Home Theater setup advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonZeal
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 19:26
Ik heb verschillende hardware liggen maar kan maar niet beslissen welke combinatie het beste zou zijn voor voornamelijk films.

Ik som even op:
Receivers
  • Onkyo TX-NR414
  • Marantz SR-5005
Speakers
  • Kenwood KS-201HT
  • Eltax Matrix 5.1
Surround-Set
  • Logitech Z5500 5.1
Heb ook nog een oudere Yamaha en Sony versterker liggen zonder HDMI.
Zoals ik al zei voornamelijk films in DTS, DD & Netflix DD+.
De ruimte waar we onze films in kijken heeft geen vlak plafond (kamer op zolder), heeft geen rechtermuur voor weerkaatsing.
De luisterafstand tussen de speakers is ongeveer 3 meter voor en 3 meter achter.
Speakers staan binnen de 60cm hoogte afstand.
Als er nog meer informatie nodig is wil ik deze gerust geven.

Groeten

DragonZeal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:07
Als je die hardware gewoon hebt liggen kan je het toch gewoon uitproberen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ten eerste: de receivers met HDMI gebruiken. Dan zorg je in el geval voor de best mogelijke overdracht van alle signalen. Verschil in geluid hoef je tussen de receivers namelijk niet te verwachten (lees: is er niet). Dan is het dus alleen nog kijken welke speakers je op je favoriete receiver (lees: degene die alle functies heeft die je nodig hebt) het fijnste klinken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonZeal
Initieel had ik de Logitech Z5500 via de Control Pod en 3 mini jack naar tulp kabels op de 6ch output van de Marantz aangesloten.

De Marantz doet dan de processing en Logitech de versterking.

Is dat een aangeraden setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Jorgen schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:32:
Ten eerste: de receivers met HDMI gebruiken. Dan zorg je in el geval voor de best mogelijke overdracht van alle signalen. Verschil in geluid hoef je tussen de receivers namelijk niet te verwachten (lees: is er niet). Dan is het dus alleen nog kijken welke speakers je op je favoriete receiver (lees: degene die alle functies heeft die je nodig hebt) het fijnste klinken.
Die Marantz is anders wel een paar klasses beter dan die Onkyo, maar inderdaad op dit soort speakers maakt het niet veel uit.

Ik zou de Marantz pakken en de Eltax en Kenwood (of heb je daar alleen de sub van?) gewoon proberen, je weet nu hoe de Logitechs klinken en een van beide moet toch zeker wel beter klinken.

[ Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 02-09-2018 00:40 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonZeal
Mijn voorkeur gaat inderdaad ook naar de Marantz.
Ik wil op termijn investeren in speakers die de Marantz waard zijn.
Wat kunnen jullie zo aanraden?
Welk budget is hiervoor nodig?
De Marantz SR5005 is wel een instapmodel heb ik gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik zou de Onkyo TX-NR414 verkopen, voor het beetje geld wat die receiver kan opbrengen. De Kenwood KS-201HT als complete set verkopen. De subwoofer, uit Kenwood luidsprekerset, is een passief model. Mede hierdoor zal de subwoofer lastig te integreren zijn, met de Marantz SR-5005 en de Eltax Matrix 5.1 luidsprekerset.

Voor de My First Fisher-Price soundsystem is alleen een enkeltje naar de...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HFXOsmAhNnXqCydEFtc90WlD/full.jpg
...de moeite waard. (misschien groeit er dan nog wat schimmel op.)

De subwoofer correctie: middentoon luidspreker, kent een kantelfrequentie die om de nabij de 160Hz zit of hoger, wat zeker garant zal staan voor ergernis (bij je buren).

De Eltax Matrix 5.0(?) ziet er op het eerste gezicht, niet gek uit. Om echter, de onderste regionen van de fundamentele frequenties te kunnen weergeven, zal je opzoek moeten gaan naar goede subwoofer.

Goede subwoofer die het kunstje goed verstaan, zijn duur en beginnen met prijzen wat je voor een beginnende middensegment receiver betaald, die subwoofers zijn vaak alleen geschikt om in de lengte as te gebruiken. Wanneer je niet anders kan dan de luidspreker opstelling in de breedte as neer te zetten, zal je eerder interferentie door de dimensies van de kamer krijgen, en op meerdere (sub ) basfrequenties fase verschil krijgen. Dit is alleen op te lossen met een digitale equalizer die op meerdere frequentiebanden werkt op de subwoofer zelf. Vaak werkt dit alleen op 1 zitplek goed.

Wil je op meerdere zitplaatsen een goede weergave creëren van de fundamentele frequenties, zal je aan de slag moeten met 2 of meerdere subwoofers

Een goede werkelijksheidsweergave valt of staat, met een goede luidsprekerplaatsing, hier heb ik een aantal suggesties voor je staan.

U ziet, goed geluid, is zo makkelijk nog niet.
|sWORDs| schreef op zondag 2 september 2018 @ 00:30:
[...]

Die Marantz is anders wel een paar klasses beter dan die Onkyo, maar inderdaad op dit soort speakers maakt het niet veel uit.
Wow, een paar klasses nog wel. Mits je het over de DSP mogelijkheden hebt, zit er wel een kern van waarheid in.
Bij Marantz of één ieder merk, stereo versterker of multi surround receiver. Vind men geen magisch elfje met een magisch toverstafje in de verpakking van het apparaat.
Waarbij de drager van de geluidsgolf op magistrale wijze op een andere manier langs de eindtrap gaat. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Lip op 02-09-2018 09:45 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

De stroomvoorziening van de Marantz is een stuk beter, net als de eindtrappen.

[ Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 02-09-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonZeal
Lip schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:11:
Ik zou de Onkyo TX-NR414 verkopen, voor het beetje geld wat die receiver kan opbrengen. De Kenwood KS-201HT als complete set verkopen. De subwoofer, uit Kenwood luidsprekerset, is een passief model. Mede hierdoor zal de subwoofer lastig te integreren zijn, met de Marantz SR-5005 en de Eltax Matrix 5.1 luidsprekerset.
Ja zal er niet veel geld meer voor krijgen
Voor de My First Fisher-Price soundsystem is alleen een enkeltje naar de...
[afbeelding]
...de moeite waard. (misschien groeit er dan nog wat schimmel op.)
Of gebruiken bij de PC...
De subwoofer correctie: middentoon luidspreker, kent een kantelfrequentie die om de nabij de 160Hz zit of hoger, wat zeker garant zal staan voor ergernis (bij je buren).

De Eltax Matrix 5.0(?) ziet er op het eerste gezicht, niet gek uit. Om echter, de onderste regionen van de fundamentele frequenties te kunnen weergeven, zal je opzoek moeten gaan naar goede subwoofer.
Toen ik deze speakerset had gekocht in Mediamarkt kwam er een subwoofer bij.
Front
Item 10086
Freq 75-20000 Hz
4-8 Ohm
100 watts RMS
Centre
Item 10086
Freq 80-20000 Hz
4-8 Ohm
100 watts RMS
Rear
Item 10086
Freq 85-20000 Hz
4-8 Ohm
100 watts RMS
Subwoover 03953
No specs available atm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:36

Audione0

Strijdt der titanen

Ik zou indd de Marantz als centraal punt gebruiken en vandaar uit gaan breiden.

De Marantz is niet een aantal x beter dan de onkyo, wel een stap beter, zeker op wat hogere volumes (waar jij vooralsnog geen rekening mee hoeft te houden met de speakers die je in bezit hebt) maar wel een stuk beter gebouwd en wat eerlijker in de specificaties dan die onkyo met hun opgeblazen specs.. De Marantz is gewoon een goed apparaat.

Eltax 5.1 erop, en de logitech aan de pc knopen, of anders in de klikko :)

Kun je de logitech sub via een omweg aan de pre-out (subwoofer kanaal) verbinden. Dat ding basst wel lekker als je niets anders hebt.

Verder weet ik niet wat je budget is, maar als je opzoek gaat naar nieuwe (of de 2e hands markt, waar echt pareltjes tussen zitten) Ga dan vooral luisteren naar wat je mooi vindt klinken.
En investeer in akoestische aanpassingen, hier haal je het beste rendement uit. Je kunt nog zoveel geld in hardware gooien, als je akoestiek niet goed is klinkt het nergens naar.

Je kunt beter een mid-end versteker en speakers hebben met goede akoestiek dan high end meuk waar de akoestiek ruk is.

Merken die goed zijn die ik zo even uit de lucht grijp:

Dali
Bowers&Wilkins
Focal
Boston accoustics
Cambridge audio
Klipsch
Kef
Canton
Polk Audio
Elac
Quadral

De wat hogere klasse:
Scan speak
Sonus Faber
Infinity
In de bovenstaande rij hebben ook series in de hogere klasse btw.

[ Voor 38% gewijzigd door Audione0 op 03-09-2018 19:09 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Sonus Faber hoef je aan dit soort versterkers echt niet te hangen, die dippen naar 2.8Ohm. Ik zou naar een setje tweedehandse Tannoys (iets zoals Profile Dual Concentric) kijken voor aan de Marantz.

Edit: voorheen stond marktplaats er vol mee, maar ik zie ze niet meer, alleen nog wat 631’s.

[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 03-09-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonZeal
Audione0 schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:47:
Ik zou indd de Marantz als centraal punt gebruiken en vandaar uit gaan breiden.

De Marantz is niet een aantal x beter dan de onkyo, wel een stap beter, zeker op wat hogere volumes (waar jij vooralsnog geen rekening mee hoeft te houden met de speakers die je in bezit hebt) maar wel een stuk beter gebouwd en wat eerlijker in de specificaties dan die onkyo met hun opgeblazen specs.. De Marantz is gewoon een goed apparaat.

Eltax 5.1 erop, en de logitech aan de pc knopen, of anders in de klikko :)

Kun je de logitech sub via een omweg aan de pre-out (subwoofer kanaal) verbinden. Dat ding basst wel lekker als je niets anders hebt.

Verder weet ik niet wat je budget is, maar als je opzoek gaat naar nieuwe (of de 2e hands markt, waar echt pareltjes tussen zitten) Ga dan vooral luisteren naar wat je mooi vindt klinken.
En investeer in akoestische aanpassingen, hier haal je het beste rendement uit. Je kunt nog zoveel geld in hardware gooien, als je akoestiek niet goed is klinkt het nergens naar.

Je kunt beter een mid-end versteker en speakers hebben met goede akoestiek dan high end meuk waar de akoestiek ruk is.

Merken die goed zijn die ik zo even uit de lucht grijp:

Dali
Bowers&Wilkins
Focal
Boston accoustics
Cambridge audio
Klipsch
Kef
Canton
Polk Audio
Elac
Quadral

De wat hogere klasse:
Scan speak
Sonus Faber
Infinity
In de bovenstaande rij hebben ook series in de hogere klasse btw.
Ik heb een adapter om de logitech sub op een receiver aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:36

Audione0

Strijdt der titanen

DragonZeal schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:39:
[...]

Ik heb een adapter om de logitech sub op een receiver aan te sluiten
Dan zou ik die indd als sub gebruiken en dan vanuit de receiver de cross-over etc instellen.

Daarna gaan sparen voor een dedicated sub...

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonZeal
Ik gebruik dus terug de Marantz met de Eltax Speakers.
Echter heb ik de achter speakers moeten vervangen met de front speakers van de Kenwood set.
1 van de Eltax speakers heeft een defecte tweeter.
Als sub heb ik de Eltax sub aangesloten.
Het geluid is niet slecht maar wil wel investeren in speakers die passen bij de Marantz

Ik zal eens bij de speciaalzaak langs moeten en kijken wat ze daar aanbieden.

Ik kom later nog terug met de voorstellen die ze zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

DragonZeal schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:46:
Ik gebruik dus terug de Marantz met de Eltax Speakers.
Echter heb ik de achter speakers moeten vervangen met de front speakers van de Kenwood set.
1 van de Eltax speakers heeft een defecte tweeter.
Als sub heb ik de Eltax sub aangesloten.
Het geluid is niet slecht maar wil wel investeren in speakers die passen bij de Marantz

Ik zal eens bij de speciaalzaak langs moeten en kijken wat ze daar aanbieden.

Ik kom later nog terug met de voorstellen die ze zouden doen.
Alle speakers passen bij de Marantz. (y)
Zolang je geen exotische merken/modellen koopt, passen alle (passieve) speakers op je receiver.
Enige verschil is de klankkleur van de gekozen speakers. De Marantz zelf verandert daar niks aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Jorgen op 07-09-2018 13:40 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1