WKOA bij aankoop van een micro SD kaart bij Bol.com

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• S en A DW
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 22:44
Ik heb een vraag over een eventuele bestellen van een micro sd kaart bij bol.com.
Op het moment heb ik een audioplayer die 128 gb micro usb kaarten kan lezen. Maar na het lezen van meerdere forums is het 50/50 kwa compatibility.

De regels op de site zeggen dat ik het product gewoon 30 dagen mag testen en als de speler en kaart niet volledig met elkaar werken mag ik hem terug sturen. Na een belletje naar bol.com zeggen ze dat het niet de bedoeling is om een micro usb kaart dagen te gebruiken en daarna als nog terug te sturen en je geld terug vragen. Maar zijn ze het wel verplicht als ik hier gebruik van wil maken?
Het gaat hier om de cowon Pleneu d (die heb ik dus al en niet bij bol.com gekocht) en dan de eventuele Smasung evo micro sd kaart.

Alle reacties

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
reviews: Hoe duidelijk is het herroepingsrecht in de Wet koop op afstand?

reviews: Hoe duidelijk is het herroepingsrecht in de Wet koop op afstand?

Ik denk dat je wel iets hebt aan bovenstaande artikelen
Volgens de wet mag een consument een kledingstuk passen, een proefwas draaien met een gekochte wasmachine en een kopje koffie zetten met een espressoapparaat.

Als het product na deze probeerfase niet bevalt, mag het volgens het herroepingsrecht gewoon teruggestuurd worden tegen volledige vergoeding, afgezien van de kosten om het product terug te sturen. Webwinkels mogen dit alleen beperken en een compensatievergoeding in rekening brengen als blijkt dat de koper bij het proberen verder is gegaan dan noodzakelijk is om een goed oordeel te vormen over de geschiktheid van het aangekochte product. Als de verkoper bij een geretourneerd espressoapparaat kan vaststellen dat er veel meer dan een of twee kopjes koffie mee zijn gezet, dan mag hij wel een gebruiksvergoeding in rekening brengen.
Lang verhaal kort: Je mag hem dus testen om te zien of hij compatibel is, je mag er wat muziek op zetten en afspelen om hem te testen. Je mag hem (bijvoorbeeld) niet meenemen op vakantie en hem vervolgens retour sturen omdat je hem daarna niet meer nodig hebt.

[ Voor 52% gewijzigd door ImNotnoa op 06-09-2018 14:10 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:13
S en A DW schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:04:
Na een belletje naar bol.com zeggen ze dat het niet de bedoeling is om een micro usb kaart dagen te gebruiken en daarna als nog terug te sturen en je geld terug vragen. Maar zijn ze het wel verplicht als ik hier gebruik van wil maken?
De Wet Koop op Afstand is bedoeld om een product kort te testen of het aan de vereisten voldoet. Meerdere dagen is duidelijk niet 'kort', dus bol.com heeft gewoon gelijk en jij hebt geen recht op geld terug (tenzij het product aantoonbaar non-conform is, maar al enkele dagen schijnbaar probleemloos gebruikt lijkt dat tegen te spreken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:40
Je mag het product testen, maar niet in gebruik nemen.

Het testen van de compatibiliteit kun je in een paar minuten doen. Het klopt dus dat Bol.com zegt dat het niet de bedoeling is dat je hem een maand gaat gebruiken. Als je dat wel doet, mogen ze het retourrecht weigeren.

Als je hem echter kort test, daarna 29 dagen in de doos laat zitten en dan retour stuurt, dan hebben ze dat gewoon te accepteren. Heel fatsoenlijk zou dat niet zijn, maar goed zo zijn de regels.

Of Bol.com kan vaststellen of je het artikel méér dan alleen getest hebt, is twijfelachtig. Als ze dit kunnen, dan hebben ze (in dat eerste geval) alle recht om je retourzending te weigeren. Zo niet, dan zullen ze je het voordeel van de twijfel moeten geven.

edit: @anboni een product wat non-conform is kun je onder garantie retourneren, dat gaat helemaal buiten de WKOA om. En dat kun je tot 2 jaar na aankoop zelfs nog doen.

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 06-09-2018 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@mcDavid Ze hebben nooit het recht om een retourzending te weigeren (binnen de wettelijke termijn). Ze mogen wel een vergoeding rekenen voor waardevermeerdering die verder ging dan noodzakelijk om de `aard en kenmerken` van het product vast te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09

Orac

Ik mis je papa.

S en A DW schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:04:
Ik heb een vraag over een eventuele bestellen van een micro sd kaart bij bol.com.
Op het moment heb ik een audioplayer die 128 gb micro usb kaarten kan lezen. Maar na het lezen van meerdere forums is het 50/50 kwa compatibility.

*knip*
Kan je op die forums dan niet zien welke kaartjes wel en welke niet werken? Lijkt me een stuk eenvoudiger.

Edit: Uit de handleiding: microSD-kaarten met grote capaciteit (64GB of groter) moeten worden geformatteerd met een FAT32-formatteringshulpprogramma (e.g. guiformat) om correct te worden herkend. (Clustergrootte van 32KB wordt aanbevolen.)

Edit2: * Orac wordt een beetje moe van al die topics met "heb-ik-recht-op?"-zeikertjes.

[ Voor 62% gewijzigd door Orac op 06-09-2018 14:43 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:11
Ik ben wel benieuwt naar dat forum waar ze aangeven dat de compatibiliteit '' 50/50 '' is.
Je maakt soms rare dingen mee in software/hardware land maar je zou toch zelf vrij eenvoudig kunnen testen of de data die je erop zet leesbaar is of niet.
En als je voor dat testen een paar dagen de tijd nodig hebt zou dat geen probleem moeten zijn, het is alleen niet zo netjes om heel veel GB's of zelfs TB's weg te schrijven en deze dan alsnog te retourneren.
Uiteindelijk gaat Bol.com de sd kaart dan weer doorverkopen als nieuw aan een ander, maar is hij al aardig gebruikt ( maar ik zou zo niet weten hoe je dat kunt uitlezen bij sd kaartjes )

In vino veritas, in aqua sanitas

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Let op: sommige resellers weigeren WKOA voor "data dragers". Recent ook een topic dat HDD's niet werden teruggenomen.

/edit: Mag een webshop HDDs weigeren als retour

Lang verhaal kort; test alleen de compatibiliteit en gebruik geen persoonlijke data om te testen.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 06-09-2018 14:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel een update gegeven zodat die iets duidelijker overkomt.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:10:edit: @anboni een product wat non-conform is kun je onder garantie retourneren, dat gaat helemaal buiten de WKOA om. En dat kun je tot 2 jaar na aankoop zelfs nog doen.
Maar wel zo snel mogelijk na ontdekking van de non-conformiteit.
MAX3400 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:32:
Let op: sommige resellers weigeren WKOA voor "data dragers". Recent ook een topic dat HDD's niet werden teruggenomen.
Beetje vreemd advies, de winkel moet juist opletten dat ze zich aan de wet houden.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GlowMouse schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:55:
[...]

Beetje vreemd advies, de winkel moet juist opletten dat ze zich aan de wet houden.
Welk advies? Ik verwijs alleen naar een topic waar WKOA met voeten wordt getreden. En voor data-dragers. Ik adviseer niks; positief noch negatief.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:57:
[...]

Welk advies? Ik verwijs alleen naar een topic waar WKOA met voeten wordt getreden. En voor data-dragers. Ik adviseer niks; positief noch negatief.
Ik las in je post een advies om op te letten bij welke winkel je koopt :P

• S en A DW
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 22:44
Bedankt voor de reacties. Het blijft dus een gok. Want ja ik gooi hem metteen vol met mp3 files en dan word hij meteen heftig gebruikt. Als hij dan bij enkele nummers vast blijft hangen is het een no go en zal ik hem nooit meer gebruiken voor de cowon.
Ik wacht nog wel even. De aanschf van de sd kaart is PURE LUXE!!! In de praktijk gebruik hoog uit 1,5 gig van de interne opslag voor het luisteren van de nieuwe albums die binnen komen. (Max 4 uur muziek) Het lijkt me gewoon maf om mijn volledige colectie muziek (nu 160 gig) op 2 micro kaartjes te zetten zodat ik 24/7 toegang heb tot mijn colectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

TIP om de 'echtheid' van (te?) goedkope geheugenkaartjes te testen:

Gebruik H2testw om te checken of de geheugencapaciteit echt is.
https://www.heise.de/download/product/h2testw-50539
Duurde bij mij ca. een half uur voordat ik zeker wist dat 128GB ook echt 128GB was/is.

Heb recentelijk, voor weinig, een 128GB microSD kaartje gekocht en toch maar ff een testrun gedraaid of 'ie echt was. En dat was 'ie! :Y
Weliswaar via amazon.de warehouse deals besteld, maar voor 2 tientjes begin je toch te twijfelen.

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1