Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Compacte kantoor PC, compleet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Juok
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Beste tweakers,

Graag advies bij het volgende:

Een collega wou graag een snelle kantoor pc laten bouwen door mij, want ik heb hier wel wat ervaring mee.
Op basis van zijn "wensen" :
- supersnel
- stil
- netjes / professioneel
- 2 mooie schermen erbij
- moet snel zijn voor office (word / excel) goed kunnen browsen (youtube) en licht foto bewerken (tekst op een plaatje zetten en bijsnijden)
Ik heb zijn woorden (toegelicht naar wat het in gaat houden).
Want zijn idee van fotobewerking is eigenlijk niets meer dan bijsnijden en een tekst erin zetten, vandaar dat ik ook geen gpu in deze build heb zitten. Ik neem aan dat de interne gpu van de i5-8400 krachtig genoeg zal zijn.

Budget ± €1500.-

Wat wil ik hier niet in:
Intel i3 of vergelijkbaar, de computer moet veel krachtiger zijn, dan waar die voor gebruikt gaat worden.
Lichtjes, aparte kleurtjes VR of dat soort zaken.

Deze lijst heb ik samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 191,-€ 191,-
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 81,95€ 81,95
1Fractal Design Meshify C€ 71,99€ 71,99
1Wentronic DisplayPort 1.2 M/M 3m€ 6,55€ 6,55
2Iiyama ProLite B2283HS-B1 Zwart€ 136,35€ 272,70
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 111,60€ 111,60
1be quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 133,55€ 133,55
1Seasonic Focus Gold 450W€ 65,55€ 65,55
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 86,95€ 86,95
1Ewent EW7017 USB 3.1 Gen1 (3.0) naar 2.5 inch SATA harddisk adapterkabel voor SSD/HDD Zwart Zwart€ 9,95€ 9,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.063,26

Maar ik wou graag nog een compact alternatief laten zien, alleen heb ik nog niet eerder een compact systeem gebouwd omdat ik normaliter altijd een systeem met een gpu heb gebouwd en dus ruimte wou voor de warmte, of dat het zo goedkoop mogelijk gebouwd moest worden.
In dit geval is het budget vrij ruim, in vergelijking met wat het systeem moet kunnen en dus kan het eventueel ook in een compacte behuizing. Graag advies voor een degelijke behuizing en ik neem aan dat het huidige moederbord hierin past samen met een stille koeler wat hierin moet passen.

Tevens de vraag hoe ik het beste op een dergelijk systeem 2 beeldschermen kan aansluiten, gezien er 1 display port en 1 hdmi uitgang op het moederbord zitten.

Eventuele suggesties voor andere schermen (tot 250 per scherm) zijn welkom.

Ik ben niet van plan om bij max ict te bestelllen maar bij azerty, en eventuele slecht beschikbare onderdelen zullen worden vervangen door goed beschikbare onderdelen.

[Voor 1% gewijzigd door Juok op 19-09-2018 14:29. Reden: aanvulling, na reacies]

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 23:51
Dat scherm heeft 1 matige review, en een slechte beschikbaarheid (MaxICT heeft een slechte reputatie).
Vanwaar die USB-SATA converter?
Die M-M Displayport kabel is slecht beschikbaar.
Je kan iig naar een mATX kast gaan, aangezien je mobo dat ook is.
De B360 chipset gaat maar tot 2666 MHz RAM.
De AMD 2600(X) heeft meer threads, maar de hexacore van Intel lijkt me ruim voldoende voor deze taken.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 00:20
Wissel die voeding sowieso maar om voor deze: pricewatch: Corsair RM550x (2018)
Die is een stuk beter en het past prima binnen je budget.

Voor de rest eens met hierboven; kijk uit met bestellingen bij Maxict, de verhalen liegen er niet om, neem 2666Mhz ram geheugen en ik denk ook dat zo'n i5 voldoende voor je gaat zijn en een goede keuze is als je geen dedicated gpu erbij gaat doen.
Eventueel, aangezien je nog ruim budget over hebt kun je in plaats van een i5 8400 ook voor een i5 8600 gaan welke net iets hoger geklokt is, niet enkel op de processor zelf maar ook de igpu.
Wikipedia: Coffee Lake
pricewatch: Intel Core i5-8600 Boxed

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:32

Cheezus

Luiaard

Upgraden met losse onderdelen is niet aan de orde, waarom dan geen complete mini-pc zoals pricewatch: Gigabyte GB-BRi7H-8550 of een NUC.
Geheugen en SSD erin en gaan.
Wat monitoren betreft kun je nooit genoeg werkruimte hebben, 27" QHD monitoren zijn tegenwoordig goed betaalbaar en leveren een hoop extra werkruimte op: pricewatch: Iiyama E2783QSU-B1 Zwart
JohanNL schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:24:
Wissel die voeding sowieso maar om voor deze: pricewatch: Corsair RM550x (2018)
Die is een stuk beter en het past prima binnen je budget.
Die seasonic uit de TS is toch een prima voeding? Ik merk op tweakers een soort drang om elke PSU af te keuren en alleen de [huidige populaire model] aan te raden. 450 watt is meer dan genoeg en de TS bespaart weer 2 tientjes met zijn keuze.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

i3-8100 voldoet prima, evt 8300. je praat dan wel over 3.7GHz full quad. voor de taken is een G5600 al voldoende. maar dan pak je met de i3 Quad Core ipv Dual. Hexa Core is vet overdreven hiervoor. hier kun je ook 2400MT/s RAM bij pakken. voor normaal gebruik 4gb en iets luxer 8gb. Voeding kun je goed af met 300w, maar voor een goede kwaliteit kijk je voor pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M (modulair, lossen kabels) of niet-modulair pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W die kunnen zelfs nog upgrade van een videokaart aan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Juok
  • Niet online
Bij MAX ICT zal niets besteld worden en eventuele slecht beschikbare kabels zullen verwisseld worden voor wel beschikbare.

Usb-sata converter is om data van oude pc over te halen naar de nieuwe. (oude systeem kan ik geen sata intern op bijpluggen).

i5-8600 is nog wel een goede, die kan er wel bij schat ik zo, 3000 Mhz, was dacht ik wel de Sweet spot op deze processoren (had ik ergens gelezen, sorry geen bron) maar als 2666 de grens is op deze chipset, dan zal ik dit nog aanpassen.

Waarom is de RM550x beter? in de best buy guide kwam de seasonic steeds voorbij, daarom had ik daarvoor gekozen.

• Sandert98
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16-05 20:35
Als scherm kan ik je de pricewatch: AOC Q2790PQU/BT Zwart aanraden. Kleuren zijn goed, prijs/kwaliteit erg goed. Stuk groter dan 22", maar echt een stuk fijner. Je zou zelfs kunnen proberen 1x 27" aan te schaffen. Wil je daarna nog een, kan je altijd nog naar 2x 27" gaan. Check ook vooral dit topic er even over: Monitor: 4K of QHD 27"

Qua computer zou je iets kleins kunnen samenstellen of voor nog iets kleiners gaan, zoals een NUC/Brix.
(relatief) kleine krachtige PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 191,-€ 191,-
1ASRock H370M-ITX/ac€ 113,87€ 113,87
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 56,99€ 56,99
1AOC Q2790PQU/BT Zwart€ 293,50€ 293,50
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 111,60€ 111,60
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,05€ 25,05
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 136,50€ 136,50
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,50€ 62,50
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 56,49€ 56,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.047,50

[Voor 79% gewijzigd door Sandert98 op 19-09-2018 14:40]

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21-06 11:39
@Sandert98 Dan zou ik meteen 2 dezelfde nemen voor het geval dezelfde straks niet meer beschikbaar is.
Altijd mooier om 2 dezelfde te hebben.

• JohanNL
@Cheezus @Juok De RM550x heeft 10 jaar garantie, volledig modulair, betere fan maar bij lage belasting is deze uit en dus volledig stil.
Dat hij ook nog eens maximaal 550w aan vermogen aan kan krijg je er gratis bij, er is niet echt een reden waarom je voor een goedkopere voeding zou gaan als het budget het toelaat, de Corsair is the sweet spot qua prijs t.o.v. kwaliteit,functionaliteit,geluid etc.
Daarnaast hebben de Seasonic Focus Plus ( en waarschijnlijk ook de normale Focus ) voedingen problemen met bepaalde videokaarten, wat echter niet van toepassing is voor jou op dit moment aangezien je geen videokaart gaat installeren.

[Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 19-09-2018 14:44]

• Juok
  • Niet online
Twee schermen is voor onze werkzaamheden zeer gewenst en tevens is dit dat een kopie van de werkplek op de zaak. (om het makkelijk te houden voor de collega ± 50 jaar) 27 inch gaat teveel ruimte in beslag nemen (x2). Dus het liefst 2 schermen 22-24 inch.

@Hackus Ik heb nadrukkelijk vermeld dat een i3 het niet gaat worden.... dus gelieve deze dan ook niet te vermelden.

Als de voeding stiller is, dan is deze het overwegen waard. Modulair is in dit systeem geen meerwaarde, maar dank voor de input.

[Voor 14% gewijzigd door Juok op 19-09-2018 14:57]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Juok schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:56:
Twee schermen is voor onze werkzaamheden zeer gewenst en tevens is dit dat een kopie van de werkplek op de zaak. (om het makkelijk te houden voor de collega ± 50 jaar) 27 inch gaat teveel ruimte in beslag nemen (x2). Dus het liefst 2 schermen 22-24 inch.

@Hackus Ik heb nadrukkelijk vermeld dat een i3 het niet gaat worden.... dus gelieve deze dan ook niet te vermelden.

Als de voeding stiller is, dan is deze het overwegen waard. Modulair is in dit systeem geen meerwaarde, maar dank voor de input.
Ik geef mijn mening. huidige 8th gen i3 is Quad Core, niet iedereen is daarvan op de hoogte

@Sandert98 Dit RAM past beter bij i3 pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB.

Deze moet je hebben bij een i5-8400 pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK

[Voor 22% gewijzigd door Hackus op 19-09-2018 15:01]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:32

Cheezus

Luiaard

JohanNL schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:43:
Er is niet echt een reden waarom je voor een goedkopere voeding zou gaan als het budget het toelaat, de Corsair is the sweet spot qua prijs t.o.v. kwaliteit,functionaliteit,geluid etc.
Als de extra's van de Corsair voor de specifieke gebruiker geen meerwaarde hebben ligt deze dus buiten de sweet spot. De Seasonic voldoet ook aan de eisen voor 25% lagere kosten!

Dat het budget iets toelaat lijkt me geen goede reden om voor een duurder component te gaan.

• JohanNL
Cheezus schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:27:
[...]

Als de extra's van de Corsair voor de specifieke gebruiker geen meerwaarde hebben ligt deze dus buiten de sweet spot. De Seasonic voldoet ook aan de eisen voor 25% lagere kosten!

Dat het budget iets toelaat lijkt me geen goede reden om voor een duurder component te gaan.
Dat moet TS inderdaad voor zichzelf bepalen, ik denk echter dat er genoeg voordelen aan zitten om de RM550x te nemen die het een betere keuze maken.
En laten we ook eerlijk zijn, €20 meer of minder is slechts wisselgeld op een build van €1000.
Als je je ook bedenkt dat de voeding een onderdeel is die je niet zo snel vervangt t.o.v. andere onderdelen en dus veel langer mee gaat, is het prijsverschil nog kleiner.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Cheezus schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:27:
[...]

Ook door de mededeling van @ Juok, dat modulair niet nodig is, voldoet deze voeding prima pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-06 10:41

-36-

Trust me. I'm an amateur

Het is al eerder gezegd maar voor een compact alternatief zou ik een mooie barebone uitkiezen

• Randomguy369
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18-06 23:37
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=Nuc8i7

Pak een van deze, die lichtjes kan je uitzetten, kan je makkelijk een paar mooie schermen mee aansturen en is veel te krachtig voor je doeleinde.
Snap nogsteeds niet waarom je iets te krachtigs wilt maar ja.
Compacter krijg je het niet, kan zo onder het bureau of achter het scherm.

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 24-06 00:25
Graag advies voor een degelijke behuizing en ik neem aan dat het huidige moederbord hierin past samen met een stille koeler wat hierin moet passen.
compacte kasten met dit moederbord (mATX formaat) en ruimte voor een grote koeler: categorie: Behuizingen

als je een echt compact systeem wilt bouwen heb je ook een kleiner moederbord nodig: categorie: Moederborden
en dan kan je uit dit soort kastjes kiezen categorie: Behuizingen

-specs-

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Juok schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:38:

Een collega wou graag een snelle kantoor pc laten bouwen door mij, want ik heb hier wel wat ervaring mee.
[..]

Wat wil ik hier niet in:
I
No offence, maar dit spreekt elkaar behoorlijk tegen. Hier spreekt nou niet echt uit dat je er heel erg veel verstand van hebt ;). De wensen die je college heeft kunnen makkelijk, ik herhaal, makkelijk uitgevoerd worden met een i3 of zelfs Pentium.

• Juok
  • Niet online
br00ky schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:32:
[...]

No offence, maar dit spreekt elkaar behoorlijk tegen. Hier spreekt nou niet echt uit dat je er heel erg veel verstand van hebt ;). De wensen die je college heeft kunnen makkelijk, ik herhaal, makkelijk uitgevoerd worden met een i3 of zelfs Pentium.
No offence, maar ik zeg niet dat ik heel erg veel verstand van heb. Ik zeg dat ik er wel wat ervaring mee heb. Als ik er heel veel verstand van zou hebben, had ik dit topic niet hoeven starten maar kon ik alles zelf bedenken.

Het uitgangspunt moge duidelijk zijn, een te sterk systeem voor een wat onbekwame gebruiker. Een i3 is iets wat zeker overwogen is, maar in acht neming van de wensen van de collega en natuurlijk toekomst bestendigheid is de keuze gevallen op een hexacore inplaats van een quadcore.

Ter informatie: betreffende collega wou de "nieuwste"appel halen om deze taken mee uit te voeren daar zit een i5-7500 in en dit systeem kost €2000,- met 1 scherm. Aangezien we op werk met windows systemen werken raadde ik de collega aan ook thuis een windows systeem te nemen, ook vanwege het feit dat je in een zelfbouw windows systeem de nieuwste hardware kan bouwen wat sneller is dan de hardware in eerder genoemde appel voor minder geld.

De discussie dat het met minder ook lukt is nu wel gevoerd en snap ik verder, maar nogmaals dit zijn de wensen van de gebruiker. Graag alleen nog reactie waarin persoonlijke ervaring met goede behuizingen / koeler combinatie zodat ik een alternatief zou kunnen laten zien. Aangezien ik zelf geen ervaring heb met compacte behuizingen vraag ik dit aan jullie.

De vraag voor mij was hierbij voornamelijk met welke compacte behuizing hebben tweakers hier ervaring en kunnen hiervan zeggen deze behuizing is top en hier past xx koeler goed in waardoor het resultaat "stil systeem" wordt gehaald.

@Rrob Dank voor deze linkjes, maar ik zoek dus naar persoonlijke ervaringen van tweakers, hier hecht ik persoonlijk de meeste waarde aan.

[Voor 7% gewijzigd door Juok op 20-09-2018 13:47]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Een i5-7500 is ook quad core

• Juok
  • Niet online
Klopt, daarom ook een nu voor een hexacore gekozen. Meer voor minder geld.

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Aangezien er bij je collega niet veel kennis is, zou ik dan eerder voor een prebuild gaan, of ga je hem in je avonden of weekenden ook helpen met troubleshooten. Begrijp me niet verkeerd, het is erg collegiaal, maar pas op wat je je op hals haalt.

Enne, wat betreft overkill, zijn keus, jammer van het geld. Kan je heel wat leuke andere dingen voor doen :). Ook hier zou je nog een extra stapje kunnen zeggen, want jij weet dat een i3 ook prima is. Wat let je je collega te overtuigen? Iemand helpen is niet alleen maar mee te gaan met more is better. Dan kan hij net zo goed een computerzaak binnenlopen met een budget en ongeacht de dingen die hij er mee gaat doen met een desktop van dag budget onder zijn arm weer weg gaan.

Als laatste speelt op de achtergrond dat de goedkoopste hexacore van Intel door productieproblemen momenteel véél te duur is. Bij winkels die daadwerkelijk leveren kost die 80 euro te veel... Ik zou die koop nu dan ook niet doen.

Wat betreft een compacte behuizing, wat versta je onder compact? De één vindt een NUC compact, terwijl de ander een Fractal Design R5 compact vindt omdat die E-ATX towers gewend is. Wat mijns inziens het beste werkt is zélf de pricewatch in te duiken en te kijken of je zelf compacte behuizingen kan vinden die qua looks (niets zo subjectief als looks) passen bij wat je zoekt en gericht naar ervaringen van die behuizingen te vragen of te zoeken.

[Voor 64% gewijzigd door br00ky op 20-09-2018 14:52]

• Rrob
De vraag voor mij was hierbij voornamelijk met welke compacte behuizing hebben tweakers hier ervaring en kunnen hiervan zeggen deze behuizing is top en hier past xx koeler goed in waardoor het resultaat "stil systeem" wordt gehaald.
@Rrob Dank voor deze linkjes, maar ik zoek dus naar persoonlijke ervaringen van tweakers, hier hecht ik persoonlijk de meeste waarde aan.
De persoonlijke ervaringen van veel tweakers gaan vaak helaas niet verder dan "ik heb kast x gekocht en ik ben heel erg tevreden met mijn keuze >> kast x is de beste!"

En ik zou me niet zo druk maken over de stilte van je systeem, die i5 staat 99% van de tijd niets te doen en dan verbruikt het systeem maar ~20W. Met dat verbruik is elke kwaliteitsvoeding stil en kunnen de cpu- en casefan op minimale toeren draaien.

-specs-

• Darksequence
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22-06 22:29
Je zou ook voor een gulde middenweg kunnen gaan met een pricewatch: AMD Ryzen 5 2400G Boxed

4 cores 8 threads en als hij later toch wat meer grafisch power nodig heeft is de igpu van de Ryzen rond de 125% beter dan de Intel graphics 630.
Andere voordelen zijn upgradebaarheid later en prijs, scheelt zo'n 120,- , kun je bijv. in een grotere ssd of beter scherm steken.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:11

PcDealer

HP ftw \o/

Wat dacht je hiervan (zonder onnodige en afleidende verlichting in een kantooromgeving)? Dual monitor stand optioneel.

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Z24nf G2 Zwart€ 193,-€ 193,-
1HP Z240 SFF Workstation 1WV00ET + HP Z24nf G2€ 1.296,50€ 1.296,50
1HP Adjustable Dual MonitorStand AW664AA€ 167,91€ 167,91
1HP 2009 SFF Tower stand brackets/stands€ 11,40€ 11,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.668,81

LinkedIn WoT Cash Converter

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08-04 10:01
Waarom niet een NUC? Dat werkt net zo goed voor de helft van het geld. Upgraden gaat toch niet gebeuren (spul is afgeschreven voor dat het upgraden wat waard is). Performance is ook goed genoeg, tenzij het een kantoor is waar constant CAD gedaan wordt of met video gewerkt wordt ofzo...

• Rrob
johnkeates schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 02:20:
Waarom niet een NUC? Dat werkt net zo goed voor de helft van het geld. Upgraden gaat toch niet gebeuren (spul is afgeschreven voor dat het upgraden wat waard is). Performance is ook goed genoeg, tenzij het een kantoor is waar constant CAD gedaan wordt of met video gewerkt wordt ofzo...
Omdat de TS een snelle pc wil en in de meeste nuc's processors zitten die óf veel trager zijn dan een pentium g5400 óf vele malen duurder bijvoorbeeld?

-specs-

• Randomguy369
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18-06 23:37
Rrob schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:24:
[...]

Omdat de TS een snelle pc wil en in de meeste nuc's processors zitten die óf veel trager zijn dan een pentium g5400 óf vele malen duurder bijvoorbeeld?
http://cpu.userbenchmark....ore-i5-8400/m453718vs3939
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i7HNK (met EU-stekker)

Yup enorm veel duurder, en veel trager. Je moet 8gb bij voegen dat is 80 euro en een 500gb m.2 disk wat 75-140 euro ligt eraan wanneer en waar je hem koopt. Plus 200 euro dus, kom je uit op 1000 euro voor een grafisch sterk (Vega M) enorm compacte pc met degelijke processor.
Je kan ook nog de sterkere versies nemen van deze nuc.

Edit: 1 zin en link vervangen

[Voor 5% gewijzigd door Randomguy369 op 22-09-2018 13:10]

• johnkeates
Rrob schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:24:
[...]

Ik denk dat je niet begrijpt wat een snelle PC is in deze context. Een browser openen gaat op een Core 2 Duo met 4GB RAM net zo snel als op een i9 met 4GB RAM en een SSD. Snel is in dit geval beperkt door de schijf en verder eigenlijk niks om dat zo'n beetje alle toepassingen in dit verhaal simplistische kantoortoepassingen zijn.

De enige reden dat je bijv. voor een i5 zou gaan, of 8GB RAM, is zodat je over 5 jaar nog steeds genoeg resources hebt om de software (die dan meer nodig heeft) even snel te laten draaien.

Een NUC voor dit gebruik kan je voor ~550 hebben (7th gen i5, 8GB RAM, 256GB SSD), stop er nog 60 euro in voor een windows licentie en je bent qua PC klaar. Logitech K120 setje en een random 24 inch TN monitor met HDMI en je bent helemaal compleet.

[Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 22-09-2018 22:49]

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:52
Dan heb je het over een processor die hooguit vergelijkbaar is met de G5400, een pc op basis van die processor en verder gelijkwaardige specs koop je voor 200 euro minder.
Een NUC is gewoon duur en alleen een goede koop als de maat een eis is.

[Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 23-09-2018 00:26]

• Rrob
Randomguy369 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:09:
[...]

http://cpu.userbenchmark....ore-i5-8400/m453718vs3939
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i7HNK (met EU-stekker)

Yup enorm veel duurder, en veel trager. Je moet 8gb bij voegen dat is 80 euro en een 500gb m.2 disk wat 75-140 euro ligt eraan wanneer en waar je hem koopt. Plus 200 euro dus, kom je uit op 1000 euro voor een grafisch sterk (Vega M) enorm compacte pc met degelijke processor.
Je kan ook nog de sterkere versies nemen van deze nuc.

Edit: 1 zin en link vervangen
Dan heb je dus voor €750 een kast, voeding, moederbord en cpu. Als je gewoon zelf een systeem bouwt kost je dat 50+50+100+200=€400, die NUC is dus veel duurder (en ook nog eens 18% trager)
johnkeates schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:48:
[...]

Ik denk dat je niet begrijpt wat een snelle PC is in deze context. Een browser openen gaat op een Core 2 Duo met 4GB RAM net zo snel als op een i9 met 4GB RAM en een SSD. Snel is in dit geval beperkt door de schijf en verder eigenlijk niks om dat zo'n beetje alle toepassingen in dit verhaal simplistische kantoortoepassingen zijn.

De enige reden dat je bijv. voor een i5 zou gaan, of 8GB RAM, is zodat je over 5 jaar nog steeds genoeg resources hebt om de software (die dan meer nodig heeft) even snel te laten draaien.

Een NUC voor dit gebruik kan je voor ~550 hebben (7th gen i5, 8GB RAM, 256GB SSD), stop er nog 60 euro in voor een windows licentie en je bent qua PC klaar. Logitech K120 setje en een random 24 inch TN monitor met HDMI en je bent helemaal compleet.
ik begrijp uitstekend dat een G5400 voor deze toepassingen net zo snel is als een 8700k. Ik heb ook eerder al aangegeven dat de TS beter een g5400 of een i3 kan nemen dan een 8400.

Maar als je processors gaat vergelijken op waarde moet je wel kijken naar hun echte kracht/snelheid. Jouw argument dat een i5 nuc net zo snel office draait en daarom een betere keuze is omdat hij goedkoper is dan een 8400 systeem klopt niet omdat die nuc inderdaad net zo snel is bij office maar er zit een processor in die trager is dan een g5400 en daarom moet je de waarde van die nuc vergelijken met een systeem waar een G5400 in zit. En dan zie je dat die nuc €350 kost en je voor €250 een (itx, matx is nog goedkoper) een systeem met een g5400 bouwt, die nuc is dus 40% duurder voor minder snelheid.

-specs-

• johnkeates
Rrob schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:43:
[...]

Dan heb je dus voor €750 een kast, voeding, moederbord en cpu. Als je gewoon zelf een systeem bouwt kost je dat 50+50+100+200=€400, die NUC is dus bijna twee keer zo duur! (en ook nog eens 18% trager)

[...]

ik begrijp uitstekend dat een G5400 voor deze toepassingen net zo snel is als een 8700k. Ik heb ook eerder al aangegeven dat de TS beter een g5400 of een i3 kan nemen dan een 8400.

Maar als je processors gaat vergelijken op waarde moet je wel kijken naar hun echte kracht/snelheid. Jouw argument dat een i5 nuc net zo snel office draait en daarom een betere keuze is omdat hij goedkoper is dan een 8400 systeem klopt niet omdat die nuc inderdaad net zo snel is bij office maar er zit een processor in die trager is dan een g5400 en daarom moet je de waarde van die nuc vergelijken met een systeem waar een G5400 in zit. En dan zie je dat die nuc €350 kost en je voor €250 een (itx, matx is nog goedkoper) een systeem met een g5400 bouwt, die nuc is dus 40% duurder voor minder snelheid.
Ik denk dat je nog steeds variabelen betrekt die niet relevant zijn. Het maakt iemand die achter een kantoor-PC zit echt niet uit welke nummers op de CPU IHS staan. En of er een paar procent verschil in zit maakt ook weinig uit.

Een G5400 vs i5-7260U doet niet zo veel, dat geeft je <5% verschil die alleen by synthetische benchmarks te merken is. Dat je die i5 kiest in het geval van een NUC is vooral om dat je binnen de beschikbare modellen een complete set aan poorten, iGPU, koeling enz. krijgt. Je neemt het model met de i5 niet puur voor de i5, maar voor alle andere zaken die je er bij krijgt.

Wat in deze vergelijking al een stuk belangrijker wordt is de lifecycle, de form factor en het aantal manieren waarop het stuk kan gaan.

Elk onderdeel wat los aangesloten wordt, elk ding dat beweegt, elke connector, elke schroef heeft invloed op de levensduur van een systeem. Stel dat je bij een vendor een nagenoeg compleet systeem kan kopen waarna je nog maar twee onderdelen toevoegt en het apparaat daarna als 'brick' te hanteren is, dan heeft dat wel heel veel voordeel, en dat is iets wat prima in geld uit te drukken is.

De 'bang for the buck' vergelijking gaat ook bijna nooit op, tenzij je weinig geld hebt of meer met procenten en scores bezig bent dan real-life lifecycles en gebruik. Geen enkele kantoorgebruiker heeft zin om z'n drivers en software van tien verschillende vendors bij te werken, dingen schoon te maken om dat een apparaat vol met gaten en daarmee stof zit, en losse onderdelen vervangen is ook een beetje "nope".

• Rrob
johnkeates schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:53:
[...]

Ik denk dat je nog steeds variabelen betrekt die niet relevant zijn. Het maakt iemand die achter een kantoor-PC zit echt niet uit welke nummers op de CPU IHS staan. En of er een paar procent verschil in zit maakt ook weinig uit.

Een G5400 vs i5-7260U doet niet zo veel, dat geeft je <5% verschil die alleen by synthetische benchmarks te merken is. Dat je die i5 kiest in het geval van een NUC is vooral om dat je binnen de beschikbare modellen een complete set aan poorten, iGPU, koeling enz. krijgt. Je neemt het model met de i5 niet puur voor de i5, maar voor alle andere zaken die je er bij krijgt.
zelfbouw heeft meer poorten en en ook gewoon een igpu en koeling
Wat in deze vergelijking al een stuk belangrijker wordt is de lifecycle, de form factor en het aantal manieren waarop het stuk kan gaan.

Elk onderdeel wat los aangesloten wordt, elk ding dat beweegt, elke connector, elke schroef heeft invloed op de levensduur van een systeem. Stel dat je bij een vendor een nagenoeg compleet systeem kan kopen waarna je nog maar twee onderdelen toevoegt en het apparaat daarna als 'brick' te hanteren is, dan heeft dat wel heel veel voordeel, en dat is iets wat prima in geld uit te drukken is.
misschien als je er als systeembeheerder heel veel moet beheren maar de TS wil 1 (prive?)computer kopen voor een collega.
De 'bang for the buck' vergelijking gaat ook bijna nooit op, tenzij je weinig geld hebt of meer met procenten en scores bezig bent dan real-life lifecycles en gebruik. Geen enkele kantoorgebruiker heeft zin om z'n drivers en software van tien verschillende vendors bij te werken, dingen schoon te maken om dat een apparaat vol met gaten en daarmee stof zit, en losse onderdelen vervangen is ook een beetje "nope".
Het gaat om 1 systeem, met 1 moederbord waarvan de drivers bijgehouden moeten worden, een nuc heeft ook 1 moederbord toch? Daarnaast heeft een nuc ook gewoon gaten omdat er lucht in moet om de boel te koelen. Een nuc is gewoon een kastje waar iemand anders het moederbord en de koeler in heeft geschroefd en intel in de fabriek de cpu heeft vastgesoldeerd. Qua onderdelen maakt dat nauwelijks uit en dus ook niet voor de "real-life lifecycles en gebruik".
Ja als een duur personeelslid zelf tientallen computers moet gaan bouwen is een nuc misschien voordeliger maar dat is hier volgens mij niet het geval. Maar volgens mij kan je dan beter een dell oid halen ivm de service en goedkopere windows licentie

-specs-

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True