Vraag

• Hunterofevil
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-11-2021
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik heb dus nieuwe PC nodig omdat de huidige toch op mijn zenuwen begint te werken ;) wegens vastlopen, software niet meer kunnen draaien, etc. PC is ook intussen 8 jaar oud (09-2010) dus dringend aan vervanging toe denk ik dan. Ik kan eventueel nog even wachten want ik twijfel omdat ik dacht begrepen te hebben dat prijstechnisch een pc nu aankopen nog steeds niet interessant is door de cryptohype (en dat dit stilaan begint te normaliseren....

Huidig systeem
  • GPU: Gigabyte Radeon 5770
  • CPU: Intel Core i7 950 3,06 GHz, 4 cores, 8Mb Cache, 4,8 GT/sec
  • MOBO: GA-58X-UD3
  • RAM: LGA1366 6 GB kit DDR3 1333
  • HDD: 500 Gb 32Mb SATA WD Later uitgebreid naar Samsung SATA SSD 125 Gb
  • PSU: Corsair VX550W
Ik wil met de nieuwe PC weer wat kunnen gamen (30% ?) maar verder doe ik ook graag 3D modelling e.g. Vectorworks, autocad, Studio Max, etc. Vectorworks ben ik nu actief mee bezig en het rendering trekt hij niet meer. Andere 3D software wil ik graag terug oppikken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Assembleren zou ik zelf gaan doen
Max 1250 EUR maar scherm / Toetsenbord / Muis heb ik niet nodig
Tenzij ik nog iets voor de oude PC kan krijgen dan komt dat er extra bij en anders gaat hij richting containerpark

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
  • Samsung SATA HDD125 Gb
  • HDD 500 Gb WD 3,5 inch
  • HDD 500 Gb ??? 2,5 inch
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

1 mainstream videokaart om nu alles mee te kunnen en die dan nog enkele jaren mee kan
Max budget 350 EURO liefst iets minder
Geen interesse in een showcase tenzij die sober kan gehouden worden. Dus weinig bling bling RGB e.d.
Eventueel 1 kleur kan maar voorkeur gaat toch uit naar een stillere PC

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Sta open voor alle suggesties
Heb goede ervaring met de Gigabyte hardware maar moet niet per se van dat merk zijn

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Energieverbuikt boeit me eigenlijk niet
Wel graag een stillere PC want mijn huidige maakt redelijk wat irritante herrie

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee geen overclocken omdat ik daar geen verstand van heb. Nu toch niet ....

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Graag wil ik feedback of de volgende configuratie geschikt kan zijn ofdat jullie een goede suggestie hebben tot aanpassing

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,29€ 318,29
1Asus PRIME X470-PRO€ 169,40€ 169,40
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 292,67€ 292,67
1Seagate Barracuda, 2TB€ 57,68€ 57,68
1Fractal Design Define C€ 74,90€ 74,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 164,50€ 164,50
1Corsair RM650x (2018)€ 85,-€ 85,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.247,39

[Voor 24% gewijzigd door Hunterofevil op 05-09-2018 11:33. Reden: Aangepast op advies van tweaker - zelfde prijs 550x vs 650x]

Beste antwoord (via Hunterofevil op 05-09-2018 14:18)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Zet 't ff in een lijstje, dat helpt wel.

Anyway:
Voeding heeft helaas gebreken. Switch hem naar een pricewatch: Corsair RM550x (2018)
De genoemde SSD bestaat niet, ik denk dat je een 970 bedoelt. Sowieso is m.2 waarschijnlijk overkill, een normale 2.5" SSD doet het in praktijk net zo goed. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB, bijvoorbeeld.

Wat is je totale budget? 1250 euro?

[Voor 14% gewijzigd door Nat-Water op 05-09-2018 09:38]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Zet 't ff in een lijstje, dat helpt wel.

Anyway:
Voeding heeft helaas gebreken. Switch hem naar een pricewatch: Corsair RM550x (2018)
De genoemde SSD bestaat niet, ik denk dat je een 970 bedoelt. Sowieso is m.2 waarschijnlijk overkill, een normale 2.5" SSD doet het in praktijk net zo goed. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB, bijvoorbeeld.

Wat is je totale budget? 1250 euro?

[Voor 14% gewijzigd door Nat-Water op 05-09-2018 09:38]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Hunterofevil Voeding is overkill en deze serie heeft gebreken(valt dan in mijn advies sowieso al weg)

Modulair (losse kabels) pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
niet-modulair : pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

ivm niet overclocken kun je ook de non X kiezen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hunterofevil
1250 EURO is idd budget ongeveer
Ok thx voor info dacht dat die seasonic net heel goede reviews kreeg. 550 voldoende ?
Of zou ik die oude corsair nog kunnen recupereren denk je ?

Zal lijstje maken idd

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-06 20:25
Hunterofevil schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:42:
1250 EURO is idd budget ongeveer
Ok thx voor info dacht dat die seasonic net heel goede reviews kreeg. 550 voldoende ?
Of zou ik die oude corsair nog kunnen recupereren denk je ?

Zal lijstje maken idd
De seasonic presteert prima in tests, maar heeft een wat strak afgestelde OCP (over current protection) waardoor ie bij piekstromen wel eens uit kan vallen. Bij een RX580 zal je daar niet tegenaan lopen, maar bij een eventuele andere GPU in de toekomst wellicht wel. RMx serie van Corsair scheelt niet in prijs, en heeft dat probleem niet. Kwaliteit is verder uitstekend.

Share and Enjoy!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GreNade schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:45:
[...]

De seasonic presteert prima in tests, maar heeft een wat strak afgestelde OCP (over current protection) waardoor ie bij piekstromen wel eens uit kan vallen. Bij een RX580 zal je daar niet tegenaan lopen, maar bij een eventuele andere GPU in de toekomst wellicht wel. RMx serie van Corsair scheelt niet in prijs, en heeft dat probleem niet. Kwaliteit is verder uitstekend.
Dit. en het ontbreken van 1 PEG kabel. (een videokaart wordt eerder vervangen dan een voeding, zonde dus)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hunterofevil
Hackus schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:54:
[...]

Dit. en het ontbreken van 1 PEG kabel. (een videokaart wordt eerder vervangen dan een voeding, zonde dus)
Ok perfect thx voor de info allen
Ik heb de voeding aangepast en een lijstje geplaatst voor het gemak idd
Moet wel nog even de twee adviezen vergelijken Bitfenix vs Corsair
Wel goede ervaring met de huidige corsair dus als ze gelijk zijn neig ik daar naar toe wel

Best dan 450W of 550W
Op de PSU test van seasonic werd de 650 aangeraden obv andere componenten
Ook naar mogelijke upgrades (GPU in toekomst) of zelfs overclocken later (eventueel) toe best een 550W nemen voor headroom ?

Verder geen opmerkingen ?

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-06 20:25
Hunterofevil schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:03:
[...]

Wel goede ervaring met de huidige corsair dus als ze gelijk zijn neig ik daar naar toe wel

Best dan 450W of 550W
Ook naar mogelijke upgrades (GPU in toekomst) of zelfs overclocken later (eventueel) toe best een 550W nemen voor headroom ?

Ik zou voor een RM650x gaan, aangezien die even duur is als de 550w versie :)

Share and Enjoy!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hunterofevil schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:03:
[...]

Best dan 450W of 550W

Seasonic haalt de info van een website van videokaarten. (wat vaak overdreven is)

je X heeft een TDP van 105w. als je niet overklockt zal ik de non X halen met 65w TDP.
Je RX580 zal max 240w halen dan nog enkele w en zit je ruim onder 400.
Maar goed, wil je Safe zitten en voel je je niet lekker bij 450w is de Corsair prima

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-05 14:25
Voor amper iets meer heb je een 1TB SSD die ook rete snel is, je kan ook voor het M.2 format kiezen, dan werkt het ook proper weg in je build.
categorie: Solid state drives

Je zal amper iets merken kwa snelheidsverschil tussen deze en de dure NVMe SSD in jouw lijstje.

• Hunterofevil
Inrage schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:38:
Voor amper iets meer heb je een 1TB SSD die ook rete snel is, je kan ook voor het M.2 format kiezen, dan werkt het ook proper weg in je build.
categorie: Solid state drives

Je zal amper iets merken kwa snelheidsverschil tussen deze en de dure NVMe SSD in jouw lijstje.
Hmja in die case zitten de SSDs achteraan de kast dus die zie je sowieso niet
Dus idd dan lijkt me die crucial mx1Tb of misschien zelfde de mx500Gb een betere keuze
Wat denk je van
- Huidige Samsung 830 serie : 120 Gb --> windows installatie
- Nieuw te kopen Crucial mx 500Gb --> Software + games
- 2 resterende HDD telkens 500Gb gebruiken voor docs/movies/fotos/etc.
of eventueel een goedkope 7200 rpm 3.5 2 Tb er in zetten
Dit alles in combinatie met mijn server 2x2Tb WD Red

Wel eens opzoeken of ik al die HDD in die case krijg Define C
Trouwens iemand een suggestie ivm de case want dat vond ik een moeilijke keuze
Heb overwogen:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver€ 84,49€ 84,49
1Corsair Carbide Clear 400C Zwart€ 83,99€ 83,99
1Fractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 82,-€ 82,-
1NZXT H500 Wit€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,34

Extra vraagje iemand een idee wat een redelijke prijs is voor mijn oude systeem ?
Ik heb het net online geplaatst en kreeg reeds bod van 70 EURO
Is dus voor
GPU: Gigabyte Radeon 5770
CPU: Intel Core i7 950 3,06 GHz, 4 cores, 8Mb Cache, 4,8 GT/sec
MOBO: GA-58X-UD3
RAM: LGA1366 6 GB kit DDR3 1333
HDD: 500 Gb 32Mb SATA WD
PSU: Corsair VX550W

[Voor 5% gewijzigd door Hunterofevil op 05-09-2018 11:07]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Hunterofevil Ik zou de Samsung niet meer in nieuw systeem gaan gebruiken.

CrucialMX voor OS en andere zaken, en evt pricewatch: Seagate Barracuda, 1TB voor opslag, kan ook 2 of 3TB

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-05 14:25
Zowiezo je OS op je snelste drive.

Zou je oude SSD in die vorige PC laten zitten, verkopen voor 100€ ofzoiets. Lijkt me een redelijke prijs als ook het OS al installed is.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:33
Inrage schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:09:

Zou je oude SSD in die vorige PC laten zitten, verkopen voor 100€ ofzoiets. Lijkt me een redelijke prijs als ook het OS al installed is.
Haha zou leuk zijn als het een key is voor meerdere pc's, even de key uitlezen en doorverkopen.. Laten we dat maar niet doen hé :P

• Hunterofevil
Inrage schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:09:

Hmmm begint al ergens heen te gaan :D

Het nieuwe systeem wordt dan voorlopig

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,29€ 318,29
1Asus PRIME X470-PRO€ 169,40€ 169,40
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 292,67€ 292,67
1Seagate Barracuda, 2TB€ 57,68€ 57,68
1Fractal Design Define C€ 74,90€ 74,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 164,50€ 164,50
1Corsair RM650x (2018)€ 85,-€ 85,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.247,39

En ik verkoop dan (100 EURO idd goede richtprijs denk ik)
Wordt idd verkocht zonder OS alles geformat
  • GPU: Gigabyte Radeon 5770
  • CPU: Intel Core i7 950 3,06 GHz, 4 cores, 8Mb Cache, 4,8 GT/sec
  • MOBO: GA-58X-UD3
  • RAM: LGA1366 6 GB kit DDR3 1333
  • HDD1: 3,5 inch - WD Green WD5000AADS - hard drive - 500 GB - SATA-300
  • HDD2: Samsung 120 Gb Evo 830
  • HDD3: 3,5 inch - Maxtor 120Gb 7200 rpm
  • HDD4: 2,5 inch - HGST Travelstar 7K500 HTS725050A9A364 - hard drive - 500 GB - SATA-300 Series
  • HDD5: 3.5 inch - Barracuda 7200 320Gb ultra-ATA
  • PSU: Corsair VX550W
Dan ben ik van die oude zooi af :)
Misschien hou ik de Seagate 2,5 nog wel als extra opslag ...

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 14:17

vectormatic

Warlock of the doorlock

Hunterofevil schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:24:

En ik verkoop dan (100 EURO idd goede richtprijs denk ik)
Wordt idd verkocht zonder OS alles geformat
Gewoon windows 10 er op knallen, ook zonder activatie code is dat prima te gebruiken met slechts hele lichte beperkingen, en heeft als voordeel dat je het systeem werkend aan de koper kan demo-en (en de koper hoeft niet zelf windows te installeren, die kan evt gewoon een key kopen en activeren, of as is gebruiken)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Hunterofevil
Iemand nog input over de case. Define C ok ?
En zouden jullie er dan een extra fan inzetten 140 mm bvb ?
Komt standaard met 2 120mm vasefans (front and back)
Dacht eventueel 2x120 front te plaatsen en dan 1x140 voor uitblazen langs back

• Hunterofevil
Alles geinstalleerd me happy 8) :*)
Nu nog even alles tweaken.
Iemand suggesties over software drivers die ik best gebruik/installeer

- Fan control
- Diagnostics voor HDD, CPU , temps , etc.
- OC software
- etc...

UserBenchmarks: Game 76%, Desk 103%, Work 102%
CPU: AMD Ryzen 7 2700X - 102.1%
GPU: AMD RX 580 - 71.2%
SSD: Samsung 860 Evo 500GB - 122%
HDD: Seagate Barracuda 2TB (2016) - 106.4%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 C16 2x8GB - 108.4%
MBD: Asus PRIME X470-PRO

RAM scoort goed maar specifiek latency is geel hhmm
Lantecy 58% 69 ns
Ik vermoed dat dit tov identiek gelijk ram is iemand een idee wat oorzaak kan zijn ?

[Voor 71% gewijzigd door Hunterofevil op 25-09-2018 19:13]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee