Monitor: 4K of QHD 27"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 21:24
Ik zoek een?
Een monitor voor thuis. Het liefst 27", in hoogte verstelbaarheid is een vereiste. Tevens absoluut geen TN paneel.

Wat is je budget?
Rond de 300 euro, 350 is echt de max.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Zolang het onderbouwd is. Alleen geen Medion :+

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zoek een monitor voor thuis, denk aan Youtube/Films/Standaard zaken (office). Hierop ga ik ook regelmatig werken (office applicaties). Tevens ook voor mijn studie ICT, waarbij ik vaak meerdere VM's naast elkaar draai. Ik sluit het scherm aan op mijn prive 2017 Macbook pro 15' en zakelijke Dell Inspiron 5570 (8th gen i5).

Het formaat ben ik denk ik onderhand wel over uit, dit wordt een 27". Dit lijkt mij de ideale grootte. Wel lekker groot, maar niet "too much". Alleen zit ik met de grote vraag... QHD of 4K. Ik ben naar de MediaMarkt geweest, in de hoop om een QHD en een 4K monitor naast elkaar te kunnen aanschouwen. Dit was helaas niet het geval, dus daarom jullie advies.
Hebben jullie ervaringen? De scaling op 4K lijkt prima te zijn, toch? Maar is een scherm die aangeprezen wordt als "de goedkoopste 4K monitor" beter dan een prima segment QHD monitor?

Ik twijfel vooral tussen onderstaande 2 modellen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AOC Q2790PQU/BT Zwart€ 280,57€ 280,57
1LG 27UD58P-B Zwart€ 330,27€ 330,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 610,84

De AOC heeft al eens een Excellent Choice Award gewonnen bij de buren, Hardware.info. Dit lijkt me dus een zeer geschikte keus. Design ben ik zeer over te spreken.
De LG is een van de enige 4K modellen die voldoet aan mijn eisen. Alleen het design... "meh".

Hebben jullie advies/ervaringen? Ik ben erg nieuwsgierig hoe jullie er over denken! Tevens staan de modellen monitoren ook niet vast, dus als je een advies hebt, brandt los! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sandert98 op 13-09-2018 18:14 ]

Beste antwoord (via Sandert98 op 13-09-2018 21:11)

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

4K zie je wel op 27", maar het voegt m.i. ook niet extreem veel toe zoals op grotere schermen (bij 32" wordt het m.i. een must als je voor serieuze beeldwerk taken gaat). Die LG ken ik zelf echter niet en kan ik dan ook niks van zeggen.

Ik heb inmiddels wel tig van die Q2790PQU's gebruikt en heb ze dan ook hoog zitten. Prima gebalanceerd scherm (bouw, afwerking, beeldkwaliteit) voor een nette prijs. Alternatief die ik daarvoor ken/gebruik is de XUB2792QSU. Beetje lood om oud ijzer / wat jij mooi vindt. Gezien je topic vermoed ik dat het AOC design doorslag geeft. Gewoon prima spul in die prijsklasse en één die je imho veilig kan kopen. Kan je vast verklappen dat -als- je daar al niet blij mee zal zijn je echt flink dieper in de buidel mag tasten.

[ Voor 20% gewijzigd door Foritain op 13-09-2018 21:12 ]

Alle reacties

• Gustinos
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-07 10:15
Ik zou zeggen, ga voor de qhd. Imo merk je pas echt het verschil tussen 4k en qhd vanaf 32 inch.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

4K zie je wel op 27", maar het voegt m.i. ook niet extreem veel toe zoals op grotere schermen (bij 32" wordt het m.i. een must als je voor serieuze beeldwerk taken gaat). Die LG ken ik zelf echter niet en kan ik dan ook niks van zeggen.

Ik heb inmiddels wel tig van die Q2790PQU's gebruikt en heb ze dan ook hoog zitten. Prima gebalanceerd scherm (bouw, afwerking, beeldkwaliteit) voor een nette prijs. Alternatief die ik daarvoor ken/gebruik is de XUB2792QSU. Beetje lood om oud ijzer / wat jij mooi vindt. Gezien je topic vermoed ik dat het AOC design doorslag geeft. Gewoon prima spul in die prijsklasse en één die je imho veilig kan kopen. Kan je vast verklappen dat -als- je daar al niet blij mee zal zijn je echt flink dieper in de buidel mag tasten.

[ Voor 20% gewijzigd door Foritain op 13-09-2018 21:12 ]

• Sandert98
Top, hartelijk bedankt @Foritain ! Precies de info die ik nodig had. Dan lijkt me de keus simpel gemaakt. Ik vind inderdaad het design van de AOC een stuk beter dan van de iiyama.
Dan wordt het de AOC :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

misschien
pricewatch: BenQ GW2765HT Zwart
pricewatch: BenQ PD2700Q Zwart

Lol, ik was nog aan het zoeken en had je bericht gemist

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 13-09-2018 21:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandert98
De eerste valt sowieso af, die is me echt te oud. Ookal is het QHD, ik heb dan wel heel erg het gevoel dat ik wat verouderds koop.
De tweede ziet er ook goed uit qua (internationale) reviews! Ik weet niet zeker of ik het verschil in kleuren daadwerkelijk ga zien tussen de AOC en BenQ (als die er is), ik ben namelijk geen pro foto/video editor. Wat ik wel zie, zijn de bezels... En die vind ik vrij groot.
Alsnog bedankt voor je input!
Pagina: 1