Nieuwbouw woning en smarthome

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJTDominicus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-03-2024
Mijn vraag
Ik was benieuwd naar de handige snufjes voor mijn nieuwbouw woning wat betreft smarthome.
wat zijn de dingen die jullie inmiddels in huis hebben?
wat ik zou willen sowieso is alle verlichting in huis via een app bedienen en ook dat ze dimbaar zijn.
kan je dan ook een tijdstip instellen dat het licht (op een bepaalde stand qua felheid) automatisch aangaat?

krijg je dan ook een "schermpje" aan de muur waar je alle verlichting kan regelen?

wat kan ik nog meer laten inbouwen qua smarthome apparaten?
krijg geen rolluiken ofzo, dus dat is niet nodig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Wat je wilt kun je met Philips hue regelen. Wil je het wat professioneler aanpakken, wat bij nieuwbouw kan dan kun je kijken naar een systeem als KNX (erg duur) of Loxone, Google daar maar eens op.
Op het forum hier is ook veel te vinden over domotica. Veel doe het zelf (uiteraard) maar ook veel uitbesteed.

Zelf ga ik ook een huis bouwen en heb daarvoor een Loxone systeem op het oog. Deze gaat de verlichting regelen, zonwering, verwarming, ventilatie en het laadpunt voor de EV aansturen. Ook mijn zonnepanelen opbrengst en opwek kan ik ermee uitlezen.
Muziek en Philips Hue (buitenverlichting bij ons) is ook te koppelen maar ga ik later zelf doen via een Raspberry Pi.

[ Voor 61% gewijzigd door Vantage92 op 11-09-2018 16:08 ]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJTDominicus
heb ook iets gehoord over Domotica? waar moet ik dan aan denken bij nieuwbouw?
moet de aannemer iets doorgeven neem ik aan?

Zijn er meerdere dingen waardoor ik mijn huis "slim" kan maken?
Thermostaat bijv? camera's evt voor en achter de woning en de Ring doorbell (of variant daarop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJTDominicus
Vantage92 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:03:
Wat je wilt kun je met Philips hue regelen. Wil je het wat professioneler aanpakken, wat bij nieuwbouw kan dan kun je kijken naar een systeem als KNX (erg duur) of Loxone, Google daar maar eens op.
Op het forum hier is ook veel te vinden over domotica. Veel doe het zelf (uiteraard) maar ook veel uitbesteed.

Zelf ga ik ook een huis bouwen en heb daarvoor een Loxone systeem op het oog. Deze gaat de verlichting regelen, zonwering, verwarming, ventilatie en het laadpunt voor de EV aansturen. Ook mijn zonnepanelen opbrengst en opwek kan ik ermee uitlezen.
Muziek en Philips Hue (buitenverlichting bij ons) is ook te koppelen maar ga ik later zelf doen via een Raspberry Pi.
Oke bedankt wat is een EV ??
zonwering hebben we niet (tenminste nog niet), zonnepanelen komen ook op het dak inderdaad (standaard) wat bedoel je met ventilatie?

Rasberry Pi is een systeem? Muziek gaat bij mij gewoon via een soundbar, niks bijzonders verder.
buitenverlichting wil ik ook wel regelen met de app (of via een schermpje in huis) inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
@KJTDominicus
EV is electric vehicle, elektrische auto dus. Loxone meet hoeveel stroom ik opwek en verbruik en kan het overschot gebruiken om den auto op te laden. Zo rijd ik dus op eigen geproduceerde stroom.
In ons huis krijgen we een WTW balansventilatie. Loxone bestuurt deze en kan bijvoorbeeld als ik op de wc zit of aan het douchen ben de ventilatie in de hoogste stand zetten.
Kijk eens op www.loxone.com/nlnl.

Raspberry PI is een klein computertje waar je zelf software op kan zetten voor allerlei doeleinden.
Het idee van domotica is, naar mijn idee, dat je die app zo min mogelijk nodig hebt en het huis met je meedenkt. Dus de lampen gaan aan als je een ruimte binnenkomst of als het te donker is etc.

Wat voor bouw heb je? Zelfbouw of project? Hoeveel zeggenschap heb je over je elektrische installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJTDominicus
Vantage92 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:33:
@KJTDominicus
EV is electric vehicle, elektrische auto dus. Loxone meet hoeveel stroom ik opwek en verbruik en kan het overschot gebruiken om den auto op te laden. Zo rijd ik dus op eigen geproduceerde stroom.
In ons huis krijgen we een WTW balansventilatie. Loxone bestuurt deze en kan bijvoorbeeld als ik op de wc zit of aan het douchen ben de ventilatie in de hoogste stand zetten.
Kijk eens op www.loxone.com/nlnl.

Raspberry PI is een klein computertje waar je zelf software op kan zetten voor allerlei doeleinden.
Het idee van domotica is, naar mijn idee, dat je die app zo min mogelijk nodig hebt en het huis met je meedenkt. Dus de lampen gaan aan als je een ruimte binnenkomst of als het te donker is etc.

Wat voor bouw heb je? Zelfbouw of project? Hoeveel zeggenschap heb je over je elektrische installatie?
thanks was inmiddels al beetje aan het googlen en youtuben geslagen!

Raspberry Pi had ik inmiddels ook gevonden thanks ;-)
Is een Project, maar kan wel alle kanten op in principe....Loxone ziet er wel gaaf uit.
alleen even achterkomen wat ik dan allemaal nodig heb om door te geven bij de aannemer qua draden.
je kunt tegenwoordig ook veel met sensoren zelfs in de planten in de tuin etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47102

De gouden tip: wat je ook doet, zorg dat je alles altijd met een handmatige schakelaar ook kan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJTDominicus
Anoniem: 47102 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:55:
De gouden tip: wat je ook doet, zorg dat je alles altijd met een handmatige schakelaar ook kan doen!
Bedankt....dan kan ik liever voor touch schakelaars dan de ouderwetse knoppen.

maar verder niemand geen tips ofzo wat je allemaal "smart" kan maken in en om je woning?
of vooral ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
Je kan zowat alles smart maken maar belangrijkste is denk ik:
- verlichting
- verwarming/koeling
- zonwering en eventueel gordijnen etc
- ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJTDominicus
iemand ervaring met bepaalde bedrijven die dit aanleggen of leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
KJTDominicus schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:52:
iemand ervaring met bepaalde bedrijven die dit aanleggen of leveren?
Wat is je budget? Be prepared to fall off your chair als je dit bij een installateur wilt neerleggen...
Vantage92 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:03:
Volgensmij is Loxone toch een stukkie duurder dan KNX... KNX kan wel duurder zijn, maar hoeft dat zeker niet te zijn.

Leesvoer waarin al je vragen worden beantwoord;
Loxone bedrade en draadloze smarthomes

[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica
Pagina: 1