Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Ben al een tijdje aan het denken om zonnepanelen op mijn dak te leggen, het lastige is dat ik door de bomen het bos niet meer zien.

Ik heb verschillende bedrijven aangeschreven en de meeste zijn ook bij mij langs gekomen. De meeste geven aan dat het dak aan de voorzijde het beste is, aangzien ik daar net wat langer zon op heb staan. Maar dat is ook het enige waar ze het over eens zijn. De ene legt de panelen in een serieschakeling, de andere gebruikt optimisers en weer een andere gebruikt micro omvormers.

Qua panelen heb ik Longi, Q Cells, AEG, Trina en SunPower voorbij zien komen. Ik heb geen flauw idee wat nu goede en minder goede panelen zijn. De een zegt dat je duitse panelen moet nemen (duitse degelijkheid), andere zeggen weer dat je aziatische moet nemen (ze maken daar alles, dus ook zonnepanelen).

Wat betreft Watt piek leggen ze er allemaal tussen de 2400 en 3000 Watt op. Gezien het een woning is die ik nog maar pas bewoon schatten we ongeveer 2400 kWatt per jaar nodig te hebben. De prijs ligt tussen de 1,50 (1,24) en de 1,95 (1,61) per Watt piek (prijs tussen haakjes is de exclusief BTW prjs. Had alles voor mijzelf inclusief uitgerekend).

Even de informatie over de woning:
Ik heb 3 woonlagen met daarop een zolder. De afmetingen zijn 6 bij 9. Officieel is het een dak van de VVE, maar we hebben toestemming gekregen van de leden om de zonnepanelen op het dak te leggen. Een van de leveranciers gaf wel aan dat micro omvormers de voorkeur hadden, aangezien de hoogte van het huis. Door de omvormers zou je gemakkelijk kunnen zien of er iets stuk en welke er dan stuk is. Dan hoef je niet het dak op om ze allemaal na te lopen. Daarnaast zou de rest van de panelen wel gewoon blijven werken. Gezien de hoogte zou even het dak op gaan een dure aangelegenheid worden, aangezien je daar een hoogwerker voor nodig hebt (dat valt niet in de garantie).

Fotos (zijn klikbaar)

Kunnen mij nog iets van advies geven? Lijstje met offertes heb ik hier nog niet neergezet, aangezien ik niet weet of dat mag. Als dat mag, dan vind ik het geen probleem om hier mijn lijstje te delen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Ik zou aan allebei de kanten panelen leggen.
Als salderen ophoudt te bestaan, heb je over de hele dag verspreid, direkt verbruik van de panelen.

De schoorsteen(en) zijn inderdaad vrij hoog zoals ik kan zien.
Feit is wel, dat wanneer die schaduw werpt, de zon toch niet mooi op die kant staat, maar het heeft wel enigszins effect op de opbrengst.

Vraag is alleen of je dat met relatief "dure" micro omvormers moet oplossen of met een SE omvormer met op alle panelen een optimizer, of dat je "enigszins" het verlies neemt, met een stringomvormer met schaduwmanagement.

Lastig om hier een beslissing over te nemen.....
Wil je alles "meepikken", neem dan SE + optimizers of micro-omvormers
Maar besef wel, die maken van schaduw ook geen zon. Dus verlies heb je zowiezo.

Je kan hier offertes plaatsen als je wilt.
Maar ik schrik ervan denk ik (zoals gewoonlijk). Ik probeer ook zoveel mogelijk alles zelf te doen.
Ook al eens bij sun-solar een offerte opgevraagd?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 13-09-2018 17:56 (11%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Beide kanten klink ook interessant, maar eigenlijk wilde ik maar 1 kant van mijn zolder opofferen voor zonnepanelen. Dan kan ik aan de andere kant altijd nog een dakraam plaatsen, voor als de zolder meer moet worden dan een berging.

Schoorstenen zijn inderdaad vrij hoog. Zou de micro omvormers of optimizer ook niet nemen voor de betere opbrengst. Ik zou ze plaatsen om de zonnepanelen te monitoren, zodat als er eentje stuk is, ik weet welke het is en dat dan de rest van het systeem gewoon blijft draaien. Verwacht niet dat ze snel stuk gaan, maar gezien de hoogte sta ik niet zomaar op het dak om iets te controleren (sowieso verwacht ik niet dat ik ooit op het dak kom). Is dat een logische keus of is de kans op defect zo klein dat je daar niet veel in moet investeren?

De hoogte weerhoudt mij er een beetje van om het zelf te doen. Niet dat ik echt last van hoogtevrees heb, maar om het dak op te komen zou ik al een hoogwerker moeten regelen, want met een laddertje ga je het niet halen.

Bij sun-solar had ik nog geen offerte opgevraagd, ga ik ook even doen.

De offertes die ik kreeg:

Offerte 1
Zonnepaneel:10x LONGI Solar 300Wp Black 40mm 5BB zonnepaneel
Omvormer:Solax X1 Air X1-2.5-S-D(N) (1 fase, 1 MPPT & WiFi)
Watt piek:3000
Prijs: 4.480,63 ( 3703,-)
Prijs/Watt: 1,49 ( 1,23)

Offerte 2
Zonnepaneel:8x Q Cells Q.PEAK DUO BLK-G5 310
Omvormer:Goodwe 2500-NS
Watt piek:2480
Prijs: 3.847,80 ( 3180)
Prijs/Watt: 1,55 ( 1,28)

Offerte 3
Zonnepaneel:11x AEG AS-P606
Omvormer:SolarEdge 3000H
Watt piek:3025
Prijs: 4.918,45 ( 4064,83[)/td]
Prijs/Watt: 1,63 (1,35)

Offerte 4
Zonnepaneel:9x Trina Solar TSM-270 PC05A Poly
Omvormer:SolarEdge SE 2200 HD wave
Watt piek:2430
Prijs: 4.128,74 ( 3412,18)
Prijs/Watt: 1,70 ( 1,40)

Offerte 5
Zonnepaneel:8x Q Cells Q.PEAK BLK-G4.1 295
Omvormer:Goodwe 2500-NS
Watt piek:2360
Prijs: 4.174,50 ( 3450)
Prijs/Watt: 1,77 ( 1,46)

Offerte 6
Zonnepaneel:10x LONGI Solar 300Wp Black 40mm 5BB zonnepaneel
Omvormer:Enphase IQ7 micro omvormer (7th generation)
Watt piek:3000
Prijs: 5.845,51 ( 4831,-)
Prijs/Watt: 1,95 ( 1,61)

Offerte 7
Zonnepaneel:6x SunPower X22-360WP
Omvormer:Sofar 2200 TL
Watt piek:2160
Prijs: 5.125,00 ( 4235,53)
Prijs/Watt: 2,37 ( 1,96)

Eppo wijzigde deze reactie 15-09-2018 23:53 (1%)
Reden: ex BTW bedragen toegevoegd

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Ik klink misschien bot, maar als er iets stukgaat, dan is het de micro omvormer of optimizer, en niet het paneel.

Ik heb zelf nu panasonic hit kuro gelegd.
Daar geeft de fabrikant 25 jaar garantie op.
Men mag er dan ook wel vanuit gaan dat het kwaliteit is. (En dat is het ook)

Maar zoals je zei, je wilt per paneel kunnen loggen. Dan ben je dus wel aan enphase, aps of solaredge gebonden. Wil je helemaal zeker zijn, plaats dan de micro omvormers of optimizers binnen.
Maar je ziet al het prijsverschil tussen offerte 1 en 6 met dezelfde panelen.
Daar kun je best een hoogwerker voor huren als het een keer mis gaat.
(sma kan ook prima gelogd worden, per string)

Misschien kan @Zuluman je wat advies geven over enphase.

Niemand weet dus exact de maat van het dak vanwege de zeer verschillende offertes?
Ik denk dat je daar eens mee moet beginnen. (Dat kan al door pannen te tellen en als je een paar pannen opmeet door een dakraampje, als je die hebt)

En zet het begrip jaar verbruik en jaaropwek eens uit je hoofd.
Binnen 2 jaar bestaat salderen niet meer. Dan is direkt verbruik en direkt opwek belangrijker.
Laat jij daar nou het perfecte dak voor hebben met oost/west.

Ik heb een noord/zuid en alles volgeplempt. Of dat financieel verstandig is, weet ik niet, maar zo heb ik in de mindere maanden wel meer direkt verbruik straks, dan dat ik precies mijn jaarverbruik weg zou leggen.
En door het overschot betaald de zomer afrekening, mijn winterafrekening nog steeds.
(all-electric hier)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-09-2018 07:00 (87%)

• Zuluman
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:25

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik maak altijd dit reken sommetje per geinstalleerd paneel:
  • paneel goedkoop 100,- 300wp / paneel gemiddeld 200 330wp / paneel duur 300 (365wp)
  • micro omvormer 80,-
  • kabel per paneel 20,-
  • montage mat. 50,-
  • monteren 50,-

totaal 300 / 400 / 500 per paneel bij minimum 10 stuks

en dan nog kosten niet gerelateerd aan het aantal panelen
  • meterkast aanpassen 300
  • sturingsunit envoy 300
dan komt er nog winst over inkoop overheen
meestal is dat tussen de 15% - 30%

dus bv 12 panelen x 300 = 3600 +300+300 = 4200
Voor materiaal en montage
Daar komt nog bij winst-
tussen de
15% = 630,-
30% = 1260,-

totaal excl. btw tussen 4.830,- en 5.460,- excl. btw met micro omvormer.

Je kan het sommetje ook gebruiken voor en string. Vervang de kosten voor de micro's + kabel +sturing voor een stringomvormer. In dit voorbeeld dus -1300 maar + 600/750 ongeveer. Ex winst. Let op dat je de stringomvormer over de levensduur wel 2x moet rekenen in vergelijk met micro's.

Ik ben bouwkundig ingenieur en werk als kostenadviseur voor het rijk. Ik adviseer met mijn collegas oa over verduurzaming van de vastgoedportefeuille op financieel gebied. Daarnaast heb ik een eigen adviesbureau voor bouwkosten, duurzaamheid en ontwerp.

Ik heb mijn eigen systeem geinstalleerd en help familie, buren en vrienden met de opzet en keuze van een systeem.

Omdat ik een bouw gerelateerd kvk nummer heb kan ik bij solar clarity inkopen. Veel korting krijg ik niet als ik het vergelijk met winkelman en solar bouwmarkt. Alleen op de panelen scheelt het wel wat. 10-30 euro paneel.

Mijn inkoop ligt nagenoeg gelijk aan de verkoopprijs van particulieren bij solar bouwmarkt en winkelman. Het meest bepalende is de prijs van het gekozen paneel. Het goedkoopste paneel 300wp heb je al voor 100,- excl paneel tot 365Wp voor 285,- excl. btw. De longi solar 300 wp kost mij 105 ex. Btw. 270wp ligt rond de 85 ex. Btw

Montage hangt af van het aantal panelen en plat dak of schuin dak. prijzen van montage kan je ook vinden op solar bouwmarkt en winkelmann.

Dan heb je nog bevestigingsmateriaal wat afhangt van plat dak of schuin dak.

en dan nog de keuze omvormer. is er veel schaduw of geen, zuid georienteerd of oost-west opstelling. En hoe wil je monitoren.

Ik heb bewust voor enphase micro's gekozen omdat:
- geen dc in huis
- monitoring per paneel
- monitoring opwekking en verbruik met envoy
- uitbreidbaarheid- eenvoudig panelen toevoegen zonder omvormer wissel.
- optimale opwekking per paneel
- zelf eenvoudig en veilig te installeren
- garantie en verwachte levensduur van 20 jaar
- kans dat alle 12 stuk gaan miniem
- etc etc

Ik heb een oost west syteem met nagenoeg geen schaduw.

edit/aanvulling:
Ik heb deze cursus gevolgd. http://www.edusun.nl/doe-...nepanelen-plaatsen-1-dag/
voor 89 ex. btw (btw kan ook opvoeren voor de belastingdienst)
Je bespaart dan (een deel) van de winst je kan immers zelf niet zo goedkoop inkopen als een installateur. en het scheelt de montage arbeid. dus al gauw tussen de 1.000 en 1.500. Al kan ik me voorstellen dat in jouw situatie de hoogte lastig is. steiger huren, transporteren opbouwen. uitvogelen hoe persoonlijke valbeveiliging werkt. ik heb een platdak dat ik eenvoudig via het dakterras op de 2e kan bereiken. Dus had geen steiger nodig maar moest wel opletten dat ik aan de hoge kant niet naar beneden viel. (9m hoog). en het kan zijn dat de woningbouw eist dat je het laat doen door een professional. meterkast zou ik in veel gevallen laten doen.

Zuluman wijzigde deze reactie 14-09-2018 10:55 (15%)

3600Wp Oost/West 12x LG Bifacial + Enphase M250 PVOutput

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:54

CurlyMo

www.pilight.org

@Eppo Zijn die / Wp prijzen incl. of excl. BTW?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• tsja
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19-09 09:21
Ik kijk zelf al een tijdje uit naar zonnepanelen. Nu de salderingsregeling wordt afgeschaft wacht ik nog even voordat ik duidelijkheid heb over de terugleversubsidie. Dit komt doordat met de salderingsregeling het alleen interessant is om je jaarlijks verbruik op te wekken.

Met de tergleversubsidie lijkt het interessant om je dak helemaal vol te leggen (overcapaciteit). Je zou met de terugleversubsidie, zo ver ik weet, binnen 7 jaar de panelen hebben terugverdiend. Met het vol leggen van je dak kan je dan misschien genoeg stroom terugleveren aan het net om zodoende genoeg geld te generen om je energierekening te kunnen voldoen.

Ik wacht dus nog af totdat het duidelijk is of er een maximaal aantal panelen aan de orde is met de terugleversubsidie. Als dat niet het geval is ga ik bij mij alles vol leggen. Mijn advies aan jou is om in overweging te nemen te wachten met de aanschaf tot er duidelijkheid is. Daarbij wordt de invoerheffing op panelen uit China opgeheven. Dus het wordt steeds goedkoper om deze aan te schaffen.

• Ro-Maniak2
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-11 16:26
Zuluman schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:22:
Ik maak altijd dit reken sommetje per geinstalleerd paneel:
  • paneel goedkoop 100,- 300wp / paneel gemiddeld 200 330wp / paneel duur 300 (365wp)
  • micro omvormer 80,-
  • kabel per paneel 20,-
  • montage mat. 50,-
  • monteren 50,-

totaal 300 / 400 / 500 per paneel bij minimum 10 stuks

en dan nog kosten niet gerelateerd aan het aantal panelen
  • meterkast aanpassen 300
  • sturingsunit envoy 300
dan komt er nog winst over inkoop overheen
meestal is dat tussen de 15% - 30%

dus bv 12 panelen x 300 = 3600 +300+300 = 4200
Voor materiaal en montage
Daar komt nog bij winst-
tussen de
15% = 630,-
30% = 1260,-

totaal excl. btw tussen 4.830,- en 5.460,- excl. btw met micro omvormer.

Je kan het sommetje ook gebruiken voor en string. Vervang de kosten voor de micro's + kabel +sturing voor een stringomvormer. In dit voorbeeld dus -1300 maar + 600/750 ongeveer. Ex winst. Let op dat je de stringomvormer over de levensduur wel 2x moet rekenen in vergelijk met micro's.

Ik ben bouwkundig ingenieur en werk als kostenadviseur voor het rijk. Ik adviseer met mijn collegas oa over verduurzaming van de vastgoedportefeuille op financieel gebied. Daarnaast heb ik een eigen adviesbureau voor bouwkosten, duurzaamheid en ontwerp.

Ik heb mijn eigen systeem geinstalleerd en help familie, buren en vrienden met de opzet en keuze van een systeem.

Omdat ik een bouw gerelateerd kvk nummer heb kan ik bij solar clarity inkopen. Veel korting krijg ik niet als ik het vergelijk met winkelman en solar bouwmarkt. Alleen op de panelen scheelt het wel wat. 10-30 euro paneel.

Mijn inkoop ligt nagenoeg gelijk aan de verkoopprijs van particulieren bij solar bouwmarkt en winkelman. Het meest bepalende is de prijs van het gekozen paneel. Het goedkoopste paneel 300wp heb je al voor 100,- excl paneel tot 365Wp voor 285,- excl. btw. De longi solar 300 wp kost mij 105 ex. Btw. 270wp ligt rond de 85 ex. Btw

Montage hangt af van het aantal panelen en plat dak of schuin dak. prijzen van montage kan je ook vinden op solar bouwmarkt en winkelmann.

Dan heb je nog bevestigingsmateriaal wat afhangt van plat dak of schuin dak.

en dan nog de keuze omvormer. is er veel schaduw of geen, zuid georienteerd of oost-west opstelling. En hoe wil je monitoren.

Ik heb bewust voor enphase micro's gekozen omdat:
- geen dc in huis
- monitoring per paneel
- monitoring opwekking en verbruik met envoy
- uitbreidbaarheid- eenvoudig panelen toevoegen zonder omvormer wissel.
- optimale opwekking per paneel
- zelf eenvoudig en veilig te installeren
- garantie en verwachte levensduur van 20 jaar
- kans dat alle 12 stuk gaan miniem
- etc etc

Ik heb een oost west syteem met nagenoeg geen schaduw.

edit/aanvulling:
Ik heb deze cursus gevolgd. http://www.edusun.nl/doe-...nepanelen-plaatsen-1-dag/
voor 89 ex. btw (btw kan ook opvoeren voor de belastingdienst)
Je bespaart dan (een deel) van de winst je kan immers zelf niet zo goedkoop inkopen als een installateur. en het scheelt de montage arbeid. dus al gauw tussen de 1.000 en 1.500. Al kan ik me voorstellen dat in jouw situatie de hoogte lastig is. steiger huren, transporteren opbouwen. uitvogelen hoe persoonlijke valbeveiliging werkt. ik heb een platdak dat ik eenvoudig via het dakterras op de 2e kan bereiken. Dus had geen steiger nodig maar moest wel opletten dat ik aan de hoge kant niet naar beneden viel. (9m hoog). en het kan zijn dat de woningbouw eist dat je het laat doen door een professional. meterkast zou ik in veel gevallen laten doen.
Een vraag aan jou - beetje off topic, maar ik denk dat het voor de TS ook interessant is gezien de keuzes die hij ziet/wil maken - aangezien je er goed inzit.

Je gaat duidelijk voor Enphase micro-omvormers,geef je aan. Nu is de wp van de omvormers van Enphase maximaal25owp, tenminste, ik kan nergens op hun site of elders een micro-omvormer van ze vinden met een hoger vermogen.

-> hoe verhoudt zich dit met panelen met een hogere wp? Hoeveel zin heeft het (niet) om een 310wp paneel aan een Enphase-micro-omvormer (van 250wp) te hangen?

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16-11 20:38
ze hebben nieuwe generatie omvormers die tot 350 watt gaan

1710+570+1425+1380+880+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Ro-Maniak2
Deze gaat tot 295 VA output.
https://cdn.webshopapp.co...-iq7-iq7plus-ds-nl-nl.pdf

@tsja
Zonde. Door te wachten loop je alweer 1,5 jaar TVT mis.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-09-2018 16:52 (68%)

• Zuluman
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:25

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:09:
[...]

Een vraag aan jou - beetje off topic, maar ik denk dat het voor de TS ook interessant is gezien de keuzes die hij ziet/wil maken - aangezien je er goed inzit.

Je gaat duidelijk voor Enphase micro-omvormers,geef je aan. Nu is de wp van de omvormers van Enphase maximaal25owp, tenminste, ik kan nergens op hun site of elders een micro-omvormer van ze vinden met een hoger vermogen.

-> hoe verhoudt zich dit met panelen met een hogere wp? Hoeveel zin heeft het (niet) om een 310wp paneel aan een Enphase-micro-omvormer (van 250wp) te hangen?
Ik heb oost west 300wp panelen op een m250 omvormer. 320wp kan ook nog oo oost west. Sta je zuid op 30-40 graden dan zou ik max 300wp panelen nemen. Wil je hoger dan zou ik voor de IQ7+ gaan. 295w max. Dus dan kan je 400wp voor oost west max nemen en 365wp op zuid op 35 graden.

Hier leg ik t wat uitgebreider uit.
Zuluman schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:09:
[...]

Een IQ7+ is geschikt voor 60 en 72 cell net als M250.

De m250 ( 96,-)is 250W aanbevolen voor 270-330Wp panelen.

De IQ7+ (130) is 290W en aanbevolen voor 250-440wp

Ik betaal 90 voor de M250 en 105 voor de IQ7+ Vergeet niet 14,- voor de kabel per omvormer. je kan er dus max 2 zo in het stopcontact steken. of 6 stuks op een lasdoos op ene bestaande groep.

Ik heb zelf de M250 met 300Wp panelen oost-west die vlakken nooit af. Ik heb voor een kennis een zuid systeem op 35 graden ook M250 met 300Wp panelen en die vlakken in het voorjaar en najaar gedurende een korte periode af. Scheelt minder dan 1% op jaarbasis.maar die 1% verdien je weer terug door het eerder in en uitschakelen van de omvormer.
Zuluman schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:44:
[...]

of aftoppen. Dat wil zeggen dat de opbrengst van de panelen hoger is op een bepaald moment dan de omvormer kan leveren. dus als het paneel 300w levert en de omvormer maar 250 kan verwerken verlies je dus 50w x duur van die periode. je ziet het in de opwekkingscurve als de parbool een plat stukje heeft aan de bovenkant.

hier bv 3,4,5 mei vlakken af/toppen af en 6 en 7 niet meer. dit is een systeem op zuid onder 35 graden.
[Afbeelding]

Zuluman wijzigde deze reactie 14-09-2018 17:10 (45%)

3600Wp Oost/West 12x LG Bifacial + Enphase M250 PVOutput

• tsja
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19-09 09:21
@ AUijtdehaag

Ik kan je niet volgen met de tvt. Voor je feitelijk gebruik krijg je 19 cent en voor overcapaciteit krijg ca. 6 cent. . Met de terugleversubsidie verdien ik met elk paneel, ook wat overcapaciteit geeft, terug in 7 jaar. Bedoel je dat er ook terugleversubsidie kan worden aangevraagd voor bestaande zonnepanelen?
@AUijtdehaag Per paneel loggen was vooral het idee omdat ik dan van binnen uit kan zien wat er stuk is. Als een paneel zo goed als niet stuk gaat en het eigenlijk altijd de omvormer is, dan is het voor mij niet perse noodzakelijk om per paneel te loggen (ik ken mijzelf, ik kijk daar de eerste 2 weken na en daarna geloof ik het wel). Dus in dat geval zou ik net zo goed voor een string kunnen gaan? (offerte 1 en 6 komen ook van hetzelfde bedrijf).

Afmetingen van het dak is 6 meter breed en 5 meter diep en kent een hoek van 30 graden. De reden dat het aantal panelen verschilt is omdat de meeste bedrijven terugrekenen naar 2400 kWatt verbruik per jaar. Had meegekregen dat het salderen zou worden gestopt. Misschien dat ik net als @tsja wacht op duidelijkheid, maar dan mis je inderdaad weer 1,5 jaar.

@Zuluman Heb even de berekening gemaakt voor de LONGI panelen, dan kom ik uit op:
300x 10 + 300 = 3300,- Met winst zou dat tussen de 3795 (4392.30) en 4290 (5190.90). (aanpassing in de meterkast is niet nodig, daar zit al een lege groep in met kabels naar zolder). Dat betekent dat mijn offerte voor 5.845,51 erg aan de hoge kant is? (ondanks ze een hoogwerker meerekenen in de kosten).

@CurlyMo Prijzen zijn inclusief BTW. Ik zet ze ook even exclusief BTW bij (het is meer dat ik als consument standaard de prijs inclusief BTW gebruik, ondanks ik de BTW terug kan krijgen).

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:54

CurlyMo

www.pilight.org

Alles boven de 1,40 / Wp excl. BTW zou ik direct afschrijven. Vraag eens aan 1, 2 & 3 wat de Wp prijs wordt bij beide windrichtingen tenminste 12 panelen. Ik twijfel ook over SE. Ik denk niet dat dat zo interessant is, maar als je dat voor weinig meerprijs kunt krijgen is het misschien een optie. Garantie zou ik me niet druk om maken. Gewoon goed monitoren. Als je ziet dat je opbrengst opeens heel anders is, dan is het aan de installateur om het te repareren. Dan moet hij maar zien hoe hij het doet.

Verbruik gaat nog wel het dubbele worden zodra je met een WP gaat verwarmen en in de toekomst misschien een EV. Idealiter leg je dus alles vol. Maar als je dat niet wilt, dan zou ik 12 panelen op beide daken leggen. Per dak helft 4x3. En dan allemaal in portret. Er passen net 3 panelen in 5 meter. Dat 4 rijen breed. Dan blijf je aan de rechterkant van je schoorsteen. In NOO en ZWW levert dat een mooie set op. Met 12 panelen kan je ook mooi op een 1 fase omvormer blijven en dus ook een 1 fase meterkast.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

tsja schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:34:

Met de tergleversubsidie lijkt het interessant om je dak helemaal vol te leggen (overcapaciteit). Je zou met de terugleversubsidie, zo ver ik weet, binnen 7 jaar de panelen hebben terugverdiend. Met het vol leggen van je dak kan je dan misschien genoeg stroom terugleveren aan het net om zodoende genoeg geld te generen om je energierekening te kunnen voldoen.
Die 7 jaar met de "terugleversubsidie" ga je alleen halen als je een goedkoop PV-systeem op je dak hebt liggen, ergens rond de 1 per Wp lijkt me realistisch. Het is niet zo dat als je een duur systeem legt, dat je ook meer subsidie krijgt.

Als het duurder is, wordt die terugverdientijd gewoon 8 tot 15 jaar.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 16-09-2018 00:26 (5%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True