Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-09 22:16
Beste mede-tech-nerds ;)

Mijn Logitech Z906 5.1 setje heeft lang zijn werk goed gedaan, maar nu is het tijd voor een upgrade.

Budget: zo'n €3.000
Doel: Games, muziek

Ik zit te kijken naar het volgende:

Bowers & Wilkins HTM6
pricewatch unsorted: Bowers & Wilkins HTM6

SVSOUND PB-1000 (Niet op Tweakers)
https://www.hificorner.nl...channable=e23950.UEIxMDAw

Bowers & Wilkins 606
pricewatch unsorted: Bowers & Wilkins 606

Denon AVR-X3400H
pricewatch: Denon AVR-X3400H

Vragen:
1. Hoe krijg ik dit aangesloten op mijn PC? Ik hoef hem enkel met mijn PC te gebruiken.
2. Kan ik deze in 5.1 surround opstellen?
3. Kunnen deze speakers aan een 12mm dikke (lees: dunne) gipsplaat-muur hangen?
4. Kunnen deze gewoon met speakerkabels worden aangestuurd? Deze zitten namelijk al in de muur van het Logitech setje.

Hoor het graag, thanks!

-FPS

Edit 1: Vraag 4 toegevoegd.
Edit 2: Vragen 2, 3 en 4 zijn beantwoord. Thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door FramesPerSecond op 28-09-2018 19:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:18

Tortelli

mixing gas and haulin ass

1: Optie 1: pc met HDMI > reciever, reciever met HDMI > pc scherm?.
Optie 2: PC > optical out > reciever (en je beeldscherm direct aansluiten via iets als display port)
Via optie 2 heb je een beperking qua audio tracks, 5.1 DTS is maximale kwaliteit die je optisch uit kunt sturen.

2: Geen probleem, je kunt er ook een 7.1 setup maken als je wilt
3: Durf ik geen antwoord op te geven, verwacht dat Google dit wel heeft.
4: Welke dikte zijn die kabels?.

Gratis tip: neem een goedkopere reciever. Voor dit soort boekenplank speakers heb je echt meer dan genoeg aan een pricewatch: Denon AVR-X1400H

Daarnaast kun je de voorganger van deze speakers (product: Bowers & Wilkins 686 S2 en product: Bowers & Wilkins 600 series 685 S2) echt voor schandalig weinig geld kopen. Heb zelf de 685's in een surround setup staan als achterspeakers.

Ik zou wat je doen, sowieso eerst gaan luisteren voordat je iets koop gebaseerd op papieren specs. Vermogen en frequentie bereik zegt echt helemaal niets.

[ Voor 37% gewijzigd door Tortelli op 11-09-2018 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:44

MazeWing

The plot thickens...

Als het enkel voor pc is dien je wel rekening te houden met de afstand tot de speakers. Juist bij kleine afstanden zoals een bureau zijn narrow field speakers de betere optie.

Daarnaast is €3000 voor enkel een set voor de pc wel een erg hoog budget.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:57
Tortelli schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:30:
3: Durf ik geen antwoord op te geven, verwacht dat Google dit wel heeft.
Qua gewicht zou ik me er geen zorgen over maken. Paar goede gips-/ holle wandpluggen en je hangt een TV op aan een dergelijke wand. Punt is wel dat de genoemde speakers geen ophangpunt/-oog hebben, dus daar zal iets op verzonnen moeten worden. Tevens zit de reflexpoort achter waardoor geheel strak tegen de muur ook niet de beste optie is.
Ik zou wat je doen, sowieso eerst gaan luisteren voordat je iets koop gebaseerd op papieren specs. Vermogen en frequentie bereik zegt echt helemaal niets.
Ik mis sowieso hoe er tot deze keuzes gekomen is. 3000 euro is een leuk budget, maar voor bij de PC komt het bij mij over als overkill. Al kan dat zeer zeker door mijn associatie zijn dat een PC in een kamer van 2 bij 3 staat. Idem met het kiezen van een dergelijke set-up en dan vragen hoe je alles aan moet sluiten en of 5.1 mogelijk is. Dat zijn vragen die je voor jezelf al beantwoord moet kunnen hebben alvorens een keuze voor een receiver gemaakt te hebben. Dus iets meer achtergrondinformatie over de opzet en keuze is wel gewenst.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
1: Optie 1: pc met HDMI > reciever, reciever met HDMI > pc scherm?.
Optie 2: PC > optical out > reciever (en je beeldscherm direct aansluiten via iets als display port)
Via optie 2 heb je een beperking qua audio tracks, 5.1 DTS is maximale kwaliteit die je optisch uit kunt sturen.
Top! Mijn Threadripper 1950X heeft geen HDMI en m'n 1080Ti zit al vol... Dus ga het met optical proberen.
Dikte weet ik niet precies, maar het zijn aardig dikke, koperen kabels.
Gratis tip: neem een goedkopere reciever. Voor dit soort boekenplank speakers heb je echt meer dan genoeg aan een pricewatch: Denon AVR-X1400H
Done! Ik had al voorgesteld aan de webshop om een kleinere te nemen, maar die waren bang dat het niet genoeg power zou leveren... Raar.
Ga ik doen!
MazeWing schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:11:
Als het enkel voor pc is dien je wel rekening te houden met de afstand tot de speakers. Juist bij kleine afstanden zoals een bureau zijn narrow field speakers de betere optie.

Daarnaast is €3000 voor enkel een set voor de pc wel een erg hoog budget.
Dit zijn ongeveer de afstanden van de speakers naar mij toe als ik achter m'n bureau zit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ms2DHih.png

Budget is ruim, mag op voor de beste geluidskwaliteit, hoeft natuurlijk niet helemaal besteed te worden ;)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
FramesPerSecond schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:30:
[...]
Done! Ik had al voorgesteld aan de webshop om een kleinere te nemen, maar die waren bang dat het niet genoeg power zou leveren... Raar.
Mja, iets met marge op duurdere producten en het idee dat speakers gigantisch veel vermogen nodig hebben en dat je alleen daarvoor al een hogere serie receiver nodig hebt.
Dit zijn ongeveer de afstanden van de speakers naar mij toe als ik achter m'n bureau zit.
[Afbeelding
Subwoofer onder het bureau? Grote kans dat het niet de beste plek is, ik zou er rekening mee houden dat de subwoofer ergens anders geplaatst moet worden.

Ik mis nog steeds hoe je bij deze keuze bent gekomen. Er is zo veel te krijgen, je moet je ergens op gebaseerd hebben om hiervoor te kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 11-09-2018 22:02 ]

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 12:11
FramesPerSecond schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:30:
[...]

Top! Mijn Threadripper 1950X heeft geen HDMI en m'n 1080Ti zit al vol... Dus ga het met optical proberen.
Ik zou geen optical gebruiken voor de PC, je wilt met spellen netjes 5.1 geluid en dat gaat niet met optical (er van uitgaand dat je geluidskaart geen DTS of DD live ondersteund)
Als je de PC netjes met hdmi aansluit heb je met spellen spelen ook 5.1 geluid.
En het voordeel met films is dat je ook DTS-HD en Dolby TrueHD geluid hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Equazor_ op 12-09-2018 11:58 ]

• FramesPerSecond
FeaR schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:01:
Subwoofer onder het bureau? Grote kans dat het niet de beste plek is, ik zou er rekening mee houden dat de subwoofer ergens anders geplaatst moet worden.

Ik mis nog steeds hoe je bij deze keuze bent gekomen. Er is zo veel te krijgen, je moet je ergens op gebaseerd hebben om hiervoor te kiezen.
Zou je mij kunnen adviseren over waar ik het beste de subwoofer kan plaatsen?

Ik zette een budget, en dit werd mij aanbevolen door de webshop en een vriend van me. Ik vind dit een mooi merk, en deze speakers zijn brand nieuw. Vandaar :)
Equazor_ schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:55:
Ik zou geen optical gebruiken voor de PC, je wilt met spellen netjes 5.1 geluid en dat gaat niet met optical (er van uitgaand dat je geluidskaart geen DTS of DD live ondersteund)
Als je de PC netjes met hdmi aansluit heb je met spellen spelen ook 5.1 geluid.
En het voordeel met films is dat je ook DTS-HD en Dolby TrueHD geluid hebt.
Oh dat is jammer. Is het dan een idee om een goedkope videokaart erbij te halen om een extra HDMI poort te hebben voor de receiver?

Thanks voor de hulp iedereen! Word ontzettend gewaardeerd :D

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 12:11
Een extra videokaart er bij heb je niet nodig, je gaat nu van je videokaart rechtstreeks naar je monitor.
En dan van je videokaart naar je reciever en dan naar je monitor terug, het is dus geen extra uitgang.

• FeaR
FramesPerSecond schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:31:
[...]
Zou je mij kunnen adviseren over waar ik het beste de subwoofer kan plaatsen?
Nope. Dat hangt van de instellingen van de set in de ruimte (akoestiek) af. Dat is zo niet te zeggen.
Ik zette een budget, en dit werd mij aanbevolen door de webshop en een vriend van me. Ik vind dit een mooi merk, en deze speakers zijn brand nieuw. Vandaar :)
Ik vind het nogal kort door de bocht. Zeker om zo 3000 euro te verdelen omdat iemand het aan heeft geraden. Ik ben dan ook van mening dat gaan luisteren een goede stap is. Mogelijk staat de sound je helemaal niet aan en kom je bij een ander merk uit. Je staart je nu te blind op een mogelijk optie van de honderden zo niet duizenden opties die mogelijk zijn. Een argument als "mooi merk" is het laatste wat ik in de audio mee zou nemen, het gaat mijns inziens meer om de klank dan of het merk mooi is. Helemaal nieuw zou ik ook niet te zwaar aan tillen. Tweedehands haal je veel meer in huis, dus onder de streep of meer speaker voor je geld of minder geld uitgegeven.

• FramesPerSecond
Equazor_ schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:02:
Een extra videokaart er bij heb je niet nodig, je gaat nu van je videokaart rechtstreeks naar je monitor.
En dan van je videokaart naar je reciever en dan naar je monitor terug, het is dus geen extra uitgang.
Oké, snap ik. Dus GPU > Receiver > Monitor. Maar kan ik dan nog wel mijn monitor als PC monitor gebruiken?
FeaR schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:24:
Nope. Dat hangt van de instellingen van de set in de ruimte (akoestiek) af. Dat is zo niet te zeggen.

Ik vind het nogal kort door de bocht. Zeker om zo 3000 euro te verdelen omdat iemand het aan heeft geraden. Ik ben dan ook van mening dat gaan luisteren een goede stap is. Mogelijk staat de sound je helemaal niet aan en kom je bij een ander merk uit. Je staart je nu te blind op een mogelijk optie van de honderden zo niet duizenden opties die mogelijk zijn. Een argument als "mooi merk" is het laatste wat ik in de audio mee zou nemen, het gaat mijns inziens meer om de klank dan of het merk mooi is. Helemaal nieuw zou ik ook niet te zwaar aan tillen. Tweedehands haal je veel meer in huis, dus onder de streep of meer speaker voor je geld of minder geld uitgegeven.
Dan zal ik eens naar een bedrijf gaan waar ik flink wat luisterproeven kan doen. Ik denk dat de setup voor een 4.1/5.1 hetzelfde blijft, maar dan wellicht met een ander merk/model.

Ik koop nooit tweedehands spul, omdat ik zakelijk koop en graag van garantie geniet indien vereist ;)

Thanks! Ik ben eerlijk gezegd nog erg benieuwd hoe ik dit opgelost kan krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Kan iemand mij helpen a.u.b.? Zou het graag in elkaar willen gaan zetten, maar weet niet precies hoe of wat. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Welke specifieke vragen heb je nu nog over?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Neem zuilen in plaats van boekenplankluidsprekers die klinken een stuk beter en heb je ook geen sub nodig. De bas klinkt in ieder geval in games een stuk beter.

pricewatch: Bowers & Wilkins CM8 S2 (Zwart) Deze bijvoorbeeld en dan de center erbij. Wel eerst luisteren voordat je zoveel gaat uitgeven.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Jorgen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:57:
Welke specifieke vragen heb je nu nog over?
Oeps, sterke vraag! Het gaat alleen nog om puntje 1, namelijk het aansluiten op m'n PC. Zal het even aanpassen.
digifun schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:40:
Neem zuilen in plaats van boekenplankluidsprekers die klinken een stuk beter en heb je ook geen sub nodig. De bas klinkt in ieder geval in games een stuk beter.

pricewatch: Bowers & Wilkins CM8 S2 (Zwart) Deze bijvoorbeeld en dan de center erbij. Wel eerst luisteren voordat je zoveel gaat uitgeven.
Had ik graag gedaan, maar dat gaat helaas niet aangezien ik ze ga ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

digifun schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:40:

Nee dat klopt, je hebt er maar vier nodig.
Hoe zit dat...

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@FramesPerSecond V.w.b. de vraag over het aansluiten:

Hdmi out van je pc naar een van de hdmi ingangen van de receiver. Meer is niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

*Knip*, Dergelijke onfatsoenlijke beledigende reacties mag je achterwegen laten

[ Voor 95% gewijzigd door Zeehond op 29-09-2018 17:49 ]

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@FramesPerSecond aankoopadvies mag in Nieuwe 4.1/5.1 Speaker Set dus ik verplaats dit topic daar naartoe :).

AUD -> CEA

200 fish found!

• FramesPerSecond
Jorgen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:54:
@FramesPerSecond V.w.b. de vraag over het aansluiten:

Hdmi out van je pc naar een van de hdmi ingangen van de receiver. Meer is niet noodzakelijk.
Oh, dat klinkt goed. Ik heb dus geen extra monitor nodig voor instellingen etc?

En mijn GPU zit op het moment vol met schermen. Kan ik een kleine GPU kopen met 1 HDMI uitgang voor dit doeleinde? Thanks!
Zeehond schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:53:
@FramesPerSecond aankoopadvies mag in Nieuwe 4.1/5.1 Speaker Set dus ik verplaats dit topic daar naartoe :).

~[mbr]AUD -> CEA~[/mbr]
Mijn excuses, bedankt voor de move! :)

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@FramesPerSecond Misschien wel, maar ik heb geen idee hoe een pc reageert op 2 verschillende videokaarten. Ik dacht dat SLI of Crossfire altijd gebeurt met dezelfde kaarten. Heeft je moederbord geen HDMI-uitgang? En anders kan je nog zoeken naar een geluidskaart met HDMI.

Even voor de duidelijkheid; moet enkel het geluid van je pc naar de receiver toe, of moet de receiver uiteindelijk ook beeld van je pc doorgeven aan een televisie. Als het namelijk alleen om geluid gaat, kan je ook de S/PDif (Toslink of Coax) gebruiken die op je moederbord of videokaart zit. Je beperkt je dan alleen tot Dolby Digital (en vergelijkbare DTS) aangezien S/PDif geen HD-audio ondersteunt. (Dus Dolby True HD, DTS HDMA, Dolby Atmos en DTS:X kunnen niet). Als je wel ook beeld wilt doorsturen naar je receiver en vanaf daar verder, dan moet je wel perse HDMI gaan gebruiken.

• FramesPerSecond
Jorgen schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:48:
@FramesPerSecond Misschien wel, maar ik heb geen idee hoe een pc reageert op 2 verschillende videokaarten. Ik dacht dat SLI of Crossfire altijd gebeurt met dezelfde kaarten. Heeft je moederbord geen HDMI-uitgang? En anders kan je nog zoeken naar een geluidskaart met HDMI...

...
Dan denk ik dat ik op zoek ga naar een geluidskaart met een HDMI uitgang. Mijn videokaart zit vol en mijn moederbord heeft geen HDMI uitgang (ASUS Zenith Extreme).

Moet er dan ook nog een kabeltje van de receiver naar een van mijn monitoren? Kan ik dan de input verwisselen op die monitoren en dan die geluidsinstellingen aanpassen?

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je monitoren worden dan toch al direct uit de videokaarten van beeld voorzien?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

FramesPerSecond schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:59:
[...]

Dan denk ik dat ik op zoek ga naar een geluidskaart met een HDMI uitgang. Mijn videokaart zit vol en mijn moederbord heeft geen HDMI uitgang (ASUS Zenith Extreme).

Moet er dan ook nog een kabeltje van de receiver naar een van mijn monitoren? Kan ik dan de input verwisselen op die monitoren en dan die geluidsinstellingen aanpassen?

Wat voor monitor heb je? een FULL HD of UHD monitor hang je aan de receiver en als de pc en ziet er zo uit...

HDMI UIT PC> RECEIVER > MONITOR

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Lip schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:38:
[...]

Wat voor monitor heb je? een FULL HD of UHD monitor hang je aan de receiver en als de pc en ziet er zo uit...

HDMI UIT PC> RECEIVER > MONITOR
Ik heb 3 monitoren die ik allemaal voor mijn desktop PC gebruik. Maar ik ben onder de veronderstelling dat de receiver ook een monitor (of TV meestal) nodig heeft om bepaalde instellingen te maken.

Mijn vraag is dus. Kan ik de receiver aansluiten (met een nieuwe hdmi geluidskaart in mijn PC) op een van m'n 3 bestaande monitoren en dan de input verwisselen op die monitoren. Zodat ik ze dus kan gebruiken om 1) mijn desktop nog steeds te zien en 2) instellingen te maken aan het geluid indien nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

FramesPerSecond schreef op zondag 30 september 2018 @ 16:25:
[...]

Ik heb 3 monitoren die ik allemaal voor mijn desktop PC gebruik. Maar ik ben onder de veronderstelling dat de receiver ook een monitor (of TV meestal) nodig heeft om bepaalde instellingen te maken.

Mijn vraag is dus. Kan ik de receiver aansluiten (met een nieuwe hdmi geluids videokaart in mijn PC)

op een van m'n 3 bestaande monitoren en dan de input verwisselen op die monitoren. Zodat ik ze dus kan gebruiken om 1) mijn desktop nog steeds te zien en 2) instellingen te maken aan het geluid indien nodig?

Je nieuwe receiver komt tussen een monitor, en je pc te zitten. Je denkt te ingewikkeld

Pagina: 1