Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-06-2021
Ik heb in mijn beide pc's een heleboel fan's en een fancontroller gestoken. De opstelling werkt maar ik heb een probleem met de regeling. Als de fancontroller op maximale snelheid staat (1700/min in mijn geval) werkt alles naar behoren. Maar vanaf ik de snelheid laat dalen, ook al is het maar een beetje (bv 1650/min) beginnen de fan's een tikkend geluid te maken. Ze reageren echter wel op de controller en gaan effectief trager draaien.

Het tikkend geluid stoort me wel nogal. Weet iemand toevallig aan wat dit kan liggen? Dit zijn de specs van de controller en de fans :

fan controller : Phobya MaxGuide 6 Dualbay Fan/Pump VFD-controller
fan : Phobya Nano-2G 12 PWM Silent 1500rpm Red LED Double Blade ( 120x120x25mm )

Ik ga er dinsdag eens een ander type fan aanhangen, om te zien of het verschijnsel dan nog altijd optreedt, maar wou het alvast eens vragen of iemand hier iets meer van weet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:14

rdejongjr

Gnome

Pwm fans hebben pwm aansturing nodig anders werken ze niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
De fancontroller heeft 4-pins uitgangen voor 6 fan's, dus ik denk dat de controller toch een PWM aansturing geeft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-07 14:52
Sorry, ik kan het niet laten:

Tikkende fans? Dat is weer eens iets anders dan gillende groupies. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Komt het tikkend geluid uit de fans zelf? Zijn het een beetje scherpe tikken? Dan kunnen dat de halfgeleiderkristallen van de sturing zijn. Wel ongebruikelijk want zo groot zijn de stromen niet.
Of lopen de fans gewoon aan?
En vier pins is PWM: https://www.google.com/se...925#imgrc=js7UNPC6KqWB5M:

[ Voor 3% gewijzigd door Veng7 op 02-09-2018 20:10 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Weet je zeker dat het geen draadje is dat tegen een fan aankomt, of tikken ze allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:14

rdejongjr

Gnome

John Plankton schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:59:
De fancontroller heeft 4-pins uitgangen voor 6 fan's, dus ik denk dat de controller toch een PWM aansturing geeft?
Heb je ook een link naar het exacte product? Ik kan alleen voorbeelden met 3 pins vinden.
(zo lang het niet prominent vermeld wordt op de doos en/of in de handleiding zal het geen pwm zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
Ze tikken inderdaad allemaal, van zodra ik de snelheid naar beneden haal, ook al is het maar een heel klein beetje. Ook als ik ze in mijn handen heb beginnen ze te tikken, en het is zeker geen kabel of dergelijke dat tegen de fans komt.

Links naar de betreffende componenten :
fan's : http://www.performance-pc...e-blade-120x120x25mm.html

fan controller : http://www.performance-pc...-pump-vfd-controller.html

In de beschrijving van de fan's staat dat het wel degelijk om PWM fan's gaat. In de omschrijving van de fan controller staat echter dat de uitgang 3 pins. Ik dacht oorspronkelijk dat dit 4 pins was, omdat dit brede connectors zijn, maar als ik in de connector kijk, zijn er inderdaad maar 3 pinnetjes te zien (de 4de ontbreekt dus). Dit zou dus de reden kunnen zijn van het tikken? De omschrijving van de controller zegt wel dat hij ook geschikt is voor PWM fan's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
John Plankton schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:55:
In de beschrijving van de fan's staat dat het wel degelijk om PWM fan's gaat. In de omschrijving van de fan controller staat echter dat de uitgang 3 pins. Ik dacht oorspronkelijk dat dit 4 pins was, omdat dit brede connectors zijn, maar als ik in de connector kijk, zijn er inderdaad maar 3 pinnetjes te zien (de 4de ontbreekt dus). Dit zou dus de reden kunnen zijn van het tikken? De omschrijving van de controller zegt wel dat hij ook geschikt is voor PWM fan's ...
Ja, hier komt het tikken door. Op de fancontroller kunnen PWM fans aangesloten worden, maar hij ondersteunt geen PWM. Heb hier in het verleden hetzelfde gehad met PWM fans op een 3 pins fancontroller waar wel 4 pins fans in konden. Precies hetzelfde tikkende geluid bij de fans zachter zetten. Wil je PWM fans goed langzamer laten draaien moet je ook echt een PWM controller gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
PilatuS schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:00:
[...]

Ja, hier komt het tikken door. Op de fancontroller kunnen PWM fans aangesloten worden, maar hij ondersteunt geen PWM. Heb hier in het verleden hetzelfde gehad met PWM fans op een 3 pins fancontroller waar wel 4 pins fans in konden. Precies hetzelfde tikkende geluid bij de fans zachter zetten. Wil je PWM fans goed langzamer laten draaien moet je ook echt een PWM controller gebruiken.
Dus m.a.w. fan controllers die uitgangen met 4 pinnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
John Plankton schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:07:
[...]

Dus m.a.w. fan controllers die uitgangen met 4 pinnen hebben?
En die PWM ook echt ondersteunen. PWM is een compleet andere manier van fans aansturen. Opzich mag je verwachten dat iets met 4 pinnen ook echt PWM ondersteunt, maar het is wel iets om op te letten. 4 pinnen is opzich niet waar het om gaat, het gaat echt om PWM ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
Dat is jammer ... :-) Als ik zou op internet rondkijk vind ik enkel alleen maar fan controllers met 3 pin-uitgangen. Wat ik wel vind zijn convertors om 3pins signalen om te zetten naar 4pins signalen. Waarschijnlijk zou dat mijn probleem kunnen oplossen, maar dan moet ik 6 van die convertors aanschaffen wat ook niet echt economisch is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Er zijn zat controllers met PWM. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld een Aquaero, maar dat is voor jou misschien wat overkill. Een convertor gaat je niet helpen. Zoals gezegt moet je een PWM signaal hebben, van 3 pins naar 4 pins gaan geeft je niet ineens een PWM signaal. Het orginele signaal is nog steeds geen PWM signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
Ik vind nochtans geen enkele met 4 pin uitgangen, kun je mij eens een link posten van zo eentje? Hetenige wat ik vind zijn deze misbaksels :

https://www.quietpc.com/na-fc1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

John Plankton schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:20:
Dat is jammer ... :-) Als ik zou op internet rondkijk vind ik enkel alleen maar fan controllers met 3 pin-uitgangen. Wat ik wel vind zijn convertors om 3pins signalen om te zetten naar 4pins signalen. Waarschijnlijk zou dat mijn probleem kunnen oplossen, maar dan moet ik 6 van die convertors aanschaffen wat ook niet echt economisch is :-)
Zo'n kabeltje ertussen maakt het nog geen PWM controller, dus dat gaat niet helpen.

Als ik het goed uitleg:
Een normale dimmer werkt als een soort regelbare weerstand.
Een PWM controller is altijd 12 volt (in dit geval) maar geeft dit in pulsen af. Dus als je het vermogen bijvoorbeeld op 25% zet, geeft hij 1/4 deel van de tijd 12V af en 3/4 van de tijd niets. Dit gebeurd echter heel snel, 10.000 keer per seconde ofzo. Zo lijkt er effectief een lager voltage op de lijn te staan, maar in feite heb je gewoon met korte pulsen te maken. Volgens mij is het ook eenvoudiger en efficiënter om een PWM controller te bouwen dan een normale dimmer gebaseerd op weerstand.

Dit truukje wordt in omgekeerde volgorde ook gebruikt om LED's feller te laten branden zonder dat ze doorbranden. Dit zie je goed bij auto's met LED verlichting. Als je die opneemt met een telefoon of dashcam met een snelle sluitertijd zie je ze knipperen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 03-09-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
John Plankton schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:50:
Ik vind nochtans geen enkele met 4 pin uitgangen, kun je mij eens een link posten van zo eentje? Hetenige wat ik vind zijn deze misbaksels :

https://www.quietpc.com/na-fc1
Deze bijvoorbeeld: https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=3481

Het kan ook met een mooi display maar dan wordt het duurder.

Fairy legt het al uit, maar voor meer info: PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Blijkbaar heb je niet de juiste controller aangeschaft.
Ik lees hier ergens dat iemand een elco over de voeding zet. Maar of dat het probleem oplost?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/121463
De tikjes die je hoort kunnen behalve stroompulsje door je halfgeleiders ook pulsjes door je windingen zijn. Als die niet goed gefixeerd zijn kunnen die bij een stroompuls een korte beweging geven. Die zou je dan kunnen horen. Vraag is zelfs of die tik-geluiden verdwijnen als je er een goede pwm-controller voor zet! Zo ja, dan is er mogelijk een timing probleem als je hem analoog aanstuurt.
Hier wat principe schema's:
http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/
Het Engels is voor een firma in Florida wel erbarmelijk. Kan niet door een Amerikaan geschreven zijn. Ik kom zelfs het woordje "Ausgansleistung" tegen. Klinkt mij Duits in de oren (en nog verkeerd gespeld ook) :-)

[ Voor 12% gewijzigd door Veng7 op 03-09-2018 16:10 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
De foute controller, of foute ventilators :-) Die fan controller van aquacomputer is me al iets aan de prijzige kant, dan kan ik misschien al beter al mijn fan's vervangen door 3 pins, dat zal dan al goedkoper uitkomen...

Omdat ik gelezen had dat de controller compatibel was voor PWM ventilators had ik er ook niet verder meer over opgezocht. Jammer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Als je ze via internet gekocht hebt kun je ze zonder opgave van reden de eerste 2 (soms 4) weken terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een Aquaero is inderdaad aan de prijs omdat ie ook wel overkill is voor wat jij er mee wil doen. Dat ding kan zo enorm veel dat ie niet goedkoop kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
Terug doen of omwisselen gaat niet meer, ik heb ze al meer dan 40 dagen. Ik heb de controller echt alleen maar nodig om da fans in toerental te regelen, voor de rest moet het ding niks kunnen doen. Ik zal eens op internet rondneuzen of ik niks goedkopers kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Heeft je moederbord geen PWM poort ? Opzich kan je prima 4 fans op 1 poort aansluiten met een splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
Dat wel ja, ik denk zelfs 2 PWM's en dan nog een aantal 3pins. Maar ik zou liever iets hebben dat ik manueel met een knopje kan bedienden, niet iets softwarematigs. Er zijn units te koop waar je 10 fans kan aansluiten op 1 PWM aansluiting van je moederbord. Het heeft dan wel ook nog een extra molex aansluiting nodig om de nodige stroom te geven. Als ik niks vind kan ik dat altijd proberen natuurlijk, maar mijn voorkeur gaat uit naar iets dat ik moet knopjes kan bedienen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waarom wil je het handmatig doen ? Deed dat vroeger zelf ook maar handig vind ik het niet. Of je vergeet het eens en dan staat het te laag of je laat het langer te hoog staan. Wat betreft casefans is regelen eigenlijk ook helemaal niet nodig. Mijn casefans draaien altijd op een vast toerental ook al kan ik ze automatisch regelen.

Met de Aquaero kan je fans automatisch regelen op basis van temperatuur. Ze gaan dan netjes harder draaien wanneer het nodig is en zachter wanneer het niet nodig is. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Het is 1x instellen en nooit meer naar omkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Gewoon uit nieuwsgierigheid:
Het begin: "Ik heb in mijn beide pc's een heleboel fan's"
Werd jouw kast dan zo warm (gamen?) of wil je gewoon wat experimenteren?
En hoeveel is "een heleboel"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
Ik heb zo een pc case : http://www.caselabs-store...-d-and-pedestal-by-stren/

In deze kast zitten mij beide pc's die geheel afzonderlijk van elkaar werken. Ik vind het eigenlijk gewoon heel mooi dat in de zijkanten fan's zitten, geeft een mooi zicht in het donker. Achter deze fan's zitten wel enkel maar harde schijven en de voedingen, dus een geringe koeling is voldoende waarmee ik dus eigenlijk de ventilatoren op een zo laag mogelijke snelheid wou instellen. Een paar van deze fans blazen wel via interne buizen koele lucht naar binnen waar het moederbord zit, dus die mogen iets sneller draaien. Maar de meeste fan's is dus eigenlijk vooral voor de show...

Elke pc heeft een 15 tal fans, dus maal 2 geeft dit 30... Daarom dat ik ze ook zo traag mogelijk wil laten draaien... voor het lawaai :-)

Daarom vind ik het dus ook niet erg om ze handmatig te regelen, ze zullen toch steeds op dezelfde stand mogen blijven staan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Chique "bak".
Het is natuurlijk idd zo dat als je wat meer fans plaatst, ze minder hard hoeven te draaien en er daardoor minder fangeluid is.
Wel een waarschuwing: zorg er voor dat de kritische componenten (cpu, gpu) met voldoende luchtsnelheid gekoeld worden. Er komen dan begrippen om de hoek kijken als laminaire en turbulente luchtstroming. Laminair noem je een stroming als die rustig en evenwijdig wegvloeid. Turbulent is het tegengestelde, het woord zegt het al: "turbulent". In een turbulente stroming wervelt de lucht door elkaar en alle kanten op. De clou is dat de warmteoverdrachtscoëfficiënt groter wordt naarmate de turbulentie hoger is. M.a.w. een betere koeling naarmate de lucht meer wervelt.
Om daar echt getalsmatig inzicht in te krijgen is echter een behoorlijke kluif. Zou ik niet aan beginnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een Caselabs kast zonder customwaterkoeling ? Ga je schamen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
PilatuS schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:53:
Een Caselabs kast zonder customwaterkoeling ? Ga je schamen :+
Inderdaad :) Zou er wel later nog eens moeten inkomen, maar je geraakt nog heel moeilijk (of zelfs niet) aan die onderdelen omdat caselabs failliet is ... . Dus voorlopig zou ik het met luchtkoeling willen doen, maar dat valt dus nu ook al dik tegen :O

Ik heb een hele middag zitten zoeken en uiteindelijk zal er niet veel anders opzitten dan ze toch aan te sluiten op mijn moederborden (met behulp van zo'n 10 splitter met extra voeding via sata kabel) of toch zo 2 dure aqauero dingen te kopen. 4 pins fan controllers van andere merken vind ik echt niet. OF 30 nieuwe fans met 3 pinnen, maar dat zie ik al helemaal niet zitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je hoeft als je een Aquaero koopt er niet 2 te kopen. Heb hier 4 fans op 1 poort zitten, maar meer kan ook nog. Het is even kijken wat het maximale vermogen per poort is, maar zelfs 10 fans op 1 poort zou nog moeten kunnen. Verder als je ooit naar waterkoeling gaat is die Aquaero een must-have. Het is de enige goede manier om een fancurve op basis van watertemp in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
Ik dient wel 2 te kopen, want er zitten 2 compleet afzonderlijke pc's in. Of ik moet iets kunnen fabriceren dat de fan-regelaar een "gemeenschappelijk item" is. Of ik koop me een normale kleine kast en hou op met deze flauwe kul ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PC's ja, dacht ik even niet aan. Zie niet waarom je niet 1 controller voor beide PC's zou kunnen gebruiken. Zeker als je ze op een vaste stand wil zetten. De software van de controller draait dan wel op 1 PC, maar dat maakt opzich niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
Dat is ook waar, maar als ik dan enkel de pc wil gebruiken waar de unit niet op zit, heb ik geen koeling. Maar ik heb al een oplossing gevonden. De winkel is toch nog bereid de ventilatoren in te wisselen voor ventilatoren die wel zeker compatibel moeten zijn met de controller. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-12-2024
Hey! Zijn er ook sites die nog parts verkopen? Zoek nog een xxl deur voor een STH10... Wist niet dat ze failliet waren en mijn projectje staat al een tijd om hold :F

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Pagina: 1