Oud ram geheugen bijsteken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Midsjull
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik zoek een?
Passend ram advies

Wat is je budget?
Niet echt van toepassing denk ik

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
[Nee

Ik vraag me af wat wijsheid is op het gebied van werkgeheugen. Ik wil een nieuw mobo, cpu en gpu kopen en heb van mijn oude pc nog 2 x 4 GB ram op 2133 MHz liggen.

Mijn nieuwe cpu wordt een 8700k met een 1080 of 2080 als gpu (afhankelijk van de performance)

Ik wilde 16 GB in de computer stoppen en vroeg me af of het slimmer is om het ram geheugen op 2600 MHz te kopen (optimale prijs performance geloof ik) en mijn 8gb uit mijn vorige pc bij te steken. De snelheid wordt (volgens mij) dan allround op 2133 MHz gezet, maar ik heb dan wel 8 GB meer. Wat zouden jullie adviseren?

Beste antwoord (via Midsjull op 14-09-2018 17:19)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 19:22
Sj44k13 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:57:
Als je een 8700k neemt met geheugen op 2133 MHz lever je in op prestaties. Ik had een review gezien op YouTube waaruit bleek dat een 8700k op stock snelheid met geheugen op iets van 3000 MHz sneller presteert dan een 8700k overclockt naar 5 GHz (weet helaas niet meer waar...)
De meeste moederborden zetten sowieso de Turbo die geldt voor gebruik van 1 core ook gewoon op alle cores (enhanced turbo).

Dus de standaard 8700K draait dan al 4.7 Ghz op alle cores. Een overclock naar 5.0 lijkt dan leuk, maar is dus maar 6%.
Het verschil tussen 2100 en 3000 is bijna 45% (afgezien van een zooi timings).

Nogal logisch dat je in sommige vergelijkingen beter uit bent met het snellere geheugen.

Deze is overigens wel heel gemakkelijk gemaakt:
Midsjull schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:00:
[...]

Dit heb ik gelezen, maar ik zou dus niet weten of ik meer of sneller geheugen nodig heb. Het gebruik is voornamelijk gaming. 😅
Er wordt wel van je verwacht dat je zelf wat onderzoek doet.

Hoeveel geheugen heb je maximaal in gebruik (Taskmanager!) of ander programma whatever)? Is dat meer of minder dan 16GB?

Meer dan 16GB> systeem gaat swappen en performance gaat achteruit. Meer geheugen heeft op dat moment dus zin, ook al is het trager.

MInder dan 16GB: Je gebruikt je geheugen nog niet eens helemaal, dus meer heeft helemaal geen zin.

In de praktijk is het handig om nog wat speling te hebben.

Ik vind het altijd zo bijzonder dat iemand het jarenlang met 8GB heeft gedaan, nu overgaat naar het dubbele en dan zou dat opeens niet genoeg zijn?

[ Voor 37% gewijzigd door White Feather op 14-09-2018 09:50 ]

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eerst eens of het wel gaat passen. Niet dat je DDR3 met DDR4 wil gaan mixen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:34
Waarom 6 tientjes willen besparen op €1000 waarmee je nog prestaties inlevert ook door duur gekocht ram op 2133 te laten lopen ipv een nieuwe 16GB kit op 3000 MT/s.

• Midsjull
Dit heb ik gelezen, maar ik zou dus niet weten of ik meer of sneller geheugen nodig heb. Het gebruik is voornamelijk gaming. 😅

[ Voor 5% gewijzigd door Midsjull op 13-09-2018 21:02 ]

• Midsjull
TERW_DAN schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:57:
Kijk eerst eens of het wel gaat passen. Niet dat je DDR3 met DDR4 wil gaan mixen.
Beide ddr4 dus dat zit goed! :)

• Midsjull
Uszka schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:02:
Waarom 6 tientjes willen besparen op €1000 waarmee je nog prestaties inlevert ook door duur gekocht ram op 2133 te laten lopen ipv een nieuwe 16GB kit op 3000 MT/s.
Omdat die nieuwe 16gb kit er sowieso komt. Het is puur de vraag of het sneller is om het oude werkgeheugen bij te steken.

• Nielson
Als je toch al van plan bent om er 16GB in te plaatsen kun je beter die 8GB verpatsen via V&A, voor games zal je er geen merkbaar profijt van hebben.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Of gewoon beide testen als je het toch gaat kopen.

• Midsjull
TERW_DAN schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:59:
Of gewoon beide testen als je het toch gaat kopen.
Dat is ook nog een optie, maar ik ben op z'n zachtst gezegd geen held in de bios dus heb geen idee hoe ik die snelheden dan instel...

• Nielson
Je hoeft niet veel in te stellen, in eerste instantie zal de bios gewoon op 2133 MHz starten. Als je enkel het nieuwere snellere geheugen erin hebt zitten laad je het XMP profiel, bios zal dan het geheugen op de juiste waardes instellen.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je een 8700k neemt met geheugen op 2133 MHz lever je in op prestaties. Ik had een review gezien op YouTube waaruit bleek dat een 8700k op stock snelheid met geheugen op iets van 3000 MHz sneller presteert dan een 8700k overclockt naar 5 GHz (weet helaas niet meer waar...)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Daar moet je dan wel de sidenote bij plaatsen dat het dan gaat om een applicatie die juist heel veel baat heeft bij geheugensnelheden. Voor de meeste dingen geldt dat niet zo, en gaat een flink OCde CPU toch echt meer verschil geven dan wat sneller geheugen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Midsjull koop gewoon een nieuw setje, en verkoop je 8gb in V&A pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dit was tijdens gamen, de Witcher 3 volgens mij.
TERW_DAN schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 00:02:
[...]

Daar moet je dan wel de sidenote bij plaatsen dat het dan gaat om een applicatie die juist heel veel baat heeft bij geheugensnelheden. Voor de meeste dingen geldt dat niet zo, en gaat een flink OCde CPU toch echt meer verschil geven dan wat sneller geheugen.

Acties:
  • Beste antwoord

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 19:22
De meeste moederborden zetten sowieso de Turbo die geldt voor gebruik van 1 core ook gewoon op alle cores (enhanced turbo).

Dus de standaard 8700K draait dan al 4.7 Ghz op alle cores. Een overclock naar 5.0 lijkt dan leuk, maar is dus maar 6%.
Het verschil tussen 2100 en 3000 is bijna 45% (afgezien van een zooi timings).

Nogal logisch dat je in sommige vergelijkingen beter uit bent met het snellere geheugen.

Deze is overigens wel heel gemakkelijk gemaakt:
Midsjull schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:00:
[...]

Er wordt wel van je verwacht dat je zelf wat onderzoek doet.

Hoeveel geheugen heb je maximaal in gebruik (Taskmanager!) of ander programma whatever)? Is dat meer of minder dan 16GB?

Meer dan 16GB> systeem gaat swappen en performance gaat achteruit. Meer geheugen heeft op dat moment dus zin, ook al is het trager.

MInder dan 16GB: Je gebruikt je geheugen nog niet eens helemaal, dus meer heeft helemaal geen zin.

In de praktijk is het handig om nog wat speling te hebben.

Ik vind het altijd zo bijzonder dat iemand het jarenlang met 8GB heeft gedaan, nu overgaat naar het dubbele en dan zou dat opeens niet genoeg zijn?

[ Voor 37% gewijzigd door White Feather op 14-09-2018 09:50 ]

• Midsjull
Ik denk dat het checken van het verbruik wel een goede is. Mocht ik dan vaak tegen het maximale aanlopen ga ik eens kijken wat er gebeurt als ik die 8gb bijsteek. Thanks!
Pagina: 1