Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodeboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-04-2021
Heb hier nog een iPhone 5s (64GB) waar momenteel nog iOS 10 op staat (laatste/nieuwste versie 10.3.3).

Nu iOS 12 er bijna aan komt, en ook nog voor de 5s komt, twijfel ik wat nu te doen!

Optie 1 - Op iOS 10 blijven (en daarmee ook de nieuwe(re) veiligheid updates missen).
Optie 2 - NU updaten naar iOS 11 (voordat iOS 12 uitkomt, omdat iOS 11 straks niet meer wordt gesigned).
Optie 3 - Bij release updaten naar iOS 12.

Als ik op iOS 10 blijf, kan ik later alleen nog naar iOS 12, omdat iOS 11 straks niet meer wordt ondertekend/signed zal ik niet meer naar iOS 11 kunnen (wat misschien niet erg is).

Ik heb begrepen dat iOS 12 "zeer waarschijnlijk" beter zal werken dan iOS 11, omdat bij iOS 12 de focus vooral ligt op performance verbeteringen. Dus iOS 12 zal waarschijnlijk beter zijn dan iOS 11 (qua performance).

Maar is iOS 12 ook beter dan iOS 10, voor mijn iPhone 5s, of ga ik merkbaar performance inleveren met een upgrade naar iOS 12..??

Ben benieuwd wat wijsheid is, en hoor graag reacties waarom wel of juist niet.
Er zullen vast wel mensen zijn die de (laatste) beta van iOS 12 getest hebben op een iPhone 5s.

Alvast bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mogelijk dat het aan mij ligt maar waarom loop je (bewust) met een device rond wat, volgens de release-notes van iOS 11, dus niet gepatched is tegen KRACK en Spectre?

Anyhow, hier wat simpele metingen en motivatie: https://arstechnica.com/g...lower-but-not-quite-slow/

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@theodeboer vergeet niet dat iOS11 al 64bit is en je de mogelijkheid loopt sommige apps niet meer te kunnen gebruiken.
ik weet uit eigen ervaring (5s op beta 12) dat ie sneller is dan 11. het is net wat je ermee doet en hoelang je nog met het toestel wil doen of kunt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
theodeboer schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:49:
Ben benieuwd wat wijsheid is, en hoor graag reacties waarom wel of juist niet.
Er zullen vast wel mensen zijn die de (laatste) beta van iOS 12 getest hebben op een iPhone 5s.
Lekker naar iOS12 gaan als deze over enkele weken beschikbaar is. De huidige betas doen de 5s al veel goed namelijk.

Edit: Ervaringen rond iOS12 op de 5s vind je ook hier: [iOS12] Geruchten, Ervaringen & Discussie
MAX3400 schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:06:
Mogelijk dat het aan mij ligt maar waarom loop je (bewust) met een device rond wat, volgens de release-notes van iOS 11, dus niet gepatched is tegen KRACK en Spectre?

Anyhow, hier wat simpele metingen en motivatie: https://arstechnica.com/g...lower-but-not-quite-slow/
Ook een goeie reden idd echt veilig is het niet om met zulke oude iOS versies te blijven draaien.

[ Voor 93% gewijzigd door Donstil op 10-09-2018 00:00 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodeboer
Dank voor de reacties!

Vanwege 2 redenen zat ik nog op iOS 10.
- Omdat sinds iOS 11, zoals ook aangehaald wordt, deze volledig 64-bit is en ik bepaalde apps zou kwijtraken.
- Omdat iOS 11 de nodige issues en problemen had.

Dat ik nu met iOS 11 of 12 "32-bit" apps kwijt ga raken is jammer, maar niet het einde van de wereld!

De performance verbeteringen die Apple heeft doorgevoerd in iOS 12 heeft blijkbaar ook een positief effect op een oudere "iPhone 5s". Goed om te horen dat jij een verbetering ervaart met iOS 12 t.o.v. iOS 11 op een iPhone 5s.

Denk dat ik dan nu toch de update naar iOS 11 maar ga doen (nu dat nog kan), en dan daarna door naar iOS 12. Ik was huiverig/terughoudend/voorzichtig omdat je bij Apple dus niet terug kan als je eenmaal upgrade, en wilde graag wel een werkbaar toestel houden.

In het kader van veiligheid is het natuurlijk ook erg fijn dat ik dan weer helemaal up-to-date ben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qua veiligheid:

DigID iOS9 van de overheid
ING-app iOS9
KopieID van de overheid
Belastingaangifte van de overheid
Hotmail
Gmail
Allemaal nog op iOS 9, dus dat hoeft geen reden te zijn. dat 11veiliger is valt niet te betwisten, maar met iOS10 hoef je je geen zorgen te maken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
theodeboer schreef op maandag 10 september 2018 @ 00:16:
Denk dat ik dan nu toch de update naar iOS 11 maar ga doen (nu dat nog kan), en dan daarna door naar iOS 12. Ik was huiverig/terughoudend/voorzichtig omdat je bij Apple dus niet terug kan als je eenmaal upgrade, en wilde graag wel een werkbaar toestel houden.

In het kader van veiligheid is het natuurlijk ook erg fijn dat ik dan weer helemaal up-to-date ben!
Je kunt van je huidige versie gelijk via een over the air (OTA) update straks naar iOS 12, iOS 11 als tussen station is hiervoor niet nodig, tenzij je het nog ven uit wilt proberen ofz :) .

Het is in de toekomst zeker handig om up to date te zijn op het gebied van je os, dat apps lagere os’en ook nog supporten zegt helaas niet zoveel daar zou ik het zeker niet van af laten hangen en gewoon lekker updaten als er een nieuwe versie is, eventueel na een weekje als je kinderziektes oid wilt afwachten.

[ Voor 15% gewijzigd door Donstil op 10-09-2018 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tenzij je wilt jailbreaken zou ik lekker upgraden. Apps die geen updates meer krijgen, zijn die echt het behouden waard?

Ik heb hier een 5s die ook nog iOS 10 draait omdat die te jailbreaken valt. Ik zit nog te dubben om hem te updaten naar 11 en dan maar hopen. Of op 10 houden.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hackus schreef op maandag 10 september 2018 @ 00:33:
Qua veiligheid:

DigID iOS9 van de overheid
ING-app iOS9
KopieID van de overheid
Belastingaangifte van de overheid
Hotmail
Gmail
Allemaal nog op iOS 9, dus dat hoeft geen reden te zijn. dat 11veiliger is valt niet te betwisten, maar met iOS10 hoef je je geen zorgen te maken.
Da's een beetje een onzin vergelijking. Toegankelijkheid of lakse updates van app-developers zeggen niks over de veiligheid van een OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

johnkeates schreef op maandag 10 september 2018 @ 01:54:
[...]

Da's een beetje een onzin vergelijking. Toegankelijkheid of lakse updates van app-developers zeggen niks over de veiligheid van een OS.
Verklaar dan even waarom TS zich zorgen zou moeten maken op iOS10, dan is dat ook gelijk bekend. Onderbouwd je mening meer dan alleen verkondigen dat een melding die je nu doet. Dan leert de lezer er ook nog iets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodeboer
Dank voor de reacties!

Jailbreaken is niet aan de orde, en is geen reden om op iOS 10 te blijven voor mij (wellicht voor anderen wel).

Ik weet dat er (ook) een OTA update is/zal zijn en ik straks ook direct van iOS 10 naar 12 kan. Vind het wel even leuk om iOS 11 er nog even op te zetten en deze te ervaren, zo kan ik het verschil in performance vergelijken tussen iOS 10, iOS 11 en straks iOS 12 op mijn toestel.

Het schijnt, zeker bij major versies, aan te raden te zijn om deze NIET via OTA te doen, maar even aan PC of MAC te hangen. Dit zorgt voor een update die een betere performance overhoudt dan een OTA update. Ik ga hem dan ook aan mijn PC hangen hiervoor en updaten via iTunes, en maak dan ook altijd nog even een extra backup op mijn PC.

Het feit dat iOS 10 "minder veilig" is dan iOS 11 (en straks dan iOS 12), betekend niet dat je het meteen niet meer moet gebruiken. De kans op misbruik is nog steeds klein denk ik, niet iets wat mij bang maakt. Als iemand dit nog kan/wil verduidelijken waar dan het risico of potentieel "reëel" gevaar zit dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hackus schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:47:
[...]

Verklaar dan even waarom TS zich zorgen zou moeten maken op iOS10, dan is dat ook gelijk bekend. Onderbouwd je mening meer dan alleen verkondigen dat een melding die je nu doet. Dan leert de lezer er ook nog iets van.
Je maakt ook een kromme vergelijking. Een app ontwikkelaar zal een heel andere risicoafweging maken dan een gebruiker. Er zitten simpelweg grote, bekende security bugs (zoals MAX3400 al aanhaalt) in iOS 10 die met een nieuwere versie van iOS zijn opgelost. Voor een gemiddelde gebruiker is het gewoon erg verstandig om de laatste versie van iOS te gebruiken, omdat je daarmee het minste risico loopt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:27
Ik zou wel de SHSH-blobs veilig stellen voordat je gaat upgraden, dan kun je altijd nog weer terug naar iOS 10 eventueel.
Een 5s zal er niet bepaald sneller op worden met de nieuwste updates, dat gevoel ik heb tenminste bij mijn eigen 5s.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 10-09-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Daedalus schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:04:
[...]
Je maakt ook een kromme vergelijking. Een app ontwikkelaar zal een heel andere risicoafweging maken dan een gebruiker. Er zitten simpelweg grote, bekende security bugs (zoals MAX3400 al aanhaalt) in iOS 10 die met een nieuwere versie van iOS zijn opgelost. Voor een gemiddelde gebruiker is het gewoon erg verstandig om de laatste versie van iOS te gebruiken, omdat je daarmee het minste risico loopt.
Dat is geen reden om je zorgen te moeten maken als je iOS10 gebruikt. Ik had ook al geschreven dat iOS11 en nu 12 veiliger zijn.

Het zijn niet zomaar Apps van een spelletje of muziekspeler. Het is nu de huidige App van een grote bank en de Nederlandse overheid. Dan zou het dus zo moeten zijn dat deze Apps niet meer te gebruiken zijn met iPhone 5 en ouder. Het is dus niet meer veilig (aan te raden).

* oa dit soort Apps zullen dus veilig moeten zijn en niet zo ver achter moeten lopen.

Verschil zit hem er in dat het huidige Apps zijn en geen oudere versies, en van belang voor je veiligheid.
* Kopie ID
* Belastingaangifte
* DigID
* ING bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
theodeboer schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:13:
Het schijnt, zeker bij major versies, aan te raden te zijn om deze NIET via OTA te doen, maar even aan PC of MAC te hangen. Dit zorgt voor een update die een betere performance overhoudt dan een OTA update.
Je leest dit wel vaker online maar dit is onjuist. Bij een Final is de OTA installatie gelijk aan de installatie via iTunes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.kbdy68
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-01 18:34
wacht op ios12. ios 12 maakt je iphone namelijk beter en sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodeboer
Inmiddels de update gedaan, en ben direct naar iOS 12 gegaan (via iTunes).
Heb de tussenstap naar iOS 11 toch maar overgeslagen.

Het uitvoeren van de update ging best snel, niet getimed maar schat ongeveer een half uur (na downloaden iOS 12 bestand en starten van update proces). Eerste indruk is erg goed en zeer positief, en heb (nog) geen noemenswaardige performance degradatie gemerkt ten opzichte van iOS 10.

Wel lijkt het batterij verbruik sneller te gaan. Maar dit wordt zeer waarschijnlijk ook veroorzaakt omdat het OS weer indexen/optimalisaties e.d. uitvoert wat gebruikelijk is na een OS update. Dus even aankijken hoe dit de komende dagen gaat.

Hoop dat mijn iPhone 5s het zo nog een jaartje uithoudt, om dan volgend jaar zomer te kijken wat mijn volgende iPhone gaat worden (en wat het budget dan toelaat).

Nogmaals bedankt voor de reacties!
Pagina: 1