Warmteontwikkeling PC voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Eind 2012 heb ik voor een keet een PC in elkaar geschroefd: Keet PC

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Fusion A6-3500 Boxed€ 63,-€ 63,-
1ASRock AMD A75 A75M-ITX€ 0,-€ 0,-
1XFX Radeon HD 6450€ 35,26€ 35,26
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 36,95€ 36,95
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 36,40€ 36,40
1LG GH24NS90€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,61

Deze PC staat veel aan aangezien deze eigenlijk nooit word uitgezet.

Maar nou zijn er schijnbaar 2 problemen mee.

De voeding wordt vrij warm.
Volgens zowel mijn digitale thermometer als Flir camera zit de buitenkant van de voeding op zo'n 30-35 graden en binnenin (voor zover dat via de rooster te zien/meten valt) rond de 45-50 graden.
Qua temperatuur nog niet zo ontzettend hoog; maar als je hand erop legt is het wel bijna zo warm dat je je hand er bijna vanaf moet halen.
De fan staat nog altijd stil. PC draait idle.

Hebben jullie een idee of warm zo'n voeding zou mogen worden? Ik snap dat de fan niet altijd hoeft te draaien en pas begint wanneer het echt te warm wordt; maar wat is zo ongeveer de temperatuur dat deze doorgaans beginnen te draaien?

En ik heb begrepen dat de PC niet altijd wil starten. Kan bij dergelijke temperaturen van de PSU de computer simpelweg weigeren om te starten vanwege de temperatuur?

Ik heb de PC momenteel hier staan en de problemen (niet altijd starten) kan ik nu niet reproduceren wat oplossen zo lastig maakt. :|
Maar om een begin te krijgen zou het handig zijn om te weten of dergelijke temperaturen en fan gedrag van de voeding normaal zijn.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

welke voeding gebruik je al 6j ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het is dus een ITX kast van Spire met een ingebouwde 300W voeding. Dat is niet bepaald een bekend merk voor kwaliteitsvoedingen dus het zou inderdaad kunnen dat deze na 6 jaar kuren begint te vertonen.

Weet je wel zeker dat het de voeding zelf is die zo heet wordt en dat de warmte niet van bijv een cpu koeler met kapotte fan komt?

🖥️ | 🚗

• Piet91
  • Niet online
De meegeleverde voeding van de kast.
MadMarky schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:50:
Het is dus een ITX kast van Spire met een ingebouwde 300W voeding. Dat is niet bepaald een bekend merk voor kwaliteitsvoedingen dus het zou inderdaad kunnen dat deze na 6 jaar kuren begint te vertonen.

Weet je wel zeker dat het de voeding zelf is die zo heet wordt en dat de warmte niet van bijv een cpu koeler met kapotte fan komt?
Ja. Heb de voeding ook even buiten de kast gehad en PC tijdje laten draaien (idle weliswaar) en met de meters gemeten. De voeding krijgt dus die temperaturen.

De CPU/CPU-fan doen het prima.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MadMarky Lol, 40 tientjes incl. voeding nog wel. @Piet91 dat kan nooit wat zijn, die voeding zou ik maar eens vernieuwen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-11 09:13
Voeding vernieuwen of de kast/voeding openmaken en uitspuiten met lucht zal wel veel stof inzitten doet de temperatuur ook niet veel goed.

• Piet91
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:05:
@MadMarky Lol, 40 tientjes incl. voeding nog wel. @Piet91 dat kan nooit wat zijn, die voeding zou ik maar eens vernieuwen
Vernieuwen kan, (overigens wel uitzoeken welk formfactor deze PSU heeft) maar zou eerst zaken willen uitsluiten.
Dus of het normaal is dat de PSU fan niet draait.
Bartosy schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:09:
Voeding vernieuwen of de kast/voeding openmaken en uitspuiten met lucht zal wel veel stof inzitten doet de temperatuur ook niet veel goed.
PC is uiteraard schoongemaakt. (Viel qua stof overigens reuze mee).

Overigens; het koelblok van de GPU wordt ook warm; die zit zo rond de 60 graden. :/
Misschien ook kijken of we er nog ergens een fan in kunnen proppen voor wat meer koeling van die GPU.

Toen het afgelopen zomer zo heet was schijnt de PC(kast) wel erg warm te zijn geweest; dat je 'm bijna niet kon vastpakken. Toen had de PC geloof ik ook vergelijkbare problemen (niet willen starten)

• Piet91
  • Niet online
Temperatuur van die passieve GPU; is dat wel ok dan? O-)

Denk er nu aan om nieuwe voeding te bestellen (eerst bekijken welke formfactor) en een fan in de case te proppen. voor wat meer luchtstroom.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Het verbaast mij dat die Spire voeding al 6 jaar draait al dan niet betrouwbaar want het niet willen starten van het systeem is meestal voeding gerelateerd.
Dat de fan van de voeding niet draait klopt ook niet. De voeding heeft geen fanless modus en de onderdelen in de voeding zijn door gebrek aan koeling al zo warm geweest dat ze defect zijn. Spire voedingen zijn trouwens al defect als je ze koopt want kunnen de spanningen niet binnen de ATX specificaties houden.
In de behuizing gaat een SFX voeding. Met de pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0 heb je een prima voeding. Goedkoper moet je niet willen gaan want je dan lever je veel kwaliteit, geluidsniveau en spanningsstabiliteit in.

• Piet91
  • Niet online
Ok, nieuwe voeding dus.

Aanbod is niet bijster groot: categorie: Voedingen

En ik kom dan dus op 3 uit:
pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0
pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W
pricewatch: Sharkoon SilentStorm SFX Bronze 450W

Hardware.info heeft ruim 2 jaar geleden een test gepubliceerd waar die laatste twee genoemd worden.
De Sharkoon was daarbij volgens hun duidelijk de betere.
De Silverstone was er toen nog niet.
Zie zo direct wat de betere keus zou zijn. De Sharkoon levert wel meer vermogen maar dat is hier toch niet nodig.

Ik zit alleen nog wel met de temperatuur van de GPU. Die is passief gekoeld en dat koelblok werd zoals gezegd zo'n 60 graden; zo heet dat je 'm niet zo kon vastpakken.
Om te beginnen lijkt mij dit wel erg warm voor een videokaart die eigenlijk niets uitvoert; die GPU zit er alleen maar om 2 1080p schermen aan te sturen wat de moederbord niet alleen kon.
Dat die GPU dus zo heet wordt slaat direct door naar de behuizing; die werd daar immers ook warm volgens hen.

Probleem is dat die GPU eigenlijk zit weggepropt zonder ventilatie-openingen in de behuizing.
In de review van Tweaker mcDavid kun je zien waar die GPU zit:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1zYGjmlOsERqrva.jpeg
productreview: Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC review door mcDavid

Ik zit te denken om een fan aan de rechterkant van de behuizing (van voren gezien; dus bij het rooster in de zijpaneel) om wat extra luchtstroming te krijgen. Maar heel veel doet dat natuurlijk niet voor die hete GPU.
Moeten we dan wat gaten gaan boren in de zijpaneel naast de GPU o.i.d.? :+

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Kijk eerst met een nieuwe voeding. Van de oude voeding draaide de fan niet en voerde daardoor geen warmte af uit de behuizing. Met een nieuwe voeding die correct werkt zal het warmteprobleem een stuk minder zijn.
De beste voedingkeuze heb ik al gegeven.

• Piet91
  • Niet online
Prima, die voeding dus.
Punt is dat ik nu meer inzit met de GPU dan met de voeding.
Zelfs zonder fan werd die voeding niet warmer dan een graad of 35.

Echter was de GPU met een graad of 60 zonder maar iets te doen veel warmer en ik aangezien die ook niet zelf warme lucht uitblaast (is namelijk passief) zorgt die voor opwarming van de kast; niet de voeding.

Verwijderd

Zo'n nieuwe voeding zal voor een betere airflow zorgen. Wellicht kun je de koelpasta vervangen? 60 graden lijkt mij sowieso niet te veel, maar ik heb nooit een passieve kaart gehad..

Verwijderd

Piet91 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:39:

Maar om een begin te krijgen zou het handig zijn om te weten of dergelijke temperaturen en fan gedrag van de voeding normaal zijn.
Normaal gesproken draait de fan van die voeding altijd en is luidruchtig.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11 00:44
Gezien de voeding bijna helemaal alleen voor alle airflow moet zorgen, en de fan niet draaide zou ik eerst de voeding vervangen, en dan de GPU temperatuur eens opnieuw bekijken.

Eens de airflow voldoende zakt die vermoedelijk wel.

• Piet91
  • Niet online
Thanks iedereen!

Punt was; die temperatuur haalde de GPU ook met de behuizing er af. Meer airflow heb je dan niet echt, maar hij zou de warmte dan immers wel meer kwijt moeten raken en de warmte zou in ieder geval niet 'binnen' moeten blijven.

• Piet91
  • Niet online
De Silverstone voeding en onderstaande fan besteld.
Die fan kost maar een paar euro en wat meer luchtstroom is niet verkeerd; zeker niet in die situatie.

pricewatch: Scythe Kaze Jyu Slim 1000 rpm, 100mm

• Piet91
  • Niet online
De voeding vervangen en de fan aan de zijkant geplaatst.
De PSU fan is nog steeds niet aangeslagen (maar dat hoort blijkbaar onder bepaalde temperatuur) en het *lijkt* dat de GPU koelblok iets koeler blijft. (dat blok is nu zon 46-47 graden dat was eerst dus rond de 60 graden).

Die losse fan lijkt minder lucht te verplaatsen dan ik gedacht/gehoopt had, maar zelfs op full speed hoor je die niet.
(Ik heb zowel de CPU als chassis FAN in de BIOS op full staan; geluid maakt daar niet veel uit maar een goede koeling/stroom wel).

EDIT: de CPU fan niet op full gezet, de case fan wel. Die laatste hoor je toch nauwelijks en die moet de GPU koelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 07-09-2018 15:32 ]

Pagina: 1