Recepten en voorraad bijhouden - discussie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topsolid1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 18:13
Beste Tweakers,

Ik raak de laatste tijd gefrustreerd bij het boodschappen doen.
Soms vergeet ik iets te kopen, een andere keer maak maandag een product op dat ik dinsdag nodig heb om te koken, etc.
Dit zijn uiteraard banale zaken, die grotendeels opgelost kunnen raken door een goede organisatie en planning.
In deze moderne tijd ben ik dan ook maar eens beginnen googelen en de play store doorzoeken naar een tool die me hierbij kan helpen.

Keuze genoeg, of zo lijkt het toch op het eerste zicht.
Apps doen veel, maar vaak niet wat ik zoek.
Of de reviews zijn recentelijk zo slecht dat ik er niet mee wil beginnen

Mijn "ideale app" zou het volgende kunnen:
  • gerechten bijhouden
  • ingrediënten bijhouden
  • voorraad bijhouden van deze ingrediënten
  • een weekplanning laten opstellen
  • een boodschappen lijst genereren op basis van wat ik nog nodig heb

Recepten, ingrediënten en boodschappenlijstjes kunnen de meeste sites en apps wel.
Het is bij de voorraad bijhouden dat het meestal stopt.

Hoe lossen jullie dit op?
Wat zijn jullie ervaringen met apps of websites die jullie gebruiken?
Of verkiezen jullie om dit analoog te doen met pen en papier?
Dit heeft wel wat overeenkomsten met een ERP pakket, misschien zijn hier wel opties in?

Ik ben benieuwd naar jullie input over dit onderwerp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:20
Herkenbaar probleem. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik ken iemand die het doet met xls.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik kijk over het algemeen eerst wat ik in huis heb voordat ik boodschappen ga doen. En daarnaast vindt ik het geen probleem om houdbare shizzle wat in overvloed te hebben.

En anders varieer ik. Een recept is een richtlijn... geen wet

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topsolid1
3x3 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 18:41:
Ik ken iemand die het doet met xls.
Ik ben momenteel ook aan het experimenteren met Excel.
Ik kan de nodige functionaliteiten wel voorzien.
Maar ik mis de toegankelijkheid op mijn smartphone.

maar het is zeker een optie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Onenote, Keep ...
Supermarkt-app
Wunderlist / taskmanager

Of je accepteert gewoon dat je niet alles in het leven maar moet bijhouden in absolute nummeringen.

Hier een voorraadkast, keukenkastjes en een trapkast vol met houdbare / lange termijn zaken.
4 jaar geleden eens 5 kilo gerookt paprikapoeder gekocht "want is erg lekker, en nooit teveel"
- nog steeds 4,5 kilo van in de emmer .... pas weggemikt .... je kan WEL teveel hebben :+

Kruiden/Specerijen : een mooie online verkoper gevonden, die de volgende dag kan leveren, en goede prijzen heeft.
Allemaal dezelfde type potten, in 3 maten ... langzaam aan mijn kruidenvoorraad aan het omzetten naar zijn spullen.
Geen ovale, vierkante, ronde, kleine, hectagon, of willekeurig in de kast .. één stijl, één labelmanier

Dag-dagelijkse producten halen we op de dag, is er iets bij nodig, is dat de dag ervoor wel bekeken.
De app van AH met het boodschappenlijstje werkt ook bij Jumbo en Lidl ... je kan gewoon afstrepen zonder dat je bij AH in de buurt komt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 02:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

FreshMaker schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 19:54:
Kruiden/Specerijen : een mooie online verkoper gevonden, die de volgende dag kan leveren, en goede prijzen heeft.
Allemaal dezelfde type potten, in 3 maten ... langzaam aan mijn kruidenvoorraad aan het omzetten naar zijn spullen.
Geen ovale, vierkante, ronde, kleine, hectagon, of willekeurig in de kast .. één stijl, één labelmanier
Heb je 'n linkje naar die verkoper? Ik zit nl. met hetzelfde probleem :P

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-06 13:05
Of neem een vrouw/vriendin en besteed het uit ;-) (ik weet t, flauw)

Maar moet je echt alles zo precies geregeld hebben. Als we iets missen tijdens t koken, dan is het óf pech óf we sturen een van de kinderen nog ff snel naar de super.

Daarbij, meestal beslis ik pas in de winkel wat ik ga eten :), en op zaterdag halen we de non-Food-voorraad dingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:22
Ik heb gewoon met mijn partner een 'groepsapp' genaamd 'Boodschappen' waarin we de dingen plaatsen die we nodig hebben. Als het dan is gehaald verwijder ik de appjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FreshMaker schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 19:54:

Oh heerlijk. De OCD'er in mij leeft helemaal op :)

Ik houd geen boodschappenlijstjes bij. Maar toch is er zelden iets op. Ik koop van alles twee en als ik de tweede aanbreek dan weet ik dat ik een nieuwe moet kopen. Vergeet ik het 1 of 2 keer dan is dat ook geen ramp. Zo snel is die laatste niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

topsolid1 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 18:03:
Mijn vrouw vraagt altijd wat we gaan eten. Een keer per week friet. Op een dag met (sport)activiteiten iets simpels: brood of worstenbroodjes. De rest van de dagen kijk ik wel op het moment dat ik ga beginnen.

Boodschappen: wat we altijd nodig hebben is wc papier, brood, vlees, beleg, boter. Houdbaar hebben we altijd in huis zoals spaghetti, macaroni en rijst.
topsolid1 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 18:44:
[...]
Maar ik mis de toegankelijkheid op mijn smartphone.
Office Online.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hier een lijstje in Google Keep welke ik deel met mijn vrouw. We bedenken voor 5 dagen eten (2 dagen zijn altijd hetzelfde), schrijven dat op het Keep lijstke en bestellen alles dat nodig is via AH.nl (weekboodschappen dus) incl. bulk dingen zoals brood, beleg etc.

Alles wat niet te krijgen is bij de AH (soms is er iets niet op voorraad); ook in hetzelfde Keep lijstje en afvinken indien gehaald.

Voorraad houd ik alles op 2, tenzij aanbieding. Dan koop ik bulk, waar ik meestal dan mee doe tot het weer in de aanbieding is (koffiepads, hagelslag, pindakaas, toiletpapier etc.)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[simpel en banaal alledaags gebeuren]

Hoe lossen jullie dit op?
Serieus? :?

Ik dacht eerst, dit moet een grap zijn, maar er wordt nog serieus op gereageerd ook. 8)7

Als je al enige tijd een huishouden voert, of gaat voeren, inclusief zelf eten inkopen, bereiden en opeten, dan bouw je toch vanzelf een voorraad op van b.v. (lang houdbare) kruiden- en andere smaakmakers?

De verse ingrediënten haal je 1 -2 x per week. Naar gelang seizoen/aanbiedingen/aanbod.
En de ene keer maak je iets makkelijks klaar, de volgende keer steek je er wat meer tijd in. Al doende leert men. En dan leer je ook dat het strikt volgen van ingrediënten definities bij receptuur helemaal niet zo bepalend hoeft te zijn. Verhoudingen van bepaalde zaken (bij b.v. het bakken van een cake) zijn wel belangrijk, maar zelfs dat kent de nodige marges.

Kijkende bij de groenten/vis/vlees man/vrouw, of desnoods de supermarkt, kies je dan lekkere/interessante/seizoens -producten en bereid daarmee je eten voor de komende dagen.
En is er een keer iets niet, of is het te duur b.v, dan kies je iets anders of improviseer je op een andere manier. Zo heb ik allerlei 'componenten' in huis, maar vaak pas een uur of 1 a 2 vantevoren bepaal/bedenk ik wat ik daarmee precies ga doen.
Al doende leert men, en in de loop van de jaren, wordt je daar steeds handiger/praktischer in. :Y

Het lijkt wel een trend tegenwoordig: 7(8)7
We verzinnen een probleem, dan vervolgens MOET daar een app voor gemaakt worden, want die zou alles automagisch oplossen. Dan vervolgens genereren we een vage stroom van mogelijk privacy gevoelige informatie en maken ons afhankelijk van verweggistan cloud, app en hardware aanbieders, om iets basaals als je dagelijkse eten en voedselbereiding te laten bepalen.

Ik kan er echt niet bij dat dit soort dagelijkse praktijk, wat al duizenden jaren common sense is, gebaat zou zijn bij een app. Of nog erger een spreadsheet of een ERP toepassing. :+
IMHO creëer je een situatie waarbij de app-verslaafdegebruiker alleen maar in paniek zou raken als die virtuele toepassing hapert. :X

tip voor kruiden/smaakmakers leveranciers:
kijk eens bij een lokale toko ('buitenlandse' winkel van sinkel), die hebben vaak een ruime keuze.
Of, als het per se online moet, ik heb zelf goede ervaringen met https://www.pit-pit.com/
Leveren snel en zijn (meestal) verbazend goedkoop.
Je moet altijd goed opletten met kruiden(mengsels) bij supermarkten; die zijn vaak en oud (muf, smaakloos) en heel erg duur vanwege de kleinverpakking. Vergelijk maar eens de prijs/kg van de producten.

Het aloude Amazing Discoveries with Mike kwam weer bovendrijven!
https://pjbrink.home.xs4all.nl/apekool/050/017.html

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 02-09-2018 09:48 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ardana schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:05:
[...]Heb je 'n linkje naar die verkoper? Ik zit nl. met hetzelfde probleem :P
Mijn huidige go-to leverancier is vanbeekum specerijen
Op hun pagina/webshop duidelijk omschreven wát erin zit, met de benodigde voedingswaarden en supplementen.
Ze zijn zelfs niet te beroerd om aan te passen na overleg, omdat ze zelf mengen / verwerken.

https://www.vanbeekumspecerijen.nl/
Als je voor 15u besteld, de volgende dag in huis.

Elke maand een kortingscode in de mail, als je hun nieuwsbrief wilt volgen, voor September is het deze
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door FreshMaker op 02-09-2018 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TS als je dit echt als probleem ervaart dan heb je tegenwoordig prachtige bezorgdiensten die alles netjes voor je bezorgen, compleet met recept etc. bv Hello Fresh etc. Anders zorgen dat je een beetje voorraad hebt met van alles wat en het doen met wat je hebt. Je maaltijd crashed echt niet als je het recept niet exact volgt. Nog sterker verdiep je vooral eens in basis kooktechnieken en je maakt voortaan je eigen recepten.
(of verhuis naar naast de supermarkt !)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 02:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Frogmen schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:53:
TS als je dit echt als probleem ervaart dan heb je tegenwoordig prachtige bezorgdiensten die alles netjes voor je bezorgen, compleet met recept etc. bv Hello Fresh etc. Anders zorgen dat je een beetje voorraad hebt met van alles wat en het doen met wat je hebt. Je maaltijd crashed echt niet als je het recept niet exact volgt. Nog sterker verdiep je vooral eens in basis kooktechnieken en je maakt voortaan je eigen recepten.
(of verhuis naar naast de supermarkt !)
Met HF blijf je het probleem van TS hebben: HF geeft nl. maar voor max 5 dagen eten. Als je voor het dubbele aantal personen besteld dan je hebt, max 6 dagen (ik woon alleen, bestel de 3-maaltijden-box voor 2 personen, ergo, ik heb voor 6 dagen eten, eens per 2 weken tho, dus ik eet ongeveer 50% HF). Maar dan moet je dus nog steeds voor 1-2 dagen zelf verzinnen en boodschappen doen.

Tevens zit niet alles in die boxen, olie, mosterd, azijn, dat soort dingen moet je zelf in huis halen. Ook is het natuurlijk niet helemaal compleet: je moet zelf nog fruit kopen, lekkers, drinken, maar ook alles voor de andere maaltijden.

Hoewel ik al sinds het begin groot fan ben van HF, is het geen oplossing voor TS.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Gewoon favorieten aanmaken bij AH of andere super. Hele lijstje in winkelmand, checken hoe het met de bonusaanbiedingen zit en op tijdstip x+- 1 uur komen ze het brengen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

...
Als gewoon-gezond-verstand gebruiken ;) blijkbaar niet een afdoende suggestie was, dan zou ik zo zeggen:

Zorg dat je de telefoonnummers van alle bezorgdiensten onder speeddial knoppen hebt zitten. En dan bel je gewoon iedere dag een andere (vr)eettoko en laat het thuisbezorgen.
:+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

Voor jezelf een minimale hoeveelheid aanhouden die je per specerij wilt hebben. Zodra je hieronder komt zet je hem voor de volgende keer op de boodschappenlijst (in mijn geval een gedeelde Keep-lijst met mijn vrouw). Zodra je iedere week boodschappen doet kun je de voorraad mooi op peil houden.

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:31

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Gewoon een algemene voorraad bijhouden, en soms wat extra's.
Bedenk van tevoren in grote lijnen wat je gaat eten...

Ook ik verbaas mij over de stroom aan 'problemen', rare lijstjes, vage appjes... Moet alles écht zo gestructureerd? In mijn omgeving ook to-do lists en mensen die echt leven van appjes en planningen...
Ik moest laatst lachen... het EDC topic? Wat? Een topic over... Dingen die je elke dag bij je draagt. Moet écht élk 'verschijnsel' een naam en een trend hebben?

Sorry, beetje off topic... Maar maak zaken niet ingewikkelder dan ze zijn. Schrijf dingen op een briefje. Leven van lijstjes en planningen maakt het leven zó saai...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Als je geld hebt, koop een slimme koelkast :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• topsolid1
Ik snap dat niet iedereen fan is van lijstjes en "complexe" structuren.
Maar persoonlijk ben ik er wel voor te vinden.
Zo een koelkast vind ik dan ook een interessante ontwikkeling.
Hoewel ik het hele ecosysteem nog niet volwassen genoeg vind om er al één aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 16:50
ehtweak schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:41:
[...]

Als gewoon-gezond-verstand gebruiken ;) blijkbaar niet een afdoende suggestie was, dan zou ik zo zeggen:

Zorg dat je de telefoonnummers van alle bezorgdiensten onder speeddial knoppen hebt zitten. En dan bel je gewoon iedere dag een andere (vr)eettoko en laat het thuisbezorgen.
:+
2x op TS reageren met kritiek.. knap 8)7

Heb je niks aardigs te zeggen, zeg dan niks.

Ik vind het wel een goed punt, ik heb voor mezelf het liefst alles in lijstjes, overzicht is mijn ding anders wordt ik gek. Dus ja, ik zou er zeker intresse in hebben.

Maar jij hebt vast wel de ultieme tip voor me? :z

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@topsolid1 Zo'n stompzinnigeslimme koelkast is bovendien slechts een deeloplossing (voor een niet bestaand probleem). Want sinds wanneer zit al je voedsel in een koelkast? 8)7

En, als je dan het stramien volgt van wat op is, wordt opnieuw besteld, dan eet je altijd hetzelfde!!! :-(

Dit soort gadgets/apps moet toch wel de natte droom van de grootgrutter zijn. })
Leve de consument die zelf geen beslissingen meer neemt! Leve de consument die precies doet wat wij hem/haar door de strot duwen!
corset schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:15:
[...]

2x op TS reageren met kritiek.. knap 8)7
Altijd jammer dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen tips-hoe-het-anders-kan versus kritiek.
corset schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:15:
[...]
Maar jij hebt vast wel de ultieme tip voor me? :z
Ja; zie mijn eerdere opmerkingen in dit topic. Gewoon je niet gek laten maken door de hedendaagse digitale stortvloed aan commerciële prietpraat wat er over ons uitgestort wordt, maar je gezonde verstand gebruiken.
En ja, soms is een simpel stukje papier met wat woordjes erop, toereikend. :)

[ Voor 42% gewijzigd door ehtweak op 04-09-2018 12:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 16:50
ehtweak schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:20:
@topsolid1 Zo'n stompzinnigeslimme koelkast is bovendien slechts een deeloplossing (voor een niet bestaand probleem). Want sinds wanneer zit al je voedsel in een koelkast? 8)7

En, als je dan het stramien volgt van wat op is, wordt opnieuw besteld, dan eet je altijd hetzelfde!!! :-(

Dit soort gadgets/apps moet toch wel de natte droom van de grootgrutter zijn. })
Leve de consument die zelf geen beslissingen meer neemt! Leve de consument die precies doet wat wij hem/haar door de strot duwen!
Waar heb je het over?

Niemand heeft het hier over "de grootgrutter gaat voor je beslissen" dat verzin je er zelf maar voor het gemak bij.

Waar staat dat de winkel voor je gaat beslissen in de lijst:
Mijn "ideale app" zou het volgende kunnen:
gerechten bijhouden
ingrediënten bijhouden
voorraad bijhouden van deze ingrediënten
een weekplanning laten opstellen
een boodschappen lijst genereren op basis van wat ik nog nodig heb
Waar heeft iemand het over een koelkast die een winkel connectie heeft, waarbij de winkel producten kan forceren? Niemand.

DUs blijf gewoon graag even on topic.

Een koelkast die een functie heeft "let op, product X is bijna over datum/leeg" is handig, en heeft 0 te maken met "de ondenkende schaapjes"

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan natuurlijk een systeem bouwen met een barcode scanner in de keuken. Is iets op even scannen klaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:54

Notna

Where are you?®

Frogmen schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:24:
Je kan natuurlijk een systeem bouwen met een barcode scanner in de keuken. Is iets op even scannen klaar.
https://play.google.com/s...d=com.maiko.scanpet&hl=nl

Alleen een telefoon nodig en wat werk :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Beste @corset, meer on topic dan dit:
ehtweak in "Recepten en voorraad bijhouden - discussie"
kan het toch niet zijn, toch? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:12:
[...]
Maar dan moet je dus nog steeds voor 1-2 dagen zelf verzinnen [...]
Ik vind dingen als HF en Marley Spoon, etc. echt véél te duur.
MAAR, het feit dat er elke week recepten zijn vind ik wel heel handig.

Wat ik doe is dat ik op zondag kijk wat er voor recepten zijn bij Marley Spoon en Hello Fresh en daar kies ik er dan een paar uit en koop de ingrediënten bij de supermarkt.
Dan heb ik alles voor de week in huis, plus ik hoef doordeweeks niet te verzinnen wat ik wil eten (en de bijbehorende boodschappen te doen).

We eten dus altijd supergevarieerd en over het algemeen ook best gezond, zonder die overdreven zoute pakjes, etc.
Daarnaast leer je ook nog het een-en-ander.

Recepten van de week bij Marley Spoon
Recepten van de week bij Hello Fresh

Ontopic:
Ik gebruik geen app. Ik heb in de keuken een krijtbord waar ik opschrijf zodra iets op is (zo zie ik nu dat ik komijn en bakpapier moet hebben :P ) en op zondag doen we dus de weekboodschappen, gewoon met een ouderwets papieren lijstje.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 04-09-2018 12:40 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 20:37
De Appie app van Albert Heijn kun je gebruiken om boodschappenlijstjes te maken, maar hier kan je geen eigen recepten in kwijt. De maaltijdplannningsapps op deze lifehacker lijst noemt er geen één die alles kan wat jij omschrijft, maar misschien kan één van deze als basis fungeren voor recepten en lijsten.
https://lifehacker.com/fi...-planning-apps-1533809184

Je hebt gelijk in de vergelijking met een ERP pakket. Specifieker een ERP pakket voor productiebedrijven. Exact Online Productie is zo'n pakket, maar dit is veel te duur voor jouw situatie (300 euro per maand). Maar ik denk wel dat je het in deze richting moet gaan zoeken, want een kant en klare oplossing is er volgens mij niet. Wellicht een open-source ERP met een eenvoudige template. Deze voorzien vaak in:
- recipe management > lijst van ingredienten voor maaltijden
- order suggesties > kijkt naar de huidige voorraad en werkbonnen (ingredienten gereserveerd voor een specifieke maaltijd, in jouw geval geplande maaltijden) en doet een voorstel voor wat er ontbreekt
- voorraadbeheer > lastig in jouw geval, want ik neem aan dat je niet al je suiker, pasta, etc gaat wegen

Ik denk dat dit overkill gaat zijn. Ik zou kijken naar een recipe management tool zoals omschreven in mijn lifehacker link. Deze kunnen je boodschappenlijstjes genereren. Enige wat je dan nog moet doen is voor vertrek naar of in de supermarkt even kijken / bedenken wat je in huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik heb een tijdje de app en "afhaaldienst" van de Jumbo gebruikt..
Thuis lekker verpakkingen scannen die op zijn, en eind van de week op verzenden drukken en de volgende dag staat het klaar in een kratje bij de lokale supermarkt..

Idd geen voorraad beheer, maarja een snelle blik in de kast lost dat probleem wel op met thuis boodschappen doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 13:41

Typhone

Who Dares Wins

FreshMaker schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:56:
[...]

Mijn huidige go-to leverancier is vanbeekum specerijen
Op hun pagina/webshop duidelijk omschreven wát erin zit, met de benodigde voedingswaarden en supplementen.
Ze zijn zelfs niet te beroerd om aan te passen na overleg, omdat ze zelf mengen / verwerken.

https://www.vanbeekumspecerijen.nl/
Als je voor 15u besteld, de volgende dag in huis.

Elke maand een kortingscode in de mail, als je hun nieuwsbrief wilt volgen, voor September is het deze

***members only***
Daar ben ik ook ernstig blij mee. Ik zag jouw tip al eens voorbij komen in een ander topic als ik me niet vergis ;). Mooie grote ronde potten allemaal hetzelfde formaat, labeltje erop en klaar is kees. Zijn wel zeer actieve marketeers maar so be it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@Typhone - In het BBQ topic, ja ...

Ik maak er geen deel van uit, maar ben gewoon een zeer tevreden klant, net als anderen in hetzelfde topic.
Wel heb ik hun mailings inderdaad wel in een filter gezet, want elke dag hoeft voor mij ook niet ;)
HenkEisDS schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:55:
Ik denk dat dit overkill gaat zijn. Ik zou kijken naar een recipe management tool zoals omschreven in mijn lifehacker link. Deze kunnen je boodschappenlijstjes genereren. Enige wat je dan nog moet doen is voor vertrek naar of in de supermarkt even kijken / bedenken wat je in huis hebt.
Ik weet vaak niet eens wat we eten vóór ik naar de supermarkt ga.
Ooit in een ver verleden begonnen met een weekplanning, maar dat strandde al binnen een paar dagen.
De enige in huis die hun geplande maaltijden krijgen, zijn de huisdieren, daar kopen we op de eerste van de maand het voer voor die maand voor, in het aantal blikken van de maand.

Het gebeurt hier zelfs dat ik in de ochtend de boodschappen gedaan heb, maar dat één van de gezinsleden toch een verzoek heeft, wat meer in de smaak valt die dag
Daar helpt geen ERP / planningstool tegen :+

Ik weet globaal wat er in de voorraadkast aan houdbaar staat, welk vlees er in de vriezer ligt ( momenteel veel rund, bavette, sukade en picanha, wat speklapjes omdat die van de week 1+1 gratis waren, en vrijwel altijd 3 á 6 kipfilets ( kilopak en dan per stuk ingevroren )

Kruiden en Specerijen koop je niet in één keer, dat bouw je op, soms voor die ene keer, soms voor dagelijks gebruik.
Peper en Zout weet je of dat bijna op is, ik kan me voorstellen dat iemand twijfelt over de voorraad oregano in zijn kruidenkast.

[ Voor 75% gewijzigd door FreshMaker op 05-09-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topsolid1
ook een interessant idee, dit ga ik ook wat meer in detail bekijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Typhone schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:49:
[...]

Zijn wel zeer actieve marketeers maar so be it.
Je bedoelt dat je bedolven wordt onder spam als ze je email-adres eenmaal hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:32:
[...]

Je bedoelt dat je bedolven wordt onder spam als ze je email-adres eenmaal hebben?
Bedolven is een groot woord, er komt 2x per week een mail van ze, en ze zijn hyperactief op Social Media.
Maar daar heb je geen last van, als je ze niet gaat volgen

Technisch gezien is het geen span, aangezien je het zelf aanvraagt
Je hoeft niet te abonneren op de nieuwsbrieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FreshMaker schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:43:
[...]

Bedolven is een groot woord, er komt 2x per week een mail van ze, en ze zijn hyperactief op Social Media.
Maar daar heb je geen last van, als je ze niet gaat volgen

Technisch gezien is het geen span, aangezien je het zelf aanvraagt
Je hoeft niet te abonneren op de nieuwsbrieven
Bij het bestellen dus gewoon opletten waar je allemaal mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:40
Volgens mij moet je met Paprika (https://www.paprikaapp.com/) een heel eind komen... ik gebruik het wel voor recepten maar niet om de provisiekast bij te houden. Dat laatste zit er wel als mogelijkheid in!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

In plaats van een constructie te verzinnen om recepten precies te kunnen volgen, zou je misschien ook kunnen kijken naar een soort kookcursus?

Je hoeft echt niet elk product te hebben voor een recept. Zorg dat je van de basics altijd genoeg hebt (pasta, rijst, tomatenpuree, couscous, wraps etc zijn super houdbaar en kun je bijna overal door mixen). Dan haal je één keer per week gewoon een lading groente en vlees/vega en dan kook je de hele week gewoon wat je maar kunt verzinnen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 11:14
President schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:44:
Ik heb gewoon met mijn partner een 'groepsapp' genaamd 'Boodschappen' waarin we de dingen plaatsen die we nodig hebben. Als het dan is gehaald verwijder ik de appjes
Het zal ongetwijfeld werken, maar is Keep daar niet makkelijker voor?
Dit gebruiken wij ook, en werkt echt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@topsolid1 al wat gevonden ?

Ik zie wel de voordelen ervan .. minder kans op overschot in je voorraad .. per ongeluk de verkeerde producten oid ..

En makkelijker selecteren van recepten ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• topsolid1
vso schreef op maandag 6 juli 2020 @ 00:04:
@topsolid1 al wat gevonden ?

Ik zie wel de voordelen ervan .. minder kans op overschot in je voorraad .. per ongeluk de verkeerde producten oid ..

En makkelijker selecteren van recepten ..
ik heb iets gevonden ja!
https://grocy.info/

heeft een leuke demo die je kan testen.
Sommige gewenste functionaliteiten ontbreken nog, maar worden aan gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:50

Yucon

*broem*

Jeroenneman schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:22:
In plaats van een constructie te verzinnen om recepten precies te kunnen volgen, zou je misschien ook kunnen kijken naar een soort kookcursus?

Je hoeft echt niet elk product te hebben voor een recept. Zorg dat je van de basics altijd genoeg hebt (pasta, rijst, tomatenpuree, couscous, wraps etc zijn super houdbaar en kun je bijna overal door mixen). Dan haal je één keer per week gewoon een lading groente en vlees/vega en dan kook je de hele week gewoon wat je maar kunt verzinnen.
Dit, al zou ik het wel wat breder trekken. Je hebt ook houdbare dingen die je niet wekelijks maar wel maandelijk gebruikt. Dat is voor iedereen anders, maar denk aan dingen als ansjovis, blikje olijven, kokosrasp, kookroom e.d. Om het goed te laten werken moet je die in hetzelfde patroon meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

topsolid1 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:53:
[...]

ik heb iets gevonden ja!
https://grocy.info/

heeft een leuke demo die je kan testen.
Sommige gewenste functionaliteiten ontbreken nog, maar worden aan gewerkt :)
ziet er goed uit ! mooi gevonden

en hoe lang gebruik je het al ? kan je wat vertellen over je ervaring .. wat mis je wat doe je er mee etc etc ??

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 06-07-2020 12:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• topsolid1

en hoe lang gebruik je het al ? kan je wat vertellen over je ervaring .. wat mis je wat doe je er mee etc etc ??
Voorlopig doe ik er nog te weinig mee :P
Voorlopig met de windows store versie aan het testen, maar uiteindelijk zou deze op men nas via docker gaan draaien. of misschien op een dedicated rPI.

Wat voor mij een ontbrekende functionaliteit is, is het opstellen van boodschappenlijstjes per winkel.
Onlangs is de functionaliteit toegevoegd om een standaard winkel in te stellen op een product.
Maar het is mij nog niet gelukt om vervolgens de lijstjes te groeperen per winkel.
(ik heb ook nog niet echt gezocht, omdat ik voorlopig met andere zaken bezig ben)

Het zit bij mij vooral in de experimentele fase.
Van zodra ik verhuis wil ik dit voltijds gebruiken.

Doel zou zijn om op lange termijn met de API en python automatisch prijzen te scrapen van de specifieke winkel waar ik de producten koop.
En zo op voorhand een maaltijd plan opstellen binnen budget :)
of direct bestellen van de producten met te weinig voorraad bij de desbetreffende winkel (AH pickup point etc.)

[ Voor 5% gewijzigd door topsolid1 op 06-07-2020 12:50 . Reden: Uitbreiding van men comment voor meer context ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Yucon schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Dit, al zou ik het wel wat breder trekken. Je hebt ook houdbare dingen die je niet wekelijks maar wel maandelijk gebruikt. Dat is voor iedereen anders, maar denk aan dingen als ansjovis, blikje olijven, kokosrasp, kookroom e.d. Om het goed te laten werken moet je die in hetzelfde patroon meenemen.
ik zou het nog breder maken .. want er wordt gepraat alleen over avond eten ..
en dat is vrij simpel .. je kan denken aan gedetaileerde recepten .. of basis meuk ..

maar niemand tot weinig denkt blijkbaar aan de andere zaken zoals
- events (verjaardag/bbq ofzo)
- cake/taart bakken
- koffie / thee, bier,wijn, frisdrank kortom "drinken" ..
- persoonlijke hygiene (tandpasta, deo, douchegel, vrouwen meuk, wc papier)
- schoonmaak middelen
- medicijnen en andere meuk (paracetemol, antimug meuk, zonnebrand)

ga je "extremer"

- batterij-en, tandenstokers,sateprikkers of andere "losse meuk" ..
- zwembad chloor, tuinaarde/potgrond, gas voor de brander .
- camping "spul" (lees vakantie benodigheden)

Kortom denk aan ALLES wat je verbruikt in & rond huis .. en dan word een dergelijk iets erg handig ..

je kan het erg breed trekken of erg klein houden, maar houd je het goed bij (kost in het begin HEEL veel tijd)
maar gebruik je het effectief kan je heel veel geld besparen ... (of lang zoeken naar iets) omdat je wegens een dergelijk stukje software goed een plekje kan geven .. (ik zoek x.y.z) en dat heb je bv op de vliering gelegd in een donker hoekje) ..

maar het ligt puur aan hoe je het toepast ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

topsolid1 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:48:
[...]

Voorlopig doe ik er nog te weinig mee :P
Voorlopig met de windows store versie aan het testen, maar uiteindelijk zou deze op men nas via docker gaan draaien. of misschien op een dedicated rPI.

Wat voor mij een ontbrekende functionaliteit is, is het opstellen van boodschappenlijstjes per winkel.
Onlangs is de functionaliteit toegevoegd om een standaard winkel in te stellen op een product.
Maar het is mij nog niet gelukt om vervolgens de lijstjes te groeperen per winkel.
(ik heb ook nog niet echt gezocht, omdat ik voorlopig met andere zaken bezig ben)

Het zit bij mij vooral in de experimentele fase.
Van zodra ik verhuis wil ik dit voltijds gebruiken.

Doel zou zijn om op lange termijn met de API en python automatisch prijzen te scrapen van de specifieke winkel waar ik de producten koop.
toon volledige bericht
het ziet eruit inderdaad als een goeie start, de software dan ..

En items per winkel is een noodzakelijk iets .. sommige producten zijn alleen in 1 winkel te halen andere overal ..

maar hoe gaat het om met bv wcpapier, tandpasta ... en andere verbruiks meuk ? of "porties" ..

Als je kookt en je vriest gedeeltes in .. wat dan ?

hoe lang zijn dingen houdbaar .. ? als je 600 dingen per "Scan" moet invullen .. word je gek. de software moet dus ook wel redelijk "slim" zijn ..

ik zou dergelijke software al heel anders gaan benutten, het vereist wel dat we het hele huis doorlopen en alles invoeren .. maar alleen op die manier krijg je een overzicht .. een scanner helpt dan wel enorm ..
En zo op voorhand een maaltijd plan opstellen binnen budget :)
of direct bestellen van de producten met te weinig voorraad bij de desbetreffende winkel (AH pickup point etc.)
maaltijden --> Dan moet je bulk inkoop kunnen "splitsen" naar porties .. bv 2500 gram gehakt naar porties van 250 gram ofzo ..
wat vries je in ? als je het al doet ..

je "recepten" zal je ook moeten specificeren .. eventuele allergie-en ? van huisgenoten/familie

gezond is bijhouden hoeveel calorie-en je nuttigt ...
financieel gezond is prijs bewust zijn ..

ik denk niet dat dat de software de oplossing is voor "probleem" .. tenzij het goed kan integreren in je leven en dus moet het weinig moeite kosten om in + uit goed te registeren .. en met name weinig tijd kosten dagelijks/wekelijks om bij te houden .. verslap je dan is het een ellende om het weer op pijl te krijgen.

financieel gezond is bv weten dat je niet kant en klaar koopt maar eigen "Recepten" .. volgt . heel simpel voorbeeld die heel snel heel complex kan worden als je het op andere zaken toepast

- kant en klare pannekoeken mix (minus melk en eieren oid) .. = 1,60 euro ..
- zelf bloem en eieren melk en zout + haver/boekweit of andere vezels toegevoegd = 60 euro cent .. (let op "porties van .." .)
------ je bespaart hier 1,-

maar de grootste besparing = niet kopen .. van "troep" .. bv frisdrank (lees lekkernij-en die veel suikers bevatten) .. en dat is super moeilijk .
of precies koken wat je nodig hebt .. en eerst koelkast (groente/fruit) dan vriezer --> voorraad..

software gaat dat niet oplossen .. enige wat het oplost is dat je niet misgrijpt of "teveel' koopt .. en meestal wat je teveel koopt is redelijk lang houdbaar ..

dus het is geen oplossing in dat opzicht .. het grote voordeel zie ik meer in "waar ligt" of "heb ik ??"

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Overanalyseren jullie het niet een beetje? Als ik dit lees dan heb ik het gevoel dat jullie de centrale inkoop voor een weeshuis doen. Of dat je ergens in Alaska, of Oost-Groningen, honderden kilometers van de beschaving woont en dus maar eens per maand naar een winkel kunt.

Als ik lees over apps om je voorraad bij te houden, in een doodgewoon huishouden, dan ben ik geneigd om die app niet als oplossing van een probleem te zien maar als symptoom van een heel ander probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:42

Outerspace

AFX Ghey Edition by HlpDsK

vso schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:21:
[...]

Zou je misschien ook op de datum kunnen letten, normaal worden dergelijke kicks beloond met een slotje. Het is dat de TS een 'review' plaatst, anders had dit het volgende slotje kunnen zijn ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:43:
Overanalyseren jullie het niet een beetje? Als ik dit lees dan heb ik het gevoel dat jullie de centrale inkoop voor een weeshuis doen. Of dat je ergens in Alaska, of Oost-Groningen, honderden kilometers van de beschaving woont en dus maar eens per maand naar een winkel kunt.

Als ik lees over apps om je voorraad bij te houden, in een doodgewoon huishouden, dan ben ik geneigd om die app niet als oplossing van een probleem te zien maar als symptoom van een heel ander probleem.
ja en nee . kortom als je alleen denkt "avondeten" of eten ..

ja .. je kan bijna 24x7 afhankelijk van de avondwinkel aanwezigheid enzv .. winkelen .. maar zeker 8 uur x 6 dagen kan je winkelen vaker 8 uur x 7 dagen .. daar gaat dit niet om ..

nee omdat:
De TS vroeg/vraagt om een voorraad beheer .. wat heb ik .. en wat heb ik nog nodig dat is niet alleen etens waren maar ook medicatie/hygiene en andere meuk .. en niet alles koop je in dezelfde winkel (ik niet teminste) dus het is erg kortzichtig als je alleen voedsel meeneemt .

Als je 1 of meerdere huisgenoten & huisdieren hebt .. hebben die ook behoeftes/wensen en verzorging ..
dan word dergelijke "inzicht" ook erg makkelijk..

is software "de oplossing" nee maar ik zelf zou het meer als een hulp middel zien .. wat heb ik .. wat heb ik niet en waarmee kan ik zonder ..

stel dat je de "app" zo intelligent maakt dat als jij iets inscant .. het waarschuwt dat dit product "niet lekker" is of de laatste keer niet bevallen is ..
- het automagisch "recall" acties op je huishoudelijke items een melding geeft ..
- je een notificatie krijgt dat je al 20 tubes tandpasta hebt .. en dit nummer 21 word ?
- op basis van "gedrag" een boodschappenlijstje voorstelt .. al dan niet met korting ..

ps .. ja ik heb een enorme voorraad .. van basis behoeften .. dit scheelt ons veel geld ..(ik ben impuls koper)

Gemiddeld besteden we 35,- aan boodschappen .. met een app kan je dit verder terug dringen of is het wel "35,-" :?

heb ik software nodig ? nee maar kan wel een handige aanvulling zijn..
Outerspace schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:16:
[...]

Zou je misschien ook op de datum kunnen letten, normaal worden dergelijke kicks beloond met een slotje. Het is dat de TS een 'review' plaatst, anders had dit het volgende slotje kunnen zijn ;)
ik wou eerst zelf een topic openen .. maar dit was de enige "topic" die matchte .. (vereiste alvorens je zelf een vraag of discussie topic opent? wat voorwerk te doen ..) .. doe je dat word je "gewaarschuwd" .. :+ niet dat ik de eis niet snap btw

slotje snap ik wel .. had het wel jammer gevonden als de ts niet de kans had gehad om te reageren .. maar als er onzin reacties hadden gekomen tja geef ik ook geen ongelijk ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Het probleem met voorraadbeheer is dat je het ook moet bijhouden. Wat wat heb je hoeveel van gebruikt. Denk aan een pot? zout. Doe je die in grammen verdelen en dan bij x gram dat de applciatie aangeeft dat hij op is?
of in potten en dat als de laatste pot (die misschien best groot is), dat hij dan al zegt van inslaan!!!

In veel gevallen weet je globaal wel wat je hebt lijkt me zo. Of je moet echt met z'n tweeen (of meer) koken/inkopen doen en dat je daardoor geen zicht erop hebt.
Maar als het grotendeels in jouw handen ligt dan weet je de basis toch wel?
Dat je nu net dat ene potje kruiden niet hebt, tja dat is balen, maar lijkt me stug dat daar een heel gerecht op mislukt. En als je twijfelt kan je het altijd alsnog inslaan natuurlijk als het zo'n core ingredient is.

Volgens mij zijn er wel wat apps die gerechten en hun ingredienten kunnen opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Cue_ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:10:
Het probleem met voorraadbeheer is dat je het ook moet bijhouden. Wat wat heb je hoeveel van gebruikt. Denk aan een pot? zout. Doe je die in grammen verdelen en dan bij x gram dat de applciatie aangeeft dat hij op is?
of in potten en dat als de laatste pot (die misschien best groot is), dat hij dan al zegt van inslaan!!!

In veel gevallen weet je globaal wel wat je hebt lijkt me zo. Of je moet echt met z'n tweeen (of meer) koken/inkopen doen en dat je daardoor geen zicht erop hebt.
Maar als het grotendeels in jouw handen ligt dan weet je de basis toch wel?
Dat je nu net dat ene potje kruiden niet hebt, tja dat is balen, maar lijkt me stug dat daar een heel gerecht op mislukt. En als je twijfelt kan je het altijd alsnog inslaan natuurlijk als het zo'n core ingredient is.

Volgens mij zijn er wel wat apps die gerechten en hun ingredienten kunnen opslaan.
Vraag me af hoe jij je billen afveegt, tandjes poetst en het huis schoon houd .. kortom alles wat je verbruikt behalve voedsel .. dat is dus inclusief batterijen .. laad kabels .. olie voor je grasmaaier .. medicatie ..

Hoe vaak ben jij niet iets kwijt ? .. heb ik x.y.z .. waar ligt het ?

voeg partner en andere gezins leden toe

knap als jij niks teveel hebt in huis, alles weet te localiseren en exact koopt wat je nodig hebt ..

Oke dit klinkt best sarcastisch maar dat is serieus bedoelt .. voorraad beheer als je het 1maal goed hebt ingevoerd en redelijk "actief" bijhoud .. (kleine wijzigingen over de duur van een periode .) geeft dit best veel gemak. Het kost veel moeite om het in te voeren en vereist dat je het bijhoud ..

Voorraad beheer gaat niet alles oplossen / voorkomen en dus zal je dat potje kruiden best kunnen missen ..

maar zie vorige post van mij .. het kan meer voordelen/nadelen hebben .. dan jij nu ff vergeet

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@vso Ben je echt serieus? :?

Niemand doet toch thuis aan JIT of runt een compleet WMS?

Als de WC-rollen in de WC op zijn, loop ik naar de voorraadkast en pak wat rollen uit de grootverpakking en als op dat moment die verpakking bijna leeg is, dan weet ik dat ik bij het volgende supermarktbezoek (of als het in de aanbieding is), weer een extra lading pleerollen mee moet nemen.
Dus ja, als het pleepapier in de aanbieding is, neem ik die grote(re) verpakking mee, en heb ik dus wat meer op voorraad liggen.
Soms is wasmiddel in de aanbieding; dan neem ik die mee. En dan heb je 'ineens' meer op voorraad dan 'normaal'. Wow; da's erg... >:)

Ditto voor alle andere huishoudelijke zaken; of het nou suiker, zout, pasta, rijst, kruiden, olie, enzovoorts, en/of andere houdbare producten zijn. Gewoon ff loeren op de plank, in de kast, in de keuken, of het bijna op is, zo ja; al dan niet de volgende keer meenemen. Of juist eens wat anders, omdat altijd maar hetzelfde ook zo gaat vervelen. ;)

Je huishouden is toch geen lopende band die continu dezelfde input en output draait?

En versproducten? Dat hangt toch van de situatie en beschikbaarheid af? Ik kijk op de markt of in de groentenwinkel wat ons lekker lijkt, in het seizoen is en betaalbaar. En dat nemen we dan mee.

Tja, en de ene keer is het pak yoghurt wat eerder op dan de andere keer. So what? :+

Maar daar ga ik echt geen electronisch device voor opstarten, een database openen, producten invoeren/scannen/afvinken. :N
Daarvoor heb ik die weke massa tussen m'n oren; die werkt nog prima en vaart wel bij enige training. :Y

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 11-07-2020 11:29 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:21:

Daarvoor heb ik die weke massa tussen m'n oren; die werkt nog prima en vaart wel bij enige training. :Y
lol ....
FreshMaker in "Recepten en voorraad bijhouden - discussie"

Mijn vrouw ziet me aankomen.
"Schatje, ik heb een database gemaakt, vanaf nu zet je alles daarin, en waar je het opbergt."
- hmkay
2 weken later :
"schatje, ik zie hier inde database dat je de potloden in het kastje linksboven hebt weggelegd, maar daar liggen ze niet"
- ohw, ja, die vielen op de grond, en liggen nu rechtsonderin
"Waar is de olijfolie ?"
-In de keuken, bij de flessen azijn
"Maar jij hebt ingevoerd dat je ze naast het zout had gezet ?"

Ik kan je garanderen dat als jouw huishouden niet 100% autistisch en beta in ingesteld, je stap 2 nooit zal halen :+

Je kan werkelijk niet geloven dat je je huishouden zo kan indelen.
Oke dit klinkt best sarcastisch maar dat is serieus bedoelt .. voorraad beheer als je het 1maal goed hebt ingevoerd en redelijk "actief" bijhoud .. (kleine wijzigingen over de duur van een periode .) geeft dit best veel gemak. Het kost veel moeite om het in te voeren en vereist dat je het bijhoud ..
Zelfs al zou het sarcastisch zijn, is er een verschil tussen redelijkheid, werkbaar en absurdistisch

[ Voor 63% gewijzigd door FreshMaker op 11-07-2020 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
FreshMaker schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Ik kan je garanderen dat als jouw huishouden niet 100% autistisch en beta in ingesteld, je stap 2 nooit zal halen :+
Mijn huishouden is 100% autistisch en met een Scheikunde MSc vrij béta... en zelfs ik zal die stap nooit halen. Veel en veel te veel moeite voor iets wat zo simpel is. Van alles dat houdbaar is heb ik 1 op voorraad, en het moment dat ik die aanbreek zet ik het op mijn boodschappenlijstje. Meestal wacht ik dan tot het in de aanbieding komt omdat ik dan nog een ruime marge heb tot het laatste item op is. Hier heb ik echt geen complete database voor nodig.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ehtweak schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:21:
@vso Ben je echt serieus? :?

Niemand doet toch thuis aan JIT of runt een compleet WMS?

Als de WC-rollen in de WC op zijn, loop ik naar de voorraadkast en pak wat rollen uit de grootverpakking en als op dat moment die verpakking bijna leeg is, dan weet ik dat ik bij het volgende supermarktbezoek (of als het in de aanbieding is), weer een extra lading pleerollen mee moet nemen.
Dus ja, als het pleepapier in de aanbieding is, neem ik die grote(re) verpakking mee, en heb ik dus wat meer op voorraad liggen.
Soms is wasmiddel in de aanbieding; dan neem ik die mee. En dan heb je 'ineens' meer op voorraad dan 'normaal'. Wow; da's erg... >:)

Ditto voor alle andere huishoudelijke zaken; of het nou suiker, zout, pasta, rijst, kruiden, olie, enzovoorts, en/of andere houdbare producten zijn. Gewoon ff loeren op de plank, in de kast, in de keuken, of het bijna op is, zo ja; al dan niet de volgende keer meenemen. Of juist eens wat anders, omdat altijd maar hetzelfde ook zo gaat vervelen. ;)

Je huishouden is toch geen lopende band die continu dezelfde input en output draait?

En versproducten? Dat hangt toch van de situatie en beschikbaarheid af? Ik kijk op de markt of in de groentenwinkel wat ons lekker lijkt, in het seizoen is en betaalbaar. En dat nemen we dan mee.

Tja, en de ene keer is het pak yoghurt wat eerder op dan de andere keer. So what? :+

Maar daar ga ik echt geen electronisch device voor opstarten, een database openen, producten invoeren/scannen/afvinken. :N
toon volledige bericht
& @SmurfLink & @ehtweak

:Y ik ga het doen ... maar lees aub verder ..
TLDR: het is een indirecte oplossing, mits goed toegepast ..

Maar het heeft niks met "grijze massa" te maken wel / niet werken .

maar heeft het zin om exact de locatie van iets in te voeren .. nee .. melk bewaar je niet bij je pannen of borden .. dus globale locaties in huis maakt het makkelijk bij het invoeren en (terug)vinden ..

Stel dat ik als een fascist het huis ben doorgewandeld en alles gescant / ingevoerd heb .. zoiezo word het zonder meer een uitdaging met 4 personen om bij te houden .. mijn kids + scannen hahahaha guess again.
vrouw lief word een 50/50 (als het haar uitkomt) en ik geef de andere 3 geen ongelijk ..

Maar wat is dan wel het nut :?

je hebt een overzicht van wat je nu daadwerkelijk in huis hebt .. beter geregisteerd dan in een "grijze massa"

Elk mens loopt immers een willekeurige winkel in en loopt met 101ste product naar buiten met het idee dat het nodig was om te kopen .. en bij thuiskomst ontdek je dat je meer dan genoeg hebt. (verspilling)

Maar dat werkt alleen als er enige logica in de software zit .. en tijdens de invoer .. want macaroni en spaghetti valt onder pasta .. maar lijm pasta is niet "voedsel' .. en merk X is niet Y .. of BIO versus "normaal" .. dus wat je scan't moet wel een redelijk correlatie hebben.

Pak de bekende discussie "cola" .. de ene maakt het 100% uit welk merk product en wil absoluut niet iets anders dan die 1ne smaak .. terwijl bij andere producten het werkelijk oninteressant is.. als het maar x is.. (sinas bv)

ook zal er intelligentie in moeten zitten .. sla bv .. is beperkt houdbaar .. dus na een week moet tie automagisch uit de database worden gemikt .. zoetjes voor verjaardagen voor familie lid x met suiker .. zal jaren er in vertoeven ..

mogelijkheid tot "wensen" .. bv taart versiering/kaarsjes .. ofzo .. of bbq
ik reis nog wel eens naar speciaal zaken of DE/FR waar producten die hier niet te krijgen zijn gewoon in de winkel liggen. bij thuiskomst heb ik wel eens #@%$#$% had ik dat maar mee genomen (schouders ophalend next time) ..

en zoals gezegd het is niet alleen dus voedsel maar ook de rest in huis ..
wil je een tafel invoeren .. be my guest .. is het nodig .. dat ligt aan jezelf ..

Maar redelijkerwijs je database zal na een jaar mits jij/jullie/ik/wij enige disipline hebt om het bij te houden 75% accuraat zijn .. zoveel verandert er niet .

lang verhaal korter makend .. het is geen oplossing juist dat vereist zo veel (onmenselijke) discipline .. het is een hulp middel wanneer toegepast
- onnodige uitgaves kan voorkomen ..
- overzicht van bestedings patroon.
- ben je goed verzekerd ? (if you care)
- waar ligt iets "verborgen"
- bewaar je niet onnodig product x.y.z ?
- wensen eventueel te vervullen (producten waarmee je zonder kan maar prettig als je het hebt) ..

als je het nut er niet van inziet .. so be it ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef.Vreysen
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-09-2024
Om het even welke software toepassing die up2date informatie nodig heeft is maar zo goed als de discipline van de gebruiker om de informatie up2date te houden. M.a.w. jou app zal niet weten hoeveel uien er nog zijn als je niet iedere keer als je een ui gebruikt in de app ingeeft dat er 1 ui minder is. Wil je je daar nu echt mee gaan bezig houden ? En hoe lang denk je dat dat je dat zult volhouden ? Veel geluk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:37
President schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:44:
Picnic ...

Als iets op is voegen we het toe aan de app en gaat het met de volgende bestelling mee.

En voor de rest is het zoals @Jester-NL zegt: "een recept is een richtlijn." Ontbreekt er een ingrediënt dan hoeft het niet minder lekker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Joris748 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:21:
[...]

Picnic ...

Als iets op is voegen we het toe aan de app en gaat het met de volgende bestelling mee.

En voor de rest is het zoals @Jester-NL zegt: "een recept is een richtlijn." Ontbreekt er een ingrediënt dan hoeft het niet minder lekker te zijn.
Dit inderdaad. Mijn vriendin en ik zijn beide ingelogd op hetzelfde AH account op de AH app (ook i.v.m. het AH Premium abonnement). Als haar iets invalt gedurende de dag om mee te nemen van de winkel voegt ze het toe aan de boodschappenlijst in de app en dan zie ik het vanzelf zodra ik de Appie in stap. Zijn we aan het koken en maak ik bijv. de pot augurken op of merk ik op dat deze bijna op is, dan voeg ik het toe aan de boodschappenlijst.

Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:41
Same here, wij hebben gewoon een gedeeld Google Keep documentje met checkboxjes. Als iets op is, dan zetten we het daar op. Wanneer ik in de supermarkt ben, dan pak ik het documentje erbij en is het makkelijk afvinken. Na een tijdje even de "afgevinkte" items verwijderen, want je kunt blijkbaar aan het limiet zitten :P

Wij houden wel een voorraad bij van onze kruiden die wij kopen (veel van de markt), en zelfs die vergeet ik wel eens bij te houden...
Pagina: 1