleen dat belastingverhaal niet helemaal. Hoe wordt dat dan rechtgetrokken? Als iemand mij daar uitleg zou over kunnen geven?
Niet,

Maar niet iedereen weet dat je met een groene tabel die arbeidskorting niet krijgt..

• mrjixies
RaZ schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:22:
Auto er uit doen, 150 euro meer in de maand.. ;)
Was ook onze eerste gedachte, helaas heeft zij een spierziekte en is het openbaar vervoer geen optie. We zouden wel een taxi kunnen overwegen, want volgens mij heeft ze daar recht op, en die kosten allemaal aftrekken bij de belastingdienst? Word een aardig bedrag dan.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 12:42
Maar, met een spierziekte lijkt auto rijden me juist lastiger dan OV?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• mrjixies
emnich schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:24:
Het is geen vetpot maar er valt her en der nog wel wat af te dingen op de kosten. Uiteindelijk krijgt ze gratis geld van de gemeenschap en ik snap dat je in die situatie meer zou willen hebben maar dat betekend ook dat andere mensen meer moeten gaan betalen.

Uiteindelijk moet er ergens bepaald worden wat sociaal genoeg is en waar voldoende draagvlak voor te halen is.
Gratis geld waar 30 jaar lang premies e.d. voor betaald zijn, dus mag wel wat genuanceerder dank u...

• mrjixies
armageddon_2k1 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:25:
Maar, met een spierziekte lijkt auto rijden me juist lastiger dan OV?
Nee is een speciale auto met automaat en remmenpedalen op het stuur.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Ze krijgt al minder (75% van haar oude loon) dat snap ik helemaal ze werkt tenslotte ook niet, maar dat ze daarna ook nog eens 52% EXTRA (784 euro in plaats van 513) loonbelasting mag gaan aftikken kan bij mij echt niet door de beugel! Recht op toeslagen heeft ze niet, want je raad het al het bruto jaar loon word gerekend en niet wat je in de maand netto overhoud, ook weer zo'n fijne regel.

Welkom in Nederland!
De regels zijn inderdaad erg krom, maar in bijna elk ander land had jij haar in huis moeten nemen om te verzorgen anders was ze op straat beland.
Ik snap je frustratie ook, maar in NL hebben we het echt niet slecht.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 00:36

zomertje

Barisax knorretje

mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:26:
[...]

Gratis geld waar 30 jaar lang premies e.d. voor betaald zijn, dus mag wel wat genuanceerder dank u...
Is dit wel in Nederland? Ik snap het groene/witte tabel verhaal niet zo goed. En inderdaad, wel even checken of de belasting echt wel klopt.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Tja, ietsjes genuanceerder... Jij komt met 52% extra belasting en dat je genaaid wordt. 8)7

Ik probeer juist wel te nuanceren door aan te geven dat het geld ergens vandaan moet komen en dat er dus een grens is aan wat iemand kan ontvangen van de maatschappij.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:28

Angeloonie

Cheeseburger Addict

170 voor GWL :X Heb geen ervaring met stadsverwarming, maar is daar niets aan de toen?
Zo niet, dan zsm andere woning zoeken lijkt mij. Voor 1 persoon is dit €100 per maand te veel.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:24:
[...]

Was ook onze eerste gedachte, helaas heeft zij een spierziekte en is het openbaar vervoer geen optie. We zouden wel een taxi kunnen overwegen, want volgens mij heeft ze daar recht op, en die kosten allemaal aftrekken bij de belastingdienst? Word een aardig bedrag dan.
Ik hoor alleen maar "volgens mij, ik denk, ik begrijp het niet, etc". Je bent dus niet goed geïnformeerd en je zou het een en ander moeten gaan laten uitzoeken.

Een belastingconsulent/adviseur, haar verzekering en de gemeente kunnen je daar prima bij helpen. Haar situatie is heel vervelend maar zij is echt niet de enige in NL die hiermee worstelt. Je verhaal even kwijt kunnen op dit forum is prima maar het helpt je geen zak.

• mrjixies
Angeloonie schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:29:
170 voor GWL :X Heb geen ervaring met stadsverwarming, maar is daar niets aan de toen?
Zo niet, dan zsm andere woning zoeken lijkt mij. Voor 1 persoon is dit €100 per maand te veel.
Ja helaas stadsverwarming is echt heel duur, en aangezien zij het merendeel van de dag thuis is verbruik je ook meer. Voor een andere woning tsja zie de openingspost.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

zomertje schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:28:
[...]

Is dit wel in Nederland? Ik snap het groene/witte tabel verhaal niet zo goed. En inderdaad, wel even checken of de belasting echt wel klopt.
Witte tabel is als je werkt, en dan staat er op je loonstrookje: ARBEIDSKORTING x bedrag.
Iemand met een uitkering, werkt niet, en dat is dan de groene tabel, en dan krijgt je geen arbeidskorting, want je werkt niet. Dus geen korting..

De Zwarte tabel bestaat ook, maar dan werk je dus zwart, en betaal je geen belasting.. En dat mag niet :P

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 14:01

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[...]

Nou nou nou, er zijn -gelukkig- heel veel mensen die zeg maar zo'n 45 jaar premies e.d. betalen maar daar nooit iets voor terug krijgen. Als je het echt zo ziet, heb je maar een zeer beperkte blik op de samenleving zeg...
Je mag blij zijn dat er zoiets is geregeld voor mensen zoals je zus. In veel andere landen mag je het zelf uit gaan zoeken (en nee, dat zijn echt niet alleen de 2e of 3e wereld landen)! Het is een sociaal vangnet, géén spaarpotje!

Als je inkomen niet omhoog kan (en daar lijkt het hier op), is het toch niet zo gek om iets aan je uitgavenpatroon te gaan doen?
Over de 'loonheffingskorting': dat is een containerbegrip. Over de uitkering zal geen arbeidskorting worden verleend. Dat kan een flink verschil zijn inderdaad, maar is wel terecht (lees: valt binnen de regels).

Verder: ga eens in gesprek met de gemeente voor tegemoetkoming in de kosten van hulpmiddelen/woningaanpassingen e.d. Die kunnen vaak ook wel het nodige betekenen.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat zullen voorschotten zijn schat ik zo. En 70 euro per maand zal in jouw situatie misschien kunnen maar dat geld niet voor iedereen.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:13
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:30:
[...]

Ik hoor alleen maar "volgens mij, ik denk, ik begrijp het niet, etc". Je bent dus niet goed geïnformeerd en je zou het een en ander moeten gaan laten uitzoeken.

Een belastingconsulent/adviseur, haar verzekering en de gemeente kunnen je daar prima bij helpen. Haar situatie is heel vervelend maar zij is echt niet de enige in NL die hiermee worstelt. Je verhaal even kwijt kunnen op dit forum is prima maar het helpt je geen zak.
Sluit me hier bij aan, en @mrjixies, je zit dit toch al een tijdje aankomen? Er gaan gewoon dingen veranderen na een jaar ziek zijn, jouw taak om te zorgen dat je daar op voorbereid bent...

Verder:

Heb je dit geregeld?

• mrjixies
L0we schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:32:
[...]

Sluit me hier bij aan, en @mrjixies, je zit dit toch al een tijdje aankomen? Er gaan gewoon dingen veranderen na een jaar ziek zijn, jouw taak om te zorgen dat je daar op voorbereid bent...

Verder:

Heb je dit geregeld?
Jazeker zag ze dit aankomen, maar de ondersteuning vanuit UWV of WERKGEVER is echt 0, komma 0. Als ik niet het een en ander had uitgezocht was ze nog verder van huis, qua pensioen e.d. De loonheffing is al verrekend en verder heeft ze geen recht op toeslagen e.d.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:39
3 kostenposten vallen erg op (voor mij);

80,- tv, internet en telefoon. Dit moet voordeliger mogelijk zijn.

Zorgverzekering, ik snap dat ze een wat uitgebreider pakket nodig heeft, maar kijk er eens kritisch naar.

GWL, stadsverwarming of niet...is best veel. Zou ik toch eens onderzoeken waarom dit zoveel is.

• mrjixies
Icephase schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:32:
[...]

Nou nou nou, er zijn -gelukkig- heel veel mensen die zeg maar zo'n 45 jaar premies e.d. betalen maar daar nooit iets voor terug krijgen. Als je het echt zo ziet, heb je maar een zeer beperkte blik op de samenleving zeg...
Je mag blij zijn dat er zoiets is geregeld voor mensen zoals je zus. In veel andere landen mag je het zelf uit gaan zoeken (en nee, dat zijn echt niet alleen de 2e of 3e wereld landen)! Het is een sociaal vangnet, géén spaarpotje!

Als je inkomen niet omhoog kan (en daar lijkt het hier op), is het toch niet zo gek om iets aan je uitgavenpatroon te gaan doen?
Over de 'loonheffingskorting': dat is een containerbegrip. Over de uitkering zal geen arbeidskorting worden verleend. Dat kan een flink verschil zijn inderdaad, maar is wel terecht (lees: valt binnen de regels).

Verder: ga eens in gesprek met de gemeente voor tegemoetkoming in de kosten van hulpmiddelen/woningaanpassingen e.d. Die kunnen vaak ook wel het nodige betekenen.
Nee ik snap echt wel hoe het een en ander werkt. Maar het valt mij wel enorm op als iemand ziek wordt en niet meer kan werken en gebruikt maakt van deze regeling het gezien wordt als gratis geld?

Het is inderdaad geen spaarpot maar een soort verzekering en heel goed dat het er is, maar er is uiteindelijk wel dik betaald voor deze verzekering! In andere landen waar dit soort voorzieningen er niet zijn, betaal je er geen premies voor en een stuk minder belasting!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:51:
[...]

Nee ik snap echt wel hoe het een en ander werkt. Maar het valt mij wel enorm op als iemand ziek wordt en niet meer kan werken en gebruikt maakt van deze regeling het gezien wordt als gratis geld?

Het is inderdaad geen spaarpot maar een soort verzekering en heel goed dat het er is, maar er is uiteindelijk wel dik betaald voor deze verzekering! In andere landen waar dit soort voorzieningen er niet zijn, betaal je er geen premies voor en een stuk minder belasting!
Maar er is precies betaald voor wat ze nu krijgt!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
Al gekeken voor wmo? Dan kan ze een taxi pas krijgen...paar euro per rit...stuk goedkoper dan eigen auto.

• mrjixies
eric.1 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:50:

Zorgverzekering, ik snap dat ze een wat uitgebreider pakket nodig heeft, maar kijk er eens kritisch naar.

GWL, stadsverwarming of niet...is best veel. Zou ik toch eens onderzoeken waarom dit zoveel is.
Ja vond ik ook: Mobiel is 20 euro, Internet 30, tv is 30: Iets goedkoper kan misschien nog iets maar niet veel.

Stadsverwarming is 25 euro per GigaJoule dit is exclusief alle vaste aansluitkosten e.d.Ook zijn de belastingen met 150 euro per jaar gestegen, vergeet dit ook niet.

Er is geen thermostaat met stadsverwarming, dus in de koude maanden vliegt het er door heen, en zoals ik al zei, is zei bijna altijd thuis. Het voordeel is gelukkig dat we een mooie zomer hebben gehad, dus ze gaat waarschijnlijk wel wat geld terug krijgen.

Zorgkosten is niet goedkoper te krijgen heb ik na gekeken, ze heeft het aanvullende pakket en tandarts nodig.

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-05 23:03
Is een kamer niet een optie in een gedeelde woning? je kan op de meeste plekken wel een kamer vinden voor 300 tot 400 euro.

const { signature } = await fetchProfile()

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:33

qadn

Pinnacle of Perversion

mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:56:
[...]

Ja vond ik ook: Mobiel is 20 euro, Internet 30, tv is 30: Iets goedkoper kan misschien nog iets maar niet veel.
Vervangen door één mobiel abonnement met ongelimiteerde data van zo'n 35 euro?
Dan kan je streamen via het internet en bespaar je ook al snel bijna 50 per maand.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Ik betaal 8,50 voor mobiel en Internet/TV kan je hebben voor 40-50 euro. Scheelt je al minimaal 21,50 per maand en dus 258 per jaar. Dat is al bijna het verschil waarover je je genaaid voelt...

• Richh
mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:20:
Tv Internet Telefoon 80
- De auto kost €165 per maand. Dat is erg veel geld, zijn er wellicht alternatieven mogelijk?
- GWL is heel erg hoog. Stadsverwarming kán duur zijn, maar check dat eens. Dit is zeer waarschijnlijk ook een stuk voorschot. Klopt dat nog? Overstappen van leverancier voor elektriciteit kan geld opleveren.
- Afhankelijk van welke zorg ze precies nodig heeft is er wellicht wat op de zorgkosten te regelen.
- 80 euro voor TV/Internet/Telefoon is echt heel erg veel. Daar kan zeker 30 euro per maand vanaf. Ik betaal minder dan 80 euro per maand en heb daarvoor nu 100/100 glasvezel, interactieve TV én unlimited alles op m'n telefoon.

Sorry hoor. Maar 1700 euro netto is vergelijkbaar met het inkomen van een HBO starter. En die HBO starter mag (en kan) niet eens in een sociale huurwoning en betaalt dus nog 100-200 euro meer netto aan woonlasten. En het afbetalen van de studieschuld natuurlijk, dat komt er ook nog bij. En 40+ uur werken.

Maar hey: niemand die zich dáár om druk maakt :X

[Voor 8% gewijzigd door Richh op 20-09-2018 13:06]

• mrjixies
emnich schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:01:
[...]

Ik betaal 8,50 voor mobiel en Internet/TV kan je hebben voor 40-50 euro. Scheelt je al minimaal 21,50 per maand en dus 258 per jaar. Dat is al bijna het verschil waarover je je genaaid voelt...
Per jaar ja, niet per maand... maar verder hoef jij voor mij niet meer mee te denken hoor, ik bedank je voor je moeite, maar jouw standpunt is me meer dan duidelijk.

• mrjixies
Iedereen bedankt voor het meedenken! Als iemand alleen nog zo vriendelijk zou willen zijn om mij uit te kunnen leggen wat er eventueel met de inkomstenbelasting recht kan worden getrokken zou ik dat zeer op prijs stellen. Niets hoeft voor niets, dus de experts mogen ook contact met mij opnemen om het een en ander uit te zoeken. Bij voorbaat dank!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:55
[...]

Stadsverwarming is 25 euro per GigaJoule dit is exclusief alle vaste aansluitkosten e.d.Ook zijn de belastingen met 150 euro per jaar gestegen, vergeet dit ook niet.

Er is geen thermostaat met stadsverwarming, dus in de koude maanden vliegt het er door heen, en zoals ik al zei, is zei bijna altijd thuis. Het voordeel is gelukkig dat we een mooie zomer hebben gehad, dus ze gaat waarschijnlijk wel wat geld terug krijgen.
Dan installeer je zelf een thermostaat? Zo te horen ga je dat binnen een paar (winter)maanden terugverdienen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
*knip*

Lees de draad voor je blaat.

[Voor 75% gewijzigd door Orion84 op 20-09-2018 13:15]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:04:
[...]

Per jaar ja, niet per maand... maar verder hoef jij voor niet meer mee te denken hoor, ik bedank je voor je moeite, maar jouw standpunt is me meer dan duidelijk.
Excuus, jouw bedrag was inderdaad per maand en die van mij per jaar.

Punt blijft dat ruim 1600 per maand netto echt niet zo slecht is en dat er bij jou wel een heel groot slachtoffer gevoel is hoe oneerlijk het allemaal is.

Bij heel veel mensen gebeuren er heel veel shit dingen (trust me, ik kan er over mee praten). Uiteindelijk zal er dan iets moeten veranderen en dat moet óók uit de persoon zelf komen.

Als er dus structureel minder inkomsten zijn moet je daar iets aan gaan doen, hoe vervelend dat ook is. Klagen over hoe oneerlijk het wel niet is, is wel even lekker maar daar los je echt niets mee op.

Over het rechttrekken, dat zal niet gebeuren. Er was verwarring over jouw 52% waarbij gedacht werd dat dát het belastingtarief was en dan zou het rechtgetrokken worden. In dit geval is dat niet het geval en wordt er (naar verwachting) dus ook niets veranderd.

• Conono
mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:07:
Iedereen bedankt voor het meedenken! Als iemand alleen nog zo vriendelijk zou willen zijn om mij uit te kunnen leggen wat er eventueel met de inkomstenbelasting recht kan worden getrokken zou ik dat zeer op prijs stellen. Niets hoeft voor niets, dus de experts mogen ook contact met mij opnemen om het een en ander uit te zoeken. Bij voorbaat dank!
Loonheffing (voor het gemak het verschil tussen het bruto- en nettoloon) is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Dus even met fictieve bedragen:

Inkomen (bruto, jaar): EUR 30.000
Inkomstenbelasting verschuldigd hierover: EUR 10.000
Af: reeds ingehouden loonheffing: EUR 11.000
Te ontvangen: EUR 1.000

Oftewel: of er nou 11k, 15k of geen cent wordt ingehouden maakt per saldo niet uit.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er werd indirect al eerder naar verwezen. Mogelijk loont het om eens uit te zoeken of onderstaande extra tegemoetkoming van toepassing is/kan zijn?

https://www.uwv.nl/partic...e-hulp-of-verzorging.aspx

Testing, one, two ...

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Dan pakken we nu maar gewoon een bruto/netto loonwijzer erbij, en dit zijn geen fictieve bedragen:

Bruto: 2.000,- per maand

Witte tabel (werkend)
Berekening Bruto-netto Loon LH
Salaris 2000,00 2000,00
Loon LH 2000,00
Loonheffing 299,33-
NETTO/TOTAAL 1700,67

Berekeningsgegevens
Inkomensafh. arbeidskorting: 270,75
Heffingskortingen: 188,75
Afbouw heffingskorting: 14,92
Groene tabel (Uitkering)
Berekening Bruto-netto Loon LH
Uitkering 2000,00 2000,00
Loon LH 2000,00
Loonheffing 570,08-
NETTO/TOTAAL 1429,92

Berekeningsgegevens
Heffingskortingen: 188,75
Afbouw heffingskorting: 14,92
Het verschil is de arbeidskorting.. 270 euro minder netto per maand ;)

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 16:11
mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:51:
[...]

Er is niet specifiek 'dik' betaald voor deze verzekering. Er wordt wel 'dik' betaald voor alle voorzieningen qua zorg, onderwijs, infrastructuur en veiligheid die wij hier hebben. Daardoor kan je zus bijvoorbeeld maar 180 euro per maand betalen voor de zorgverzekering, betaald de gemeenschap de rest en zorgen wij ervoor dat ze niet blijft zitten met een torenhoge ziekenhuis rekening.

Ik snap dat de emoties hoog oplopen door de ziekte van je zus waar je waarschijnlijk heel erg om geeft, maar zoveel onrecht is jullie niet aangedaan denk ik.

Probeer te kalmeren, uit deze gedachte te stappen en rationeel te kijken naar de mogelijkheden die je nu hebt. Veel Tweakers hebben al een aantal goede tips gegeven hier, en met die 1687 euro in de maand is prima rond te komen.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:06
Check ff of het UWV de Algemene Heffingskorting wel toepast: € 755,= / jr = € 62,92 / mnd.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 17:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb even te titel wat inhoudelijker gemaakt dan "Extra genaaid door de Belasting!".

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-06 21:32
Is het overigens ook niet mogelijk om een heroverweging aan te vragen voor de toeslagen nu het inkomen drastisch gedaald is?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

Erm ik ben alleenstaand, vrij weinig thuis en zit ook al aan de 170.
Grootste deel daarvan zijn stookkosten, en dat is ook niet zo gek in een ongeisoleerd jaren 50 huis.

En naar een nieuwe woning verhuizen klinkt leuk, maar modernere geisoleerde woningen kom je voor dat huurbedrag echt bijna nergens tegen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 16:56
Sowieso is het een zeer nare situatie waarin jullie je bevinden, dat bij voorbaat !

Maar ik wou jou toch informeren over deze uitspraak, dat simpelweg niet klopt :
In andere landen waar dit soort voorzieningen er niet zijn, betaal je er geen premies voor en een stuk minder belasting!
Ik heb 20 jaar in Italie gewoond en dat gewoon een Europees land met een bovengemiddelde belastingdruk, oftewel ook daar betaal je grofweg net zoveel belasting als in Nederland, en daar dromen ze van dit soort voorzieningen !!! Dat geldt trouwens ook voor Spanje, Portugal, Griekenland en in mindere mate Frankrijk.
Ik spreek uit ervaring : in Nederland is het echt heel goed geregeld, de hoeveelheid landen waar het beter geregeld is kun je waarschijnlijk op een hand tellen, de landen waar het slechter is geregeld zijn in de honderden !

• mrjixies
Mink Z. schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:25:
Is het overigens ook niet mogelijk om een heroverweging aan te vragen voor de toeslagen nu het inkomen drastisch gedaald is?
Nee helaas niet, haar bruto inkomen is te hoog.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:06
TIGER79 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:27:
Sowieso is het een zeer nare situatie waarin jullie je bevinden, dat bij voorbaat !

Maar ik wou jou toch informeren over deze uitspraak, dat simpelweg niet klopt :

[...]

Ik heb 20 jaar in Italie gewoond en dat gewoon een Europees land met een bovengemiddelde belastingdruk, oftewel ook daar betaal je grofweg net zoveel belasting als in Nederland, en daar dromen ze van dit soort voorzieningen !!! Dat geldt trouwens ook voor Spanje, Portugal, Griekenland en in mindere mate Frankrijk.
Ik spreek uit ervaring : in Nederland is het echt heel goed geregeld, de hoeveelheid landen waar het beter geregeld is kun je waarschijnlijk op een hand tellen, de landen waar het slechter is geregeld zijn in de honderden !
Ik vind dit wel een mooie kanttekening. Je betaalt hier misschien relatief veel belasting, maar je krijgt er ook wat voor terug. Denk aan sociale zekerheid, veiligheid, openbare ruimte; maar ook infrastructuur (zonder tol!). Ik denk dat NL wat efficiënter met de belastinginkomsten omgaat dan het gemiddelde Zuid Europese land.
In een gemiddeld belasting paradijs moet je je met een bovengemiddeld inkomen al snel terug trekken in je eigen ommuurde fort.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-06 23:21
eric.1 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:50:

QFT. Ik probeer de vaste lasten behoorlijk te beperken en zodoende heb ik alle 3 ieder voor minder dan de helft van de genoemde bedragen. Auto is ook goedkoper in mijn geval. Ik vind € 1687,- netto inkomen nog redelijk veel. Er zijn genoeg mensen welke fulltime werken maar dat niet netto verdienen.

Niet dat ik het de zus van TO niet gun, maar alle kosten moeten wel betaald worden. Hoe vervelend ook, maar situatie aanpassen en door.

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-06 11:47

Grannd

da Granndest

Ik weet niet hoe vaak ze haar auto gebruikt, gezien het bedrag aan bezine/onderhoud niet overdreven veel. Als ze hem toch houd kan ze misschien wat inkomen genereren door hem via snappcar oid te verhuren. Misschien juist omdat hij aangepast is dat hij wat leuks kan opleveren per maand.

• REDSD
Ja erg lastig, voor nu zou ik zeggen, rustig aan doen met het geld, en een gunstigere woning zoeken. Haar netto inkomen scheelde niet veel met wat ik een paar jaar geleden verdiende.

Afhankelijk van waar je woont, zou je misschien een huis kunnen kopen (dat kan al aardig schelen in de maandelijkse kosten en ook in de gaslicht kosten), al weet ik niet of je dat kan met een IVA uitkering...

• Richh
mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:27:
[...]

Nee helaas niet, haar bruto inkomen is te hoog.
Enigszins relevant in dit verhaal: Het (on)bestaan van het middeninkomen

Het is waar dat je, door het verliezen van uitkeringen en toeslagen, weinig netto overhoud aan een stijging in je inkomen. Of in deze situatie is dat dus precies omgekeerd: je verdiend net teveel voor alle toeslagen.

Dat heeft niks te maken met IVA of wat dan ook, dat is gewoon zodat een onder-modaalverdiener rond kan komen op kosten van de boven-modaalverdiener. Nivelleren is een feestje, zeggen ze dan ;)

[Voor 21% gewijzigd door Richh op 20-09-2018 13:41]

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54

Technomania

salvis titulis et honoribus

* Technomania moet het doen met

Inkomsten (IVA & Toeslagen)
€1236

Uitgaven
€738,50

1236
738,50-
-------------
497,50 p/m

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

• mrjixies
Technomania schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:47:
* Technomania moet het doen met

Inkomsten (IVA & Toeslagen)
€1236

Uitgaven
€738,50

1236
738,50-
-------------
497,50 p/m
Het kan inderdaad altijd nog slechter, zou dus ook heel fijn geweest zijn als jij ook die 270 extra belasting niet hoefde te betalen per maand.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Het is geen extra belasting, je krijgt korting op je belasting als je werkt..

• Richh
mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:50:
[...]

Het kan inderdaad altijd nog slechter, zou dus ook heel fijn geweest zijn als jij ook die 270 extra belasting niet hoefde te betalen per maand.
Weet je wat fijn zou zijn? Als we allemaal geen belasting meer hoefden te betalen d:)b

• Conono
[...]

Betaal jij in jouw beleving ook elke maand 1 miljoen euro omdat je de jackpot niet hebt gewonnen?

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
moijamie schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:57:
[...]
Is een kamer niet een optie in een gedeelde woning? je kan op de meeste plekken wel een kamer vinden voor 300 tot 400 euro.
Ze krijgt 2400 bruto, en zou daarmee op kamers moeten gaan wonen.

Zeg nou zelf, is toch een beetje absurd of niet dan.

btw over welke stad hebben we het ? (Aangezien ze niet kan werken, is dan verhuizen naar oost Nederland een optie ?
Plaats met lagere huur en minder energiekosten, minder gemeentebelasting ? )

[Voor 20% gewijzigd door enchion op 20-09-2018 14:01]

How do you save a random generator ?

• Richh
enchion schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:53:
[...]

Ze krijgt 2400 bruto, en zou daarmee op kamers moeten gaan wonen.

Zeg nou zelf, is toch een beetje absurd of niet dan.
Genoeg HBO/WO starters die dat ook doen omdat er geen woonalternatief is, hoor. Sterker nog: die hebben soms zelfs een hoger brutosalaris ;)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:29
Richh schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:36:
[...]

Enigszins relevant in dit verhaal: Het (on)bestaan van het middeninkomen

Het is waar dat je, door het verliezen van uitkeringen en toeslagen, weinig netto overhoud aan een stijging in je inkomen. Of in deze situatie is dat dus precies omgekeerd: je verdiend net teveel voor alle toeslagen.

Dat heeft niks te maken met IVA of wat dan ook, dat is gewoon zodat een onder-modaalverdiener rond kan komen op kosten van de boven-modaalverdiener. Nivelleren is een feestje, zeggen ze dan ;)
Het is dan juist andersom, dat ondanks dat het inkomen flink achteruit gaat, je netto er eigenlijk weinig op achteruit gaat. Lijkt me vreemd om dat dus hier erbij te halen. Enige punt is dat je die €270 heffingskorting dus nu mist in de positie van TS zijn zus. Vervelend voor haar natuurlijk, kunnen we over discussieren of dat zou moeten of niet. Tegelijk lijkt het mij ook dat je van €1700 netto een heel eind moet kunnen komen als je ook nog in sociale huur zit, en dat het niet vreemd is goed te kijken waarop bezuinigd kan worden.

Met zo'n inkomen in een kamer gaan zitten slaat wat mij betreft ook nergens op.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 16:48
heuveltje schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:25:
[...]

Erm ik ben alleenstaand, vrij weinig thuis en zit ook al aan de 170.
Grootste deel daarvan zijn stookkosten, en dat is ook niet zo gek in een ongeisoleerd jaren 50 huis.

En naar een nieuwe woning verhuizen klinkt leuk, maar modernere geisoleerde woningen kom je voor dat huurbedrag echt bijna nergens tegen.
Ik betaal 55 euro per maand voor 2 personen (stroom/gas). Appartement (jaren 80) dat ook nog eens enkel glas heeft in de 2 slaapkamers.

• Richh
Sissors schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:03:
[...]

Het is dan juist andersom, dat ondanks dat het inkomen flink achteruit gaat, je netto er eigenlijk weinig op achteruit gaat. Lijkt me vreemd om dat dus hier erbij te halen.
Je reageert op een vertakking van de discussie :P namelijk de reden waarom ze geen huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt. Daar ontvangt ze teveel voor namelijk. Tegelijkertijd is dat wel enigszins frustrerend: ze zit rond de grens dat ze met minder inkomen, netto hetzelfde had overgehouden.
Met zo'n inkomen in een kamer gaan zitten slaat wat mij betreft ook nergens op.
Nee, dat zou ik ook niet doen, al helemaal niet als je in een sociale huurwoning kan zitten.
Maar het 'klagen' over de hoge woonlasten vind ik zeer, zééér onterecht.

[Voor 18% gewijzigd door Richh op 20-09-2018 14:08]

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 15:59
@mrjixies Je zou jullie verhaal naar de media kunnen brengen, schijnt dat je dan ineens veel gedaan krijgt. Of naar zo'n mooi televisieprogramma, iets met een koude douche ofzo. Schijnt ook te werken.

Nee, maar even zonder dollen, wat jullie kunnen gebruiken is een adviseur of een ervaringsdeskundige. Laat jullie informeren over hoe en wat. Dat het brutoloon te hoog is voor toeslagen is nog daar aan toe, maar iemand met een beperking/afkeuring kan meestal wat subsidies of vrijstellingen lospeuteren. Tenminste, het is het proberen waard toch?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

[...]

Welkom in Nederland!
Je zus (ook al is het uiteraard heel sneu dat ze niet meer kan werken), krijgt voor de rest van haar leven een uitkering dat bruto zo'n 1000 euro boven minimumloon ligt(!) en zelfs netto nog paar honderd boven het minimumloon ligt. Er zijn talloze mensen die fulltime werken voor minder.

Welkom in Nederland, waar we juist zorgen dat dit kan, in tegenstelling tot zoveel andere landen waar je op de bedelstaf wordt aangewezen als je arbeidsongeschikt raakt.

Het is sneu, zeker weten, vooral omdat ze bruto teveel verdient voor toeslagen, maar zich dit niet vertaalt naar netto.
Maar het is ook heel relatief, je zus heeft een inkomen waar menig IVA'er (en helemaal Wajonger) jaloers op zou zijn.

Volg de tips in dit topic, zowel de belastingtips, maar ook de uitgave-tips (80 euro internet, 165 euro auto en 170 euro GWL zijn echt absurde bedragen).
Check ook de overige verzekeringen, daar valt waarschijnlijk ook nog wel wat te schaven (controleer op overlap, maar ook op noodzaak, bijv glasverzekering bij huurwoning is niet nodig).
Alles kritisch bekijken scheelt zo 200 á 300 euro in de maand, schat ik.

Kijk ook kritisch of de auto echt nodig is (en of een alternatief, het OV, of bijv Greenwheels niet misschien voordeliger is)

Oh, en check ook even bij de gemeente, die heeft vaak ook potjes voor langdurig zieken, welke soms oplopen tot honderden euro's per jaar of bijv gratis huishoudelijke hulp.

[Voor 5% gewijzigd door anandus op 20-09-2018 14:21]

• Jeroenneman
  • Laatst online: 23:28

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

In plaats van de belastingdienst de schuld geven, lijkt een hand in eigen boezem me hier zeker op zijn plaats

Iedere starter moet het doen met een vergelijkbaar netto inkomen, en die komen nooit meer aan een sociale huurwoning. Ik was als starter 1200 euro kwijt aan huur op een netto inkomen van 1900 euro.
Moeten die dan allemaal ook simpelweg extra geld krijgen? Of moet je leren leven naar je inkomen?

Een eigen auto, een sociale huurwoning, een luxe internet/TV/telefoon abonnement...
Wat hebben we het slecht in Nederland.

Zorg dat je vriendin die zorgverzekering naar beneden schroeft, een Simpel abonnement neemt van 1 euro per maand en draai die kraan richting de internetboer dicht.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Dus iemand die niet KAN werken en daarmee een zee van vrije tijd heeft zou dezelfde korting op de inkomstenbelasting moeten krijgen als iemand die wel werkt en daarmee veel minder vrije tijd heeft en niet te vergeten: Daarmee de premies van toekomstige zieken meebetaalt?

Kromme redenatie... Je betaalt geen 270 per maand extra. Ik krijg die korting omdat ik daar verdomd hard voor werk.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Jeroenneman Best wel erg kort door de bocht, niet? :? De Simpel abonnementen zijn tijdelijk 1 euro, dat is immers de aanbieding om jou als klant te lokken, wanneer ze die aanbieding hebben. Na een paar maanden wordt het bedrag gewoon weer hoger, dus dat zet geen zoden aan de dijk.

Je weet helemaal niet wat voor internet diegene heeft, dus hoezo "terugschroeven"?

Ook is het vrij vreemd; waarom de zorgverzekering naar beneden schroeven, terwijl zij (= de zus van de TS, niet een vriendin van de TS) misschien juist zorg nodig heeft vanwege de spierziekte? 8)7

Dus misschien je toon matigen voordat je dingen uit het niets rondbazuint op basis van vooroordelen?
De opsomming van de TS in het topic gemist.

[Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2018 14:30]

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 12:42
CH4OS schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:21:
Voor de rest, je weet helemaal niet wat voor internet zij hebben, dus misschien je toon matigen voordat je dingen uit het niets rondbazuint op basis van vooroordelen?
80 euro voor internet, bellen en tv? Absoluut onnodig. Dat moet makkelijk naar de 30 euro kunnen. Dus dat is geen vooroordeel dat is gewoon simpel rekenen en eens nadenken wat je nou echt nodig denkt te hebben.

Hier heb ik 6,50 voor sim only en een 20mbit lijntje. Meer dan voldoende.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

@Jeroenneman Best wel erg kort door de bocht, niet? :? De Simpel abonnementen zijn tijdelijk 1 euro, dat is immers de aanbieding om jou als klant te lokken, wanneer ze die aanbieding hebben. Na een paar maanden wordt het bedrag gewoon weer hoger, dus dat is een druppel op een gloeiende plaat.

Voor de rest, je weet helemaal niet wat voor internet zij hebben, dus misschien je toon matigen voordat je dingen uit het niets rondbazuint op basis van vooroordelen?
€80 voor TV/Interner/Mobiel is gewoon veel. Dat is meer dan wat ik betaal voor een compleet pakket met alles er op en eraan. Als jij van mening bent dat €80 het minimum nodige is om nog aangesloten te zijn aan de buitenwereld mag je dat graag uiteenzetten.

Verder ben ik het met de rest eens. Ja, het is geen vetpot, maar ze krijgt ondanks haar situatie een uitkering waar ze goed van kan leven en een gesubsidieerde huurwoning.

[Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 20-09-2018 14:27]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Emgeebee
  • Laatst online: 16-02 18:53
Lichtelijk offtopic, maar ik stel me altijd voor dat het gros van NL op de manier van TS denkt. Klagen zonder besef van perspectief. Het is toch bizar goed geregeld in NL dat je voor de rest van je leven gedekt bent door de Nederlandse samenleving met een huis, zorg, internet, auto, kleding, veiligheid, smartphone, laptop, enz enz.

Ik snap dat het vervelend is als je ineens minder te besteden hebt, maar het gaat om de "schande!" toon van TS. In plaats daarvan kan je de insteek nemen waarbij je eigenlijk toch wel vindt dat het fijn is dat zuslief voor de rest van haar leven een riante uitkering krijgt waar 98% van de wereldbevolking jaloers op zou zijn in een vergelijkbare situatie, maar dat je naar manieren zoekt om dat vervelende inkomensgat te dekken.

Just my 2 cents.

• Jeroenneman

Jeroenneman

@Jeroenneman Best wel erg kort door de bocht, niet? :? De Simpel abonnementen zijn tijdelijk 1 euro, dat is immers de aanbieding om jou als klant te lokken, wanneer ze die aanbieding hebben. Na een paar maanden wordt het bedrag gewoon weer hoger, dus dat is een druppel op een gloeiende plaat.

Hoezo vooroordelen? Die 1 euro per maand scheelt je dus wel weer 6 maanden 19 euro tov de 20 euro die TS aangeeft. TV en internet betaalt ze nu volgens TS 30 euro elk voor. Krankzinnig als T-Mobile nu een aanbod heeft van 30 euro voor internet en TV voor een jaar.

Dat zijn weer 49 euro bespaard iedere maand. En vervolgens sluit ze hopelijk een abonnement naar haar stand aan van 10 euro per maand, in plaats van 20 euro per maand.

Wat ik nu hoor is vooral "ik kan niet veranderen, ik wil niet veranderen, mijn geld inkomsten moeten maar omhoog!".

Waarom zou ik moeten weten wat voor internet ze nu hebben? In de huidige situatie is dat helemaal niet relevant. Want NU kan ze slechts een beperkt pakket betalen. Ongeacht wat ze eerst allemaal had. Naar het verleden wijzen schiet je weinig mee op.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik had even de opsomming van de TS gemist, vandaar dat ik ervan uitging dat dat niet bekend was toen ik jouw bericht las. Mea culpa.

FWIW: Ik moet het - ondanks dat ik 40 uur per week werk - het (al een jaar of 3) met €2300,- bruto per maand doen en kan de eindjes net aan elkaar knopen...

[Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2018 14:39]

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 15:59
Jeroenneman schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:26:
[...]

Hoezo vooroordelen? Die 1 euro per maand scheelt je dus wel weer 6 maanden 19 euro tov de 20 euro die TS aangeeft. TV en internet betaalt ze nu volgens TS 30 euro elk voor. Krankzinnig als T-Mobile nu een aanbod heeft van 30 euro voor internet en TV voor een jaar.

Dat zijn weer 49 euro bespaard iedere maand. En vervolgens sluit ze hopelijk een abonnement naar haar stand aan van 10 euro per maand, in plaats van 20 euro per maand.

Wat ik nu hoor is vooral "ik kan niet veranderen, ik wil niet veranderen, mijn geld inkomsten moeten maar omhoog!".

Waarom zou ik moeten weten wat voor internet ze nu hebben? In de huidige situatie is dat helemaal niet relevant. Want NU kan ze slechts een beperkt pakket betalen. Ongeacht wat ze eerst allemaal had. Naar het verleden wijzen schiet je weinig mee op.
Maar ze kan toch €80,- per maand betalen voor internet, televisie en telefonie?

Het punt dat je maakt is natuurlijk wel goed: Als je minder te besteden hebt, zou ik in die situatie ook kijken naar kostenverlagende alternatieven. Om nou continue te leven op acties van providers is natuurlijk een beetje onzin, maar Tele2 + Hollands Nieuwe sim-only doet al wonderen als ik reclames mag geloven. Zoals ze zelf in hun commercials zeggen: "Wie wat meer in het echt deelt, heeft aan een abonnement van Hollands Nieuwe voldoende" :*)

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit topic heeft een hoog 'Het is de schuld van de Rabobank' gehalte als je het mij vraagt.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 2x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rob Krauts schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:36:
[...]

Maar ze kan toch €80,- per maand betalen voor internet, televisie en telefonie?

Het punt dat je maakt is natuurlijk wel goed: Als je minder te besteden hebt, zou ik in die situatie ook kijken naar kostenverlagende alternatieven. Om nou continue te leven op acties van providers is natuurlijk een beetje onzin, maar Tele2 + Hollands Nieuwe sim-only doet al wonderen als ik reclames mag geloven. Zoals ze zelf in hun commercials zeggen: "Wie wat meer in het echt deelt, heeft aan een abonnement van Hollands Nieuwe voldoende" :*)
Natuurlijk kan ze dat betalen. We hebben het over een netto inkomen waar veel mensen gewoon voor werken (dus laten we nu niet doen alsof dit "overleven" is).

Maar als je meer wil overhouden, dan moet je snoeien in je uitgaven. En TS wil volgens mij dat zus meer geld overhoudt.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
mrjixies schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:20:
Vorig Loon 3300 euro BRUTO
75% IVA 2475 BRUTO uitkering

Witte Tabel 1958 netto
Groene Tabel 1687 netto (verschil 271 netto oftewel 52% extra)

Om even een weergave van de kosten te geven:

Tv Internet Telefoon 80

Totaal 1435 euro
Loon 1687 euro
= 252 euro in de maand over

Loonheffingskorting is al verrekend.
Ik spendeer een vergelijkbaar bedrag per maand, ben ook meestal thuis, en van dat bedrag kan ik prima rondkomen met regelmatig (lees meerdere keren per week) een lunch of restaurant buiten de deur, ga ik 1 of 2x een week op wintersport, ga ik 2x per jaar een week op fietsvakantie (1x in de winter richting gran canaria en 1x in de zomer in europa (stuk goedkoper)), en in de zomervakantie is er meestal nog tijd om ergens een verre vakantie van 3 week te doen of iets dergelijks!

Maar dan heb ik geen auto, betaal ik E10/maand voor internet en heb het goedkoopste tv-abbo, heb de goedkoopste zorgverzekering, ik betaal ook nauwelijks iets aan andere verzekeringen (paar euro per maand voor een inboedel-, aansprakelijkheids- en doorlopende reisverzekering) en wellicht het belangrijkst: betaal veel minder voor een huurwoning/gas/water/licht (kosten gedeeld met partner, maar wel in centrum Groningen).

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-06 23:21
@Jeroenneman Best wel erg kort door de bocht, niet? :? De Simpel abonnementen zijn tijdelijk 1 euro, dat is immers de aanbieding om jou als klant te lokken, wanneer ze die aanbieding hebben. Na een paar maanden wordt het bedrag gewoon weer hoger, dus dat zet geen zoden aan de dijk.

Je weet helemaal niet wat voor internet diegene heeft, dus hoezo "terugschroeven"?

Ook is het vrij vreemd; waarom de zorgverzekering naar beneden schroeven, terwijl zij (= de zus van de TS, niet een vriendin van de TS) misschien juist zorg nodig heeft vanwege de spierziekte? 8)7

Dus misschien je toon matigen voordat je dingen uit het niets rondbazuint op basis van vooroordelen?
Heb zelf een Simpel abonnement. Was toen de eerste 3 maanden 1 Euro en vervolgens € 2,50 voor 250 minuten + 250MB + onbeperkt SMS. Ik gebruik mijn mobiele telefoon wanneer nodig en ben nog geen 1 keer over de bundel heen gegaan het afgelopen jaar. Daarbij heb ik Ziggo kabel TV á € 18,70 per maand + het "vriendje tientje" abonnement á 15 Euro per maand voor 25/2,5 Mbps internet + vaste telefonie. Kom ik in totaal op € 36,20 uit voor alle gemakken van telefonie/internet/tv abonnement. Het is wat zoeken en genoegen nemen met minder maar ik ervaar hier nauwelijks tot geen nadelen van.

Nu heb ik een HBO opleiding gevolgd, werk fulltime en er komt elke maand een bovenmodaal inkomen binnen. Dat wil niet zeggen dat het geld de deur uit moet vliegen. Op alleen al deze eenvoudige besparing, met nauwelijks tot geen nadelige gevolgen bespaar je zo een kleine 45 Euro per maand.

Besparen op zorgverzekering is als, zolang je gezond bent, wat eenvoudiger. Dit jaar kost mijn ziektekostenverzekering me 73 Euro per maand. Dat is wel voor het hele jaar in één keer betalen, maximaal eigen risico, geen aanvullende pakketten en nog eens 40 Euro extra korting via een of andere Anderzorg aktie. Maar door de besparing kan ik behoorlijk wat eigen risico nemen voordat het echt duur uit gaat vallen. Als ik de zorgkosten niet maak heb ik het gewonnen en anders betaal ik het van bespaarde premie.

Energie, bij mij staat de thermostaat nooit boven de 19 graden en zelfs zelden boven de 18 graden. Ook in de winter. Stroom is niet helemaal eerlijk nu ik sinds juni zonnepanelen heb (gebruikt gekocht en zelf geplaatst, zijn straks binnen 3,5 jaar terugverdiend), maar daarvoor betaalde ik ongeveer 100 Euro per maand voor mijn geschakelde jaren 80 woning. Isolatie is nog een work-in-progress.

Hoe dan ook, als de wil er is kan zus van TS behoorlijk snoeien in de vaste lasten.

Edit:
Hielko schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:40:
[...]

Maar dan heb ik geen auto, betaal ik E10/maand voor internet en heb het goedkoopste tv-abbo, heb de goedkoopste zorgverzekering, ik betaal ook nauwelijks iets aan andere verzekeringen (paar euro per maand voor een inboedel-, aansprakelijkheids- en doorlopende reisverzekering) en wellicht het belangrijkst: betaal veel minder voor een huurwoning/gas/water/licht (kosten gedeeld met partner, maar wel in centrum Groningen).
Overige verzekeringen inderdaad ook. Ik heb bijna alles bij de Nederlanden van Nu. Maken volgens mij nergens reclame maar zijn behoorlijk goedkoop. Als ik zie wat mijn vriendin betaalde schrok ik mij rot. Komende weekend komt ze bij mij wonen en vanaf dan sluiten we de verzekeringen allemaal over. Per verzekering is het een beetje, maar alles bij elkaar opgeteld heb je het echt over tientjes per maand, elke maand weer. Dan investeer ik graag een uurtje om dat eens goed uit te zoeken :)

[Voor 16% gewijzigd door GH45T op 20-09-2018 14:46]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee