Vraag

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Zoals meer mensen op dit forum willen we van het gas af. In het grootste deel van ons huis ligt vloerverwarming dus een warmtepomp oplossing ligt voor de hand.

We hebben een offerte voor een 8kW warmtepomp maar de onderbouwing is volledig gebaseerd op het jaarlijks gasverbruik (+- 1900 m3).

Ik heb gedetailleerde gegevens over het dagelijks gasverbruik. Is het mogelijk om aan de hand van die gegevens in te schatten of 8kW voldoende is?

Gasverbruik per dag over de afgelopen 2 jaar

Het groene stukje is nog gemeten met een youless, de rode komt van onze "slimme" meter.

De piek ligt dit jaar dus op bijna 18 m3 per dag tijdens de extreme kou eind februari. Is aan de hand daarvan iets nuttigs te zeggen over de benodigde capaciteit van de warmtepomp?

Beste antwoord (via -Pieter-471 op 07-09-2018 11:27)

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:03
Een berekening op basis van het jaarlijks gasverbruik is heel gebruikelijk. Een veel gehanteerde formule is [kW WP] = [m3 gas/jaar]*8/1650, deze geeft dan een iets hoger gewenst vermogen aan van 9.2kW.

Er zijn wel een aantal kanttekeningen te maken:
- de berekening gaat uit van gemiddeld 1650 vollast draaiuren. In de monitoring tabel van het L/W WP-topic zijn er gebruikers met zowel meer als minder vollasturen.
Dit hangt nauw samen met de manier van stoken. Met continue stoken (geen/weinig nachtverlaging) kun je toe met een kleinere WP. Als je wel nachtverlaging wilt toepassen, of selectief wilt stoken (alleen als er iemand thuis is, snel een graadje warmer) dan is een grotere WP aan te bevelen.
- de factor 8 [kWh/m3 gas] is niet onomstreden, maar past in de meeste gevallen goed. Voor een nieuwe gasketel met vloerverwarming is 8.8 misschien haalbaar. Gebruik je veel water met douche/bad (SWW) dan is de gasketel (gemiddeld) een stuk minder efficient.

Een andere methode om de WP te dimensioneren is het warmteverlies van je woning analyseren. 1 deel van de data heb je hierboven al. Het andere wat je nodig hebt is de gemiddelde buitentemperatuur. Een voorbeeld daarvan staat hier. Vermenigvuldig m3 gas/dag met 8 (of 8.8) en deel door 24 --> gemiddeld verwarmingsvermogen in kW.

Een aantal vragen:
- welke 8kW WP heb je op het oog?
- Is deze ook nog 8kW bij -10 graden?
- hoeveel personen wonen er, in verband met SWW gebruik (m3 gas aftrek?)
- wil je de WP voor CV en SWW gebruiken, of nog een aparte WP-boiler voor SWW?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
Een berekening op basis van het jaarlijks gasverbruik is heel gebruikelijk. Een veel gehanteerde formule is [kW WP] = [m3 gas/jaar]*8/1650, deze geeft dan een iets hoger gewenst vermogen aan van 9.2kW.

Er zijn wel een aantal kanttekeningen te maken:
- de berekening gaat uit van gemiddeld 1650 vollast draaiuren. In de monitoring tabel van het L/W WP-topic zijn er gebruikers met zowel meer als minder vollasturen.
Dit hangt nauw samen met de manier van stoken. Met continue stoken (geen/weinig nachtverlaging) kun je toe met een kleinere WP. Als je wel nachtverlaging wilt toepassen, of selectief wilt stoken (alleen als er iemand thuis is, snel een graadje warmer) dan is een grotere WP aan te bevelen.
- de factor 8 [kWh/m3 gas] is niet onomstreden, maar past in de meeste gevallen goed. Voor een nieuwe gasketel met vloerverwarming is 8.8 misschien haalbaar. Gebruik je veel water met douche/bad (SWW) dan is de gasketel (gemiddeld) een stuk minder efficient.

Een andere methode om de WP te dimensioneren is het warmteverlies van je woning analyseren. 1 deel van de data heb je hierboven al. Het andere wat je nodig hebt is de gemiddelde buitentemperatuur. Een voorbeeld daarvan staat hier. Vermenigvuldig m3 gas/dag met 8 (of 8.8) en deel door 24 --> gemiddeld verwarmingsvermogen in kW.

Een aantal vragen:
- welke 8kW WP heb je op het oog?
- Is deze ook nog 8kW bij -10 graden?
- hoeveel personen wonen er, in verband met SWW gebruik (m3 gas aftrek?)
- wil je de WP voor CV en SWW gebruiken, of nog een aparte WP-boiler voor SWW?

• -Pieter-471
- De WP uit de offerte is een Vaillant aroTherm all electric in combinatie met een uniTower voor SWW. De specs zijn hier te vinden:
https://www.vaillant.nl/c...therm-monobloc-21057.html
maar daar staat niets over vermogen bij verschillende temperaturen.

- 3 personen, gasverbruik zomers is volledig voor warm water want we koken electrisch. Ik schat tussen de 200 en 250 m3 per jaar voor SWW.

De offerte biedt dus een electrische boiler aan voor SWW (uniTower).

Ik zou misschien liever een flink buffervat zien met een hygienespiraal en een doorstroomverwarmer. We hebben echter moeite om een installateur te vinden die hier iets nuttigs over kan zeggen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom neem je dan niet het heft in eigen handen?
Pana monobloc via PMcoppack
Hellmann speicher via ebay
3-fase Wijas via google

en een @koevlaas2 :P

Mijn DJG 450 ltr RVS vat met hygienespiraal en wijas bevalt prima
En daar zit een Mitsubishi ecodan op

Goedkoopste blijft natuurlijk een atlantic explorer 3 voor sww. 200 ltr voor 148 euro (na afrek subsidie)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2018 14:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 07:03
Voordat je aan een warmtepomp begint is het belangrijk om eerst goed naar je isolatie te kijken. Met een warmtepomp krijg je lage temperatuur verwarming en zorg je er in feite voor dat je je huis op een constante temperatuur houd. Even snel de temperatuur een paar graden verhogen kan niet. Het beste werkt een warmtepomp met vloerverwarming, maar het kan ook met radiatoren die geschikt zijn voor lage temperatuurverwarming.
Als je huis niet goed geïsoleerd is, heeft het geen enkele zin om over te gaan naar een warmtepomp.

Het verbruik van 1900m3 is best hoog, vandaar dat ik vermoed dat je huis niet goed geïsoleerd is.

[ Voor 8% gewijzigd door Who Am I? op 06-09-2018 14:27 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Who Am I?
Ik heb nog enkel glas op de bovenverdieping. Gaat prima hoor.. (niet ideaal maar het kan, en staat nog op de nominatie om vervangen te worden)
En overal vloerverwarming

Deels heb je gelijk... maar een warmtepomp wordt al vrij snel afgeraden heb ik de indruk. (als er iets mankeert aan de isolatie)
Een warmtepomp kan ook 55 graden maken (maar kost wel veel stroom)

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2018 14:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Who Am I? Hij geeft aan nagenoeg overal vloerverwarming te hebben. Hij stookt dus al op LTV.

@-Pieter-471 Heb je ook een idee hoeveel van het gasverbruik voor warm water is en hoeveel voor verwarming? In dat geval kun je ook goed kiezen voor bijvoorbeeld een Atlantic Explorer voor WW en een aparte warmtepomp voor verwarmen. Als je vloerverwarmingscircuit groot genoeg is kan dat mogelijk ook zonder een buffervat.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
@-Pieter-471
Met wat zoeken heb ik gevonden dat deze als 7kW in de subsidielijst staat (A+2/W35). Ook nog gevonden 6,6kW (A-7/W35).
Dat vind ik toch aan de krappe kant (voor WP-only, zonder back-up element (COP=1)) of je moet accepteren dat het back-up element bijspringt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Pieter-471
@Who Am I? Isolatie gaat niet beter worden:
- Dak isolatie
- Kruipruimte vloerisolatie
- HR++ glas
- Spouwmuurisolatie

We wonen in een schakelbungalow uit 1970. Op een gegeven moment valt er qua isolatie gewoon weinig meer te winnen. Ook heb ik het idee dat de spouwmuurisolatie niet optimaal is maar daar valt niet veel meer aan te doen zonder grote ingrepen.

@cyberstalker
Gasverbruik warm water +- 230 m3
Gasverbruik verwarming +- 1650 m3
We hebben geen mechanische ventilatie op dit moment dus een warmtepompboiler is nog niet langsgekomen als alternatief.

@AUijtdehaag
Zelf doen is een brug te ver voor mij helaas. Van automatiseren heb ik veel verstand maar installatiewerkzaamheden laat ik graag aan een ander over. Woensdag komt er weer eens een lokale installateur langs, misschien kan die ons verder helpen.

@Chris_82
Daar was ik al bang voor. Ik ga liever voor over- dan onderdimensionering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

-Pieter-471 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:02:
@cyberstalker
Gasverbruik warm water +- 230 m3
Gasverbruik verwarming +- 1650 m3
We hebben geen mechanische ventilatie op dit moment dus een warmtepompboiler is nog niet langsgekomen als alternatief.
Mechanische ventilatie is geen vereiste voor een warmtepompboiler. Deze kunnen ook gewoon buitenlucht gebruiken.
Daar was ik al bang voor. Ik ga liever voor over- dan onderdimensionering.
Dat is begrijpelijk. Het is bij een warmtepomp echter wel zo dat je bij aanschaf betaalt voor het vermogen. Hoe zwaarder de warmtepomp, hoe hoger de aanschafprijs. Als je echt zo wilt dimensioneren dat je je huis ermee kunt verwarmen als het bijvoorbeeld drie weken lang -15 is ga je een enorm dure warmtepomp aanschaffen.

Wat in mijn ogen zinnig is is om de besparing van een kleinere warmtepomp af te zetten tegenover de eventuele extra kosten die je hebt van het verwarmen met COP=1 op extreem koude dagen. Daarnaast kunnen kleinere warmtepompen meestal ook verder terugmoduleren waardoor je dus constanter kunt verwarmen (minder pendelen), wat juist weer goed is voor de efficiëntie.

Ik ontken het bestaan van IE.

Pagina: 1