Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
M'n broer kwam pas bij mij of ik iets wist voor de volgende situatie. (Ze hadden ook al contact gehad met een computerboer maar die liet niets van zich horen)

Ze hebben een soort van keet waar ze met vrienden zitten. Daar staat een computer. Die keet staat op zo'n 30-40 meter achter een woning. In deze woning bevindt zich in de kelder (ja; zucht...) een modem/router. Ik weet zo niet of deze ook wifi uitzendt (ik geloof het niet).

Nou willen ze graag in die keet ook internettoegang voor die computer en ook graag bereik met hun GSM's.

Dus ik eens rondkijken wat er voor is en er is van alles te vinden. Van richtantenne's tot complete outdoor wifi antenna's. Maar ik kwam ook dit product van TP-Link tegen: pricewatch: TP-Link TL-WA5210G. (TP-Link heeft ook nog een versie die alleen op 5GHz. uitzendt maar dat lijkt me niet echt bruikbaar i.c.m. apparatuur zoals de GSM's.).
Meer informatie op de site van TP-Links zelf: http://nl.tp-link.com/pro...ryid=216&model=TL-WA5210G

Mijn idee was dus om deze 'antenne' ergens buiten te plaatsen bij die woning en met ethernetkabel naar de bestaande modem/router te verbinden. Stroom krijgt ie via de netwerkkabel d.m.v. een power-injector.
Dan voor de pc (weet zo niet of dat een vaste pc is of een laptop; maar wat er ook staat schijnt geen draadloos netwerk te kunnen ontvangen) dacht ik aan een USB wifi stick zoals (bijvoorbeeld) deze: pricewatch: TP-Link TL-WN821N
Info van deze stick op TP-Links site: http://www.tp-link.com/en...oryid=240&model=TL-WN821N.

Volgens de manual van de antenne zijn er 3 mogelijkheden:
The AP supports three operation mode types: AP Client Router, AP Router
and AP.
a) If you want to connect to your WISP, please choose AP Client Router
mode and proceed to A􀇗
b) If you want to set it as a router, please choose AP Router mode, and for
further configuration, please refer to the user guide in the resource CD;
c) If you want to set up a point-to-point connection with TL-WA5210G,
please skip to B;
If you want to set it as a repeater, please skip to C.
Bij Access Point heeft hij een bestaand wifi netwerk nodig om die vervolgens die als het ware te versterken. Maar zoals gezegd; er is (hoogstwaarschijnlijk) geen bestaand wifi netwerk, alleen bedraad.
Dus dat lijkt me dat het 'AP Client Router Mode' moet worden.

Maar nu de vragen:
1) Zou dit zoals ik het hier beschrijf moeten kunnen werken?
2) De eigenaar/zoon van woningeigenaar heeft min of meer gezegd geen antenne's aan de huismuur te willen hebben/gaten boren. Nou zijn er misschien nog wel mogelijkheden om de antenne op een paal naast de woning te zetten o.i.d. Maar stel dat die antenne alleen binnenshuis kan staan. Zou het dan nog wel werken om wifi naar die keet - zo'n 30-40 meter achter de woning - te krijgen?

Bovenstaande is allemaal nog maar een beetje rondkijken naar de mogelijkheden, of zoiets er (kan) komen is dus nog niet helemaal zeker. Ze willen het wel maar als ik nu hoor dat ze direct al problemen hebben met een antenne weet ik het nog niet zo zeker.

Alvast bedankt.

EDIT: oh, en het beste - bekabeld - is niet mogelijk. Het is erg ver dus veel graafwerk onder bestrating, schuren etc. door. Oh, en met 'GSM bereik' bedoelde ik op wifi voor hun telefoon zodat ze niet van (duur) mobiel internet gebruik hoeven te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 10-08-2012 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee hoe de situatie is, maar ik denk dat je sneller bent door gewoon een ethernet-kabel naar de keet te trekken en daar een switch op te hangen?

Let wel op dat de kabel natuurlijk 40m bloot ligt aan de elementen (vocht en vriezen) dus daar moet je mogelijk even iets op verzinnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CM-Centurion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01-2020
Ben het met MAX3400 eens, gewoon ethernet-kabel aanleggen voor stabiel internet. En ik neem aan dat je met "GSM bereik" internet bedoelt voor de phone's. Dit kan misschien doormiddel van een WLAN repeaters. Al is het makkelijker om gewoon een modem/router aan te schaffen die als WiFi accespoint kan worden ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Piet91 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 17:10:[...]

Volgens de manual van de antenne zijn er 3 mogelijkheden:

[...]

Bij Access Point heeft hij een bestaand wifi netwerk nodig om die vervolgens die als het ware te versterken. Maar zoals gezegd; er is (hoogstwaarschijnlijk) geen bestaand wifi netwerk, alleen bedraad.
Dus dat lijkt me dat het 'AP Client Router Mode' moet worden.
Wat een ranzige foute terminologie gebruikt TP-Link hier :r

Die drie modi heten voor de rest van de wereld gewoon:

1) repeater
2) access point
3) bridge

Geen van drieen functioneert als een router. Wat jij waarschijnlijk wilt is optie 2, dit ding als AP te gebruiken en bedraad aan te sluiten op de bestaande router in de kelder.
Maar nu de vragen:
1) Zou dit zoals ik het hier beschrijf moeten kunnen werken?
Ervan uitgaande dat jij die blaat van TP-link goed begrepen heb en ik jou: ja ;)
2) De eigenaar/zoon van woningeigenaar heeft min of meer gezegd geen antenne's aan de huismuur te willen hebben/gaten boren. Nou zijn er misschien nog wel mogelijkheden om de antenne op een paal naast de woning te zetten o.i.d. Maar stel dat die antenne alleen binnenshuis kan staan. Zou het dan nog wel werken om wifi naar die keet - zo'n 30-40 meter achter de woning - te krijgen?
Afstanden zijn bij WiFi minder relevant dan obstakels. 30-40m met line-of-sight (en dus geen bakstenen laat staan betonnen muren) is prima te doen. 3 of 4 meter met gewapend beton ertussen is al teveel.
Bovenstaande is allemaal nog maar een beetje rondkijken naar de mogelijkheden, of zoiets er (kan) komen is dus nog niet helemaal zeker. Ze willen het wel maar als ik nu hoor dat ze direct al problemen hebben met een antenne weet ik het nog niet zo zeker.
Alvast bedankt.
Het is kiezen of delen. Als ze betrouwbaar internet willen zal er ofwel een UTP-kabel moeten komen (beste optie, een beetje boer kan gewoon een sleuf graven, daar PVC buisje in met UTP er doorheen), danwel antennes die elkaar kunnen zien. Als zij niet willen graven en niets willen zien is het moment aangebroken om beleefd maar duidelijk te bedanken voor de klus :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Sorry. Ik dacht al dat ik iets was vergeten te melden O-) .
Ethernetkabel is niet echt een optie. Dat zou 30-40 meter gleuf graven worden langs schuren, onder bestrating door en dat is nou niet echt een aantrekkelijke optie. Daarom leek mij deze TP-Link wel interessant omdat dit een antenne is die gericht uitzendt en interessante (theoretische) afstanden zou moeten kunnen afleggen.
MAX3400 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 17:14:
Geen idee hoe de situatie is, maar ik denk dat je sneller bent door gewoon een ethernet-kabel naar de keet te trekken en daar een switch op te hangen?

Let wel op dat de kabel natuurlijk 40m bloot ligt aan de elementen (vocht en vriezen) dus daar moet je mogelijk even iets op verzinnen.
Dit is inderdaad het eerste wat ik 'm zei; bekabeld met in de keet een routertje in AP-mode want dat werkt gewoon.
Maar zoals gezegd; geen optie.
dion_b schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 18:00:
Geen van drieen functioneert als een router. Wat jij waarschijnlijk wilt is optie 2, dit ding als AP te gebruiken en bedraad aan te sluiten op de bestaande router in de kelder.
Hoe jij het daar beschrijft is inderdaad de bedoeling. Maar dan moet ik inderdaad wel even de goeie methode nemen. Want ik heb nog even een uitgebreidere manual van de site gelezen en geprobeerd te begrijpen heo en wat.
Zij hebben geloof ik over 3 'primaire' OPERATION modes (AP Client Router, AP router en AP).

AP client router operation mode is voor gebruik met een WISP (Wireless Internet Service Provider). Dat is als je internet draadloos van je provider aangeleverd krijgt (i.p.v. via de (coax)kabel). Bijvoorbeeld met een grote antennemast ergens (zoals wij hier GSM-masten hebben) Dus dan ontvangt de TP-Link (die gericht staat op de WISP-mast) het draadloze signaal van je WISP en die levert het dan bedraad aan je eigen pc/netwerk. De ethernetpoort van de TP-Link werkt dan als LAN-poort.

In AP Router operation mode werkt het wel degelijk als router. De ethernetpoort van de TP-Link sluit je aan op je modem en de TP-Link zorgt dan voor je eigen draadloos netwerk. Verschil met een normale router is dan dat je geen extra LAN-poorten hebt op je router en dat je wifi-signaal sterk gericht is.

In AP operation mode kun je 2 dingen doen:
Met behulp van 2 van deze TP-Link die naar elkaar gericht staan kun je een verbinding met elkaar maken. Op elkaar gericht zou dit volgens hen zo'n 15KM bedragen en zo'n 50KM met aparte speciale antenne's. ( 8)7 )
En je kunt in AP operation mode de TP-Links als AP kunnen gebruiken; pikt het bestaande wifi-signaal op en stuurt dat nog een keer door.

Wat ik dus wil is signaal bedraad binnenkrijgen (want geen bestaand wifi-netwerk) en signaal gericht uitzenden. Dus ik moet 'm NIET in AP mode zetten maar in AP Router mode en dan net zo instellen als je een normale router instelt als access point.
Afstanden zijn bij WiFi minder relevant dan obstakels. 30-40m met line-of-sight (en dus geen bakstenen laat staan betonnen muren) is prima te doen. 3 of 4 meter met gewapend beton ertussen is al teveel.
Dat is mij bekend. Daarom had ik ook gehoopt dat zij gewoon goedvonden dat ze deze TP-Link ergens buiten konden hangen/zetten met 1(!) gaatje boren voor de ethernetkabel. Maar als ze dát al te veel vinden...
Daarom was een extra vraag van mij; als we de TP-Link binnen neer zetten (in iedergeval zo ver mogelijk richting de keet en gericht op die keet) of we dan nog signaal krijgen. Zal wel zelfde werken als normale router maar omdat deze gericht is (en wat hoger zendvermogen) misschien iets (íéts) minder last.
Het is kiezen of delen. Als ze betrouwbaar internet willen zal er ofwel een UTP-kabel moeten komen (beste optie, een beetje boer kan gewoon een sleuf graven, daar PVC buisje in met UTP er doorheen), danwel antennes die elkaar kunnen zien. Als zij niet willen graven en niets willen zien is het moment aangebroken om beleefd maar duidelijk te bedanken voor de klus :z
Jep. Als ze wifi in de keet willen mogen ze óf:
- Een flinke (lange) geul graven overal langs met een router in de keet.
- Deze TP-Link ergens buiten neerzetten/hangen gericht op de keet. (Hoogstens ong. 1 (buiten)muur ertussen).

Kan/wil geen van beide; dan is het wat mij betreft dan ook maar einde verhaal want dan willen ze dus eigenlijk iets onmogelijks.

Maar mochten ze toch deze TP-Link goedvinden zou zo'n USB-wifi stick in de pc toch wel moeten werken? Desnoods een USB-verlengkabel tussen PC en stick zodat stick bij een raam van de keet kan liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 10-08-2012 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 23:33

painkill

Pain(k)(ill)

Momenteel heb ik met een acces point en repeater van tp-link ongeveer 20m naast de repeater nog bereik. Met meerdere mensen hierop gaan en het werkt sowieso niet meer..

Dus ze mogen kiezen of wat stenen optillen en er een kabeltje onder drukken, of niet zeuren en 3g gebruiken met een hotspot op 1 van de mobiels (elke week iemand anders bv)..

[ Voor 7% gewijzigd door painkill op 10-08-2012 19:01 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 13:00

dodo79

witte dikke tonnie

wat ik hier niet terug zie is of die keet voorzien is van stroom.
Als dat wel zo is kan je toch via het stroomnet gaan icm een ap in de keet??
pricewatch: TP-Link TL-PA211 Starter Kit

[ Voor 0% gewijzigd door dodo79 op 10-08-2012 19:05 . Reden: typo ]

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
dodo79 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:04:
wat ik hier niet terug zie is of die keet voorzien is van stroom.
Als dat wel zo is kan je toch via het stroomnet gaan icm een ap in de keet??
pricewatch: TP-Link TL-PA211 Starter Kit
Er is stroom in de keet. Powerline heb ik eerlijk gezegd nog niet aangedacht maar ik gok dat qua stroom het een puinhoop is. Afgetapt van een andere schuur welke misschien wel z'n eigen groepen heeft en die weer naar de woning gaat o.i.d. Gaat dat dan nog wel werken? Zou dat niet een vrij wilde gok zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 13:00

dodo79

witte dikke tonnie

dat het een andere groep is ,is niet boeiend, zolang beide apparaatjes maar op dezelfde fase zit.
En of het werkt.... tja, ik zou het gewoon proberen voor die 30 euro...

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Als m'n broer terug is zal ik 'm de keuze voorleggen:
- Kabel naar de keet
- Gokken met powerline adapters
- De genoemde TP-Link antenne ergens (buiten het liefst) plaatsen.

Wordt het geen van 3; dan wordt het einde verhaal wat mij betreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Postduiven trainen om IP-verkeer (op USB-stick) van/naar de keet & modem te brengen? :9

Succes in ieder geval; als er toch iets gaat gebeuren, laat even weten welke oplossing of apparatuur je gaat inzetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Een flinke antenne buiten hangen zou genoeg moeten zijn, tenzij:
- Er obstakels in de weg staan, helemaal vlak zou namelijk makkelijk lukken
- De keet niet van metaal is en als kooi van faradai werkt.

Die laatste lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Maar ik denk dat buiten een tuinpaaltje meppen en daar de al genoemde WA5210G aanhangen gewoon genoeg moet zijn. Dat paaltje plaats je dan zo dicht bij die keet als mogelijk, dus bijvoorbeeld net voordat de bestrating die in de weg ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Piet91 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 18:57:
[...]

Hoe jij het daar beschrijft is inderdaad de bedoeling. Maar dan moet ik inderdaad wel even de goeie methode nemen. Want ik heb nog even een uitgebreidere manual van de site gelezen en geprobeerd te begrijpen heo en wat.
Zij hebben geloof ik over 3 'primaire' OPERATION modes (AP Client Router, AP router en AP).

AP client router operation mode is voor gebruik met een WISP (Wireless Internet Service Provider). Dat is als je internet draadloos van je provider aangeleverd krijgt (i.p.v. via de (coax)kabel). Bijvoorbeeld met een grote antennemast ergens (zoals wij hier GSM-masten hebben) Dus dan ontvangt de TP-Link (die gericht staat op de WISP-mast) het draadloze signaal van je WISP en die levert het dan bedraad aan je eigen pc/netwerk. De ethernetpoort van de TP-Link werkt dan als LAN-poort.
Oftewel veel geblaat voor repeater :z
In AP Router operation mode werkt het wel degelijk als router. De ethernetpoort van de TP-Link sluit je aan op je modem en de TP-Link zorgt dan voor je eigen draadloos netwerk. Verschil met een normale router is dan dat je geen extra LAN-poorten hebt op je router en dat je wifi-signaal sterk gericht is.
Je weet toch dat een router een apparaat is wat twee netwerken van elkaar scheidt maar ook verbindt. Twee verschillende media (ethernet/WiFi) koppelen in een netwerk doet een bridge, als het naar WiFi is noem je zo'n bridge een Access Point. Het zou pas een router zijn als aan beide zijden ervan een ander subnet zit :o
In AP operation mode kun je 2 dingen doen:
Met behulp van 2 van deze TP-Link die naar elkaar gericht staan kun je een verbinding met elkaar maken. Op elkaar gericht zou dit volgens hen zo'n 15KM bedragen en zo'n 50KM met aparte speciale antenne's. ( 8)7 )
En je kunt in AP operation mode de TP-Links als AP kunnen gebruiken; pikt het bestaande wifi-signaal op en stuurt dat nog een keer door.
Bestaande WiFi oppikken en doorzetten is geen AP, dat is repeater, oftewel functie 1 zoals beschreven.
Wat ik dus wil is signaal bedraad binnenkrijgen (want geen bestaand wifi-netwerk) en signaal gericht uitzenden. Dus ik moet 'm NIET in AP mode zetten maar in AP Router mode en dan net zo instellen als je een normale router instelt als access point.
Je wilt nadrukkelijk geen router, alleen een AP. Eerlijk gezegd zou ik dit apparaat afraden alleen al omwille van de hoogst verwarrende en onjuiste begrippen die ze gebruiken.
Maar mochten ze toch deze TP-Link goedvinden zou zo'n USB-wifi stick in de pc toch wel moeten werken? Desnoods een USB-verlengkabel tussen PC en stick zodat stick bij een raam van de keet kan liggen.
Nee. Een grote richtantenne aan de ene kant en een flutstickje aan de andere kant gaat niet werken. De zwakste schakel bepaalt de verbinding, dat is hier die USB-stickje. Wat je wilt is twee apparaten met forse antenne, eentje als AP ingesteld in het huis,de ander als wireless bridge ingesteld in het keetje.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garcia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11-2021
Mogelijk is een "Netgear Powerline HD Ethernet Adapter kit" (of iets soortgelijks) een optie?

There will always be someone smarter than me. Don't just assume you're it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
2x http://www.i4wifi.eu/Mikr...v5n2tqunfj1u2gc1ci5s5bca3

Haal netjes 100 mbit over 600 mtr :-)

Grotere afstand is ook geen probleem

YouTube: Mikrotik sxt-5d -- 433ah 16dbi90º -- 26kms

[ Voor 30% gewijzigd door bgrr op 10-08-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:29
Zoiets zou ik ook doen... een 5Ghz point-2-point verbinding en dan in de schuur/keet een eigen accesspoint tbv de lokale clients.

Heb zelf laatst een setje van Engenius geplaatst
pricewatch unsorted: EnGenius Senao ENH-500 - Wireless-A / N Outdoor

Deze gebruikt omdat een klant ging verhuizen en de glasvezel een (te) lange levertijd had. Dichtsbijzijnde aansluiting zat op zo'n 400meter, daar 1 neergezet, en bij hun.
Ik haalde 100Mbit download / 100Mbit upload... en dat was vermoedelijk alleen omdat de betreffende switchpoort 100Mbit was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:43:
Oftewel veel geblaat voor repeater :z
Een repeater is om bijv. je eigen wifi netwerk te ontvangen en weer uitzenden/versterken idd. Maar dit apparaat ontvangt een signaal (900 MHz, 2.4 GHz, 4.9, 5.2, 5.4, 5.7, and 5.8 GHz en UHF) van je provider en zet dit om in je eigen privé netwerk (dat je aansluit op de ethernetkabel van deze TP-Link).
Dus draadloos provider netwerk naar bedraad privé netwerk.
(deze TP-Link ondersteunt natuurlijk geen 900MHz, 4.9GHz e.d. maar het idee is hetzelfde)
Je weet toch dat een router een apparaat is wat twee netwerken van elkaar scheidt maar ook verbindt. Twee verschillende media (ethernet/WiFi) koppelen in een netwerk doet een bridge, als het naar WiFi is noem je zo'n bridge een Access Point. Het zou pas een router zijn als aan beide zijden ervan een ander subnet zit :o
Dat weet ik. Zo hebben wij hier thuis de TP-Link TL-WR1043ND gekoppeld aan de Ziggo Ubee modem. De TP-Link werkt hier als router en de Ubee dus in bridge-modes. In plaats van deze WR1043ND zouden wij ook deze TP-Link antenne kunnen gebruiken. Werkt precies hetzelfde. Maar dan hebben we geen extra LAN-poorten meer (TP-Link heeft immers de inkomende WAN en 4 uitgaande LAN en de antenne TP-Link in deze constructie alleen WAN). Plus het wifi-signaal wordt dat sterk 1 kant opgericht.
Bestaande WiFi oppikken en doorzetten is geen AP, dat is repeater, oftewel functie 1 zoals beschreven.
Klopt. Maar wat ik met die laatste zin bedoelde is dat de TP-Link antenne een bestaand wifi-netwerk kan opvangen (bijv. je eigen) en die weer bedraad via z'n ethernetpoort kan doorgeven. Dus wifi->ethernet.
Je wilt nadrukkelijk geen router, alleen een AP. Eerlijk gezegd zou ik dit apparaat afraden alleen al omwille van de hoogst verwarrende en onjuiste begrippen die ze gebruiken.
Nee. Ik wil de volgende situatie: modem/router -> antenne. Wat ook wel eens gebeurd is dat je een router achter router zet. De 2e router doet dan niet aan DHCP e.d. en werkt alleen als accesspoint. Dat moet deze TP-Link antenne ook doen. Dus niet draadloos versterken maar ethernet naar wifi omzetten.

Dat TP-Link het niet allemaal even logisch formuleert ben ik met je eens. Maar daarom maar direct omzeilen is ook een beetje overhaast.
Nee. Een grote richtantenne aan de ene kant en een flutstickje aan de andere kant gaat niet werken. De zwakste schakel bepaalt de verbinding, dat is hier die USB-stickje.
Daar heb je een punt. Maar je hebt hier over een situatie waar niets tussen de TP-Link antenne en de USB-stick zit. De TP-Link is min of meer een patch-antenne van een zendvermogen dat hoger is dan normaal. Net als de RF-verbindingen in de multicopter wereld waar ik me nu begeeft werkt ook zoiets.

Je zet op de grond bij je besturing een patch-antenne die je richt op je multicopter. Op je multicopter hoeft niet per se een betere antenne te zitten dankzij die patch-antenne. Maar een betere antenne op de multicopter zou inderdaad wel een stabielere verbinding geven en grotere range. Dit is exact de zeflde situatie, zelfs dezelfde frequentie. (multicopters werken ook op 2.4GHz.). En we praten hier over 30 meter afstand tussen de TP-Link antenne en de keet zonder muren o.i.d. (mits de antenne buiten geplaatst kan worden). Die 30 meter zou met een standaard router met omni-directionale antenne's gehaald kunnen worden. Zeker met een dergelijke patch-antenne als dit zou dit moeten kunnen.
Wat je wilt is twee apparaten met forse antenne, eentje als AP ingesteld in het huis,de ander als wireless bridge ingesteld in het keetje.
Mocht alleen de antenne aan de woning en de USB-stick/mobieltjes in de keet niet genoeg zijn, dan kunnen we altijd nog zo'n TP-Link antenne bij de keet ophangen. Volgens TP-Links moet je daar kilometers mee halen met die setup. Wel k*t dat ze dan ook nog een routertje in de keet moeten zetten voor wifi daar (en bedraad voor pc) maar dat is van later zorg.

En bgrr en DJSmiley; bedankt voor jullie suggesties maar ik denk dat we het eerst maar eens met die TP-Link antenne proberen (of natuurlijk ethernetkabel tusssen woning en huis). Desnoods 2 stuks (bij woning en bij keet). Dat zou meer dan voldoende moeten zijn. En persoonlijk denk ik dat ze echt geen €150-300+ over hebben voor wat draadloos netwerk in een keet. ;)

EDIT: TP-Link zelf zegt het volgende:
The TL-WA5210G 2.4GHz High Power Wireless Outdoor CPE provides 3 operation modes for
multi-user to access the Internet: AP client router, AP router and AP. In AP client router mode, it
works as a WISP CPE and can access the Internet wirelessly via your WISP. In AP router mode, it
can access the Internet via an ADSL/Cable Modem, while sharing data wirelessly. In AP mode it
can work in various modes, such as Access Point/Client/WDS Bridge/Repeater.

(...)

AP Client Router: In this mode, the device enables multiusers to share Internet from WISP.
The LAN port devices share the same IP from WISP through Wireless port. While connecting
to WISP, the Wireless port works as a WAN port at AP Client Router mode. The Ethernet port
acts as a LAN port.
􀂾 AP Router: In this mode, the device enables multiusers to share Internet via ADSL/Cable
Modem. The wireless port share the same IP to ISP through Ethernet WAN port. The Wireless
port acts the same as a LAN port while at AP Router mode.
􀂾 AP: In this mode, the device allows wireless communication devices to connect to a wireless
network by using WIFI. The Ethernet port and the wireless port both work as LAN ports.

(...)

AP provides five operational modes: Access Point, Client, Repeater, Bridge (point to point),
Bridge (point to Multi-point).

[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 11-08-2012 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt het hier (weer) over drie routers op een rij, die in de kelder, die op de muur in het huis en nog eentje in de keet. Wil je echt drie verschillend netwerken die niet met elkaar kunnen communiceren :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 01:40:
Je hebt het hier (weer) over drie routers op een rij, die in de kelder, die op de muur in het huis en nog eentje in de keet. Wil je echt drie verschillend netwerken die niet met elkaar kunnen communiceren :?
Nee. Er staat een (waarschijnlijk ADSL) modem/router in de kelder. Vandaar trek ik een ethernetkabel naar buiten waar ik de TP-Link antenne neerzet. Deze stel ik zo in dat deze een wifi-signaal uitzendt richting de keet. In de keet vangen we dit signaal weer op met die TP-Link USB-stick voor de pc en de GSM's.

Omdat de afstand maar zo'n 30 meter (zonder obstructies) is zou i.p.v. de TP-Link antenne opzich ook wel een normale router neer kunnen zetten. Deze zou dan wel in bijv. AP mode gezet kunnen worden, dus DHCP e.d. uit. Deze TP-Link kan het zelfde als een normale router alleen deze antenne kan 1 richting op 'stralen'.

Maar ja, ik moet eerst maar eens wat van hen horen of ze überhaupt wel iets willen want als ze zelfs zo'n kleine antenne al te veel vinden 8)7 ...

EDIT: heb 'm de mogelijkheden voorgelegd (Powerline, antenne en kabel) en hij zal wel wat overleggen denk ik.
Ik gok dat ze eerst de gok wagen met Powerline, wel jammer dat je dan nog een extra router/AP nodig hebt in de keet voor de wifi daar maar daar wil hij maar al te graag onze eigen router (pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND) voor opofferen want die heeft vrij beroerd bereik in ons huis (onze oude pricewatch: Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik had nog meer/beter bereik) en wil hij een betere router hier thuis).

Daarna denk ik dat ze de antenne proberen.

[ Voor 25% gewijzigd door Piet91 op 11-08-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
M'n broer gaat het eerst proberen met zo'n powerline adapter. Dus die bestel ik zo even samen met een goedkope switch (router/modem heeft geen poorten over).

Ben benieuwd of dat gaat werken.

EDIT: in theorie kunnen die TP-Link powerline adapter 200Mbps halen, switch is 100Mbps of 1000Mbps. Een non-gigabit switch is toch voldoende? Die hogere snelheden gaat ze toch niet halen/nodig hebben.
Twijfel overigens over de TP-Link powerline met of zonder doorvoer van AC. Dat plus sneller switch scheelt in totaal wel weer €20...

[ Voor 46% gewijzigd door Piet91 op 13-08-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kost een Gb switch dan zoveel meer dan 100Mb? Laatste keer dat ik keek had je voor EUR 14 al een Gb switch. Ik zou met het oog op de toekomst gewoon Gb nemen, dan zijn die switches ook elders inzetbaar.

Verder mbt powerline - tja, je weet het gewoon niet. Toevallig vandaag op het werk een setje van Sitecom getest. Ze adverteren met "500Mbps" maar er zit maar een 10/100 NIC op |:( - IRL haalden we 45-55Mb/s in beide richtingen in een verre van optimale situatie - maar überhaupt verbinding krijgen lukte pas na drie locaties proberen. Ik ga dat setje vanavond thuis uitproberen, dat is waarschijnlijk een stuk beter met jullie situatie te vergelijken, al kom ik daar niet verder dan 15m, dus wat dan ook ik haal zal beter zijn dat wat jullie kunnen verwachten.

Wat bedoel je trouwens met "doorvoer van AC"? - je overweegt hopelijk toch niet een WiFi 802.11pre-ac AP? Nog los van het feit dat de ac-standaard nog niet vastgelegd is, is het weer zo'n techniek die meer snelheid levert bij perfect signaal op korte afstanden, maar niets toevoegd qua bereik of snelheid bij slechter signaal. Je gaat in jouw situatie echt niet meer halen met WiFi-ac dan met 5GHz WiFi-n, en ik denk eerlijk gezegd dat je met WiFi-n met 2.4GHz beter uit bent op zo'n afstand. WiFi-ac werkt enkel in 5GHz.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:10:
Kost een Gb switch dan zoveel meer dan 100Mb? Laatste keer dat ik keek had je voor EUR 14 al een Gb switch. Ik zou met het oog op de toekomst gewoon Gb nemen, dan zijn die switches ook elders inzetbaar.
Opzich niet zoveel meer (van internet zo'n €5-10 meer). Ga idd denk ik maar gewoon voor de 1Gbit (deze hebben we hier onder de tv staan: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D)
Verder mbt powerline - tja, je weet het gewoon niet. Toevallig vandaag op het werk een setje van Sitecom getest. Ze adverteren met "500Mbps" maar er zit maar een 10/100 NIC op |:( - IRL haalden we 45-55Mb/s in beide richtingen in een verre van optimale situatie - maar überhaupt verbinding krijgen lukte pas na drie locaties proberen. Ik ga dat setje vanavond thuis uitproberen, dat is waarschijnlijk een stuk beter met jullie situatie te vergelijken, al kom ik daar niet verder dan 15m, dus wat dan ook ik haal zal beter zijn dat wat jullie kunnen verwachten.
Ik ken powerline producten maar niet uit de praktijk. Eerlijk gezegd zou het mij verbazen als het daar bij de keet zou werken. Maar het is natuurlijk wel begrijpelijk dat ze eerst dit proberen voordat ze die antenne proberen (kabel naar antenne, antenne in zicht).
Wat bedoel je trouwens met "doorvoer van AC"? - je overweegt hopelijk toch niet een WiFi 802.11pre-ac AP? Nog los van het feit dat de ac-standaard nog niet vastgelegd is, is het weer zo'n techniek die meer snelheid levert bij perfect signaal op korte afstanden, maar niets toevoegd qua bereik of snelheid bij slechter signaal. Je gaat in jouw situatie echt niet meer halen met WiFi-ac dan met 5GHz WiFi-n, en ik denk eerlijk gezegd dat je met WiFi-n met 2.4GHz beter uit bent op zo'n afstand. WiFi-ac werkt enkel in 5GHz.
Nee, dat bedoel ik niet. :P Ik bedoel stroomdoorvoer, dus dat het stopcontact nog bruikbaar is (dus bijv. pricewatch: TP-Link TL-PA251 Starter Kit i.p.v. pricewatch: TP-Link TL-PA211 Starter Kit). Kan handig zijn stroompunt nog gewoon bruikbaar is.
Met stroomdoorvoer kost ook weer zo'n €10 meer en samen met gigabit-switch maakt dat zo'n €20 meer. Niet dat we op de centen zitten maar toch ;) ...

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 13-08-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 11:50
Daar heb je een punt. Maar je hebt hier over een situatie waar niets tussen de TP-Link antenne en de USB-stick zit. De TP-Link is min of meer een patch-antenne van een zendvermogen dat hoger is dan normaal. Net als de RF-verbindingen in de multicopter wereld waar ik me nu begeeft werkt ook zoiets.
Je moet bij een WiFi verbinding data terug kunnen zenden. Bij jou multicoptertje is dat waarschijnlijk niet het geval. Dat is een enorm belangrijk verschil.

Kijk, op een paar plekken in NL staan zendmasten voor de FM band. Dat zijn enorme zendmasten met enorme vermogens. Die zijn te ontvangen met een soldeerseltje die je €1 kost. Vergelijk dat met een enorme AP / richtantenne en een USB stick. De pakketjes van de SSID broadcast zijn dan ook prima te ontvangen.

Nu wil je echter verbinden. De USB stick zend een paar pakketjes uit. Die raken echter helemaal niet in die richtantenne. Die komen in een straal van 15 meter ofzo om de hut heen, in plaats van in één rechte straal je antenne in. Die pakketjes terug zijn bij FM verbindingen, en waarschijnlijk net als bij jouw multicopter, niet nodig.

Met éénrichtingsverkeer voldoet een enorme sterke zender, om door heel Nederland te komen. Vooral met straalverbindingen (ookal kom je daar niet erg ver mee door de bolling van de aarde, maar moeten de radiogolven weerkaatst worden door een laag om de aarde). Als je echter dingen terug wil zenden, heb je daar ook een sterke zender nodig.

Dus: Als je voor WiFi gaat, neem twee richtantennes. Een richtantenne en een stickje helpt niet. Kan je net zo goed aan de andere kant ook zon stickje plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
marcop23 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:32:
[...]

Je moet bij een WiFi verbinding data terug kunnen zenden. Bij jou multicoptertje is dat waarschijnlijk niet het geval. Dat is een enorm belangrijk verschil.

Kijk, op een paar plekken in NL staan zendmasten voor de FM band. Dat zijn enorme zendmasten met enorme vermogens. Die zijn te ontvangen met een soldeerseltje die je €1 kost. Vergelijk dat met een enorme AP / richtantenne en een USB stick. De pakketjes van de SSID broadcast zijn dan ook prima te ontvangen.

Nu wil je echter verbinden. De USB stick zend een paar pakketjes uit. Die raken echter helemaal niet in die richtantenne. Die komen in een straal van 15 meter ofzo om de hut heen, in plaats van in één rechte straal je antenne in. Die pakketjes terug zijn bij FM verbindingen, en waarschijnlijk net als bij jouw multicopter, niet nodig.

Met éénrichtingsverkeer voldoet een enorme sterke zender, om door heel Nederland te komen. Vooral met straalverbindingen (ookal kom je daar niet erg ver mee door de bolling van de aarde, maar moeten de radiogolven weerkaatst worden door een laag om de aarde). Als je echter dingen terug wil zenden, heb je daar ook een sterke zender nodig.

Dus: Als je voor WiFi gaat, neem twee richtantennes. Een richtantenne en een stickje helpt niet. Kan je net zo goed aan de andere kant ook zon stickje plaatsen.
Duidelijk. Wel apart verder dat je op internet vaak van die DIY-antenne's ziet (zowel richt- als omni-directional) die ze bijv. op de laptop aansluiten en dan netwerken ontvangen van ver weg. Ontvangen klopt dus volgens jouw verhaal maar zij zouden dus eigenlijk nog niets aan die antenne's hebben hoewel ze ontvangst hebben.
(Leek me opzich wel 'ns geinig om zo'n yagi-antenne te maken van een eenvoudige usb wifi-stick en wat koperdraad/hout enzo). Niet voor beste resultaat maar gewoon voor de lol.

Ik ben eruit:
De powerline mét stroomdoorvoer: pricewatch: TP-Link TL-PA251 Starter Kit
En de gigabit-switch: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D

Ben er ook net achtergekomen dat je op tweakers zo kunt zoeken dat tweakers de goedkoopste webshop uitzoekt ( :+ ) en daar kwam update.nl uit (Redcoon was goedkoper maar langere levertijd; 4launch is iets duurder).

Als ik bovenstaand verhaal zo lees hoop ik nu dat powerline gaat werken, maar 'vrees' het ergste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een powerline adapter, zou dat niet gaan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Damic schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 18:55:
Een powerline adapter, zou dat niet gaan?
Eeh... lees de draad zou ik zeggen:
Piet91 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:16:
M'n broer gaat het eerst proberen met zo'n powerline adapter.
Piet91 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:56:
[...]
Als ik bovenstaand verhaal zo lees hoop ik nu dat powerline gaat werken, maar 'vrees' het ergste...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-08 08:16
Misschien voegt dit nog wat toe m.b.t. powerline want ik zit nu in bijna dezelfde situatie.

Mijn opa heeft in zijn achtertuin in Ouddorp een bungalow staan die verhuurd wordt aan gasten. Deze bungalow heeft een eigen groep hier in het woonhuis en de afstand is ongeveer 15-25 meter. In het woonhuis staat een KPN Experia Box (wifi B/G die als ik een kamer verder sta al weg is), aangesloten op een 8Mbit lijntje. Hij wou graag dat de gasten ook konden internetten in de bungalow (daar zal elke gast die in de 21e eeuw leeft wel om hebben gevraagd) dus vandaag heb ik de powerline adapters die ik thuis gebruik om mijn game-pc van internet te voorzien hierheen meegenomen. Na het aansluiten (powerline adapter met een ethernetkabel van router > adapter in het huis en powerline adapter met ethernetkabel van adapter > laptop in de bungalow) werkte alles perfect, ik haalde de volle snelheid in de bungalow.

Nou wil ik zelf die adapters weer terughebben dus heb ik dit lijstje besteld: wenslijst: Wireless setup

Hierbij doe ik de Linksys E2000 in de bungalow in AP-mode zodat gasten zowel stabiel draadloos internet als bekabeld internet hebben. Ik ga het morgen aansluiten, maar het is al wel zeker dat het prima gaat werken.

Ik had misschien hier in het huis gewoon een goed draadloos AP kunnen zetten maar ik verwacht dat deze setup het best werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@dion_b: volgens mij heb ik daar overgelezen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Damic: kan gebeuren :P

Maar eh, vandaag de switch en powerline adapters binnengekregen en net even direct de adapters getest. Beneden in een switch en stroom van een verlengkabel (wordt niet aangeraden) en boven rechtstreeks in stopcontact en laptop. Werkte uitstekend.
Ik gok dat hij ergens deze week het bij de keet gaat testen, 't zou ons verbazen als het daar gaat werken. (groepen, afstanden, aftakkingen etc.) Áls het werkt dan moeten we een nieuwe router hier regelen want daar is hij niet tevreden over (ontvangst boven met z'n mobiel (HTC Sensation XE) is belabberd (hij heeft wel meer problemen met die gsm), z'n laptop geen last. Overigens heeft mijn One X ook slecht ontvangst maar dat ligt ook bekende wifi-probleem.

Maar goed, dan vertrekt waarschijnlijk onze router (pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND) naar die keet en moeten wij een nieuwe router zien te vinden met beter bereik. (onze oude pricewatch: Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik had hij bijv. geen ontvangstproblemen mee, maar hij had z'n Sensation geüpdate naar ICS en dat gaf allerlei problemen en dat was tegelijk met de nieuwe router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet, dat wat op de doos staat allemaal "marketing" praat is, en geen enkele technische waarde heeft. In de jaren 80-er waren ghetto blasters erg in trek. Met grote getallen als OUTPUT POWER 800 W P.M.P.O.

Ja..ja.... echt niet dat je 800W uit 6 D-cellen kan halen.....

Hier idem dito. Echt niet dat jij 100 MBps gaat halen op power line, helemaal niet op 40 meter over de straat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

100MBps is 800Mbps, dus bijna een Gb. Dat ga je doorgaans ook niet over Cat5e/Cat6 ethernet halen :o

Relenvanter is dat je geen 100Mbps gaat halen. Wat wel? Geen idee, kom je vanzelf achter ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Niet geheel verrassend; powerline werkt niet. Ze hebben van alles geprobeerd, kabels doorknippen en aansluiten, switch ertussen, de adapters op verschillende plekken enz en stroomfases gelijk maken.

Ze doen het nu maar direct goed; kabel trekken. 't zal geloof ik een hoop werk worden(onder de oprit door, achter schuren langs e.d.) maar dan werkt het tenminste ook. En ik hoef het zelf lekker niet te doen :P

Nu moet er dus alleen nog een modemrouter/accesspoint gekocht worden voor in de keet zelf. 'ns bedenken of onze WR1043ND daar heen gaat (zie hoe en waarom over deze router in posts hierboven) of dat zij maar voor een nieuwe moeten zorgen...

EDIT: verbeterd. Beetje snel getypt enzo en dan kruipt een fout er zo in. :+

[ Voor 13% gewijzigd door Piet91 op 15-08-2012 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een modem voor in de keet?? Gaan ze daar soms een telefoonlijn naartoe trekken waar je ADSL op wilt krijgen? Laat ze alsjeblieft gewoon ethernet trekken en dat aansluiten op de bestaande router in de kelder. Dan kun je een simpele AP (access point) in de keet plaatsen.

Veel betrouwbaarder, veel makkelijker :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marcop23 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:32:
[...]

Heel belangrijk inderdaad. Zeker als je met smartphones en tablets wil gaan werken, zit de zwakste schakel in de verbinding vaak aan de kant van de client en niet aan de kant van het AP.

Ga voor de gein maar eens bij een bedrijf kijken, waar ze een dekkend WiFi netwerk hebben. Je zult er versteld van staan hoeveel AP's je dan nodig hebt. (Als je VoIP over WiFi wil gebruiken heb je er al helemaal belachelijk veel nodig.)

Wat je wel had kunnen doen, is een draadloze brug maken tussen 2 WiFi AP's met beide een goede antenne. Maar eerlijk gezegd: als je de kans hebt, gebruik je een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
dion_b schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:06:
Een modem voor in de keet?? Gaan ze daar soms een telefoonlijn naartoe trekken waar je ADSL op wilt krijgen? Laat ze alsjeblieft gewoon ethernet trekken en dat aansluiten op de bestaande router in de kelder. Dan kun je een simpele AP (access point) in de keet plaatsen.

Veel betrouwbaarder, veel makkelijker :o
Volgens mij haalt de TS gewoon z'n termen door elkaar ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:42:
[...]

Volgens mij haalt de TS gewoon z'n termen door elkaar ;)
Dit dus. Zoals in m'n edit staat; foutje kruipt er snel in bij snel typen.

'ns een router/AP uitzoeken...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij doe je het weer - je wil ook nadrukkelijk geen router, aangezien je dan het netwerk in tweeen scheidt. Een thuisnetwerk heeft als het goed is een router die aan WAN-zijde een publiek IP heeft en aan LAN-zijde een privaat IP-reeks uitdeelt. Daarachter moeten alle apparaten laag 2 zijn oftewel niet routeren. Als je meer bedrade ethernetaansluitingen wilt gebruik je een switch, als je van ethernet naar wifi wilt gaan gebruik je een AP.

Oslik blyat! Oslik!

• Piet91
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:08:
Volgens mij doe je het weer - je wil ook nadrukkelijk geen router, aangezien je dan het netwerk in tweeen scheidt. Een thuisnetwerk heeft als het goed is een router die aan WAN-zijde een publiek IP heeft en aan LAN-zijde een privaat IP-reeks uitdeelt. Daarachter moeten alle apparaten laag 2 zijn oftewel niet routeren. Als je meer bedrade ethernetaansluitingen wilt gebruik je een switch, als je van ethernet naar wifi wilt gaan gebruik je een AP.
Een router kun je ook als AP inzetten ;)
Maar er zijn ook apparaten die puur en alleen als AP dienen; daarom zei ik router/AP.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Veel routers kun je als AP inzetten maar niet allemaal, bovendien is zo'n ding op dat moment gewoon een AP, niet meer niet minder.

Beetje mosterd na de maaltijd trouwens, maar ben klaar met test van dat Sitecom powerline-gevallatje (LN-530 om precies te zijn). 25m lukte mij ook niet, en zelfs bij mij thuis binnenhuis haalde ik nooit meer dan 30Mb/s in real-life situaties. En dat bij marketingblaat wat 500Mb/s beloofde 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 16-08-2012 13:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Piet91
  • Niet online
Zojuist van de locatie teruggekomen en op dit moment werkt het.

We hadden even een laptop meegenomen. In de woning staat (als ik het goed herinner) een Thomson Speedtouch 780. Van daaruit gaat een netwerkkabel naar een grote schuur. Daar staat de nieuwe TP-Links switch. En daar gaan weer 2 netwerkkabels uit: een naar een andere pc in die schuur en de tweede gaat via het dak van die schuur en een oude waterleiding onder de straat naar de keet toe.
Daar staat een Cisco ES1200 die ze gisteren/vandaag gekocht hadden.

Na wat zoeken/googlen en prutsen heb ik de webinterfaces van zowel de Thomson als de Cisco kunnen bereiken met de laptop. Ik wilde m.b.v. de howto hier ([HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point) de boel instellen maar in de Thomson kwam ik niets qua DHCP vinden, laat staan DHCP-range e.d.

Uiteindelijk op de Cisco DHCP uitgezet, wifi ingesteld e.d. Draadloos werkte direct prima. Maar dan internet/netwerkverbinding aan de gang krijgen op 's werelds langzaamste PC die daar in de keet staat. Normaal gesproken kwestie van netwerkkabel erin en klaar. Hier niet. Flink zitten prutsen en werkte nog niet. M'n broer snel een USB-wifi stick halen omdat draadloos wél werkte en nét toen hij daarvan terugkwam; bedraad werkt. Hij die weer teruggebracht naar de winkel. Even gratis AVG beveiliging erop gezet.
Dus... uiteindelijk geen antenne's of powerline maar good ol' netwerkkabel. Hopelijk blijft het werken.

Tweakers; bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Oh, en nu mogen ze op zoek naar een nieuwe pc. Die daar kan nauwelijks youtube fullscreen afspelen. Een internetpagina en winamp naast elkaar is al uitzonderlijk traag. Alleen een nieuwe pc is ook weer lekker €€€, hoewel ze maar een heel simpel ding nodig hebben (youtube, wat internet(radio) en muziek afspelen en dat is het wel).

• osmosis
  • Laatst online: 10-09 18:36
Dan kan je ook een heel simpel systeem gebruiken :P
Zoiets bijv : Klik !

Ffkes in 5 min voor je samengesteld ;)

• Piet91
  • Niet online
jterpstra schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:19:

Moet er alleen nog Windows op. ;) Heb zelf nog nooit een PC in elkaar gezet maar heb er wel eens over nagedacht om onze eigen vaste PC eens mee te vervangen. Aantal video's op youtube en info gelezen dus in elkaar zetten zal me waarschijnlijk wel lukken.

Overigens is een vaste PC niet het enige waar ik nu snel aan gedacht heb. Tijdje geleden zag je ook zoveel van die netbooks voor iets van €200. Of bijv. zoiets (pricewatch: Asus Eee PC R051BX-BLK033S (gewoon eerste de beste resultaat uit de pricewatch) of zelfs een eenvoudige tablet (De Ainol Aurora II is spotgoedkoop nu maar is wel een erg lekker tabletje. En dan aansluiten op het daar aanwezige LCD-scherm (waarvan ik denk dat die alleen VGA heeft)...

• osmosis
Geen goed idee.
Keet = bier
Bier = dronken,
Dronkenheid + tablet = bier eroverheen

Echter goedkope desktop.. oh bier over toetsenbord ? 10tje graag... halen we morgen nieuwe
Met tablet kost zo grapje je meteen de tablet.

Knip, zullen we de illegale zaken buiten beschouwing laten?

[ Voor 14% gewijzigd door Equator op 17-08-2012 08:24 ]

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Zoiets is illegaal in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
jterpstra schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:41:
Geen goed idee.
Keet = bier
Bier = dronken,
Dronkenheid + tablet = bier eroverheen

Echter goedkope desktop.. oh bier over toetsenbord ? 10tje graag... halen we morgen nieuwe
Met tablet kost zo grapje je meteen de tablet.

...
Daar heb je zeker een punt idd. En ook Android i.p.v. Windows en programma's. Maar het was een idee.

'ns kijken naar mogelijkheden. Zo'n PC bouwen of zo'n goedkoop netbookje/laptop, mini-pc en wat er nog meer allemaal is...

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 17-08-2012 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Alexxxxxxxxxx schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:52:
[...]

Zoiets is illegaal in Nederland.
Als er één fabrikant zich aan de regeltjes houdt is het wel Mikrotik. Je kan in RouterOS perfect de antenna gain, regio en het vermogen instellen, waardoor je mooi onder de limiet van 100mW ERP blijft. Met LoS heb je overigens helemaal geen grote vermogens nodig.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Modbreak:Als je vragen of klachten hebt over het de moderatie dan kan je via de DM of via de e-mail bij mij terecht. Je gaat niet klagen in een topic.

[ Voor 86% gewijzigd door Equator op 20-08-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
jterpstra schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:19:

Misschien veranderen de zaken nog wel. Hier thuis zijn we opzich ook wel toe aan een nieuwe vaste PC.
Onze oude is toch aardig traag aan het worden ('t wordt leuk als je bijv. een aantal tabbladen open hebt staan, outlook en youtube :/ )
Onze pc is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
CPU: Intel(R) Pentium(R) D CPU 2.80GHz.
GPU: Nvidia GeForce 6600
HDD: MAXTOR 6L200M0 (200GB @ 7200rpm)
RAM: 2GB
DVD-Brander: BenQ DVD DD DW1640 (gaat niet meer open)
DVD-speler: Samsung tsst SH-D162C (in apparaatbeheer: TSSTcorp DVD-ROM SH-D162c
Monitor: Samsung SyncMaster 913v (19" 3:4)

Er zit net een nieuw draadloos toetsenbord en muis bij (oude toetsenbord deden enkele toetsen het ineens niet meer :? ) en de monitor is opzich nog prima.

Dus in beide gevallen (pc vervangen in de keet of hier thuis) hebben we alleen een nieuwe 'kast' nodig en geen andere toebehoren. Overigens staat onze PC wat software met bijbehorende bestanden (als in belastingaangiftes en Exact) wat absoluut goed moet overgezet worden naar een eventueel nieuwe pc.

De PC hier mag wel wat duurder/krachtiger/sneller zijn dan die in de keet; maar deze hoeft nog steeds niet heel apart te zijn. Voornamelijk outlook, Exact en belastingprogramma's, internet en af en toe een spel (a la GTA IV, misschien V straks / America's Army ofwel weinig spannends).

Heb net eens voor de gein een willekeurige PC uit een folder genomen en aan de hand van Tweakers (best buy enzo) eens iets bij elkaar geraapt met gelijkwaardige specs; zonder software kwam ik €170 goedkoper uit. :o Met dat in het achterhoofd zou zelf in elkaar zetten ook nog wel interessant kunnen zijn.

Maar daar is dit forum (Netwerken) niet echt voor :+ :P

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 20-08-2012 16:07 ]

Pagina: 1