Markdown support naast UBB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Zayl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik heb wat oudere topics doorgelezen en gezien dat het niet altijd gewenst is... Toch wil ik deze discussie nog een keer openen. Markdown is makkelijker en intuïtiever dan het schrijven van UBB. Waar ik in UBB zit te klooien met waar de open en sluiten tag ook alweer zitten, is het bv bij lijstjes simpelweg het juiste teken er voor zetten. Wat mij betreft hoeft het ook maar een subset te zijn van de features, zeker voor comments op de frontpage.

Ik heb zelf altijd problemen met de syntax voor lijstjes bijvoorbeeld, ik mis altijd een teken of een sluit tag en ik moet dus erg vaak een post weer bewerken om het leesbaar te maken. Zo had ik daarstraks een comment geplaatst met een aardig lijstje waar ik i ipv li had, kon ik dus weer op edit klikken en de massa met tekst afgaan om het te fixen. Het is belangerijk dat zowel de source als result leesbaar zijn, dat is met UBB niet het geval.

Het is erg mooi wat we allemaal kunnen met UBB, maar ik zie toch graag de mogelijkheid om een versimpelde versie te hebben om een topic/post/comment te schrijven. Minder tekens, minder verwarring en minder fout gevoelig.
Markdown is a lightweight markup language with plain text formatting syntax.
The key design goal is readability – that the language be readable as-is, without looking like it has been marked up with tags or formatting instructions, unlike text formatted with a markup language, such as Rich Text Format (RTF) or HTML, which have obvious tags and formatting instructions. To this end, its main inspiration is the existing conventions for marking up plain text in email, though it also draws from earlier markup languages, notably setext, Textile, and reStructuredText.
Wikipedia: Markdown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op zich een goed voorstel maar MarkDown is niet meer geupdate sinds december 2004? Allicht is CommonMark een alternatief (wordt nog wel enigszins doorontwikkeld) maar het is ondertussen 2018 dus ik begrijp niet waarom we dan een "versimpelde" editor moeten gaan krijgen?

UBB is zeker niet top maar het werkt en er zit op GoT, volgens mij, redelijk wat maatwerk in waardoor het voor de bestaande functionaliteiten zeker voldoet.

Andersom, en puur ter vergelijk: als ik nu de laatst release van Wordpress of Joomla download, is de standaard editor minstens zo "vreselijk" om mee te werken. Mag je ook weer op zoek naar (betaalde) alternatieven om de ene keer een tabel beter in te voegen terwijl je voor smilies weer op zoek kan naar een andere plugin of repo.

Wat mij betreft: if it ain't broken, don't fix it. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Markdown is ook wat mobiel-vriendelijker, dus wat mij betreft een +1, maar niet ter vervanging van de huidige tags. Het kan ook prima én én.

Een praktisch bezwaar is echter de huidige reacties. Grote kans dat een flink aandeel daarvan niet meer fatsoenlijk worden omgezet naar HTML als we daar ook een markdown pass overheen doen. Dus dan moet je weer gaan denken aan opt-in of opt-out mogelijkheden, zodat oudere posts dan automatisch niet meedoen. Misschien een vinkje bij elke post of je markdown wil gebruiken of niet.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

.oisyn schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:00:
Markdown is ook wat mobiel-vriendelijker, dus wat mij betreft een +1, maar niet ter vervanging van de huidige tags. Het kan ook prima én én.

Een praktisch bezwaar is echter de huidige reacties. Grote kans dat een flink aandeel daarvan niet meer fatsoenlijk worden omgezet naar HTML als we daar ook een markdown pass overheen doen. Dus dan moet je weer gaan denken aan opt-in of opt-out mogelijkheden, zodat oudere posts dan automatisch niet meedoen. Misschien een vinkje bij elke post of je markdown wil gebruiken of niet.
Van zo'n vinkje hoeft een gebruiker niks te zien. Gewoon aanzetten voor oude posts, uitzetten voor nieuwe en eventueel voor alle edits.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

NMe schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:28:
[...]

Van zo'n vinkje hoeft een gebruiker niks te zien.
Het leek me juist een mooie feature :). Veel mensen zijn niet gewend aan Markdown, die moeten dan ineens de boel gaan aanpassen omdat het toevallig iets doet. En anders zijn ze verplicht om [nomarkdown] tags te typen oid - dan lijkt me een vinkje handiger.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zayl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-10-2024
Er zijn idd meerdere varianten, markdown is volgens mij hoe mensen de syntax nu noemen, correct me if I'm wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

+1. Dit lijkt me heel handig. Steeds minder trek in het typen van die ubb codes.

Het zou een client-side parser zijn die bij het posten automatisch je markdown omzet naar bbcode. Dan heb je alleen geen markdown meer als je later een post wilt wijzigen.

Ik schreef ooit deze extensie voor Chrome, maar dat werkt niet op de smartphone.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Markdown Editor for BBCode
==========================

Tired of those spartan **BBCodes** kids used in the '90s?
Write Markdown. _Plain and simple_.

This extension will attempt to convert `Markdown` to `BBCode`.
Write **some** `markdown` _and_ press `CTRL` + `SHIFT` + `ALT` + `M`.

Markdown Editor for BBCode

Tired of those spartan BBCodes kids used in the '90s?
Write Markdown. Plain and simple.

This extension will attempt to convert Markdown to BBCode.
Write some markdown and press CTRL + SHIFT + ALT + M.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 21:37
Waarom niet gewoon een fatsoenlijk WYSISYG-editor zoals tegenwoordig normaal is voor forum software? :?
Het is toch te triest voor woorden dat we anno 2020 nog geen intuitieve editor hebben? Gewoon er bij als optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:26
Tamerciaga schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:16:
Het is toch te triest voor woorden dat we anno 2020 nog geen intuitieve editor hebben? Gewoon er bij als optie.
Dat soort features zijn geen paardenbloemen die vanzelf uit de grond komen, ofzo. Dergelijke wijzigingen moeten door een devver ingepast worden in het huidige systeem, en die devvers hebben meer te doen. Een kwestie van bepalen wat men wel en niet belangrijk vindt.

Ik persoonlijk vind het niet zo boeiend. Als het nodig is kun je met de huidige editor best aardig uit de voeten en hoe vaak gebeurt het nu werkelijk dat je opmaak nodig hebt ? Ik voorzie met een WYSIWYG-editor juist dat het forum een soort discobal wordt met veel meer (betrekkelijk nutteloze) opmaak :P

[ Voor 7% gewijzigd door Carpento op 10-04-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 21:37
Carpento schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:51:
[...]

Dat soort features zijn geen paardenbloemen die vanzelf uit de grond komen, ofzo. Dergelijke wijzigingen moeten door een devver ingepast worden in het huidige systeem, en die devvers hebben meer te doen. Een kwestie van bepalen wat men wel en niet belangrijk vindt.

Ik persoonlijk vind het niet zo boeiend. Als het nodig is kun je met de huidige editor best aardig uit de voeten en hoe vaak gebeurt het nu werkelijk dat je opmaak nodig hebt ? Ik voorzie met een WYSIWYG-editor juist dat het forum een soort discobal wordt met veel meer (betrekkelijk nutteloze) opmaak :P
Oh echt? Er werken toch mensen bij Tweakers, geld moet geen issue zijn. Daarnaast zijn er genoeg kant en klare WYSIWYG oplossingen die je kunt implementeren. Je kunt de soorten opmaak ook gewoon limiteren zodat het forum geen kermis wordt, dus dat is ook geen probleem.

Het is gewoon jammer dat een nieuwssite zoals Tweakers nieuws post over innovatie, terwijl ze zelf achterlopen met simpele standaarden van tegenwoordig (zo is er niet eens 2FA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Achterlopen? Nee.... :)
Het is een kwestie van keuzes maken. Ik ken wel meerdere forums die UBB gebruiken.
MarkDown is meer op zijn plaats op Wikipedia of de bijzondere forums, zoals Reddit (dacht dat die het ook gebruiken) en StackOverflow. Maar ik ben blij dat dit gewoon geen overheersende standaard is geworden. De taal oogt best onpraktisch als je HTML gewend bent.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

AW_Bos schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:49:
De taal oogt best onpraktisch als je HTML gewend bent.
Dit is dan wel Tweakers, maar niet iedereen is HTML gewend. Ik overigens wel, maar toch ben ik het niet met je eens.

Pak bijvoorbeeld eens je smartphone en toets dit even in:

code:
1
[i]iedereen[/i]

En nu dit:

code:
1
_iedereen_

[ en ] zijn elk 3 toetsen, / is twee toetsen. Voor de UBB-markup ben je 16 toetsaanslagen lang aan het emmeren.

In Markdown zijn het twee long-presses. Misschien oogt de taal best onpraktisch als je HTML gewend bent, maar UBB is onpraktisch, vooral op je smartphone.

Bovendien worden veel UBB-codes gemarkeerd als taalfout, wat echt heel irritant is.

Huiswerk voor thuis: Probeer eens een grote TS met allerlei tables te begrijpen/bewerken. En zoek daarna op hoe je een table in Markdown maakt.

Hier een screenshot van een simpele table:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAPA7CuI9wDqoRCVA4UhJYx4Qps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFf9eH5CSdncpcuLtpjMflFL.png?f=fotoalbum_large

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tabellen zijn idd helemaal waanzin. Voor de rest kun je nog redelijk wegkomen met de toolbar boven de post, maar een tabelletje intypen is gewoon een kriem.

Markdown is al heel wat fijner, maar wat eventueel ook zou helpen is een tabel-editor waar je gewoon de data in kan gooien met een spreadsheet-achtige interface (en dan bedoel ik natuurlijk niet letterlijk een spreadsheet, maar gewoon een simpele grid waarin je de items kan invoeren).

Zat er toevallig onlangs nog aan te denken om dat zelf in elkaar te klussen, waar gewoon UBB-code uit komt rollen dat je dan hier kunt pasten. Maar ik heb al net zoveel tijd als de tweakers devs zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@.oisyn zolang je geen hele dynamische tables maakt; onder andere Excel (of concurrent) is best geschikt om je "standaard" markup af te bakenen en/of via VBA de goede tags tussen je kolommen & rijen te plaatsen. Heb het een tijdje gebruikt maar het blijft "lastig". Er zijn meerdere sites (geweest) waar je idd CSV of XLS kon pasten en dat werd dan UBB; big fail ofcourse.

En toch, als je dagelijkse tabellen zag uit de DPC-topics: het kan wel allemaal in UBB en "dus" kan het net zo snel in markup; eerlijk gezegd heb ik dan liever UBB want als ik _ wil tikken, wat staat er dan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23
Is er nog nieuws op dit front? Als je regelmatig op Discourse draaiende fora bezoekt is de ervaring hier intussen toch aardig steentijd aan het worden. Op een telefoon is UBB echt pijnlijk om in te tikken.

Overigens ook een feature van Discourse die ik hier mis: tekst selecteren in een post die je met 1 klik kunt quoten. Dus niet eerst een hele post quoten en van alles wegknippen totdat je over hebt wat je wilt quoten. Ook dit is op een telefoon enorm pijnlijk zo.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:00

crisp

Devver

Pixelated

Bananenplant schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:53:
Is er nog nieuws op dit front? Als je regelmatig op Discourse draaiende fora bezoekt is de ervaring hier intussen toch aardig steentijd aan het worden. Op een telefoon is UBB echt pijnlijk om in te tikken.

Overigens ook een feature van Discourse die ik hier mis: tekst selecteren in een post die je met 1 klik kunt quoten. Dus niet eerst een hele post quoten en van alles wegknippen totdat je over hebt wat je wilt quoten. Ook dit is op een telefoon enorm pijnlijk zo.
We hebben vorig jaar geëxperimenteerd met een wysiwyg-editor en hopen daar dit jaar weer iets mee te gaan doen :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

crisp schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:58:
[...]

We hebben vorig jaar geëxperimenteerd met een wysiwyg-editor en hopen daar dit jaar weer iets mee te gaan doen :)
Dan is de vraag (of eigenlijk het advies(!!)): Worden woorden of zinnen met die editor dan automatisch geformatteerd als je _zo_ of *zo* schrijft? Want de roep om Markdown heeft natuurlijk veel te maken met de drempels die [i]zo[/i] worden opgeworpen, vooral op een smartphone.

Ik zie nu ook een toolbar om op te klikken en gebruik het nooit, want ik wil gewoon mijn hele reactie vanuit mijn (virtuele) toetsenbord kunnen doen. Door het WYSIWYG te maken neem je dat deel van het probleem niet weg. Met een Markdown-subset of -imitatie hebben hackers/tweakers een redelijk universele taal waarin ze snel kunnen schrijven, zonder op balken te moeten klikken of sneltoetsen die niet op de smartphone beschikbaar zijn te leren.

edit:
Een rondje op mijn smartphone:
  • Gitter: echte markdown
  • Slack: markdown-like
  • WhatsApp: markdown-like _ * ~ ```
  • Element/Matrix: echte markdown
  • Telegram: markdown-like __ ** ```

[ Voor 13% gewijzigd door Sando op 03-01-2023 15:29 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

@Sando de editor die wij voor ogen hebben daarvoor heeft ook markdown support :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

crisp schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:27:
@Sando de editor die wij voor ogen hebben daarvoor heeft ook markdown support :)
Ik ben blij om dit te horen!

Eigenlijk wilde ik 3 keer thumbsup geven maar hoger dan +1 gaat hij niet.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langestefan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09-2024
crisp schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:27:
We zijn inmiddels weer een half jaar verder, is hier nog wat mee gebeurt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

MAX3400 schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:29:
Op zich een goed voorstel maar MarkDown is niet meer geupdate sinds december 2004? Allicht is CommonMark een alternatief (wordt nog wel enigszins doorontwikkeld)
Wat bedoel je? Markdown is gewoon de naam voor de markup language. CommonMark is niet zozeer een alternatief, maar een gestandaardiseerde, striktere specificatie ervan. De meeste services/parsers voor Markdown gebruiken dan ook CommonMark, maar in de volksmond is het nog steeds gewoon Markdown.
maar het is ondertussen 2018 dus ik begrijp niet waarom we dan een "versimpelde" editor moeten gaan krijgen?
Simpelere syntax is beter toch? En qua features doet het niet onder.

Devaqto schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:16:
Waarom niet gewoon een fatsoenlijk WYSISYG-editor zoals tegenwoordig normaal is voor forum software? :?
Alsjeblieft niet. WYSIWYG is verschrikkelijk. Ik kan veel sneller in Markdown typen.

[ Voor 21% gewijzigd door Compizfox op 17-07-2023 14:42 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

langestefan schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:38:
[...]

We zijn inmiddels weer een half jaar verder, is hier nog wat mee gebeurt? :)
Door verandering in prioriteiten is dit project tijdelijk on-hold gezet helaas...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 10:31

DaFeliX

Tnet Devver
Compizfox schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:41:
[...]

Alsjeblieft niet. WYSIWYG is verschrikkelijk. Ik kan veel sneller in Markdown typen.
Het idee dat we hebben is om een WYSIWYG te bouwen, waar je markdown in kunt typen en die dan direct vervangen wordt.

Dus als je
code:
1
*Italic*
typt, zie je direct dat de tekst schuingedrukt wordt. Dus je kunt "gewoon" markdown typen, en ziet realtime wat dit doet. Het nadeel hiervan is natuurlijk dat 't bewerken wat lastiger wordt, omdat je de sterretjes niet meer ziet. Het lijkt mij in elk geval wel een aardige oplossing :)

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

DaFeliX schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:05:
[...]

Het idee dat we hebben is om een WYSIWYG te bouwen, waar je markdown in kunt typen en die dan direct vervangen wordt.

Dus als je
code:
1
*Italic*
typt, zie je direct dat de tekst schuingedrukt wordt. Dus je kunt "gewoon" markdown typen, en ziet realtime wat dit doet. Het nadeel hiervan is natuurlijk dat 't bewerken wat lastiger wordt, omdat je de sterretjes niet meer ziet. Het lijkt mij in elk geval wel een aardige oplossing :)
Klink aardig. Maar hoe voorkomen we straks dat bijv. *slik* als uitroep in een post niet geparsed gaat worden? Of moeten we dan de norml-tag in WYSIWYG gaan gebruiken? :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

AW_Bos schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:34:
[...]

Klink aardig. Maar hoe voorkomen we straks dat bijv. *slik* als uitroep in een post niet geparsed gaat worden? Of moeten we dan de norml-tag in WYSIWYG gaan gebruiken? :P
Meestal is er wel een manier om auto-formatting terug te draaien of uit te zetten, zodat je het "as is" kan posten. Of de door ons beoogde editor dat ook kan, en hoe (of dat we het zelf kunnen implementeren) is iets wat we tzt zullen moeten bekijken.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Dus als je
code:
1
*Italic*
Niet ideaal, omdat de getypte tekst dan (zoals je zelf al zegt) direct wordt omgezet en daarmee niet in Markdown te bewerken is. Dan zit je dus vervolgens nog steeds gedwongen te klungelen met een WYSIWYG-editor.

Geef mij maar gewoon een editor zoals we die nu ook hebben, maar met Markdown in plaats van UBB. Het hele voordeel van Markdown is juist dat het zo simpel en intuïtief is dat je geen WYSIWYG-editor nodig hebt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajacied10
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-09-2023
Wat is er mis met BBCCode zoals elk forum gebruikt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23
Ajacied10 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:53:
Wat is er mis met BBCCode zoals elk forum gebruikt....
Heb je ooit een forum op Discourse gebruikt? Markdown is qua usability een stuk fijner, zeker op een telefoon. "Blokhaak tagnaam slash blokhaak sluiten" op een telefoon is echt een drama en interfereert soms ook met de autocomplete van je toetsenbord.

Wat op Discourse ook geniaal is is selecteren om te quoten. Maar dat staat hier verder los van ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Bananenplant schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:38:
[...]

"Blokhaak tagnaam slash blokhaak sluiten" op een telefoon is echt een drama
Tja, anderzijds vind ik *vet maken* ook niet echt gebruiksvriendelijk op een telefoon. Het is hooguit korter. Maar voor dat sterretje moet ik eerst ?123 toetsen, dan weer terug naar ABC en dan nog een keer op ?123 om het sterretje te sluiten.

Ik denk dat een wysiwyg editor in zo'n situatie gebruiksvriendelijker is. En dan maakt het niet veel uit welke markup er achter zit.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@XWB Tijd voor een ander toetsenbord? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLYoHnNdNxO7DQDBOBdcbdWroTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unMO8LpDT08gniyO1O9qZnuv.jpg?f=fotoalbum_large

Een tabelletje maken in rml is helemaal een regelrechte ramp, terwijl het met markdown zo gepiept is.

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 18-07-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
.oisyn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:05:
@XWB Tijd voor een ander toetsenbord? ;)
Misschien, die indeling heb ik in elk geval niet.

Maar het sterretje was maar een voorbeeld, je zal maar net een Markdown karakter nodig hebben wat daar alsnog niet staat...
Een tabelletje maken in rml is helemaal een regelrechte ramp, terwijl het met markdown zo gepiept is.
Met een goede wysiwyg editor is het ook zo gepiept natuurlijk. Dat het in de achtergrond dan RML of Markdown wordt boeit dan niet zoveel.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik ben persoonlijk nog nooit een *goede* wysiwyg editor tegengekomen. Zelfs zoiets als Word blijft een gevecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

crisp schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:58:

crisp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:47:
Door verandering in prioriteiten is dit project tijdelijk on-hold gezet helaas...
Misschien is het handig om de wysiwyg-editor van Gitlab te forken?

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 11-09-2023 13:36 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ik vind het wel interessant om eens te kijken wat ze hiervoor gebruikt hebben; of dat compleet zelfbouw is, of dat ze bijvoorbeeld ook ProseMirror als basis hebben genomen, waar wij nu eigenlijk naar kijken (en dan specifiek TipTap, welke gebouwd is op ProseMirror).

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@crisp zo te zien is het hun eigen implementatie en zijn ze aan het overwegen om het uit het Gitlab-project te halen en als open source stand-alone project vrij te geven. Ik ging er van uit dat de code al in de repository zat, maar misschien heb ik te vroeg gekraaid en is dit proprietary code, ookal is het beschikbaar in de community edition.

In het laatste commentaar wordt verwezen naar deze discussie:
There are very few (close to none) WYSIWYG markdown editors that are full-featured and just work. This looks like it may be one. (...) It would be nice if you would consider open sourcing the Rich Text Editor. Or at least set up some docs on how to embed the editor in other projects besides the GitLab codebase.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
Het lijkt mij een totale verspilling van tijd en geld om een WYSIWYG-editor te bouwen voor GoT. ik kwam dit draadje tegen uit frustratie dat een lijstje typen op GoT in die [/li] structuur moet die echt voelt alsof m''n handige neefje het in 2004 heeft gemaakt en toen dacht "ja dit is prima zo".

Ik ben, net als heel veel mensen, ontzettend gewend aan Markdown en vind het een enorm gemis dat GoT dat nog niet ondersteund. Mijn verzoek is om klein te beginnen en gewoon te zorgen dat vanaf een bepaald moment lijstjes en dingen als italic/bold/underline op de Markdown-manier ook gebruikt kunnen worden.

Door de manier waarop het nu prutsen is met die tags gebruik ik meestal gewoon geen opmaak voor lijstjes enzo maar dat is veel minder duidelijk en leesbaar. Het gebruik van UBB is echt een overblijfsel uit de tijd van MySpace en GEoCities en is qua usability echt slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Fr33z schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:06:
Het lijkt mij een totale verspilling van tijd en geld om een WYSIWYG-editor te bouwen voor GoT. ik kwam dit draadje tegen uit frustratie dat een lijstje typen op GoT in die [/li] structuur moet
Ben ik met je eens hoor, maar als Tweakers dat graag wil vanwege het bredere publiek, dan hoop ik in ieder geval dat we er markdown in kunnen lobbyen met zijn allen.

Persoonlijk vind ik het heel fijn om te zien dat steeds meer communities overstappen op Discourse. Wat een verademing is dat, om gewoon lekker native in markdown te kunnen typen. Je hebt dan een live preview van je reactie dmv markdown-it (demo) ipv wysiwyg.

Ik denk dat het grootste probleem is dat Tweakers GoT zo enorm groot is. Je converteert niet even lekker alles naar markdown. Want ik denk dat we wel objectief kunnen stellen dat markdown tegenwoordig op alle gebieden een beter idee is, als we GoT opnieuw zouden moeten maken.

Een ander idee is om klein te beginnen: De frontpage. Die heeft sowieso een beknoptere editor met een subset aan UBB-code, en die bezoek ik vaker mobiel dan het forum.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 09:07

Kajel

Development in Style

Dit topic was voor mij een emotionele rollecoaster. Ik werd heel blij van de eerste post, omdat er blijkbaar meer mensen zijn die hetzelfde denken als ik. Waar ik 12 jaar geleden nog op veel weerstand stootte met mijn idee om UBB te vervangen voor Markdown, lijken er nu een stuk meer mensen te zijn die zich net zoveel als ik ergeren aan UBB ;)

Jammer alleen dat een project om de huidige editor uit de middeleeuwen, meerdere malen in de ijskast is beland :( De kwaliteit van de huidige editor is een beetje zoals de kwaliteit van de gemiddelde devschuur post ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:09
[...]

Dus als je
code:
1
*Italic*
Misschien wat laat, maar WhatsApp heeft hier (inmiddels) een aardige oplossing voor waar de tekst wel geformat wordt (bv. schuingedrukt) maar de markup ook blijft staan alleen in het grijs:

Afbeeldingslocatie: https://mobiletrans.wondershare.com/images/article/whatsapp-text-tricks-3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:25

BLACKfm

o_O

crisp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:39:
[...]

Meestal is er wel een manier om auto-formatting terug te draaien of uit te zetten, zodat je het "as is" kan posten. Of de door ons beoogde editor dat ook kan, en hoe (of dat we het zelf kunnen implementeren) is iets wat we tzt zullen moeten bekijken.
En in het licht van de reactie hierboven. Lijkt mij dat je een dergelijke functie prima moet kunnen cancelen middels een BACKSPACE actie nadat je visueel ziet dat deze ge-markdowned wordt.

Dus je typt *KUCH*, welke dan als KUCH wordt weergegeven na het 2e * teken. 1x op backspace (of een vergelijkbare toets op je mobile device) en het verandert weer in *KUCH* en je typt weer verder.

(op reddit is het bijvoorbeeld heel vervelend als je in een discussie over salaris 40u/week typt dat je na het plaatsen van je post een hyperlink naar de user 'week' krijgt, dat je dus gelijk visuele feedback krijgt is hiervoor dus wel noodzakelijk).

[ Voor 14% gewijzigd door BLACKfm op 23-08-2024 15:25 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Staat dit nog een beetje op de agenda?

Valt het jullie ook op dat steeds meer mensen markdown voor quotes en backticks voor code en underscores voor emphasis gebruiken in forumposts en reacties? Men lijkt te denken:

> Zelfs _zonder_ automatische `formatting` schrijft dit prettiger, en mensen begrijpen toch wel ongeveer wat ik bedoel.

Vandaag, topicje over Mozilla, iedereen te lui om langer die archaïsche BB-code blokken uit de vorige eeuw te typen. Het werkt niet lekker op een klein scherm, het leest niet lekker tijdens het bewerken op een klein scherm, en het is niet intuïtief. BB-code en de kleine priegelknopjes zijn niet geschikt voor deze mobiele wereld. Je kan op een touchscreen niet lekker plakken tussen de blokken, of de cursor verplaatsen.Ik lees dat het MarkDown project helaas weer in de koelkast is beland, dus we moeten een kleinere hap nemen, dat is haalbaarder. Volgens mij is het na 12 jaar groot dromen tijd voor de kleinst mogelijke minst invasieve stap van automatisch markdown omzetten naar BB-code bij het posten van forumposts en reacties, zoals allerlei dingen automatisch gebeuren (links worden omgezet naar nieuws of comment-tags, plaatjes worden gecontroleerd en herschreven, etc.) /cc @crisp

Je zou een opt-out vinkje voor "Markdown automatisch omzetten" kunnen plaatsen net zoals er ook sinds jaar en dag een opt-out voor "Controleer mijn plaatjes" is.

Dan had in deze post hierboven en in dergelijke reacties op nieuws automatisch het volgende gestaan:
Zelfs zonder automatische formatting schrijft dit prettiger, en mensen begrijpen toch wel ongeveer wat ik bedoel.

[ Voor 16% gewijzigd door Sando op 06-12-2024 16:10 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1