Vraag

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06-12 20:57
Sinds januari van dit jaar heb ik een Motorola G5 plus in gebruik. De accu hiervan heb ik vanaf begin tot 80% opgeladen d.m.v. de app AccuBattery, omdat ik o.a. op Batteryuniversity.com had gelezen dat dat beter is voor de levensduur van de accu.

Een paar weken terug merkte ik dat als ik de accu tot 80% oplaadde deze vrij snel naar het opladen een procent of 20 in capaciteit was gezakt. Toen ik hierna de telefoon uitschakelde, vervolgens tot 100% oplaadde en weer aanzette blijkt de accu in werkelijkheid maar tot zo'n 55% te zijn opgeladen. Als ik de telefoon vervolgens uitschakelde en oplaadde zonder in te schakelen begon hij op deze 55% met laden. Na nogmaals op te laden tot 100% en opstarten was het percentage iets gestegen, zeg tot 70%. Om tot 100% te komen moest ik het uitgeschakeld laden nog een aantal malen herhalen.

Dat leek me toch niet echt de bedoeling, dus ik heb hierna getracht de batterij (of eigenlijk Android) te calibreren d.m.v. dit stappenplan op XDA developers (de geen root versie).
In stap 5 staat 'It's likely that the battery indicator won't say 100 percent, so plug the charger back in (leave your phone on) and continue charging until it says 100 percent on-screen as well'. Dat gebeurde bij mij ook, echter na drie keer laden, aanzetten en weer laden zat ik na het opstarten op 98%.

Hierna heb ik zoals in het stappenplan staat de telefoon leeg laten lopen en met het scherm aan opgeladen. Het probleem is echter gebleven, alleen iets minder sterk. Als ik nu de telefoon uitschakel, oplaad en weer aanzet dan zit de capaciteit niet meer op 55% maar rond de 75%. Dat is beter, maar niet hoe het hoort.
Ik gebruik de app AccuBattery voor de zekerheid nu niet meer.

Zijn er nog andere manieren om het opladen weer goed te laten verlopen? Of zou mijn accu niet meer helemaal goed zijn? In dat geval kan ik kijken of ik de accu onder garantie kan laten repareren.

Mijn muziekcollectie op Discogs.

Beste antwoord (via musicfreak op 06-09-2018 17:54)

• Luinwethion
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11-11 23:19
Even te beginnen met Accubattery, ik heb het een tijdje geleden gebruikt om een grove reading te hebben van de capaciteit van mijn oude S7, maar de versie die ik had zet het laden niet van zelf uit, je kunt wel een alarm instellen, had jij het ook zo? Ik bedoel die app kan niks doen om je accu te beschadigen.

Op jou probleem, dat kan een hardware probleem zijn (niet perse de accu, kan ook een van de controllers zijn) of een firmware issue.

Heb je al geprobeerd om je telefoon naar fabrieksinstellingen te resetten? (een betere optie zou handmatig flashen van de firmware zijn, maar dat brengt te veel risico's mee als je geen ervaring hebt)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Luinwethion
Even te beginnen met Accubattery, ik heb het een tijdje geleden gebruikt om een grove reading te hebben van de capaciteit van mijn oude S7, maar de versie die ik had zet het laden niet van zelf uit, je kunt wel een alarm instellen, had jij het ook zo? Ik bedoel die app kan niks doen om je accu te beschadigen.

Op jou probleem, dat kan een hardware probleem zijn (niet perse de accu, kan ook een van de controllers zijn) of een firmware issue.

Heb je al geprobeerd om je telefoon naar fabrieksinstellingen te resetten? (een betere optie zou handmatig flashen van de firmware zijn, maar dat brengt te veel risico's mee als je geen ervaring hebt)

• musicfreak
Ja, ik had het ook zo, dat ik een alarm kreeg als de accu op 80% zat.

Ik heb de telefoon nog geen reset naar fabrieksinstellingen gegeven omdat ik het probleem ook ervaar als ik hem niet aan zet. Maar goed, je moet alles uitsluiten natuurlijk en het zal ook een voorwaarde zijn voor reparatie. Handmatig flashen doe ik liever niet, ik wil als het probleem aanhoud kijken of Mediamarkt de telefoon onder garantie wil repareren. Moet nog zien hoe dat gaat trouwens, batterijen vallen volgens de garantievoorwaarden onder beperkte garantie. Echter ik lees ook dat doordat de accu niet verwijderbaar is je in principe 2 jaar garantie hebt.

Nou ja, eerst maar eens die fabrieksreset. Ik laat 'm daarna leeglopen, en ga weer opladen (met de telefoon uitgeschakeld). Ik laat nog weten hoe dat is gegaan.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
musicfreak schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:02:
ik wil als het probleem aanhoud kijken of Mediamarkt de telefoon onder garantie wil repareren. Moet nog zien hoe dat gaat trouwens, batterijen vallen volgens de garantievoorwaarden onder beperkte garantie. Echter ik lees ook dat doordat de accu niet verwijderbaar is je in principe 2 jaar garantie hebt.
Wanneer de accu niet door de gebruiker vervangbaar is, is het deel van de telefoon en geen accessoire meer. Daardoor valt de accu onder dezelfde garantievoorwaarden als de rest van het toestel, moet dus geen probleem opleveren.

• Luinwethion
rens-br schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:35:
[...]

Wanneer de accu niet door de gebruiker vervangbaar is, is het deel van de telefoon en geen accessoire meer. Daardoor valt de accu onder dezelfde garantievoorwaarden als de rest van het toestel, moet dus geen probleem opleveren.
Dit.

De genoemde S7, heb ik de accu onder garantie laten vervangen omdat na 1 jaar maar 72% van de capaciteit over was.

Dus terug naar de verkoper voor reparatie niet gewoon kunnen. Tegenwoordig heeft MM ook technici in huis, dus reparaties gebeuren sneller dan het vroeger was.

• musicfreak
Gisteren de telefoon terug gezet naar fabrieksinstellingen. Vandaag de telefoon na het leeglopen tot 100% opgeladen zonder 'm aan te zetten. Hierna de telefoon aangezet, het accupercentage stond direct na het opstarten op 74%.

De reset heeft helaas dus niet geholpen, ik ga ervmorgen mee naar de Mediamarkt. Goed te weten dat de accu onder de reguliere 2 jaar garantietermijn valt.

• musicfreak
Even een update: mijn toestel is onder garantie gerepareerd door Dynafix. Dat is dus goed gegaan.

Op de specificatie van de uitgevoerde werkzaamheden stond dat een onderdeel was vervangen. Dat vond ik wel erg algemeen dus ik heb Mediamarkt gevraagd hierover navraag te doen. Vanuit Dynafix kwam de terugkoppeling dat de accu is vervangen.

Goed nieuws zou je denken maar helaas, de problemen zijn niet verdwenen. Zo laadde ik de telefoon op toen het accupercentage op 30% stond. In een half uur was de telefoon volgens de indicator tot 92% opgeladen, na een half uur licht gebruik was het percentage weer gedaald tot 58%.
Een andere keer had ik tot 100% opgeladen, en was het percentage in 16 minuten tot 84% gedaald. Op basis van dit verbruik schatte Android in dat ik nog 1 uur en 26 minuten met m'n telefoon zou doen... Het percentage dat de accu opgeladen is klopt dus van geen kant.

Tsja, ik ga binnenkort maar weer terug naar de Mediamarkt. Misschien is er wat anders defect, een controllor ofzo. Wel jammer dat het er op lijkt dat de telefoon na vervanging van de accu niet goed getest is.

• Edwin Snoek
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21-11 22:30
Je kunt je ook afvragen of de accu wel echt vervangen is door Dynafix. Misschien is hij alleen op papier vervangen voor de rekening voor reparatie, maar zit de oude accu er nog in. En is er in feite niets vervangen.

• musicfreak
Ja, dat zou ook nog kunnen. Hoe dan ook, ik zal er op aandringen bij Mediamarkt dat er ditmaal zorgvuldig getest wordt.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:29

Croga

The Unreasonable Man

Edwin Snoek schreef op donderdag 27 september 2018 @ 02:34:
Je kunt je ook afvragen of de accu wel echt vervangen is door Dynafix. Misschien is hij alleen op papier vervangen voor de rekening voor reparatie, maar zit de oude accu er nog in. En is er in feite niets vervangen.
En jij denkt dat als een groot bedrijf als Dynafix er dat soort praktijken op na zou houden, ze nog zouden bestaan? Ik vindt het echt heel ver (veel te ver) gaan om hier een bedrijf van oplichting te gaan betichten.....

Grotere kans dat de accu zelf gewoon niet het probleem is. Zoals @Luinwethion al stelt kan het heel goed zijn dat het een controller probleem is. Die zijn een stuk lastiger te achterhalen en een stuk complexer om te "repareren" (echt repareren is het niet; het hele bord wordt gewoon vervangen).

• musicfreak
Makes sense. :) Maar dan nog was het fijn geweest als Dynafix mijn telefoon goed getest had voordat hij werd teruggestuurd. Eenmaal opladen, de lader verwijderen en opnieuw opstarten was al voldoende geweest om het probleem te kunnen constateren.
Hmm niet helemaal waar, je moet dan ook nog het setup proces door, anders zie je geen batterij icoon...

[Voor 29% gewijzigd door musicfreak op 27-09-2018 08:11]

• yodeluxe
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 04-12 07:34
Croga schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:57:
[...]

En jij denkt dat als een groot bedrijf als Dynafix er dat soort praktijken op na zou houden, ze nog zouden bestaan?
Het verbaasde me juist dat Dynafix niets in rekening heeft gebracht. Ze hebben nou niet bepaald een goede reputatie:

Ervaringen met Dynafix
Honderden klachten over reparatiebedrijf Dynafix
Uitzending Kassa
Uitzending Radar

Er spelen al langer problemen, maar zolang de fabrikanten zaken blijven doen met dit bedrijf zal dit niet snel veranderen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• Edwin Snoek
Croga schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:57:
[...]

En jij denkt dat als een groot bedrijf als Dynafix er dat soort praktijken op na zou houden, ze nog zouden bestaan? Ik vindt het echt heel ver (veel te ver) gaan om hier een bedrijf van oplichting te gaan betichten.....

Grotere kans dat de accu zelf gewoon niet het probleem is. Zoals @Luinwethion al stelt kan het heel goed zijn dat het een controller probleem is. Die zijn een stuk lastiger te achterhalen en een stuk complexer om te "repareren" (echt repareren is het niet; het hele bord wordt gewoon vervangen).
Heb je het programma Kassa gezien over Dynafix. Mensen worden aan de lopende band opgelicht door Dynafix. Kijk het programma Kassa maar even terug, dan ga je er heel anders over denken.

• Luinwethion
Oei das ballen... Wordt helaas weer naar de winkel, zo vaak als het moet tot dat je telefoon goed gerepareerd wordt of tot dat je Media Markt in gebreke kan stellen.

Die genoemde S7, heb ik 2 keer naar Dynafix (via Samsung) opgestuurd voor dat ik heb opgegeven en ben van Den Haag helemaal naar Amsterdam naar Larsa telecom gegaan (afspraak ook via Samsung gedaan). Volgens Dynafix was mijn accu perfect, volgens Larsa was de accu en de daughterboard waar de USB poort zit defect.

Keep trying.
musicfreak schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:57:
Even een update: mijn toestel is onder garantie gerepareerd door Dynafix. Dat is dus goed gegaan.

Op de specificatie van de uitgevoerde werkzaamheden stond dat een onderdeel was vervangen. Dat vond ik wel erg algemeen dus ik heb Mediamarkt gevraagd hierover navraag te doen. Vanuit Dynafix kwam de terugkoppeling dat de accu is vervangen.

Goed nieuws zou je denken maar helaas, de problemen zijn niet verdwenen. Zo laadde ik de telefoon op toen het accupercentage op 30% stond. In een half uur was de telefoon volgens de indicator tot 92% opgeladen, na een half uur licht gebruik was het percentage weer gedaald tot 58%.
Een andere keer had ik tot 100% opgeladen, en was het percentage in 16 minuten tot 84% gedaald. Op basis van dit verbruik schatte Android in dat ik nog 1 uur en 26 minuten met m'n telefoon zou doen... Het percentage dat de accu opgeladen is klopt dus van geen kant.

Tsja, ik ga binnenkort maar weer terug naar de Mediamarkt. Misschien is er wat anders defect, een controllor ofzo. Wel jammer dat het er op lijkt dat de telefoon na vervanging van de accu niet goed getest is.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wel handig voor lezers van dit topic; Galaxy S7 (Edge) tip: (accu) problemen na update verhelpen door cache te wissen ik zou verder het hele inloggen/activeren doen aan de lader en zo aangesloten laten. zo kan alles weer indexeren en ondertussen laad je toestel ook op.

edit: Voor Moto G5:> To calibrate the battery, hold the power button until the phone reboots > Plug into the supplied charger > Charge to 100% > Leave on the charger for at least an additional hour. This process will reset the battery table and allow the phone to calibrate.

[Voor 27% gewijzigd door Hackus op 28-09-2018 09:25. Reden: las mobiel eerder en dacht dat het om S7 ging door berichten van Luinwethion]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• musicfreak
Luinwethion schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:15:
Oei das ballen... Wordt helaas weer naar de winkel, zo vaak als het moet tot dat je telefoon goed gerepareerd wordt of tot dat je Media Markt in gebreke kan stellen.
Ja precies. Heb zelf ook een telefoon (LG V10) drie keer opgestuurd naar Coolblue. Toen dat mijn bluetooth problemen niet verhielp kreeg ik een cadeaubon ter waarde van het aankoopbedrag (!). Erg goed opgelost van ze. Dit bedrag heb ik gebruikt voor de aankoop van een TV.

Zodra ik m'n G5 plus weer terug heb zal ik laten weten of het probleem verholpen is.

• musicfreak
Een laatste update over mijn G5 plus. Nadat ik de telefoon een 2e keer had ingeleverd kreeg ik na een bericht dat ik de telefoon weer kon ophalen. Wat bleek: hij was niet opgestuurd, ze hadden hem intern getest en er zou niks aan de hand zijn. :?

Ik heb gevraagd of ze in mijn bijzijn de telefoon wilden opladen en vervolgens opnieuw wilden opstarten. Gelijk werd het probleem geconstateerd, en werd het toestel nu wel naar Dynafix opgestuurd.

Dat heeft geholpen, want de accu werkt nu weer als vanouds. De terugkoppeling vanuit Dynafix was weer erg vaag, naast nogmaals de accu was ditmaal ook een gedeelte van de behuizing en het scherm vervangen. Waarom die laastste twee zaken vervangen zijn, geen idee. Hoe dan ook, het probleem is opgelost.

Ik merk wel dat ik wat huiverig ben om AccuBattery weer te gaan gebruiken. Waarschijnlijk is er geen causaal verband tussen mijn accu problemen en het gebruik van de app maar toch. Onterechte angst wat jullie betreft?

• Edwin Snoek
Ik gebruik al anderhalf jaar Accubattery voor mijn Galaxy S8+ en laadt hem tot 70 procent op en dan gaat het alarm af. En eens in de 2 maanden laadt ik hem op tot 100 procent. Dat werkt bij mij uitstekend en de accu is nog als nieuw na anderhalf jaar.

Ook bij mijn Nokia 7+ gebruik ik Accubattery en dit gaat ook probleemloos.
Zelfs mijn Galaxy Smartwatch laadt ik tot 70 procent op. 😋 Die heeft dan geen Accubattery, maar die controleer ik via de telefoon met hoe hoog de batterijpercentage is.

Eigenlijk laadt ik nu geen enkel apparaat met een Lion accu meer op tot 100 procent. De levensduur van de accu gaat echt veel langer mee op deze manier.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Inderdaad wat @Edwin Snoek ook zegt. tussen de 25-80% lading houden en je doet langer met je batterij.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik doe dat ook altijd, tussen de 25-75 in principe. Soms uitschieters naar 100% als ik een lange dag verwacht oid.

Mijn accu is dan ook nog goed na een kleine 2 jaar, gaat lang mee. Maar Android heeft het allemaal maar slecht door, want bij 20-30% is de accu feitelijk leeg en bij 100% kan ik nog flink doorladen, hij zit dan pas op 4,1v ipv. 4,35v. Calibreren helpt maar heel beperkt en alleen aan de bovenkant zeg maar, de 100% wordt wat realistischer, de 20-30% blijft hetzelfde.

Toch vrij lastig in de praktijk, die afwijkende percentages...

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 06-12 21:58

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Heb zelf ook AccuBattery (zelfs ''pro'' versie)

En werkt perfect. slurpt geen batterij ofzo. gewoon blijven gebruiken joh.

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13:48
Ik gebruik ook de pro versie van Accubattery en laad mijn telefoon (Z Play) ook altijd tot 80% op. Accu doet het na 2 jaar nog fantastisch, zou je dus ook zeker aanraden de app gewoon te blijven gebruiken.

• musicfreak
Nou dat is dan helder, ik blijf de app dan maar braaf gebruiken. :) Dank voor alle reacties!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee