Upgraden naar een andere camera

Pagina: 1
Acties:
  • 1.985 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-06 08:55
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik een Nikon D5300 DLSR met een AF-S DX 18-105 VR lens. Deze beschikt over DX-formaat. Ik maak foto's voor op vakantie, portretten en sinds kort op feestjes, zwangerschap- en babyshoots. (maar ook landschap, natuur, architectuur, maar ook portretten en nachtfotografie). Mijn huidige camera is naar mijn weten een all-round camera, maar ik zou graag willen kijken of het mogelijk is om te upgraden naar een FX-formaat camera om full-frame te kunnen schieten wat volgens mij voor natuur en landschap erg handig is.

Nu heb ik op Nikon (zie hier) het e.e.a. gevonden, maar kom ik er niet echt uit wat de voor- en nadelen zijn van DX en FX camera's aangezien ik niet zo heel lang in de fotografie zit.

Ik merk wel dat mijn huidige D5300 met een AF-S DX 18-105 VR lens met voornamelijk zoom te kort komt. Vandaar heb ik de wens om een andere lens aan te schaffen. Nu zit ik te twijfelen om een Nikon AF-P NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR lens aan te schaffen of over te stappen naar een Nikon DSLR D750 camera. Volgens mij past de AF-S DX 18-105 VR op de DSLR D750 body, maar wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Op de Nikon website zag ik dat de nieuwe mirrorless camera's Z6 en Z7 eraan zitten te komen. Is het verstandig om op de Z6 te wachten aangezien deze veel scherper is dan de Nikon DSLR D750 en met name bij weinig licht (nachtfotografie)?

Zoals ik al aangaf ben ik geen professional in fotografie, vandaar vraag ik om jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als ik je vraag zo lees. Vraag ik mij af of een upgrade je het gewenste resultaat gaat leveren. Persoonlijk zou ik mij focussen om de huidige set goed onder de knie te krijgen. Eventueel een upgrade van objectief. Met je huidige set kun je al geweldige foto's maken.

Wat mis je exact aan je huidige set. Bereik geef je aan, maar dit ga je niet oplossen met andere camera.

Met de 18-105 zul je de Full Frame sensor van de D750 niet volledig gebruiken. De camera schakelt over in Crop-mode en gebruikt dan enkel 10.5MP.

Hoe bedoel je de Z6 is veel scherper dan de D750?
[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Superdaantje schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:33:

Wat mis je exact aan je huidige set. Bereik geef je aan, maar dit ga je niet oplossen met andere camera.
Dit is inderdaad de kernvraag.
Als je je laatste 2000 foto's bekijkt, wat is dan het gene wat je mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
@Superdaantje
Superdaantje schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:33:
Als ik je vraag zo lees. Vraag ik mij af of een upgrade je het gewenste resultaat gaat leveren. Persoonlijk zou ik mij focussen om de huidige set goed onder de knie te krijgen. Eventueel een upgrade van objectief. Met je huidige set kun je al geweldige foto's maken.

Met de 18-105 zul je de Full Frame sensor van de D750 niet volledig gebruiken. De camera schakelt over in Crop-mode en gebruikt dan enkel 10.5MP.

Hoe bedoel je de Z6 is veel scherper dan de D750?
Ik ben al een ruimte tijd bezig met het fotograferen hiervan, maar merk toch met name de zoom op de gehele foto minder is wanneer je inzoomt. Oké, het is geen focus op één object, maar een normale foto. Ook de autofocus vind ik bij een algemene (natuurfoto) etc niet geweldig scherp wanneer je inzoomt.

De lens die ik wil gaan vervangen heeft te maken met het inzoomen. Dit is momenteel beperkt doordat de lens maar 105mm maximaal kan inzoomen. Met een 70-300mm lens zal ik meer dan voldoende zoombereik hebben dan de huidige kitlens. Echter kost de lens rond de 700 euro. Vandaar ook de vraag of ik niet beter kan overstappen naar een full-frame camera die wel volledig gebruik maakt. Bij toeval kwam ik erachter dat de Nikon binnenkort met een Z-serie camera komen die o.a. 273 autofocuspunten heeft wat volgens mij beter is voor natuurfotografie dan de D5300 met huidige lens?

Waarom ik zou willen upgraden:
- Het formaat van de FX-sensor biedt een grotere gevoeligheid en minder ruis wat bij een DX-sensor minder is.
- Het dynamisch bereik van een full-frame camera is veel groter dan een DX-sensor. Hierdoor heb ik dus minder problemen met ruis bij hoge iso-waarde als ik foto's maak bij weinig licht/nacht/avond- en concertfotografie.

Ik had al zo'n vermoeden dat als ik mijn huidige lens op een D750 zou zetten, de camera zich aanpast aan de lens (dus crop-modus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:43

Garyu

WW

Een nieuwere camera gaat je op de gewenste punten niet of nauwelijks helpen. AF heeft weinig te maken met scherpte, behalve als de AF niet op het juiste punt scherp stelt. Dit zou bij de D5300 echter gewoon goed moeten zijn.

Als 105mm je onderwerp niet dichtbij genoeg haalt (dus te weinig tele), dan kijk je inderdaad het beste naar een nieuwe lens en niet naar een nieuwe camera. Bedenk dat een FX camera precies het tegenovergestelde effect heeft: onderwerpen staan "verder weg" dan met een camera met cropfactor. Goed voor landschappen, minder handig als je een groter telebereik wilt hebben.

De 70-200 of 70-300 lenzen zijn dan inderdaad fijne lenzen. Die zijn er in verschillende prijscategorien te krijgen. Stuk voor stuk gaan ze jou meer helpen je doel te bereiken dan een andere camera.

Hier een klein lijstje wat je zo aan mogelijkheden hebt:
  • Nikon AF-S 70-200mm f/2.8 VR
  • Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 VR
  • Nikon AF-P DX Nikkor 70-300mm 1:4.5-6.3G ED VR
  • Nikon AF-S 70-200mm f/4G ED VR
  • Sigma 120-300mm f/2.8 DG OS HSM
  • Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD for Nikon
  • Tamron SP AF 70-200mm f/2.8 Di LD [IF] Macro for Nikon
  • Tamron AF SP 70-300mm 4-5.6 Di Vc
  • Sigma 50-100mm f/1.8 DC HSM for Nikon
  • Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS HSM for Nikon
  • Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro for Nikon
En dan ben ik er vast nog een paar vergeten... prijs varieert tussen de 100€ en 2500€ voor de lens.
Qua prijs/kwaliteit verhouding zou ik naar de dikgedrukte lens kijken, die speciaal voor DX-camera's gemaakt is (dus niet FX), maar daardoor ook minder zwaar is, en vooral: goedkoper (ca. 300€).

[ Voor 37% gewijzigd door Garyu op 27-08-2018 16:54 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
de nieuwe Z camera's bieden je optisch gezien wel enorme sprongen op gebied van scherpte tot in de hoeken. Ik weet niet wat je budget is, maar als je voorkeur uit gaat naar zoomen, zou ik daarmee wel kiezen voor de Z7. Die heeft ook genoeg pixels om achteraf nog te kunnen croppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
@Garyu
Garyu schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:00:
Een nieuwere camera gaat je op de gewenste punten niet of nauwelijks helpen. AF heeft weinig te maken met scherpte, behalve als de AF niet op het juiste punt scherp stelt. Dit zou bij de D5300 echter gewoon goed moeten zijn.

Als 105mm je onderwerp niet dichtbij genoeg haalt (dus te weinig tele), dan kijk je inderdaad het beste naar een nieuwe lens en niet naar een nieuwe camera. Bedenk dat een FX camera precies het tegenovergestelde effect heeft: onderwerpen staan "verder weg" dan met een camera met cropfactor. Goed voor landschappen, minder handig als je een groter telebereik wilt hebben.

De 70-200 of 70-300 lenzen zijn dan inderdaad fijne lenzen. Die zijn er in verschillende prijscategorien te krijgen. Stuk voor stuk gaan ze jou meer helpen je doel te bereiken dan een andere camera.

Hier een klein lijstje wat je zo aan mogelijkheden hebt:
  • Nikon AF-S 70-200mm f/2.8 VR
  • Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 VR
  • Nikon AF-S 70-200mm f/4G ED VR
  • Sigma 120-300mm f/2.8 DG OS HSM
  • Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD for Nikon
  • Tamron SP AF 70-200mm f/2.8 Di LD [IF] Macro for Nikon
  • Tamron AF SP 70-300mm 4-5.6 Di Vc
  • Sigma 50-100mm f/1.8 DC HSM for Nikon
  • Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS HSM for Nikon
  • Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro for Nikon
En dan ben ik er vast nog een paar vergeten... prijs varieert tussen de 100€ en 2500€ voor de lens.
Bedankt voor je uitleg! Ik begreep inderdaad dat de FX-sensor ideaal is voor landschap. Daarom vind ik de huidige 18-105 lens fijn aangezien deze toch nog perfecte shots levert. Echter zag ik wel dat er veel ruis is bij het inzoomen van de foto's. Dit was op Manual als AF-modus.. Het was wel zo dat in de Phraya Nakhon Cave weinig licht is en dat er van boven één grote lichtstraal naar het paviljoen schijnt. Hier heeft de camera toch nog moeite mee en hierdoor krijg ik ook ruis en een te scherpe lichtinval van bovenaf. Zelfs na enkele wijzigen met de diafragma, timer en ISO was dit niet zoals ik het met het oog kon waarnemen wat erg jammer was. Zou dit een combinatie zijn van lichtinval van bovenaf en weinig licht vanuit de rest van de grot? Echter ben ik wel erg blij met de kleuren die die de lens alsnog opgepakt heeft. Alleen is de ruis/scherpte net het gene wat mist.

Ik had inderdaad al de Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 VR lens die ik zou willen krijgen om in te kunnen zoomen tot een bepaald object.

De reden dat ik de D750 én de Z6 gevonden had, heeft te maken met de FX-sensor en de ruis die veel beter onderdrukt wordt dan mijn huidige D5300 camera. Echter is voor een Z6 nog geen objectief te verkrijgen boven de 70mm. De 70-200mm f/2.8 zou in de loop van 2019 komen aldus Nikon. De DSLR D750 vond ik vrij fors in aanschafprijs en daarom zag ik de Z6 als eventueel opvolger om dan meteen een camera aan te schaffen die goed is in hetgeen wat ik bij de D5300 bij bepaalde type shoots vaak mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
@HyperTrophy
HyperTrophy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:16:
de nieuwe Z camera's bieden je optisch gezien wel enorme sprongen op gebied van scherpte tot in de hoeken. Ik weet niet wat je budget is, maar als je voorkeur uit gaat naar zoomen, zou ik daarmee wel kiezen voor de Z7. Die heeft ook genoeg pixels om achteraf nog te kunnen croppen.
Wat is nu hét verschil tussen de Z6 en de Z7? Ik zie duidelijk wel wat verschillen tussen deze modellen, maar is de Z7 ook echt dé opvolger of is de Z6 op meerdere vlakken 'minder' dan zijn grote broer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Op een paar kleine dingetjes na is het enige echte verschil tussen Z6 en Z7 simpelweg de resolutie van de sensor (24 vs 45 megapixel uit mijn hoofd).

Post anders eens een paar voorbeeldfoto's (bij voorkeur incl. de gebruikte instellingen) en geef daarbij aan wat er volgens jou aan tekort schiet. Dan kunnen we wellicht beter helpen om te bepalen of dat aan je camera, aan je lens, of aan jou (lees: de gekozen instellingen) ligt :)

Je geeft aan meer te willen inzoomen: daarvoor is de aanschaf van een telezoomlens inderdaad de beste oplossing. Een 'upgrade' naar een FX body helpt daar niets voor.

Je geeft aan meer dynamisch bereik / betere ruisprestaties te willen. Daarvoor zou een FX body wel verbetering bieden, maar verwacht daar ook geen gigantische wonderen van. Je kan dat (deels) ook ondervangen door je 18-105 te vervangen door een lichtsterker objectief. Bijvoorbeeld een 2.8 zoomlens van Sigma of Tamron rond dat 18-50 bereik. Combineer je dat met een 70-300 zoomlens, of evt. een 70-200 F4 als je daar het budget voor hebt en dan ga je er al aardig wat stappen op vooruit. Zonder duizenden euro's uit te geven aan een FX camera waar je dan ook nog lenzen bij moet kopen.

[ Voor 46% gewijzigd door Orion84 op 27-08-2018 16:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
die is makkelijk

z6 heeft 24.5MP en de z7 45.7MP

de z6 heeft daarentegen wel meer ISO bereik 9 50 tot 204800, de z7 ISO 32 tot 102400

de z7 heeft 493 focuspunten en de z6 273, het verschil zit m met name in de grootte van de blokjes, beide bedekken ze circa 90 % van de sensor

de z6 kan 12FPS schieten en de z7 9FPS

verder is er nog wat verschil in video en batterijduur

let nog niet op de gespecificeerde batterijduur. op de meeste sites staat iets van ruim 300 shots per lading, maar de reviews die er te vinden zijn gaan al ruim over de 1000.

en ja onscherpe foto's komen meestal door de gebruiker, maar zo nu en dan nieuw spul is ook wel weer leuk!! en goed voor de handel!! O-)

[ Voor 71% gewijzigd door HyperTrophy op 27-08-2018 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 16:07
Zelf heb ik de 70-300 AF-P versie (250-300 euro zoiets dacht ik) en ben er best tevreden over.
Dit in combinatie met een D3300.

Zelf doe ik ook vooral aan landschapsfotografie en gebruik momenteel ofwel de 35mm f1.8 prime (200 euro) ofwel bovenstaande 70-300 AF-P met VR.

Voorbeeldpicje met de 70-300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

b4mb03 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:35:
@Superdaantje

[...]

Ik ben al een ruimte tijd bezig met het fotograferen hiervan, maar merk toch met name de zoom op de gehele foto minder is wanneer je inzoomt. Oké, het is geen focus op één object, maar een normale foto. Ook de autofocus vind ik bij een algemene (natuurfoto) etc niet geweldig scherp wanneer je inzoomt.

De lens die ik wil gaan vervangen heeft te maken met het inzoomen. Dit is momenteel beperkt doordat de lens maar 105mm maximaal kan inzoomen. Met een 70-300mm lens zal ik meer dan voldoende zoombereik hebben dan de huidige kitlens. Echter kost de lens rond de 700 euro. Vandaar ook de vraag of ik niet beter kan overstappen naar een full-frame camera die wel volledig gebruik maakt. Bij toeval kwam ik erachter dat de Nikon binnenkort met een Z-serie camera komen die o.a. 273 autofocuspunten heeft wat volgens mij beter is voor natuurfotografie dan de D5300 met huidige lens?

Waarom ik zou willen upgraden:
- Het formaat van de FX-sensor biedt een grotere gevoeligheid en minder ruis wat bij een DX-sensor minder is.
- Het dynamisch bereik van een full-frame camera is veel groter dan een DX-sensor. Hierdoor heb ik dus minder problemen met ruis bij hoge iso-waarde als ik foto's maak bij weinig licht/nacht/avond- en concertfotografie.

Ik had al zo'n vermoeden dat als ik mijn huidige lens op een D750 zou zetten, de camera zich aanpast aan de lens (dus crop-modus).
Kan van eerste deel van je reactie niet zoveel maken. Sorry...

Houdt rekening met de overstap naar Full Frame dat de beeldhoek etc. veranderd. Je wenst meer bereik, maar 70-300 geeft andere beeldhoek op een Crop sensor dan op een Full Frame. ;-)
En tip lees onderstaande topic eens grondig door.
Het is niet alleen dat. Zoals al geschreven ga je van 24,3MP naar 10.5MP in deze crop mode. Daarnaast is je objectief geen hoogvlieger. Scherpte zit hem niet zozeer in de gebruikte sensor, maar in gebruikte glas. Wens je de 18-105 te blijven gebruiken dan is upgrade naar de D750 zonde van de centjes. Na mijn bescheiden persoonlijke mening.

En zoals Orion84 al aanhaalt. Plaats aantal voorbeeld foto's met EXIF informatie. Vermoed dat je meer winst kunt halen uit je zelf. De apparatuur is zelden de beperkende factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:43

Garyu

WW

b4mb03 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:18:
@Garyu

[...]

Bedankt voor je uitleg! Ik begreep inderdaad dat de FX-sensor ideaal is voor landschap. Daarom vind ik de huidige 18-105 lens fijn aangezien deze toch nog perfecte shots levert. Echter zag ik wel dat er veel ruis is bij het inzoomen van de foto's. Dit was op Manual als AF-modus.. Het was wel zo dat in de Phraya Nakhon Cave weinig licht is en dat er van boven één grote lichtstraal naar het paviljoen schijnt. Hier heeft de camera toch nog moeite mee en hierdoor krijg ik ook ruis en een te scherpe lichtinval van bovenaf. Zelfs na enkele wijzigen met de diafragma, timer en ISO was dit niet zoals ik het met het oog kon waarnemen wat erg jammer was. Zou dit een combinatie zijn van lichtinval van bovenaf en weinig licht vanuit de rest van de grot? Echter ben ik wel erg blij met de kleuren die die de lens alsnog opgepakt heeft. Alleen is de ruis/scherpte net het gene wat mist.

Ik had inderdaad al de Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 VR lens die ik zou willen krijgen om in te kunnen zoomen tot een bepaald object.

De reden dat ik de D750 én de Z6 gevonden had, heeft te maken met de FX-sensor en de ruis die veel beter onderdrukt wordt dan mijn huidige D5300 camera. Echter is voor een Z6 nog geen objectief te verkrijgen boven de 70mm. De 70-200mm f/2.8 zou in de loop van 2019 komen aldus Nikon. De DSLR D750 vond ik vrij fors in aanschafprijs en daarom zag ik de Z6 als eventueel opvolger om dan meteen een camera aan te schaffen die goed is in hetgeen wat ik bij de D5300 bij bepaalde type shoots vaak mis.
De overstap naar full-frame gaat natuurlijk wel effect hebben, vooral omdat de sensoren beter zijn, maar het is niet zaligmakend. Ruisprestaties bij weinig licht zijn zeker beter.

Denk aan het "heilige mantra": diafragma-sluitertijd-ISO. Die drie samen bepalen wat voor een foto je maakt, hoeveel ruis je daarvoor terugkrijgt, hoeveel scherptediepte je hebt, en hoeveel bewegings(on)scherpte je hebt. Duurdere lenzen zorgen voor een "beter" diafragma waardoor je meer licht binnen kan krijgen. Sluitertijd kan je natuurlijk zelf kiezen, bij landschapsfotografie zou ik je aanraden om 100-200€ te reserveren voor een goed statief zodat je ook langere sluitertijden kan kiezen zonder dat je beelden onscherp worden. Heb je zowel diafragma als sluitertijd geoptimaliseerd, kun je de ISO laag houden en daardoor weinig ruis. Verder kan je ruis natuurlijk in post-processing (zoals Adobe Lightroom) nog redelijk opruimen als het niet té extreem wordt.

Bedenk dat je bij de 2000-3000 euro voor een nieuwe camera je dan ook nog de FTZ-adapter voor oude lenzen nodig hebt, plus een nieuwe FX-"standaardlens" en een nieuwe FX-telelens. Voor beide zul je voor de Z-mount diep in buidel moeten tasten en op FX zul je dus effectief 1.5x minder telebereik hebben met dezelfde lens dan op je D5300 (cropfactor).

Kijk naar de Nikon 70-300 DX als je bij je D5300 blijft - die is lichter en goedkoper dan de niet-DX-variant. Ga je naar FX, dan zul je ook de duurdere en zwaardere FX-lenzen daarbij moeten aanschaffen.

Wat voor budget heb je in gedachten? Bedenk dat je bij FX als snel het dubbele kwijt bent aan zowel camera als lenzen vergeleken met DX. Ik betwijfel sterk je er voor jouw doelen zoveel meerwaarde uit zou halen.

PS: oh, en geef inderdaad even wat voorbeeldfoto's en wat je daar aan zou willen verbeteren. Dan kunnen we ook beter beoordelen welke keuzes je daarvoor het beste zou kunnen maken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:49
HyperTrophy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:16:
Betere scherpte in de hoeken ga je eerder krijgen met een betere lens, een andere body/sensor heeft daar niet heel veel effect op...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
Orion84 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:23:
Op een paar kleine dingetjes na is het enige echte verschil tussen Z6 en Z7 simpelweg de resolutie van de sensor (24 vs 45 megapixel uit mijn hoofd).

Post anders eens een paar voorbeeldfoto's (bij voorkeur incl. de gebruikte instellingen) en geef daarbij aan wat er volgens jou aan tekort schiet. Dan kunnen we wellicht beter helpen om te bepalen of dat aan je camera, aan je lens, of aan jou (lees: de gekozen instellingen) ligt :)

Je geeft aan meer te willen inzoomen: daarvoor is de aanschaf van een telezoomlens inderdaad de beste oplossing. Een 'upgrade' naar een FX body helpt daar niets voor.

Je geeft aan meer dynamisch bereik / betere ruisprestaties te willen. Daarvoor zou een FX body wel verbetering bieden, maar verwacht daar ook geen gigantische wonderen van. Je kan dat (deels) ook ondervangen door je 18-105 te vervangen door een lichtsterker objectief. Bijvoorbeeld een 2.8 zoomlens van Sigma of Tamron rond dat 18-50 bereik. Combineer je dat met een 70-300 zoomlens, of evt. een 70-200 F4 als je daar het budget voor hebt en dan ga je er al aardig wat stappen op vooruit. Zonder duizenden euro's uit te geven aan een FX camera waar je dan ook nog lenzen bij moet kopen.
Dit is helemaal waar. Maar ik twijfel of ik bij avond/nacht- en concertfotografie zulke geweldige shots krijg zoals ik dat wil. Er valt zeker veel op te oefenen aangezien de apparatuur doet wat je als gebruiker ermee instelt. Wat is het voor- en nadeel om te switchen naar een Sigma of Tamron 18-50 objectief dan die 18-105 die ik nu heb?

Ik wil liever goed investeren maar schrok wel van de prijs van een z6 met alle toebehoren erbij. Voor korte duur (1 jaar), zal ik het geld niet hebben om zo'n sprong te maken. Maar ik zou graag als ik volgend jaar naar Japan op reis ga betere shots van de natuur/architectuur willen maken in overdag als in de nachten waar veel/weinig licht is.

Hieronder enkele voorbeelden waar ik wel trots op ben, maar soms nét datgene missen wat ik zou willen:

Foto 1: 1/30 sec. f/4 25mm, 6400 ISO. Hier zou ik graag willen dat het zwart echt zwart is en het wit niet zoveel naar boven komt. Wanneer ik bijvoorbeeld 1/80, f/7 ingesteld had, dan maakte dit de foto weer veel te donker. Je ziet onder in de foto de grote shoppingmall dat prima is, maar naar boven is het is het witte licht weer teveel.

Foto 2: 1/500 sec. f/4,8 42mm, 200 ISO. Deze ben ik enorm tevreden over, maar mist net de extra onscherpte omdat ik de apen meer naar voren wil laten komen. Ik had al een single-point ingesteld, maar kreeg de achtergrond maar niet onscherper.. Wat kan ik hieraan doen? Echter vind ik dit wel op dit punt na een geweldige foto.

Foto 3: 1/4 sec, f/4 26mm, 1600 ISO. Deze foto is niet op alle vlakken scherp terwijl ik de AF én de 39-points ingesteld heb. Je ziet ongeveer in het midden van de foto dat deze wel scherp is, maar aan linker kant weer onscherp wordt. Ook is het witte licht weer net te helder dan ik had gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je camera kan maar op één afstand tegelijk scherpstellen. De focuspunt modus die je kiest heeft enkel invloed op welke delen van de foto worden meegenomen in het bepalen waar de focus moet komen liggen, maar uiteindelijk wordt er één afstand gekozen.

Als je de foto van voor tot achter scherp wilt hebben, moet je je diafragma verder knijpen (hoger f getal). Als je de achtergrond juist onscherp wilt hebben, moet je je diafragma zo ver mogelijk open zetten (wat je bij die aap waarschijnlijk al had).

Het contrast in je eerste foto is wellicht in de nabewerking nog best te verbeteren (maar dat is wat lastig inschatten).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als ik je foto's zo snel zie. Zou ik starten met je eigen techniek/kennis. Denk dat je daar meeste winst mee gaat behalen. En ook erg leuk om te doen. Er is nog zoveel meer uit je huidige set te halen ;-)

Voor avond fotografie.
https://www.digitalefotog...tosmaken/avondfotografie/
https://vinkacademy.nl/fo...chtfotografie-in-de-stad/
https://www.cameranu.nl/n...afie-in-3-simpele-stappen
https://techyx.nl/lichtvervuiling-in-nederland-en-belgie/

Voor foto met onscherp achtergrond.... Lees ook het deel van brandpuntafstand en afstand tot je onderwerp. Het is niet enkel je diafragma f/.
https://www.digitalefotog...maken/wazige-achtergrond/
https://www.cameraland.nl...-achtergrond#.W4QyJqeiH9E
https://vinkacademy.nl/fo...htergrond-scherptediepte/

Statief kan handig zijn als je wilt gaan werken met langere sluitertijden. Nieuw objectief of camera zou ik persoonlijk nog niet doen. Eerst zorgen dat de basis van fotografie goed zit. Hier zit voor jou grootste winst op dit moment.

[ Voor 22% gewijzigd door Daan_ op 27-08-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je laat 3 foto's zien, waarvan de 2 nachtfoto's vooral beter worden als je ze vanaf een statief zou schieten, zodat je een langere sluitertijd en lagere ISO kunt gebruiken. En de foto van de aapjes voldoet meer aan je wens met een betere lens, waarvan het diafragma wijder open kan.

Klinkt dus heel erg alsof je niet naar een nieuwe camera moet kijken, maar naar bijvoorbeeld randzaken zoals een statief, of misschien een nieuwe lens.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 27-08-2018 19:26 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
RobbieB schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:57:
[...]

Betere scherpte in de hoeken ga je eerder krijgen met een betere lens, een andere body/sensor heeft daar niet heel veel effect op...
Je hebt duidelijk niets meegekregen van de nieuwe technieken die nu met deze z bodies en lenzen mogelijk zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 22:39
Zoals hierboven al is gemeld ligt dit niet aan je camera, maar meer aan je techniek. Iso 6400 bij nachtopnamen geeft nu eenmaal meer ruis. Koop een statief, fotografeer bij lage iso en lange sluitertijd, klein diafragma en eventueel met bracketing.
Je zult verbijsterd zijn waar je camera toe in staat is.

Let wel op dat klein diafragma stervorming geeft op sterke lichtbronnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-09 16:19
Superdaantje schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:21:
Als ik je foto's zo snel zie. Zou ik starten met je eigen techniek/kennis. Denk dat je daar meeste winst mee gaat behalen. En ook erg leuk om te doen. Er is nog zoveel meer uit je huidige set te halen ;-)
Dit, ga je eerst eens goed verdiepen in de basis technieken. De camera die je hebt kan zoveel meer dan dat je hier laat zien.
Je zit dus nog niet bepaald op de limiet van je gear. Koop een statief en zie hoe je foto's vooruit gaan.

Op dit moment lijkt het me niet verstandig om 4000e in een nieuwe body te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Fresno schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:40:
Zoals hierboven al is gemeld ligt dit niet aan je camera, maar meer aan je techniek. Iso 6400 bij nachtopnamen geeft nu eenmaal meer ruis. Koop een statief, fotografeer bij lage iso en lange sluitertijd, klein diafragma en eventueel met bracketing.
Je zult verbijsterd zijn waar je camera toe in staat is.

Let wel op dat klein diafragma stervorming geeft op sterke lichtbronnen.
Ik gok dat je groot diafragma bedoelt ;) En wat zou bracketing precies oplossen bij nachtfotografie?

The devil is in the details.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Inrage
  • Laatst online: 09-09 23:44
@Hahn waarschijnlijk om HDR te gebruiken, neem aan dat dat wel veel wordt toegepast bij nachtopnames in steden met felle lichtbronnen.

@HyperTrophy Ik snap niet dat je iemand wil duwen in de richting van een investering van enkele duizenden euro's terwijl het vanaf de 1e post al duidelijk was dat het vooral de kennis van het fotograferen zelf was die ontbreekt. Zo'n nieuwe Nikon Z7 is vast wel heel prettig maar de topic starter zal er geen betere foto's mee maken zonder eerst z'n kennis te vergroten.

@b4mb03 Als je meer tele wil dan kan je een pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon) overwegen, betaalbare FF lens die ook op je huidige toestel goed zal presteren. Zowiezo zijn deze 'goedkopere' telelenzen enkel goed voor gebruik bij goed licht. Ga je er een indoorsportwedstrijd mee vastleggen dan hoef je niet te veel te verwachten...

Focus je bij nachtopnames vooral op stillevens en landschappen, dan haal je best een statiefje in huis en eventueel ook een remote.

Wil je bij minder licht (concerten) toch iets betere resultaten behalen, kijk dan eens naar een Sigma 18-50 F2.8 of Tamron 18-50 F2.8. Ze zijn op zich ook al iets scherper dan de lens die je nu gebruikt en laten meer licht binnen dus je kan op lagere ISO schieten, of met een sneller sluitertijd. Je verliest wel een paar mm tov je huidige lens natuurlijk.

Zowiezo kan je veel van deze lensen 2de hands vinden !!! Op die manier kan je eens testen of het iets voor jou is, is het niet zo dan kan je meestal voor een gelijkaardige prijs doorverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hahn schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:52:
[...]

Ik gok dat je groot diafragma bedoelt ;) En wat zou bracketing precies oplossen bij nachtfotografie?
Groter dynamisch bereik wat handig is als er lampen op de foto staan. In de nacht is het contrast tussen verlichte delen en onverlichte delen veel groter dan overdag. Bracketing is dan een handige en simpele manier om daarmee om te gaan.

Als ik 's nachts foto's schiet dan schiet ik daar altijd minimaal 3 exposures van.
Inrage schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:33:
[...]

Wil je bij minder licht (concerten) toch iets betere resultaten behalen, kijk dan eens naar een Sigma 18-50 F2.8 of Tamron 18-50 F2.8. Ze zijn op zich ook al iets scherper dan de lens die je nu gebruikt en laten meer licht binnen dus je kan op lagere ISO schieten, of met een sneller sluitertijd. Je verliest wel een paar mm tov je huidige lens natuurlijk.

Zowiezo kan je veel van deze lensen 2de hands vinden !!! Op die manier kan je eens testen of het iets voor jou is, is het niet zo dan kan je meestal voor een gelijkaardige prijs doorverkopen.
Afhankelijk van op wat voor plekken je fotografeert kan 2.8 soms al aardig aan de krappe kant zijn waardoor je alsnog op 4000 - 6400 ISO zit. Ik zou altijd aanraden om een 50mm 1.8 of iets in die richting er bij te nemen want dit gaat je bij slecht verlichte shows enorm redden. Het is bovendien maar een kleine investering.

[ Voor 47% gewijzigd door Ventieldopje op 27-08-2018 20:36 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
@HyperTrophy Ik snap niet dat je iemand wil duwen in de richting van een investering van enkele duizenden euro's terwijl het vanaf de 1e post al duidelijk was dat het vooral de kennis van het fotograferen zelf was die ontbreekt. Zo'n nieuwe Nikon Z7 is vast wel heel prettig maar de topic starter zal er geen betere foto's mee maken zonder eerst z'n kennis te vergroten.
Dit. Ik wou dat ik meer dan 1 thumbs up kon geven. Je haalt me de woorden uit de mond. _/-\o_

@b4mb03 Zoals anderen al zeggen: verbeter eerst je techniek. Leer meer over de basistechnieken van fotografie. Je zit nog lang niet aan de grenzen van je camera en lens. Voorbeeldje: deze is geschoten met een Nikon D5300 en 18-140mm

[ Voor 31% gewijzigd door Kwintessens op 27-08-2018 22:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
HyperTrophy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:29:
[...]

Je hebt duidelijk niets meegekregen van de nieuwe technieken die nu met deze z bodies en lenzen mogelijk zijn...
Je blijft dit (overal) maar roepen, en het zal ongetwijfeld wel wat voordeel hebben bij een Z7 (en dan alleen in combi met daarvoor gemaakte lenzen waarschijnlijk). Echter maakt dat de rest dus niet gelijk onwaar. Betere lenzen zorgen ook voor betere scherpte (en niet alleen in de verre hoekjes) en hebben daarbij nog veel meer leuke pluspunten vaak. Dat is over het algemeen echt wel een beter investering dan een nieuwe camera body.

En zoals hierboven al is aangegeven, de topicstarter kan waarschijnlijk nog veel meer uit huidige set halen door zijn fotografische kennis te verbeteren. Als hij dan later alsnog een FF camera oid koopt, zal hij daar dan ook veel meer uithalen dan als hij dat nu doet.

Ik word echt een beetje moe van al die 'adviezen' hier die je 4000+ euro gaan kosten maar de gebruiker weinig voordeel gaan geven....

GAS uit voor je advies geeft is mijn advies :+

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Mijn interpretatie was puur gestaafd op de OT :
- wil graag FX, hint zelf overigens naar nieuwe Z modellen
- geeft ook geen budget aan
- en de titel van dit topic natuurlijk

Later een fx camera kopen kan natuurlijk, maar adviseer m dan geen DX lenzen zoals hieronder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Met andere woorden, geen advies geven, maar gewoon bestelling aannemen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
laat de TS maar reageren, lijkt me meer zinvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
@Inrage Ik zou wel een telelens met zoom willen hebben die ook goed presteert bij weinig licht aangezien ik merk dat ik te kort kom in zoom met bepaalde shoots.

Ik ben er zeker van overtuigd dat ik met mijn huidige camera meer/betere prestaties kan krijgen. Echter zag ik dat er ook FX bij sommige shoots meer voordeel hebben dan een DX. En toevallig vroeg ik me af of ik over enige tijd beter kan omsteken naar een FX camera (bijvoorbeeld een Nikon D750 of beter kan sparen en om voor een Z7 te kiezen? vandaar ook deze topic aangezien ik hierin te weinig ervaring heb.

Maar voor nu zou het dus voldoende zijn om een deze lens en van hieruit mijn kennis te vergroten? Ook gaven jullie aan dat ik het beste een statief kan kopen. Welke adviseren jullie me? Ook heb ik amper met de sluitertijd gewerkt en zou ik me hier de komende tijd meer in willen verdiepen. Hoe kan ik dit het beste oppakken aangezien ik dit persoonlijk een bottleneck vind?

@Ventieldopje Ik zal inderdaad meer moeten gaan oefenen met de bracketing en een statief is dus wel ideaal hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je telezoom wenst die goed presteert bij weinig licht vraag ik me af of de 70-300 die je niet aangeeft goede keuze is. Deze is niet bepaald lichtsterk in tele bereik. Het is zeker geen slecht objectief. ;-)

Er staan reeds aantal links in dit topic waarin je veel informatie vind m.b.t. fotograferen met langere sluitertijden. Deze al eens op je gemak doorgenomen? En anders hier nog meer websites

Voor statieven vind je in dit topic erg veel nuttige informatie. Staan nodige goede adviezen en ervaringen over betaalbare statieven. Het statieven topic

Denk dat je beter kunt investeren in je basis kennis fotografie. Je zult versteld staan wat er mogelijk is met je huidige camera. D750 of nieuwe Z is leuk en zeker beter met wat je nu hebt, maar als ik je foto's zo zie dan is de beperking niet je camera, maar je eigen kennis en kunde. En dat is helemaal niet erg. Door veel te oefenen feedback te vragen ontwikkel je deze wel. En je raakt nooit uitgeleerd.

Bracketing is één van de technieken, maar zou eerst starten met de basis. Daar begint het mee. (diafragma, sluitertijd en ISO)

En wens je te investeren in hardware. Zou ik persoonlijk eerst starten met het glas en statief O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 28-08-2018 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-09 16:19
Ik begrijp nog steeds niet dat je eigenlijk niet weet wat sluitertijd inhoud maar wel overweegt om een camera te kopen van bijna 4000 euro?
Dat is bijna hetzelfde als een Porsche kopen zonder rijbewijs,

Ik denk sowieso dat je teveel verwacht van een FX camera, daar ga je niet ineens fantastische uit de hand geschote nachtfotos mee maken.

De aangegeven lens is prima, maar ga geen wonderen verwachten in het donker. Sowieso een nachtfoto maken, uit de hand op pak em beet 200mm gaat je geen mooie foto's opleveren.

Qua statief kan ik Sirui aanraden, kwalitatief goed spul en niet te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b4mb03
MattiB schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:22:
Ik begrijp nog steeds niet dat je eigenlijk niet weet wat sluitertijd inhoud maar wel overweegt om een camera te kopen van bijna 4000 euro?
Dat is bijna hetzelfde als een Porsche kopen zonder rijbewijs,

Ik denk sowieso dat je teveel verwacht van een FX camera, daar ga je niet ineens fantastische uit de hand geschote nachtfotos mee maken.

De aangegeven lens is prima, maar ga geen wonderen verwachten in het donker. Sowieso een nachtfoto maken, uit de hand op pak em beet 200mm gaat je geen mooie foto's opleveren.

Qua statief kan ik Sirui aanraden, kwalitatief goed spul en niet te duur.
@MattiB Aangezien ik over enige tijd wil overstappen naar een FX was ik aan het twijfelen tussen een D750 die al even op de markt aanwezig is óf een Z6/7.. En ik heb nooit gezegd dat ik niet weet wat sluitertijd inhoud. Ik heb hier alleen te weinig mee getest zoals ik aangaf.

"Ik denk sowieso dat je teveel verwacht van een FX camera, daar ga je niet ineens fantastische uit de hand geschote nachtfotos mee maken." Zoals ik al aangaf zou ik graag een FX willen aangezien dit voor meerdere doeleinden beter zal zijn dan de D5300. Een ander toestel zal dus voor toekomstgericht beter zijn, maar voor nu is een grotere zoom telelens wel handig voor shoots op bijvoorbeeld dieren. Ik zou indien mogelijk ook goede shots willen maken met die zoom telelens. Weet jij zo welke voor beide doeleindes goed is?

@Superdaantje

Zelf heb ik dit statief gevonden. Aangezien ik op reis ga en geen koffer vol met camera apparatuur kan meenemen, heb ik voor bovenstaand statief gekozen. Of zijn er nog andere die beter zijn en in dezelfde prijsklasse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je geeft aan wel te weten wat sluitertijd is, maar nog weinig mee getest te hebben. Sluitertijd is een basis element van fotografie. Onderdeel van belichtingsdriehoek. Gezien je reacties en je foto's is dit mooie eerste start om je kennis en kunde te verbreden. Dit helpt je straks ook met toekomstige hardware upgrades.
https://vinkacademy.nl/fo...s-de-belichtingsdriehoek/
https://www.digitalefotog...rsus/belichtingsdriehoek/

Full Frame heeft wellicht op aantal punten een voordeel/nadeel, maar zoals hierboven aangegeven. Zit jou uitdaging en winst in de basis van fotografie. Als je dit echt beheerst dan zul merken dat je huidige camera nog niet zo slecht is.

Met je huidige objectieven zul je tevens niet al te veel winst behalen met een Full Frame camera. Zie eerdere reactie m.b.t. de 18-105.

Wat betreft statief. Lees je eerst eens rustig in alvorens je gelijk links gaat droppen. Bekijk op je gemak diverse reviews en lees statieven topic op je gemak door. Ga eens naar winkel test statief daar eens op je gemak. Neem je tijd. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
Superdaantje schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:47:
Je geeft aan wel te weten wat sluitertijd is, maar nog weinig mee getest te hebben. Sluitertijd is een basis element van fotografie. Onderdeel van belichtingsdriehoek. Gezien je reacties en je foto's is dit mooie eerste start om je kennis en kunde te verbreden. Dit helpt je straks ook met toekomstige hardware upgrades.
https://vinkacademy.nl/fo...s-de-belichtingsdriehoek/
https://www.digitalefotog...rsus/belichtingsdriehoek/

Full Frame heeft wellicht op aantal punten een voordeel/nadeel, maar zoals hierboven aangegeven. Zit jou uitdaging en winst in de basis van fotografie. Als je dit echt beheerst dan zul merken dat je huidige camera nog niet zo slecht is.

Met je huidige objectieven zul je tevens niet al te veel winst behalen met een Full Frame camera. Zie eerdere reactie m.b.t. de 18-105.

Wat betreft statief. Lees je eerst eens rustig in alvorens je gelijk links gaat droppen. Bekijk op je gemak diverse reviews en lees statieven topic op je gemak door. Ga eens naar winkel test statief daar eens op je gemak. Neem je tijd. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd ;-)
Yep, Ik heb pas zo'n 9000 foto's totaal gemaakt sinds ik de camera heb. Deze heb ik in december 2017 aangeschaft. De helft van de foto's heb ik op reis gemaakt en ook hier het e.e.a. mee gespeeld met de sluitertijd. Maar voor het gevoel is dit nog te weinig. Zal ik aan de 18-105 voldoende hebben momenteel of moet ik toch het objectief gaan vervangen?

Het statief wat ik aangaf is qua prijs redelijk en kwalitatief goed. Ook zit ik enorm met het punt dat ik geen statief wil dat groot en zwaar is aangezien ik dit met het vliegtuig mee moet nemen naar bijvoorbeeld Japan wat volgend jaar op de planning staat. Vandaar dat ik dit statief als voorbeeld gepost had. Heb je zo snel tips die ik mee kan nemen om een zo compact/licht mogelijk statief aan te schaffen voor op reis mee te nemen?

Verder wil ik wel vermelden dat ik erg tevreden ben met de D5300 en er voor mij geweldige shots gemaakt heb. Hier is er een van waar ik enkele weken geleden mee getest heb.Zie deze foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waarom de vraag of je voldoende hebt aan de 18-105. Deze kun je toch zelf beantwoorden? Vervangen? Waarom zou je dat willen. Je uitdaging zit niet in je apparatuur, maar eigen kennis en kunde. Sorry, maar blijf het maar Herhalen!

Heb ik snel tips? Ja... Lees de geposte link eens van statieven topic eens door. En de rest van de tips die je van de mede Tweakers hebt gekregen. Krijg beetje het idee dat je hier niet de tijd niet voor neemt/gunt ;)

Begrijp dat je graag alles aangedragen wenst te krijgen of wellicht wat ongeduldig bent?, maar neem de tijd om de verkregen informatie te lezen/verwerken. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 28-08-2018 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Foto lijkt me onderbelicht en toont weer aan dat je gewoon je skills moet verbeteren. Tot dan stel je best iedere aankoop uit. Begin eens met de artikels gelinkt in dit topic, onder meer die van Superdaantje z'n post. Je lijkt het advies wel te negeren omdat je denk dat nieuwe gear je op een of andere manier toch plots een betere fotograaf zal maken, dat is niet zo...

Wil je persé een lens met meer tele, ga dan voor de 70-300 versie van Tamron (die met VR), ook al gelinkt ergens hierboven. Ook die is niet superlichtsterk, maar kwa kwaliteit wel te vergelijken met de Nikon variant, maar dan wel veel goedkoper. Koop eventueel 2de hands.
Tele & lichtsterk = heel duur, dus voor je weet wat je echt wil, denk er gewoon even niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
Superdaantje schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:16:
Waarom de vraag of je voldoende hebt aan de 18-105. Deze kun je toch zelf beantwoorden? Vervangen? Waarom zou je dat willen. Je uitdaging zit niet in je apparatuur, maar eigen kennis en kunde. Sorry, maar blijf het maar Herhalen!

Heb ik snel tips? Ja... Lees de geposte link eens van statieven topic eens door. En de rest van de tips die je van de mede Tweakers hebt gekregen. Krijg beetje het idee dat je hier niet de tijd niet voor neemt/gunt ;)

Begrijp dat je graag alles aangedragen wenst te krijgen of wellicht wat ongeduldig bent?, maar neem de tijd om de verkregen informatie te lezen/verwerken. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
De hoofdvraag was simpel. De lens vervangen aangezien ik in zoom te kort kom bij bepaalde shoots die ik zelf veel maak. Voor de rest is het huidige objectief niet slecht zoals ik eerder aangaf.

Voor de statieven heb ik de Sirui A-1205 gevonden die licht en compact is. Tot nu toe kan ik weinig concurrenten vinden voor die prijs.

Ook gun/neem ik mezelf zeker de tijd om me te ontwikkelen, maar tips zijn ook handig omdat het me na een tijd nog niet lukt zoals ik wil. Ja dit duurt lang en kost veel moeite, daar ben ik me zeker van bewust. En nee ik denk dat je me verkeerd begrijpt, want iets aangedragen krijgen is niet hetgeen waarom ik dit topic gestart ben.. De vraag is 1, of er een goede telelens met zoom is die ook bij weinig licht goed presteert en 2 ik zag toevallig dat de D750 en de Z6/7 voor sommige shoots beter zijn dan de D5300. Desondanks ben ik zeker niet ontevreden met de D5300 want die presteert goed met de 18-105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
@Inrage 70-300 van Tamron vs Nikon (AF-P versie) met VR/VC is quasi geen prijsverschil. Zelf ook lang zitten twijfelen en na een hoop reviews gelezen te hebben toch gewoon voor de Nikon gegaan.

@b4mb03 als statief ben ik voor de Vanguard 265CB gegaan. Heel compact/licht en tevreden van. Voelt zeer kwalitatief aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
@Pap3rclip Ok, had niet door dat er nog een cheapo versie van de Nikon 70-300 was ook. Ik had het op deze pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
Voordeel van de Tamron is nog wel steeds dat het ook op FF ingezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
Pap3rclip schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:40:
@Inrage 70-300 van Tamron vs Nikon (AF-P versie) met VR/VC is quasi geen prijsverschil. Zelf ook lang zitten twijfelen en na een hoop reviews gelezen te hebben toch gewoon voor de Nikon gegaan.

@b4mb03 als statief ben ik voor de Vanguard 265CB gegaan. Heel compact/licht en tevreden van. Voelt zeer kwalitatief aan.
@Pap3rclip Bedankt voor je bericht! Ik ga om met de zoom ook wat te spelen toch overwegen voor Nikon of de Tamron. Het statief zal ik ook zeker meenemen!

@Inrage Ik hetzelfde probleem met de Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
b4mb03 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:38:
[...]

De hoofdvraag was simpel. De lens vervangen aangezien ik in zoom te kort kom bij bepaalde shoots die ik zelf veel maak. Voor de rest is het huidige objectief niet slecht zoals ik eerder aangaf.

En nee ik denk dat je me verkeerd begrijpt, want iets aangedragen krijgen is niet hetgeen waarom ik dit topic gestart ben.. De vraag is 1, of er een goede telelens met zoom is die ook bij weinig licht goed presteert en 2 ik zag toevallig dat de D750 en de Z6/7 voor sommige shoots beter zijn dan de D5300. Desondanks ben ik zeker niet ontevreden met de D5300 want die presteert goed met de 18-105.
Zo eenduidig was je vraag anders niet hoor...
Momenteel heb ik een Nikon D5300 DLSR met een AF-S DX 18-105 VR lens. Deze beschikt over DX-formaat. Ik maak foto's voor op vakantie, portretten en sinds kort op feestjes, zwangerschap- en babyshoots. (maar ook landschap, natuur, architectuur, maar ook portretten en nachtfotografie). Mijn huidige camera is naar mijn weten een all-round camera, maar ik zou graag willen kijken of het mogelijk is om te upgraden naar een FX-formaat camera om full-frame te kunnen schieten wat volgens mij voor natuur en landschap erg handig is.
Kort antwoord: ja, het is mogelijk up te graden naar een FX-formaat camera. Kwestie van naar de winkel rijden. En ja, er zijn lenzen die het goed doen met weinig licht. Flauw he? :+

Ga de mogelijkheden van je huidige camera gewoon leren en ontdekken! Dan worden veel van je vragen ook vanzelf beantwoord. Als je een beetje weet hoe ISO / diafragma waardes etc werken, dan kan je zelf al makkelijk beoordelen of een lens het goed of slecht gaat doen in het donker, icm met je camera. We kunnen wel een hele berg lenzen gaan voorstellen, maar je kan zelf ook op basis van het grootste diafragma van een lens ook al bepalen wat het beter gaat doen in het donker en een voorselectie maken.

(Maar met een statief doen ze het allemaal prima, zolang je maar niks bewegends op de foto wilt zetten.)

Ik vind de vragen gewoon erg open en zo algemeen, dat er weinig gericht advies is te geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Goeie dag wat een lang topic over iets simpels: je hebt 2 keuzes!

1) Nieuwe gear kopen, neusje van de zalm en vervolgens uit frustratie in de hoek mikken omdat het niet de winst opleverde die je dacht.

2) Niks kopen, geld in een mooi reisje en leermateriaal steken, uitgerust terug komen met een bult nieuwe kennis en fotos.

Kies maar :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
Ventieldopje schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:09:
Goeie dag wat een lang topic over iets simpels: je hebt 2 keuzes!

1) Nieuwe gear kopen, neusje van de zalm en vervolgens uit frustratie in de hoek mikken omdat het niet de winst opleverde die je dacht.

2) Niks kopen, geld in een mooi reisje en leermateriaal steken, uitgerust terug komen met een bult nieuwe kennis en fotos.

Kies maar :Y)
Aangezien er al flink geïnvesteerd is in een goede camera met objectief vind ik het niet nodig om na 1 jaar al te switchen naar een D750. Vandaar vroeg ik me ook af of het me zoveel voordeel zou bieden om te switchen van DX naar FX omdat bepaalde shots dan beter zouden zijn. Echter ben ik de afgelopen uren flink bezig geweest met een statief. Met dit lijstje zal ik eens naar een fotozaak gaan die me meer advies kan geven en dat ik in hun winkel wat kan testen om zo te bepalen wat het beste voor mij is.

Echter ga ik voor de Nikon 70-300mm AP-D objectief om met bepaalde shoots van verderaf te kunnen schieten. De 18-105 lens is voor de meeste shots meer dan voldoende omdat ik er al goede resultaten mee zie met de laatste fotoshoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
b4mb03 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:14:
[...]

Aangezien er al flink geïnvesteerd is in een goede camera met objectief vind ik het niet nodig om na 1 jaar al te switchen naar een D750. Vandaar vroeg ik me ook af of het me zoveel voordeel zou bieden om te switchen van DX naar FX omdat bepaalde shots dan beter zouden zijn. Echter ben ik de afgelopen uren flink bezig geweest met een statief. Met dit lijstje zal ik eens naar een fotozaak gaan die me meer advies kan geven en dat ik in hun winkel wat kan testen om zo te bepalen wat het beste voor mij is.

Echter ga ik voor de Nikon 70-300mm AP-D objectief om met bepaalde shoots van verderaf te kunnen schieten. De 18-105 lens is voor de meeste shots meer dan voldoende omdat ik er al goede resultaten mee zie met de laatste fotoshoots.
Vergeet niet de versie met VR te nemen. Zonder VR kost een 20-tal euro minder dacht ik maar is zo goed als waardeloos, die VR doet echt veel.

En verwacht er ook geen wonderen van voor heel dynamische/bewegende en donkerdere composities.
Dan moet je een veelvoud van de paar honderd euro voor deze lens uitgeven.
Alles wat statisch of op een statief is gaat er wel prima mee (en die 300mm is effectief 450mm door je crop sensor dus je kan echt wel zoooomen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
Pap3rclip schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:22:
[...]

Vergeet niet de versie met VR te nemen. Zonder VR kost een 20-tal euro minder dacht ik maar is zo goed als waardeloos, die VR doet echt veel.

En verwacht er ook geen wonderen van voor heel dynamische/bewegende en donkerdere composities.
Dan moet je een veelvoud van de paar honderd euro voor deze lens uitgeven.
Alles wat statisch of op een statief is gaat er wel prima mee (en die 300mm is effectief 450mm door je crop sensor dus je kan echt wel zoooomen ;) ).
Sorry.. Was VR inderdaad vergeten erbij te vermelden.. Dat heb ik zelf gelukkig op de 18-105 ook zitten wat enorm fijn is!

Yess die 70-300mm lijkt ook een enorme winst om te kunnen zoomen. Ik zal die i.c.m. een goed statief bestellen en er de komende tijd mee testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

b4mb03 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:24:
[...]

Sorry.. Was VR inderdaad vergeten erbij te vermelden.. Dat heb ik zelf gelukkig op de 18-105 ook zitten wat enorm fijn is!

Yess die 70-300mm lijkt ook een enorme winst om te kunnen zoomen. Ik zal die i.c.m. een goed statief bestellen en er de komende tijd mee testen.
Vergeet dan ook niet juist VR uit te zetten als je vanaf statief werkt, dat werkt anders averechts.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
Ventieldopje schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:03:
[...]

Vergeet dan ook niet juist VR uit te zetten als je vanaf statief werkt, dat werkt anders averechts.
Dat vroeg ik mij nu ook al altijd af. Mede omdat dit in de handleiding van de Nikon lens staat:
- Vibration reduction is generally recommended when the camera is mounted on a tripod, although you may prefer to turn it off depending on shooting conditions and the type of tripod.
- Vibration reduction is recommended when the camera is mounted on a monopod.
Best verwarrend toch? Moet zeggen dat ik ook geen problemen ondervind als ik hem gewoon op laat staan (is zo kut om te vinden in die menu's elke keer). Misschien kan iemand met wat meer technische kennis toe lichten wat nu precies de beste foto's oplevert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Pap3rclip schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:20:
[...]

Dat vroeg ik mij nu ook al altijd af. Mede omdat dit in de handleiding van de Nikon lens staat:

[...]

Best verwarrend toch? Moet zeggen dat ik ook geen problemen ondervind als ik hem gewoon op laat staan (is zo kut om te vinden in die menu's elke keer). Misschien kan iemand met wat meer technische kennis toe lichten wat nu precies de beste foto's oplevert?
Tripod -> uit
Monopod/handheld/plastic goedkoop €0,50 tripod -> aan

Als het beeld te stabiel is voegt VR niks toe en kan zelfs trillingen veroorzaken als er wordt overgecompenseerd.

Sommige Nikon lenzen hebben een tripod stand voor VR, die kun je uiteraard ook gebruiken maar of het echt nut heeft ... met een goedkopere tripod misschien. Zie ook: https://www.nikonusa.com/...technology/normal/tripod/

[ Voor 4% gewijzigd door Ventieldopje op 28-08-2018 17:36 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
Ventieldopje schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:03:
[...]

Dit zag ik ook in de handleiding staan van de camera. Thanks alsnog voor de tip!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
b4mb03 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:14:
[...]

Aangezien er al flink geïnvesteerd is in een goede camera met objectief
??? Als je de aanschaf van een D5300 + 18-105 kitlens als "flink geïnvesteerd" omschrijft, dan hoef je aan fullframe geen enkele gedachte te verspillen. Dat geintje gaat iig >4000€ en met een paar leuke lenzen snel >10000€ kosten. Forget about it...
Echter ga ik voor de Nikon 70-300mm AP-D objectief
Dat is geen verkeerde aanschaf, maar neem niet de versie die je zelf verlinkt hebt. Dat is namelijk de variant die ook voor fullframe geschikt is, en daardoor meer dan dubbel zo duur. Gewoon de DX variant kopen, die maximaal 300€ mag kosten. Anders is de winkel te duur.

Wil je werkelijk een FX 70-300, dan kun je beter de oude Af-S 70-300 VR gebruikt kopen. (~200€) Ikzelf ben een groot voorstander van gebruikte lenzen(/kamera's) aanschaffen, maar de kennis om te bepalen of de aangeboden lens kwalitatief goed is, moet wel enigszins voorhanden zijn. In jouw geval zie ik deze expertise niet en raad daarom de 70-300 DX P VR aan.

En als je ooit naar FX zou gaan overstappen, lijkt me de kans dat je met een 70-300 P D VR gelukkig gaat zijn sowieso erg klein. Dan ga je die lens net zo goed verkopen/vervangen als je met de DX-versie zult moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
hoeveel korrels zout zit er in deze reactie? @Vanoverdegrens

als je al neigt naar FX zou ik zeker compatible lenzen uitzoeken nu. Die passen gegarandeerd ook op de Z camera's met de bijgeleverd adapter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:36
5 jaar geleden in een opwelling overgestapt van een Nikon D90 met 18-105 naar een D800 met 24-70 en 70-200.
De teleurstelling vanwege gebrek aan kennis en ervaring was aanvankelijk groot.
Cursus gevolgd en met statief bij nacht en ontij van alles uitgeprobeerd.
Inmiddels over het algemeen blij met de resultaten.

Gezien de problemen met eerdere modellen raad ik niemand aan om nu al een Z6/Z7 te kopen.
Huur een dag of weekend de camera met lens/lenzen welke je belangstelling hebben, voordat je tot aankoop overgaat.
Ga binnenkort een weekend met een gehuurde D850 op stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Eerdere modellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

HyperTrophy schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:40:

als je al neigt naar FX zou ik zeker compatible lenzen uitzoeken nu. Die passen gegarandeerd ook op de Z camera's met de bijgeleverd adapter!
Als je neigt naar FX maar niet eens de basics kent ben je gear geil, heb je geld teveel of denk je dat je betere foto's gaat maken met duurder spul (meerdere opties mogelijk :+ )

Je kan prima een DX lens kopen, daarmee gewoon leren hoe alles werkt en als je naar FX gaat die gewoon verkopen.

Ik kende de basics goed en kende mijn camera door en door maar bij mijn overstap heb ik echt flink lopen knetteren.
FX is geen magisch iets waardoor je foto's opeens stukken beter worden. Ja je krijgt iets betere ruis prestaties, iets beter dynamisch bereik, kleinere DoF (zowel voor als nadeel) maar het is verre van de magische stap die sommige er van maken. En guess er zijn genoeg mensen die van FX gewoon 'terug' gaan naar DX ;)

Mijn advies, wat gelukkig nog niet zo vaak is gezegd, ga lekker fotograferen, leren, verdiep jezelf in alles, experimenteer er op los en als je vragen hebt (of gezellig wilt kletsen over camera's) ben je hier altijd welkom :)
En ondertussen kun je lekker doorsparen voor de volgende camera, lens, ect ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
@HyperTrophy Sta jij op de pay roll van Nikon of zo? Hou eens op met full frame pushen bij iemand die dat helemaal niet nodig heeft. @Vanoverdegrens heeft helemaal gelijk, het is niet nodig om een full frame lens te halen, want @b4mb03 gebruikt dat extra glas (en dus gewicht) voorlopig toch niet. Dus waarom zou je hem daarmee laten rondzeulen? Maakt het fotograferen niet leuker en de foto's worden er ook niet beter van. Bovendien wordt die adapter helemaal niet gratis meegeleverd met de Z-camera's (je raadt een camera van 2000+ euro aan, bij een beginner? Serieus?). Z6 en adapter kosten al 2500 samen. En @PKHS doelt met 'eerdere modellen' op de problemen die de eerste edities van sommige Nikon spiegelreflexen hadden (D600, D750).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Enige wat lastig aan fx is, is de prijs. ‘Get over it’. :o

Als iemand zoals ts nu een fx verlangt, dan raad ik m het laatste model aan ja. (Hij noemde ik eerste instantie geen bedrag, en stelde zelf t model al voor)

Nikon is overigens wel een mooi merk!

:+ :+ :+

En om de ts nu als beginner te bestempelen schiet niemand iets mee op.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperTrophy op 29-08-2018 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwintessens
@HyperTrophy TS noemt zijn D5300 + 18-105 objectief een flinke investering en dan vind jij een camerabody + adapter van 2500 euro een realistisch advies?
Dat @b4mb03 een beginner is, blijkt uit zijn reacties. En daar is helemaal niks mis mee. Hij heeft er meer aan om te horen dat hij nog niet het maximale uit zijn camera en objectief haalt en zonder een cent uit te geven betere foto's kan leren maken, dan dat iemand hem stimuleert zoveel geld uit te geven.
Je helpt hem voor geen meter. Koop lekker zelf een Z6 of Z7 en schrijf een gebruikersreview. Dat is wél zinvol. (Niet voor TS, maar er zijn vast een boel Tweakers die er nieuwsgierig naar zijn.) Het geld is blijkbaar geen probleem voor je, dus wat let je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Nouja Pro of gevorderde amateur zou ik ook niet durven zeggen als je 9000 foto's gemaakt hebt, worsteld met de terminologie en sluitertijd nog niet helemaal onder de knie hebt :?

En dat is uiteraard helemaal niet erg, zo zijn we immers allemaal begonnen, ik in ieder geval zeker!

Daarnaast zal het mij persoonlijk een worst wezen, al koopt de TS het duurste van het duurste, maaaar....

Wat doen we hier nog als forummers, we kunnen iedereen dan toch wel het duurste, dikste, mooiste model van een merk aanraden en er bij zeggen "ja kost wel wat maar get over it". Wel makkelijk standaard antwoord: Koop maar de 1DX, D4,A9 als body, Standaard bereik, koop een 24-70/2.8, tele een 70-200/2.8 IS/OS/VR/whatever/duur. You'll get the point

We kunnen ook, omdat de meeste van ons ook geen oneindig budget hebben, ook lekker samen sparren, gericht advies geven en meedenken. En, zoals vele met mij ook blijkbaar denken, leert "onze" ervaring dat het wellicht niet de beste keuze voor de TS is om zijn/haar problemen op te lossen met het kopen van een FX camera. Niemand zegt dat de TS geen FX camera mag/moet kopen, maar wel dat het niet de magische oplossing is en dat er meerdere wegen zijn die naar 'Rome' leiden.

En wat heel anders....ik vind zat andere dingen lastiger aan "FX" dan de prijs hoor. Als het alleen de prijs was had ik nog gewoon FF geschoten maar er zijn meer dingen op de wereld dan dat....

[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 29-08-2018 23:47 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
HyperTrophy schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:40:

korrels zout???

Als je nu compatibele lenzen gaat uitzoeken, dan ook de lenzen in het kwaliteitssegment dat je later wilt hebben. En dat gaat 99% geen lichtzwakke 70-300 low budget lens zijn. Dan ga je eerder een 70-200/2.8, één van de vele telelenzen tot 400/500mm of een vast brandpunt-tele als een 300/2.8 aanschaffen. En dat nu al te doen is gewoon te vroeg voor de TS. Zoveel geld voor een topklasse lens wil ie never ever nu uitgeven. En dat is ook goed zo, want hij schiet er niks mee op. Hij kan nu niet eens inschatten, welke telelens in de toekomst het beste bij z'n manier van fotograferen past.

[ Voor 7% gewijzigd door Vanoverdegrens op 30-08-2018 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gezien diverse TR's en dat TS nu genoeg informatie heeft verkregen en genoeg stof heeft om over na te denken, gaat dit topic voor nu op slot. ;-)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.