Computer tript bij grafisch intensieve taken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 18:59
Hallo Iederen,

Sinds gisteren doet mijn PC raar. Ik heb gisteren samen met een maat een groot deel van de avond BF:V zitten spelen. Op den duur crashte zijn spel, en niet lang daarna crashte mijn spel. Enfin ik ben maar verder gegaan met WoW en toen ging het fout.
Toen ik een goed half uur ingame was crashte heel mijn PC. Eerste het geluid raar Flikkerende schermen en daarna kreeg ik de melding dat mijn schermen geen input meer kregen.
Dit gebeurde drie keer en toen heb ik het opgegeven. Morgen weer een dag.
Ik wilde toch weer eens een clean install doen, dus windows 10 opnieuw geïnstalleerd. Alles weer geïnstalleerd en het leek goed te gaan. Helaas nar een kleine 15 minuten weer hetzelfde. Het leek er in eerste instantie op dat het aan mijn SSD lag maar die heb ik nu uitgesloten.

In mijn event viewer kom ik het volgende tegen.
The description for Event ID 13 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\Video9
Graphics Exception: ESR 0x405840=0x82000200
Ik ben terug gegaan naar een vorige driver en dat heeft niet geholpen. Als ik een benchmark draai via MSI Kombustor, geeft hij de geest na ongeveer 30 seconden. Via afterburener hou ik mijn GPU temperatuur bij en hij komt niet hoger dan 61 graden.

Mijn Specs:
AMD Ryzen 1600+
MSI B350 GAMING PRO CARBON
2x 8 GB Corsair Vengeance LPX
MSI GTX770
Seasonic FOCUS Plus Series 550W
Crucial MX300 275GB SSD
OCZ-Vertex 3 120 GB SSD
Samsung HD753LJ 750GB HDD

Op de GPU, HDD en de OCZ SSD is alles nog geen jaar oud.

Heeft iemand een Idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb gekeken via Google, maar die hebben helaas niet de juiste oplossing kunnen bieden.
Heeft iemand een idee?

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 16:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Klinkt alsof je videokaart naar de eeuwige videovelden is... temperatuur zegt niet altijd alles, dus daar kun je geen conclusies aan verbinden. Als je geen intensieve taken draait, blijft de boel dan wel stabiel of ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Ja alles blijft lekker stabiel draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik verdenk de voeding. In Voeding advies en informatie topic - Deel 34 zie je dat er een hoop problemen zijn met deze voeding. Vooral voor wisselende loads is deze voeding erg gevoelig. Ook heeft deze voeding problemen met sommige videokaarten. Of jouw videokaart daar 1 van is durf ik niet te zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door pjot1 op 07-09-2018 16:03 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37

nelizmastr

Goed wies kapot

pjot1 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:01:
Ik verdenk de voeding. In Voeding advies en informatie topic - Deel 34 zie je dat er een hoop problemen zijn met deze voeding. Vooral voor wisselende loads is deze voeding erg gevoelig.
Ben ik even blij dat ik toch de V550 van Cooler Master genomen heb :o

Maar goed, wel slecht van een toko als Seasonic.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

pjot1 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:01:
Ik verdenk de voeding. In Voeding advies en informatie topic - Deel 34 zie je dat er een hoop problemen zijn met deze voeding. Vooral voor wisselende loads is deze voeding erg gevoelig. Ook heeft deze voeding problemen met sommige videokaarten. Of jouw videokaart daar 1 van is durf ik niet te zeggen.
Ik heb het topic even kort gescand op Seasonic klachten, het enige dat ik kan vinden is dat ze soms problemen geven met Vega videokaarten waarvoor ook een hardware fix is gedaan. Verder lijken ze toch erg betrouwbaar? Verder kan een GTX770 zo'n 200W trekken maar dat lijkt me voor een 550W voeding van nog geen jaar oud geen probleem.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Ik heb net met de klantenservice van Azerty gebeld. Ze doen gelukkig heel relaxed met garantie. Hij gaf aan dat hij ook de voeding er van verdacht als probleem veroorzaker.

Ik krijg geen artifacts oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
MadMarky schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:12:
[...]

Ik heb het topic even kort gescand op Seasonic klachten, het enige dat ik kan vinden is dat ze soms problemen geven met Vega videokaarten waarvoor ook een hardware fix is gedaan. Verder lijken ze toch erg betrouwbaar? Verder kan een GTX770 zo'n 200W trekken maar dat lijkt me voor een 550W voeding van nog geen jaar oud geen probleem.
Een hardwarefix moet je wel zelf om vragen. ;)

Als je het topic doorneemt, gaat het niet om de 200W maar om de wisseling van het vermogen.

@Lanithro heb je de videokaart met 1 of 2 kabels aangesloten? Als je dat met 1 kabel hebt gedaan, dan zou je @Seasonic kunnen vragen voor nog een kabel.

[ Voor 11% gewijzigd door pjot1 op 07-09-2018 16:30 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
pjot1 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:26:
[...]

Een hardwarefix moet je wel zelf om vragen. ;)

Als je het topic doorneemt, gaat het niet om de 200W maar om de wisseling van het vermogen.

@Lanithro heb je de videokaart met 1 of 2 kabels aangesloten? Als je dat met 1 kabel hebt gedaan, dan zou je @Seasonic kunnen vragen voor nog een kabel.
Hij is met 1 kabel aangesloten.
@Seasonic can you confirm this?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lanithro schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:34:
[...]

Hij is met 1 kabel aangesloten.
@Seasonic can you confirm this?
Waarom? Ik lees niet precies welk type GTX770 je hebt maar daar moeten toch gewoon 2 kabels in, ongeacht of er mogelijk met de voeding issues zouden kunnen zijn? Waarom zou Seasonic je dan een extra kabel moeten sturen?

Allicht verduidelijkt het als je even naar je GPU wil kijken en wil tellen hoeveel power-aansluitingen erop zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 07-09-2018 16:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Twee keer 6 PINS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:14
Een 2e kabel gaat dit probleem niet oplossen. Heb hier hetzelfde probleem gehad met een GTX 780 LE. Voeding terug onder garantie en een RM550x, Straight Power 11 of Whisper BWG nemen. Een vervangende Focus Plus Gold 550w gaat hetzelfde probleem geven want itt de 650w en zwaarder is aan de 550w geen aanpassing gedaan om het probleem op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:39
Die op de zelfde kabel zitten denk ik ?

@MAX3400
Lees dit eens door: Seasonic in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
Een 2de kabel zou het issue niet meer voor moeten laten komen. ( het werkelijke issue is er nog steeds maar daar ga ik dit topic niet vuil aan maken. )

Installation remark for high power consumption graphics cards
High power graphics cards (above 225 Watts) are usually outfitted with two (or three) PCIe slots. For performance and safety reasons, Sea Sonic highly recommends the use of two (or three) separate PCIe cables to connect such cards to the power supply.
Afbeeldingslocatie: https://seasonic.com/pub/media/wysiwyg/faq/pcie-installation.png

Ik zie hier dat de Gtx770 meer dan de 225 piek kan trekken.
Dat is waarschijnlijk het issue waar @Lanithro mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

dylan111111 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:46:
@MAX3400
Lees dit eens door: Seasonic in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
Een 2de kabel laat het issue niet meer voorkomen. ( het werkelijke issue is er nog steeds maar daar ga ik dit topic niet vuil aan maken. )
Dat snap ik maar sommige antwoorden zijn weer niet "duideljik" genoeg zoals "Hij is met 1 kabel aangesloten.". Moet ik dan ruiken of dat 1 kabel is met 2x 6pin? 1 kabel met 1x 6pin? For all I care, een molex-aftappertje naar 2x 6pin?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:39
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:51:
[...]

Dat snap ik maar sommige antwoorden zijn weer niet "duideljik" genoeg zoals "Hij is met 1 kabel aangesloten.". Moet ik dan ruiken of dat 1 kabel is met 2x 6pin? 1 kabel met 1x 6pin? For all I care, een molex-aftappertje naar 2x 6pin?
Helemaal correct, die informatie ontbreekt en is gewoon nodig in het topic.
Ik gaf eigenlijk reactie op je zin "Waarom zou Seasonic je dan een extra kabel moeten sturen?" met een kleine uitleg/andwoordt in mijn eerdere post :)
Standaard zit er bij de voeding "maar" 1 "Gpu" kabel bij vandaar de vraag naar seasonic vanuit TS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seasonic
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-08-2022

Seasonic

Bedrijfsaccount Seasonic
Hi All, I am sorry this reply is in English.

There are several issues here and I hope to clarify each.

- Our "recommendation" to use singular cables per graphics cards that may consume more than 225 is to ensure the reliable performance of the cables and connectors. We use high current connectors and high grade wiring but nevertheless, we prefer to be on the conservative side and ask our customers to use 2x PCIe cables when using high consumption VGA cards for load sharing. Extended high wattage consumption can lead to unnecessary heating of the cable or connectors. This is only a "recommendation". Tom's Hardware and Tech Power Up are excellent sources to check for maximum GPU/VGA consumption.

- We send extra PCIe cables or EPS cables to our customers, free of charge, is because we want to satisfy both the consumer's needs and meet AMD and Nvidia "recommendations". The 550 watt range, according to AMD and Nvidia, is not recommended for some of their cards. As well, the 550 watt range is not "recommended" for MBs needing 2x EPS connectors. But, again, these are "recommendations" from the GPU & CPU manufacturers and these are not set rules. We do have customers who use the 550 watt PSU in systems with high power consumption VGA cards and or SLI and or systems needing 2x EPS connectors. If you are such person, then just write to our online chat or support e-mail and we will gladly send extra cables to you.

- Some of our customers have had compatibility issues using the FOCUS Plus and Asus GTX970 Strix and Vega 56/64 but at the same time we have other customers not having this issue. This can be due to specification tolerances of either the power supply or the VGA card or both. Nevertheless, if you have the Asus GTX970 Strix, to ensure compatibility, we will gladly send to you a new set of PCIe cables where we have added in-line capacitors to work as line filters. If you have the Vega 56/64, we have modified our platform to be more compliant to the needs of this GPU. If you purchased the power supply prior to April 2018, and you encounter compatibility issues, please contact us and we will provide the support you need. If you purchased the power supply after April 2018, and if you have possible compatibility issue, then also contact us, support@seasonic.com and we will do our best to resolve any issues which you encounter.

Thank you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 11:02

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Als je systeem (zoals je volgens mij zelf zegt) al bijna een jaar zonder problemen draait en -nu- ineens problemen geeft, dan kun je met vrijwel volledige zekerheid zeggen dat het niet je voeding is die voor problemen zorgt.

Daarnaast zijn de problemen met de Seasonic Focus Gold anders (en niet zo breed als het voedingentopic wil laten geloven); als het het "bekende" probleem met je voeding zou zijn dan is het "klik-uit" en klaar. Geen strepen, gekke geluiden, blauwe schermen of andere verschijnsels; gewoon PC uit.

Dikke kans dat het je VGA is die inderdaad om zeep is. Heb je misschien de mogelijkheid om hier (tijdelijk) een andere in te zetten of eventueel deze kaart in een ander systeem te proberen?

[ Voor 27% gewijzigd door DominoNL op 10-09-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:14
DominoNL schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:13:
Daarnaast zijn de problemen met de Seasonic Focus Gold anders (en niet zo breed als het voedingentopic wil laten geloven); als het het "bekende" probleem met je voeding zou zijn dan is het "klik-uit" en klaar. Geen strepen, gekke geluiden, blauwe schermen of andere verschijnsels; gewoon PC uit.
Eh, nee. Met een 970 Strix, en een MSI GTX 780 LE trouwens ook, krijg je een zwart scherm terwijl het systeem verder door blijft lopen. Met AMD kaarten is het idd een spontane reboot of shut-off waarbij soms zelfs de voeding helemaal van de prik af moet om weer op te kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Okee, dus eigenlijk zeg je dat @Lanithro met het gratis aanvragen van de door Seasonic aangekaarte kabels het probleem opgelost zou moeten zijn? Top, dan hoeft hij helemaal geen andere voeding te bestellen etc.

Kun je ook nog even uitleggen wat er de afgelopen weken veranderd is waardoor de voeding nu last heeft van de perikelen van zijn GTX 770 en het daarvoor blijkbaar maanden goed ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Ik heb hier extra kabels liggen om het in ieder geval te hebben getest. Maar hij gaat morgen op de post naar Azerty. Die mogen hem gaan omruilen. Hij heeft inderdaad vanaf januari gewoon goed gewerkt en nu doet hij plots raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ja, dan is het dus semi-zeker dat het niet het genoemde probleem is en is de kans nihil dat het überhaupt je voeding is.

Maargoed, we wachten even af hoe het is als je een andere/nieuwe terug hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
DominoNL schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:19:
Ja, dan is het dus semi-zeker dat het niet het genoemde probleem is en is de kans nihil dat het überhaupt je voeding is.

Maargoed, we wachten even af hoe het is als je een andere/nieuwe terug hebt. :)
Nou het feit blijft dat dit probleem tot voorkort niet voor kwam. Het blijft een vreemde gewaarwording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Snap ik, maar ik zou gezien de problemen die je omschrijft + de leeftijd van je videokaart als eerst daar naar kijken. Tuurlijk, de voeding kán kapot zijn, maar de aangedragen (rijkelijk opgeblazen) problemen met de Focus Plus Gold 550w ontstaan niet "na een tijdje", maar die zijn er en je hebt er last van of niet, punt. Je zou dan dus te maken hebben met een "gewoon" defect in de voeding, maar die uiten zich meestal niet als zodanig.

Semi-off-topic: ik kan omtrent Battlefield V nog niets relevants terug vinden, maar het klinkt (omdat je maat ook een vastloper had) een beetje alsof dit er op de een of andere manier mee te maken heeft. Het zou dan zoiets als de bug die in de eerste versie van Starcraft 2 zat, waarbij het hoofdmenu zodanig veel stress op de GPU gaf dat oudere beestjes spontaan allemaal de geest gaven. Maargoed, dat is nogal een stretch...

[ Voor 32% gewijzigd door DominoNL op 10-09-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
DominoNL schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:52:
Snap ik, maar ik zou gezien de problemen die je omschrijft + de leeftijd van je videokaart als eerst daar naar kijken. Tuurlijk, de voeding kán kapot zijn, maar de aangedragen (rijkelijk opgeblazen) problemen met de Focus Plus Gold 550w ontstaan niet "na een tijdje", maar die zijn er en je hebt er last van of niet, punt. Je zou dan dus te maken hebben met een "gewoon" defect in de voeding, maar die uiten zich meestal niet als zodanig.
Het zou inderdaad de videokaart kunnen zijn, maar ik wel eens een defecte videokaart mee gemaakt en dat geeft toch echt met name artifacts op het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ja, ik heb tientallen, zo niet honderden defecte videokaarten gezien en de door jouw genoemde problemen komen vaak zat voor. Ligt er maar net aan welk onderdeel stuk gaat. Maar, wacht eerst even de RMA voor je Seasonic af, daarna kun je de volgende stappen gaan bekijken, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Hey @Lanithro , al meer informatie over de issues met je systeem? Al een nieuwe voeding terug en kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Nee nog niet. Hij ligt nog in Raalte. Ik verwacht hem deze week terug.

Ik heb inmiddels bericht van Azerty. Hij heeft heel het weekend aan gestaan met benchmarks op een 1080ti en daar gaf hij geen problemen. Lars gaf wel aan dat hij de problemen onderkende. Hij gaat alsnog een nieuwe terugsturen en ik heb bij Azerty een extra kabel aangevraagd.

[ Voor 67% gewijzigd door Lanithro op 18-09-2018 15:34 ]

• Lanithro
Als het goed is krijg ik vandaag mijn nieuwe PSU en kan ik weer gaan testen. Met een beetje geluk krijg ik ook vandaag een extra kabel voor mijn GPU dus kan ik die ook aansluiten op twee kabels.
Hopen dat daarmee het probleem is opgelost. Morgen hoop ik terug te zijn met goed nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanithro
Ik weet dat ik eigenlijk mijn vorige bericht aan moet vullen, maar ik weet dan niet of het dan gezien wordt als een nieuwe post dus daarom maar zo.

Voeding aangesloten en de problemen bleven bestaan. Nu kon ik niet eens Windows meer opstarten na installatie. Ik heb inmiddels mijn oude EVGA GTX260 bij mijn broer uit zijn PC getrokken en daarop lijkt hij het wel goed te doen. Ik zit inmiddels in Windows alleen is Ziggo nu bezig met mijn internet en kan ik niet verder testen. Ik houd jullie op de hoogte.

Nou nieuwe update. Ik kan nu zonder problemen een Furmark benchmark draaien. Dus het lijkt er echt op dat de GPU naar de eeuwige jachtvelden is.

[ Voor 12% gewijzigd door Lanithro op 21-09-2018 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Bedankt voor je update!

Rot van je videokaart, maar wel een goed excuus om een nieuwe te kopen! ;)

(En weer een Seasonic Focus Gold probleem wat geen Seasonic Focus Gold probleem was/is, terwijl wel iedereen daar gelijk over gaat roeptoeteren. Weer wat geleerd, hoop ik...)
Pagina: 1