Toon posts:

Nieuwe Travel router (WISP)

Pagina: 1
Acties:

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Tot voor kort had ik een Asus WL330NUL travel routertje. Op zich een prima plug&play dingetje, erg klein, makkelijk in te stellen bij Captive portals in Hotels/campings, goedkoop, maar hij is stuk gegaan helaas.

Ik zoek dus een nieuw travel routertje voor een paar tientjes met goede specs. Eisen zijn iig:
* compact
* USB / 5v voeding
* Uitstekende omgang met Captive portals, verbinding moet met een paar klikken te regelen zijn.
* performance goed genoeg, maar hoeft geen HD video streams aan te kunnen
* MAC-cloning

Wensen:
* externe antennemogelijkheid, als me dat echt winst bij zwakke verbindingen kan opleveren
* dual band, als de meerprijs niet te groot is maar het voordeel wel (en dit uberhaupt verkrijgbaar is)
* makkelijk op te zetten VPN (door de Travel router zelf) naar de openVPN van mijn huisrouter, zodat clients 'hasslefree' veilig het internet op kunnen.

Nu zag ik de vrij populaire TP-Link WR802n, die denk ik wel aan mijn eisen voldoet, maar niet aan de wensen. Daarna las ik over de op OpenWRT gebaseerde GL-iNet routers, die krachtiger lijken en daardoor denk ik meer geschikt voor met name VPN (betere throughput). En het mooie is: OpenVPN zit al in de software.

Uit bovenstaande tabel valt voor mij de AR150 af (te lage specs). De MT300N (20 euro) ook als externe antenne aansluiting een 'must' is. De MT300A (30 euro) heeft die aansluiting wel en dubbel geheugen. Echter, als ik de tabel goed begrijp kan ik geen MAC adres wijzigen :? Dat lijkt me wel bezwaarlijk.
Dan is er nog de AR300M. Deze heeft betere specs (CPU en geheugen), maar lijkt nog een soort beta. Dual Band is gepland, maar nog niet aanwezig en deze router is wel 35 euro.

Graag wil ik een stabiel plug&play travelroutertje. Ik ben niet vies van tweaken, maar niet als ik onderweg ben; dan moet de router snel met captive portals om kunnen gaan.

Wat zijn jullie ervaringen? Vragen die ik in ieder geval heb:
1) zijn de GL-iNet routers in mijn geval aan te raden boven de TP-link WR802n?
2) Zijn er nog merken/types die ik over het hoofd heb gezien?
3) wie heeft er ervaringen met openVPN icm deze travel routers? Waar moet ik op letten?
4) hebben externe antennes veel nut?
5) Op de GL-iNet routers kan de std firmware worden vervangen door Gargoyle, maar welke voordelen/functies geeft dat?

• Zaffo
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-04 17:51
Kijk hier eens naar: pricewatch: MikroTik mAP Lite

Ik heb er zelf altijd een in mijn tas zitten en heb er goede ervaringen mee.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:24
De AR300M heb ik al een tijdje. Het is een solide router. Hij deed prima zijn werk in Center Parcs en in de US. Het beta gevoel voor de AR300M komt door het broertje AR300MD. De AR300MD router is als een soort van beta uitgekomen, want de 5GHz module heeft last van te veel hitte. Dit jaar staat een geheel nieuwe versie gepland met dual-band.

De firmware van gl-inet lost wat problemen met WISP mode voor OpenWRT op. OpenWRT zoekt standaard in WISP-mode eerst verbinding met de AP, waarmee hij moet verbinden, en start zodra dat succesvol is pas zijn eigen AP. Als verbinden faalt, komt de AP van OpenWRT niet online en kun je dus niet wireless verbinden. De scripts van gl-inet zorgen in dat geval dat de AP toch gestart wordt. Ook maakt de gl-inet firmware het instellen van de router net iets makkelijke. Zie de webinterface van de gl-inet firmware als de setup wizard op de Asus routers.

1) De soc van de AR300MD en TP-link WR802n zijn vrijwel identiek. Voordeel van de AR300M is:
- een USB-poort waaraan iets kan koppelen (wifi-adapter, 3g-/4g-dongle, usb-storage, printer, webcam etc)
- 2 ethernet poorten ipv 1, hoewel ik zelden via LAN aan de travelrouter hang. Vooral bij complexere instellingen via OpenWRT/lede is het handig om zo'n lan-poortje te hebben.

2) Heb je naar HooToo gekeken?

3) De CPU van travelrouters is niet krachtig. Met 10Mbit/s heb je de max van OpenVPN op een AR300M bereikt. In dat geval kunnen travelrouters warm worden. Asus WL330N3G heb ik daardoor wel eens moeten uitzetten voor een paar minuten om af te koelen, voordat ie het weer deed.

4) Mogelijk geven externe antennes een verbetering in signaal, Afhankelijk hoe je je travelrouter gebruikt, kan het ook extra ruimte innemen en kwetsbaarder zijn.

5) Ik heb nooit met Gargoyle gespeeld. De firmware van gl-inet voegt een paar kleine extra's toe waardoor de router makkelijker in te stellen is. Mocht je complexere dingen willen doen met OpenWRT dan kun je
in Luci ongeveer alle extra's van gl-inet's firmware uitzetten en niet gebruiken.

[Voor 3% gewijzigd door Groentjuh op 16-03-2017 11:15]

• JPS
  • Niet online
Zaffo schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:21:
Kijk hier eens naar: pricewatch: MikroTik mAP Lite

Ik heb er zelf altijd een in mijn tas zitten en heb er goede ervaringen mee.
Mooi compact dingetje, maar ik kan er weinig over vinden... Geen gebruikerservaringen, maar ook niet de functionaliteiten in de software.

• JPS
  • Niet online
@Groentjuh Dank voor je uitgebreide reply. HooToo zal ik ook eens bekijken Wat is volgens jou het voordeel?

Software van de GL-iNets spreekt me wel aan. Maar als ik je zo lees dan kan ik beter ff wachten op de nieuwe AR300MD. Heb je ook ervaring met het gebruik van OpenVPN vanaf de travelrouter? Werkt dat goed?

• Groentjuh
HooToo is gewoon een andere producent van travel routers. HooToo heeft meestal een ingebouwde accu. Dat kan handig zijn voor sommige situaties.

Ik weet niet hoe jij je travelrouter gebruikt. Ik zelf gebruik mijn AR300M voor meerdere situaties:
- als mifi (in rugzak of zelfs heuptasje), waarbij ik dus een 3g-/4g-dongle aankoppel aan de USB-poort en alles met een USB-power-bank voorzie van energie.
- als eigen access-point gekoppeld op een publieke access point. Regelmatig sluit ik hierbij een wifi-adapter aan, zodat ik 2 radio's heb. Op de router start een VPN verbinding op om de pakketjes niet onbeveiligd door de lucht te laten gaan.
- als OpenVPN tap capable apparaat, zodat vanuit overal mijn eigen thuisnetwerk in kan. (Android en ios ondersteunen dat niet)

Als je dual-band en snelheid van OpenVPN belangrijk vindt, dan kun je wachten op de nieuwere router, die hopelijk deze zomer komt. Met de AR300M kan ik 40 tot 50 MBit/s aan in WISP-mode als er goede verbinding is. Echter over OpenVPN kom je niet voorbij de ~10Mbit/s. Captive portals en OpenVPN zijn niet altijd de beste vriendjes als een captive portal na X uur het internet weer uitgooit. In dat geval moet eerst OpenVPN uit, voordat je naar de captive portal kan.

Met de AR300M ben ik zeer tevreden en het is voor mij een prima vervanger voor de Asus WL-330n3g.

• Zaffo
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-04 17:51
JPS schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 20:48:
[...]

Mooi compact dingetje, maar ik kan er weinig over vinden... Geen gebruikerservaringen, maar ook niet de functionaliteiten in de software.
Dingetje draait op RouterOS.

Zie hier een video over deze en het grotere broertje. Het betreft wel de oude versie, de geupdate versie heeft een 650 MHz CPU (Atheros QCA9533) en dual chain wifi.

• JPS
  • Niet online
Ingebouwde accu heb ik niet nodig, in dat geval hang ik 'm wel aan een powerbankje.

Wonderwel heb ik mijn Asus 330nul wel weer aan de praat gekregen na een factory reset. Met het bijgeleverde tooltje kan ik 'm alleen niet meer configureren, hij kan niet verbinden. Webinterface werkt wel.

Maar ik hou die GL-inets zeker in de gaten, thanks voor de reacties!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik vind de eis voor MAC-cloning een beetje vreemd, waarom wil je dat per se op een routertje hebben? Netwerktechnisch gezien is het op zich namelijk niet per se nodig, bij een fatsoenlijk netwerk al helemaal niet.

Overigens is dit vaak ook een (software) feature vanuit de firmware. Ik ga er daarom stiekem vanuit dat bijvoorbeeld OpenWRT daar wel support voor heeft.

[Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 24-03-2017 12:59]

• Groentjuh
@CH40S, mac cloning is niet altijd een software feature. Het is soms ook afhankelijk of de drivers en firmware het toestaat. Alle routers van GL-iNet draaien OpenWRT, dus zouden ze het allemaal moeten kunnen. De fabrikant geeft echter aan dat de routers, die een MT7620 hebben, daar anders over denken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Diverse hotels en/of campings staan maar 1 device en voor meer apparaten moet je dan bijv bijbetalen of het kan helemaal niet. Als je je smartphone al hebt gebruikt kun je daarna niet ook nog je laptop gebruiken.

Als je dan op de router je Mac adres kloont van de smartphone, dan kun je met alle devices weer het achterliggende netwerk op.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:40
Heb naar aanleiding van dit topic maar eens de GL-AR300M aangeschaft en moet zeggen dat het toch wel een leuk en veelzijdig apparaat is.
De versie van Openwrt en de bijbehorende packages zijn niet helemaal up to date. Zo is Openvpn vanuit hun eigen web-interface makkelijk in te stellen, maar loop je in Openwrt tegen de verouderde packages aan.
Zal dit weekend eens proberen om lede er goed werkend op te krijgen.

• basix
  • Laatst online: 04-06 12:55
leuk topic dit. Ik kwam onlangs met wat zoekwerk ook op de GL-AR300M uit.
voor mij is de maximal openvpn throughput wel een punt. Ik zie dat jullie zeggen dat je ongeveer max 10 mbit haalt. Is dat met 256 bit aes?

Valt er niet meer uit te halen met bijvoorbeeld een lagere settings?
Of is er wellicht een router op de markt die wel wat sneller is? Ik zit toch te kijken naar minimaal 15/20 mbit throughput.

groet

• RinuX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-10-2021
basix schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:19:
leuk topic dit. Ik kwam onlangs met wat zoekwerk ook op de GL-AR300M uit.
voor mij is de maximal openvpn throughput wel een punt. Ik zie dat jullie zeggen dat je ongeveer max 10 mbit haalt. Is dat met 256 bit aes?

Valt er niet meer uit te halen met bijvoorbeeld een lagere settings?
Of is er wellicht een router op de markt die wel wat sneller is? Ik zit toch te kijken naar minimaal 15/20 mbit throughput.

groet
Hij is duur maar https://www.invizbox.com haalt 25 mbit

• basix
  • Laatst online: 04-06 12:55
leuk apparaat en inderdaad een hogere throughpunt. Helaas blijkt het dat ze geen officiele support hebben voor een andere VPN provider behalve dan die van hun zelf (die betaald is). Je kunt het dus wel zelf aanpassen maar dan moet je dieper in de linux config doormiddel van CLI de boel zelf gaan aanpassen, zonder support overigens.

Ik zoek gewoon een oplossing waar ik in de wan connectie mijn eigen Openvpn server als client kan configureren. Die GLI oplossing komt in de buurt, alleen de thoughput is net even te weining om alles te kunnen doen in mijn situatie.

• RinuX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-10-2021
Voordeel is wel dat hij kan omgaan met captive portals bij hotels ed.

Ik probeer uit te zoeken hoe ik een eigen vpn server er in kan gooien, moet niet te moeilijk zijn toch als je de juiste locatie vind? de sourcecode staat hier: https://github.com/invizbox/invizbox/

• tomvdlee
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:12
Ik heb de AR300M nu in gebruik in een vakantiehuisje en die werkt in WISP mode erg goed. Heb de versie met de extra antennes voor 35 Euro gekocht.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee