Hulp met begrijpen log bestand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 11:16
Goedemorgen allemaal,

Ik heb nu al een paar keer gehad dat mijn PC ineens uitviel en dan weer opstartte. Ook heb ik al een keer gehad dat hij dan in een soort boot loop bleef hangen.

Vanmorgen viel de PC weer uit en startte die weer op. Ik heb in de logboeken gekeken en daar zie ik een Kernel 41 -fout.
Daar hoort dit rapport bij:
Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 23-5-2018 07:31:36
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (70368744177664),(2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: DESKTOP-HNIKTAD
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>6</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2018-05-23T05:31:36.476794300Z" />
<EventRecordID>803</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>DESKTOP-HNIKTAD</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">9</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
</EventData>
</Event>
Wie kan mij helpen om uit te vogelen wat nou precies het probleem is.

Systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 188,71€ 188,71
1MSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N960WF2OC-4GD€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Seidon 120V Ver.2€ 50,83€ 50,83
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 151,-€ 151,-
1Seasonic M12II Evo 750W€ 104,95€ 104,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.114,94

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
Lees dit eens en check of je verder komt: https://support.microsoft...as-rebooted-without-clean

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:34
Dit is een klassieker, het operating system start opnieuw op zonder dat het netjes is afgesloten. Hiervoor krijg je deze fout.

Aangezien er geen foutcode is, zijn er twee opties.
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
- De pc is hardwarematig afgesloten omdat de stroom uitviel. (of een andere hardware oorzaak)
- Windows kon geen fout meer opslaan op de schijf, omdat deze vast was gelopen. (dit is minder plotseling)

Test even de voeding door Furmark en Prime95 tegelijk te draaien.
Kijk tegelijk met HWiNFO o.i.d. naar de temperaturen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 23-05-2018 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
jeroen3 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 07:52:
Dit is een klassieker, het operating system start opnieuw op zonder dat het netjes is afgesloten. Hiervoor krijg je deze fout.

Aangezien er geen foutcode is, zijn er twee opties.

[...]

- De pc is hardwarematig afgesloten omdat de stroom uitviel. (of een andere hardware oorzaak)
- Windows kon geen fout meer opslaan op de schijf, omdat deze vast was gelopen.

Test even de voeding door Furmark en Prime95 tegelijk te draaien.
Kijk tegelijk met HWiNFO o.i.d. naar de temperaturen.
Ondertussen is de PC nog 2 maal uitgevallen. Een maal tijdens het laden van een spelletje BF4 (test) en 1 maal tijdens het doorlezen/doorzoeken van de Logboeken.

De temperaturen blijven netjes onder de 60°C.

Ik zal eens kijken of ik die test met Prime95 en Furmark kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik vermoed dat de voeding te heet wordt, dan valt deze uit. Kijk eens goed naar de airflow.
Hoe zit de voeding gemonteerd? Toevallig onderin de kast met de ventilator naar beneden en (het filter) vol met stof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Ploink schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:01:
Ik vermoed dat de voeding te heet wordt, dan valt deze uit. Kijk eens goed naar de airflow.
Hoe zit de voeding gemonteerd? Toevallig onderin de kast met de ventilator naar beneden en (het filter) vol met stof?
Die gedachte had ik ook. Dus ik heb vorige week alle lucht in- en uitlaten schoongemaakt. De voeding zelf lijkt niet heet te worden. De temperatuur in de kast komt niet boven boven de 30°C uit. De componenten zelf worden niet warmer dan 50°C op de gpu na. Deze wordt 64°C.

Nu draait de PC al weer een tijden zonder problemen. Ik ben wel een beetje huiverig om die Prime95 en Furmark te draaien. Ik heb dit nog niet eerder gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Furmark is een benchmark op je videokaart. Ook wel de "furry donut of death". Omdat het de videokaart op zijn maximum belast. Wat bij overclockers soms eindigt is een gesneuvelde kaart. Furmark hoeft niet fullscreen.

Prime95 is hetzelfde, maar dan voor de CPU. Gewoon "just stress testing" kiezen, en dan op Ok. (Stoppen via menu Test -> Stop of via het tray icoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
jeroen3 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:07:
Furmark is een benchmark op je videokaart. Ook wel de "furry donut of death". Omdat het de videokaart op zijn maximum belast. Wat bij overclockers soms eindigt is een gesneuvelde kaart. Furmark hoeft niet fullscreen.

Prime95 is hetzelfde, maar dan voor de CPU. Gewoon "just stress testing" kiezen, en dan op Ok. (Stoppen via menu Test -> Stop of via het tray icoon)
En kan dit dan niet resulteren in een kapotte videokaart of cpu bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Stock CPU en CPU gaan hier niet van kapot. Tenzij ze al een probleem hebben.
Met deze test belast je ook de voeding maximaal, en daar gaat het om.
Als dat de boosdoener is valt hij in enkele minuten of seconden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
kalekat schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:09:
[...]

En kan dit dan niet resulteren in een kapotte videokaart of cpu bij mij?
Nee. Specifiek bij overclockers wel, omdat de kaart belast kan worden tot over het limiet wat de koeling aankan, als dit niet correct door de overclocker is afgesteld. Bij jou is dat niet van toepassing (tenzij je dat nog niet had verteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Stoelpoot schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:14:
[...]

Nee. Specifiek bij overclockers wel, omdat de kaart belast kan worden tot over het limiet wat de koeling aankan, als dit niet correct door de overclocker is afgesteld. Bij jou is dat niet van toepassing (tenzij je dat nog niet had verteld).
Nee ik heb niet overclocked (zou eigenlijk ook niet weten hoe).

Net Furmark gedaan met de 1080P preset (?)

Furmark test Preset 1080P
Furmark test Preset 1080P2

Ik probeer die Prime95 test te doen maar ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door kalekat op 23-05-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Bij furmark moet je de burn in test draaien. En bij Prime95 de Torture test.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wkRAvyY.png Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YCZB7vC.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
jeroen3 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:50:
Bij furmark moet je de burn in test draaien. En bij Prime95 de Torture test.
[afbeelding] [afbeelding]
Die burn-in test is met die cirkel en het midden toch? Die resultaten heb ik al gepost.
Ik ben nu die Prime95 test aan het doen die jij aangaf. Hoe lang moet ik die draaien ?

EDIT: Test gedaan over 8 minuten. Geen fouten gevonden
Prime95 test

[ Voor 19% gewijzigd door kalekat op 23-05-2018 11:24 . Reden: Test uitgevoerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Er komen geen resultaten uit de burn-in test. Deze gaat gewoon oneindig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
jeroen3 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:23:
Er komen geen resultaten uit de burn-in test. Deze gaat gewoon oneindig door.
Ah ok, dan heb ik dus de verkeerde preset gekozen?
kalekat schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:18:
[...]

Die burn-in test is met die cirkel en het midden toch? Die resultaten heb ik al gepost.
Ik ben nu die Prime95 test aan het doen die jij aangaf. Hoe lang moet ik die draaien ?

EDIT: Test gedaan over 8 minuten. Geen fouten gevonden
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan proberen het geheugen te testen zonder de grafische kaart. Je processor heeft een geintegreerde grafische processor en daarvoor wordt geheugen gereserveerd. In de BIOS kun je meestal aangeven dat je de kleinst mogelijke hoeveelheid geheugen wilt gebruiken voor gebruik door de grafische processor. Daarmee komt dat geheugen beschikbaar voor tests.

Geheugenfouten kunnen random crashes veroorzaken. Die kunnen op hun beurt weer worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een falende voeding die niet snel genoeg voldoende vermogen kan leveren. Het ligt niet altijd aan de maximale hoeveelheid vermogen, het kan bijvoorbeeld liggen aan plotselinge grote vermogenvraag verschillen (hoog-laag-hoog-laag etc.) of een dip of spanningspiek.

Drivers en het besturingssysteem kunnen ook plotselinge reboots veroorzaken. Dat hangt soms ook samen met geheugenfouten.

Windows updates kunnen ook instabiliteit veroorzaken.

In de logboeken kun je met wat geluk soms ook foutmeldingen zien die gebeurden voordat de computer herstartte. Bijvoorbeeld een harde schijf met leesfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Geheugenfouten eindigen eingelijk altijd in een blue screen of death met bug check die zichtbaar is, en terug te vinden is in de het logboek. De bugcheck is hier 0, dus er was geen blue screen of windows kon het niet opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Morrel eens wat aan de netvoeding bekabeling.
Ik kreeg ooit dergelijke symptomen toen de netkabel achter in de PC slecht contact maakte. Misschien heb je een slechte contactdoos, die aan/uit schakelaars zijn vaak van slechte kwaliteit en kunnen soms al je pc doen uitvallen als je ze aanraakt. Of de bedrading in het stopcontact zit niet goed vast, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:20:
Geheugenfouten eindigen eingelijk altijd in een blue screen of death met bug check die zichtbaar is
Geheugenfouten kunnen de stabiliteit van het systeem vernietigen zonder dat er nog een follow up mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan bufferoverflows in systeemonderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
mrmrmr schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:06:
Je kan proberen het geheugen te testen zonder de grafische kaart. Je processor heeft een geintegreerde grafische processor en daarvoor wordt geheugen gereserveerd. In de BIOS kun je meestal aangeven dat je de kleinst mogelijke hoeveelheid geheugen wilt gebruiken voor gebruik door de grafische processor. Daarmee komt dat geheugen beschikbaar voor tests.

Geheugenfouten kunnen random crashes veroorzaken. Die kunnen op hun beurt weer worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een falende voeding die niet snel genoeg voldoende vermogen kan leveren. Het ligt niet altijd aan de maximale hoeveelheid vermogen, het kan bijvoorbeeld liggen aan plotselinge grote vermogenvraag verschillen (hoog-laag-hoog-laag etc.) of een dip of spanningspiek.

Drivers en het besturingssysteem kunnen ook plotselinge reboots veroorzaken. Dat hangt soms ook samen met geheugenfouten.

Windows updates kunnen ook instabiliteit veroorzaken.

In de logboeken kun je met wat geluk soms ook foutmeldingen zien die gebeurden voordat de computer herstartte. Bijvoorbeeld een harde schijf met leesfouten.
Ik ben van mening dat het niet aan mijn voeding ligt op het gebied van het leveren van de juiste hoeveelheid vermogen op welk moment dan ook.

Het gebeurt puur random lijkt wel dat de PC opnieuw opstart. Bij diverse taken.
- Fotobewerking
- Gewoon browsen
- Battlefield 1, 4 t/m 80 spelen

Noem het maar op en hij valt uit en reboot.

Ik ben nu vandaag al de hele dag aan het werk en na het doen van die tests vanochtend is de PC niet meer uitgevallen. :?
Ploink schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:32:
Morrel eens wat aan de netvoeding bekabeling.
Ik kreeg ooit dergelijke symptomen toen de netkabel achter in de PC slecht contact maakte. Misschien heb je een slechte contactdoos, die aan/uit schakelaars zijn vaak van slechte kwaliteit en kunnen soms al je pc doen uitvallen als je ze aanraakt. Of de bedrading in het stopcontact zit niet goed vast, etc.
Ik ga eens een nieuwe stekkerdoos aanschaffen. Dat kan sowieso geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Even een update:

Ondertussen een nieuwe stekkerdoos geplaatst en de hele PC al schoongeblazen met droge perslucht.

Nu ongeveer 14 weken niks aan de hand. Tot gisteravond. Ineens tijdens het kijken van Netflix viel de PC weer helemaal uit. Na een tijdje niets gedaan te hebben merkt ik dat er geprobeerd werd te booten.

Echter viel deze na het starten van de voeding snel weer uit om vervolgens dat een aantal keer te herhalen.

Ik begin nu toch echt te twijfelen aan mijn voeding. (in tegenstelling tot mijn eerdere bericht, i know :X )

Heeft iemand een idee hoe ik mijn voeding volledig kan testen zonder dat via de PC te doen? De methode om te meten of de juiste spanning op de verschillende connectors staat weet ik al en zal dit dan ook doen.

Het gaat mij om de juiste vermogen onder load.

Greetz,

Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
kalekat schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:17:
Ik begin nu toch echt te twijfelen aan mijn voeding. (in tegenstelling tot mijn eerdere bericht, i know :X )

Heeft iemand een idee hoe ik mijn voeding volledig kan testen zonder dat via de PC te doen? De methode om te meten of de juiste spanning op de verschillende connectors staat weet ik al en zal dit dan ook doen.

Het gaat mij om de juiste vermogen onder load.
De enige manier om een voeding echt helemaal door te testen is met meetapparatuur waar je ook een nieuwe auto voor kan kopen en die gebruikelijk alleen in meetlabs van de fabrikant staat.

Het kan zomaar zijn dat jouw voeding bij een door jou bepaalde load betrouwbaar werkt, dat 'ie bij elke load betrouwbaar werkt, maar bij specifieke dynamische load-wijzigingen faalt.

De enige manier die ik ken voor ons normale stervelingen is een andere voeding te plaatsen en daarmee te kijken of het probleem opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
vanaalten schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:46:
[...]

De enige manier om een voeding echt helemaal door te testen is met meetapparatuur waar je ook een nieuwe auto voor kan kopen en die gebruikelijk alleen in meetlabs van de fabrikant staat.

Het kan zomaar zijn dat jouw voeding bij een door jou bepaalde load betrouwbaar werkt, dat 'ie bij elke load betrouwbaar werkt, maar bij specifieke dynamische load-wijzigingen faalt.

De enige manier die ik ken voor ons normale stervelingen is een andere voeding te plaatsen en daarmee te kijken of het probleem opgelost is.
Ah ok. Is er dan misschien software waar ik mee kan loggen wat er gebeurt met de waardes? En dat dit dan gelijk wordt wegschreven in een notepad bestand? Zodat ik kan terug zien wat er gebeurt is en wat er gebeurde vlak voordat de pc uitvalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
kalekat schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:01:
Ah ok. Is er dan misschien software waar ik mee kan loggen wat er gebeurt met de waardes? En dat dit dan gelijk wordt wegschreven in een notepad bestand? Zodat ik kan terug zien wat er gebeurt is en wat er gebeurde vlak voordat de pc uitvalt?
Je bedoelt met 'de waardes' de hoeveelheid belasting die je systeem op de voeding legt, en met 'wat er gebeurt is' wat voor spanning de voeding levert?

In dat geval: nee, zulke software is er niet. De belasting die je voeding ervaart is niet een digitaal schakelend iets, maar is een continue fluctuerende waarde, elke picoseconde kan en zal dat anders zijn. En de uitgangsspanningen van je voeding zijn ook geen strakke stabiele waardes, maar zit altijd wat ruis, ripple en fluctuaties op, kan je ook niet zien als een stabiele digitale waarde.

En dat alles is dusdanig snel varieerend dat software dat niet bij kan houden - sterker nog, ook die fluctuaties op de spanning zijn dusdanig dynamisch dat de software spanningsmeting (uitleesbaar in bijvoorbeeld je BIOS of wat windows-tooltjes) die dynamiek ook niet zal weergeven.

ALS je een verkeerde spanning ziet met zo'n tool of in de BIOS - te laag of te hoog... ja, dan kan je concluderen dat de voeding defect is. Echter, als een meting een correcte waarde laat zien kan je niet concluderen dat de voeding gezond is.

Nogmaals:
vanaalten schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:46:

• kalekat
vanaalten schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 08:29:
[...]

Je bedoelt met 'de waardes' de hoeveelheid belasting die je systeem op de voeding legt, en met 'wat er gebeurt is' wat voor spanning de voeding levert?

In dat geval: nee, zulke software is er niet. De belasting die je voeding ervaart is niet een digitaal schakelend iets, maar is een continue fluctuerende waarde, elke picoseconde kan en zal dat anders zijn. En de uitgangsspanningen van je voeding zijn ook geen strakke stabiele waardes, maar zit altijd wat ruis, ripple en fluctuaties op, kan je ook niet zien als een stabiele digitale waarde.

En dat alles is dusdanig snel varieerend dat software dat niet bij kan houden - sterker nog, ook die fluctuaties op de spanning zijn dusdanig dynamisch dat de software spanningsmeting (uitleesbaar in bijvoorbeeld je BIOS of wat windows-tooltjes) die dynamiek ook niet zal weergeven.

ALS je een verkeerde spanning ziet met zo'n tool of in de BIOS - te laag of te hoog... ja, dan kan je concluderen dat de voeding defect is. Echter, als een meting een correcte waarde laat zien kan je niet concluderen dat de voeding gezond is.

Nogmaals:

[...]
Dank je wel! Ik ga eerst maar eens meten met een multimeter buiten de kast. Ik heb in Speedfan al waardes van 4V gezien en ik moet dus even uitzoeken of dit überhaupt wel moet.

• kalekat
Mocht na meting blijken dat deze voeding kaput is. Is dan de
Corsair RM650x een goede vervanger?

Of moet ik verder gaan kijken?

• vanaalten
Ik heb niet zoveel verstand van welke voeding goed of minder goed is, maar wellicht dat je hier meer kan vinden:
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• mrmrmr
  • Niet online
Aangeraden voeding volgens Gigabyte (gaming kaart) is:
400W (with one 6-pin & one 8-pin external power connectors)

2 kabels.

Soms is het ook een gebrek aan kabels of slechte verbindingen. Er wordt dan teveel stroom (ampères) getrokken voor de dikte van de kabel. Dat kun je ook voelen, ze worden dan warm, vooral bij de connectoren. De stekker opnieuw insteken kan helpen. Als je met een loupe kijkt kun je ook zien of de connectoren nog in goede staat zijn, zonder verbuigingen.

Te weinig draagvermogen van een enkele kabel is op te lossen door nog een kabel aan te sluiten. Soms heeft een voeding meerdere afzonderlijke 12V "rails" die elk op zich te beperkt zijn voor de belasting van een onderdeel zoals de gaming kaart. Zelfs als de voeding als geheel wel een hoog vermogen kan leveren.

Kijk eerst eens naar de situatie met de kabels en rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
mrmrmr schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:15:
Aangeraden voeding volgens Gigabyte (gaming kaart) is:
400W (with one 6-pin & one 8-pin external power connectors)

2 kabels.

Soms is het ook een gebrek aan kabels of slechte verbindingen. Er wordt dan teveel stroom (ampères) getrokken voor de dikte van de kabel. Dat kun je ook voelen, ze worden dan warm, vooral bij de connectoren. De stekker opnieuw insteken kan helpen. Als je met een loupe kijkt kun je ook zien of de connectoren nog in goede staat zijn, zonder verbuigingen.

Te weinig draagvermogen van een enkele kabel is op te lossen door nog een kabel aan te sluiten. Soms heeft een voeding meerdere afzonderlijke 12V "rails" die elk op zich te beperkt zijn voor de belasting van een onderdeel zoals de gaming kaart. Zelfs als de voeding als geheel wel een hoog vermogen kan leveren.

Kijk eerst eens naar de situatie met de kabels en rails.
Kabels zal niet het probleem zijn. Alle connectoren heb ik gecheckt toen ik de PC schoongemaakt heb.
M'n videokaart is nu met 2 kabels aangesloten en verder kan ik nergens meer kabels aansluiten dan nodig is. (ik heb nog wel aansluitingen over op mn voeding). Verder heeft deze voeding maar 1 12V+ rails dus daar kan ik ook niet in wisselen.

Ik ben nu in contact met Azerty over de RMA, echter krijg ik de reactie dat ik m'n voeding zeker 1-4 weken kwijt ben aangezien deze niet meer geleverd wordt en al 2 jaar oud is.

EDIT: Ik zit dit topic nog even na te lezen vanaf het begin en komt tot de volgende conclusie na het lezen van de eerste post.

Het moet haast wel te maken hebben met een power loss, dit omdat ik gewoon bezig ben op het moment van uitvallen. Er zijn geen Freeze momenten vlak voordat deze uitvalt.

Blijft dan alleen de voeding nog over om te checken? Mijn collega had het er over dat er mogelijk condensatoren intern niet goed meer zijn. Kan ik dit misschien ook zien via de buitenkant? Zonder de voeding open te maken en de garantie te laten verlopen?

[ Voor 15% gewijzigd door kalekat op 31-08-2018 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
kalekat schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 07:37:
Het moet haast wel te maken hebben met een power loss, dit omdat ik gewoon bezig ben op het moment van uitvallen. Er zijn geen Freeze momenten vlak voordat deze uitvalt.

Blijft dan alleen de voeding nog over om te checken? Mijn collega had het er over dat er mogelijk condensatoren intern niet goed meer zijn. Kan ik dit misschien ook zien via de buitenkant? Zonder de voeding open te maken en de garantie te laten verlopen?
Theoretisch kan het het moederbord zijn (spanningsregelaars die de lage spanning voor de CPU maken), de videokaart (stel dat die incidenteel op random momenten een hele korte tijd een kortsluiting op de voeding maakt...), de voeding zelf en zelfs de CPU is niet 100% uit te sluiten.

Maar, voeding is wel de eerste verdachte, daarna het moederbord, daarna de videokaart.

Tegenwoordig worden er niet vaak meer van die brakke condensatoren gebruikt, steeds vaker solid caps die niet zo zichtbaar kapot gaan.

Als je nou gewoon eens begint met een andere voeding er in te plaatsen en daarmee te testen? Tijdelijk overzetten uit een andere PC, lenen van vriend/familie/collega of desnoods kopen (en de ander, na evt. reparatie, op V&A verkopen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
vanaalten schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:56:
[...]

Theoretisch kan het het moederbord zijn (spanningsregelaars die de lage spanning voor de CPU maken), de videokaart (stel dat die incidenteel op random momenten een hele korte tijd een kortsluiting op de voeding maakt...), de voeding zelf en zelfs de CPU is niet 100% uit te sluiten.

Maar, voeding is wel de eerste verdachte, daarna het moederbord, daarna de videokaart.

Tegenwoordig worden er niet vaak meer van die brakke condensatoren gebruikt, steeds vaker solid caps die niet zo zichtbaar kapot gaan.

Als je nou gewoon eens begint met een andere voeding er in te plaatsen en daarmee te testen? Tijdelijk overzetten uit een andere PC, lenen van vriend/familie/collega of desnoods kopen (en de ander, na evt. reparatie, op V&A verkopen)?
Ja ga ik doen. Ik ben bezig met het zoeken van een goede voeding bij kennisen/famillie maar dat is nog lastig. Ik denk dat ik dan maar inderdaad een nieuwe koop en dan de ander na reparatie weer verkoop op V&A.
Pagina: 1