• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb vragen over 3 mogelijk nieuwe pc's maar ik begin maar eerst met deze.
(Ter informatie, deze keet-pc, misschien een nieuwe pc voor thuis en een laptop of pc met 2 monitoren voor m'n broer)

Een tijdje geleden heb ik gevraagd om ideeën over internettoegang in een keet. (Internettoegang in schuur/keet)
Nu werkt dat prima; is opgelost met een laaange ethernetkabel, een switch en een router in de keet.

Maar nu moet daar een nieuw pc'tje komen. Want de huidige is bijzonder traag. (vergeet maar om meerdere internetpagina's open te hebben bijvoorbeeld). De PC wordt alleen gebruikt voor (fullscreen) 1080P youtube, muziek luisteren (muziek staat op externe schijf en wordt afgespeeld door o.a. Winamp) en wat internetten. Geen gaming, fotobewerking of wat dan ook, maar deze moet wel weer gewoon een hele tijd snel genoeg blijven voor deze basistaken.
De PC hangt nu aan een monitor achter de bar (99% kans dat VGA is).
Maar er hangt daar ook een tv (eveneens 99% kans op VGA) en het zou wel mooi zijn dat die (tegelijkertijd) op de pc aangesloten kan worden. (Zeg maar youtube op de tv en internetten op monitor).

Nou kan ik met behulp van Youtube/internet en uiteraard ( :P ) Tweakers natuurlijk wel zelf een pc in elkaar zetten maar dan zit je ook wel gauw op zo'n €300 inclusief Windows 7. (Bijvoorbeeld dit systeem is mij al aangedragen: http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B428303%5D=1)

Nou zocht ik in de pricewatch naar een desktop pc tot zo'n €300-350. Niet meer.
M'n broer vond bijvoorbeeld als snel deze: pricewatch: Compaq CQ2700ED
Ziet er in mijn ogen opzich prima uit (toch?), maar beeldaansluitingen zijn D-Sub (VGA) en DVI-D ofwel tweemaal VGA gaat niet lukken. (dure adapter nodig). Oh, en dat er een Blu-ray speler in zit klopt ook niet helemaal...

Dan misschien deze (pricewatch: Acer Veriton M290G (DT.VDJEH.001)).
Zo'n €30 duurder, een te verwaarlozen verbetering van processor, veel kleinere HDD maar wel D-Sub (VGA) én DVI-I dus gemakkelijk 2x VGA uit van te maken.

Kijk ik verder in de pricewatch naar een pc (tot €375, VGA en DVI-I) dan komt er alleen nog dit exemplaar uit (pricewatch: Advanced Power Velocity III ).
Deze is alleen wel alweer €370 en ik geloof ook wel wat 'overgedimensioneerd'.

Hebben jullie nog wat tips wat ik voor hun kan uitzoeken, wat goedkoper en/of beter is dan bijvoorbeeld de eerder genoemde pricewatch: Acer Veriton M290G (DT.VDJEH.001)?
Zelfbouw is opzich wel een optie, maar er zit wel redelijk haast bij (binnen een week of 1 à 2 moet er wel wat nieuws staan) en dan moet het totale budget (dus ook inclusief Windows 7) wel hetzelfde zijn...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
Neem elke willekeurige HTPC-build die je hier tegen komt en zet er een dual-head videokaartje in en klaar ben je lijkt me. Je kan even kijken bij Zotac of bij Shuttle voor een barebone-systeempje die dualhead output heeft (kan de TV niet op HDMI of DVI?), en anders bouw je een Mini-ITX of micro-ATX systeempje op.

Als de output op bijde schermen gelijk moet zijn, kan je ook een VGA-splitter nemen en is vrijwel elke machine die voldoende power heeft goed.

Qua software kan je dan bijvoorbeeld naar XBMC, maar er zijn ok geschiktere pakketjes te vinden voor dit doeleinden denk ik.

iRacing Profiel

• Piet91
  • Niet online
Dankje.

Ben net even wezen kijken en uiteindelijk moet het 2x VGA ondersteunen (Dus bijv. VGA + DVI-A/I), vaak beide schermen kopieën van elkaar, maar ik wil hen graag de mogelijkheid bieden dat ze ook 2 aparte schermen hebben, daarom dus geen splitter)
Budget blijft €300-400, maar daar moet dus alles inzitten, ook software. En dat moet dan wel Windows 7 worden; iedereen gebruikt daar Windows en er worden ook software gebruikt dat alleen voor Windows geldt. Plus gewoon gemak van bekend besturingssysteem natuurlijk.

HTPC's die ik hier langs zie komen gaan al makkelijk over de €400 dus dat is wat minder makkelijk mee te nemen, maar ik ben al wat wat builds tegen gekomen van ongeveer dat budget.
Bijvoorbeeld het bekende Best Buy Guide en dan de budgetpc van €275 (exclusief Windows) kan wel eens wat zijn (reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2012) en de SSD vervangen door een 300GB+ HDD, maar de gebruikte moederbord heeft D-Sub (VGA) en HDMI. Dus daar heb ik inderdaad een goedkoop videokaartje voor nodig met VGA, DVI-I/A. Maar dat kost ook zo'n €20-30 dus als het even kan was het makkelijk als het gewoon direct op de moederkaart zat.

Maar weer eens kijken of ik wat kan vinden in dat budget. Maar ik sta ook nog zéér open voor een kant en klare pc, want dat gaat natuurlijk véél minder gezeur opleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 12-09-2012 20:30 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:30
Ssd zou ik er in laten zitten. Geeft juist prestatiewinst bij de taken die jij wil gebruiken.
Met de bestanden op de externe hdd is een 64GB ssd dan genoeg.

Voor het moederbord is micro-atx het goedkoopste.

cpu hoeft nog geeneens zo sterk te zijn als die in het budgetsysteem.
Mijn collega heeft gisteren deze gekocht: pricewatch: Zotac ZBOX Nano XS AD11 Plus
De cpu in dit ding is zo'n beetje het traagste wat er op dit moment verkrijgbaar is, maar je kunt er prima mee internetten en hd video's mee afspelen.
Een A4-3400 zal dus wel meer dan sterk zat zijn.

De voeding uit de BBG lijkt mij niet veel soeps.

[ Voor 7% gewijzigd door wappiewappie op 13-09-2012 00:21 ]

• Piet91
  • Niet online
wappiewappie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 23:07:
Ssd zou ik er in laten zitten. Geeft juist prestatiewinst bij de taken die jij wil gebruiken.
Met de bestanden op de externe hdd is een 64GB ssd dan genoeg.
In mijn beleving is een HDD voor hen het beste, want het zou mooi zijn als de muziek die nu op een externe schijf staat op een interne schijf kan.
cpu hoeft nog geeneens zo sterk te zijn als die in het budgetsysteem.
Mijn collega heeft gisteren deze gekocht: pricewatch: Zotac ZBOX Nano XS AD11 Plus
De cpu in dit ding is zo'n beetje het traagste wat er op dit moment verkrijgbaar is, maar je kunt er prima mee internetten en hd video's mee afspelen.
Een A4-3400 zal dus wel meer dan sterk zat zijn.

De voeding uit de BBG lijkt mij niet veel soeps.
Dankje. Gisteren is ook bekend geworden dat ze ook lichtelijk twijfelen om misschien de huidige tv te vervangen door een nieuwe (grotere), dus dan moet de PC sowieso VGA met een analoge en/of digitale uitgang nodig is, dus bijv. VGA + DVI-A/I en eventueel dus ook HDMI. Geluid gaat via externe audio dus dat hoeft niet met het videosignaal mee.

Maar een moederbord met geschikte video-uitgangen en FM1 socket vind ik alleen deze (pricewatch: Asrock A55iCafe), en zoals je ziet is dit geen Micro-ATX maar ATX.
Dus dan zou ik als ik dit moederbord zou gebruiken sowieso een andere behuizing moeten hebben, met als nadeel dat die weer groter zijn.
Ik zou dus ook zo'n goedkoop videokaartje kunnen nemen maar dat is dus een afweging welke van de 2 slimmer is.

En een kant & klare pc die ik kan vinden die tegelijk VGA + DVI-A/I kan uitzenden is de eerdergenoemde Acer Veriton M290G (pricewatch: Acer Veriton M290G (DT.VDJEH.001) voor €335. Dat wordt met een zelfbouw pc nog moeilijk te evenaren geloof ik.

Ik kijk nog eens verder wat het beste voor hun is, nog best moeilijk.

Oh, en slighly offtopic: m'n broer wil voor thuis nu waarschijnlijk toch een pc met 2 monitoren; maar hij schrok van het idee van 2 grote 22" Full-HD monitoren; hij dacht namelijk aan bijv. 2x 19". :D

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

Piet91 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:56:
Dat wordt met een zelfbouw pc nog moeilijk te evenaren geloof ik.
I beg to differ ;) .

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,30€ 36,30
1Fractal Design Core 1000€ 29,99€ 29,99
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
1Samsung 830 series 64GB€ 66,90€ 66,90
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 18,95€ 18,95
1Club3D CGAX-5452LI€ 24,24€ 24,24
1Asrock H61M-GS€ 39,95€ 39,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 249,78

Kan 2x VGA aan en heeft eventueel nog HDMI als de (nieuwe) TV dit ondersteund. 64GB SSD'tje er in aangezien het meeste materiaal vanaf een externe HDD word afgespeeld. Het enige wat je nog zou kunnen toevoegen mocht het nodig zijn is een DVD speler.

Ik zou er gewoon een Linux distro op zetten gezien je eisen (Ubuntu bijv). Kost je geen cent en doet toch het zelfde :) .

Edit: En draait nog een stuk sneller dan WinXP/7 ook.
Edit2: En als het echt nodig is kost een Win7 licentie ook niet al te gek veel. 40 euro voor professional via de juiste site (Al heb ik deze zo niet). Legaal ja ;) .

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2012 12:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Piet91
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:03:
[...]

I beg to differ ;) .

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,30€ 36,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 249,78

Kan 2x VGA aan en heeft eventueel nog HDMI als de (nieuwe) TV dit ondersteund. 64GB SSD'tje er in aangezien het meeste materiaal vanaf een externe HDD word afgespeeld. Het enige wat je nog zou kunnen toevoegen mocht het nodig zijn is een DVD speler.

Ik zou er gewoon een Linux distro op zetten gezien je eisen (Ubuntu bijv). Kost je geen cent en doet toch het zelfde :) .

Edit: En draait nog een stuk sneller dan WinXP/7 ook.
Edit2: En als het echt nodig is kost een Win7 licentie ook niet al te gek veel. 40 euro voor professional via de juiste site (Al heb ik deze zo niet). Legaal ja ;) .
Super, dankje!
Het punt dat deze beter is zal aan de videokaart liggen toch omdat hier een G530 inzit t.o.v. een G630 in die kant & klare PC?
Toch liever een HDD i.p.v. een SSD zoals ik hierboven al zei (kan die externe HDD weg) en een DVD speler is inderdaad handig, laten we zeggen deze (pricewatch: LG GH24NS90 Zwart).

En als een legale versie van Windows 7 zo'n €40 kost komt dit neer op ongeveer dezelfde prijs als de kant & klare pc, met als verschil dat deze qua processor iets minder is (maar dat is te verwaarlozen dunkt me) en een videokaart wat ervoor zorgt dat bijna alle mogelijke video-poorten aanwezig zijn.

Eens kijken hoe dat zit met Windows 7 installeren, want een kans als ik dit zou bouwen voor hen dat ik ook nog een pc voor m'n broer in elkaar kan gaan zetten en héél misschien dus ook nog een vaste pc voor m'n ouders in kantoor. Dus 3x Windows 7 met bij m'n broer een mogelijke upgrade naar Windows 8 later.
Dus even kijken hoe dat zit dat ik 3x zoiets installeer.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Vanwaar heb je liever een HDD dan een SSD eigelijk? En vanwaar de grote voorkeur naar Win7? Windows bied niks meer boven linux bij het afspelen van media en internet. Je houd meer als 50GB vrij op de SSD als je bijv Ubuntu of XBMC gebruikt.

Het beetje processorkracht ga je niet missen hoor ;) en met deze losse videokaart kan je meer dan de IGP. ICM een SSD is dit beestje razendsnel met de verreisde taken.

Edit: Pratend over je KeetPC that is.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2012 12:27 ]

• Piet91
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:23:
Vanwaar heb je liever een HDD dan een SSD eigelijk?
Ze hebben een aardige hoeveelheid GB's aan muziek. Een 64GB SSD gaat dus niet genoeg wezen voor OS en muziek. Een SSD is natuurlijk sneller maar een standaard HDD is snel genoeg. Dus liever voor hetzelfde geld een grotere HDD i.p.v. een SSD.
En vanwaar de grote voorkeur naar Win7? Windows bied niks meer boven linux bij het afspelen van media en internet. Je houd meer als 50GB vrij op de SSD als je bijv Ubuntu of XBMC gebruikt.
Bekendheid met Windows. Ik zelf heb geen ervaring met Linux en zij al helemaal niet. Zij willen gewoon gemakkelijk hebben en dus iets gebruiken wat bekend is. Tevens gebruiken ze software die alleen op Windows werkt (en/of in iedergeval stabiel op Windows en niet of ontstabiel op linux)
Het beetje processorkracht ga je niet missen hoor ;) en met deze losse videokaart kan je meer dan de IGP. ICM een SSD is dit beestje razendsnel met de verreisde taken.

Edit: Pratend over je KeetPC that is.
Mooi, leek me al.

Dit dus alleen nog Windows 7 erbij zien te krijgen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 35,90€ 35,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,95

EDIT @ hieronder: Windows 7 moet er nog bij, en dat kost ook meerdere tientjes ;)
En €400 was meer een uitspraak dat voor dat geldt er wel iets moest kunnen staan. Maar als het rond de €300 kan blijven zou nog beter zijn.

EDIT #2: oh, en nog een 10 meter VGA kabel nodig. Kost ook best wat :X (zo'n €20-25)

[ Voor 59% gewijzigd door Piet91 op 13-09-2012 13:50 ]

• kroegtijger
aangezien je met nog geen 265,- ruimschoots onder je budget zit, kun je er nog prima een HDD bij steken lijkt me, en ben je nog steeds goedkoper en beter uit dan met de Acer :{

iRacing Profiel

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

10M VGA kabel raad ik sterk af. Zeker met zo'n goedkoop kabeltje (Ja 20-25 euro voor 10M VGA is goedkoop). Aangezien het signaal analoog is verlies je erg snel kwaliteit over afstand.

• Piet91
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:50:
10M VGA kabel raad ik sterk af. Zeker met zo'n goedkoop kabeltje (Ja 20-25 euro voor 10M VGA is goedkoop). Aangezien het signaal analoog is verlies je erg snel kwaliteit over afstand.
Tja, dan heb ik een probleem. Want de huidige tv heeft VGA. HDMI heb ik niet gezien en Component (ook analoog) is een kleine kans op...
Er hoeft ook geen Full HD signaal over, gewoon enigszins bruikbaar voor wat youtube is genoeg. TV is toch geen hoge resolutie en mocht er hogere resolutie nodig zijn dan komt er wel een nieuwe tv met HDMI.

[ Voor 19% gewijzigd door Piet91 op 13-09-2012 13:57 ]

• kroegtijger
Voor elk analoog signaal geldt dat je relatief snel kwaliteitsverlies hebt. Je kan het proberen met een 10m-kabel, maar het beeld zal nooit perfect worden.
Alternatief is om VGA over UTP te laten lopen, maar de adapters hiervoor zijn vrij duur. Ik zou eerder kijken voor een kaartje met een VGA en een S-Video-output en via een S-Video-kabel er naartoe gaan, maar ook daarin geldt hetzelfde en is kwaliteitsverlies een zekerheidje... Voordeel is wel met S-Video dat je kabel wat goedkoper is

iRacing Profiel

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Mwhah 1280x720 moet zat kunnen over 10M zonder al te veel problemen te krijgen. Maar veel hoger zou ik niet willen gaan. Ook niet met een HDMI kabel trouwens, hier krijg je geen ruis oid maar de bandbreedte kan over afstand ontoereikend worden doordat er veel te veel error correctie aan te pas moet komen.

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Over je HDD / SSD issue. Gewoon de SSD nemen en dan de externe HDD uit zijn behuizing en in de nieuwe PC schroeven. Zonder gezeur het beste van beide opties..

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

^ Of gewoon de USB HDD aangekoppeld laten. USB is ruim snel genoeg om muziek of films af te spelen.

Dat was ook de reden dat ik er een SSD in zou zetten, aangezien opslagruimte lokaal geen issue is (Volgens de TS dan ;) ).

En een paar programmas + Win7 nemen echt geen 64GB in beslag.

• Piet91
  • Niet online
Ik ga de gok denk ik maar wagen met 10M VGA. Heb rondgelezen op internet en ik zie vaak genoeg ook dat het prima werkt. 't is maar voor een tv in een keet, dus zichtbaar beeld is al goed genoeg.

Ik zit nu alleen rond te kijken hoe ik het qua software kan gaan doen. Want hier moet Windows 7 op. Office hoeft hier niet. Maar vervolgens wil m'n broer thuis ook een desktop en daar moet dan ook Windows 7 en wél Office op. En dan misschien nog een keer Windows 7 en Office op pc'tje voor m'n ouders...

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Je kan een 3-pack kopen geloof ik. Of 't ook goedkoper is dan weet niet ...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De family packs voor Win7 zijn er geloof ik niet meer. Maaruhm: Heb je voor die keet PC niet nog een of andere oude WinXP licentie? Misschien op een van de huidige PC(s) die binnenkort ook vervangen worden?

Om Win7 te kopen voor wat er met die keetPC word gedaan vind ik zelf nogal onzinnig.

Er is een (legale) Britse site waar je licenties eeeruuug goedkoop kan halen. Deze site komt met regelmaat terug hier op tweakers.net. Aangezien ik zelf een MSDNAA account heb interesseert die link me niet zo, en heb ik hem dus niet :P ..

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2012 16:12 ]

• Piet91
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:57:
De family packs voor Win7 zijn er geloof ik niet meer. Maaruhm: Heb je voor die keet PC niet nog een of andere oude WinXP licentie? Misschien op een van de huidige PC(s) die binnenkort ook vervangen worden?
Je kunt geloof ik toch de licentie van een pc/laptop terugvinden d.m.v. een of andere programma?
Want wij hebben altijd PC's/laptops gekocht en nooit zelf gebouwd/geïnstalleerd. Er zitten dus ook geen CD's/DVD's met Windows of Office bij.

Maar als de licentie van bijvoorbeeld m'n broers oude laptop (Windows 7) gebruikt voor de keet PC dan moet hij hier thuis ook direct een nieuwe laptop/PC want daar kan dan natuurlijk niet meer de huidige serial gebruikt worden.
Om Win7 te kopen voor wat er met die keetPC word gedaan vind ik zelf nogal onzinnig.
Ik ook hoor. Maar daarom probeer ik dus uit te vogelen hoe ik dit het beste kan aanpakken voor minimaal deze Keet PC, straks zijn eigen PC (als het toch een laptop wordt niet, want daar staat al Windows op) en heel misschien later nog voor m'n ouders' pc.
Er is een (legale) Britse site waar je licenties eeeruuug goedkoop kan halen. Deze site komt met regelmaat terug hier op tweakers.net. Aangezien ik zelf een MSDNAA account heb interesseert die link me niet zo, en heb ik hem dus niet :P ..
Dan dus alleen nog de software downloaden. Zou wel mooi zijn inderdaad.
Die als iemand links o.i.d. heeft van zoiets; heel erg welkom! :P

EDIT: nog weer wat duidelijk geworden. De tv hoeft niet per se een apart signaal te hebben, opzich is het ook wel prima om gewoon een kopie van te maken. Maar in dat geval is een VGA alleen ook wel genoeg; splitter erop en je bent klaar. Heb is wel erg leuk dat het 2 signalen kan weergeven, maar het hoeft niet meer per se.
Dan geeft weer wat mogelijkheden...

EDIT: hoewel, zelfs de meest basic (mini)-PC's kosten al zo'n €250 en dan draait er ook nog geen OS op, of ze worden al niet meer verkocht, zoals bijvoorbeeld dit (pricewatch: Acer Aspire X3400 (PT.SE2E2.113)

[ Voor 19% gewijzigd door Piet91 op 13-09-2012 18:11 ]

• kroegtijger
Piet91 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:20:
[...]

Je kunt geloof ik toch de licentie van een pc/laptop terugvinden d.m.v. een of andere programma?
Want wij hebben altijd PC's/laptops gekocht en nooit zelf gebouwd/geïnstalleerd. Er zitten dus ook geen CD's/DVD's met Windows of Office bij.

Maar als de licentie van bijvoorbeeld m'n broers oude laptop (Windows 7) gebruikt voor de keet PC dan moet hij hier thuis ook direct een nieuwe laptop/PC want daar kan dan natuurlijk niet meer de huidige serial gebruikt worden.

[...]

Ik ook hoor. Maar daarom probeer ik dus uit te vogelen hoe ik dit het beste kan aanpakken voor minimaal deze Keet PC, straks zijn eigen PC (als het toch een laptop wordt niet, want daar staat al Windows op) en heel misschien later nog voor m'n ouders' pc.

[...]

Dan dus alleen nog de software downloaden. Zou wel mooi zijn inderdaad.
Die als iemand links o.i.d. heeft van zoiets; heel erg welkom! :P

EDIT: nog weer wat duidelijk geworden. De tv hoeft niet per se een apart signaal te hebben, opzich is het ook wel prima om gewoon een kopie van te maken. Maar in dat geval is een VGA alleen ook wel genoeg; splitter erop en je bent klaar. Heb is wel erg leuk dat het 2 signalen kan weergeven, maar het hoeft niet meer per se.
Dan geeft weer wat mogelijkheden...

EDIT: hoewel, zelfs de meest basic (mini)-PC's kosten al zo'n €250 en dan draait er ook nog geen OS op, of ze worden al niet meer verkocht, zoals bijvoorbeeld dit (pricewatch: Acer Aspire X3400 (PT.SE2E2.113)
Dan koop je een Raspberry Pi en ben je voor 50,- klaar. Hang je er een externe disk op en alle media + youtube is beschikbaar.

iRacing Profiel

• Piet91
  • Niet online
kroegtijger schreef op donderdag 13 september 2012 @ 21:48:
[...]

Dan koop je een Raspberry Pi en ben je voor 50,- klaar. Hang je er een externe disk op en alle media + youtube is beschikbaar.
Weer een update van hun; ze willen toch graag 2 aparte schermen dus geen kopieën.
Tientje meer of minder maakt ook niet echt uit; als het maar werkt.

Dus bovenstaand systeem lijkt me wel wat; maar ik ben nu dus op zoek naar een manier waarop ik die Windows voor deze pc, Windows + Office voor m'n broer en eventueel Windows + Office voor m'n ouders kan regelen...

EDIT: net even besproken met m'n broer. Prijs vind hij prima; het mag ook gerust wat meer kosten als het meer zekerheid/snelheid opleverd voor de langere termijn. Dan denk ik aan snellere processor en of videokaart. (Zeg maar de mogelijkheid om over een jaar of wat bijv. 2 Full-HD schermen aan te sturen bijvoorbeeld). Is dit systeem dan nog toereikend?

Maar als ik jullie begrijp en andere topics lees is deze combinatie van processor, videokaart en SSD meer dan voldoende voor de huidige taken en de toekomst? :P

[ Voor 36% gewijzigd door Piet91 op 14-09-2012 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Als je een kaart wilt die op de toekomst is gericht om goed 2 fullHD's aan te sturen én nu ook 2 analoge signalen te sturen moet je denk ik heel goed zoeken. Neem gewoon 2 kaartjes dan… Een cheap-ass VGA-kaartje met splittertje voor nu (eventueel onboard?) en een knappe kaart voor na upgrade schermen.

Als je een dual-head kaart zoekt die goed full-HD aankan, dan zou ik de XFX HD6570 Passive aanbevelen. Prima kaart die je voor een tientje of 5 op de kop kan tikken nu. Volledig passief gekoeld (daardoor wel wat groot), met 2 DVI-aansluitingen en een mini-HDMI. Alternatief kan zijn de XFX HD6450 Silent. Heeft 1 HDMI, 1 DVI-D en 1 VGA aansluiting en kost nog geen 40,-

Als je dan een AMD A6 neemt met 4GB kom je al een heel eind in de goede richting. Je kan ook 8GB nemen; de meerprijs is laag.
Kijk bijvoorbeeld eens naar een micro-ATX-systeempje op basis daarvan. Is genoeg te vinden voor.

Even een snel lijstje met onderdelen kan dan worden:
Silverstone SUGO SG02W € 67,90
AsRock A75Pro-4 M € 64,90
AMD A6-3500 € 67,90
GeIL 8GB DDR-1600 € 39,99
be quiet! System Pwr 350W € 36,99
Seagate ST31000524AS € 69,90
XFX HD6450 € 37,49

Totaal: € 385,07

prijzen op basis van alterante.nl

Je kan uiteraard voor veel minder al klaar zijn, maar als je een beetje op de toekomst wil zijn voorbereid kun je hiermee wel uit de voeten. Zat geheugen, SATA III interface, USB3 aanwezig, fatsoenlijke behuizig, en een processortje dat het prima kan afhandelen. Je hebt eigenlijk 2 HD6000's in je machine dan zitten. Als je dan nog niet genoeg GPU-kracht hebt weet ik 't ook niet meer ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
kroegtijger schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:11:
Als je een kaart wilt die op de toekomst is gericht om goed 2 fullHD's aan te sturen én nu ook 2 analoge signalen te sturen moet je denk ik heel goed zoeken. Neem gewoon 2 kaartjes dan… Een cheap-ass VGA-kaartje met splittertje voor nu (eventueel onboard?) en een knappe kaart voor na upgrade schermen.
Dacht ik ook aan. Dat huidige systeem hierboven zou wel 2x VGA aan moeten kunnen. Willen ze later wat spectaculairder beeld dan maar even een nieuwe videokaart erin schroeven. Maar...
Als je een dual-head kaart zoekt die goed full-HD aankan, dan zou ik de XFX HD6570 Passive aanbevelen. Prima kaart die je voor een tientje of 5 op de kop kan tikken nu. Volledig passief gekoeld (daardoor wel wat groot), met 2 DVI-aansluitingen en een mini-HDMI. Alternatief kan zijn de XFX HD6450 Silent. Heeft 1 HDMI, 1 DVI-D en 1 VGA aansluiting en kost nog geen 40,-

Als je dan een AMD A6 neemt met 4GB kom je al een heel eind in de goede richting. Je kan ook 8GB nemen; de meerprijs is laag.
Kijk bijvoorbeeld eens naar een micro-ATX-systeempje op basis daarvan. Is genoeg te vinden voor.

Even een snel lijstje met onderdelen kan dan worden:
Silverstone SUGO SG02W € 67,90
AsRock A75Pro-4 M € 64,90
AMD A6-3500 € 67,90
GeIL 8GB DDR-1600 € 39,99
be quiet! System Pwr 350W € 36,99
Seagate ST31000524AS € 69,90
XFX HD6450 € 37,49

Totaal: € 385,07

prijzen op basis van alterante.nl

Je kan uiteraard voor veel minder al klaar zijn, maar als je een beetje op de toekomst wil zijn voorbereid kun je hiermee wel uit de voeten. Zat geheugen, SATA III interface, USB3 aanwezig, fatsoenlijke behuizig, en een processortje dat het prima kan afhandelen. Je hebt eigenlijk 2 HD6000's in je machine dan zitten. Als je dan nog niet genoeg GPU-kracht hebt weet ik 't ook niet meer ;)
...m'n broer is wel enthousiast geworden over dit systeem. Toch even wat krachtiger, mooi kleine kast maar prijs is wel net even wat veel. Kast is ook vrij duur :/ ...

Ik heb 'm alleen wel iets aangepast:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 60,-€ 60,-
1Silverstone Sugo SG02B€ 59,75€ 59,75
1be quiet! System Power S6 350W 80plus€ 30,50€ 30,50
1Samsung 830 series 64GB€ 66,60€ 66,60
1GeIL Black Dragon GB38GB1600C9DC€ 39,99€ 39,99
1XFX Radeon HD 6450€ 34,95€ 34,95
1AMD A6-3500 Boxed€ 57,30€ 57,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,66

- DVI-I naar VGA adapter à €5-10
- 10M VGA kabel à €20-30.
Totaal dus zo'n €400.

Dus de 1TB HDD vervangen voor een 64GB SSD, de behuizing vervangen door praktisch dezelfde versie maar dan in het zwart en een DVD-speler toegevoegd. Zou dit zo moeten werken?

Zo ja, wat praktische vraagjes over (dit) bouwen:
1) Ik geloof dat dit praktisch wel allemaal in dit kastje moet passen. Right?
2) Op Windows na, wat moet ik dan nog eigenlijk bijkopen? Alle schroefjes, kabels e.d. zitten erbij?
3) In het huidige brakke systeen zit uiteraard ook een HDD. Zal niet veel soeps zijn maar zit er bij zo'n moederbord/behuizing genoeg kabels om ook die er eventueel nog erbij te doen (dus DVD-speler, SSD én HDD)?

En misschien zo nog wat dingen die ik vergeet. 't zou m'n eerste pc bouw ooit worden maar heb de laatste tijd veel video's hierover bekeken en gelezen en het lijkt me prima te doen.
Irritant alleen dat veel onderdelen niet op voorraad zijn of lange levertijd hebben |:(

Dus; bovenstaand systeempje maar bestellen? :9

[ Voor 118% gewijzigd door Piet91 op 14-09-2012 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
In totaal wel zo'n €400, misschien wel wat pittig voor een Keet PC'tje...
De behuizing + voeding maakt het ook best duur. Samen zijn die zo'n €90. Bij de Best Buy gebruiken ze deze (pricewatch: AOpen H425C) en die kost €45 inclusief voeding. Helaas wel wat groter maar dat is opzich niet zo'n probleem.

Zoiets bijvoorbeeld. Dus andere (grote) behuizing en wat minder werkgeheugen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 59,50€ 59,50
1AOpen H425C€ 43,93€ 43,93
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 22,50€ 22,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,35

Scheelt toch zo'n €60. Is dat wat?

• Piet91
  • Niet online
Of in een mooie kleine behuizing dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 70,95€ 70,95
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 43,90€ 43,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,77

Dus nog steeds dezelfde processor, 4GB RAM, videokaart e.d. maar nu een mooie kleine behuizing i.p.v. die 'grote' pricewatch: AOpen H425C. Wel een Mini-ITX moederbord voor deze nodig en die is zo'n €10 dan een Micro-ITX board.

Dus voor zo'n €10 meer dan bovenstaande configuratie een mooie kleine behuizing. Maar wat ik ook begreep is dat deze behuizing maar 1 fan heeft; die van de voeding. Nou kan ik wel begrijpen dat dat niet genoeg gaat zijn; dat ik er meer bij moet kopen en dan is het voordeel ook weg.
Kan de ingebouwde 300 Watt voeding dit spul aan?
Of deze (pricewatch: Codegen MX-31-A11)

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 15-09-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Je doet wel verschrikkelijk moeilijk ondertussen...
Kies een case waar je mee kan leven qua looks en qua kosten en ram het er gewoon in... Die A6 trekt het makkelijk, en met 4GB kan je ook prima uit de voeten. Als je denkt dat het te warm in je case wordt, dan gooi je er nog een fan tegenaan. Het is geen hogere wiskunde ofzo, het is maar een HTPC'tje. Er is nog maar bar weinig hardware te vinden waar dat niet op mogelijk is tegenwoordig :{

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
kroegtijger schreef op zondag 16 september 2012 @ 02:13:
Je doet wel verschrikkelijk moeilijk ondertussen...
Kies een case waar je mee kan leven qua looks en qua kosten en ram het er gewoon in... Die A6 trekt het makkelijk, en met 4GB kan je ook prima uit de voeten. Als je denkt dat het te warm in je case wordt, dan gooi je er nog een fan tegenaan. Het is geen hogere wiskunde ofzo, het is maar een HTPC'tje. Er is nog maar bar weinig hardware te vinden waar dat niet op mogelijk is tegenwoordig :{
Tja, eerste bouw en niet voor mezelf dus veel twijfel. ;) Maar de knoop is doorgehakt; het wordt het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 70,95€ 70,95
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 43,90€ 43,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,77

En daar ga ik dan nog een 10M VGA kabel en een DVI-I -VGA adapter bijzoeken. Ik heb nog geen reacties gezien dat dit niet gaat werken of passen (in de kast) en als die ook niet komen ga ik dit spul vanavond maar bestellen. Ben benieuwd :P

• Piet91
  • Niet online
Net begonnen met de bouw en het is (op een heel aantal punten na) nog niet zo 1-2-3 inbouwen:

- Videokaart lijkt niet echt goed te zitten voor de achterkant; VGA en HDMI-poorten zijn niet zomaar te gebruiken hierdoor (buitenkant van de connector wordt gehinderd door de behuizing)
- SSD inbouwen; geen idee. Zit nu min of meer houtje touwtje erin. Er zitten 2 zwarte dingen bij waarvan we vermoeden dat die hiervoor zijn maar hoe ze dat voor zich zien om dat te gebruiken?
- Behuizing heeft gewoon een slechte manual erbij; 1 A4'tje met nauwelijks bruikbare informatie.

Straks maar weer 'ns mee bezig...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zitten alle benodigde afstandsbusjes in de behuizing (het moederbord rust hier op). Anders zou je videokaart er redelijk probleemloos in moeten klikken. Kan je hier misschien een foto van maken?

De SSD bevestig je normaliter in een 3.5" > 2.5" bracket. Deze heeft je behuizig echter niet.

Gelukkig kan je hem gewoon op de bodem van de behuizing neerleggen (Al zou ik wel snel een bracketje ergens bestellen. Kosten vrijwel niks).

• Piet91
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 19 september 2012 @ 17:40:
Zitten alle benodigde afstandsbusjes in de behuizing (het moederbord rust hier op). Anders zou je videokaart er redelijk probleemloos in moeten klikken. Kan je hier misschien een foto van maken?
Ja, de afstandhouders zaten al in de behuizing.
De SSD bevestig je normaliter in een 3.5" > 2.5" bracket. Deze heeft je behuizig echter niet.
Dat had ik ook kunnen bedenken inderdaad.
Gelukkig kan je hem gewoon op de bodem van de behuizing neerleggen (Al zou ik wel snel een bracketje ergens bestellen. Kosten vrijwel niks).
We hebben nu een houtje touwtje manier bedacht.

Hieronder wat foto's (ik doe maar een link in plaats van foto's want dat is zo groot hier in het topic)
SSD: http://i.imgur.com/qHiIC.jpg
Afstandhouders: http://i.imgur.com/WO4ov.jpg
Videokaart in moederbord: http://i.imgur.com/OhhRa.jpg
Videokaart achter: http://i.imgur.com/WztKq.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Piet91 op 19-09-2012 20:17 ]

• Piet91
  • Niet online
De boel ziet er momenteel zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Mp77Cl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MhNscl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/S7lfgl.jpg

En met flits zodat je de ruimte tussen koeler en voeding kunt zien:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/12Jrul.jpg

Vol :X ...

Nu kijken hoe en wat qua software (windows 7 installeren vanaf USB-stick, drivers e.d.)

Oh, werkt een draadloze toetsenbord/muis ook om dit alles te installeren? (Dus het begin met BIOS enzo? Ons draadloze toetsenbord/muis werkte op een andere pc zonder drivers o.i.d. te installeren maar of dat ook nu kan. Want we hebben geen USB-toetsenbord...)

[ Voor 24% gewijzigd door Piet91 op 19-09-2012 20:20 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
bij mijn logitech k360 werkte dit (ook zonder drivers, plug & play)

• Piet91
  • Niet online
Ik probeer nu software te installeren maar de pc doet niets. Ik start de pc op (fans beginnen te draaien; lawaaiig ding trouwens) en m'n tv ziet een RGB-input. Maar ik kreeg verder geen signaal meer. Alle kabels zitten goed (20 +4 pin connector, de 4-pin connectors zit goed, de gebruikelijke knopjes/led's van de kast zitten ook goed), de power- en sata-kabels van de DVD-brander en SSD zitten ook goed.

USB-stick met Windows zit er ook in.
Verder de USB-ontvanger van de toetsenbord. (kl*te dat we geen USB-toetsenbord hier hebben)

Bij het opstarten hoor ik een keer een piep van de speaker, een hele tijd niets (zeg een minuut of 2-3) en nog weer een piep. Daarna heb ik 'm maar uitgezet voor de zekerheid.

Iemand een idee?

EDIT: met VGA-poort van de videokaart aangesloten op scherm werkt het wel...
EDIT #2: Windows is geïnstalleerd. :P Nu eens kijken naar goede settings voor de CPU fan (want in de bios draait die nu vol en niet automatisch). Want zo maakt het toch wel veel geluid zeg :/ ...

[ Voor 20% gewijzigd door Piet91 op 20-09-2012 14:43 ]

• kroegtijger
Het lijkt wel alsof je bord een stukje meer naar rechts moet vanaf de achterkant gezien.. Heb je wel de goede schroefgaatjes gebruikt overal?

iRacing Profiel

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als een beetje Tweaker: raspberry pi in een bierkrat bouwen en gewoon een Linux distro draaien.

*edit: zag niet dat je al verder was ;)

[ Voor 18% gewijzigd door True op 20-09-2012 15:11 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Piet91
  • Niet online
kroegtijger schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:59:
Het lijkt wel alsof je bord een stukje meer naar rechts moet vanaf de achterkant gezien.. Heb je wel de goede schroefgaatjes gebruikt overal?
Ja, er zitten verder ook maar 4 schroefgaten op de board en de 4 standoffs zaten al in de case (en kunnen ook niet op een andere plek).
True schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:10:
Als een beetje Tweaker: raspberry pi in een bierkrat bouwen en gewoon een Linux distro draaien.

*edit: zag niet dat je al verder was ;)
Dat gaat denk ik te traag werken. Heb zelf een Pi met Xbian XBMC erop en dat is al niet je van het. Wat met 2 schermen, internet, youtube, etc.?

Wel een toepasselijke mogelijkheid natuurlijk :P

Tot nu toe lijkt alles goed te gaan. Ben bezig met drivers te installeren. (Zit nu te kijken of ik Asmedia of Etron driver moet hebben (of Xfast USB?); beide drivers staan op de moederbord dvd)
't spul blijft aardig koel maar dat zal wel komen omdat de CPU-fan voluit blaast. 'ns kijken wat voor settings daarvoor het beste zijn...

Overige apparaten -> 2x USB-controller kan ik de drivers niet voor vinden. Zowel Etron als Asmedia werken niet en op internet vind ik bij Asrock ook niet de drivers voor USB 3.0...

[ Voor 22% gewijzigd door Piet91 op 20-09-2012 16:57 ]

• Piet91
  • Niet online
Nog 2 vraagjes:
1) ik kan maar niet de drivers vinden voor Overige apparaten -> USB-controller.
Ik heb begrepen dat dit om de USB 3.0 poorten gaat maar zowel op de website van Asrock als de bijgeleverde DVD kan ik niet de drivers vinden. Er staat op de DVD wel iets van Asmedia en Etron maar geen drivers.

2) Fan speed. Nu draait de fan voluit maar dat is natuurlijk niet nodig en gewenst. Hoe kan ik dit het best aanpakken? Ik zag al wat in de BIOS staan (daar staat ook dat hij 100% draait) en temperaturen instellen e.d. Maar wat is de beste manier om de fan speed op automatisch te krijgen?

Oh, en kl*te is het feit dat de bestelde 10M VGA-kabel male -> female is; dus daar moet wéer een adapter voor zien te regelen (want om deze nou weer terug te sturen en nieuwe te bestellen...) :/

[ Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 20-09-2012 17:25 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:30
1. Ik zie ook geen aparte usb3 driver. Wel een amd all-in-1 driver. Zit daar toevallig niet zoals de naam al zegt alles in.

2. Hoe je dat kan instellen is per moederbord verschillend. Ik weet niet welke opties je bij de cpu-fan setting.
Kun je daar geen doeltemperatuur instellen?

• Piet91
  • Niet online
wappiewappie schreef op donderdag 20 september 2012 @ 18:34:
1. Ik zie ook geen aparte usb3 driver. Wel een amd all-in-1 driver. Zit daar toevallig niet zoals de naam al zegt alles in.

2. Hoe je dat kan instellen is per moederbord verschillend. Ik weet niet welke opties je bij de cpu-fan setting.
Kun je daar geen doeltemperatuur instellen?
1) Die probeer ik nu ook maar. Ik zat eerst gewoon in apparaatbeheer per stuk drivers te installeren.
EDIT: bovenstaande manier van drivers installeren heeft geholpen. Nu alleen nog de fan speed regelen. Iemand?

2) In BIOS kan ik Full On of Automatic mode, en dan Target CPU temperature en Target Fan Speed (1 t/m 9) instellen.
EDIT: 50 graden lijkt de beste Target CPU temperature te zijn, maar welke level Fan speed weet ik nog niet. Gaat van 1 t/m 9 en bijv. hier (http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=137859&page=4) zetten ze 'm op level 1 wat mij laag lijkt...

[ Voor 21% gewijzigd door Piet91 op 20-09-2012 19:11 ]

• Piet91
  • Niet online
De PC in de keet geïnstalleerd. Fan draait wel constant op 100% maar misschien ook niet zo erg; goed voor de koeling en is toch nog vrij stil daarzo.

Maar we zitten nu te klieren met de beeldschermen. Daar hangt een 19:10 1440x900 monitor en een non-HD tv (dus ik gok met een resolutie van 1366x768). Dit geeft dit problemen.

Ten eerste konden we wel 2 aparte schermen krijgen (helaas geen 2 verschillende 1080P youtube mogelijk; geen idee of het aan internetverbinding lag of aan de pc specs) maar geen kopie/duplicatie. Maar dat ligt natuurlijk aan de resolutie. 2 schermen met verschillende resoluties lijken dat niet te kunnen.

Oh, en later kon de pc de tv helemaal niet meer vinden. Op geen enkele poort. (Bovendien lijkt de DVI uitgang van de videokaart geen signaal uit te brengen; i.i.g. niet analoog via de dvi->vga adapter).
Hebben momenteel dus de monitor aan de VGA-poort van de videokaart zitten en de tv aan de VGA-poort van de moederbord.

Irritant dat (meerdere) beeldschermen instellen op 2 manieren kan; via (bureaublad) rechtermuisknop -> schermresolutie en met amd catalyst...

Kijken of we de tv weer kunnen 'vinden' en hoe we dit gaan oplossen...

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 20-09-2012 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Als de TV aan staat tijdens het booten zal hij hem waarschijnlijk wel detecteren.
Wat betreft de fan moet je even kijken wat voor koeler er op je CPU zit (3 of 4 pins) en in de bios kun je waarschijnlijk daar de juiste dan instellen, en zal het bord zelf de fan aansturen indien de CPU te warm wordt, maar ook dit is uiteraard per bord weer anders; lees even in de handleiding van het bord hoe dit bij jou werkt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
kroegtijger schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:09:
Als de TV aan staat tijdens het booten zal hij hem waarschijnlijk wel detecteren.
Ik zal m'n broer dit meegeven.
Wat betreft de fan moet je even kijken wat voor koeler er op je CPU zit (3 of 4 pins) en in de bios kun je waarschijnlijk daar de juiste dan instellen, en zal het bord zelf de fan aansturen indien de CPU te warm wordt, maar ook dit is uiteraard per bord weer anders; lees even in de handleiding van het bord hoe dit bij jou werkt.
4 pins. En in de BIOS kon ik inderdaad die instellen, Fan 1 of 2; koeler zit in mijn geval aan fan 1:
Piet91 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 18:37:
In BIOS kan ik Full On of Automatic mode, en dan Target CPU temperature en Target Fan Speed (1 t/m 9) instellen.
EDIT: 50 graden lijkt de beste Target CPU temperature te zijn, maar welke level Fan speed weet ik nog niet. Gaat van 1 t/m 9 en bijv. hier (http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=137859&page=4) zetten ze 'm op level 1 wat mij laag lijkt...
In theorie is automatische fan snelheid even goed als altijd 100% maar in deze situatie maakt het geluid van de fan niet zo heel veel uit. Staat onder een bar in een keet met muziek aan dus niet of nauwelijks hoorbaar. Maar wel een stoffige/vieze omgeving dus wat koeling is nooit weg.

Bedankt i.i.g. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 24-09-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Misschien is het monteren van een stof-filter dan nog wel een idee. Kosten een paar euro, maar kan je een hoop ellende besparen

iRacing Profiel

• Piet91
  • Niet online
De pc bevalt prima, ze zijn zeer te spreken over de zeer rappe opstart-snelheid en meerderen zijn de pc gaan gebruiken omdat die zo snel opstart (eerder werd niet de moeite genomen omdat de vorige pc zo traag was). :P

Maar ik kom wéér terug op die 2 schermen.

Er zijn dus 2 schermen; 19:10 1440x900 monitor en een non-HD tv (dus ik gok met een resolutie van 1366x768). Beide hebben VGA-ingangen.
Moederbord heeft HDMI en VGA. Videokaart heeft VGA, DVI-I en HDMI.

Wat is nou dé manier om dit geheel werkend te krijgen?

Ik lees diverse bronnen dat de VGA en DVI-I poorten van de videokaart gebruiken soms niet werkt, omdat beide poorten hetzelfde analoge signaal delen. Als dat zo is moet het dus via VGA van videokaart en VGA van moederbord. Of begrijp ik dit nou verkeerd?

En is het uiteindelijk slimmer om beeldschermen in te stellen via Windows (bureaublad -> rechtermuisknop -> schermresolutie) of via AMD Catalyst™ Control center?

Is beetje onhandig gezeur, want de vorige keer dat we hiermee bezig waren (maanden geleden) gaf dit zo'n gezeur. Ene keer werkt het wel, andere keer weer niet. (helpt ook mee dat de tv met zo'n 10 meter VGA-kabel aan de pc is verbonden. Maar signaal komt er wel door aangezien we beeld kregen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-06 09:31

P_Tingen

omdat het KAN

Is het niet makkelijker om alsnog een tweede VGA kaartje erbij te prikken? Als je je pc gekocht hebt zoals je op 16 sep zei, heb je vermoedelijk nog wel een beetje budget over. En anders laat je de keetbezoekers lappen.

Ik zit niet zo in de videokaarten maar een een snelle zoekactie levert me bv de Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI op voor 30 piek.

Gezien het gezeik wat je ermee hebt, zou ik er persoonlijk wel 3 tientjes voor over hebben.

... en gaat over tot de orde van de dag

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Ik zelfs zou voor een AMD systeem gaan.
Puur op een goedkoop budget gebaseerd zal dit wel voldoen.
Je kan eventueel nog 4GB RAM nemen. En een SSD van 64GB nemen. Of gewoon een goedkope hardeschijf (eventueel 2e hands)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,45€ 41,45
1ASRock FM2A75M-DGS€ 51,95€ 51,95
1AOpen H425C€ 45,-€ 45,-
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 43,30€ 43,30
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 78,90€ 78,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,60

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
P_Tingen schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:58:
Is het niet makkelijker om alsnog een tweede VGA kaartje erbij te prikken? Als je je pc gekocht hebt zoals je op 16 sep zei, heb je vermoedelijk nog wel een beetje budget over. En anders laat je de keetbezoekers lappen.

Ik zit niet zo in de videokaarten maar een een snelle zoekactie levert me bv de Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI op voor 30 piek.

Gezien het gezeik wat je ermee hebt, zou ik er persoonlijk wel 3 tientjes voor over hebben.
Hoe wil je een 2e videokaart in een systeem zetten waar er maar 1 inpast?
mirno schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:00:
Ik zelfs zou voor een AMD systeem gaan.
Puur op een goedkoop budget gebaseerd zal dit wel voldoen.
Je kan eventueel nog 4GB RAM nemen. En een SSD van 64GB nemen. Of gewoon een goedkope hardeschijf (eventueel 2e hands)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,45€ 41,45
1ASRock FM2A75M-DGS€ 51,95€ 51,95
1AOpen H425C€ 45,-€ 45,-
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 43,30€ 43,30
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 78,90€ 78,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,60
Er draait dus al een klein half jaar een systeem.

Puur een paar simpele vragen, geen hardware-advies.
2 schermen; 1 VGA 19:10 1440x900 monitor en een non-HD tv (dus ik gok met een resolutie van 1366x768) met VGA-ingang.
Een videokaart met VGA, DVI-I (dus zowel analoog als digitaal) en HDMI. Moederbord met VGA en HDMI.

Hebben momenteel dus de monitor aan de VGA-poort van de videokaart zitten en de tv aan de VGA-poort van de moederbord.

Vragen:
  • Welke manier van aansluiten zou het beste zijn? VGA van GPU naar monitor en DVI-I naar VGA adapter en dan naar tv?
  • Waar monitorinstellingen doen; bureaublad -> schermresolutie of AMD Catalyst Control Center?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-06 00:19
de instellingen gewoon doen in catalyst.
en de manier van aansluiten die jij voorstelt zou gewoon prima moeten zijn

android since G1.

• Piet91
  • Niet online
Het blijft een raar verhaal.

Vanmiddag weer eens geprobeerd, blijkt uiteindelijk:
- Videopoorten van moederbord (VGA en HDMI) werken compleet niet. Ook niet half maar gewoon niet.
- DVI-I poort van GPU geeft in iedergeval geen VGA output (via een DVI -> VGA adapter). DVI uit weten we niet wat we hebben zo geen monitor/scherm liggen met DVI input.
- HDMI en VGA van GPU werken wel.

Dus van de 5 poorten van het hele systeem werken er maar 2.

Vaag; ten eerste dat de DVI-I van de GPU geen signaal geeft (DVI-I zou prima een VGA signaal moeten geven) en dat de videopoorten op moederbord geen van 2 signaal geeft. Heeft dit te maken met het feit dat er een aparte GPU in het systeem zit en daarom de poorten uitzet ofzo?

In het Raspberry topic hier was iemand die een werkende VGA -> HDMI adapter had uit China. Eens contact mee opnemen of die ook andersom werkt (dus HDMI -> VGA) en zo ja; dan nemen we een HDMI kabel vanaf de PC en bij de tv dan die adapter van HDMI -> VGA.

Heel erg apart dat 3 van de 5 videopoorten niet werken :/

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:16
Die tv heeft dus geen HDMI poort?
Wel apart dan, DVI-I > VGA zou gewoon moeten werken. Heb je het ook al geprobeerd met één scherm tegelijk, dus dat je alleen de DVI-I poort gebruikt en niet de monitor ook aan de VGA poort hebt hangen?
Misschien dat hij dan wel werkt? Als je de videokaart gebruikt werken volgens mij doorgaans de poorten op het moederbord niet meer, dan loopt alles via de videokaart.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Piet91
  • Niet online
MartijnLoarne schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:42:
Die tv heeft dus geen HDMI poort?
Wel apart dan, DVI-I > VGA zou gewoon moeten werken. Heb je het ook al geprobeerd met één scherm tegelijk, dus dat je alleen de DVI-I poort gebruikt en niet de monitor ook aan de VGA poort hebt hangen?
Misschien dat hij dan wel werkt?
Nee, de tv heeft geen HDMI poort. Is een wat ouder LCD model.
En ja, we hebben zo ongeveer elke mogelijkheid van poorten, stekkers en combinaties geprobeerd. Bleek uiteindelijk alleen de HDMI en VGA van de GPU te werken.
Als je de videokaart gebruikt werken volgens mij doorgaans de poorten op het moederbord niet meer, dan loopt alles via de videokaart.
Oh, dat zou natuurlijk al wel het een en ander verklaren.

Ik ga contact opnemen met die persoon met de VGA -> HDMI adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
Dat de videouitgangen van je moederbord niet werken is logisch. Je moet specifiek instellen in je bios dat je dual graphics wilt gebruiken. Normaal gesproken zet je bios de IGP uit wanneer je een discrete videokaart toevoegt. Zorg dus even dat dit goed ingesteld staat.

Vervolgens moet je het 1 en ander goed instellen in CCC. Let wel even op dat CCC beide GPU's goed ziet (de IGP en de losse videokaart). Je had een AMD A6 gekocht toch?

Let ook op of de gebruikte DVI poorten DVI-I of DVI-D zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 01-03-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
jaapsander schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:15:
Dat de videouitgangen van je moederbord niet werken is logisch. Je moet specifiek instellen in je bios dat je dual graphics wilt gebruiken. Normaal gesproken zet je bios de IGP uit wanneer je een discrete videokaart toevoegt. Zorg dus even dat dit goed ingesteld staat.
Check. Zal hier naar proberen te kijken.
Dus met een discrete GPU zijn altijd de moederbord video-uitgangen pertinent uitgeschakeld dus?
Weet ik dat ook weer.
Vervolgens moet je het 1 en ander goed instellen in CCC. Let wel even op dat CCC beide GPU's goed ziet (de IGP en de losse videokaart). Je had een AMD A6 gekocht toch?
Jep: pricewatch: AMD Fusion A6-3500 Boxed
Let ook op of de gebruikte DVI poorten DVI-I of DVI-D zijn.
De poort van de GPU is DVI-I: pricewatch: XFX Radeon HD 6450

Dat verklaart al een heleboel; dat met een aparte GPU de moederbord video-uitgangenniet werken. Wat ik dan alleen vreemd vind is dat de DVI-I poort van de GPU via een DVI->VGA adapter geen output geeft...

[ Voor 18% gewijzigd door Piet91 op 01-03-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ik zou eens goed googlen of die HD6450 dual analog output ondersteunt. Ik weet dit zo niet uit mijn hoofd. Tegenwoordig kijk ik alleen nog maar naar digitale uitgangen ;). Maar door de IGP en de videokaart tegelijk aan de praat te krijgen (door dual graphics aan te zetten) moet dit prima willen. Echter is dit niet iets wat out of the box goed werkt, je moet dus wel even wat tijd stoppen om je bios en je GPU drivers goed in te stellen.

Ik zie op blz 22 van je manual (surround display feature) staan hoe het het 1 en ander in moet stellen
ftp://europe.asrock.com/manual/A75M-ITX.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door jaapsander op 01-03-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik zou eventueel een mail kunnen sturen naar XFX maar het heeft alle schijn tegen dat het niet Dual Analog output ondersteunt. Bovendien; wij hebben ook getest met alleen de DVI-I poort aangesloten (via DVI -> VGA adapter); we hadden toen ook geen beeld. Dus óf de adapter is kapot of de hele DVI poort is kapot.
(Helaas geen DVI monitor aanwezig dus we kunnen ook niet kijken of DVI signaal wél werkt)

Maar als ik het goed begrijp; als we de BIOS goed instellen en Dual Graphics instellen/aanzetten; zouden de poorten op de moederbord weer bruikbaar moeten zijn; zo lees ik althans het volgende van de gebruiksaanwijzing van Asrock:
This motherboard supports surround display upgrade. With the internal VGA output
support (D-Sub and HDMI) and external add-on PCI Express VGA cards, you can
easily enjoy the benefits of surround display feature.
(...)
If you do not adjust the UEFI setup, the default value of “Share Memory”, [Auto], will
disable D-Sub function when the add-on VGA card is inserted to this
motherboard.
Dat zou erg handig zijn want dan kunnen we gewoon de VGA-poort van moederbord gebruiken.

Want de tv is VGA en er ligt een 10 meter VGA kabel naar die tv. Als die kabel goed werkt (en die heeft gewerkt; in het begin bleek deze signaal door te geven; maar nu lijkt is soms ook niet te werken; kortsluiting ergens in die lange kabel?) dan is het het handigst om die op de VGA van de moederbord of GPU aan te sluiten (en dus niet op DVI) en de monitor op de andere VGA.

Werkt dat óók niet, dan moeten we zo'n HDMI -> VGA adapter kopen (zoiets) en die tussen een HDMI poort en de lange VGA kabel doen.

Als allerlaatste optie blijft dan over om de lange VGA-kabel te vervangen door een HDMI kabel (rotklus; want loopt overal langs), deze aan te sluiten op een HDMI poort en bij de tv zo'n HDMI -> VGA adapter te doen.

Maar nu moeten we dus eigenlijk nóg een keer naar die pc toe, BIOS en CCC goed instellen en heel erg hard hopen dat het dan eindelijk werkt :/ ...

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 01-03-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Mits je hardware in orde is moet het gewoon lukken. De situatie beschreven in de manual die ik linkte is precies de situatie die jij omschrijft. Test ook eerst even de afzonderlijke kabels op je pc monitor om kabelbreuken uit te sluiten.

Overigens zou ik persoonlijk niet gaan prutsen met HDMI -> VGA converters voordat je zeker weet dat je kabels gewoon in orde zijn. Voor 10M HDMI kabel en zo'n converter ben je zo 50-75 euro verder.

[ Voor 29% gewijzigd door jaapsander op 01-03-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492998

Val net in dit topic, maar als je met de XFX kaart al twee video-uitgangen op een niet al te slechte videokaart hebt, wat is dan het punt van een A6 processor?
Is bijv. een X4 640 niet interessanter in dit geval? Een duidelijk snellere processor dan de A6 voor een vergelijkbaar bedrag, enige nadeel is dat het een cpu is die iets meer stroom vraagt.

Dan heb je ook in plaats van een FM1 socket een AM3, en daarmee ook iets voordeliger moederborden. Vraag is alleen: Wil je een stap meer cpu power uitruilen voor een technisch ouder platform?

En anders, is deze post van even terug in dit topic dan niet een prima optie? (alleen dan wel de XFX 6450 graka)

Chips, sorry beste mensen, om één of andere reden zag ik (of toonde m'n browser) niet meer dan de eerste pagina van dit topic. Zie bovenstaande liefst als niet gepost als je wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 492998 op 01-03-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik had 10M HDMI-kabel besteld en een HDMI -> VGA-converter. Beide uit China dus geen grote schade.

Ik heb ze beide even getest op m'n laptop naar tv (thuis) en afzonderlijk van elkaar werkt prima.
Zodra ik echter laptop --> 10M HDMI-kabel --> HDMI-female->HDMI-female adapter --> HDMI->VGA-converter doen werkt het niet meer.
Ik ben bang dat die converter een te zwak signaal krijgt uit de lange HDMI-kabel?

Ik wordt zo schijtziek dat wat hoort te werken gewoon niet wil werken. Het helpt ook niet dat we niet zo even uit kunnen proberen want de keet staat hier niet bij huis. Vreemde is dat we het wel aan de praat hebben gehad. We hebben daadwerkelijk een keer monitor en tv tegelijk kunnen gebruiken. (via de daar liggende 10M VGA-kabel)

Omdat we vermoeden dat de huidige 10M VGA-kabel die al in de keet ligt (lees; weggewerkt) problemen 'lijkt' te geven wil m'n broer maar weer een 10M VGA-kabel bestellen.

Wat ik nu nog kan doen:
- Naar locatie gaan en BIOS én CCC juist in stellen. Dit zou de HDMI en VGA poorten van moederbord weer bruikbaar moeten maken. (zo te lezen niet beiden tegelijk)
- Dan monitor op moederbord VGA en tv (via al daar liggende 10M VGA-kabel) op VGA van GPU aansluiten. (of andersom) En dan heel erg hopen dat dat wél werkt.
- Desnoods een HDMI poort van moederbord of GPU gebruiken, hierop de HDMI->VGA-converter doen en daarop de 10M VGA kabel.
- Zo niet; nieuwe 10M VGA-kabel kopen en zelfde nog een keer proberen.
- Nog niet; dan is het gewoon onmogelijk en moeten ze (willen ze tv gebruiken als 2e scherm) een tv kopen met HDMI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapsander
Je stappenlijst ziet er redelijk goed uit, maar er zijn nog een aantal dingen die je niet helemaal goed aanpakt. Wanneer je gaat testen moet je niet met meerdere variabelen werken.

Oftewel je moet eerst het bios en GPU drivers goed instellen zodat je Dual Graphics werkt. Dit moet je dus testen door de monitor aan te sluiten en ook de tv met een korte kabel die werkt (je moet dus waarschijnlijk de monitor of de tv verplaatsen). Zo kun je testen of de opstelling werkt. Op het moment dat dit werkt moet je pas die 10m vga kabel gaan gebruiken. Doet je setup het goed, dan ben je klaar, doet deze het niet goed, dan moet je die vga kabel vervangen.

Zorg in ieder geval dat je per testje maar met 1 "onstabiele" factor test. Een nieuwe TV met HDMI is (prijs buiten beschouwing) ideaal natuurlijk, maar de setup zoals je die beschrijft moet gewoon prima werken. Het kost alleen wel wat tijd om te configureren en te testen en misschien moeten er kwalitatief wat betere analoge kabels aangeschaft worden om die afstand te overbruggen. Maar dat weet je natuurlijk pas na het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Bijna 4 jaar later weer een kick.

Ga straks deze SSD bestellen: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB
De 64GB die er nu in zit wordt wel erg klein.

Daarnaast maar weer eens proberen of we weer de twee schermen (monitor en TV) aan de praat kunnen krijgen. Gaat dus om een Acer AL1916w monitor met een resolutie van 1440*900 en een onbekende non-HD tv (dus waarschijnlijk 1366x768). Beiden met alleen een VGA-input.

Om te dupliceren moet dus de resolutie van de monitor omlaag gehaald worden (waarschijnlijk niet zo'n groot probleem tijdens gebruik) en dan zou het dus eigenlijk moeten werken met deze hardware.
Geschiedenis leert echter anders (nooit aan de praat gekregen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-06 18:19
Er worden tegenwoordig veel schermen weggedaan met lagere resoluties dan 1080p met tenminste dvi-d input. Ik zou in plaats van energie steken in een splitter oplossing, de energie bewaren om rond te vragen of niet iemand toevallig een monitor op zolder heeft staan oid. Ook kun je mogelijk bij plaatselijke tweedehands winkeltjes iets ophalen voor een tientje of als het om vrijwilligerswerk m.b.t. jongeren van de straat houden oid gaat misschien zelfs gratis. Ook kun je op V&A kijken, categorie: Monitoren, zelfs hier is al een optie die je gratis mag ophalen.

Splitters geven, zeker op een analoog signaal, altijd gezeur. Inactieve (lees: zonder externe stroomaansluiting) HDMI -> VGA converters werken per definitie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
lactaxative schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:09:
Er worden tegenwoordig veel schermen weggedaan met lagere resoluties dan 1080p met tenminste dvi-d input. Ik zou in plaats van energie steken in een splitter oplossing, de energie bewaren om rond te vragen of niet iemand toevallig een monitor op zolder heeft staan oid. Ook kun je mogelijk bij plaatselijke tweedehands winkeltjes iets ophalen voor een tientje of als het om vrijwilligerswerk m.b.t. jongeren van de straat houden oid gaat misschien zelfs gratis. Ook kun je op V&A kijken, categorie: Monitoren, zelfs hier is al een optie die je gratis mag ophalen.

Splitters geven, zeker op een analoog signaal, altijd gezeur. Inactieve (lees: zonder externe stroomaansluiting) HDMI -> VGA converters werken per definitie niet.
Als de BIOS/UEFI en Catalyst Control Center goed staat ingesteld zoals beschreven op pagina 22 van moederboard manual, dan zou beide monitoren met een VGA-kabel aangesloten moeten kunnen worden zonder enige noodzaak voor splitters/adapters e.d.

PC komt deze kant toch op (om oude SSD te klonen, verwijderen en nieuwe SSD erin) en heb net een oude monitor opgescharreld met VGA-input. Onze TV hier heeft o.a. een VGA-input dus zou de beoogde setup hier moeten kunnen nabootsen. Heb alleen nog maar 1 VGA-kabel gevonden; moet dus nog een 2e zien te vinden.
Misschien kunnen we de VGA-kabel van de keet (korte tussen PC en monitor) wel gebruiken.

Het alle makkelijkste is natuurlijk een 1080p monitor en 1080p TV te kopen en alles aan te sluiten d.m.v. HDMI maar dat is natuurlijk ook de duurste mogelijkheid. En dan moet dat ook nog maar werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Update:

- PC is opgehaald. Geen van de moederboard outputs werken wanneer de GPU geïnstalleerd is.
Haal ik de GPU eruit dan werken ze wel (althans; heb vooralsnog alleen HDMI geprobeerd).

Dus het is niet hardware-falen maar software. Wat Google zoekwerk heeft mij ook doen bedenken dat het ook aan AMD Catalyst Control Center kan liggen aangezien ik bronnen tegenkom waar men noemt dat Dual Graphics bij nieuwere versies is verwijderd.

Dus ik moet diep in de software duiken hoe en wat.

Overigens zijn een nieuwe TV en monitor (beiden 1080p voor gemak) ook een optie. Maar goed; ook al hebben we die staan; zonder bovenstaand software probleem opgelost te hebben gaan die ook niet werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-06 18:19
Ik gebruik zelf zowel de interne als een dedicated GPU van AMD met dat control center. Dit is dus geen probleem. Je moet echter de interne GPU wel aanzetten in je BIOS. Dit schakelt zichzelf namelijk uit in het geval er een dedicated kaart in het moederbord zit. Ik weet dat dat hierboven al besproken is, maar dat is lang geleden dus mogelijk vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
lactaxative schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:09:
Ik gebruik zelf zowel de interne als een dedicated GPU van AMD met dat control center. Dit is dus geen probleem. Je moet echter de interne GPU wel aanzetten in je BIOS. Dit schakelt zichzelf namelijk uit in het geval er een dedicated kaart in het moederbord zit. Ik weet dat dat hierboven al besproken is, maar dat is lang geleden dus mogelijk vergeten.
Ik dacht dat ik de hele BIOS wel goed heb ingesteld (ben er al meerdere malen langsgekomen).
Daar staat ook niets over aan/uit zetten van de interne GPU.
Iets teveel zitten prutsen (lees; hardhandig aan/uit zetten) want nu boot de PC ook niet altijd meer naar Windows.

Maar omdat dit niet meer echt om desktop advies gaat ga ik morgen hier even een nieuw topic aanmaken en hopen dat daar mensen zijn die mij kunnen helpen. Ben er eigenlijk wel een beetje doorheen...
Videokaarten & Beeldschermen

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 25-01-2017 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-06 18:40
waarom koop je geen andere monitor, een 2ehandsje met dvi moet je echt voor 1-2 tientjes kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Rrob schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:43:
waarom koop je geen andere monitor, een 2ehandsje met dvi moet je echt voor 1-2 tientjes kunnen vinden
Zolang er nog allerlei problemen spelen die ik nog niet kan oplossen/verklaren wordt er nog niets gekocht.

Op moment kan ik overigens weer in Windows komen nadat ik UEFI weer naar standaard instellingen heb gezet.

Maar ga zoals gezegd even daar een nieuw topic openen.
Pagina: 1