Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Hallo allemaal,

Glasvezel,is hier aanstaande. Tijd om het interne netwerk hierop aan te passen.

Paar kenmerken:
- Vrijstaande jaren 60 bungalow (ca 200m2 vloeropp.) in buitengebied (dus geen verdieping).
- Nu via T-mobile VDSL hangt er een Huawei HG659 modem in de meterkast. Deze verzorgt nu ook wifi, bereik overall in het gehele huis redelijk.
- Meterkast staat centraal in woning.
- Sprake is van KNX-domotica in gehele huis, die via app Raspberry Pi aanstuurt.
- Het gehele huis is op meest essentiele punten voorzien van ethernetpunten bekabeld met Cat6 UTP.
- TV gaat via bekabeld UTP.
- Streaming beeld via AppleTV (etc) via WiFi.
- Streaming geluid wordt op termijn verzorgt door Bluesound systeem.

Mijn vragen:
1) Modem komt uiteraard van glas-leverancier. Dat wordt Tweak. Is het vervangen van modem voor eigen exemplaar aan te raden?
2) voor optimale WiFi prestaties, kiezen voor traditionele router of mesh?

Benieuwd naar jullie tips en adviezen.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

If it ain't broke.... Je weet wel... ;)

Blijkbaar heb je nu een werkende opstelling en je krijgt zometeen een nieuw modem. Als je nou even afwacht wat daarmee kan en of je huidige netwerk er beter/slechter van wordt, dan scheelt dat al een stukje geld/tijd nu.

En dan in de tussentijd even [Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5 doorlezen over ervaringen, mogelijkheden en andere tips die voor Tweak gelden?

/edit: mogelijk dat ik iets over het hoofd zie maar ik zie geen probleemstelling; dan ga ik er dus vanuit dat jouw streaming-mogelijkheden nu goed werken?

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 09-09-2018 21:24 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
schep jezelf geen verwachtingen zou ik zeggen...

je ruwe downloadsnelheid gaat fors omhoog binnenkort, of je wifi kan volgen ondervind je vanzelf wel

snelste & goedkoopste ingreep om je binnenhuis snelheid omhoog te halen is zoveel mogelijk vast te gaan bekabelen.. zeker dingen zoals apple tv kunnen ganse wifi's "leegzuipen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 19:19
Ik denk dat TS bedoelt dat hij van een Tweak een modem-online verbinding krijgt, en of dat een ander apparaat moet worden, en zo niet wat de best WiFi oplossing is.

Dan zou ik het modem-online device lekker laten zitten en er een goede router achter plaatsen. Eventueel aparte router en accesspoint(s) voor betere WiFi. Maar misschien kan TS @_Marcel_1973 zijn vragen nog iets meer toelichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
_Marcel_1973 schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:19:
Wat is mesh? Denk je dan aan meerdere mesh points in je huis neerzetten en die onderling draadloos laten samenwerken? Dan gaan je wifi prestaties er zeker niet op vooruit. Want mesh met een wireless backbone is gelijk aan een repeater (waarbij mesh een fancy marketing term is en het enige voordeel is centraal beheer). En we weten allemaal dat repeaters rommel zijn. Dit doordat wifi een gedeeld medium is en als jouw laptop verbonden is met mesh point B en mesh point A is bedraad en dan stuurt jouw laptop een pakketje naar B, vervolgens stuurt die het pakketje door naar A, maar in de tijd dat die dat doet kunnen zowel A als B geen ander verkeer verwerken.
Dit betekent dat per mesh point in het pad de snelheid wordt gehalveerd. Dus als je pad A => B => C => laptop is haalt de laptop nog maar 25% van de snelheid.
Daarnaast verkleind het gebruik van (wireless) mesh het bereik per punt. Dit omdat elk mesh point binnen een goede afstand van het vorige mesh point moet staan. Bij het gebruik van mesh heb je dus (veel) meer mesh points nodig dan bij een bedrade oplossing (of stand alone APs of bekabelde mesh), en dat maakt het dus duurder.

Het beste is dus een bedrade oplossing. Sommige mesh systemen ondersteunen dit, waarbij je centraal beheer als voordeel krijgt. Maar bv TP-Link verkoopt ook 'domme' APs die wat meer de SOHO hoek in gaan die ook centraal beheer hebben. En daarnaast heb je ook Ubiquiti die een hele productlijn hebben met APs, switches, en routers die allemaal vanuit één systeem beheerd kunnen worden.

Maar first and foremost. Zoals @MAX3400 al zegt: if it ain't broke, don't fix it. Als je nu tevreden bent over het modem/router wat je geleverd krijgt kan het best zo zijn dat dat met het modem/router van Tweak ook zo is. Dan hoef je dus helemaal niks te upgraden/vervangen. Maar voor het tweakers gehalte kan het natuurlijk wel leuk zijn om de binnenkomende glasvezel kabel rechtstreeks in een eigen router te steken zonder hardware van de provider ertussen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Antwoord 1: nee, tenzij je wilt zitten prutsen en pielen. Een modem is niks anders dan een apparaat die de verbinding tot stand brengt, niks meer en niks minder. Dat er tegenwoordig wifi op zit is luxe en kun je uitschakelen zodat je lekker met je eigen apparatuur je wifi op kunt zetten. Dus je modem kun je lekker door Tweak laten verzorgen.

Antwoord 2: Wanneer je merkt dat je hoeken in je bungalow hebt waar je wifi flink minder is dan kun je denken aan mesh. Het voordeel is dat je met je draadloze apparaten heen en weer kunt lopen en dat ze automatisch de sterkste verbinding pakken.

Verder: wees verstandig en houd je netwerk lekker in eigen hand zodat je altijd over kunt stappen. Het modem is alleen maar een brug tussen "het internet" en je eigen netwerk. Scheelt een boel gedoe wanneer je van plan bent regelmatig over te stappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
sypie schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:58:
Het voordeel is dat je met je draadloze apparaten heen en weer kunt lopen en dat ze automatisch de sterkste verbinding pakken.
Dat staat los van mesh. De cliënt bepaalt wanneer te roamen, of je mesh of allemaal stand alone APs gebruikt staat daar los van. Alleen is het ten alle tijden essentieel dat je overal dezelfde SSID en security instellingen (WPA vs WPA2, passphrese zelf, ...) gebruikt. Het voordeel van mesh daarin is dat je het centraal, en dus maar een keer, hoeft in te stellen. Maar hetzelfde geldt voor die TP-Link lijn aan APs met centraal beheer, en ook voor Ubiquiti UniFi. En daarnaast kun je het met wat precisie werk dus ook zelf zo inrichten.

* RobertMe blijft erbij dat mesh niks meer is dan een fancy marketing term en het niks doet wat je niet zelf kunt doen

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 09-09-2018 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Mijn vragen:

Ik heb ook glasvezel, en gebruik voor Wi-Fi pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Mesh support, wel zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Dank voor de tips en adviezen.

Ik begrijp dat advies is om standaard modem alleen als modem in te stellen en te gebruiken (routerfunctie uitschakelen).

@valkenier, je had de vragen goed geinterpreteerd.

Een aanvulling vwb de wifi.
De WiFi is nu “op de randen” max 1 streepje op de iPad/laptop wat soms problemen geeft.
De AppleTV, TV, Mediacenter, PC’s en printer zijn allemaal bedraad.
Alleen de iPad en iPhone (soms de windows pc) gaan via WiFi.
Omdat de app voor toegang KNX domotica zo ingesteld is dat die alleen op WiFi werkt (ivm beveiliging) is een goede wifi in gehele huis een must.

Gelet op de VDSL-verbinding worden daar nu concessies gedaan. Ik haal hier soms slechts 8~10Mbps.
Een HDfilm streamen op de AppleTV zuigt de hele verbinding weg. Of remote met Citrix werken, een draaiende iPad en de TV aan, is niet echt een aanrader hier. Vandaar datbik de infrastructuur straks top wil hebben voor de toekomst ivm de veranderingen (zoals 4k streamen).

Ik was inderdaad nog niet van plan om te gaan investeren, maar ben alvast wel aan het oriënteren.

Vraag is dan ook of Unify meerwaarde gaat bieden boven bijv. de D-Link DIR-895L. De D-Link zou meer passen bij jullie ervaring zo denk ik dan Unify.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
_Marcel_1973 schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:49:
Vandaar datbik de infrastructuur straks top wil hebben voor de toekomst ivm de veranderingen (zoals 4k streamen).
Netflix gebruikt om en nabij de 25Mbit/s voor een 4K stream, dat kon je zelfs met 802.11g al halen :p
Vraag is dan ook of Unify meerwaarde gaat bieden boven bijv. de D-Link DIR-895L. De D-Link zou meer passen bij jullie ervaring zo denk ik dan Unify.
Vraag is eerder wat je wilt. Wil je met één apparaat het hele huis dekken, of wil je meerdere APs hebben en zo echt overal een goed bereik hebben. In het laatse geval is Ubiquiti UniFi een goede optie. De D-Link kan ik niks over zeggen. Maar met één AP een heel dekken is meestal een utopie (of je hebt een klein huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Food for thougts in elk geval.
Ligt aan definitie van klein huis @RobertMe. Ca 200m2 woonoppervlak, alleen begane grond.

Ander ding waarom ik nadenk om het aan te passen heeft te maken met het volgende.

De Huawei die standaard door T-Mobile wordt geleverd is zo dicht getimmerd dat ik de Synology Nas niet eens soepel werkend krijg. Allerlei gedoe en moeilijkheden met port forwarding en port mapping, dat de lol er hard af is en er geen backups meer gemaakt worden van de pc, omdat de nas niet automatisch gevonden wordt.
Zelfde voor de camera’s rondom huis, de knx en de alarminstallatie, allemaal met regels door het modem heen zien te krijgen. En bij een update van het modem... jawel, alles weer bijstellen. Daar zit wel een stukje allergie.

Aanpassen en terugvallen op de Airport Extreme die ik voor de verhuizing naar hier gebruikte geeft zo veel ellende, dat complete internet down gaat. Nu ben ik geen whizzkid, maar ook zeker geen nono, maar na drie dagen pielen met instellingen en bellen met de helpdesk heb ik me er dan toch maar bij neergelegd. Geen Airport Extreme en geen automatisch benaderbare Synology NAS. Ik noem het de charme van het buitengebied. :P

Dat wil ik wel weer werkend hebben als glas in de straat ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door _Marcel_1973 op 09-09-2018 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat ik overigens was vergeten te melden is dat de UniFi APs precies dat zijn, APs. Waar die D-Link een (consumenten) router is en dat zijn 3 in 1 apparaten. Dat is namelijk een router/internet gateway, een switch, en een access point. Als je dus voor één of meerdere UAPs gaat moet je ook nog steeds een router kopen. Dit kan er bv een van Ubiquiti zijn, maar de meeste hebben dan weer geen ingebouwde switch, dus mogelijk dat je dan ook nog een switch erbij wilt nemen.

Daarnaast zag ik net dat de UAP AC Pro aan dit topic is gelinkt, ik weet niet of je dat zelf hebt gedaan en je deze aan het overwegen was? Want de UAP AC Pro heeft namelijk alleen een (snelheids)voordeel doordat deze 3x3 MUMO is, dit ten opzichte van de 2x2 MIMO van de AC Lite. En als je geen 3x3 MIMO clients hebt (en deze zijn ook nog relatief zeldzaam) behaal je die hogere snelheden dus ook niet. En qua bereik is het eigenlijk altijd beter om te gaan voor meer APs en niet (mogelijk) betere APs. Waarbij je ook nog eens 2x de Lite kunt kopen voor een paar euro meer dan de 1 Pro.
Als je dus geen 3x3 MIMO clients hebt, en verwacht die in de toekomst niet aan te schaffen/de hogere snelheid niet absoluut noodzakelijk is zou ik dus eerder 2 Lites overwegen dan 1 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er is voldoende keuze in AP's je hebt kabels lopen dus extra AP's is altijd beter. Heb je nu ook al switches her en der in gebruik dan kan je overwegen om naar een Air Cube te kijken zijn niet duur en een mooie combi.Verder is het maar hoeveel geld wil je uitgeven.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
De genoemde Provider (Tweak) heeft vorige week het gehele product portfolio op kop gegooid. Hierbij zijn er nu een tweetal smaken in connectiviteit.

1) Internet only, hierbij wordt alleen de FTU geleverd. maw. het kastje welke de Glasvezelbundel omzet naar een een netwerk stekker. Als je hier iets op aansluit (router of zelfs een normale PC) zit je direct aan het internet met een door Tweak uitgegeven IP-Adres. Meer basis als dit kan niet. :)

2) Internet + Telefonie, TV als optie. Bij deze Smaak wordt door tweak zowel de FTU als een FritzBox Router geleverd. Deze router handelt Telefonie af en mogelijk ook IP tv (nu nog Sparql, straks Canal Digitaal)

De Fritzbox staat bekend om behoorlijk netjes Wifi signaal, dus ik sluit me ook aan bij het advies om eerst te kijken hoe de kwaliteit is na opleveren.

Voor optimale Wifi in het hele huis is ook mijn advies om meerdere AP's op te hangen en deze bedraad aan te sluiten. Welk merk is meer een voorkeur van iedere adviseur. ;-)
Mesh heeft niet mijn voorkeur, simpelweg omdat het altijd de snelheid beperkt, het doorgeven van de verbinding tussen de hubs beperkt de bandbreedte die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Lekker, fijn die goede antwoorden.

En welke bijpassende router zou je dan adviseren @RobertMe voor een optimale configuratie met Ubiquiti??
Die aircube ziet er fraai uit @Frogmen, ga ik over nadenken.
Dat is ook wat ik eerst ga doen @hermanh. Eerst kijken hoe het bevalt en of het voldoende is. Geld uitgeven kan altijd nog :) Denk vaak eerst goed na wat te doen en wat de pro’s en cons zijn. Laat het dan even bezinken en maak dan keuze.

Vandaag overigens met de neus op de feiten gedrukt dat ik toch puntje met de verbouwing niet goed aangepakt had met de tv en Loewe Mediacenter. Beide aan de muur met een pvc-buis ertussen waar de hdmi kabel doorloopt. Alleen nog “even” een stekkertje aanzetten... dat is toch iets lastiger dan ik had verwacht. Maar straks in de winterperiode alle tijd voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_Marcel_1973 schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:38:
En welke bijpassende router zou je dan adviseren @RobertMe voor een optimale configuratie met Ubiquiti??
Tsja, dat ligt vooral aan je budget :p
Wil je alles in een omgeving hebben, ga dan voor alles van UniFi. UniFi Security Gateway, UniFi Switch(es) en uiteraard de UniFi APs. Die laatste bestaan ook alleen in de UniFi lijn. Routers en switches hebben ze ook in de EdgeMax lijn.

Zelf zou ik voornamelijk twijfelen tussen een USG, of de EdgeRouter 4. Die laatste is de meest recente (enigszins betaalbare) toevoeging aan het router aanbod. Maar deze valt dan niet onder de UniFi lijn en is dus niet te beheren via de UniFi Controller, maar moet via zijn eigen webinterface beheerd worden.
Voordelen van de EdgeRouter 4 zijn:
  • Beste/snelste relatief betaalbare oplossing
  • EdgeRouters zijn eenvoudiger te configureren voor IPTV, als je dat gaat afnemen
  • De SFP poort stelt je in staat om de apparatuur van de provider weg te laten. De glasvezel kabel kun je direct aansluiten op de switch
Bij de USGs heb je alleen keuze uit de USG (3P) en USG (4P) Pro. Voordeel van de Pro is dat deze sneller is als het gewone model, maar de eerder genoemde ER4 is nog een klap sneller/beter. Daarnaast heeft de Pro ook SFP. Maar VLANs op de WAN verbinding, en IPTV, zijn binnen UniFi moeilijker aan de praat te krijgen. Dit kan namelijk nog niet via de GUI en moet via een speciaal configuratiebestand wat onderhoudsgevoelig is.

Echter geldt voor alle bovenstaande routers dat deze geen hardwarematige switch bevatten. Dit betekend dat je eigenlijk maar 1 poort aan de LAN kant kunt gebruiken (tenzij je verschillende netweken/VLANs op verschillende poorten zet). Als je nu dus alle apparaten rechtstreeks op je modem/router gebruikt heb je dus nog een extra switch nodig. Daarbij zou ik dan gaan voor het basis model UniFi Switch. De USW 8-60W. Deze is zoals de naam al doet vermoeden voorzien van 8 poorten, en kan daarbij op 4 poorten PoE voorzien volgens de 802.3af standaard. Ideaal dus om de UAPs op aan te sluiten, zonder extra PoE injector ertussen.

Er is echter nog wel een vreemde eend in de bijt. De EdgeRouter X, dit is de goedkoopste router die Ubiquiti heeft, en heeft zelfs een ingebouwde hardware switch waardoor je geen extra switch nodig hebt. Qua performance is deze ongeveer gelijk aan de USG (3P), maar door de verschillende opzet zijn ze niet echt te vergelijken. De ERX heeft een snellere CPU, maar doet meer in software, waar de USG meer direct door de hardware kan laten doen. Daarnaast is er een EdgeRouter X SFP variant, in principe gelijk aan de ERX, alleen met een SFP poort.

Echter nog een aantal side notes:
Als je de binnenkomende glasvezelkabel rechtstreeks op de router wilt aansluiten moet je goed uitzoeken of dat kan. Ikzelf ben niet bekend met de materie, maar v.z.i.w. is telefonie in dat geval helemaal niet mogelijk, en IPTV vereist ook uitzoekwerk en is normaliter makkelijker aan de praat te krijgen op de EdgeRouters.

En m.b.t. prestaties, in principe ondersteunen alle genoemde routers tot 1Gbit/s. Maar dan is het wel belangrijk dat zoveel mogelijk rechtstreeks door de hardware wordt gedaan. Zo hebben de USGs een optioneel Intrusion Detection/Prevention System. Dit werkt echter niet in combinatie met 'hardware offloading' waardoor dus alles door het OS en dus op de CPU wordt gedaan. De CPU vormt daarbij dan ook een flinke bottleneck waardoor bv de USG (3P) nog maar een snelheid van om en nabij de 100Mbit/s haalt, i.t.t. de 1Gbit/s als hardware offloading aan staat dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:05

>Knip<

Mijn vragen:
1) Modem komt uiteraard van glas-leverancier. Dat wordt Tweak. Is het vervangen van modem voor eigen exemplaar aan te raden?
Zoals de anderen ook al zeggen wacht dit ff af, grote kans dat dit over het algemeen wel al voldoet :)

Benieuwd naar jullie tips en adviezen.
Dit kan je natuurlijk makkelijk zelf aanpassen d.m.v. enkele accespoint's op de locatie's waar je je bereik vind tegenvallen.
Dit kunnen er zoals ook al genoemd verschillende zijn, waarvan ik er ook nog tenminste 1 mis die hier niet genoemd wordt.
Namelijk de KPN Wifi Versterker, het is inderdaad niet zo mooi centraal managed zoals de genoemde TP-Link's of Ubiquiti's maar dit is zeker wel een prima AP (met ingebouwde switch) die ook zeker voldoet aan de moderne eisen wat betreft WiFi.

Over het hele mesh gebeuren ga ik verder geen woorden vuil maken, daar is al meer dan genoeg hier in dit subforum (en ook al in dit topic) over geschreven. :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1