Thuisbioscoop in kleine ruimte (ca 6 m2) met schuin dak

Pagina: 1
Acties:
  • 6.379 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-07 16:54
Laatste jaren redelijk geïnvesteerd in goed audio spul (nu: Marantz 7012, Elac 187 fronts en center, elac 301 rear en sub) en luister zeer graag muziek of een film op luid niveau bij voorkeur. Vorig jaar hebben we uitgebouwd en helaas blijkt nu dat de buren opeens veel last hebben van met name de lage tonen. Uitbouw is hout skeletbouw en ondanks een aantal geluidswerende maatregelen niet voldoende. Nu nog extra zaken doen in de woonkamer (zoals een voorzetwand) gaan m echt niet worden, aangezien net alles helemaal afgewerkt is. Mocht ik per direct van mijn vriendin af willen dan zou dat wel kunnen, maar liever niet...
Uiteraard is zachter zetten ook een optie, maar ja... Subwoofer geeft trouwens niet alleen het probleem (heb de subwoofer crawl al gedaan), zijn ook de fronts die aardig mee doen.

Anyway, enige optie om alles voluit te zetten is een zolderkamertje wat we over hebben (rest is als slaapkamer voor ons/kids in gebruik). Mijn idee is om daar mogelijk een kleine muziek/film/game kamer van te maken. Hier mag ook eventueel van alles nog verbouwd worden. Idee is wel een 4K tv van 55", dus kijkafstand ca 1,8m-2m als ik het goed heb

De dillema's:
- Kamer is totaal maar 6 m2 groot (3 x2 meter)
- Zit onder een schuin dak (laagste punt in de kamer is 1,20, hoogste punt is 2,47
- Achter de hoge zijde van de lange wand zit de slaapkamer van mij en mn vriendin. Daar zou dus wat geïsoleerd moeten worden
- Achter de lage zijde is nog een schot waar nu wat zooi ligt
- Ik wil mijn huidige apparatuur wel gebruiken, dus overgaan naar een kleinere setup is geen optie. Voorkeur ook nog voor een 5.1.2 opstelling overigens

Er zijn mijns inziens 4 mogelijkheden:
- TV, fronts en front height speakers aan zijde van slaapkamer (dus hoge wand). Kijkafstand is dan ca 1,8 meter, surround speakers kunnen dan nog naast mij. Afstand tussen fronts is ca 1,5m. De front height speakers kunnen aan het plafond
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/eavaLuh.jpg

- TV en fronts aan de korte zijde van de slaapkamer. kijkafstand is ook ca 1,8m. Afstand tussen fronts is ca 1,3m. Hierbij heb ik dus geen ruimte voor height speakers (vanwege het schuin dak)...
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/xyyxYXs.jpg

- Mogelijk het schot openbreken en daarin speaker en tv wegwerken? Of wordt het schot dan 1 grote klankkast?

- Hele plan uit mijn hoofd zetten omdat dit nooit fatsoenlijk in te passen valt

Ben benieuwd naar jullie advies. Ik weet dat het belachelijk klein is, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Wellicht nog andere ideeën? Ook tips hoe om te gaan met akoestiek (met name vanwege weer dat schuine dak) om te gaan? Krijg ik op deze manier nog wel een beetje fatsoenlijk ruimtelijk 5.1(.2) geluid of is daar de ruimte totaal niet geschikt voor?

[ Voor 3% gewijzigd door styxz op 26-08-2018 23:57 ]

Het leven is hard...een stoeprand ook.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Koop een goede headset.
Hoef je niet naar zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:24

sjaool

Every life should have 9 cats

RoRoNLopTwitter schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 00:48:
Koop een goede headset.
Hoef je niet naar zolder.
Dat lijkt mij niet de oplossing als je de surroundervaring van een film wilt behouden.
De optie in afbeelding 1 lijkt mij de enige juiste om optimaal van het beeld en geluid te kunnen genieten.
Voordeel van een kleinere ruimte is ook dat het volume niet zo hard hoeft. :P

[ Voor 9% gewijzigd door sjaool op 27-08-2018 09:54 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:49
Andere optie: (grote) TV aan schuine wand en een grote ligplaats maken (poef of iets dergelijks).

[ Voor 4% gewijzigd door talkatoo op 27-08-2018 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:33
sjaool schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 01:51:
[...]

Dat lijkt mij niet de oplossing als je de surroundervaring van een film wil behouden.
De optie in afbeelding 1 lijkt mij de enige juiste om optimaal va n het beeld en geluid te kunnen genieten.
Voordeel van een kleinere ruimte is ook dat het volume niet zo hard hoeft. :P
Er zijn surround sound headsets die het beter doen dan menig surround set van losse boxjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:15

Nogne

>.<

Joeri.Bijlsma schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:40:
[...]

Er zijn surround sound headsets die het beter doen dan menig surround set van losse boxjes.
Welke headset gaat beter geluid geven dan de surround set die TS heeft? Geef eens voorbeelden, want nu ontstaat een discussie wat niks te maken heeft met de vraag van de TS.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:45
- Achter de hoge zijde van de lange wand zit de slaapkamer van mij en mn vriendin. Daar zou dus wat geïsoleerd moeten worden
Daar valt niet tegenop te isoleren binnenshuis, als er niet vanaf de bouw al rekening mee is gehouden. Ga er vanuit dat als er iemand wilt slapen in een kamer ernaast of eronder, dat ze je luid en duidelijk zullen horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02

MazeWing

The plot thickens...

Als de buren last hebben van de lage tonen kan het zijn dat de subwoofer ontkoppeld moet worden van de vloer. Op die manier worden trillen aanzienlijk minder via de vloer doorgegeven. Enkel de geluidsgolven uit de subwoofer kunnen nog via de lucht en door de muur de buren bereiken.

Ik maak zelf gebruik van de SVS soundpath voetjes. Dit zijn behoorlijk dikke (4cm) rubberen voetjes die je ipv de standaard voetjes onder de subwoofer zet. Wanneer de subwoofer z'n best gaat doen en gaat trillen, dan vangen de dikke rubberen voetjes dit zeer goed op en is er praktisch geen sprake van trillingen in de vloer of nabij gelegen meubels, etc.
Een ander goed ontkoppel systeem is een Subdude mat van Auralax. Dit is hetzelfde concept als de SVS soundpath, enkel is het dan een mat die in z'n gehele onder de subwoofer komt.

Als je vervolgens in je marantz de speakers allemaal op small zet en de crossover op 80hz, dan is enkel de subwoofer verantwoordelijk voor de echt lage tonen.

De subwoofer op een goede manier ontkoppelen is geen oplossing voor alles, maar kan net het verschil maken tussen overlastgevend en acceptabel. Ik zou het dan ook zeker proberen en zelf luisteren bij de buren.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:46

Theo

moederbord

Je kan de TV plat op de grond leggen en een grote spiegel aan de schuine wand plaatsen; dan heb je ook de mogelijkheid om verder van het scherm af te kunnen zitten aangezien dit ook je kijkafstand kan verhogen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:51
MazeWing schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:17:
Als de buren last hebben van de lage tonen kan het zijn dat de subwoofer ontkoppeld moet worden van de vloer. Op die manier worden trillen aanzienlijk minder via de vloer doorgegeven. Enkel de geluidsgolven uit de subwoofer kunnen nog via de lucht en door de muur de buren bereiken.

Ik maak zelf gebruik van de SVS soundpath voetjes. Dit zijn behoorlijk dikke (4cm) rubberen voetjes die je ipv de standaard voetjes onder de subwoofer zet. Wanneer de subwoofer z'n best gaat doen en gaat trillen, dan vangen de dikke rubberen voetjes dit zeer goed op en is er praktisch geen sprake van trillingen in de vloer of nabij gelegen meubels, etc.
Een ander goed ontkoppel systeem is een Subdude mat van Auralax. Dit is hetzelfde concept als de SVS soundpath, enkel is het dan een mat die in z'n gehele onder de subwoofer komt.

Als je vervolgens in je marantz de speakers allemaal op small zet en de crossover op 80hz, dan is enkel de subwoofer verantwoordelijk voor de echt lage tonen.

De subwoofer op een goede manier ontkoppelen is geen oplossing voor alles, maar kan net het verschil maken tussen overlastgevend en acceptabel. Ik zou het dan ook zeker proberen en zelf luisteren bij de buren.
Dit ontkoppelen helpt veel. Heb bij vriend van me ook een mooi oplossing gezien. Die had hem ontkoppeld maar ook hier hadden buren er nog last van. Oplossing was eigenlijk vrij simpel. Hij deed de sub op iets hogere pootjes en onder de sub was geluiddempend schuim neergelegd. In de hoekjes was wel iets ingesneden zodat de sub wel op zijn verhoogde pootjes kon staan. Moet er wel bij typen hij had een sub die naar beneden blies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07 14:08
Op linus tech hebben ze een keer een setup gemaakt met de monitor schuin tegen het dak. Vond het wel een mooie oplossing.
En dicht bij je TV zitten voor een bioscoop ervaring is niet echt erg, zoals het scherm in verhouding is tot een echte bioscoop. Dus dat je niet echt alleen maar van links naar rechts met je hoofd aan het draaien bent.
YouTube: World's Most Comfortable Gaming Setup Part 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Cave_Boy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:27:
[...]

Dit ontkoppelen helpt veel. Heb bij vriend van me ook een mooi oplossing gezien. Die had hem ontkoppeld maar ook hier hadden buren er nog last van. Oplossing was eigenlijk vrij simpel. Hij deed de sub op iets hogere pootjes en onder de sub was geluiddempend schuim neergelegd. In de hoekjes was wel iets ingesneden zodat de sub wel op zijn verhoogde pootjes kon staan. Moet er wel bij typen hij had een sub die naar beneden blies..
Een downward firing subwoofer zou weinig uit moeten maken qua trillingen doorgeven. Enkel bij een zwevende houten vloer kan dit voor problemen en ongewenste resonanties zorgen.

Van wat ik had gelezen waren de SVS SoundPath pootjes beter dan een Subdude of SoundCare SuperSpikes. Enige nadeel is dat ze hier in Nederland weer absurd duur zijn vergeleken met de US. 80 euro voor 4 pootjes... 8)7

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:37
Joeri.Bijlsma schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:40:
[...]

Je beseft toch zelf dat dat iets heel anders is...
Een groot scherm? ER zijn VR brillen met hogere resolutie. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Laatst online: 12:51
- Het is trouwens voor je eigen de onderste optie het makkelijkst. Dan kun je de schuine kant nog makkelijk gebruiken voor troep anders is het door de bank etc wat lastiger.

- Je kunt de gehele kamer isoleren met geluiddempend materiaal. Dat zal wel veel schelen. Alleen de zijden die verbonden zijn met buren/ andere kamers zou eigenlijk al voldoende moeten zijn (let ook op de vloer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:24

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik heb mijn subwoofer ontkoppeld door deze op een Auralex Gramma te plaatsen. Dit is een redelijk goedkope oplossing die perfect werkt bij mij.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
Dank zover voor alle reacties. Leuk om te lezen.

Het idee van een headset kan gelijk worden afgesloten. Wil echt gebruik blijven maken van mijn audioset, heb daar niet voor niets een hoop geld ingestoken :))

Voor wat betreft het scenario woonkamer heb ik inderdaad ook nog wel gekeken naar ontkoppelen. Had nog een set Devine Monpads liggen (https://www.bax-shop.nl/s...FA__bJcMhu8IaAigdEALw_wcB). Daar heb ik nu de sub en de twee fronts op gezet. De bass reflex poort aan de achterkant van de fronts heb ik ook geplugd. Sowieso even kijken hoe dat uitpakt. Overigens hebben wij een eikenhouten vloer die verlijmd is aan de beton dekvloer. Trillingen via de vloer zouden dus beperkt moeten zijn toch?
De relatie met de buren is overigens uitstekend hoor en we hebben hier prima contact over. Binnenkort weer even luisteren met de aanpassingen.

Neemt niet weg dat een aparte home cinema kamer wel het doel blijft.
Zebby schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:03:
[...]
Daar valt niet tegenop te isoleren binnenshuis, als er niet vanaf de bouw al rekening mee is gehouden. Ga er vanuit dat als er iemand wilt slapen in een kamer ernaast of eronder, dat ze je luid en duidelijk zullen horen.
Mijn idee was om een ontkoppelde voorzetwand neer te zetten en de deur te voorzien van iets van Isomat KE (https://www.akoestiekwinkel.nl/isomat-ke-geluidsisolatiemat om te ontdreunen. Stil zal het niet worden, maar aangezien het een huis is uit 2008 (alles beton en met spouwen gebouwd) kom ik (met name richting buren) een heel eind denk ik.
talkatoo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 06:55:
Andere optie: (grote) TV aan schuine wand en een grote ligplaats maken (poef of iets dergelijks).
kippy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:31:
Op linus tech hebben ze een keer een setup gemaakt met de monitor schuin tegen het dak. Vond het wel een mooie oplossing.
YouTube: World's Most Comfortable Gaming Setup Part 1
Interessante optie. Er zit echter wel een dakraam in de schuine zijde, dus dat maakt het iets minder makkelijk. Ziet er wel heel chil uit. Ben ook benieuwd of ik dan mijn speakers wel goed kan plaatsen.

Mijn zorg in de kleine opstelling is of ik nog wel een beetje stereobeeld krijg en een ruimtelijk effect van de surround en atmos speakers. Aangeraden wordt om de fronts minimaal 2m uit elkaar te zetten bijvoorbeeld en de afstand naar de luisterpositie dan ook ca 2m te maken. Dat lukt me dus al niet in het kamertje. Of zal dat wel meevallen?

[ Voor 11% gewijzigd door styxz op 27-08-2018 09:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
  • Nu online
Ik heb geen oplossing, wil enkel zeggen dat ik het tof vind dat je een oplossing zoekt voor de overlast die je je buren geeft :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
Mijn zorg in de kleine opstelling is of ik nog wel een beetje stereobeeld krijg en een ruimtelijk effect van de surround en atmos speakers. Aangeraden wordt om de fronts minimaal 2m uit elkaar te zetten bijvoorbeeld en de afstand naar de luisterpositie dan ook ca 2m te maken. Dat lukt me dus al niet in het kamertje. Of zal dat wel meevallen?
De afstand is niet echt belangrijk, het gaat veel meer om de hoek ten opzichte van de luister positie.
https://www.dolby.com/us/...aker-setup/5-1-setup.html

Voor Atmos geld het zelfde
https://www.dolby.com/us/...-speaker-setup-guide.html

[ Voor 11% gewijzigd door kippy op 27-08-2018 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-07 08:55
Hebben de speakers de bas-reflex poort aan de voorkant of achterkant? Als ze aan de achterkant zitten en je hebt pluggen ervoor, klinken ze waarschijnlijk beter als ze dicht zitten, maar dat zal je moeten testen. (omdat ze tegen de muur aan staan).

Geluid goed krijgen in een kleine ruimte is op z'n minst een uitdaging. Wat misschien nog een optie zou zijn: Schot weghalen en de rears daarin zetten. Dan kan je je fronts nog steeds kwijt :)

Ik zou in ieder geval de grootste wand volledig isoleren tegen geluid-reflecties. Dit kan goedkoop met een setje gordijnen tegen de muur. (Zwart/rood gordijn voor bios effect?).

Een stuk dak boven je waarschijnlijk ook isoleren, omdat je anders reflecties van je fronts vanaf boven krijgt. Als je ook de "hoogte" speakers neerzet, zal je waarschijnlijk het hele stuk plafond tussen de speakers en je oren even moeten bewerken.

Het hoeft niet duur te zijn; dat noppen-foam van een bouwmarkt werkt uitstekend en kan je simpelweg opplakken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gamebuster op 27-08-2018 09:53 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-07 13:58
Hoop dat je zolder niet grenst aan die van de buren. Blijf je dezelfde problemen hebben. Is je buren uitnodigen voor een filmavondje niet een optie (al lost dat niet het probleem op, overlast is vaak subjectief).

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
Uiteraard begrijp ik dat je het geluid van die cinema wilt behouden, maar ik begrijp ook dat je kinderen op dezelfde zolder liggen te slapen?

Tja, het zijn allemaal afwegingen met voor- en nadelen. Zelf zou ik de vele praktische voordelen van een goede headset niet onderschatten. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:00
Lastige situatie, maar tof dat de buren het netjes melden én jullie een gepaste oplossing willen zoeken d:)b

Ik zou persoonlijk de oplossing zoeken in de huidige situatie. Misschien toch de lage tonen iets terugschroeven, plaatsing van de subwoofer aanpassen of subwoofer desnoods de kamer uit om maar iets te noemen.
Heb je overigens de overlast ook al eens zelf gehoord in het huis van de buren? (EDIT: niet alles gelezen, maar ja dus :))
Misschien dat je met bovenstaande het probleem al (grotendeels) kunt oplossen en/of aanvullend afspraken maken over momenten waarop je je films/series kijkt?

De zolderruimte lijkt mij relatief klein, maar hoeft geen probleem te zijn. Echter vind ik het zelf juist lekker om in de woonkamer op de bank te ploffen en TV te kijken en zie ik mijzelf daarvoor niet telkens naar boven gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:33
vandermark schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:18:
Ik heb geen oplossing, wil enkel zeggen dat ik het tof vind dat je een oplossing zoekt voor de overlast die je je buren geeft :)
Maar hij wil niet de zaak zachter zetten, dus zo hard is hij nu ook niet aan het proberen.
De buren gaan ook de bass/muziek horen terwijl hij op de zolder zit, dit gaat niks oplossen tenzij hij de boel gaat isoleren met geluiddempende foam. Ik heb ook zo'n happy camper die zn muziek tering hard aan zet, die vent zit op de 4e verdieping en ik heb het gevoel dat ik bij hem in de woonkamer sta (ik zit op begane grond).

Als TS ECHT een oplossing wil, is het of een headset, of de zaak zachter gaan zetten, of gaan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
De afstand is niet echt belangrijk, het gaat veel meer om de hoek ten opzichte van de luister positie.
[...]
Ok, ik dacht dat er ook een soort vuistregel was dat de fronts 2-3 meter uit elkaar moesten staan? Vanuit daar bepaal je de rest van de afstanden dan. Maar 1,5m (met de juiste hoek) is dus voldoende?
Gamebuster schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:52:
Hebben de speakers de bas-reflex poort aan de voorkant of achterkant?
[...]

Geluid goed krijgen in een kleine ruimte is op z'n minst een uitdaging. Wat misschien nog een optie zou zijn: Schot weghalen en de rears daarin zetten. Dan kan je je fronts nog steeds kwijt :)
[...]
Achterkant en onderkant. Die aan de achterkant zijn dus inmiddels voorzien van een basplug.
Rears naar achter door het schot weghalen is wel een goede optie ja.Kan ik er zelfs een 7.1 opstelling van maken :) Betekent wel een stukje meer verbouwen
geldersscheepje schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:19:
Hoop dat je zolder niet grenst aan die van de buren. Blijf je dezelfde problemen hebben. Is je buren uitnodigen voor een filmavondje niet een optie (al lost dat niet het probleem op, overlast is vaak subjectief).
Onze smaken lopen nogal uiteen dus ik denk dat we niet echt samen een filmpje gaan kijken. :)
Zolder grenst met de korte kant aan de buren, maar daar is sprake van twee ontkoppelde betonnen wanden, dus dat isoleert aardig. Voor de verbouwing hadden we ook bijna geen last hiervan, dan moest ik het wel heel bont maken...
B-Real schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:29:
Lastige situatie, maar tof dat de buren het netjes melden én jullie een gepaste oplossing willen zoeken d:)b
d:)b Een goeie relatie met de buren geeft heel veel extra woon plezier, dus dat is de moeite waard. Buiten het feit dat het hele aardige lui zijn.
geldersscheepje schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:19:
Onze smaken lopen nogal uiteen dus ik denk dat we niet echt samen een filmpje gaan kijken. :)
Zolder grenst met de korte kant aan de buren, maar daar is sprake van twee ontkoppelde betonnen wanden, dus dat isoleert aardig. Voor de verbouwing hadden we ook bijna geen last hiervan, dan moest ik het wel heel bont maken...
B-Real schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:29:

De zolderruimte lijkt mij relatief klein, maar hoeft geen probleem te zijn. Echter vind ik het zelf juist lekker om in de woonkamer op de bank te ploffen en TV te kijken en zie ik mijzelf daarvoor niet telkens naar boven gaan.
Beneden zouden we wel een tv houden, maar dan met een simpele soundbar ofzo voor het algemene kijkwerk. Aparte ruimte als ik echt een film wil kijken (of later voor zoonlief gamen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
Joeri.Bijlsma schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:30:
[...]

Als TS ECHT een oplossing wil, is het of een headset, of de zaak zachter gaan zetten, of gaan isoleren.
Dat is het hele idee juist. Geluid gaat ook wel degelijk zachter als de buurman dat hoort.Die afspraak hebben we gewoon.

Isoleren is iets wat op het zolderkamertje prima kan, maar niet in de woonkamer. Zoals aangegeven zou isoleren van de wanden en deur ook onderdeel zijn van het zolderkamer plan...

Dus oplossing zoeken waarbij ik het volume hard kan laten, de buren geen last hebben en ik niet met een koptelefoon op film hoef te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om naar je luidspreker te luisteren in zo kleine ruimte?

Ik ben namelijk bang dat het voor geen meter gaat klinken. Vooral zuilen hebben doorgaans veel ruimte nodig om goed te klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:21:
Heb je al geprobeerd om naar je luidspreker te luisteren in zo kleine ruimte?

Ik ben namelijk bang dat het voor geen meter gaat klinken. Vooral zuilen hebben doorgaans veel ruimte nodig om goed te klinken.
Staat zeker op het programma, maar:
- Kost een ochtend om zolderkamertje leeg te halen, apparatuur los te halen, boven aan te sluiten en vice versa. Daarom eerst even wat desk research
- Kamer is akoestisch nog onbehandeld, dus weet niet of het helemaal representatief is.

Maar goed, zeker een keer proberen ja...

[ Voor 3% gewijzigd door styxz op 27-08-2018 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-07 22:52

Jag

Mooi voor de ts dat er zo driftig gereageerd wordt :). En nobel doel ook om overlast te beperken. Ik wilde toch nog even inhaken op een paar broodje aap verhalen die telkens weer terug komen:

- een br poort aan voor of achterkant van de luidspreker maakt niet uit voor welke kant het geluid op gaat (de golflengte is dermate groot toch van de luidspreker dat deze er met gemak omheen buigt)
- lage tonen (als in <100hz), demp je niet makkelijk met absorptie. 10cm dik steenwol/akotherm is effectief boven ongeveer 200hz. Je hebt enorme diktes nodig wil je echt sublaag kunnen absorberen, dat is bijna niet te doen. Daarom wordt er vaak gekozen voor een oplossing met overgangen in dichtheid (lucht-muur-lucht-muur). Dat is wel effectief, maar lastig om naderhand nog aan te brengen.
- ook de effectiviteit van decouplers zoals de svs soundpath is discutabel. Het meeste geluid wordt via de lucht overgebracht en niet via behuizing. Dat zou ook niet goed zijn :). Hier een test met metingen van meerdere decouplers.

Wat uiteindelijk nog het meest effectief is, is om de sub op een plek te zetten dat hij hardst klinkt op de luisterpositie. Dat kan ie namelijk vervolgens minder hard. Het is helemaal afhankelijk van het staande golven patroon van de ruimte en de positie van sub en luisteraar daarin, hoe hard de sub klinkt en welke frequentie response je krijgt. Het proberen waard, ook in je nieuwe dedicated ht waar je wellicht ook wat meer vrijheid in plaatsing hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Jag schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:28:
- ook de effectiviteit van decouplers zoals de svs soundpath is discutabel. Het meeste geluid wordt via de lucht overgebracht en niet via behuizing. Dat zou ook niet goed zijn :). Hier een test met metingen van meerdere decouplers.
Ik heb zelf een zwevende houten vloer en toen ik met de standaard voetjes van de subwoofer eens de sub flink op z'n donder gaf, begon er veel te trillen. Speelgoed van de kinderen, een deurtje van een kast en ook was er trilling in de vloer te voelen, enkele meters van de subwoofer.
Met de soundpaths waren deze trillingen weg. Het speelgoed van de kinderen (een houten keukentje vol zooi, 30cm van de subwoofer) trilt niet meer en ook is er aan de vloer zelf niets meer te voelen. Ook niet wanneer ik mijn hand naast de subwoofer op de vloer leg.

Aangezien onze muur niet losgekoppeld is met de muur van de buren, zijn contactgeluiden zeer goed te horen. Een trilling in de vloer gaat zonder problemen door naar de buren. Met alle irritaties die daarbij horen. Met de soundpaths zijn de contactgeluiden praktisch weg.

Natuurlijk gaan de geluidsgolven nog braaf via de licht door de muur naar de buren toe, echter is dit stukken minder storend dan trillingen die via de vloer doorlopen.

Zoals ik al aangaf is het geen oplossing voor alle problemen, maar is het net dat beetje minder overlast wat het voor mij buren acceptabel heeft gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamirB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-07 13:39
Om deze speakers in een zolderkamer van 6 m2 te zetten is natuurijk ook niks qua audio ervaring, speakers moeten wat ruimte hebben voordat het geluid tot zijn recht komt, zeker bij een surround set. Ik vrees dat nu alles gaat resoneren en het geluid minder zuiver klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dat klinkt alsof het in jouw geval wel hielp. Heb je wel op hetzelfde volume / scene getest?

Dat decouplers daadwerkelijk ontkoppelen is ook wel aannemelijk. In hoeverre de behuizing mee vibreert zal wel een beetje verschillen per model. Wat dat betreft is het het overwegen waard. Maar een meetrillende behuizing is wel een voorwaarde voor de effectiviteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09-2020
Joeri.Bijlsma schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:30:
[...]

Maar hij wil niet de zaak zachter zetten, dus zo hard is hij nu ook niet aan het proberen.
De buren gaan ook de bass/muziek horen terwijl hij op de zolder zit, dit gaat niks oplossen tenzij hij de boel gaat isoleren met geluiddempende foam. Ik heb ook zo'n happy camper die zn muziek tering hard aan zet, die vent zit op de 4e verdieping en ik heb het gevoel dat ik bij hem in de woonkamer sta (ik zit op begane grond).

Of een beetje coulantie van de kant van de buren. Neem aan dat er niet 24 uur per dag herrie gemaakt wordt. Paar keer een filmpje per week mag het probleem niet zijn. Een grasmaaier maakt ook herrie en hetzelfde geldt voor spelende kinderen en nog 80.000 andere zaken die zich afspelen in een straat of woonwijk. Je woont nu eenmaal in een rijtjeshuis en daar mag een zekere mate van geluid geproduceerd worden. De zolder zal zeker de oplossing niet zijn want het geluid gaat lachend door het hele huis heen. Zolang je niet midden in de nacht geluid maakt en ook niet elke dag zie ik het probleem niet. Nodig ze af en toe eens uit voor een filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:11
Film kijk je toch meestal zo tussen de 2000 en 0100uur. als je dan geluid gaat maken kan het nog wel eens in het verkeerde keelgat schieten (zou ik ook hebben als je om 0530 op moet).
Isoleren gaat je kamer alleen maar kleiner van worden, dus vrees dat je toch in een goede headset moet inversteren. Kijk (helaas) ook mijn films/series op 90% koptelefoon ipv mn 7.2
Buren hebben pas 1x geklaagd, maar wil het ze gewoon niet aandoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-07 19:39
Persoonlijk zou ik de ruimte te klein vinden voor een 5.1 opstelling met zuilen. Ik begrijp best dat je graag een oplossing wilt met apparatuur die je al hebt, maar 2 meter breed is gewoon eigenlijk amper te doen met zuiltjes en een actieve sub. Op een zolderkamer van 3 bij 3 , ook met een schuin plafond heb ik het geprobeerd met een denon receiver en quadral zuiltjes, bookshelves en sub. Amper te doen als je geen gezeur wilt met familie of buren. Of je moet alles heel grondig gaan isoleren maar ik ben bang dat je set dan totaal niet tot z`n recht komt in zo`n ruimte.

Oplossing hier: Bookshelves en sub weggedaan. Receiver met zuitjes hangt aan de pc. Wordt amper gebruikt, meestal headphones op. Voor de TV gekozen voor een redelijke bar zonder aparte sub. Resultaat is een film kunnen kijken op redelijk volume zonder dat iemand zich er aan stoort, het is geen echt home cinema of surround, maar het geluid is heel acceptabel met een vleugje 3d-effect zonder overal kabels te hebben lopen. En als het echt hard moet ivm grote hordes orcs, of planeten die opgeblazen worden :D , dan zet ik m`n koptelefoon wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Elke kamer van huiskamer formaat is uitdagend qua laagweergave. Het wordt altijd in een belangrijk gebied gedomineerd door staande golven. Voor een normale huiskamer is dat 25 - 200Hz ongeveer, voor een half zo kleine ruimte 50 - 400Hz. Heel veel maakt dat nou ook weer niet uit. Correctie zal je sowieso nodig hebben. Wel eens met dat je speakers een beetje vrij moet kunnen laten staan, of je ze moeten ervoor gemaakt zijn. En dan kan je er ook nog voor kiezen speakers juist precies in de hoek te hangen (dan vervallen je vroege reflecties juist). Alleen moet je dan wel het teveel aan laag corrigeren met EQ. Maar dat kan gewoon met een simpele shelf danwel beetje grove grafische EQ. Dat kan elke moderne receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
Resumerend een wisselend beeld dus.
- Kleine kamer geen probleem vs niet te doen op zon kleine ruimte
- Sterke lobby voor een koptelefoon of geluid lager zetten (laatste gebeurd al regelmatig uiteraard en het zijn ook uitzonderingen dat geluid harder gaat dan gewoon tv volume...)
- Isolate van lage tonen lastig, maar niet onmogelijk
- Optie 1 heeft de voorkeur lijkt het

Ga deze week de kamer zoveel mogelijk leeg trekken en de opstelling gewoon is kaal van beneden naar boven verhuizen en op de beoogde luisterpositie maar eens mijn oor te luister leggen.
Verder dit weekend nog even luisteren met de ontkoppelde speakers en een iets aangepast cross over punt. Kijken of dat wat uitmaakt bij de buren. Ik heb het idee dat het een specifiek laag frequentiegebied is wat doorklinkt...

Ik zal het topic wel af en toe updaten met de bevindingen. Zal vast niet de enige zijn met het probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
Mocht je er nog geld tegen aan willen gooien en Dolby atmos niet nodig hebben, dan zou je nog kunnen kijken naar een DSP met room correctie.
https://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-dl
Dan kun je door de DSP je te veel aan bass beter aanpassen. Maar het is geen goedkoop stukje speelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
kippy schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:01:
Mocht je er nog geld tegen aan willen gooien en Dolby atmos niet nodig hebben, dan zou je nog kunnen kijken naar een DSP met room correctie.
Nice ja! Slechts 550 dollar :|

Toch nog even een vraag rondom wandisolatie: voor de muur naar de slaapkamer zou ik een ontkoppelde voorzetwand kunnen maken. Zoals terecht aangegeven hier gaat dat wel ten koste van ruimte. Aan de andere kant (slaapkamer) heb ik die ruimte wel. Neem aan dat het isolerend effect hetzelfde is voor de wand als geheel of maakt het wel degelijk uit aan welke kant je een voorzetwand zet?

[ Voor 27% gewijzigd door styxz op 28-08-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Het best is als je een vrijstaande ruimte in een bestaande ruimte maak. Maar dan ook alles, inclusief vloer , wanden en plafond.
Ga hier maar eens lezen. Het grote akoestiek topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
Even een korte update: aantal ingrepen gedaan in de woonkamer:
- Alles speakers+sub ontkoppeld
- In Audissey de LFC aangezet
- Sub uitgezet

Gisteren weer even geluisterd bij de buurman. Volume stond echt bescheiden, maar toch weer een appje. Even geluisterd en als alles stil is hoor je inderdaad het geluid van de bass (draaide een deep house plaatje). Daarnaast nog eens alleen mijn Sonos Play:3 aangezet en zelfs die was te horen (volume stond denk ik 25% open) als alles stil was.

Vind het echt bizar dat je dat uberhaupt hoort. Daarnaast hoorde ik zelf niks meer zodra we begonnen te praten. Zijn vriendin blijkt overigens bijna nooit wat te horen :)
kippy schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:52:
Het best is als je een vrijstaande ruimte in een bestaande ruimte maak. Maar dan ook alles, inclusief vloer , wanden en plafond.
Dat gaat m zowiezo niet worden in de woonkamer, maar wellicht alleen een voorzetwand? De uitbouw die we beiden hebben geplaatst (tegelijk door dezelfde aannemer) is houtskeletbouw. Ik vermoed dat hier het voornaamste geluidslek door komt.

Op zolder heb ik inmiddels een klein 5.1 satteliet systeempje van Elac op de kop gekocht en een kleine reciever gehaald. Binnenkort maar eens opzetten.
Ik sta op het punt in ieder geval om de hele boel wat ik beneden heb staan (marantz sr7012, Elac F187 en CC180, Elac 111.2 Sub en sattelietjes) te verkopen. Zolang ik op deze geluidsniveaus al opmerkingen krijg dan heeft al dat spul geen toegevoegde waarde :'(

[ Voor 7% gewijzigd door styxz op 05-09-2018 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
Investeer dan nu toch maar in het aanschaffen van een zeer goede headset.
Iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Grenst die uitbouw zelf ook aan de woning van de buren?
Ik vind het vreemd dat ze eerder schijnbaar géén last hadden. Wat is er verder nog veranderd?

Vóórdat je je zolder gaat verbouwen zou ik eerst je setup daar neerzetten, en eens even testen zónder extra isolatie. Je buren hadden vóór het maken van de uitbouw immers geen last. Dus zou je denken dat dat nu op zolder ook geen geval gaat zijn.

Ja, het is even wat werk om alles boven te zetten, maar zo kun je wel uitzoeken hoeveel overlast de buren op dat moment hebben.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:51
Waarom reageer je nog op een topic van 1,5 jaar oud? @RoRoNL Doe dan een pb of zo, op deze manier gaat men weer reageren op de startpost die niet meer relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wow, ik had dus totaal niet naar de data gekeken... Eigenlijk moeten dit soort topics gewoon automatisch op slot gaan na een bepaalde tijd van inactiviteit.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zoals andere bezoekers al aangegeven, dit is een oud topic dus gaan we er niet in verder maar het op slot zetten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.