Herinneren we de discussie in Nederland nog?
Kilometerheffing, waar gaat het heen?
In België geldt sinds april 2016 een kilometerheffing voor vrachtwagens, en de Vlaamse regering heeft deze zomer bedacht dat dit nu ook voor personenauto's moet gaan gelden.
Registratie via de smartphone gaat niet werken. Los van de privacy discussie brengt dit diverse andere problemen met zich mee: oudere mensen hebben niet altijd een smartphone, voor simpele boodschappen heb ik mijn smartphone vaak niet bij me en wat doe je wanneer de accu onderweg leeg is en er geen lader in de auto aanwezig is? En dan nog, moet je voor elke rit een app opstarten? Dat gaan mensen vergeten. Of moet de app altijd in de achtergrond draaien? Wat doe je dan als je passagier bent, en je smartphone detecteert dat je aan het rijden bent?
Ik ben wel eens met de stelling dat autogebruik hierdoor eerlijker wordt: geen vaste verkeersbelasting meer, maar alleen nog betalen voor gebruik. Als je relatief weinig kilometers maakt gaat je dat waarschijnlijk minder poen kosten.
Waar in Nederland de kilometerheffing niet doorgevoerd kon worden wegens privacy en economische redenen, denkt de Vlaamse regering dit wel te kunnen realiseren. Het zou mij niet verbazen als de volgende Vlaamse regering ook tot de conclusie komt dat een kilometerheffing voor personenauto's niet haalbaar is.
Vlaanderen voert kilometerheffing voor personenwagens in
Kilometerheffing, waar gaat het heen?
In België geldt sinds april 2016 een kilometerheffing voor vrachtwagens, en de Vlaamse regering heeft deze zomer bedacht dat dit nu ook voor personenauto's moet gaan gelden.
Het besluit is genomen, en zal door de volgende Vlaamse regering uitgedacht moeten worden. Maar vooralsnog weet niemand hoe het systeem precies moet gaan werken, alhoewel alvast naar de smartphone gekeken wordt (verderop meer hierover).De Vlaamse regering wil ook voor personenauto's een kilometerheffing invoeren. De verwachting is dat de heffing er in 2024 of 2025 komt.
Het principe-besluit is genomen in het kader van een groot aantal maatregelen om te voldoen aan de klimaatakkoorden van Parijs. In heel België geldt sinds april 2016 al een kilometerheffing voor vrachtwagens. Zij zijn verplicht uitgerust met een registratiekastje, een on board unit (obu).
Oh echt? In Nederland was dit economisch niet haalbaar, het zou mij niks verbazen als Vlaamse studies tot een gelijkaardige conclusie komen.Jeroen Tiebout, woordvoerder van de Vlaamse minister van onder meer mobiliteit Ben Weyts, laat weten dat nog niet bekend is hoe de kilometerheffing voor personenauto's precies wordt vormgegeven. Het ligt volgens hem niet voor de hand ook personenauto's met een obu-kastje uit te rusten, zoals vrachtwagens. ,,We spreken over 600.000 vrachtauto's en straks waarschijnlijk over zes miljoen personenauto's. Dat is wel erg veel."
Mogelijk komt er een registratiesysteem dat werkt op de mobiele telefoon.
Leuk en aardig dat het autogebruik afgeremd moet worden, maar met een groeiende economie en steeds meer mensen op de baan moeten wel alternatieven geboden worden. Het openbaar vervoer gaat vaak genoeg mis. Denk aan vertragingen, uitval, overstap missen, stakingen, langere reistijden en bereikbaarheid. Vooral dat laatste kan behoorlijk lastig zijn aangezien Belgen nogal ruim uit elkaar wonen, en daardoor met het OV niet overal makkelijk komt.De Vlaamse regering wil met de heffing het autogebruik afremmen. ,,Het bezit van een auto wordt nu belast. Straks gaan we het gebruik belasten, waarbij zal meewegen hoe milieuvriendelijk een auto is", aldus Tiebout. Iedere gebruiker van Vlaamse wegen zal straks de kilometerheffing moeten betalen. Voor Vlamingen vervalt de jaarlijkse verkeersbelasting. Zij gaan niet extra betalen, in tegenstelling tot buitenlanders.
Ik ben wel eens met de stelling dat autogebruik hierdoor eerlijker wordt: geen vaste verkeersbelasting meer, maar alleen nog betalen voor gebruik. Als je relatief weinig kilometers maakt gaat je dat waarschijnlijk minder poen kosten.
Als kers op de taart worden mogen de Zeeuwen de hoofdprijs betalen.Voor Zeeuws-Vlaamse autorijders betekent de maatregel dat zij vanaf 2024 of 2025 niet meer kosteloos hun streek in of uit kunnen. Zij moeten immers ook al voor de Westerscheldetunnel betalen.
Zeeuws-Vlamingen reageren op Twitter en Facebook massaal afwijzend op het principe-besluit van de Vlaamse regering. Zij geven aan zich 'gevangen' te voelen.
Waar in Nederland de kilometerheffing niet doorgevoerd kon worden wegens privacy en economische redenen, denkt de Vlaamse regering dit wel te kunnen realiseren. Het zou mij niet verbazen als de volgende Vlaamse regering ook tot de conclusie komt dat een kilometerheffing voor personenauto's niet haalbaar is.
Vlaanderen voert kilometerheffing voor personenwagens in
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 30-08-2018 15:16 ]