Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-11-2020
Beste allen,

Momenteel gebruik ik de Tokina 11-16mm f2.8 op een Canon 80D (APS-C) for landschapsfoto's. Ik vroeg mij af of het het waard is om deze lens te vervangen voor een betere. Indien ja, welke? (graag onder de 800 euro, tweedehands) Ben momenteel bezig met foto's af te laten drukken. (ook op groot formaat) en wil de foto's dan graag zo scherp mogelijk.
Ben tevens nog opzoek naar wat ND Filters. De filtergrootte is 77mm. In oktober ga ik naar Ijsland en daar kunnen de filters wel van pas komen. Voor o.a. shore breaks op Diamond Beach en watervallen etc. Hiervoor ben ik een sluitertijd nodig tussen 0,5sec en 4 sec. Voor de watervallen is 10 sec genoeg.
Enige aanraders? Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

tip m.b.t. wijde landschapsfoto's: 8)

Gewoon meerdere opnames maken en die aan elkaar stitchen!
En gebruik hiervoor een (goedkoop) prime objectief; dan heb je ook geen beperkingen dat het niet scherp zou zijn en/of zonder vervelend A/L-CA gedoe.

Groot voordeel: het kost niks, behalve wat moeite en je kunt vervelende UWA objectief vervormingen vermijden.
Bovendien is er dan geen limiet meer van hoe breeeeed je wilt gaan. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
ehtweak schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:49:
tip m.b.t. wijde landschapsfoto's: 8)

Gewoon meerdere opnames maken en die aan elkaar stitchen!
En gebruik hiervoor een (goedkoop) prime objectief; dan heb je ook geen beperkingen dat het niet scherp zou zijn en/of zonder vervelend A/L-CA gedoe.

Groot voordeel: het kost niks, behalve wat moeite en je kunt vervelende UWA objectief vervormingen vermijden.
Bovendien is er dan geen limiet meer van hoe breeeeed je wilt gaan. :Y
Dit is misschien wel een idee, maar voor long exposures en foto's van bewegend water gaat dit lastig worden.
Misschien nog een aanrader qua ND filters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:17

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat had je zelf al gevonden en waarom twijfel je tussen deze opties etc. etc. ;-)

In onderstaande topic vind je meer informatie m.b.t. filters. Zo ook ND filters. Het grote filter topic

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
MDBos schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:32:
Beste allen,

Momenteel gebruik ik de Tokina 11-16mm f2.8 op een Canon 80D (APS-C) for landschapsfoto's. Ik vroeg mij af of het het waard is om deze lens te vervangen voor een betere. Indien ja, welke?
Wat vind je momenteel niet goed aan de Tokina lens? Beeldkwaliteit, beeldhoek? We kunnen je geen advies geven als we niet weten wat je graag anders / beter ziet in nieuwe lens natuurlijk.

Ik heb zelf geen ervaring met de Tokina, maar heb wel altijd goede verhalen over de lens gehoord qua beeldkwaliteit. Ik weet niet of je er op dit vlak veel mee gaat winnen als je deze vervangt door een andere. Er zijn wel wijdere opties, die veelal op 10mm beginnen. Verschil tussen 10 en 11 is best merkbaar.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
@Superdaantje Aah bedankt voor het linkje.
@Sjekster Ik ben niet zozeer ontevreden met de Tokina. Alleen als er een upgrade mogelijk is (qua beeldkwaliteit/scherpte) heb ik daar wel wat geld voor over. Sinds ik vrijwel alleen deze lens gebruik.
@Universal Creations Aah ok bedankt voor uw antwoord. De bevestiging dat deze lens goed genoeg is (voor de APSC) is ook een fijn antwoord. Dan denk ik inderdaad dat de overstap naar een fullframe de beste optie is. Voorlopig ben ik nog wel tevreden met de 80D. Bedankt voor al jullie anwoorden

[ Voor 37% gewijzigd door MDBos op 03-09-2018 23:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22
De scherpte is niet goed genoeg van je Tokina? Het gaat hierbij om de prestaties wijd open neem ik aan? De Tokina 11-16 is 1 van de beste UWA zooms voor aps-c die je kunt krijgen. De nieuwere 11-20 is een tikkeltje scherper. De Sigma 10-20 f/3.5 en Tamron 10-24 VC zijn hier en daar ook iets scherper. Maar we hebben het dan over minieme verschillen.
Als het echt beter moet... Full Frame met een goede Zeiss (of Sigma) erop. Ga maar alvast sparen ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien moet je ook goed naar je statief kijken hoe stabiel is die?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1