Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Recepten en voorraad bijhouden - discussie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik kijk over het algemeen eerst wat ik in huis heb voordat ik boodschappen ga doen. En daarnaast vindt ik het geen probleem om houdbare shizzle wat in overvloed te hebben.

En anders varieer ik. Een recept is een richtlijn... geen wet

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Onenote, Keep ...
Supermarkt-app
Wunderlist / taskmanager

Of je accepteert gewoon dat je niet alles in het leven maar moet bijhouden in absolute nummeringen.

Hier een voorraadkast, keukenkastjes en een trapkast vol met houdbare / lange termijn zaken.
4 jaar geleden eens 5 kilo gerookt paprikapoeder gekocht "want is erg lekker, en nooit teveel"
- nog steeds 4,5 kilo van in de emmer .... pas weggemikt .... je kan WEL teveel hebben :+

Kruiden/Specerijen : een mooie online verkoper gevonden, die de volgende dag kan leveren, en goede prijzen heeft.
Allemaal dezelfde type potten, in 3 maten ... langzaam aan mijn kruidenvoorraad aan het omzetten naar zijn spullen.
Geen ovale, vierkante, ronde, kleine, hectagon, of willekeurig in de kast .. één stijl, één labelmanier

Dag-dagelijkse producten halen we op de dag, is er iets bij nodig, is dat de dag ervoor wel bekeken.
De app van AH met het boodschappenlijstje werkt ook bij Jumbo en Lidl ... je kan gewoon afstrepen zonder dat je bij AH in de buurt komt ;)

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:30

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

quote:
FreshMaker schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 19:54:
Kruiden/Specerijen : een mooie online verkoper gevonden, die de volgende dag kan leveren, en goede prijzen heeft.
Allemaal dezelfde type potten, in 3 maten ... langzaam aan mijn kruidenvoorraad aan het omzetten naar zijn spullen.
Geen ovale, vierkante, ronde, kleine, hectagon, of willekeurig in de kast .. één stijl, één labelmanier
Heb je 'n linkje naar die verkoper? Ik zit nl. met hetzelfde probleem :P

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 19:45
Ik heb gewoon met mijn partner een 'groepsapp' genaamd 'Boodschappen' waarin we de dingen plaatsen die we nodig hebben. Als het dan is gehaald verwijder ik de appjes

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
FreshMaker schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 19:54:

Oh heerlijk. De OCD'er in mij leeft helemaal op :)

Ik houd geen boodschappenlijstjes bij. Maar toch is er zelden iets op. Ik koop van alles twee en als ik de tweede aanbreek dan weet ik dat ik een nieuwe moet kopen. Vergeet ik het 1 of 2 keer dan is dat ook geen ramp. Zo snel is die laatste niet op.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
topsolid1 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 18:03:
[simpel en banaal alledaags gebeuren]

Hoe lossen jullie dit op?
Serieus? :?

Ik dacht eerst, dit moet een grap zijn, maar er wordt nog serieus op gereageerd ook. 8)7

Als je al enige tijd een huishouden voert, of gaat voeren, inclusief zelf eten inkopen, bereiden en opeten, dan bouw je toch vanzelf een voorraad op van b.v. (lang houdbare) kruiden- en andere smaakmakers?

De verse ingrediënten haal je 1 -2 x per week. Naar gelang seizoen/aanbiedingen/aanbod.
En de ene keer maak je iets makkelijks klaar, de volgende keer steek je er wat meer tijd in. Al doende leert men. En dan leer je ook dat het strikt volgen van ingrediënten definities bij receptuur helemaal niet zo bepalend hoeft te zijn. Verhoudingen van bepaalde zaken (bij b.v. het bakken van een cake) zijn wel belangrijk, maar zelfs dat kent de nodige marges.

Kijkende bij de groenten/vis/vlees man/vrouw, of desnoods de supermarkt, kies je dan lekkere/interessante/seizoens -producten en bereid daarmee je eten voor de komende dagen.
En is er een keer iets niet, of is het te duur b.v, dan kies je iets anders of improviseer je op een andere manier. Zo heb ik allerlei 'componenten' in huis, maar vaak pas een uur of 1 a 2 vantevoren bepaal/bedenk ik wat ik daarmee precies ga doen.
Al doende leert men, en in de loop van de jaren, wordt je daar steeds handiger/praktischer in. :Y

Het lijkt wel een trend tegenwoordig: 7(8)7
We verzinnen een probleem, dan vervolgens MOET daar een app voor gemaakt worden, want die zou alles automagisch oplossen. Dan vervolgens genereren we een vage stroom van mogelijk privacy gevoelige informatie en maken ons afhankelijk van verweggistan cloud, app en hardware aanbieders, om iets basaals als je dagelijkse eten en voedselbereiding te laten bepalen.

Ik kan er echt niet bij dat dit soort dagelijkse praktijk, wat al duizenden jaren common sense is, gebaat zou zijn bij een app. Of nog erger een spreadsheet of een ERP toepassing. :+
IMHO creëer je een situatie waarbij de app-verslaafdegebruiker alleen maar in paniek zou raken als die virtuele toepassing hapert. :X

tip voor kruiden/smaakmakers leveranciers:
kijk eens bij een lokale toko ('buitenlandse' winkel van sinkel), die hebben vaak een ruime keuze.
Of, als het per se online moet, ik heb zelf goede ervaringen met https://www.pit-pit.com/
Leveren snel en zijn (meestal) verbazend goedkoop.
Je moet altijd goed opletten met kruiden(mengsels) bij supermarkten; die zijn vaak en oud (muf, smaakloos) en heel erg duur vanwege de kleinverpakking. Vergelijk maar eens de prijs/kg van de producten.

Het aloude Amazing Discoveries with Mike kwam weer bovendrijven!
https://pjbrink.home.xs4all.nl/apekool/050/017.html

ehtweak wijzigde deze reactie 02-09-2018 09:48 (12%)

Mooie Plaatjes   

• FreshMaker
  • Niet online
quote:
ardana schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:05:
[...]Heb je 'n linkje naar die verkoper? Ik zit nl. met hetzelfde probleem :P
Mijn huidige go-to leverancier is vanbeekum specerijen
Op hun pagina/webshop duidelijk omschreven wát erin zit, met de benodigde voedingswaarden en supplementen.
Ze zijn zelfs niet te beroerd om aan te passen na overleg, omdat ze zelf mengen / verwerken.

https://www.vanbeekumspecerijen.nl/
Als je voor 15u besteld, de volgende dag in huis.

Elke maand een kortingscode in de mail, als je hun nieuwsbrief wilt volgen, voor September is het deze
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

FreshMaker wijzigde deze reactie 02-09-2018 10:58 (17%)

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
TS als je dit echt als probleem ervaart dan heb je tegenwoordig prachtige bezorgdiensten die alles netjes voor je bezorgen, compleet met recept etc. bv Hello Fresh etc. Anders zorgen dat je een beetje voorraad hebt met van alles wat en het doen met wat je hebt. Je maaltijd crashed echt niet als je het recept niet exact volgt. Nog sterker verdiep je vooral eens in basis kooktechnieken en je maakt voortaan je eigen recepten.
(of verhuis naar naast de supermarkt !)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• topsolid1
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 23-09 14:36
quote:
Ik snap dat niet iedereen fan is van lijstjes en "complexe" structuren.
Maar persoonlijk ben ik er wel voor te vinden.
Zo een koelkast vind ik dan ook een interessante ontwikkeling.
Hoewel ik het hele ecosysteem nog niet volwassen genoeg vind om er al één aan te schaffen.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Je kan natuurlijk een systeem bouwen met een barcode scanner in de keuken. Is iets op even scannen klaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 06:57

Notna

Where are you?®

quote:
Frogmen schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:24:
Je kan natuurlijk een systeem bouwen met een barcode scanner in de keuken. Is iets op even scannen klaar.
https://play.google.com/s...d=com.maiko.scanpet&hl=nl

Alleen een telefoon nodig en wat werk :+

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

quote:
ardana schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:12:
[...]
Maar dan moet je dus nog steeds voor 1-2 dagen zelf verzinnen [...]
Ik vind dingen als HF en Marley Spoon, etc. echt véél te duur.
MAAR, het feit dat er elke week recepten zijn vind ik wel heel handig.

Wat ik doe is dat ik op zondag kijk wat er voor recepten zijn bij Marley Spoon en Hello Fresh en daar kies ik er dan een paar uit en koop de ingrediënten bij de supermarkt.
Dan heb ik alles voor de week in huis, plus ik hoef doordeweeks niet te verzinnen wat ik wil eten (en de bijbehorende boodschappen te doen).

We eten dus altijd supergevarieerd en over het algemeen ook best gezond, zonder die overdreven zoute pakjes, etc.
Daarnaast leer je ook nog het een-en-ander.

Recepten van de week bij Marley Spoon
Recepten van de week bij Hello Fresh

Ontopic:
Ik gebruik geen app. Ik heb in de keuken een krijtbord waar ik opschrijf zodra iets op is (zo zie ik nu dat ik komijn en bakpapier moet hebben :P ) en op zondag doen we dus de weekboodschappen, gewoon met een ouderwets papieren lijstje.

anandus wijzigde deze reactie 04-09-2018 12:40 (8%)

'); DROP TABLE users;--

• HenkEisjedies
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:43
De Appie app van Albert Heijn kun je gebruiken om boodschappenlijstjes te maken, maar hier kan je geen eigen recepten in kwijt. De maaltijdplannningsapps op deze lifehacker lijst noemt er geen één die alles kan wat jij omschrijft, maar misschien kan één van deze als basis fungeren voor recepten en lijsten.
https://lifehacker.com/fi...-planning-apps-1533809184

Je hebt gelijk in de vergelijking met een ERP pakket. Specifieker een ERP pakket voor productiebedrijven. Exact Online Productie is zo'n pakket, maar dit is veel te duur voor jouw situatie (300 euro per maand). Maar ik denk wel dat je het in deze richting moet gaan zoeken, want een kant en klare oplossing is er volgens mij niet. Wellicht een open-source ERP met een eenvoudige template. Deze voorzien vaak in:
- recipe management > lijst van ingredienten voor maaltijden
- order suggesties > kijkt naar de huidige voorraad en werkbonnen (ingredienten gereserveerd voor een specifieke maaltijd, in jouw geval geplande maaltijden) en doet een voorstel voor wat er ontbreekt
- voorraadbeheer > lastig in jouw geval, want ik neem aan dat je niet al je suiker, pasta, etc gaat wegen

Ik denk dat dit overkill gaat zijn. Ik zou kijken naar een recipe management tool zoals omschreven in mijn lifehacker link. Deze kunnen je boodschappenlijstjes genereren. Enige wat je dan nog moet doen is voor vertrek naar of in de supermarkt even kijken / bedenken wat je in huis hebt.

• FreshMaker
  • Niet online
@Typhone - In het BBQ topic, ja ...

Ik maak er geen deel van uit, maar ben gewoon een zeer tevreden klant, net als anderen in hetzelfde topic.
Wel heb ik hun mailings inderdaad wel in een filter gezet, want elke dag hoeft voor mij ook niet ;)
quote:
HenkEisjedies schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:55:
Ik denk dat dit overkill gaat zijn. Ik zou kijken naar een recipe management tool zoals omschreven in mijn lifehacker link. Deze kunnen je boodschappenlijstjes genereren. Enige wat je dan nog moet doen is voor vertrek naar of in de supermarkt even kijken / bedenken wat je in huis hebt.
Ik weet vaak niet eens wat we eten vóór ik naar de supermarkt ga.
Ooit in een ver verleden begonnen met een weekplanning, maar dat strandde al binnen een paar dagen.
De enige in huis die hun geplande maaltijden krijgen, zijn de huisdieren, daar kopen we op de eerste van de maand het voer voor die maand voor, in het aantal blikken van de maand.

Het gebeurt hier zelfs dat ik in de ochtend de boodschappen gedaan heb, maar dat één van de gezinsleden toch een verzoek heeft, wat meer in de smaak valt die dag
Daar helpt geen ERP / planningstool tegen :+

Ik weet globaal wat er in de voorraadkast aan houdbaar staat, welk vlees er in de vriezer ligt ( momenteel veel rund, bavette, sukade en picanha, wat speklapjes omdat die van de week 1+1 gratis waren, en vrijwel altijd 3 á 6 kipfilets ( kilopak en dan per stuk ingevroren )

Kruiden en Specerijen koop je niet in één keer, dat bouw je op, soms voor die ene keer, soms voor dagelijks gebruik.
Peper en Zout weet je of dat bijna op is, ik kan me voorstellen dat iemand twijfelt over de voorraad oregano in zijn kruidenkast.

FreshMaker wijzigde deze reactie 05-09-2018 09:17 (75%)

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
Typhone schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:49:
[...]

Zijn wel zeer actieve marketeers maar so be it.
Je bedoelt dat je bedolven wordt onder spam als ze je email-adres eenmaal hebben?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True