Zyxel account vs Playstation 4 toegankelijkheid vs privacy

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbietjes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Beste forum leden

Dit topic bestaat uit twee delen
1. Beveiligingsmethode wordt niet ondersteund met ps4/printer/chromecast
2. wifi privacy.

Aanleiding:
Sinds 1 september woon ik in een nieuw opgeleverde huurwoning in het midden van het land. Het betreft een voormalig kantoorpand waar meerdere appartementen in geleverd zijn. In het huurcontract van mijn woning zit een wifi voorziening bijgeleverd. Mooi dus! Toen het verhuizen achter de rug was, kwam ik tot de ontdekking dat mijn wifi spot niet beveiligd is. Hier heb ik inmiddels een melding van gedaan, samen met mijn huisgenoten. Inmiddels is deze beveiligd. Eerste probleem achter de rug, maar nu komen de aandachtspunten.

Punt 1:
Helaas is de beveiliging niet een standaard WEP of WPA WPA2 sleutel, maar een Zyxel Nebula Cloud Account. Dit account wordt niet ondersteund in de wifi connectie van mijn ps4. Ook heb ik al meldingen van mijn huisgenoten ontvangen dat hun apple tv, wifi printer en/of chromecast niet op deze verbinding aangesloten kunnen worden.
De accespoint betreft een ZyXEL NWA1123-AC v2, Hier zit geen externe ethernet port op. Elke kamer (10 totaal in het pand) heeft zijn eigen accespoint met allemaal hetzelfde netwerk. Zijn hier nog workarounds in?

Punt 2:
Een van de oplossingen die zou kunnen werken, is een eigen router bevestigen ipv het huidige accespoint. Helaas is onze huisbaas zo ver dat hij ons afgelopen weekend een mail heeft gestuurd: Iemand in ons huis zou zijn accespoint hebben verwisseld voor een eigen router. Hier zat ook een escalerende ondertoon bij, want hij rekent de volgende keer 150 euro (!!) herstelkosten als er nogmaals wordt gerommeld aan het accespoint.

De huurbaas kan uiteraard precies zien om welk accespoint het gaat. Ik struikel hier een beetje over, want samen met het persoonlijke Nebula cloud account kan hij voor mijn gevoel precies mijn surfgedrag monitoren, dan wel mijn dataverbruik.
Daarbij komt ook nog eens het verhaal dat hij zag dat ik aan mijn router heb gezeten en mij afgelopen ochtend een mail verstuurde met wat het verhaal daar achter was. Het gaat waarschijnlijk om het Zyxel ONE Network Utility programma.

Mijn vraag hierover is, mag een huisbaas dit zomaar doen? Ik vind dit nogal een verontrustende gewaarwording en zou graag willen weten wat mijn rechten zijn, en wat hier de beste oplossing voor is. Gaat dit bijvoorbeeld in conflict met de nieuwe AVG wetgeving?

Mvg,

[ Voor 0% gewijzigd door Elbietjes op 17-09-2018 15:26 . Reden: Kleine spelfoutjes ]

Beste antwoord (via Elbietjes op 19-09-2018 09:22)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Waar @MAX3400 hierboven aan refereert is een travel router die met een captive portal om kan gaan en dan zelf een ander SSID uitzend waar je dan mee verbind (bijv. pricewatch: TP-Link TL-WR802N).

Wat voor effect dit heeft op de kwaliteit van de verbinding durf ik niet te zeggen...

Zie ook dit topic: Nieuwe Travel router (WISP)

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-09-2018 19:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:33
Interessant topic, ik wil graag meelezen ..

De 'ZyXEL cloud online inloggen' lijkt me heel omslachtig.

Als je een netwerkscan doet, krijg je dan ook de apparaten te zien van alle andere huurders?
Dit kan bijvoorbeeld met de Windows applicatie 'Advanced IP Scanner'.
Elbietjes schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:52:
Hier zat ook een escalerende ondertoon bij, want hij rekent de volgende keer 150 euro (!!) herstelkosten als er nogmaals wordt gerommeld aan het accespoint.
De huurbaas moet natuurlijk ook een externe IT firma inhuren die gemiddeld 80 euro per uur rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je verhuurder infrastructuur beschikbaar stelt, dan moet je daar in principe afblijven
Als die infrastructuur niet aan jouw wensen voldoet, moet je of die infrastructuur niet gebruiken en je eigen voorziening regelen, of je moet met de huisbaas gaan onderhandelen. Maar gezien de ondertoon is dat onderhandelen een gepasseerd punt

Je privacy argument gaat niet op. Ja, je isp kan jouw surfgedrag inzien. Maar dat kan ook moeilijk anders

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-07 09:07
Vrees dat de meest simpele oplossing is om je pc als accespoint te gebruiken voor je apparatuur en die de verbinding met het accespoint van de verhuurder te laten opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Volgens mij kan die huurbaas op die Zyxel APs ook gewoon WPA2 authenticatie activeren in plaats van een captive portal.

Hebben jullie al uitgelegd welke problemen jullie ondervinden en daarbij die mogelijke oplossing gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Recentelijk ook een ander topic; iemand die een standaard Ziggo router had gereset en mot had met de huisbaas.

Simpel: je huurt iets wat contractueel is vastgelegd. In dit geval dus gedeeld internet wat "semi managed" wordt aangeboden. Dan heb je daar, zoals een huisgenoot al ondervond, je wel aan te houden.

Zoals @Cpt.Morgan aangeeft; de huisbaas heeft mogelijk meer verbindingsmogelijkheden maar kiest er (on)bewust voor dat niet ter beschikking te stellen.

Doet me wel weer denken aan een ander topic; school had ook zo'n captive-achtig portal. Hang er een (goedkoop) device tussen en daarna kan je dus alles verder aansluiten. Of dat hier een oplossing biedt, durf ik niet direct te zeggen. Sowieso ben je gebonden aan niet-geforwarde ports voor bepaalde apparatuur zoals je console en de bijborende online experience.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Waar @MAX3400 hierboven aan refereert is een travel router die met een captive portal om kan gaan en dan zelf een ander SSID uitzend waar je dan mee verbind (bijv. pricewatch: TP-Link TL-WR802N).

Wat voor effect dit heeft op de kwaliteit van de verbinding durf ik niet te zeggen...

Zie ook dit topic: Nieuwe Travel router (WISP)

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-09-2018 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elbietjes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Beste Forumleden,

Bedankt voor de vele reacties die gegeven zijn. Zoals @Cpt.Morgan en @MAX3400 al suggereren zou een travel router de oplossing zijn. Zelf heb ik de afgelopen dagen mijn laptop als accespoint gebruikt. Bedankt voor deze tip @D-dark. Ik wist niet dat mijn laptop dit ook ondersteunde.

Maar er is ook nog beter nieuws. Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen om de huisbaas van gedachten te veranderen. Er zit nu wpa2 sleutel op ons wifi signaal.

Het probleem is opgelost!
Pagina: 1