Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC valt uit op willekeurige momenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje met het probleem dat mijn PC op willekeurige momenten uitvalt. Het is alsof ik de stekker er uit trek, het ene moment ben ik aan het werk of aan het gamen, het andere moment is alles stil. Hij herstart dus niet uit zichzelf o.i.d.
Ik heb wat zitten googelen en ik ben tot de conclusie gekomen dat het echt van alles kan zijn. Ik heb de temperaturen van mijn CPU bekeken en deze waren een klein beetje te hoog, maar volgens mij niet hoog genoeg om de PC uit te laten vallen. Het zou ook vreemd zijn dat hij uitvalt door een te hoge temperatuur omdat hij ook weleens uitvalt tijdens het browsen (waar weinig CPU kracht voor benodigd is).
Verder ziet het moederbord er gewoon 'normaal' uit en heb ik mijn geheugen omgewisseld, dit heeft geen effect gehad.
Ik verdenk eigenlijk de power supply maar ik heb geen idee hoe ik dit kan testen. Een nieuwe PSU kopen zou een beetje zonde zijn van het geld als later blijkt dat het toch een ander onderdeel is. Mijn systeem zit aangesloten via een stekkerblok met schakelaar die weer naar de muur gaat (ongeaard). Ik doe deze schakelaar eigenlijk nooit uit. Laatst heb ik hem twee weken lang uit gehad (vakantie). Toen ik hem weer aan deed sloeg er een stop door in de meterkast...

Ik heb net in de windows event viewer gekeken, volgens mij heb ik na een uitval twee meldingen gekregen:
Critical Kernel-Power (Event ID 41, Task Category 61)
Error EventLog (event ID 6008)

Eigenlijk snap ik geen snars van wat er verder staat, zo te zien zijn dit gewoon errors die gelogged worden na een unexpected shutdown.

Heeft iemand kennis van dit probleem/tips o.i.d.? Alvast bedankt!

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-11 09:54
Noem eens op welke onderdelen er allemaal in zitten?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-11 13:27
Even een PSU lenen van een buur-PC of van een vriendje. Heb ik ook wel eens gedaan. Daarna zelf gekocht toen dat idd het euvel bleek. Maar ik heb ook ooit eens een mobo/processor comibnatie gehad die dit liet zien. geheugen heb je al uitgesloten. Je zult het toch stap voor stap moeten uitsluiten.

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Dit kan letterlijk en figuurlijk van alles zijn.
Hoge temperaturen denk ik eerlijk gezegd niet, vervang voor de zekerheid de koelpasta eens op je cpu en externe videokaart.
Voor de rest word het zoals boven aangegeven inderdaad stap voor stap kijken, wat er gebeurd.
Maak je pc zo basic mogelijk. Verwijder even alle psi kaarten, en extern videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is dus zo vervelend aan dit probeem. Ik zal morgen even de videokaart eruit halen, meer basic dan dat gaat het ook niet worden.

Processor: AMD FX 6300
Videokaart: Nvidia GTX 750 Ti
Power supply: Corsair VS 550
Moederbord (weet ik niet 100% zeker) Asus M5A97

Kunnen jullie niet iets met die error codes van de event log? Misschien dat ik daar nog meer info uit kan halen? Geen idee hoe een systeem een unexpected shutdown zou moeten loggen, maar misschien weten jullie daar iets meer van.
PSU lenen is wel een goed idee, maar dan zou ik iemand moeten vinden die hem niet gebruikt op het moment.

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-11 20:56
Zie mijn topic.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1854981

Ik heb vandaag een nieuwe voeding geplaatst en tot nu toe heb ik geen problemen meer.

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Verwijderd schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:03:
Ja dat is dus zo vervelend aan dit probeem. Ik zal morgen even de videokaart eruit halen, meer basic dan dat gaat het ook niet worden.

Processor: AMD FX 6300
Videokaart: Nvidia GTX 750 Ti
Power supply: Corsair VS 550
Moederbord (weet ik niet 100% zeker) Asus M5A97

Kunnen jullie niet iets met die error codes van de event log? Misschien dat ik daar nog meer info uit kan halen? Geen idee hoe een systeem een unexpected shutdown zou moeten loggen, maar misschien weten jullie daar iets meer van.
PSU lenen is wel een goed idee, maar dan zou ik iemand moeten vinden die hem niet gebruikt op het moment.
Error codes geven niks meer aan dan dat Windows niet correct is afgesloten. In dit soort cases is het heel erg belangrijk om te weten, wat je aan doen ben op moment dat het gebeurd, wat je pc doet op dat moment.

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:51
Vergeet de aan/uit schakelaar van de behuizing niet. En draai eventueel WhoCrashed na een crash voor meer info.

[ Voor 36% gewijzigd door OPELOPA op 01-09-2018 23:52 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Spontane uitval is in de meeste gevallen voeding gerelateerd. Niet vreemd voor een systeem met een heel matige voeding als de VS550. Het vermogen is aan de hoge kant voor een systeem dat niet eens 200w verbruikt. Beter een goede 400w dan een slechte 550w.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik ga proberen een voeding te regelen ergens, maar ik vind het vervelend om mensen tot last te zijn. Ik hou jullie op de hoogte.
OPELOPA schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:17:
Vergeet de aan/uit schakelaar van de behuizing niet. En draai eventueel WhoCrashed na een crash voor meer info.
Wat bedoel je met de aan/uit schakelaar? Deze is nog nooit uitgeschakeld volgens mij.

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:51
Hoe zet je 'm aan ? En ik zou zeker een andere voeding proberen om dat uit te sluiten.

[ Voor 63% gewijzigd door OPELOPA op 02-09-2018 12:52 ]

Pagina: 1