Aanschaf NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanochten
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 10:25
Ik zoek een?
NAS. Na het overlijden van mijn pc heb ik een Chromebook aangeschaft.
Op dit moment heb ik een WD mybook Live nas met 1 HD. Voorheen gebruikte ik mijn pc voor backup/raid achtige oplossing alleen dit is nu niet meer mogelijk.

Ik wil de nas dus gebruiken in raid 1 configuratie om bestanden op te slaan. Daarnaast gebruik ik via een raspberry pi nog om films af te spelen. Hoewel ik ook mogelijkheden lees dat dus direct via een nas zou kunnen.
Koppelingen met chromecast kan prettig zijn omdat de tv en home speaker dit ondersteunt.
Belangrijkste is echter file opslag.

Wat is je budget?
200 tot 300 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe ben ik tevreden met de huidige nas en zou een upgrade naar pricewatch: WD My Cloud EX2 Ultra 4TB prima klinken.
De app van wd maakt automatisch een backup van mijn gsm naar de HD, heeft raid 1, via de Pi kan ik films afspelen.

Overal lees ik echter dat een synology stukken beter(en duurder) is. Nu zijn hier zoveel varianten van dat ik ook mee afvraag wat hierin handig is. Een ds216j/play? Of misschien toch een 218j,play of zonder toevoegingen.
Zou een 218j volstaan of is dit in zoverre behelpen dat ik beter met de WD uit de voeten kan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Belangrijkste: file opslag
Opslaan: RAID0
Backup: van GSM via app

Sorry, mogelijk dat ik nu niet inhoudelijk een advies geef maar als je bestanden & backups allemaal zo belangrijk zijn, waarom in hemelsnaam een RAID0 configuratie (native RAID0 of SHR)?

Anyhow, Synology heeft ook een dozijn apps voor je smartphone; kijk maar eens in de app store. Verder praten die dingen allemaal NFS / CIFS / SMB / iSCSI dus lijkt me geen enkel probleem om er een Pi op aan te sluiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanochten
MAX3400 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:47:
Belangrijkste: file opslag
Opslaan: RAID0
Backup: van GSM via app

Sorry, mogelijk dat ik nu niet inhoudelijk een advies geef maar als je bestanden & backups allemaal zo belangrijk zijn, waarom in hemelsnaam een RAID0 configuratie (native RAID0 of SHR)?
Het is vooral om foto's van te bewaren. In het verleden heb ik een externe HD daarvoor gebruikt echter is de betrouwbaarheid daarvan mijn inziens te laag.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dit anders aan te pakken ( ik wil het niet in de cloud bewaren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:57
Ik zou beginnen met het niet op raid0 te zetten. Liever raid1 als je foto's enigszins belangrijk voor je zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door sig69 op 28-08-2018 20:58 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:56

aex351

I am the one

sig69 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:53:
Ik zou beginnen met het niet op raid0 te zetten.
Raid 0 kan prima, maar dan wel rekening mee houden dat wanneer één schijf uitvalt alles zo goed als weg is. Het ligt er maar net aan hoe gevoelig de data is, en in welke mate deze beschikbaar moet staan.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanochten
Ik bedoelde raid 1, foutje:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ook hier heb ik een minder subtiele mening over maar oke... Gezien het feit dat je een Pi hebt en verder niet echt veel lijk te doen met je NAS, kan je een 216 of 218 neerzetten, 2x2TB erin in RAID1 of SHR en klaar. Heb je een verdubbeling van je actuele ruimte en je kan altijd later nog uitbouwen qua volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:57
Gelukkig. Ik zou dan kijken naar een nas waar je plex op kan draaien. Een pi speelt tot en met 1080p in de meeste gevallen prima af zonder transcoding. 4k content transcoden op een nas gaat 'm meestal niet worden.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 22:13
Lees dit voor het verschil tussen de 218 modellen. https://nascompares.com/s...r-ds218-or-the-ds218play/

Je kan ook nog kijken naar de qnap ts-251+

Als je besluit dat je de Nas echt alleen voor opslag nodig hebt dan kan je ook veel goedkoper uit. Zoals de Zyxel Nas326.

Ook leuk om te proberen is de demo site van synology, kan je de user interface en opties volledig verkennen https://demo.synology.com/nl-nl
En hier die van qnap https://www.qnap.com/en/live-demo

Zelf draai ik bij familie een zyxel Nas. Draait al een paar jaar met western digital red schijven zonder problemen.
Thuis staat een eigen bouw met Freenas. Zeer leerzaam maar ik zou nu kiezen voor een synology of qnap ivm beperkte tijd.

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

Pagina: 1