Zonnepanelen, kan iemand meedenken ajb?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar zonnepanelen. Nu liggen mijn kwaliteiten op een ander vlak (lees: elektra en montage is niet echt mijn ding), dus zoek ik een partij die ze kan leveren en plaatsen.

De eerste offerte is binnen, maar ik merk dat ik er echt geen kaas van gegeten heb. Plus dat ik die partij op dit moment nog niet zo klantvriendelijk vind, omdat ze niks gedaan hebben met enkele punten die ik bij de offerteaanvraag heb aangegeven.

Situatie: tweekapper, voordakvlak pal zuid gelegen. Geen belemmeringen, behalve wat afvoerpijpjes aan de oostkant van het dakvlak.

De aanbieding is 13 Lg Neonr 360 panelen, inclusief solaredge hd wave 5000 omvormer plus optimisers. Totaal vermogen 4680 wp. Inclusief plaatsen, materiaal, frame, meterkastaanpassing en btwteruggaaf vragen ze € 8295,-
Als alternatief geven ze de Benq 300 wp, voor €6195.

Ik wil graag wel goede en rendabele panelen. Alleen is de aanbieding boven het aangegeven budget, en de benq valt er wel binnen. Ik heb gelezen dat je het beste zo dicht mogelijk bij de €1,- per wp kan gaan zitten, en iig onder de €1,50. Beiden voldoen hier niet aan.

Wat ik me afvraag:
1. kan ik dan beter minder panelen nemen, maar wel de 360, of beter meer en de 300? Of beter snel meer offertes aanvragen?
2. Wat voegen optimisers in dit geval toe? Hoeveel scheelt het in opbrengst, of zijn er nog andere voordelen waarom voor optimisers gekozen wordt?
3. Is het wel reeel om meterkastaanpassingen/nieuwe energiemeter in de prijs op te nemen, terwijl we hier over nieuwbouw praten? Ook het aanvragen van de btw teruggaaf, dat kan ik makkelijk zelf.
4. Ik heb begrepen dat met oog op de toekomst meer panelen niet altijd beter is. Ik vind 13 panelen best behoorlijk, het hele dak ligt dan vol. Niet perse esthetisch verantwoord. Maar we willen we proberen om in een paar jaar gasloos te gaan (cv is nu als naverwarmer van het water voor de vv en warm tapwater, wat door de ventilatiewarmtepomp primair wordt opgewarmd). Dus kunnen we dan wel beter zo veel mogelijk wp op het dak leggen? Ik heb geen idee wat het verbruik zal zijn.

Dus.. Kan iemand me opweg helpen, zonder dat ik hier expert in hoef te worden (mn hoofd explodeert zowat door alle nieuwe kennis die ik ivm nieuwbouwhuis heb moeten opdoen, er kan niet veel meer bij)? :7

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou die LG Neon 360 panelen niet doen, die zijn op dit moment echt te duur, ik zie ze online staan voor 375,- euro, terwijl de 335 versie 270,- euro kosten. Dat scheelt gewoon 100 euro per paneel. (Ikzelf heb de 335 versie en ben daar erg tevreden over). Dan kan je beter een paar extra panelen leggen.

Optimizers schelen alleen als je last heb van schaduwval, heb je hier geen last van dan hebben ze ook niet al te veel waarde (behalve wanneer een paneel heel erg vuil zou worden, maar meestal worden alle panelen tegelijk even vuil).

Meterkast aanpassing is een beetje onduidelijk, wat voor aansluiting krijg je? 3x16A / 3x25A? want met de gekozen inverter heb je 3-fase nodig dus als je dat al bij levering krijgt dan hoeft er volgens mij niet zoveel aangepast te worden. Enige wat waarschijnlijk wel moet gebeuren is dat er een 3-fase automaat tussengezet wordt, die kosten rond volgens mij ronde 30 to 50 euro (ligt een beetje aan het merk).

BTW teruggave heb ik geen ervaring mee (heb namelijk een eigen zaak dus dan is dat niet interesant). Ik heb wel subsidie aanvraag gedaan voor een warmte pomp en dat stelde niks voor, dus waarschijnlijk is die BTW terug vragen ook niet zo lastig.

Qua aantal panelen, je moet vooral kijken naar wat je verbruik is (en ook toekomstig). Vooral bij je inverter moet je daar rekening mee houden, ik zelf vindt het doodzonde om een inverter te moeten vervangen omdat je wat panelen erbij wilt leggen. Als je in de toekomst gasloos wilt gaan dan is het handig om er mischien nu al rekening mee te houden.

Nu kan je nog even genieten van het salderen, hoe het er vanaf 2021 eruit gaat zien weet niemand maar het zal ongetwijfeld somberder worden, dus dan is de truuk om je opwekking af te stemmen met je verbruik.

Verbruik van een warmtepomp is soms wat lastig te bepalen, is van best veel factoren afhankelijk. Wij hebben nu een paar maanden een warmtepomp en ons gemiddeld dagelijks verbruik is 1,5kW (met twee volwassenen en een baby) maar dat is alleen voor sanitair water. De winter moeten we nog krijgen en dan zal het flink omhoog gaan. Ik heb bij het leggen van mijn panelen er rekening mee gehouden dat onze warmte pomp om en nabij de 3200kW zal gaan verbruiken op jaar basis.

Paar tips:

Kijk rond in de volgende topics:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6
Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7

Hier is vele informatie te vinden over zonnepanelen en warmtepompen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:16

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voordeel optimizers:
- per paneel uitleesbaar
- defect paneel sneller te vinden
- bij schaduw haalt 1 paneel niet je hele opbrengst naar beneden

Nadeel optimizers:
- duurder, daardoor langere terugverdientijd
- optimizer kan ook stuk natuurlijk
- niet zinvol / geen extra rendement op een dak zonder schaduw

Ik zou dus voor een dak zonder (noemenswaardige) schaduw niet voor optimizers gaan.
Nu zit ik met 2 dakkapellen waar ik 8 panelen strak naast heb liggen dus dan zijn optimizers ineens wel een praktische keuze.

Het goedkoopst zou je uit zijn met zoveel mogelijk 300Wp panelen van een redelijk Chinees, Thais of Vietnamees merk. Zo ben ik nog geen €200 incl. BTW voor een 300Wp paneel kwijt.

Hoeveel panelen zou je maximaal kwijt kunnen?
Heb je ook nog een dakvlak op het oosten of westen?
Nog een garage of schuur?
Carport?

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-09-2018 09:46 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 07:05
@TS, Heb je voor ons de lengte en breedte van het dak ? Daarmee kunnen we makkelijker meedenken.
13 is een priemgetal, dus dat geeft sowieso te denken. Waarom zijn er architecten die geen rekening houden met zonnepanelen bij nieuwbouw?

- optimisers op dak zonder schaduw zou ik niet doen. Stringomvormer is dan prima
- Sweetspot voor mooie panelen ligt rond de 300 Wp per paneel.
- BTW lekker zelf doen, als je kunt googelen en je bent niet bang voor blauw, dan doen je dat zonder gedonder.
- Voor de toekomst: Hoe meer panelen hoe beter, welke manier van terugverdienen er ook komt. Als je de ruimte hebt gewoon vol dat dak. Mocht je overproductie hebben dan weten de groenste energiemaatschappijen daar wel raad mee.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Glas-glas panelen van Solarwatt zijn ook erg mooi en duurzaam. Goede kwaliteit en 30 jaar garantie. Ik heb een offerte van 220 euro per paneel (ex BTW), 295wp zwarte panelen. En een stringomvormer is prima als je geen schaduw hebt.
Er zijn veel beunhazen in de zonnepanelenwereld, vaak krijg je met goedkope panelen ook goedkoop installatiemateriaal. Altijd voor kwaliteit kiezen. Of je ze nu in 6 of 7 jaar terugverdient, dat moet niet veel uitmaken toch?

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Garanties zeggen mij weinig, vooral als bedrijven garanties bieden die langer zijn dan de tijd dat ze al bestaan.

Van een sterk merk als Panasonic of SunPower vind ik een lange garantie nog wel geloofwaardig, maar ook dan heb je geen enkele garantie dat ze over 10 of 20 jaar nog bestaan. En voor leveranciers geldt dat in nog grotere mate.

Een goede aanbieding met een fatsoenlijke terugverdientijd is toch wel het verstandigst. Of een paneel z'n beoogde levensduur haalt weet je toch niet.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik was voor 14x 325 wp panasonic hit kuro met bevestigingsmateriaal ongeveer 4500 euro kwijt via sun-solar
Reken er nog een SMA omvormer bij a 1000 euro.
Zit je op 5500 euro incl btw.
En dan nog iemand zoeken voor de montage, of door sun-solar uit laten voeren

Het zuiddak zou ik wel helemaal volleggen. Dan heb je in de winter ietsjes meer opwek en direkt verbruik.
Bovendien geeft dat een mooier beeld.

Ik heb zelfs noord ook volliggen (maar niet iedereen is zo gek als ik)

Zijn jouw prijzen in of ex btw?

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2018 13:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 19:40
BlueTooth76 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:15:
Garanties zeggen mij weinig, vooral als bedrijven garanties bieden die langer zijn dan de tijd dat ze al bestaan.

Van een sterk merk als Panasonic of SunPower vind ik een lange garantie nog wel geloofwaardig, maar ook dan heb je geen enkele garantie dat ze over 10 of 20 jaar nog bestaan. En voor leveranciers geldt dat in nog grotere mate.

Een goede aanbieding met een fatsoenlijke terugverdientijd is toch wel het verstandigst. Of een paneel z'n beoogde levensduur haalt weet je toch niet.
Solarwatt valt zonder enige twijfel ook in die categorie (Pana, Sunpower), qua prijs iets gunstiger dan Sunpower en redelijk te vergelijken met Panasonic. Het grootste verschil is dat die solarwatts glas/glas panelen zijn, die kunnen beter tegen een dikke hagelbui (nu vraag ik me af, zou dat verzekeringstechnisch verschil maken? Ik neem aan dat iedereen zijn zonnepanelen verzekert met de woning mee).
En of de TVT nou 6 of 8 jaar is maakt maar tot op zekere hoogte uit, als je absolute winst daarna hoger is kan een langere terugverdientijd mogelijk toch uit. Als het goed is blijft het natuurlijk meer dan 20 jaar liggen (wel of geen garantie). Maar garantie is meer dan alleen het al dan niet failliet gaan van een bedrijf, ook de service bij wél verleende garantieclaims zit verschil in. De ene zal je een nieuw, gelijkend (optisch vergelijkbaar) paneel geven, een ander alleen een vergoeding voor de dagwaarde. Daar zit je dan met een lege plek.
Standaardmaten hebben in die zin ook de voorkeur, ga maar eens een vervangingspaneel zoeken voor je Solar Frontier setje bijvoorbeeld...

Edit: En inderdaad, zijn die prijzen inclusief de BTW?
Voor wat betreft de meterkast: Je hoofdaansluiting zal altijd 3x25A (of hoger, maar dat kost veel, véél meer) worden. Daarmee kun je zelf 16A afzekeren, dus de 3x16A slaat waarschijnlijk op de krachtgroep waarop de omvormer moet komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Steyn_E op 06-09-2018 13:17 . Reden: BTW ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Om die reden heb ik ook 70 panelen besteld terwijl er 68 op m’n dakvlakken komen. Die 2 zijn reserve, is op hele bedrag weinig en voorkomt dat ik over 5 of 15 jaar met een leeg vlak zit of met een heel ander model. Uiteraard verkleuren / vervuilen ze iets door de jaren maar als voor aan de straat (zuid) een paneel sneuvelt kan ik wat schuiven nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Hsb-3 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 07:41:

Wat ik me afvraag:
1. kan ik dan beter minder panelen nemen, maar wel de 360, of beter meer en de 300? Of beter snel meer offertes aanvragen?
2. Wat voegen optimisers in dit geval toe? Hoeveel scheelt het in opbrengst, of zijn er nog andere voordelen waarom voor optimisers gekozen wordt?
3. Is het wel reeel om meterkastaanpassingen/nieuwe energiemeter in de prijs op te nemen, terwijl we hier over nieuwbouw praten? Ook het aanvragen van de btw teruggaaf, dat kan ik makkelijk zelf.
4. Ik heb begrepen dat met oog op de toekomst meer panelen niet altijd beter is. Ik vind 13 panelen best behoorlijk, het hele dak ligt dan vol. Niet perse esthetisch verantwoord. Maar we willen we proberen om in een paar jaar gasloos te gaan (cv is nu als naverwarmer van het water voor de vv en warm tapwater, wat door de ventilatiewarmtepomp primair wordt opgewarmd). Dus kunnen we dan wel beter zo veel mogelijk wp op het dak leggen? Ik heb geen idee wat het verbruik zal zijn.

Alvast bedankt _/-\o_
Ik denk ik quote de vragen even zodat ik ze puntsgewijs kan beantwoorden:
1. Ik denk dat je met meer panelen van rond de 300-320Wp meer waar voor je geld krijgt. Echter: Dan zit je wel aan de beperkte ruimte op je dak vast. Als je nu wat ruimte overhoudt, kan daar in de toekomst nog wat bijgeplakt. Het kan dus voor jouw situatie anders liggen omdat je mogelijk met een systeem van deze grootte niet genoeg kan opwekken om in een groot deel van je eigen verbruik te voorzien. Dat kan efficiëntere panelen in jouw situatie nog best interessant maken, de stroom is ook van duurdere panelen nog altijd goedkoper dan vanaf het net.
2. In jouw geval optimizers ze het verschil wat zonnepanelen onderling nog hebben. Dat zijn maar kleine beetjes (zie getallen van 2-4% opbrengstverschil langskomen) dus als er een stevige meerprijs aanzit is dat niet de moeite waard. Echter is dat prijsverschil als het goed is niet zo enorm bij die set van 13 panelen. Daar zitten immers ook relatief weinig optimizers op per KWp. Bij ons komt het verschil op 800 euro ongeveer bij 24 panelen en een 7KW omvormer, ten opzichte van een Goodwe. Met een SMA is het verschil nog iets kleiner, dus mogelijk vind je het voor een klein prijsverschil nog wel leuk om per paneel te monitoren. Maar voor het rendement is het zonder echte schaduw niet interessant.
3. Ja, er gaat hoe dan ook een extra groep moeten komen, dus in de groepenkast extra bekabeling en een aardlekautomaat, een kabel naar zolder en daar moet nog een werkschakelaar geplaatst worden. Maar de nieuwe meter heeft op een rekening van de zonnepanelenboer niks te zoeken, die moet je zelf aanvragen bij je netbeheerder (verzwaren aansluiting kost ~250 euro, maar is bij een nieuwbouwwoning waarschijnlijk niet nodig. Die zal waarschijnlijk al met 3x25A opgeleverd zijn. Kwestie van even doorspreken, mogelijk heeft ie het zo gedaan om een worst-case all-inclusive scenario aan te bieden. Dan zou namelijk je hele groepenkast opnieuw bedraad moeten worden als je nog geen 3-fase aansluiting hebt.
4. Met het oog op de toekomst lijkt het juist wél verstandig om zoveel mogelijk op het dak te leggen. Je zal bijvoorbeeld 1,5x je eigen verbruik moeten gaan opwekken om financieel al je stroom "voor niks" te hebben. Zeker met een dak op het zuiden, dan wek je een piek op op het moment dat je het zelf niet kunt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Kies in ieder geval voor full-black panelen die zien er het mooist uit.

Die lg's zijn echt lelijk en zien er goedkoop uit als je daar je dak mee hebt volliggen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Hsb-3
Bedankt voor de reacties. Ik heb ondertussen een nieuw aanbod: 13x LG Neon2 320 wp full black met Solaredge 3500 incl optimisers voor €6365,-
Als alternatieven, de Benq 335 voor €6949,- of de JA solar 295 voor €5170.

De prijzen zijn inclusief btw, en de korting ivm btw teruggaaf is er al af (ca 1200,-).

Het dakvlak is ca 5,70m x 5,70 m. Het ontwerp nu is 3 rijen, waarvan de bovenste 3 panelen heeft en de andere 2 hebben 5 panelen per rij. Ik denk ivm de afvoerbuizen op het dak. Denk daarom ook niet dat er nog veel meer oppast (en volduwen is ook geen doel, als het maar netjes is).

Ik weet niet wat de aansluitwaarde is, is nog nooit iets over gezegd. Onze inductieplaat (etna) wordt aangesloten op een gekoppelde groep (2 fasen), weet niet of dat dan wat zegt?

Ik vind het overigens wel bijzonder: tussen de Lg 360 panelen en de JA 295 panelen zit volgens het aanbod een jaarlijkse besparing van €170,- maar de LG is wel zo'n €2100,- duurder in aanschaf. Dat verschil gaat naar mijn idee pas na 12 jaar renderen (2100/170)?

Aanvulling:
Het lastige is dat ik ook geen idee heb wat we straks gaan verbruiken. In ons huidige huis (traditioneel, alles op gas, geen energiebesparende maatregelen), verbruiken we zo'n 2500 kwh per jaar (overal led, zuinige apparatuur)

[ Voor 10% gewijzigd door Hsb-3 op 06-09-2018 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Aansluitwaarde is ergens op te zoeken met je adresgegevens, weet zo even niet meer precies waar. Een kookgroep kan namelijk zowel op een enkelfase (1x35A) als een driefase aansluiting Ik zou zeggen dat het de LG's (320) of de JA's zouden moeten worden.
Ik was trouwens zelf even aan het rondsnuffelen voor de garage en liep tegen Denim panelen aan, de glas-glas variant zit nu op ongeveer 210 euro incl. de BTW. Daarmee zou je ergens vlakbij de JA's uit kunnen komen. Daar durven ze zelfs 35 jaar garantie op te geven. En hoewel je er niet per definitie vanuit mag gaan dat ze dan nog bestaan, geeft het wel aan dat de te verwachten levensduur voor die glas/glas panelen beduidend hoger ligt.

Verder: Als je toch al SolarEdge toepast kunnen die 2 extra panelen (met een beetje schaduw van de schoorsteen?) ook wel. Je moet toch iemand het dak op sturen, hoe meer panelen hoe lager de installatiekosten per paneel. Aangezien die 2 echt niet de hele dag schaduw zullen vangen kunnen die met een SE systeem prima toegevoegd worden.

Voor wat betreft het stroomverbruik: Dat zal niet lager worden verwacht ik. Koken op inductie neem ik aan? En dan zou een warmtepomp niet zo'n gek idee meer zijn, kun je je de netwerkkosten voor het gas ook weer uitsparen. Dan zal je eerder richting de 5000 gaan denk ik, of zelfs daarboven. Maar als dat volledig zonder gas is kan dat prima uit verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Zonnepanelennet heeft testopstellingen draaien en daar scoren de lg's helemaal niet zo goed. De wattages die ze opgeven moeten dus met een korreltje zout genomen worden. Ja staat dan wel weer in de top.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Steyn_E schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:01:
Aansluitwaarde is ergens op te zoeken met je adresgegevens, weet zo even niet meer precies waar.
Op de site van je netbeheerder. Moet je serienr van de meter wel bij de hand houden.
digifun schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:42:
Zonnepanelennet heeft testopstellingen draaien en daar scoren de lg's helemaal niet zo goed. De wattages die ze opgeven moeten dus met een korreltje zout genomen worden. Ja staat dan wel weer in de top.
Volgens mij een ander paneel van LG dan de hierboven genoemde.

• Hsb-3
Ik kan de aansluiting niet opvragen, omdat er nog geen aansluiting is ;) de oplevering is pas januari 2019.

Ik vind de JA panelen wel interessant klinken, vooral voor die prijs en ook gezien de prijs per wp. Als we dan inderdaad nog een extra paneel laten leggen, dus 4/5/5 ipv 3/5/5, dan hebben we weer net wat meer wp gecompenseerd.
Alleen mijn partner vind dat we beter 4/4/4 kunnen doen, omdat het anders "er niet uit ziet". Daar verschillen we dus over van mening. Ik heb liever wat meer wp op het dak en lagere maandlasten, want hoe vaak kijk je nu omhoog. (Ook nog smalle straat, antraciete pannen en dan full black, lijkt me erg netjes).

@Steyn_E We hebben al een ventilatiewarmtepomp, en ik denk dat het stroomverbruik idd fors toe zal nemen: we kiezen bewust voor inductie en hebben een 500w elektrische radiator in de badkamer (anders zou er zo'n enorme plaatradiator komen, omdat je het anders niet warm krijgt met die 35 graden toevoer, plus nog minder afhankelijk van gas). We moeten dus even bekijken wat het verbruik gaat zijn, ook met het gas. Maar het zou me sterk lijken als ons verbruik opeens met 1500 of 2500 kwh per jaar zou toenemen tov nu? Of zijn die installaties zo'n electriciteitsvreters?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
Dat hangt ervanaf wat je allemaal meer hebt straks. maar die 500W ER is een echte stroomvreter, ik zou die schakelen als je gaat douchen o.i.d. anders is er zo 500 kWh pj weg. Koken op inductie is meer een piekvermogen (kort maar krachtig), tenzij je echt veel kookt met veel pannen verwacht ik hier niet enorm veel verbruik uit. Ik snap de opmerking van je partner overigens wel, een rechthoek/vierkant ziet er wel strak uit natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Hsb-3
@Jim423 die elektrische radiator werkt op een timer, je zet hem aan, binnen paar minuten warm, en na een uur gaat hij automatisch weer uit. Er ligt standaard vv in de badkamer, dus zal alleen op koude dagen gebruikt worden als de vv het niet alleen afkan.

De grootste verschillen qua verbruik zitten in de inductie en de mechanische ventilatie met ventilatiewarmtepomp. En de ER in de badkamer. Verder niks spannends ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Hsb-3 op 06-09-2018 22:14 ]

• Hsb-3
Ik zie trouwens al wat het probleem is, waarom er voor 3/5/5 gekozen is. Ik dacht dat de afvoeren verder naar de rand zaten..
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Hsb-3
Heeft er iemand trouwens nog tips voor betrouwbare aanbieders in noord brabant (midden of oost)? Wellicht ook van die aanbieders die een serviceplan hebben waar ze ook je opbrengst monitoren? Of is dat makkelijk zelf te doen, het monitoren?
Dan kan ik in elk geval wat offertes vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hsb-3 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:28:
Heeft er iemand trouwens nog tips voor betrouwbare aanbieders in noord brabant (midden of oost)? Wellicht ook van die aanbieders die een serviceplan hebben waar ze ook je opbrengst monitoren? Of is dat makkelijk zelf te doen, het monitoren?
Dan kan ik in elk geval wat offertes vergelijken.
Goede ervaringen hier. Zitten in Oss

https://www.sun-solar.nl/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik val ook in herhaling
AUijtdehaag in "Zonnepanelen, kan iemand meedenken ajb?"

En logging moet je zelf doen. Er wordt al teveel meegekeken op internet :+
Maar kies dan wel de juiste omvormer... ;)

Wat voor pijpjes zijn het?
Je hebt ook verlaagde ventilatiepannen he?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aTPzhHuof6iVIyXRXdKJOLiQ/thumb.jpg

https://www.groene-energi...ventilatie-afvoeren/p-1a/

[ Voor 83% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2018 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Bedankt voor alle reacties, ik ben een stuk wijzer geworden!
Ik ga bij sun solar ook nog een offerte op vragen, dan kan ik vergelijken.

@AUijtdehaag , het zijn pijpjes voor de afvoer van de ventilatiewarmtepomp (dus mv), en de toe-/afvoer van de cv. Helemaal rechts de standleiding. Ik neem aan dat je het zegt ivm de (minimale) schaduw, en niet om een paneel er overheen te leggen? Dat laatste lijkt me vragen om problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hsb-3
Pijpje voor cv ketel is een probleem inderdaad.
Beste is gewoon de cv ketel weg te halen en een (echte ipv hybride) l/w warmtepomp te installeren. :+

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Standleiding kan makkelijk met een dakpan alleen de rookgasafvoer van de CV moet wel met een pijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:24:
@Hsb-3
Pijpje voor cv ketel is een probleem inderdaad.
Beste is gewoon de cv ketel weg te halen en een (echte ipv hybride) l/w warmtepomp te installeren. :+
Helaas mag dat niet de eerste paar jaar, contractueel geregeld ;)

Nog een vraag: ik kan (tegen goedkoper tarief, vanuit de aannemer) mijn hoofdaansluiting laten omzetten naar 3 fasen. Standaard dus een 1 fase aansluiting aanwezig. Is dit nodig/verstandig/essentieel?
De kosten voor het verhogen van de aansluitwaarde komen er dan natuurlijk ook weer bij kijken mbt terugverdientijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:52
Hsb-3 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:42:
[...]

Helaas mag dat niet de eerste paar jaar, contractueel geregeld ;)

Nog een vraag: ik kan (tegen goedkoper tarief, vanuit de aannemer) mijn hoofdaansluiting laten omzetten naar 3 fasen. Standaard dus een 1 fase aansluiting aanwezig. Is dit nodig/verstandig/essentieel?
De kosten voor het verhogen van de aansluitwaarde komen er dan natuurlijk ook weer bij kijken mbt terugverdientijd.
Vaak komt er al 3 fase binnen tot voor de meter. Een gecertificeerde elektricien mag deze gewoon doortrekken. Hij zegelt je meter dan opnieuw en geeft dit door aan de netbeheerder. Alleen is het wel handig om van te voren te weten of je energiemeter geschikt is voor 3 fase stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het omzetten van 1 naar 3 fase gebeurt door iemand die ingehuurd is via de netbeheerder.
Je geeft zelf opdracht daar toe.

Daarbij komt dat je groepenkast al geschikt moet zijn voor 3-fase (hoofdschakelaar in je groepenkast moet al aanwezig zijn) Anders sluiten ze niks aan en gaat het feestje niet door... (op kosten van...)

Afhankelijk van hoeveel Wp je gaat plaatsen en hoeveel apparaten je wilt gaan aansluiten kan het interessant zijn. Maar het hoeft niet altijd...

Er komt altijd een andere meter bij overstap
Vastrecht van 1x 35A (40A) of 3x 25A kost hetzelfde

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Er gaat een 1x35 hoofdaansluiting komen. Aannemer zegt dat de groepenkast nog niet geschikt is voor 3fase, er moet nog een schakelaar inkomen.

Kunnen we dus met 1 fase wel gewoon af? Ik denk dat het aantal wp tussen de 3000 en 4000 zal gaan liggen.
Daarbij koken op inductie en de elektrische radiator en verder weinig spannende apparatuur (keukenapparatuur, 2 pc's, mobiele airco in de zomer, verder heel standaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hsb-3
Dat is normaal gezien met 1x 35A wel toereikend. (qua opwek en verbruik)
Vanaf een > 5000 watt omvormer zou ik wel 3-fase nemen.

Ik ben speciaal overgestapd naar 3-fase omdat ik douche op een 11 kW doorstroomverwarmer.
Dus ik heb 75 A tot mijn beschikking met 3x 25 A.... (bij wijze van)
En wie weet ga je in de toekomst op 3-fase laden met je e-auto... gaat wat sneller...

Maar "als" dat niet ter sprake is... gewoon lekker op 1 fase blijven.

Mocht er nog een kast besteld moeten worden....
https://www.groepenkastbestellen.nl/abb/1-3-fase
Dan kan je naderhand vrij eenvoudig switchen. Zijn geschikt voor zowel 1 als 3-fase te gebruiken.
Ik heb er gewoon 2 gehangen naast elkaar.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Ik heb de vraag bij de aannemer liggen of het nog mogelijk is om naar 3x25 te gaan en wat de meerkosten zijn. Stel dat we voor 2 of 300 naar 3x25 kunnen, lijkt me dat mooi toekomstproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Wat zijn dat voor mooie metertjes ?
Waar heb je die vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr
M-bus 3-fase MID kwh meter
https://www.elektrowelt-z...ttstelle-mid-konform.html

Inmiddels zijn er nieuwe modellen
https://www.elektrowelt-z...-schnittstelle-mid-k.html

Let op de versie:
Met modbus of m-bus of niks (s0)
https://gfinder.findernet...ents/7E/EN/ADV7EUSAEN.pdf

En voor 1-fase heb je ze ook.
De nieuwe zijn wel een stuk hoger :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tEBr4RzMhv3yOssrQSL9zVHo/thumb.jpg
En het lichtje gaat automatisch uit van het display

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Nog een vraagje, maar dan over een zonneboiler.. Ik heb vorige week nagevraagd bij dezelfde partij vand e zonnepanelen of dit ook in ons geval rendabel zou zijn. Omdat er al best goede energiebesparende maatregelen worden aangebracht (overal vv, ventilatiewarmtepomp met 50l boilervat voor warm tapwater, douche wtw), en dan kan je natuurlijk niet meer spreken van "u bespaart jaarlijks X euro op uw energiekosten".
Jammergenoeg krijg ik vanmiddag een mailtje van deze partij waarin ik mij niet echt serieus genomen voel "uiteraard kunt u een zonneboiler plaatsen, u bespaart hiermee tot 50% op uw kosten voor warm tapwater en verwarming, kost incl subsidie 4000,-". Ja ik snap dat ik hem kan plaatsen, maar als ik door de combi van mijn installaties 150 euro per jaar bespaar, dan is dat natuurlijk niet interessant..
Als alternatief wordt gesproken over een "sfeervolle pelletkachel" of IR panelen in de woonkamer zodat de verwarming minder aan hoeft.. Nou nee. Vind ik overigens weinig sfeervol.

Ik neig er daarom naar om heel het idee van een zonneboiler maar meteen te laten vallen en het gehele beschikbare oppervlak van het dak te gebruiken voor panelen. En dat ik over 3 jaar weer eens verder ga kijken, wat er op de markt komt.

Verstandig, of niet? Of beperk ik mezelf dan in de mogelijkheid om in de toekomst volledig gasloos te gaan (er is immers geen dakoppervlak meer vrij voor ander soort installaties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
Ik snap niet helemaal wat voor antwoord jij verwacht van die firma? Een soort TVT berekening ofzo?
Ook erg vaag dat er een 1x35A aansluiting wordt geleverd. Die aannemer heeft nog een berg met aansluitkasten voor smeltzekeringen liggen? Het zal waarschijnlijk een 1x40A dan worden, of nog meer aannemelijk een 3x25A met maar 1 fase aangesloten op de groepenkast. 50% besparing lijkt overigens wat optimistisch hier meer info: https://www.essent.nl/con...endement-zonneboiler.html

Gezien je ventilatiewarmtepomp en douche wtw zou ik overigens kiezen voor PV. Andere installaties op het dak om gasloos te gaan lijkt me vooralsnog niet nodig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Mijn duit: Wél naar 3x25, géén zonneboiler. Voor tapwater verbruik je niet bijzonder veel gas (400m3 gas per jaar aan tapwater is al ruim), dat zou ca 260 euro per jaar zijn momenteel. Voor 4000 euro kun je heel wat meer zonnestroom opwekken dan dat (zeker het dubbele). Bovendien moet je dan twee verschillende installateurs het dak opsturen (=dubbele arbeid), en is een warmtepomp(boiler) op zonnestroom ook zo geplaatst (en die werkt in de winter ook prima, itt een zonneboiler). Dus qua flexibiliteit is alles inzetten op elektriciteit (en dus PV) veel verstandiger.
En dan kom je weer terug bij de aansluiting, een 3x25 is dus veel toekomstbestendiger. En voor wat betreft de groepenkast, met een andere hoofdschakelaar en wat huisvlijt (opnieuw bedraden) is een 1-fase meterkast zo omgebouwd tot 3-fase. De apparatuur erin is verder hetzelfde, je eindgroepen zijn uiteindelijk toch allemaal 1-fase. Als ie nog besteld moet worden is het helemaal mooi, dan kan het in 1x goed.

Ik snap er trouwens niks van dat dat niet standaard is, ik dacht dat nieuwe aansluitingen inmiddels altijd 3-fase waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@Jim423 , ik verwachtte een antwoord waar ik van af kon lezen dat diegene technisch onderlegd was, en wat het effect van mijn huidige installaties zouden zijn, en of dit dan wel rendabel zou zijn of iets zou toevoegen (heb alles met naam en nummer genoemd). Er is niets over gezegd, terwijl dat juist mijn vraag was. Het was meer een verkooppraatje..

@Steyn_E , ja precies, raar dat dit niet standaard is. Ik hoor volgende week waarschijnlijk wat het wijzigen kost..

Maar ik weet wat te doen, lekker veel pv op het dak. Nu in afwachting van de offerte van het tweede bedrijf.

[ Voor 11% gewijzigd door Hsb-3 op 09-09-2018 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@AUijtdehaag , vraagje, mbt sun solar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hsb-3
De eigenaar heeft een chinese partner. Ik twijfel ook iedere keer als ik het lees. Laten we het daar maar op houden...
Voor de rest geen probleem en een beller is sneller.

Edit: ik ben erg tevreden met mijn nieuwe panasonic hit kuro 325 wp, door hun geleverd. Staan echter niet op de website. Op speciaal berzoek laten bestellen. Dat dat gewoon mogelijk is, is toch ook een pluspuntje?

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2018 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Ik heb een nieuwe offerte binnen, niet via bovengenoemd bedrijf, want het niet reageren stemt me niet positief.

In de offerte van nu stellen ze 4x3 voor (zij denken dat het wel past, dus de vraag staat nu uit of er nog 4 bijkunnen), en ze stellen de Longi lr6-60pb-300m voor.

De kosten zijn 5700 incl btw, met optimisers.

Voor wat ik kan vinden ziet het er wel goed uit en vind ik het ook een nette prijs. wat is de mening van de experts hier, over de panelen en de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Iemand? Misschien @AUijtdehaag , als ik zo brutaal mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kunnen ze geen SMA leveren?
https://www.mg-solar-shop...richter-SB5-0-1AV-40.html
(niet specifiek die. met 3600 Wp, volstaat een 3.6 of 4.0 ook)

12 panelen erop en draaien met die handel.
Geen schaduw = geen optimizers nodig = weer minder wat er kapot kan

Ik heb eventueel een foto van die delongi (op afstand genomen, zelf niet gezien)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@AUijtdehaag dank voor je reactie. Mijn idee is dat 12 wat weinig is? Dat is ca 3500 wp, en ik denk wel dat we meer zullen gaan verbruiken? Ook met het oog op gasloos in de toekomst.
Maar het merk Longi is wel een prima merk toch?

Wat is het voordeel van de SMA, tov Solaredge?

Foto zou ik graag zien!

Aanvulling: ik weet dat er ergens in de buurt een boom geplant gaat worden, maar weet niet hoe hoog die wordt, en of we daar over 10 jaar last van gaan hebben. Ik neig daarom wel naar optimisers, ook omdat je dan ieder paneel kan uitlezen.

[ Voor 28% gewijzigd door Hsb-3 op 02-10-2018 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hsb-3
Als ik de voordelen SMA tov SE ga opsommen krijg ik weer een hoop mensen op mijn nek.

Maar stiekem toch: goedkoper en minder (lees geen) elektronica achter een paneel wat kapot kan.
Makkelijkere eigen logging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kkAwDcuu1Pp4Qds3DpniwK0k/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DH2EjRBbZ8hXRYRkzi02otG6/thumb.jpg

Deze zijn trouwens wel op een solaredge :+ (maar niet mijn smaak, vanwege boerenverstand, wat er niet zit kan ook niet kapot)
Vanwege 3 paneeltjes op een andere kant (dus solaredge heeft "soms" voordelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nXXECZ0hTpIIqdXn9MAFVMdm/thumb.jpg

Ik heb deze panelen niet zelf van dichtbij gezien. Dus weet er ook niets van hoe ze eruit zien...

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2018 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Ziet er netjes uit! Bedankt voor je reactie, ik ga het voorleggen.
Het lijkt er op dat onze zoektocht hiermee wordt afgerond *O*
Pagina: 1