[Project] DIY Lasergun

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
Door onze wijk loopt een doorgaande weg, en daar is nogal wat over te doen. De lokale facebook groep ploft bijna uit elkaar van klachten dat daar te hard gereden wordt. Ook worden er brieven ingezonden naar kranten, proberen mensen de politiek in beweging te krijgen en bij elke denkbare inspraakavond komt die weg weer ter sprake.

Nu denk ik zelf dat het wel meevalt en dat met name de uitschieters gewoon heel erg opvallen, en als het even kan wil ik dus ook zeker geen drempels of een 30km zone daar. Om de een of andere reden weigert de politie te controleren dus het is eigenlijk niet eens duidelijk wie er nu gelijk heeft. Dus besloot ik daarom zelf een lasergun te bouwen op basis van een Garmin Lidar Lite V3HP afstandmeter. Het werkt verbluffend goed; een voorafgaande test met een ultrasoonsensor werkte wel aardig maar dit ding doet het gewoon echt goed. Logisch ook aangezien hij in de dronewereld voor voor hoogtestabilisatie gebruikt wordt. Het leek me leuk om het resultaat en de voortgang met jullie te delen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TkdmLyL.jpg

Voorlopige ingredienten:

- Garmin Lidar Lite V3HP
- Arduino pro mini
- 16x2 lcd display + I2C controller
- Batterijhouder 4xAA
- Klein grut
- Balk 8)

De eerste test ging geweldig. Om de verwachtingen een beetje te temperen: de afstand is in centimers.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gmCdqz7.jpg

Mits je goed op een recht vlak op de auto mikt levert het geheel een goede meting. Dat is ook gelijk een beetje het zwakke punt, want mensen reageren nogal raar als je met zo’n ding op auto’s staat te mikken. Ik ben er nog niet over uit hoe dat op te lossen is. Een van de dingen waar ik aan denk is om hem op kniehoogte ergens aan vast te maken en objecten die op kniehoogte geen geschikt oppervlak hebben (oa vrachtauto’s en motoren) dan maar te negeren.

Daarnaast is het natuurlijk handiger om gegevens op te kunnen slaan. Mogelijk gewoon een sd kaartje maar misschien ook met LoRa of nb-iot.

Op/aanmerkingen zijn van harte welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Leuk project! Valt de meting een beetje makkelijk uit te lezen? Hij meet hoogte zie ik, dus samplen met een bepaalde interval en het verschil in afstand valt om te rekenen naar snelheid.

Voor wat betreft de zichtbaarheid; Er zijn natuurlijk genoeg manieren om te camoufleren, een fiets waarbij je de meter in de fietstassen plaatst bijvoorbeeld. En dan een dagje samplen en de resultaten delen met de wijkagent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 10:44
Het is gewoon allemaal op de balk geplakt
Ik dacht in eerste instantie dat het een kastje was waar alles in zat tot ik de ingredienten zag _/-\o_

Zal er straks wel leuk uitzien als je hem gaat testen. de hele tijd rondjes door de straat rijden op een vaste snelheid terwijl de buren maar afvragen waarom je 10 keer in een uur voorbij hun huis rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
_ferry_ schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:18:
Leuk project! Valt de meting een beetje makkelijk uit te lezen? Hij meet hoogte zie ik, dus samplen met een bepaalde interval en het verschil in afstand valt om te rekenen naar snelheid.
Inderdaad, afstand1 en afstand2 vergelijken en dan omrekenen met de verstreken tijd. Dat werkt prima, maar het is iets minder makkelijk dan het lijkt. Als je bij een sedan met de eerste meting bijvoorbeeld op de kentekenplaat zit en je net iets bewogen hebt waardoor de tweede meting op de achterruit zit heb je een halve meter verschil. Politielasers corrigeren dit door veel verschillende metingen te doen en de rotzooi weg te filteren. Dat zou hiermee ook kunnen maar het maakt de software natuurlijk ingewikkelder / meer werk. Maar het lijkt me wel haalbaar.
Voor wat betreft de zichtbaarheid; Er zijn natuurlijk genoeg manieren om te camoufleren, een fiets waarbij je de meter in de fietstassen plaatst bijvoorbeeld. En dan een dagje samplen en de resultaten delen met de wijkagent :)
Zie boven. Het is gevoeliger dan een radar, dus daarom is gewoon in fietstassen stoppen misschien niet nauwkeurig genoeg. Je moet echt precies weten waar de onzichtbare laserstip op mikt. Hij moet dus gefixeerd zijn. Nu lijkt die lidar unit ook wel wat op een fietslamp van de action dus dat hoeft op zich geen probleem te zijn.

Ik bedacht me dat je uitgaande van kniehoogte wel een bepaald patroon hebt. Iets van

oneindig
oneindig
oneindig (er zit niets voor de straal)
15 (meerdere metingen op de zijkant van het voertuig)
16 (zijkant is voorbij, oplopen betekent dat de meting naar de achterkant kijkt)
17 (achterkant verwijderd zich verder)
18 (achterkant verwijderd zich verder)
oneindig (Achterkant is voorbij)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MDRwKnq.png
Daar zou je wel iets mee moeten kunnen. Het lijkt me het beste dit niet op de tekentafel uit te denken maar hem eerst eens een keertje te laten meten en de ruwe data op te slaan voor ik vanalles ga bedenken.
SacredRose schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:29:
Zal er straks wel leuk uitzien als je hem gaat testen. de hele tijd rondjes door de straat rijden op een vaste snelheid terwijl de buren maar afvragen waarom je 10 keer in een uur voorbij hun huis rijd.
Dat soort toestanden ja :D Al ga ik maar eens proberen of ik de buren zo gek krijg rondjes te gaan rijden. Voor de buurt, door de buurt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 09-09-2018 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-07 17:37
Grappig project. Zou definitieve versie niet in de vorm van een gun printen/maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 17:33
Hoe ga je je data opslaan? Misschien een ethernet aansluiting eraan?

Hier rijden ze ook te hard in de straat, 30 zone. Maar ook hier zijn het de uitschieters. Zelf met het idee rondgelopen om vanaf de zijkant te berekenen met een camera, tussen 2 afstanden. Maar als dit werkt is het wel interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 18:09
Dat is ook gelijk een beetje het zwakke punt, want mensen reageren nogal raar als je met zo'n ding op auto's staat te mikken.
Gek he 8)7

Doe dat maar eens met een haardroger, zelfde effect :P

De "echte" radars hebben een kijker waarmee je de straal kunt mikken, daarnaast meet men op flinke afstand zodat parallax (en herkenning door de bestuurder) geen probleem is.
Sneaky opstellen achter een bord, boom, of een ander toevallig aanwezig object doet de rest.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Prullenbak is een makkelijk object voor het verschuilen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:28
Cool poject!

Is dit niet net zo makkelijk te doen met een HD-webcam? Je zou dan bijvoorbeeld de voorkant van een auto kunnen herkennen door frame voor frame beweging te detecteren en vervolgens de meest rechtse verandering tussen de frames te markeren als de voorkant (als de auto in het beeld naar rechts verplaatst) en dan op basis van de tijd de snelheid berekenen.

Of met twee drukgevoelige kabels over de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
@HenkEisDS
Die kabels is het gemakkelijkste. Ik ben in eerste instantie begonnen met dit project met het idee om twee ultrasoon sensors te gebruiken als onzichtbare kabels. Laten we wel wezen, kabels vallen nogal op.

Het zou optisch waarschijnlijk ook wel kunnen. Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat ik geen flauw idee heb hoe ik het met beeldherkenning zou moeten aanpakken.
Sine schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:22:
[...]

Gek he 8)7

Doe dat maar eens met een haardroger, zelfde effect :P

De "echte" radars hebben een kijker waarmee je de straal kunt mikken, daarnaast meet men op flinke afstand zodat parallax (en herkenning door de bestuurder) geen probleem is.
Sneaky opstellen achter een bord, boom, of een ander toevallig aanwezig object doet de rest.
Klopt. Daarom lijkt het me sowieso al verstandig om als je het al met de hand doet van achter te laseren in plaats van iemand als het ware in z'n gezicht te schieten. De politie heeft verder de luxe dat hun guns een euro of 3000 mogen kosten en dan kun je lidars met een veel grotere afstand gebruiken. Met als nadeel trouwens dat het wel weer veel grotere eisen aan de richtapparatuur en software stelt. Maargoed, ook daar is meer budget voor beschikbaar :')

edit: hey, dit is wel gaaf: https://forums.adafruit.c...c.php?f=8&t=46424#p232908 Opensource software om de snelheid aan de hand van video te berekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 09-09-2018 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06

ThaHandy

Discovery Channel

Is die 40meter afstand voldoende om een goede meting te doen?

Is een telslang principe geen optie? Eventueel vervangen door reflector sensors (oid.) en deze bijvoorbeeld plaatsen bij een lantarenpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
ThaHandy schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:55:
Is die 40meter afstand voldoende om een goede meting te doen?

Is een telslang principe geen optie? Eventueel vervangen door reflector sensors (oid.) en deze bijvoorbeeld plaatsen bij een lantarenpaal?
Helaas, het geeft geen eerlijk beeld omdat mensen ervoor afremmen. Daarnaast mag je als burger niet zomaar troep over de weg spannen. Wat nog het meest bruikbare alternatief zou zijn zou een 'u rijdt te hard' matrixbord aan een lantaarnpaal. Maar dat is organisatorisch nog niet gelukt.

De 40 meter is op zich prima. Een enkele meting kan in 0,1 seconde of zelfs nog minder, al heb ik hem nu op 0,5 gezet om het effect van oneffenheden wat te verminderen. Met 0,1 bewoog namelijk zelfs m'n golfplaten tuinhuisje met 2,6 km/h. Dit kwam door het verschil tussen de ribbels op de platen. Als ik metingen uit ruwe data ipv uit 1 enkele meting ga filteren ga ik wel weer terug naar 0,1 of 0,05. Bij patroonherkenning maken incidentele rare metingen immers niets uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 09-09-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-07 15:42
Wat je ook kunt doen, is twee lichtsluizen op vaste afstand maken met 2 lidars.
Met de lidar zelf detecteer en meet je op welke weg helft het voertuig rijdt.
Zo kun je het ook een stuk verder van de weg plaatsen (uit het zicht).
met behulp van bv een xbee/wifi kun je ze tussen elkaar laten communiceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aYw0T0FyCUQvf77r6VjketdO/full.png

[ Voor 10% gewijzigd door Booster. op 09-09-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
@Booster. M'n eerste idee was "weet je wel wat die dingen kosten", maar bij nader inzien is het geniaal. Ik had al eens zoiets getest met ultrasoon maar dat werkte niet geweldig. Ik denk omdat de sample rate lager is en los daarvan metingen van simpele ultrasoonsensoren nu niet denderend betrouwbaar zijn.

Maar de charme van dit idee zit er in dat je ipv die garmin lidar van 200 euro ineens met lidar's van 30 euro technisch gezien is dit tientjeswerk geen laser maar IR, maar dat maakt niet veel uit uit de voeten kunt. De GP2Y0A710K0F bijvoorbeeld. Ik zal me de komende dagen eens gaan inlezen en bekijken of het iets zou kunnen zijn. Is er hier iemand die praktische ervaring met dit soort goedkope afstandsmeters heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-07 17:37
Met alle DIY projecten zoals Arduino; is er geen chinees spul wat hetzelfde doet als de 200 euro Garmin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
@grote_oever helaas, niet kwalitatief goed genoeg. De goedkope hebben een aanmerkelijk lagere range en sampling rate en daar heb je hiervoor weinig aan.

Hoewel ik denk dat de echte versie best eens een telslangprincipe @Booster. @ThaHandy zou kunnen worden wil ik toch nog even doortesten met deze om een idee van het beeld te krijgen. Ik heb er dus een sd logger op gezet en heb hem horizontaal op m'n fiets gebonden en ben langs de weg gaan staan. Dat bleek wel een goed idee. Bij een bushalte lijkt het gewoon alsof je staat te wachten op iemand.

De resultaten waren wel aardig. Het ziet er sowieso wel naar uit dat het een goed idee is de ruwe data te loggen en die door een mens te laten analyseren. Dat ging nu al best redelijk. Niet helemaal goed, want daarvoor moet de sampling rate zo te zien flink omhoog. Die staat nu op 12x/sec en dat is wat weinig want het levert maar 2-4 datapunten per auto op. Hij kan vrij makkelijk maal drie en als ik nog wat buffering voor de sd card toevoeg kan het nog wel sneller.
Pagina: 1