Vraag

• vosManz
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik zoek een toestel als vervanging voor mijn Microsoft Lumia 950. Hierbij heb ik echter wel een specifieke wens, wat mijn zoektocht wat lastiger maakt. Ik ben (zacht uitgedrukt) geen fan van Apple, deze vallen dus af. En ik blijf ook het liefst zo ver mogelijk weg van Google. Gezien er dan niet veel overblijft, zat ik zelf te denken aan een Android toestel met een custom rom. LineageOS lijkt me bijvoorbeeld wel aardig. Het liefst wil ik het eerst helemaal zonder Google proberen, als dat niet blijkt te lukken (te veel apps afhankelijk bijvoorbeeld) overweeg ik om bijvoorbeeld Open GApps te installeren (en dan natuurlijk de zo minimaal mogelijke package). Als jullie betere opties weten betreft een custom rom hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Mijn huidige toestel werkt overigens nog wel, maar begint aan vervanging toe te raken. Mochten jullie een geschikt toestel weten dat nog net niet in de winkels ligt, zou ik daar wel even op kunnen wachten.

Wat is je budget?
Max rond de €500. Minder mag natuurlijk altijd, iets over het budget is ook niet erg maar liever niet te veel.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
  • Standaard zaken als mailen, browsen, whatsapp, bankieren (niet erg als dat via de browser moet)
  • Sync van m'n Microsoft account (mail, kalender, adresboek), maar ik denk dat Android dat standaard kan?
  • Af en toe een mooie foto maken. Voornamelijk natuur, maar ook op stap (goede camera met goede flits is dus een plus)
  • Op een paar extra apps na verder denk ik niet heel veel spannends
Eisen/voorkeuren toestel:
  • Draadloos laden: Ja
  • Apple: Nee
  • 64GB+ opslag i.c.m. microSD. Als het toestel geen microSD heeft minimaal 128GB opslag.
  • Bij voorkeur 4GB+ geheugen
  • Bij voorkeur OLED/AMOLED-scherm
  • Bij voorkeur geen notch
  • Bij voorkeur afmetingen die in de buurt liggen van mijn huidige Lumia 950. Geen massive toestel dus (let op, het gaat dus om de afmetingen van het toestel, niet om de grootte van het scherm)
  • Bij voorkeur een goede camera. Al ben ik met mijn vorige toestellen (Lumia 950 = 20MP+3x led flits, daarvoor Lumia 1020 = 41MP+Xenon flits) wellicht wat verwend geraakt. Als ik zo door de toestellen blader lijkt het meeste wel een achteruitgang op beide toestellen?
Wat heb je zelf al gevonden?
Als ik in de pricewatch kijk (filters: Geen Apple, 4GB+ ram, 64GB+ opslag, OLED, en draadloos laden) kom ik uit op toestellen als de Nokia 8 Sirocco, Samsung Galaxy S8/S9 en LG V30. Ik weet echter niet hoe goed de custom rom ondersteuning van deze toestellen is. Als ik het goed zie is de S9 de enige die officieel door LineageOS wordt ondersteund?

Welke vragen heb je hier nog over?
Hebben jullie misschien ervaring met een van deze toestellen (of een ander toestel dat aan de eisen voldoet) i.c.m. een custom rom? En gebruik je de custom rom dan ook zonder Google apps, en wat zijn je ervaringen daarmee?

Beste antwoord (via vosManz op 10-09-2018 15:01)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@vosManz als er één toestelmerk koning is van de Custom ROM's is het wel OnePlus. OnePlus helpt actief bij het maken van custom rom's, zo publiceert het altijd de kernel files en de garantie verloopt niet bij het rooten/unlocken e.d. (Nou is dat wettelijk gezien bij elk toestel zo, maar recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen)

Het nieuwste toestel is de OP6 en die voldoet op een aantal punten niet helemaal aan je wensen/eisen. Zo heeft dat toestel wel een notch en geen draadloos laden, maar verder een OLED scherm, 6 of 8GB RAM en 128GB opslag.

De opvolger van de OnePlus 6, de OP6T, komt er wel aan binnen nu en 2 maanden (oktober) en de geruchten luid dat het wel een notch krijgt, maar een hele subtiele en dat er mogelijk draadloos laden opzit.

Voor zover ik weet is een toestel zonder GAPPS prima te gebruiken, echter zijn er best wel veel apps die leunen op Google Play Services en die zullen dan waarschijnlijk niet werken.
vosManz schreef op woensdag 5 september 2018 @ 00:16:
  • Sync van m'n Microsoft account (mail, kalender, adresboek), maar ik denk dat Android dat standaard kan?
Microsoft heeft ook een Outlook app uitgebracht op Android, die werkt opzich wel prima. (Al ben ik er geen fan van). Je kan ook gebruik maken van de ingebouwde e-mail client van Android, echter pakt die automatisch imap en neemt de agenda en contacten niet (goed) mee. Je zal dan moeten kiezen voor Exchange Active Sync en de volgende settings handmatig invoeren:rens-br in "[Samsung Galaxy S7-serie] Ervaringen en Discussie". Dan werkt het wel goed.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• rens-br

rens-br

@vosManz als er één toestelmerk koning is van de Custom ROM's is het wel OnePlus. OnePlus helpt actief bij het maken van custom rom's, zo publiceert het altijd de kernel files en de garantie verloopt niet bij het rooten/unlocken e.d. (Nou is dat wettelijk gezien bij elk toestel zo, maar recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen)

Het nieuwste toestel is de OP6 en die voldoet op een aantal punten niet helemaal aan je wensen/eisen. Zo heeft dat toestel wel een notch en geen draadloos laden, maar verder een OLED scherm, 6 of 8GB RAM en 128GB opslag.

De opvolger van de OnePlus 6, de OP6T, komt er wel aan binnen nu en 2 maanden (oktober) en de geruchten luid dat het wel een notch krijgt, maar een hele subtiele en dat er mogelijk draadloos laden opzit.

Voor zover ik weet is een toestel zonder GAPPS prima te gebruiken, echter zijn er best wel veel apps die leunen op Google Play Services en die zullen dan waarschijnlijk niet werken.
vosManz schreef op woensdag 5 september 2018 @ 00:16:
Microsoft heeft ook een Outlook app uitgebracht op Android, die werkt opzich wel prima. (Al ben ik er geen fan van). Je kan ook gebruik maken van de ingebouwde e-mail client van Android, echter pakt die automatisch imap en neemt de agenda en contacten niet (goed) mee. Je zal dan moeten kiezen voor Exchange Active Sync en de volgende settings handmatig invoeren:rens-br in "[Samsung Galaxy S7-serie] Ervaringen en Discussie". Dan werkt het wel goed.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11 15:25

Croga

The Unreasonable Man

rens-br schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:08:
Mijn Office365 accounts worden standaard als Exchange accounts gezien, niet als IMAP. Mischien heeft dat er iets mee te maken dat je tegenwoordig eerst het account type selecteerd en daarna pas de rest. Dus gewoon account toevoegen, Exchange selecteren, login gegevens invoeren en alles wordt gesynched.

Persoonlijk zou ik de Outlook app afraden; de standaard client kan veel beter overweg met kalenders en, bijvoorbeeld, widgets, alsmede meerdere accounts (alle afspraken van alle accounts op het device in één kalender overzicht is ideaal; niet mogelijk met de Outlook app)

[ Voor 5% gewijzigd door Croga op 05-09-2018 08:15 ]

• rens-br

rens-br

Croga schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:14:
Mijn Office365 accounts worden standaard als Exchange accounts gezien, niet als IMAP.
Mijn Office 365 accounts ook, maar met 'Hotmail' en 'Live' accounts heb/had ik eigenlijk altijd problemen gehad met de build-in client, Boxer en zelfs Nine. Al kan het tegenwoordig anders zijn natuurlijk.
Persoonlijk zou ik de Outlook app afraden; de standaard client kan veel beter overweg met kalenders en, bijvoorbeeld, widgets, alsmede meerdere accounts (alle afspraken van alle accounts op het device in één kalender overzicht is ideaal; niet mogelijk met de Outlook app)
Dat wel sowieso! :) Nou weet ik inderdaad weer de reden waarom Outlook app niks is. Die app houdt alles intern en werkt niet samen met de ingebouwde kalender en contacten app.

• vosManz
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties! De OnePlus 6 was ik ook tegengekomen, maar had ik inderdaad van het lijstje verwijderd i.v.m. niet draadloos laden en de notch. Ik heb zojuist even gezocht naar de 6T, en die lijkt inderdaad maar een zeer minimale notch te krijgen, dus dat is mooi. Ook zie ik inderdaad geruchten terug over het toevoegen van draadloos laden. Dat is dus een toestel dat ik zeker even in de gaten ga houden :)

Op de site van LineageOS zie ik wel dat de OnePlus 6 daar (nog?) niet is toegevoegd. Op XDA kom ik wel een post tegen over een onofficiële build. Iemand die daar misschien meer over weet? Is er een grote kans dat de 6 (en na release ook de 6T) officieel ondersteund gaan worden door LineageOS?

Betreft calender/contactpersonen sync, ik zal wel zien of ik dat aan de gang krijg. Ik heb maar 1 account, zolang de Outlook app die laat zien en een reminder geeft ben ik tevreden. Ik heb eigenlijk zelfs liever dat andere apps daar geen toegang toe kunnen krijgen. Maar ik kijk wel even hoe dat loopt, dat komt wel goed.

• rens-br

rens-br

vosManz schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:10:
Bedankt voor jullie reacties! De OnePlus 6 was ik ook tegengekomen, maar had ik inderdaad van het lijstje verwijderd i.v.m. niet draadloos laden en de notch. Ik heb zojuist even gezocht naar de 6T, en die lijkt inderdaad maar een zeer minimale notch te krijgen, dus dat is mooi. Ook zie ik inderdaad geruchten terug over het toevoegen van draadloos laden. Dat is dus een toestel dat ik zeker even in de gaten ga houden :)
Jup. Nu alleen nog even geduld hebben totdat het toestel officieel wordt aangekondigd, mogelijk al in oktober: nieuws: 'OnePlus gaat 6T in oktober uitbrengen'.
Op de site van LineageOS zie ik wel dat de OnePlus 6 daar (nog?) niet is toegevoegd. Op XDA kom ik wel een post tegen over een onofficiële build. Iemand die daar misschien meer over weet? Is er een grote kans dat de 6 (en na release ook de 6T) officieel ondersteund gaan worden door LineageOS?
De kans is echt enorm groot. Alle OnePlus toestellen tot nu toe hebben officiële LOS builds gekregen, van de One tot aan de 5T. Het lijkt mij dan ook echt heel erg sterk wanneer er geen officiële versie van LOS verschijnt voor de 6 / 6T.
Ik heb eigenlijk zelfs liever dat andere apps daar geen toegang toe kunnen krijgen.
Andere apps krijgen daar ook geen toestemming toe, tenzij jij die toestemming geeft.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-11 20:50

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

LG G7 is ook een optie. sowieso zou ik niet instellen op OLED. nokia 8 sirocco is ook prima. er staan wel Gapps op maar die kun je verwijderen. als je 0% google wilt moet je geen android willen behalve eelo https://e.foundation als je pro privacy bent moet je ook geen microsoft willen
alternatieven voor MS diensten
office ---> onlyoffice
windows 10 ---> OSX of linux :P
outlook ---> protonmail
kalender ---> etar calender
vaak zijn deze diensten ook nog gratis dus spaar je geld uit en goed voor je privacy.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ludwig005 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:23:
er staan wel Gapps op maar die kun je verwijderen
Heb je een bron hierbij?

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-11 11:36
Ik zie dat nog niemand iets heeft gezegd over MicroG. LineageOS for MicroG (https://lineage.microg.org) laat alle apps die Google Play Services gebruiken denken dat het geïnstalleerd staat, maar feitelijk gebruikt de app gewoon MicroG. En een andere tip is Yalp Store. Kun je vinden in F-Droid. Het is een app store die alle apps van Google Play af haalt (https://github.com/yeriomin/YalpStore).

En ik zou wacten op LineageOS voor de OnePlus 6.

• Ludwig005

Ludwig005

Ik ken iemand met een nokia 6.1 en deze heeft aardig wat google apps op staan deze kun je gewoon verwijderen ik ga er ook van uit dat dit bij de 8 ook zo is. Samsung en LG is andere koek daar moet je rooten(echt waar)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:10
Wellicht is dit topic ook interessant voor je: Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.

• Ludwig005

Ludwig005

-

[ Voor 99% gewijzigd door Ludwig005 op 08-09-2018 09:23 ]

• vosManz
  • Niet online
Wederom bedankt voor de reacties! Qua toestel ga ik de OnePlus 6T even afwachten. In de tussentijd ga ik mij wat meer verdiepen in LineageOS (for MicroG), de alternatieve app stores, en het 'Leven zonder Google' topic :)
Pagina: 1